Vanhojen osakkeiden myynti

hirveetverot tulossa

Näyttäisi menevän 40 pinnaa veroa jos osakkeiden ostosta on yli 10 vuotta. Mutta mistä kummasta voi tarkastaa milloin osakkeet ovat ostettu jos liput ja laput ovat hukassa? Pankin sivuilla vanhempien osakkeiden ostopäivä ei näy.

6

1052

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistiinpanovelvoite

Saat vähentää 10 vuotta omistettujen osakkeiden myyntihinnasta 40 % tai todellisen ostohinnan, kumpi vain on suurempi. Jäännös on voittoa, josta maksat 30 % veroa. Koko myyntihinnasta veroa menee siis korkeintaan 18 %.

Ikävä juttu, jos tärkeät paperisi katoavat. Ostohetken voinee kuitenkin kauppalaskelman sijasta todistaa myös tiliotteella tai vanhalla verotuspäätöksellä jossa osakkeet on lueteltu. Jos verottaja alkaa kysellä asiasta, välittäjänkin arkistoista voi löytyä tietoja maksua vastaan.

• hirveetverot tulossa

Kiitos vastauksesta, ymmärsin verottajan sivulta väärin tuon 40% veron, näin on tietysti minun kannalta parempi.
        Käyn pankissa kysymässä josko osakekaupoista vielä tieto löytyisi, tuosta tiedosta mielelläni heille maksaisinkin. Osakkeet myyn, jos en aivan väärin muista, pienellä tappiolla.

• Muistiinpanovelvoite
        hirveetverot tulossa kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, ymmärsin verottajan sivulta väärin tuon 40% veron, näin on tietysti minun kannalta parempi.
        Käyn pankissa kysymässä josko osakekaupoista vielä tieto löytyisi, tuosta tiedosta mielelläni heille maksaisinkin. Osakkeet myyn, jos en aivan väärin muista, pienellä tappiolla.

Jos myyt tappiolla, mitään verotettavaa voittoa ei tietenkään synny. Tosin ostohinta pitää pystyä todistamaan tai muuten jäät hankintameno-olettaman varaan ja voit vähentää vain sen 40 %..

• sijosijo

Voitko kertoa mistä osakkeesta on kyse. Minulla on ollut useaa sorttia, saattaisi olla hintoja tallella. Veroilmoitukseen riittää oma ilmoitus, kuitteja voidaan pyytää satunnaisesti, esim. minulta ei ole osakkeista pyydetty koskaan, vuokratulojen vähennyksistä on pariinkin kertaan.

• hirveetverot tulossa

Soneran osakkeista on kyse, voi olla että ostin ne 2001...
        Fuusio taisi muuttaa osakkeiden lukumäärää, vähenikö vai enenikö ne, sitäkään en muista.
        Kuitenkin minulla on sellainen mielikuva että maksoin osakkeista suurinpiirtein saman mikä niiden hinta on nykyisin, tai vähän yli.

• Sijosijo

En ole seurannut Soneraa, jotenkin pari päivää sitten kun luin meiliäsi, ajattelin että puhut Raisiosta.
      Googleta haulla Sonera pörssikurssit 2011, vaihtele sanoja. Siellä on yli 1 euroa, reilu 63 mk, ja on voinut ostaa lisää kahta osaketta vastaan 2,70 (kumpi valuutta). Sieltä pääset lähemäksi totuutta. Harmi ettei minusta ollut tämän enempää apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      547
      6906
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      320
      2570
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      387
      2005
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      127
      1216
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      30
      1148
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      4
      1128
    7. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      84
      961
    8. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      949
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      60
      925
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      41
      812
    Aihe