Telejatkeet

minä epätietoinen

Voinko käyttä Nikonin telejatketta es. Sigman tai Tamronin kanssa ja toisinpäin. Miten jatkeen käyttö vaikuttaa kuvanlaatuun, väreihin tai terävyyteen? Jostain olen saanut käsityksen että valovoima pienenisi ja automaattitarkennukseenkin jotain vaikutusta?

4

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkeitta paras

      Telejatke tulee kameran rungon ja objektiivin väliin. Nikonissa käytettävän objektiivin on oltava merkistä riippumatta Nikoniin kiinnitettäväksi tarkoitettu ja väliin voi tunkea minkämerkkisen telejatkeen tahansa, kunhan sekin on Nikon F -kiinnitysstandardin mukainen.

      Telejatkeita on yleisesti tarjolla kahdenlaisia: toinen muuttaa objektiivin polttovälin 1,4-kertaiseksi ja heikentää valovoimaa yhden aukon verran, toisen vaikutus on 2-kertainen ja kaksi aukkoa pimentävä.

      Varsinkin zoomien kanssa käytettynä telejatkeet ovat kyseenalaisia – zoomit kun pakkaavat olemaan jo valmiiksi pimeänpuoleisia. Kuvanlaatua ne eivät ainakaan paranna ja pimentävä vaikutus heikentää luonnollisestikin automaattitarkennuksen kykyä huolehtia tehtävästään. Haitan voi kiertää tarkentamalla käsin.

      Olen omistanut yhden telejatkeen joskus filmikameroiden aikakaudella. Yksi päätös oli helppo: toista en hanki koskaan.

    • Lisää pituutta

      Kaiken muun hyvän lisäksi aito Nikonin telejatke on kumminkin suht.koht "kallis"lisävaruste jos suhteutetaan halvimpien sen jengoihin sopivien Zoomien
      hinnotteluun? Nikoniin on varmaankin saatavilla myös "kolmansienvalmistajien " edullisempia
      Teleconverttereja? Joita voi käyttää myös muitten kun aitojen Nikkoreitten kanssa.
      Parhaiten noi vois toimia tietysti kalliitten mahdollisimman valovoimaisten kiinteitten
      kanssa..
      Nikon itse on omassa sopivuustaulukossaan melko kriittinen muutenkin Nikkoreitten sopivuuksissa omien telejatkeittensa kera.

    • Taneli

      Voitko käyttää, on ihan tapauskohtaista. Yleensä Nikkorit sopivat Nikonin telejatkeiden kanssa käytettäviksi muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, mitkä selviävät Nikonin yhteensopivuustaulukoista.
      Se että sopiiko Sigman tai Tamronin tai jonkun muun valmistajan putket Nikonin telejatkeisiin on ihan tapauskohtaista. Monessa tapauksessa liittäminen on mahdotonta sen vuoksi, että objektiivin ja jatkeen linssit törmäävät toisiinsa. Sen vuoksi on parasta varmistaa, ennen hankintaa, että yhdistelmä tosiaan sopii yhteen toistensa kanssa.

      Kuvanlaatu heikkenee aina, 1,4 jatkeella vain vähän, 1,7 jatkeella hieman enemmän. Sitten tämä uusin 2x jatke sopii vain F2.8 tai valovoimaisempiin objektiiveihin kunnolla. Piirto ja tarkennus on kehnohkoa F4 valovoimaisilla jostain ihmeen syystä. Esim. omassani ei runkojen (3 kpl) hienosäätövarat riitä saamaan tarkennusta kohdilleen yhdessäkään F4 valovoimaisessa objektiivissa, mutta 2.8 valovoimaiset ei tarvitse mitään säätöä. JAS ei voinut auttaa, kun jatkeessa ei ole säätöä. Samaa ongelmaa on ollut muillakin tuttavillani.
      Valovoima ja tarkennusnopeus tosiaan heikkenevät suurennuskertoimen suhteessa. Tarkennusnopeuden heikkeneminen riippuu kyllä jonkinverran rungostakin. Ammattirungot toimivat paremmin tässäkin suhteessa.

    • na,nffmn

      Käytettävyyden ratkaisee objektiivin ja telejatkeen rakenne. Jotkut telejatkeet tunkeutuu pitkälle objektiivin sisään ja eivät kiinnity objektiiviin ollenkaan, tai vaurioittavat takalinssiä. Sopivuus on siis laitekohtainen ja aina erikseen tutkittava ennen käyttöä.

      Objektiivin ja telejatkeen yhteien valovoima ei saisi olla huonompi, kuin 5,6. Kaikki rungot ei tarkenna huonommalla valovoimalla ja valonmittauskin voi muuttua.

      Optinen suorituskyky on myös tapauskohtainen. Toiset yhdistelmät antaa hyvän kuvan, mutta toiset tekee ihan "rembranttia".
      Mikään muu kuin mahdollinen yhteensopinattomuus ei estä erimerkkisten laitteiden ristiinkäyttöä, Joskus erimerkkiset osat antaa paremman kuvatuloksen, kuin samanmerkkiset. Toisinaan taas ne ei sovi yhteen ollenkaan, ei optisesti, eikä mekaanisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe