Vaiettu asia? Elinikäennuste.

Syöpis

Ymmärrän hyvin lääkäreiden kaihtavan aihetta eikä kai useimmiten ko. ennusteen perusteetkaan ole mitenkään selkeät.

Ovatko palstan syöpäläiset uskaltaneet olla kiinnostuneita aiheesta ja miten?

Keväällä tulee täyteen 12-vuotta vaimoni ensimmäisestä aivohalvauksesta.

Syöpätyypin selvittyä puolen vuoden tutkimusten ja kolmen seuraavan halvauksen jälkeen, etsin netistä tietoa ja löysin siltä haarukan 3 - 12 elinvuotta ensioireiden ilmenemisestä.

Marevanilla ja sytostaateilla ovat veriarvot pysyneet hallinnassa.
Jossakin vaiheessa luuydin alkaa muuttumaan kuitumaiseksi ja sen jälkeen on muutama kuukausi aikaa laittaa järjestykseen mahdollisesti keskeneräisiä asioita.

Tämä taitaa olla ainoa aihe jota, takarajan lähestyessä, välttelemme.

Se tulee mikä on tullakseen. Olemme nauttineet jokaisesta meille suodusta vuodesta enkä ota noita netin takarajoja kovin vakavasti mutta jossakin se totuus tulee vastaan.

Itse sain kahden viikon takaisen tähystyksen ja kokeiden jälkeen jatkoaikaa 9kk, seuraavaan kontrolliin.
Minullahan ei ole lopullinen tuomio niskassa tästä syystä.

Ps. Saksan joulumarkkinat jäävät tänä vuotena väliin.
Ryhtyessäni tähystyksen jälkeen etsimään sopivaa hitskua ei tulklut yllätyksenä todeta markkina-alueiden välittömän läheisyyden halpojen hotskujen olevan jo täyteen varattuja.

Jouluviikoksikaan emme päässeet Kalev Spahan vaan ajaudumme lähinnä Tallinnaa olevaan Piritaan. Paikasta meillä ei ole mitään käsitystä.

10

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rs2012

      Olen kiinostunut.Nämä on asioita joista ei yleensä uskaleta puhua ääneen.Itselläni on BRCA 1 geeni mutatio.Tulevaisuudestani en tiedä mitään,onko aikaa jäljellä ja kuinka paljon.Olen 55 vuotias ja isoäiti pikku ukolle joka on 1v 3kk.Tyttäreni ei ole perinnyt tätä ikävää tautia minulta,mikä oli se tärkein asia,hänellä on elämä edessä päin,pikku ukon äitinä.


      Olen myös saanut niin sanotun "kemo aivot",runsaista sytoista ja se tekee elämästä välilä kovinkin hankalan,kun esim.en pääsyt taksista ulos eilen,olin sotkenut kassini hihnan ja turvavyöt tiukasta sekaisin ympärilleni,kuski auttoi ja pääsin lopulta autosta ulos.Sen jälkeen onnistuin saamaan pitkän jonon taakseni kaupassa,kun en tajunnut,miten sielä toimi yksi kone,ja lopuksi viimeinen kohellus oli automaatilla,kone rupesi vilkkumaan ja pyytämään henkilökuntaa paikalle.Tälläinen normi päivä minulle,enään en edes välitä,olen tottunut että onnistun ihan mihinkä vain,mihinkä normaali ihminen ei pysty:)

      Mikä on parasta ystäväni eivät ole lainkaan enään ihmeissään näistä kohelluksita joita saan aikasekseni,ja se onkin parasta,saan olla ihan sellainen kuin minusta on tullut syöpieni myötä!

    • koettu itse

      Silloin kun sairastuin syöpään, googlasin paljon ja sitten löysin cancer.fi. Eloonjäämisennuste 5 vuoden kuluttua omassa syöpätyypissäni oli joku 80%.
      Vielä käyn kontrollissa.

      Syöpis, hieno asia, että vaimosi on saanut hyviä hoitoja ja käynyt säännöllisesti kontrollissa ja sinäkin. Jatkakaa te tuttuun tapaan elämänrytmissänne, vaikka koko ajan on pieni piru takaraivossa, tuleeko se uusiutumaan. Päivä tai aikajakso eletään kerralla!

      rs2012, hyvin inhimillistä ja niin tuttua tokkurointia sytohoitojen jälkeen. Jees, ystävät ja läheiset ymmärtävät sinua, olethan informoitoinut heitä hyvin. Silti helpottavaa lukea muiden kommelluksia ja tuntemuksia. Minä tokkuroin myös, naama punaisena kortisonista monissa asioissani ja makasin huonovointisena päivä päivältä, kunnes toinen viikko koitti, sitten reipastuin. Niin tuttua...

      Syöpis ja rs2012, kiitos kirjoituksista!
      Leppoisaa viikonloppua, syöpäpotilaat-palstaa lukijat!

    • Lusiina 5

      Tämä voi olla aika arka aihe käsiteltäväksi ja keskusteltavaksi täällä. Toisaalta yksittäisen syöpäpotilaan eliniköäennuste on aika vaikea tehtävä. Ihmiset kun ovat niin erilaisia syöpineen ja muine liitännäsairauksineen.

    • rs2012

      Ei mielestäni,asia käsittelee syöpäpotilaan elämää,ei sen kumepaa.Ilot ja surut.Uskon että tämä asia jokaisen syöpää sairastavan mielessä,olen ihan varma siitä.

      • Lusiina 5

        Vai niin ja tuolla aiemmin joku rs2012 sanoi näin:

        "Nämä on asioita joista ei yleensä uskaleta puhua ääneen"

        Minusta tuossa on se otollinen vaikka moni ei sitä ääneen sanokkaan.Aika paljon ja väheksyvästi sanottu " ei sen kummempaa". Elämä itse on aina arvokas eikä sitä voi olan kohautuksella ohittaa,................. ei sen kummenpaa. Ihan kuin säästä puhuisi.

        Elinaika-ennustetta ei yleensä lääkäri potilaalle anna koska sitä ei kukaan voi tietää kuin ihan harvoissa tapauksissa. ja onpahan monestikin todettu että annetut ennusteet ovat menneet todella pieleen.


      • Taas kerran
        Lusiina 5 kirjoitti:

        Vai niin ja tuolla aiemmin joku rs2012 sanoi näin:

        "Nämä on asioita joista ei yleensä uskaleta puhua ääneen"

        Minusta tuossa on se otollinen vaikka moni ei sitä ääneen sanokkaan.Aika paljon ja väheksyvästi sanottu " ei sen kummempaa". Elämä itse on aina arvokas eikä sitä voi olan kohautuksella ohittaa,................. ei sen kummenpaa. Ihan kuin säästä puhuisi.

        Elinaika-ennustetta ei yleensä lääkäri potilaalle anna koska sitä ei kukaan voi tietää kuin ihan harvoissa tapauksissa. ja onpahan monestikin todettu että annetut ennusteet ovat menneet todella pieleen.

        Asian voi tulkita ihan kuin haluaa,varsinkin kun itse ei ole sen edessä,eikä syöpää sairastanut.Ei pidä arvostella muita.


    • Yks synkkä

      Minkä syövän Lusiina 5 on sairastanut? Taas kerran ihminen joka ei ole itse syöpää sairastanut,tietää asiat paremin kuin itse syöpäpotilas:(

      Älä hyvä ihminen ala tuomitsemaan meitä syöpää sairastavia,jätä meidät rauhaan.Milloin olemme mitäkin,ikäviä noi sun kommentit:(

      • Lusiiina 5

        Just joo, sinä se aina jaksat ymmärtää kaikki kirjoitukset oikein. Kuka tässä mitään tuomitsee. Ihmisillä on vaan erilaisia mielipiteitä asioista ja kyllä niistä pitää keskustelupalstoilla voida keskustella. Asiat asioina jos ymmärrät mitä tarkoitan.

        Milloin olemme mitäkin.........? No mikäs sie sitten nyt koit olevasi??????


    • sp nyt

      Jos en ole lukenut ihan väärin,olet luvanut olla omassa ketjussasi,vai kuinka se oli? Pidä nyt lupauksesi,kiitos etukäteen.Laitoit jopa ehdot,älä riko niitä,me syöpäpotilaat emme sitä tee.Hyvää illan jatkoa sinulle ja anna tämän ketjun olla. Tämä on meidän jotka sairastamme syöpää.Aloita asiasta oma ketju,jos asia on sinulle näin tärkeä. Älä jatka tähän yhtään mitään.Kiitos,kiitos.

      • Lusiina 5

        Jos luit minun ketjuani kyllä sieltäkään ei pysytty poissa joten vuoroin vieraissa ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2739
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      352
      2594
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      70
      1744
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      132
      1648
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1402
    Aihe