Vaihdevuodet ja masennus

kagdaereawr

Olen pikkuhiljaa tulllut siihen uskoon että itselläni on menossa premenopaussi (oireita mm. muutamilla päivillä sinne tänne heittelehtivät kuukautiset, lihaskipuja, tosi kipeä rinnat nykyisin ennen kuukautisia, aamuhikoilu). Nyt viime ajat olen ollut myös järjettömän itkuherkkä. Toki aika raskaita juttuja on tapahtunut vuoden sisään, mutta mietin millaisia mielialaoireet muilla on? Itse saatan pillahtaa itkuun kun kuuntelen jotain laulua esim. jossa koskettavat sanat (ei yhtään normaalia minua!) ja muutenkin itkeskelen joinain päivinä tosi herkästi, elämä tuntuu raskaalta. Mietin, pitääkö tässä lähteä hakemaan jo jotain mielialalääkettä vai voiko tällainen johtua hormoneista, premenopaussista, voiko tässä vaiheessa vaihdevuosia mielialaoireet olla näin voimakkaat?

9

740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Tuskaisuus, hikoilu, tulevaisuuden pelko, ärtyneisyys
      Tässä näitä omakohtaisesti koettuna.
      Mielialan vaihtelu on tyypillistä, aamulla eri fiilis kuin illalla.
      Itkuherkkyys väheni loppua kohti, kärsin melkein 10 vuotta.
      Pahimmassa vaiheessa on paras käyttää hormoneja.
      Mielialalääkkeitä otin vain kun siltä tuntui, silloinkin vain puolet annostuksesta.

    • alkup.

      Kuulostaa täysin samalta, tulevaisuuden pelko pahin..ahdistus. Alkoiko sinulla nämä jo siinä vaiheessa kun vielä oli kuukautisia vai vasta kun olivat loppuneet?

      • .....

        Ensin tulivat oudot kivut, puristava tunne rintalastan alla. Kuukautisissa ei ollut aluksi mitään poikkeavaa.
        Paitsi yhtenä kesänä oli välivuotoja, joskus 43-vuotiaana.
        Elämän aikana patoutuneet tunteet tulivat esille itkemisenä, kun aina oli kielletty tunteiden ilmaisu.
        Sitten ärtyneisyys, väsymys, hikoilu.
        Kaksi viimeistä vuotta kuukautishäiriöitä, nyt ovat loppuneet, hikoilua on vielä.


      • alkup.
        ..... kirjoitti:

        Ensin tulivat oudot kivut, puristava tunne rintalastan alla. Kuukautisissa ei ollut aluksi mitään poikkeavaa.
        Paitsi yhtenä kesänä oli välivuotoja, joskus 43-vuotiaana.
        Elämän aikana patoutuneet tunteet tulivat esille itkemisenä, kun aina oli kielletty tunteiden ilmaisu.
        Sitten ärtyneisyys, väsymys, hikoilu.
        Kaksi viimeistä vuotta kuukautishäiriöitä, nyt ovat loppuneet, hikoilua on vielä.

        "Elämän aikana patoutuneet tunteet tulivat esille itkemisenä, kun aina oli kielletty tunteiden ilmaisu" Osut asian ytimeen, juurikin tätä mietin itsekkin. Nyt sitä vissiin sitten märistään kaikkien itkuttomien vuosien itkut putkeen :(. No, pitää nyt koitella kaikki "lempeet keinot" ennenkuin käännyt hormonitohtorin puoleen.


      • Alkup.
        alkup. kirjoitti:

        "Elämän aikana patoutuneet tunteet tulivat esille itkemisenä, kun aina oli kielletty tunteiden ilmaisu" Osut asian ytimeen, juurikin tätä mietin itsekkin. Nyt sitä vissiin sitten märistään kaikkien itkuttomien vuosien itkut putkeen :(. No, pitää nyt koitella kaikki "lempeet keinot" ennenkuin käännyt hormonitohtorin puoleen.

        Käännyn..tarkoitin


    • pumpuli2

      Minusta entisestä touhulaisesta on tullut "tulehen tuijottaja".......pitäis tehdä sitä ja tätä mutta kun ei saa aikaiseksi kuin vain ne pakolliset kuviot.....

      Nyt ainakin ollut aika pahana masennus,aikaansaamatomuus,ahdistuneisuus ym.....vaikka käytän estrenageeliä enkä saanut tänä syksynä kuin 1 menkat aikaseksi terolutilla vaikka 10 pv kk käytän sitä.Täytyypi kait vaihtaa vanhempaa hormonihoitoon tai muuten alan kuolla tässä jo pystyyn........

    • 1myrskytär

      Olen 50v ja mulla on menkat vielä ihan normaalisti tai normaalisti ja normaalisti, mutta suurin piirtein kolmen viikon aikajanalla tulevat.
      Mitään kuumia aaltoja en ole kokenut paitsi henkisesti. Välillä kilahtaa niin raivon ja räyhän puolelle ja välillä heittää taas niin masikselle ettei mitään rajaa.
      Monesti siinä ennen menkkoja särkee joka paikkaa, on kauhee kipee olo ja masentaa ihan hurjasti. Sitten kun menkat tulee ja menee niin elämä kirkastuu jälleen.
      En ymmärrä tätä tunteitten myrskyä? Gynekologi oli sitä mieltä, ettei vielä kannattais aloittaa mitään estrogeenihoitoa.

    • ei hormoneille

      Söin hormoneja varhaisiin vaihdevuosiin; vaihdoin pillereistä laastareihin, kierukkaan. Tulos vain 4 vuoden päästä: hormoniriippuvainen rintasyöpä.

    • Granny blues

      Itkeskely estrogeenin laskun oire, samoin alakulo ja kiukkuisuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe