Bernin pennun silmät

aihetta huoleen?

onkohan yleistä tai normaalia että bernin pennun silmät harittavat suoraan katsoessa sivuille päin (eastwest-ilmiö)? olen huolestunut että vaikuttaako jotenkin ympäristön havainnointiin kun kovin herkästi törmäilee ja luokse kutsuttaessa kaumpaa ollessaan ei juokse kohtisuoraa luokse vaan n. muutaman metrin kohdalla huomaa että hei se kutsuja onkin tuossa. huomasin silmät jo tutustumiskäynnillä kasvattajan luona mutta empä tullut kysyneeksi, kun siellä ei tullut tilanteita että olisi päässyt noita liikkumiseen liittyviä havaintoja tekemään. muilla pennuilla ei harittavia silmiä ollut ja tämä pentu oli viimeinen joka varattiin...pentu nyt 10 vkoa.

2

199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rodusta en osaa sanoa,tuossa yhteydessä,mutta pari pentua tiedän,joilla vähän tuollainen toinen itään ja...meininki.Niillä iän myötä silmät suoristui,ihan normaaliksi.
      Pennuilla voi myös olla joskus ns.tärinää eli silmät heiluu suunnasta toiseen(kuulemma kissoilla yleistä).Osalla häviiää kokonaan pois,osalla voi jäädäkkin.Ainakin yhden lekurin mukaan,ei pitäisi haitata.

Mutta se,että mainitsit,että mielestäsi(kö?),saattaa näkökyvyssä olla jotain outoa,niin itse en ole kuullut,että olisi tietämissänikään ollut.
      Jos vähänkään siis epäilet,että näkökyvyssä häikkää,niin suosittaisin oitis lekurille.Ja mieluiten silmiin perehtyneelle spesialistille.

Ps.pentu voi törmäillä,kun koordinaatio ei täysin pelaa,vaikka innostuessaan joskus.Mutta jos kyse näkemisestä,on ihan eri juttu.

• berni81

Mulla on nyt 9kk berni, jolla ei harittanu silmät, mutta toi "ahaa, siellähän sä olitkin" ilmiö on tuttu. Tekee sitä vieläkin. Jotenkin olen aistinut ettei ole näkökyky tarkimmasta päästä. Esim palloa heitettäessä kadottaa pallon jos se pysähtyy ennen kuin tuo ehtii tarpeeksi lähelle ja joutuu etsimään sen haistelemalla. Muutenkin tukeutuu yleensä hajuaistiinsa kuuloon enemmän kuin näköaistiinsa.

Meillä myös loistaa silmät punaisena ja jo normaali päivän valossa jos kiihtyy niin silmät hehkuvat punaisena (pikku piru). Tämä jotenkin liittyy pigmentinpuutokseen ja siitä on näkyvissä toisessa silmässä harmaa kudos joka toisessa silmässä on suurimmaksi osaksi ruskea. Myös harmikseni nyt olen huomannut että kuono on alkanut muuttumaan päivä päivältä vaaleammaksi eli tämäkin kielii pigmenttipuutoksessa ja se voi heikentää haistelukykyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      137
      7189
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      125
      5001
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      68
      4372
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3493
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2301
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      302
      1799
    7. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      24
      1666
    8. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      9
      1609
    9. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1495
    10. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1448
    Aihe