Vuorokohdistus tapetoinnissa + kulmat

jomppaaaa

Eli mun pitäisi tapetoida vuorokohdisteisella tapetilla melko erikoisen muotoinen seinä, johon kuuluu yks ulkonurkka ja kaks sisänurkkaa, kuinka nurkat ja kulmat tehdään niin että kuvio jatkuu siististi? Ja kohta josta aloitan, on ehkä noin 25 cm pitkä ja sen jälkeen tulee ensimmäinen sisäkulma? Kuinka siis kannattaa aloittaa ja mihin piirtäö viiva luotilangalla/laserilla? Ja kuinka muutenkin saan helpoiten leikattua tapetit jotta kuvio kohdistuu? (tapetti on paperi,ei non-wovenia)kiitos jos joku viitsii auttaa ja ymmärsi edes jotakin!!

7

2084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolellisuutta

      Tapettien saumat yli nurkkien kuten tavallisestikkin piirrä vesivaakakalla suora viiva seinään viivoja ajatellun tapetin reunan kohtaan. Nurkathan ei ole aina suoria siitä vaan menemään. Pitää vaan vesivaakan kynänjälkeen tapetin reunan osua. Katsoa tapettirullasta kohdistusväli leikaat tapeti sen mukaan. Kattele vähän tapettijakoja mistä aloitat sisänurkasta itse mahd aloittaisin.

    • jomppaaaa

      KIITOS!
      Mutta siis kun ensimmäinen nurkka (sisä) tulee, vedänkö sen pari senttiä nurkan yli ja jatkan puskusaumalla vai kuinka?
      Sisänurkasta ei ole mahdollista aloittaa tässä tapauksessa...

    • Tällänen tapaus

      pari senttiä kulman yli, ja seuraava mahdollisimman nurkkaan, pystysuoraan. siis vuotahan leikataan halki, siten että se kääntyy max 20 mm toiselle seinälle, ja pala mikä leikattiin, sillä homma jatkuu, edellisen päältä, siellä nurkassa.
      Näin oon aina tehnyt, vanhojen mestarien opein, vuodesta -78 alkaen.

    • jomppaaaa

      Jatkuu läpileikkauksella? kö? Jos jatkaa edellisen päältä nurkassa.

      ÄÄÄ vaikea yrittää selittää näin :D

    • Tällänen tapaus

      sauma on toisen vuodan päällä siellä nurkassa, vaan se ei sieltä näy yhtää mihinkään.. kiitos sen nukan, joka taittaa kuvion..

    • jompppaaaa

      Eli jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin aloitan sen ensin vajaalla vuodalla koska ensimmäinen seinäkaistale on vain 22 cm, eli leikkaan ensin noin 24-25 cm kaistaleen vuodasta ja laitan hiukan nurkan yli, noin 2 cm, sitten jatka sillä palalla joka edellisestä leikkauksesta jää, laitan sen nurkkaan sen 2 cm päälle joka jäi edellisestä? :)

      Kuinka saan helpoisten vanhan todella tiukasssa olevan tapettikerroksen irti??? :d onko vesi liisteri hyvä yhdistelmä?

      • Jyri Miettinen Sandudd

        Vuorokohdistus tarkoitaa sitä että kuva on 1,3,5 vuodassa samalla korkeudella,2,4,6 samalla korkeudella.Ensimmäisen vuodan asennettuasi avaa rulla kuivana kiinnittämäsi vuodan viereen ja kohdista leikkaa vuotta vasta sen jälkeen.Huomaat näin miten kuvio toistuu.Ulkokulmat kannattaa yleensä listoittaa esim muovilistoilla,löytyy sisustus ja rautakaupoista.Sisäkulman oikaisu täytyy tehdä aina kun siirrytään uudelle seinälle jos nurkka heittää.Tapetti käännetään nurkan yli ja nurkka painetaan kiinni,jos nurkka heittää tapetti menee yleensä ruttuun siinä vaiheessa kun tapettia harjataan tasaiseksi.Helpoin tapa on leikata reilu sentti nurkasta ylimääräinen tapettipois,paina nurkka kiinni,kohdista kuvio ja lähde käännetyn sentin päältä.Tapetin suoruuden varmistat vesivaakaa apunakäyttäen.Ammattimies maalari saumaa nurkassa vuodat samoin kun maton saumauksessa eli leikkaa vuodat päällekkäin jos nurkka heittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe