Meillä on siis aikeissa ottaa toinen koira ja olisin tosi kiinnostunut akitasta. Olen ottanut tosi paljon selvää rodun ominaisuuksista ja koulutuksesta joten tiedän että se on tosi vaativa eikä omaa miellyttämishalua ja on muutenkin itsepäinen rotu. Sanotaan ettei akitaa kannata ottaa ensimmäiseksi(suureksi) koiraksi mutta onko se niin justiinsa jos tietää rodusta kaiken ja on valmis pitkäjänteiseen koulutukseen?
Meillä on siis ennestään 11v sekarotuinen mäyräkoira/cavalier narttu sekä 7kk kissa. Asumme kerrostalossa mutta täällä on vieressä paljon metsää ja muutenkin tosi hyvät maastot ja kunnon lenkkipolut luonnon läheisyydessä. Käyn itsekin mielelläni koirien kanssa lenkillä ja ulkoilen muutenkin paljon eli akita saisi tarpeeksi virikkeitä ja liikuntaa kerrostalo asumisesta huolimatta.
Osaan myös kohdella koiraa nimenomaan koirana(kuulostipa ikävältä), eli pennusta saakka opettaisin että MINÄ olen pomo. En ottaisi sitä riskiä että siitä tulisi oman käyttäytymiseni takia vaara muille koirille, ihmisille ja itselleen. Tiedän miten ''johtajuus'' tehdään koiralle selväksi ja sen ohella että opetan sitä kotioloissa veisin tietenkin myös pentukoulutukseen jne maksoi mitä maksoi. Eli olen siitäkin tietoinen että akita vaatii vähintään peruskoulutuksen.
Ainoat asiat mitkä minua arveluttaa on se, että akitahan on tosiaan fyysisesti hyvin vahva ja muutenkin kookas rotu, kun itse taas olen 160cm nainen jolla ei habaa liiaksi ole :D Kouluttaisin sen tottakai olemaan vetämättä ja olen siitäkin ottanut selvää mutta eihän sekään yhdestä kerrasta onnistu. Ja vaikka onnistuisikin niin jos se vaikka yhtäkkiä alkaisi vetämään niin tuskin pystyisin pitämään sitä aisoissa. Tämän takia akita ei välttämättä ole paras rotu minulle mutta olen kuitenkin valmis kouluttamaan sitä pitkäjänteisesti ja viemään kouluttajalle.
Toinen asia mikä arveluttaa on se kun akitahan ei ole mikään sosiaalisin koira luonteeltaan, ja täällä raas on tosi paljon koiria. Eli jos akitaa pienestä pitäen lenkittää koiravilkkaalla alueella niin tottuuko se niihin niin ettei aikuisena ala rähisemään? Tämä arveluttaa juurikin yllämainitusta syystä ettei minulla välttämättä ole voimia pidellä sitä jos se saakin päähänsä alkaa pinkomaan muita koiria kohti.
Ja viimeinen minua arveluttava asia on se että jos ottaa akitan ensimmäiseksi koiraksi niin kannattaisi ehdottomasti ottaa tyttö, mutta sitten sanotaan että jos perheessä on ennestään koiria niin kannattaa ottaa eri sukupuolta oleva akita.
Tässä on sellainen ristiriita jonka vuoksi eniten epäilen että onko se akita meille paras rotu. Meillä siis on jo ennestään tyttö koira, joten kannattaisi tietenkin ottaa uros. Mutta uros taas on fyysisesti tyttö akitaa vahvempi ja muutenkin kovapäisempi eli minun kannattaisi tietenkin ottaa narttu... Eli mitä nyt kannattaisi tehdä? Tuntuu että olen itsekäs jos otan sen akitan näistä hankaluuksista huolimatta jotenka kysyn nyt siis teiltä viisaammilta neuvoa.
Kannattaako ottaa akita?
5
588
Vastaukset
- envious97
Kuulostaa vähän siltä, että Akita ei ole sinulle se ominaisin rotu. Akitahan on vahti ja metsästyskoirana käytetty alunperin, ja uskon että vaikka voisitkin tarjota sille paljon ulkoilua, niin se ei viihtyisi kerrostaloasunnossa.
Oletko erityisesti kiinnostunut itsenäisistä ja kovapäisitä koirista, vai mistä syystä Akita sinua kiinnostaa?
Kerro vaikka mitä piirteitä etsit koirasta, niin voisin ehdottaa jotain paremmin sopivaa rotua :)- En nyt sanoisi
Minusta asia on täysin päinvastoin. Minusta 'akitako' on kunnolla perehtynyt rotuun, ja tietää millainen koira on tulossa, jos akitan todella aikoo hankkia.
Akita tarvitsee liikuntaa siinä missä mikä tahansa muu koira, mutta se ei ole mitenkään erityisen energinen rotu, riippuu toki yksilöstä. Tiedän paljon kerrostaloissa asuvia akitoja, enkä ole koskaan kuullut että kerrostalossa asuminen aiheuttaisi ongelmia.
- Akitat
ensinnäkin, poista mielestäsi ajatusmaailma, että tiedät rodusta kaiken ;) Itse rotua harrastanyt kymmenisen vuotta ja joka päivä oppii uutta niin maailmalta kuin omien koirien kautta.
Toiseksi, suosittelen tutustumaan rotuyhdistykseen ja sen kautta kasvattajiin ja rodun harrastajiin. Käy tutustumassa koiriin niiden kotona ja näyttelyissä niin saat parempaa kuvaa siitä minkälaisia koiria on olemassa. Akitoja kun on hyvin paljon erilaisia, niin ulkonäkönsä kuin luonteensa puolesta. Erot jo pentueen sisällä voi olla valtavia.
Akita on hyvin usein vieraskoira aggressiivinen ja se voi myös kääntyä oman perheen koiria vastaan täysin yllättäen. Esimerkiksi jos perheessä on kaksi narttua niin vaikka ensimmäiset pari vuotta menee hyvin niin kolmantena vuonna nartut voi olla täydellä sotajalalla keskenään. Tiedän myös tapauksia missä tämä käännös on tapahtunut vasta esim viiden vuoden iässä. Eli jos haluat samaa sukupuolta olevan koiran, niin varaudu siihen, että sinulla on mahdollisuus turvallisesti eristää koirat toisistaan ettei vahinkoja synny jos tilanne menee siihen. Se mahdollisuus on aina olemassa.
Akita voi myös tulla esim kaksi vuotiaaksi asti kaikkien vieraiden koirien kanssa toimeen, mutta sitten kun sukukypsyys ja reviiritietoisuus herää, se ei enää onnistukaan. Sosiaalistaminen ja totuttaminen on rodun kanssa todella tärkeää, mutta se ei todellakaan takaa sitä, että akita olisi koko ikänäsä kaikkiin sosiaalisesti suhtautuva koira.
Akita sopeutuu myös kerrostalo elämään, moni akitoista elää kerrostaloissa ilman isompia ongelmia. Tosin ehken isoin ongelma on mölyhaitat. Akitat ei yleensä turhia hauku, mutta ne monesti ulvovat. Joko eroahdistusta tai ihan muuten vain. Yksinolokoulutus on akitan kanssa myös todella tärkeä, koska se on omaan perheeseensä HYVIN vahvasti sitoutuva koira.
Suosittelen myös tutustumaan rodun terveystilanteeseen, mikä ei ole kovin kehuttava. Akitoilla on vitsauksena hyvin laajasti levinneet AI-sairaudet, joihin ei ole olemassa parannuskeinoa tai täysin varmoja hoitokeinoja. Akitalla ei voida osoittaa yhtään sairauksista vapaita linjoja ja jokaisella koiralla on mahdollisuudet sairastua. Toki suurin osa akitoista elää tervettä elämää, mutta sairastumisen riski on aina olemassa ja tämä tulee uusien akitan hankkijoiden tiedostaa. Rotua on myös viime aikoina alkanut vaivaamaan luustolliset ongelmat kuten lonkka- ja polviviat. Joten pennun harkinnassa kannattaa olla näiden asioiden suhteen tarkkana.
Jos asian suhteen on lisäkysymyksiä ja pohdintoja, niin suosittelen kirjoittelemaan rotuyhdistyksen foorumille, missä tavoittaa paljon helpommin laajemman yleisön rodun harrastajia :)- akitako
Juu en tietenkään väitä olevani mikään rodun ekspertti mutta oon siis tietonen siitä mikä koulutus prosessi mulla on edessä jos aijon sen akitan ottaa. Tiedän siis rodun yleiset ominaisudet tosi hyvin kaikin puolin ja olen ottanut selvää sekä haitoista että hyvistä puolista. Oon kans tietonen myös noista AI -sairauksista ja olen niistä huolimatta valmis ottamaan akitan :) Kaikki mitä mainitsit tekstissä on mulle jo tuttua akitoista ja olen valmis omistamaan aikani sille.
Ja ennenkun sitä akitaa alan ostamaan niin suunnitelmissa oli kysellä tuttavaperheeltä kokemuksia keillä on akita ja muutenki ennen pennun ostoa käydä tutustumassa pentuihin ja emoon.
Kiitos viestistä ja kirjottelen varmaan tonne rotuyhdistyksen foorumille :)
- Akitat
Niin ja omasta mielestä urokset on narttuja helpompia :P Ne on simppeleitä putkiaivoja. Toki myös dominoivia, mutta nartut on jokseenkin kierompia. Toki yksilökohtaista, mutta henkilökohtaisesti pidän enemmän uroksista ja meillä olisi koirat kaikki uroksia jos vain olisi edes pieni toivo, että ne tulisi toimeen :D Vanhin on uros joka ei voi sietää muita uroksia ja narttujakin harkiten, joten that's it. Ja tässäkin on yksilökohtaisia eroja, jotkut nartut on huomattavasti perusuroksia tiukempia kun taas uroksistakin löytyy niitä pehmeitä ja helppoja tapauksia. Ennemmin olisi hyvä miettiä, että kumpaa mielenlaatua ymmärrät itse paremmin ja mitä haluat koiralta. Narttu tuo mukanaan juoksut pari kertaa vuoteen ja uros tuo joka keväisen ja syksyisen kiimailun narttujen perään.. Omat hyvät ja huonot puolet aina. :)
Hyvä, että olet ottanut selvää asioista ja tiedostat mihin olet pääsi laittamassa :) Mutta jos itseäsi arveluttaa edes hieman koiran hankinta, niin älä kiirehdi vaan katsele rauhassa ja käy tutustumassa koiriin eri paikoissa ja mieti mitä haluat koiralta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?143789Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283103Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2802935Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71971- 2391661
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61450- 751291
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2031255Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41081Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi331073