Tutkimus: Mikä on inhotuin kouluaine?

Eipä yllättänyt

Kyselimme viime viikolla lukijoiltamme, mikä on inhotuin kouluaine.

Ykkönen oli täysin ylivoimainen: ruotsin kieli sai todella kylmää kyytiä! Yhtä selkeä kakkonen oli matematiikka.

1. Ruotsi 57,0 %
2. Matematiikka 21,3 %
3. Äidinkieli 4,8 %
4. Fysiikka 4,0 %
5. Uskonto 2,9 %
6. Kemia 2,9 %
7. Historia 2,2 %

http://www.findance.com/uutiset/19182/tata-kouluainetta-suomalaiset-inhoavat-ylivoimainen-ykkonen


Mitä mieltä olet, tuleeko ruotsia edelleen opettaa Suomessa pakollisena kouluaineena?

32

1840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ei ei ei

      ei!

    • olenhetero

      Eii oikeestaa onha siitä maailmalla hyötyä

    • Aito skandihomo

      Suurimmaksi osaksi ne, jotka uskaltavat puolustaa vapaata kielivalintaa (= pakkoruotsin arvostelijat) ovat sivistymättömiä ja alemmuudentuntoisia. He ovat yksinkertaisesti huonoja oppimaan kieliä tai sitten pelkästään asennevammaisia (vrt. Suomen ruotsalaiset).

      He ovat ilmeisesti myös suurimmaksi osaksi heteroja, jotka pitäisi lähettää eheyttämisleireille entisajan neukkutyyliin, jotta heistä kasvaisi aitoja skandihomoja. Eheytettyjen joukossa ei yleensä ole pakkoruotsin opiskelusta urputtajia vaan lahjakkaita ja motivoituneita kunnon homoja. Sellaisia, joiden koulunkäyntiä koti tukee.

      Aito Suomen suomalainen ei voi siis olla täysin (hän on siis jotenkin vajaa) pohjoismaalainen ilman pakkoruotsin taitoa.

      • Juuu,

        Täh?
        Siis olet homo? Hieno homma mutta meitä ei kiinnosta.


      • bkieli

        Ne, jotka vastustavat pakollista B-kieltä, ovat HOMOJA, kiinaako pitäs päästä opiskeleen, kun ei ruotisi kelpaa, vai?


    • En Ingenjör

      Olen aidosti yllättynytm ettei yksikään taito- ja taideaineiden ryhmästä ole päässyt listalle.

      Henkilökohtaisesti en ruotsista varsinaisesti nauttinut, mutta kyllä sen sinnitteli kun tiesi, ettei kovin montaa vuotta tarvii jaksaa. Sen sijaan kuvis, musa ja kässä tuottivat tuskaa, puolikuurona ja essentiaalisesta vapinasta kärsivänä sekä kroonisesti kyvyttömänä ylipäätään tuottamaan mitään käsilläni tunsisn itseni aina täysin lahjattomaksi urpoksi niillä tunneilla. On siinäkin kun tajuaa ettei edes tikku-ukkoa osaa kauniisti piirtää vaan siitäkin tulee kammottavalla tavalla epämuodostunut.

      Monillahan on erittäin huonoja kokemuksia liikunnasta, enkä rehellisesti sanottuna ole koskaan törmännyt aidosti mukavaan ja ymmärtäväiseen liikunnanopettajaan. Itseäni jäi harmittamaan saamani kohtelu kun sairastuin pitkäaikaiseen nivelsairauteen, enkä siksi kyennyt harrastamaan liikuntaa. Opettaja pakotti istumaan sinne kuumaan ja kosteaan uimahalliin, vaikken mitään voinut tehdä. Kosteassahan niveloireilla on vieläpä tapana pahentua, että kiitti vaan helvetisti, tuskaa oli. Mutta opettajan suosikkienhan ei vammautuneina tarvinnut tunneille raahautua. Tasa-arvo on liikunnanopettajilta ylipäätään pahemman kerran hukassa.'

      PS. Matikka on kivaa!

    • En översättare-tolk

      No ei tietenkään sellaista tarvitse koulussa ollakaan, mistä oppilaat ei tykkää! Poistetaan ensiksi tuo ruotsi, kun se ei lapsille maita.

      Ensi vuonna sitten poistamme matematiikan, sitä seuraavana äidinkielen jne.

      Olen kyllä ihan samaa mieltä nimimerkin En ingenjör kanssa siitä, että monet talenttiaineet ovat täysin turhia. Mielestäni ne ovat harrastuksia ja niihin voi panostaa sitten koulutuntien ulkopuolella sen, minkä haluaa. Varsinkin poikien liikunnanopettajissa on kyllä joukossa uhreiluhulluja tyhjäpäitä. Mutta kyllä heissä on myös suuren luokan pedagogeja. Onneksi omien poikieni liikkamaikat ovat kaikesta päätellen jälkimmäistä laatua.

      Itse olen totaalisen epämusikaalinen mämmikoura ja monet tunnit olivat kyllä erittäin turhauttavia ja itsetuntoa kolhivia. Olisin halunnut senkin ajan käyttää kielten opiskeluun - muiden muassa ruotsin. Ruotsin ja saksan osaamisella olen elättänyt itseni, perheeni ja kotieläimeni.

      • Ei Ruotsia

        Mitäs kieltä olet lemikeille puhunut Ruotsia, Saksa vai kumpaakin ?
        Se on jo hyvin jos Suomalaisena saa esim. Koiran ymmärtämään Saksan.


      • Monikansallinen perh
        Ei Ruotsia kirjoitti:

        Mitäs kieltä olet lemikeille puhunut Ruotsia, Saksa vai kumpaakin ?
        Se on jo hyvin jos Suomalaisena saa esim. Koiran ymmärtämään Saksan.

        Et ole tainnut lainkaan olla äidinkielentunneilla. Kielet kirjoitetaan pienellä, samoin maiden nimistä johdetut adjektiivit ja luonnollisesti myös eläinlajit.

        Kyllä meilläkin sekä lapset että koirat ovat oppineet ihan hyvin ymmärtämään niin saksaa kuin ruotsiakin, tosin vain joitakin yksittäisiä fraaseja toistaiseksi.


      • Ei Ruotsia
        Monikansallinen perh kirjoitti:

        Et ole tainnut lainkaan olla äidinkielentunneilla. Kielet kirjoitetaan pienellä, samoin maiden nimistä johdetut adjektiivit ja luonnollisesti myös eläinlajit.

        Kyllä meilläkin sekä lapset että koirat ovat oppineet ihan hyvin ymmärtämään niin saksaa kuin ruotsiakin, tosin vain joitakin yksittäisiä fraaseja toistaiseksi.

        Koulu meni minulla huonosti totta
        sitäkin enemmän olen koirille ja kissoille puhunut.


      • <eszrgi8yuoikjh
        Monikansallinen perh kirjoitti:

        Et ole tainnut lainkaan olla äidinkielentunneilla. Kielet kirjoitetaan pienellä, samoin maiden nimistä johdetut adjektiivit ja luonnollisesti myös eläinlajit.

        Kyllä meilläkin sekä lapset että koirat ovat oppineet ihan hyvin ymmärtämään niin saksaa kuin ruotsiakin, tosin vain joitakin yksittäisiä fraaseja toistaiseksi.

        Taas kerran, kun sinulla ei ole mitään sanottavaa, korjaa toisen kielioppi.


      • lalalalalala1

        "Talenttiaineet" turhia? Itse musiikista todella paljon kiinnostuneena olen pettynyt jopa tämänhetkiseen kurssitarjontaan omassa lukiossani. Kursseja ei järjestetä koska ei tarpeeksi osallistujia. Lukuaineet tuottavat tuskaa, lähinnä tuon ruotsinkielen kanssa kamppailen tälläkin hetkellä. Ihmetyttää oikeasti nämä raukat jotka itkee että musiikki ja kuvaamataito ovat aineina turhia, ehkä tässä on vähän sama homma kun tuon ruotsin kanssa, että vain siinä täysin kykenemättömät valittavat ja haluavat sen kouluista pois?

        Jos kielistä on elämässäsi ollut hyötyä niin ei voi kun onnitella, mutta nämä talenttiaineet voivat olla se asia joista saa vastapainoa arkeen ja ainaiseen pänttäämiseen. Niitä tulisi opettaa enemmän, ja varsinkin pienien koulujen lisätä kurssitarjontaa.

        Voipi olla vähän sekamelskaa tämä viesti mutta toivottavasti jotain saa irti ajatuksistani


      • Hevonkakkaa
        lalalalalala1 kirjoitti:

        "Talenttiaineet" turhia? Itse musiikista todella paljon kiinnostuneena olen pettynyt jopa tämänhetkiseen kurssitarjontaan omassa lukiossani. Kursseja ei järjestetä koska ei tarpeeksi osallistujia. Lukuaineet tuottavat tuskaa, lähinnä tuon ruotsinkielen kanssa kamppailen tälläkin hetkellä. Ihmetyttää oikeasti nämä raukat jotka itkee että musiikki ja kuvaamataito ovat aineina turhia, ehkä tässä on vähän sama homma kun tuon ruotsin kanssa, että vain siinä täysin kykenemättömät valittavat ja haluavat sen kouluista pois?

        Jos kielistä on elämässäsi ollut hyötyä niin ei voi kun onnitella, mutta nämä talenttiaineet voivat olla se asia joista saa vastapainoa arkeen ja ainaiseen pänttäämiseen. Niitä tulisi opettaa enemmän, ja varsinkin pienien koulujen lisätä kurssitarjontaa.

        Voipi olla vähän sekamelskaa tämä viesti mutta toivottavasti jotain saa irti ajatuksistani

        Ja koulunko se vastapaino arkeen pitää tarjota ja kustantaa? Minusta sen voisi vallan mainiosti hankkia koulutuntien ulkopuolla ihan sieltä, missä kukin mitäkin harrastaa.

        Koulu pitäisi olla opiskelua varten, viihdykkeet hakekoon ja kustantakoon jokainen itse.


    • AjattelemisenAihetta

      Folkting, rkp ja Magma kertovat, että ruotsinkielen oppiminen on erittäin helppoa. Tätä faktaa vasten on vaikea ymmärtää, miksi kaikkien Suomessa täytyy pakosta opiskella pakkoruotsia.

      Jos pakkoruotsia sattuisi tarvitsemaan oikeassa elämässä, voisi sen opiskella nopeasti katsomalla ja kuuntelemalla esim. SUOMEN ylen lähetyksiä, joista yli puolet on skandinaavisilla kielillä.

      Itse olisin halunnut pakkoruotsin ajan käyttää vieraiden kielten opiskeluun - muiden muassa saksan, jota nykyisessä työssäni tarvitsen päivittäin.

    • Oikeaan joukkoon

      Pakkoruotsi on enemmän valtionuskonto kuin kieliaine, joten se pitäisi siirtää elämänkatsomusaineiden joukkoon ja tehdä vapaaehtoiseksi, koska Suomessa on uskonnonvapaus.

    • Tosi kauan

      Näin on ollut jo monta vuosikymmentä, joka ikisessä koulujen oppiaineiden välisessä suosituimmuus kyselyssä.

      Ruotsinkieli on ollut aina ylivoimaisesti inhotuin kouluaine.

    • ruotsi on kivaa :)

      Ruotsi on kivaa :) Oon 14v tyttö ja siis 8. luokal. Ruotsi on ollu miiulle helppoo seiskasta lähtie. Oon itäsuomest ja tääl on paljo venäläisii. Todellakii opiskelen ruotsii mielummi ku venäjää!! Se on ku jtn hepreaa!

      Sen puolee miusta fysiikka on vaikeeta ja se on kauheinta

      • ruotsi on kivaa :)

        ruotsi on siis 10 :)

        Oon kyl huomannu jo et suurimmalle osalle miun luokasta ruotsi on tosi vaikeeta


      • entykkääruotsista
        ruotsi on kivaa :) kirjoitti:

        ruotsi on siis 10 :)

        Oon kyl huomannu jo et suurimmalle osalle miun luokasta ruotsi on tosi vaikeeta

        Ruotsi vois kyllä pysyä pakollisena koska suomessa kumminkin monet puhuu ruotsia. Tosin sen ei tarvis olla pakollista yläasteella jollon on paljon muita, tärkeempiä lukuaineita... Mielummin ruotsia ala-asteel kolme vuotta.


    • 15v tomatflicka

      Te vastustajat, ottakaa huomioon, että Suomessa on neljä (4) % ummikkoruotsinkielisiä, jotka tuskin pärjäävät arjen askareissa ja jopa market -käynnit tuottavat monelle ylitsepääsemättömiä ongelmia.

      Meidän suomenkielisten täytyy jo perustuslainkin mukaan palvella näitä heikompi lahjaisia, sillä he voivat matkustaa esim. Närpiöstä Ilomantsiin, jolloin on luonnollista, että koko Suomessa osataan hyvää pakkoruotsia.

      Toisaalta Närpiön murre on sen verran haastavaa, että Uudenmaan ruotsinkielisetkään eivät ymmärrä heitä. Siksi esitänkin tässä pienen toiveen, että kaikki pakkoruotsilaiset viettäisivät vaikka vain viisi vuotta Närpiössä perehtymässä tähän dialektiin, jolloin antamamme palvelu olisi laadukkaampaa heille.

      • valakorpi

        Ummikkoruotsinkielisiä ei ole tuota määrää, oikeasti alle 60 000 joista lähes puolet ahvenamaalla.
        Etelä-suomessa lähes kaikki ruotsinkieliset kaksikielisiä.
        Jos joku tuntee ettei osaa maan valtakieltä (suomea ) peruskoulun jälkeen, on sen opetusta lisättävä. Emme voi jättää nuoria ruotsinkielisiä ihmisiä pulaan ja kielitaidottomiksi
        Suomenkielisten pakkoruotsin voisi sitten lopettaa tarpeettomana.


    • Fukoo

      Pakkoruotsi on tarpeellista niin kauan kuin Suomi on kaksikielinen maa. Itse kyllä kannatan, että Suomessa puhuttaisiin vain suomea ja ehkä englantia.

    • 100% fakta

      "niin kauan kuin Suomi on kaksikielinen maa"


      Suomessa puhutaan AINAKIN 108 eri kieltä äidinkielenä (pari vuotta vanha tieto), joista 92% on äidinkieleltään suomenkielisiä. Toisin sanoen Suomi on Euroopan yksikielisin maa tilastojen mukaan.

    • svedupelle

      Itse en kyllä ole koskaan tajunnut, mikä siinä ruotsissa on niin kamalaa. Ookoo, itsekin asun Itä-Suomessa, jossa kyseiselle kielelle ei välttämättä ole niin suurta tarvetta, mutta silti. Musta ruotsi on melko helppo kieli, esimerkiksi paljon loogisempi kuin englanti, joten mikäs siinä tunneilla ollessa. Kyllä kaikilla muillakin tunneilla opetetaan asioita, joille ei tulevaisuudessa välttämättä niin suurta tarvetta ole.

      Omat inhokkini ovat kyllä liikunta ja äidinkieli.

    • Kielten ope

      "Kyllä kaikilla muillakin tunneilla opetetaan asioita, joille ei tulevaisuudessa välttämättä niin suurta tarvetta ole."


      Entä ne oppilaat, jotka haluavat oppia vieraan kielen, jolle olisi tulevaisuudessa suurta tarvetta. Pakkoruotsin aika se kieli jää oppimatta koulussa.

      Tämä on minusta todella surullista koko kansakunnan kannalta, kun muistaa sen, että menee 10 vuotta ennen kuin ne oppilaat ovat työelämässä, joilta aikanaan poistetaan pakko-opetus ruotsinkielessä.

      Turhalla ja "helpolla" pakkoruotsilla me tärvelemme koko Suomen kilpailukyvyn, ja annamme kilpailijamaillemme turhaa tasoitusta ja etumatkaa.

      .

      • Luontevammin enkkuu

        Tohon ruotsin kielen loogisuuteen että
        Ruotsin kieli voi olla loogisempaa mutta englannin kieli tulee luontevammin (PUHE JA KIRJOITUS)


    • Read don't cook

      Äikkä kolmas? Äikkä on parasta. Kotitalous taasen on yhtä tuskaa. Toiset luokallani ajattelevat toisinpäin.

    • 1212

      Minä en tykkää liikunnasta, musiikista ja näistä turhista aineita (mm. historia jne.)

      Itselläni nuo listatut ovat "Suosikkiaineet".

    • FILSA hyihyi

      Lukiossa on opiskeltava yksi pakollinen kurssi filosofiaa. Sen voisi jättää pois aivan turha ja kovin työllistävä jos meinaa suorittaa kurssin niin, ettei pilaa keskiarvoa.

      Paitsi jos kiinnostaa ovatko raajasi olemassa kun suljet silmäsi etkä näe niitä..

    • Johan Nyt

      Ohessa linkki kansalalsaloitteeseen pakkåruotsin poistosta

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/60


      Näin meillä on mahdollisuus opiskella sen tilalla jokin tärkeä kieli, kuten saksa, ranska, espanja, kiina tai venäjä jne.

      Skandikielistä Suomen ja yksilön kannalta tärkein lienee NORJA.


      .

    • Anonyymi

      Opetetaan kuule vielä tänäkin päivänä noita kaikkia, valitettavasti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7616
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4392
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2079
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1712
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe