SK: SAS kasvaa valtion rahoilla

Tarkkkailija

Suomen Kuvalehti kommentoi SASia yhtiöksi, jota EU-säädösten ja reilun kilpailun vastaisesti lihotetaan valtio(ide)n rahoilla. "Valtiot sekä takaavat rahoitusta että antavat sitä yhtiölle, johon puhtaasti kaupalliset sijoittajat tuskin koskisivat ilman veronmaksajien takuita edes kymmenen metrin pituisella kepillä."

SK:n tietojen mukaan SAS myös aikoo avata suoria reittejä Helsingistä Keski-Eurooppaan. Eikös sellaista kokeiltu jo moneen kertaan Blue1n puitteissa? Ja aina tuli takkiin. Mutta veronmaksajien rahoilla ehkä vielä vähän aikaa harrastellaan, kunnes EU panee korkin kiinni.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/eu-saannosten-piti-estaa-tallaiset-tapaukset-sas-kasvaa-valtion-rahoilla

2

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nklöö

      Eikö se vain ole hyvä, että Skandinavian veronmaksajat rahoitavat suomalaisten ulkomaanmatkoja? Miksi valitat?

    • Aero dynaaminen

      Jännää on, että Finarin Kehviläinen kyllä puuttuu samaan asiaan ja paheksuu kilpailun vääristämistä valtiontuella, mutta antaa sillti ymmärtää, että Finair toivoo SASin pysyvän hengissä:

      " "SAS:n merkitys Finnairin kannalta on kuitenkin rajallinen. Kaukoliikenteessä meidän pääkilpailijoitamme ovat isot eurooppalaiset Lufthansa, Air France ja KLM.
      - -
      Niin kauan kuin SAS toimii, alueelle ei synny tyhjiötä jonka täyttäisi kenties joku Finnairille vaarallisempi haastaja. SAS:n alasajo vapauttaisi kaksi merkittävää skandinaavista keskuskenttää, Tukholman ja Kööpenhaminan, uusille toimijoille. Kumpi hyvänsä voisi toimia Aasian lentojen tukikohtana."

      http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/finnairin vehvilainen tukiaisten voimalla lentava sas pilaa markkinat/a858706

      Pitäisikö siis kupata suomalaistenkin veronmaksajien rahoja SASin tukemiseksi, jotta Suomen valtion omistus (Finair) turvattaisiin?

      Leikki, leikki - eiköhän EU kohta pakota lopettamaan subventiot. Kyse ei ole vain jaloista periaatteista (ne eivät paljoa paina todellisuudessa), vaan siitä, että EU:n kannalta merkittäviä eurooppalaisia lentoyhtiöitä ovat juuri Lufthansa ja Air France-KLM. Vaikka niitä ei suoraan tuetakaan, ei jäsenvaltioiden sallita tukea omia pikku yhtiöitään näitä yhtiöitä vastaan (eikä myöskään low cost -yhtiöitä vastaan).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2695
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1111
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      214
      1098
    4. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1015
    5. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      941
    6. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      5
      928
    7. 36
      906
    8. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      827
    Aihe