Opettaja kiusaa?

Ei morjens

Meillä on seuraavanlainen tilanne koulussamme:

Luokkani käy toista vuotta ammattikoulua ja ensimmäisellä vuodella meillä oli eräs naispuolinen luokanvalvoja. Alussa hän vaikutti mukavalta mutta pikkuhiljaa alkoi hänen todellinen luonne tulla esiin.

Jos joku myöhästyi parikin minuuttia niin hän piti siitä että sai nöyryyttää luokan edessä ko. ihmistä esimerkiksi viisastelemalla tai suoraan sanottuna v****a. Hänellä oli alussa eräs tyttö kuka varsinkin sai kuulla tätä sarkasmia (tyttö lopetti puolen vuoden päästä). Opettajan asenne oli ylipäätään sellainen että nuoret ovat holhittomia ja niille voi vaan puhua tietyllä tapaa. Meidän luokka on ylipäätään erittäin rauhallinen, ketään ei kiusata.

Tämän opettajan asenne on pikkuhiljaa vaan pahentunut, muutenkin on kuultu miten hän on haukkunut oppilaita, eräs oppilas sai paniikkikohtauksen tämän tunnilla.

Viime lukukauden lopulla tuli jo sellasta rivien välistä lukemista ja kettuilua että meni jo itselläänkin hermot: kun jotkut oppilaat jäivät luokkaretkestä paitsi sain minä ja ystäväni kuulla osuutemme siitä, sarkasmia taas vaikka olimmekin mukana.

Nyt tänä lukuvuonna on siedetty hänen asennetta ihan riittävästi. Hän tulee lähes tulkoot aina vähän myöhässä tunnille, mutta silti kuittailee mielellään oppilaille jos myöhästyvät. Laitoin ystävällliseen sävyyn luokkamme Facebook sivulle päivityksen että toivoisin opettajien noudattavan myös omia sääntöjään aikojen suhteen. Nähtyään tämän tiesin heti että hän on ottanut minut kohteekseen. Hän vastasi sarkastisesti taas että olen varmaan kipittänyt tekemään valituksen kun olin itse myöhässä (kävin siis kioskilla).

Olen viime vuoden puolella ottanut puheeksi hänen kanssaan että en koe oppivani mitään eräässä aineessa ja silloin sain jo kuulla mitä ihmeellisempää potaskaa selityksenä (ko. aine on alallamme erittäin tärkeä ja se venyi 16 tunnilla koska opettajamme halusi enemmän kertoa omasta kiinnostuksestaan taiteeseen).

Ärsyttää yleisesti että vaikka kuinka mukavia oppilaat on, tämän opettajan asenne on meitä kohtaan valmiiksi mätä. Hän nöyryyttää muita, valittaa ja haukkuu (on haukkunut oppilasta huoraksikin), myöhästyy itse mutta ei suvaitse sitä muilta. OMASTA mielestäni hän on väärällä alalla, selkeästi vihaa ihmisiä ja leikkii mielellään uhria tilanteen vaatiessa sitä. Mitä meidän pitäisi tehdä?

Odotamme luokkamme kanssa innolla ylihuomista kun meillä on hänen tunti taas ja saa nähdä millä asenteella hän aamun aloittaa.

14

600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei morjens

      Pahoittelen jos viestistä tuli sekaava, yritin pitää tarinan pähkinänkuoressa nimiä mainitsematta tietenkin.

    • Ohi jo on.

      Painakaa läpi opinnot muuta miettimättä. Se tärkein pitää hoitaa ja pokan pitää kestää elämässä muutenkin. Ei koulu vaikein paikka kuitenkaan ole.

    • Ei morjens

      Minä vedän kyllä kouluni kunnialla läpi, mutta täytyykö sitä kaiken maailman paskaa sietää? Tiedätkö esimerkiksi sellasesta asiasta kun työpaikkakiusaaminen? Sinulla tuntuu olevan sellainen käsitys että aina pitäisi ottaa mitä vaan vastaan koska "se kuuluu elämään". Jos ihminen toimii väärin työtehtävässään tms. niin tottakai sillä on seuraamuksia? Mitä jos ihmiset aina toimisi oman päänsä mukaan eivätkä ikinä avaisi suutaan.

      Tuollainen on juuri niin ärsyttävää että ikinä ei saa sanoa vaan pitää pokka pitää. Minulla on ainakin sen verta munaa avata suuni kun koen että meitä kohdellaan väärin. Kun asiat selvittää niihin tulee muutos.

      Ja lisätäkseni että kyse ei ole siitä että koulu olisi työelämään verrattuna helppo nakki, olen kyllä työelämää kokenut jo monen monta vuotta. Työnsä kuuluu aina hoitaa esimerkillisesti mutta jos joku toimii väärin siihen tulee puuttua, eikä se liity mitenkään siihen että "elämä on välillä epäreilua".

    • Totta puhut

      Hyvä että joku edes sanoo asioista!! Oon itekki huomannu että ihmiset usein on vaa hiljaa ja valittaa eikä puutu asioihi.. Harvat viittii oikeesti sanoo ja se on ikävää koska sillo pitää vaa sietää kaikkee ja voi huonosti.

    • 2 vuoden opiskelija

      Meillä on kans vähän eriskummallinen opettaja. Mielestäni se on asiatonta, jos joku myöhästyy, niin ruvetaan nöyryyttävästi puhumaan muitten kuullen miten myöhästyit ja tivataan missä olit (mitä meidänkin opettaja tekee). Kun opettelemme keittiöllä laittamaan ruokaa tämä syyttelee ja moittii kun emme osaa jotakin asiaa tehdä pilkulleen. Varsinkin näytössä kaikki on niin pilkun viilaamista että. Jos pienenkin mokan teet niin heti vaikuttaa numeroon. Jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen siitä opettajasta, että hänen pitää olla oppilaita parempi. Jos joku oppilas on parempi kuin opettaja, niin jostain pitää keksiä mistä alentais numeroa. Tai jos joku oppilas keksii jonkun toisen ratkaisun miten vois valmistaa jonkun erityisruokavalion, niin eikäy...jos tämä opettaja ei ole sitä itse keksinyt. Selitykseks tulee et joo se on liian aikaa vievää hommaa. Opetuskeittiöllä olemme harvemmin olleet. Muut opettajat on ryhmiensä kanssa siellä useammin, mutta tämän mielestä meidän pitäis osata tehdä kaikki ilman opettelemista. Mun mielestä tuollainen ei ole oikein. Meilläkin se oli alussa ihan mukava, mut nyt se on alkanu olee vähän erikoinen pilkunviilaaja. Ottaa päähän tuollanen v-mäinen opettaja.

      • Totta puhut

        Tosi tyypillistä... Ne kokee uhkana oppilaita. Ja just se kaikkien edessä nöyryyttäminen on h-tin ärsyttävää. Opettajien jos JOIDENKIN pitäisi tietää että kun opettavat meitä ammattiin, tulee meidän silti olla persoonallisia. Itse olen media-alalla ja jos aina oppisin tekemään asiat niinkuin joku muu en erottuisi. Tärkein tietty on lopputulos joitain perus tekniikoita huomioon ottaen. Mutta se että jos et tee juuri niin kuin opettaja tykkää tai käskee olet huono. Tämä on niin yleistä...

        Huomaa kyllä että on tainut mone vuoden työhistoria alkanut ottamaan koville kun on niin negatiivista opettaa. Kurjaa että kun opettajat ei ikinä huomaa koulukiusaamista, ja vielä se että kuinka moni opettaja ITSE kiusaa.. huhhuh.


    • paska koulu ja ope

      Itse opiskelen ammattiin ja opettaja kiusaa. Motivaatio nolla, vaikka ala kiinnostaa kovasti, mutta opettaja on vienyt voimat. Yhdessä koulutusvastaavan kanssa. Tekisi mieli jättää kesken. Mitä tekisin.

    • herkkänahkaiset.....

      Vaikuttaa ihan normaalilta opettajalta (ihmiseltä). Kyllä työelämässä pomo (opettaja) saa tulla myöhässä töihin, mutta työntekijät ei (oppilaat). Työelämässä sitä sarkasmia vasta onkin. Opettaja esimerkillään näyttää mitä se oikea elämä sen koulun jälkeen on. Ihmisten paniikkihäiriöt ovat hermostollisia sairauksia eikä ne ole open syytä. Elämässä pitää olla paksunahkaisuutta ja ne jotka osaavat käyttää kyynärpäitä, menestyvät elämässään paremmin. Anteeksi että olen olemassa menttaliteetillä ei pärjää, vaikka taitoa ja tietoa olisikin vaikka muille jakaa. Armejassakin tehdään pojista miehiä "nöyryyttyksellä" ja heikoimmat erottuvat joukosta ja joutuvat silmätikuiksi.

    • Suhteellista

      Vähättelemättä oppilaiden tuntemuksia, niin maailma on tänään toisenlainen. Muistan kun kansakoulussa opettaja pesi minulta saippualla suun. Syytä en muista, mutta varmaan oli ansaittua. Kerron sitä tänään hauskana vitsinä.
      Armeijan aikainen simputuskin tuntuu tänään hauskalta.
      Mutta viimeisen työpaikan kiusaavaa esimiestä, en voi muistella hyvällä.

    • voivoireppa

      Minkä vuoksi nähdään kiusaamisena se, että opettaja sanoo suoraan, miten kuuluu olla ja tehdä? Miksi ohjeiden noudattamisen vaatimus koetaan loukkauksena? Miksi aletaan esittää uhria sen sijaan, että tehdään niin kuin opettaja neuvoo?

    • On varmasti hankala tilanne, kun luokan auktoriteetti osoittautuu pahimmaksi häiriköksi ja ilmapiirin pilaajaksi.

      Opettajanne tietää varsin hyvin, ettei teistä ole hänelle "vastusta". Hän ei siis yritäkään haastaa teitä leikkimieliseen sanailuun, vaan vain yksinkertaisesti nauttii asemastaan, jossa pääsee nöyryyttämään puolustuskyvyttömiä.

      Teidän tapauksessanne olisi oppilaiden parasta yhdistää rivinsä. Voisitte aluksi miettiä joukolla, onko ongelma olemassa siinä mittakaavassa kuin sen kuvasit. Jos muut eivät ole ongelmaa huomanneet, koskee se ainoastaan sinua.

      Jos ongelma on luokan yhteinen, valitkaa joukostanne joku, joka käy koko luokan nimissä esittämässä ongelman opettajallenne. Voitte esittää epäsuoran uhkauksen, että ellei tyyli muutu, tullaan asian vuoksi ottamaan aluksi yhteyttä rehtoriin ja kunnan opetuslautakuntaan, jonka jälkeen aloitetaan tositoimet.

      Teette yksiselitteisen selväksi, ettette enää suostu nöyryytettäviksi. Opettaja on koulussa teitä varten, ei toisinpäin.

      Mikäli ilmenee, että ongelma koskeekin vain tämän ketjun aloittajaa, suosittelen samaa toimintamallia kuin yllä. Menet puhumaan opettajallesi kahden kesken ja kerrot hänelle, kuinka hänen asenteensa vaikuttaa sinuun.

      Jos muutosta opettajan käytöksessä ei tapahdu, ota yhteyttä rehtoriin. Jos rehtori ei toimiin ryhdy, ota yhteyttä opetuslautakuntaan taikka opetusvirastoon, jos kunnassa sellainen on.

      Tämän lisäksi voit ilmoittaa opettajallesi, että tästä lähtien tulet kuvaamaan ja tallentamaan kaikki epäasiallisiksi kokemasi tilanteet. Kerrot myös, että nämä tallenteet tullaan toimittamaan eteenpäin jatkotoimenpiteitä varten.

      Missään tapauksessa älä lataa Youtuubiin mitään luokassa tallentamaasi materiaalia. Esität sitä vain rehtorille, opetuslautakunnalle taikka opetusviraston edustajalle.

      Eiköhän tilanne lähde näillä lääkkeillä etenemään johonkin suuntaan.

    • realisti2345

      Eiköhän olis paras vaan opiskella tosissaan ja pitää suu supussa, niin pääsette pian pois koko koulusta.

    • Anonyymi

      Vaasan lyseon lukiossa on ollut sellainen lyhyen matematiikan miesopettaja 2001-2004 joka solvasi minua homokammoisilla nimillä kun näki vapaa-ajalla jossain. En tiedä miksi hän vihasi homoja niin paljon.

    • Anonyymi

      trygg kaipiainen on ollut homovastainen ja epäreilu opettaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe