onkohan yleistä tai normaalia että bernin pennun silmät harittavat suoraan katsoessa sivuille päin (eastwest-ilmiö)? olen huolestunut että vaikuttaako jotenkin ympäristön havainnointiin kun kovin herkästi törmäilee ja luokse kutsuttaessa kaumpaa ollessaan ei juokse kohtisuoraa luokse vaan n. muutaman metrin kohdalla huomaa että hei se kutsuja onkin tuossa. huomasin silmät jo tutustumiskäynnillä kasvattajan luona mutta empä tullut kysyneeksi, kun siellä ei tullut tilanteita että olisi päässyt noita liikkumiseen liittyviä havaintoja tekemään. muilla pennuilla ei harittavia silmiä ollut ja tämä pentu oli viimeinen joka varattiin...pentu nyt 10 vkoa.
Bernin pennun silmät
2
213
Vastaukset
Rodusta en osaa sanoa,tuossa yhteydessä,mutta pari pentua tiedän,joilla vähän tuollainen toinen itään ja...meininki.Niillä iän myötä silmät suoristui,ihan normaaliksi.
Pennuilla voi myös olla joskus ns.tärinää eli silmät heiluu suunnasta toiseen(kuulemma kissoilla yleistä).Osalla häviiää kokonaan pois,osalla voi jäädäkkin.Ainakin yhden lekurin mukaan,ei pitäisi haitata.
Mutta se,että mainitsit,että mielestäsi(kö?),saattaa näkökyvyssä olla jotain outoa,niin itse en ole kuullut,että olisi tietämissänikään ollut.
Jos vähänkään siis epäilet,että näkökyvyssä häikkää,niin suosittaisin oitis lekurille.Ja mieluiten silmiin perehtyneelle spesialistille.
Ps.pentu voi törmäillä,kun koordinaatio ei täysin pelaa,vaikka innostuessaan joskus.Mutta jos kyse näkemisestä,on ihan eri juttu.- berni81
Mulla on nyt 9kk berni, jolla ei harittanu silmät, mutta toi "ahaa, siellähän sä olitkin" ilmiö on tuttu. Tekee sitä vieläkin. Jotenkin olen aistinut ettei ole näkökyky tarkimmasta päästä. Esim palloa heitettäessä kadottaa pallon jos se pysähtyy ennen kuin tuo ehtii tarpeeksi lähelle ja joutuu etsimään sen haistelemalla. Muutenkin tukeutuu yleensä hajuaistiinsa kuuloon enemmän kuin näköaistiinsa.
Meillä myös loistaa silmät punaisena ja jo normaali päivän valossa jos kiihtyy niin silmät hehkuvat punaisena (pikku piru). Tämä jotenkin liittyy pigmentinpuutokseen ja siitä on näkyvissä toisessa silmässä harmaa kudos joka toisessa silmässä on suurimmaksi osaksi ruskea. Myös harmikseni nyt olen huomannut että kuono on alkanut muuttumaan päivä päivältä vaaleammaksi eli tämäkin kielii pigmenttipuutoksessa ja se voi heikentää haistelukykyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6142283Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,271126- 1091118
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki7968Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101865- 86855
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?89762Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759- 63725
- 65573