SK: SAS kasvaa valtion rahoilla

Tarkkkailija

Suomen Kuvalehti kommentoi SASia yhtiöksi, jota EU-säädösten ja reilun kilpailun vastaisesti lihotetaan valtio(ide)n rahoilla. "Valtiot sekä takaavat rahoitusta että antavat sitä yhtiölle, johon puhtaasti kaupalliset sijoittajat tuskin koskisivat ilman veronmaksajien takuita edes kymmenen metrin pituisella kepillä."

SK:n tietojen mukaan SAS myös aikoo avata suoria reittejä Helsingistä Keski-Eurooppaan. Eikös sellaista kokeiltu jo moneen kertaan Blue1n puitteissa? Ja aina tuli takkiin. Mutta veronmaksajien rahoilla ehkä vielä vähän aikaa harrastellaan, kunnes EU panee korkin kiinni.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/eu-saannosten-piti-estaa-tallaiset-tapaukset-sas-kasvaa-valtion-rahoilla

2

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nklöö

      Eikö se vain ole hyvä, että Skandinavian veronmaksajat rahoitavat suomalaisten ulkomaanmatkoja? Miksi valitat?

    • Aero dynaaminen

      Jännää on, että Finarin Kehviläinen kyllä puuttuu samaan asiaan ja paheksuu kilpailun vääristämistä valtiontuella, mutta antaa sillti ymmärtää, että Finair toivoo SASin pysyvän hengissä:

      " "SAS:n merkitys Finnairin kannalta on kuitenkin rajallinen. Kaukoliikenteessä meidän pääkilpailijoitamme ovat isot eurooppalaiset Lufthansa, Air France ja KLM.
      - -
      Niin kauan kuin SAS toimii, alueelle ei synny tyhjiötä jonka täyttäisi kenties joku Finnairille vaarallisempi haastaja. SAS:n alasajo vapauttaisi kaksi merkittävää skandinaavista keskuskenttää, Tukholman ja Kööpenhaminan, uusille toimijoille. Kumpi hyvänsä voisi toimia Aasian lentojen tukikohtana."

      http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/finnairin vehvilainen tukiaisten voimalla lentava sas pilaa markkinat/a858706

      Pitäisikö siis kupata suomalaistenkin veronmaksajien rahoja SASin tukemiseksi, jotta Suomen valtion omistus (Finair) turvattaisiin?

      Leikki, leikki - eiköhän EU kohta pakota lopettamaan subventiot. Kyse ei ole vain jaloista periaatteista (ne eivät paljoa paina todellisuudessa), vaan siitä, että EU:n kannalta merkittäviä eurooppalaisia lentoyhtiöitä ovat juuri Lufthansa ja Air France-KLM. Vaikka niitä ei suoraan tuetakaan, ei jäsenvaltioiden sallita tukea omia pikku yhtiöitään näitä yhtiöitä vastaan (eikä myöskään low cost -yhtiöitä vastaan).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe