Pennun ripuli!

huolestunut!

Olen ihan kamalan huolissani 11-viikkoisesta pennustani. Se meni ripulille keskiviikkoiltana ja kakkasi yöllä monta kasaa, oli myös oksentanut kerran. Osa kakoista vain löysiä, osa vähän vetisiäkin. Oksennus ei ollut litkua vaan vähän nappulaa. Seuraavana päivänä sai vain vähän ruokaa ja Canikurit. Kakka alkoi jo näyttää paremmalta. Sitten menin seuraavana päivänä jo ruokkimaan melko normaalisti, sai nappuloita 2/3 päivän satsista ja kananmunan ja vähän raejuustoa. Illalla maha ruikulla. Iltapalaksi sai sitten taas Canikurin. Yöllä oli tullut pari kasaa, toinen ihan ruikkua ja toinen löysä sekä yksi oksu (ei vetinen). Sai vähän raejuustoa ja Canikuria aamulla, riisiä ei kelpuuttanut nirsouttaan.
Vettä se kuitenkin juo ihan hyvin ja on pirteä ja leikkii, kakoissa en ole ainakaan huomannut verta.. pitäisikö jo mennä lääkäriin vai koittaa hoitaa maltillisemmin kotona kun nyt menin ruokkimaan niin pian taas normaalimmin? Aiemminkin oksentanut pari viikkoa sitten mut siinä oli jotain neulasia sun muuta että oli kai syönyt jotain sopimatonta ulkona. Apua!

10

10740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolipois!

Tuskin mitään vakavaa, relaa ihmeessä! Pennuilla menee maha tosi herkästi sekaisin, ja paranee itsestään. Silloin kun pennun vointi on hyvä, ja se syö ja juo normaalisti, ei syytä huoleen. Sensijaan väsähtänyt, sairaan oloinen pentu on vietävä oitis klinikalle.
      Itse olen hoitanut niin, että kovasti ripuloiva koira ruokitaan nestepitoisella, esim. kanaliemi, kananmuna, piimä, johon hiukan jauhelihaa. Nappulat jätän pois. Täyspaastolle en pikkupentua pistä. Hoitele vaan kotona, tarkkaillen pennun vointia. Eläinlääkäriä tarvitaan vasta, kun pitää esim. nesteyttää kuivunut potilas, eivät ne noille ripuleille edes osaa sen enempää tehdä.

• ...?

Älä ikinä ruoki ripulista koiraa niillä nappuloilla mitä se normaalisti syö.

Keitä sille riisiä, ja syötä sitä keitinliemineen, lisäksi voit lisätä maustamatonta kanaa. Lisäksi oi antaa sitä canicuria tai inupectia

Pelkkää sitä kunnes maha on kiinteä. sitten varovainen aloitus uudelleen nappulalle, jos menee uudestaan ripulille niin siinä ruuassa on jotain vikaa, joko se ei vaan sovi koiralle tai sitten jokin muu laadullinen virhe.

Nappulan syöttäminen ripulimahalle ei saa aikaan muuta kuin ärtyneemmän vatsan ja suoliston. Ja niiden täytyy saada toipua.

• sitten lääkäiin

Yritäs Tehobaktia maitohappopakteeri jauheena, juo vaikka veden seassa ja muuta ei ole tarpeellista ainakaan yhtenä päivänä syöttääkään. Kevyellä riisi jauhel seoksella seuraavana päivänä pienellä annoksella.
      Kuinka madotus on?

• huolestunut!

Madotukset on ok. Nappulasta ei johdu, se on kasvattajalta mukana saatua jota se on syönyt aina ja ongelmitta. Hain eilen Tehobaktia ja syönyt sen lisäksi nyt vain riisiä, kanaa ja raejuustoa. Ja vähän Canikuria. Ruuan sekaan laitoin kalsiumia, voinko laittaa vitamiineja myös? Huolettaa pitää monta päivää pientä pentua noin heikolla ravinnolla. Kakka on jo parempaa vaikkei hyvää ja sitä tulee harvoin... Oksensi viime yönä taas. Mut se oli taas täynnä pientä roskaa ulkoa. En tiedä missä välissä se ehtii niellä sielä kaikenlaista mutta ne on onneks vaarattomia.

• huolipois!

Ei pidä jättää pentua vähälle ruualle. Nälissään se koittaa syödä kaikenlaista roskaa. Kyllä vatsatauti paranee ilman paastoakin.
      Onko sinulla eläinlääkärin kehotus kalsiumin lisäämiseen? Omin päin kun ei pidä mennä lisäilemään.

• huolestunut!

Ei se ole vähällä ruualla enkä ole paastoamassa pentua. Vaan riisistä ja kanasta nyt ei tarvittavia ravinteita irtoa ja jos niillä mennään useampi päivä niin ei musta kuulosta hyvältä.
      Totta kai kalsiumia lisätään omin päin jos ruoka on ravinneköyhää, pitää vaan tietää minkä verran koira tarvitsee ja minkä verran saa jo ravinnosta. Jos ei saa nappulaa jossa se on valmiiksi tai paljon luita niin sitä nimenomaan tulee itse lisätä. Ruokintapuoli ei ole ongelma, ruokin koirat vallan raa'alla lihalla ja silloin tulee itse osata hoitaa ruokaan tarvittavat lisät, nyt on pentu joka on kasvattajalla tottunut nappulaan joten syö vielä sitä ja nappularuokinta ei ole heiniäni.

• lksjfj

Raakaa jauhelihaa ja porkkanaraastetta on minun koirani kasvattaja käskenyt antamaan, jos on vatsa löysälle mennyt ja ihan hyvin on Canikurin kanssa toiminut.

• ...?

Pentu joka on syönyt teollista ruokaa ei tarvitse lisäkalkkeja hetkellisen ripulin takia.

Eikä riisi ja kana/jauheliha ole niin ravinneköyhää että pentu senkään vuoksi sitä tarvitsi näin lyhyen jakson aikana.

• huolestunut!

Mutta ei niistä varmasti haittaakaan ole. Hyvä sen on joka päivä saada tarvittavat ravintoaineet. Riisi ja kana on todellakin köyhää ruokaa, eikä päivä tai pari varmaan mitään mutta tässä nyt mennään ilmeisesti vähän pitempään niillä niin annan varmuudeksi lisiä.

• *Bulldogglady

meillä kun ja jos koiralla on ripulia, niin pidän huomattavasti tärkeämpänä vedenjuontia kuin ruoan syöntiä.
      koira pärjää hyvinkin päivän pari ilman ruokaa, mutta ilman vettä koira ei pärjää.
      toki teen koiralleni hieman kanalientä sisältävää riisivelliä, sen lisäksi kun olen syöttänyt canicuria.
      eli älä anna koiralle mitään muuta nytten kuin riisivelliä keitinliemineen(sisältää tärkkelystä) ja laita ehkä hieman kanalientä. ja muista katsoa että koira juo.

meillä koiralla oli myös pentuna ripulia ja oksentelua, mutta siitä selvittiin. tarkkailin vain että koira muistaa juoda. koira parani ja pöhisee jaloissa edelleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      87
      1633
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      176
      1217
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      901
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      823
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe