Olen tämän vuotta ajellut ja opetellut bemarin ominaisuuksia ja tekniikkaa. Yllätyksen toi ABS:n toiminta, joka tässä tapauksessa takajarrun osalta aiheutti suuria sydämmen tykytyksiä. Myötäinen hiekkatie ja risteys toi mukanaan tilanteen, jossa ABS vapautti lukkiintumisen mutta samantien ehkä hiekasta johtuen varsinainen hidastuvuus oli lähes olematon. Oli pakko käyttää etujarrua jotta sain juoksuvauhdin pysäytetyksi. Onko tämä ominaisuus vai vika ? En ole vielä rohjennut tai osannut kokeilla asfaltilla etu- tai takajarrun ABS:n todellista äärimmäisissä olosuhteissa tapahtuvaa käyttäytymistä. Onko muita kokemuksia ?
ABS:n toiminta
17
2721
Vastaukset
- tipi
Mua kiinnostais abs-jarrujen taajuus autossa. Eli kuinka monta kertaa anturi tarkkailee renkaiden liikkumista sekunnissa?? eiks se oo joku 6 kertaa..?
- RT1100
ABS "vapautti" takapyörän jarrun juuri siinä hetkessä kun se olisi lukkiutunut ja jarrutti tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Wanhana motoristina tiedän (kuten monet nuoremmatkin) että takajarrun tehosorapinnalla on todella lähes olematon - oli pyörässä sitten apsit tai ei.
Itse olen ajellut ABS-jarruilla niin autoa kuin mpyörääkin kymmenkunta vuotta ja tyytyväinen olen ollut! Tietenkin kehityksessä on aina toivomisen varaa mutta itse en ABS-jarruista hevin tavallisiin vaihtaisi!
Mielipiteitä on tosin monia - niinkuin pitääkin olla mutta uskon, että muutamien vuosien kuluttua kaikissa yleisimmissä pyörissä on ABS-jarrut tai vastaavat! Jopa harleyssä - niin ankara pala kuin se joillekin saattaa ollakin!
PS. viimeinen lause ei ollut provo - vain henk.kohtainen ennustukseni jonka paikkansa pitävyyden tulevaisuus näyttää!- k 12
...on alusta, jolla tehokkainta on lukkojarrutus. Rengas nimittäin kaivautuu kohtuullisen syvälle ja hidastaa näin tehokkaammin kuin "höyhenjarrutus". Näin varsinkin takajarrun osalta!
- RT1100
k 12 kirjoitti:
...on alusta, jolla tehokkainta on lukkojarrutus. Rengas nimittäin kaivautuu kohtuullisen syvälle ja hidastaa näin tehokkaammin kuin "höyhenjarrutus". Näin varsinkin takajarrun osalta!
Mutta älä unohda jarrutuksen kokonaistapahtumaa!
Tavallimmin jarrutetaan jonkin vaaratekijän välttämiseksi jolloin mikään osa pyörästä ei saisi olla hallitsemattomasti esim. "kaivautuneena" johonkin... hallittu jarrutustapahtuma, jossa myös ohjattavuus säilytetään, on tutkimusten ja oman kokemukseni mukaan se tehokkain jarrutus kun onnettomuutta yritetään välttää!
Jos taas mitataan pelkkää jarrutusmatkaa ummistaen silmät kaikille muille tekijöille - siihen en ota kantaa. - Jammu
k 12 kirjoitti:
Juuri näin. ABS on etevä systeemi kestopäällysteellä mutta soratiellä sen "äly" loppuu lyhyeen. Takajarrulla on soratiellä huomattavasti suurempi merkitys kuin asfaltilla. Näin siksi, että painon siirtymä on pienemmästä hidastuvuudesta johtuen vähäisempää. Kuulalaakerisoran päällä pyörivä rengas ei saa samanlaista hidastuvuutta kuin lukossa oleva pyörä joka lanaa soran edeltään pois. Sama on huomattu myös autojen yhteydessä: lumella ja soralla perinteiset lukkiutuvat jarrut lyhentävät jarrutusmatkaa.
- puatti
Jammu kirjoitti:
Juuri näin. ABS on etevä systeemi kestopäällysteellä mutta soratiellä sen "äly" loppuu lyhyeen. Takajarrulla on soratiellä huomattavasti suurempi merkitys kuin asfaltilla. Näin siksi, että painon siirtymä on pienemmästä hidastuvuudesta johtuen vähäisempää. Kuulalaakerisoran päällä pyörivä rengas ei saa samanlaista hidastuvuutta kuin lukossa oleva pyörä joka lanaa soran edeltään pois. Sama on huomattu myös autojen yhteydessä: lumella ja soralla perinteiset lukkiutuvat jarrut lyhentävät jarrutusmatkaa.
Olen kyllä RT1100:n kaa samaa mieltä; mikäli on kyse tehokkaimmasta ja turvallisimmasta jarrutuksesta niin se on ABS. jos taas mennään jutuissa pilkunnussintaan niin kyllä moottoripyörän perästä uloslaskettava laskuvarjo tai ankkuri on vielä lukkiutunutta takapyörääkin varmempi ja taatusti tehokkaampi jarrutusmenetelmä. Minä(kin) ajan kyllä mieluummin apseilla kuin lukkojarruilla. Ihan vaan kokemuksestani puhun.
- K 1200 RsS
puatti kirjoitti:
Olen kyllä RT1100:n kaa samaa mieltä; mikäli on kyse tehokkaimmasta ja turvallisimmasta jarrutuksesta niin se on ABS. jos taas mennään jutuissa pilkunnussintaan niin kyllä moottoripyörän perästä uloslaskettava laskuvarjo tai ankkuri on vielä lukkiutunutta takapyörääkin varmempi ja taatusti tehokkaampi jarrutusmenetelmä. Minä(kin) ajan kyllä mieluummin apseilla kuin lukkojarruilla. Ihan vaan kokemuksestani puhun.
Turvallinenhan se mutta ABS:eja huijaamalla eli normaalisti, mutta tehokkaasti (kuten ABS:ittomalla) jarruttaen, jarrutusmatka yllättäen? lyhenee.
Tämä on myös käytännössä 69:n kurssilla testattu, eli ei mitään mutu-tuntumaa.
Soratiellä myös 1200 RS:n takajarru tosiaankin tuntuu, eikä pelkästään tunnu, vaan on aivan onneton. - puatti
K 1200 RsS kirjoitti:
Turvallinenhan se mutta ABS:eja huijaamalla eli normaalisti, mutta tehokkaasti (kuten ABS:ittomalla) jarruttaen, jarrutusmatka yllättäen? lyhenee.
Tämä on myös käytännössä 69:n kurssilla testattu, eli ei mitään mutu-tuntumaa.
Soratiellä myös 1200 RS:n takajarru tosiaankin tuntuu, eikä pelkästään tunnu, vaan on aivan onneton.No, saat ollakin eri mieltä. Toinen tykkää puuveneestä ja kolmas lasikuidusta mutta kehityksen kulkua se ei estä. Apsit ovat monivuotisen kehitys- ja tutkimustyön tulosta, ei kukaan voi keksiä mitään joka kaikissa olosuhteissa olisi ehdottoman parasta ja lyömätöntä. Herää vain kysymys kukapa noilla hiesuteillä ajelee ja mistä niitä edes löytää niin paljon, että apsit aiheuttavat ongelmia. Maastopyörät ovat ihan eri luokkansa eikä niissä tietääkseni ole monessakaan apseja. Minusta aiheen repostelu tuntuu hiukan keksityltä koska en mitenkään saa uskotuksi, että moottorimaailma olisi satsannut apseihin ne kaikki miljoonat no, mutta Suomihan on vapaa maa. Omat kokemukseni apseista ovat kokonaisuutena pelkästään myönteisiä enkä usko milloinkaan siirtyväni puolustamaan lukkiutuvia jarruja - varsinkaan moottoripyörään.
- K 1200 RS
puatti kirjoitti:
No, saat ollakin eri mieltä. Toinen tykkää puuveneestä ja kolmas lasikuidusta mutta kehityksen kulkua se ei estä. Apsit ovat monivuotisen kehitys- ja tutkimustyön tulosta, ei kukaan voi keksiä mitään joka kaikissa olosuhteissa olisi ehdottoman parasta ja lyömätöntä. Herää vain kysymys kukapa noilla hiesuteillä ajelee ja mistä niitä edes löytää niin paljon, että apsit aiheuttavat ongelmia. Maastopyörät ovat ihan eri luokkansa eikä niissä tietääkseni ole monessakaan apseja. Minusta aiheen repostelu tuntuu hiukan keksityltä koska en mitenkään saa uskotuksi, että moottorimaailma olisi satsannut apseihin ne kaikki miljoonat no, mutta Suomihan on vapaa maa. Omat kokemukseni apseista ovat kokonaisuutena pelkästään myönteisiä enkä usko milloinkaan siirtyväni puolustamaan lukkiutuvia jarruja - varsinkaan moottoripyörään.
Tässä yksi, joka ajelee myös hiekkateillä. Niitä löytyy myös kotimaasta todella paljon ja tänäkin kesänä hiekkateitä on tullut ajettua vähintäänkin satoja kilometrejä.
Bemun(ni) jarrut (tehostetut ABS:it) on ehdottomasti parhaat, mitä missään pyörässä olen tavannut. Kahvasta toimii niin etu, kuin takajarrukin ja tietokone vielä säätelee niiden välillä parasta tehoa..
Se ei vaan muuta sitä asiaa miksikään, että hiekkatiellä pyörään kaipaisi sellaista takajarrua, joka myös jarruttaisi..
- pathetic
Eiköhän nuo ABSit ole suunniteltu lähinnä päällystetyille teille, estämään hallitsemattomat jarrutukset.
Paniikkitilanteessa suurin osa (joka ei ole jarrutusta radalla harjoitellut) painaa etu- ja takajarrua rystyset/varpaat valkeina, mikä johtaa helposti takapyörän (jopa etupyörän) luistoon, ja pyörän hallinnan menettämiseen. ABS:eilla pyörän hallinta säilyy.
Rataolosuhteissa saadaan varmasti lyhyempiä jarrutusmatkoja, kun jarrua osataan käyttää niin, että pyörä ei lukkiudu, mutta luistaa jo hieman asfaltilla. Suurin osa meistä motoristeista ei ole näitä ratakuskeja, vaikka luulot on monella suuret.
Asfaltilla lukkiutunut takarengas pyrkii taittumaan sivulle. Pehmeässä hiekassa rengas kaivautuu, ja kaivautuessaan etenee renkaan suuntaisesti (kitka tähän suuntaan pienin).
Juu, olen huomannut ABS.ien heikkouden hiekalla, mutta hiekkateillä tulee harvemmin ajettua 1100RT:llä.- VANHA motoristi
Pari omaakin kokemusta mahtunee joukkoon!
Ensinnäkin on todettava, että ABS on heikompi vaihtoehto, mutta VAIN erittäin kokeneille ja harjaantuneille. Myönnän auliisti, etten kuulu tuohon joukkoon, vaikka aloitinkin kokemuksieni sarjan yli 30 vuotta sitten.
Sitten niihin kokemuksiin (K1100RS):
Kyllä vaan heittää perää sivulle sorallakin, jos takapää lukkiutuu! Voi olla, että paljonkin herkemmin katu-/maantierenkailla, mutta kokemusta on, silloin kun apsi ei ollut toiminnassa. Sitäpaitsi, kyllä fysiikan lait toimii tässäkin - siitä se rengas menee, missä kitka on pienin!
Toiseksi, silloin kun apsi toimii, niin oikein leikkisäksi menee mieli soratielläkin, suoralla ainakin - mutkiin ei riitä kantti leikkimiseen.
Mutta, hämmästyttävää on miten vauhti hiljenee kun etupää alkaa rallattamaan!
Lisäksi vielä mp-poliisin kanta asiaan, epäilemättä kokemuksella, joka ajaa omastanikin ohi: "Voi kuinka suotavaa olisi, jos enemmän saataisiin ABS-jarruja!" - Wanha
VANHA motoristi kirjoitti:
Pari omaakin kokemusta mahtunee joukkoon!
Ensinnäkin on todettava, että ABS on heikompi vaihtoehto, mutta VAIN erittäin kokeneille ja harjaantuneille. Myönnän auliisti, etten kuulu tuohon joukkoon, vaikka aloitinkin kokemuksieni sarjan yli 30 vuotta sitten.
Sitten niihin kokemuksiin (K1100RS):
Kyllä vaan heittää perää sivulle sorallakin, jos takapää lukkiutuu! Voi olla, että paljonkin herkemmin katu-/maantierenkailla, mutta kokemusta on, silloin kun apsi ei ollut toiminnassa. Sitäpaitsi, kyllä fysiikan lait toimii tässäkin - siitä se rengas menee, missä kitka on pienin!
Toiseksi, silloin kun apsi toimii, niin oikein leikkisäksi menee mieli soratielläkin, suoralla ainakin - mutkiin ei riitä kantti leikkimiseen.
Mutta, hämmästyttävää on miten vauhti hiljenee kun etupää alkaa rallattamaan!
Lisäksi vielä mp-poliisin kanta asiaan, epäilemättä kokemuksella, joka ajaa omastanikin ohi: "Voi kuinka suotavaa olisi, jos enemmän saataisiin ABS-jarruja!"Ihan totta; aikoinaan autojen turvavöistä käytiin samanlaista juupas/eipäs -keskustelua. Aivan varma olen, että tulevaisuudessa kaikissa moottoripyörissä on ABS-jarrut. ABS-jarrut ovat aivan kuten auton turvavyötkin; hakekmalla haettuna varmasti keksitään tilanne, jossa ihminen olisi selviytynyt (ehkä) paremmin ilman jos ei olisi käyttänyt turvavöitä mutta kokonaisuutena käsittäen kukaan ei enää nykyään vastusta tosissaan turvavöitä.
Kuten ei kymmenen vuoden kuluttua ABSejakaan, sano vaan mun sanoneen. - r850r
Wanha kirjoitti:
Ihan totta; aikoinaan autojen turvavöistä käytiin samanlaista juupas/eipäs -keskustelua. Aivan varma olen, että tulevaisuudessa kaikissa moottoripyörissä on ABS-jarrut. ABS-jarrut ovat aivan kuten auton turvavyötkin; hakekmalla haettuna varmasti keksitään tilanne, jossa ihminen olisi selviytynyt (ehkä) paremmin ilman jos ei olisi käyttänyt turvavöitä mutta kokonaisuutena käsittäen kukaan ei enää nykyään vastusta tosissaan turvavöitä.
Kuten ei kymmenen vuoden kuluttua ABSejakaan, sano vaan mun sanoneen.Eikös ne ABS:t ole kehittyneet vuodesta 1995 jonkun verran, taitaa uudemmissa pyörissä toimia paremmin myös soralla? Jostakin olin lukevinani että uusimmat ovat 3. sukupolven versioita...
t: Harri - K 1200 RS
r850r kirjoitti:
Eikös ne ABS:t ole kehittyneet vuodesta 1995 jonkun verran, taitaa uudemmissa pyörissä toimia paremmin myös soralla? Jostakin olin lukevinani että uusimmat ovat 3. sukupolven versioita...
t: HarriBemun 3. sukupolven integral-ABS:it lienee parhaita jarruja, joita pyöriin on koskaan rakennettu.
Mutta soralla myöskään 2002 mallisen K 1200 RS:n takajarru "ei toimi". Tai toimiihan se, juuri niinku ABS:it on suunniteltu toimivaksi. Pyörä vaan ei tahdo pysähtyä millään, joka saattaa aiheuttaa tosiaan aluksi aikamoisen yllätyksen..
Vaan eipä noita sakemanni hiekkateille kaiketi ole tarkoittanutkaan. Kotimaata kolutessa hiekkatielle kuitenkin joutuu väistämättä, eikä siinä hiekkatiellä ajossa sinänsä mitään ihmeellistä ole isollakaan pyörällä. Takajarru vaan olis kyllä kiva.. - r850r
K 1200 RS kirjoitti:
Bemun 3. sukupolven integral-ABS:it lienee parhaita jarruja, joita pyöriin on koskaan rakennettu.
Mutta soralla myöskään 2002 mallisen K 1200 RS:n takajarru "ei toimi". Tai toimiihan se, juuri niinku ABS:it on suunniteltu toimivaksi. Pyörä vaan ei tahdo pysähtyä millään, joka saattaa aiheuttaa tosiaan aluksi aikamoisen yllätyksen..
Vaan eipä noita sakemanni hiekkateille kaiketi ole tarkoittanutkaan. Kotimaata kolutessa hiekkatielle kuitenkin joutuu väistämättä, eikä siinä hiekkatiellä ajossa sinänsä mitään ihmeellistä ole isollakaan pyörällä. Takajarru vaan olis kyllä kiva..Kai sen ABS:n saa uudemmissa malleissa pois päältä ainakin, itselläni ei moisista hienouksista ole tietoa, luulisi kuitenkin häiritsevän esim. GS:n kuskeja, soralla ajo palkitsee varmasti, riskejähän siihen liittyy kuten muutenkin näihin vauhtilajeihin vaikka ajaisi kuivalla asfaltilla :)
- K 1200 RS
r850r kirjoitti:
Kai sen ABS:n saa uudemmissa malleissa pois päältä ainakin, itselläni ei moisista hienouksista ole tietoa, luulisi kuitenkin häiritsevän esim. GS:n kuskeja, soralla ajo palkitsee varmasti, riskejähän siihen liittyy kuten muutenkin näihin vauhtilajeihin vaikka ajaisi kuivalla asfaltilla :)
Saa siis ainakin uudemmissa GS:issä, joissa on tietääkseni on-off käyttökytkin ABS:eille Ja soralla / maastossa ajoa siinä on ajateltukin.
Vaan ei ole katumalleissa moista nappulaa..
- MOTORISTI
Luin tuosta muutaman threadin ja huomasin että porukka valittaa kun pyörä ei pysähdy pelkällä takajarrulla ! Jumalauta ! Kuinka te nössöt olette yleensä vielä hengissä ? eihän se MP kyllä pelkällä takajarrulla pysähdy, ei niin minkäänlaisella alustalla...ja kuka teitä on opettanut ajamaan...anna mun kaikki kestää...
Kyllä se on niin että MP.ssä pitää käyttää MOLEMPIA jarruja, Aina ! muuten nopea pysäyttäminen EI ole mahdollista, mutta nämä pullamössöbemaristit/ customistit vissiin käyttävät pelkkää takajarrua, Teidän olisi syytä opetella MP,n nopeaa pysäyttämistä jollain suljetulla alueella, ja h,vetin monta kertaa toistaen,niin minäkin tein aikanaan ( 1967-68), nyt se nopea pysäytys on "selkäytimessä" eikä jarruttaminen pelota sorallakaan,
Kun hiukan treenaatte niin etupyörän voi vetää lukkoon 120 km/h vauhdissa soralla ( ei mutkassa)...Mutta takapyörää EI kannata yrittää...käy huonosti !
Niin ja ne ABS,t toimivat juuri niin kuin pitääkin, olen testannut niitä jäällä
(BMW K1-90) Kokemus on huikea kun pyörät eivät lukkiinnu....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1018073- 1075667
- 2795013
- 494963
- 763737
- 562960
- 642677
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222518Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292442- 442393