tee se itse

halvalla pääsee

20

14373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylsepelaa.
      • os..

Aika hauskoja ja halpojakin vedenpuhdistajia näkyy olevan. Mihin tuolla tavalla puhdistettua vettä käytetään?

• tsapakaah
        os.. kirjoitti:

Aika hauskoja ja halpojakin vedenpuhdistajia näkyy olevan. Mihin tuolla tavalla puhdistettua vettä käytetään?

Epäilisin, ettei nuo ole varsinaisia vedenPUHDISTAJIA, esim. eka kirjoittaja mainitsi sen olevan harmaavedensuodatin.
        Toivottavasti itse et ole mennyt juomaan sellaista nestettä, mikä tulee tuontapaisen suodattimen läpi?

• mökkiläinen

kuka hyväksy?
      ensimmäisessä on se hyvä puoli että jos on kallioo niin tyjennys on helppoa !

• kylsepelaa.

Tämän mun mallin hyväksy rakennustarkastaja, ja eikä tämänkään tyhjennys vaikeaa ole, kippaa vaan nurin, ja talveksi minä sen kippaankin.

• Rimpula

Mä olen miettinyt jotakin samankaltaista systeemiä. Mulla valmistuu pian semmoinen pikkuinen mökki, johon ei tule sähköä, eikä juoksevaa vettä. Keittiöntapainen tulee kuitenkin, eli pätkä työtasoa ja siihen allas, että on mukavampi pestä astioita. Siitä ajattelin omin lupineni vetää letkun/putken jonnekin lähijorpakkoon tai vaikka tuommoiseen suodattimeen. Mitähän rakennusvalvoja sanoisi, kun rakennusluvassa ei ole juoksevaa vettä, viemäröintiä, sähköä tai tulisijojakaan. Vai pitäisikö lopputarkastukseen korjata putket pois ja laittaa korvo altaan alle?

• fg7m33

Älä laita putkia vielä, vasta lopputarkastuksen jälkeen. Täysin laillista laittaa tiskiallas jälkeenkinpäin, putket ja tuo "harmaasuodatin". Kyllä sun kuitenki kantsii savupiippu tehdä samalla kun mökkikin. Meidän mökillä tiskataan pihalla, saunavedet vain menee "puhdistamoon". Ei näissä asioissa muutenkaan ole tarvetta kaikkien lakipykälien pilkutarkka noudattaminen, kyllä voi vähän soveltaa omiakin ratkaisuja mukaan.

• voihan keväthanki

Niinpä luvallisen ja laillisen "jätevesijärjestelmän" eli pallo tai muu kustantaa sen alle 500 euroa ja miksi pitää aina mennä siitä missä rima matalin.
        Miten meinasit lämmittää huvilaasi ilman tulisijaa kun ei sähköakään ja lopputarkastuksen jälkeen tehtynä alkaa kiva vääntö jos sattumoisin saat rakennuksesi syttymään tai muuta pahaa tapahtumaan.

• 5+5
        voihan keväthanki kirjoitti:

Niinpä luvallisen ja laillisen "jätevesijärjestelmän" eli pallo tai muu kustantaa sen alle 500 euroa ja miksi pitää aina mennä siitä missä rima matalin.
        Miten meinasit lämmittää huvilaasi ilman tulisijaa kun ei sähköakään ja lopputarkastuksen jälkeen tehtynä alkaa kiva vääntö jos sattumoisin saat rakennuksesi syttymään tai muuta pahaa tapahtumaan.

Ei tarvitse olla mikään pallo saati ostettu jotta säädökset täyttyvät. Kivikaivo ajaa saman asian. Toimintaperjaate on se oleellisin. Kannattaa tutustua vähän ensin säädäntöön ennen kuin totena aletaan puhumaan

• voihan keväthanki
        5+5 kirjoitti:

Ei tarvitse olla mikään pallo saati ostettu jotta säädökset täyttyvät. Kivikaivo ajaa saman asian. Toimintaperjaate on se oleellisin. Kannattaa tutustua vähän ensin säädäntöön ennen kuin totena aletaan puhumaan

Eipä "uudisrakennuksen" jätevesisuunnitelmassa
        (vaaditaan rakennuslupaan kantovedelle) mene ainakaan kivipesät läpi ja turha ryhtyä sen muutaman sadan euron takia asiaa riitauttamaan.
        Näin se rakennustarkastus on suunnittelijoista lähtien hyvin pestattu markkinoimaan muutamaa merkkiä.
        Kerroppa kaikki tietävänä miten toimit kun suunnittelija / rakennustarkastaja sanoo että pallon on löydettävä tontilta putken päästä taitaa olla ne vaihtoehdot olla vähissä kun sitä mökkiäkin pitäisi päästä rakentamaan ihan luvan kanssa.
        Näin se vain menee Savossa.

• 5+5

Eipä "uudisrakennuksen" jätevesisuunnitelmassa
        (vaaditaan rakennuslupaan kantovedelle) mene ainakaan kivipesät läpi ja turha ryhtyä sen muutaman sadan euron takia asiaa riitauttamaan.
        Näin se rakennustarkastus on suunnittelijoista lähtien hyvin pestattu markkinoimaan muutamaa merkkiä.
        Kerroppa kaikki tietävänä miten toimit kun suunnittelija / rakennustarkastaja sanoo että pallon on löydettävä tontilta putken päästä taitaa olla ne vaihtoehdot olla vähissä kun sitä mökkiäkin pitäisi päästä rakentamaan ihan luvan kanssa.
        Näin se vain menee Savossa.

Se on aivan sama mitä suunnittelia ja rakennustarkastaja sanoo jos se on pykälien mukaan rakennettu ja täyttää vaatimukset. Joskus aiemmin myös oikonut kyseisten ammattiaharjoittavien virheellisiä oletuksia.

• voihan keväthanki
        5+5 kirjoitti:

Se on aivan sama mitä suunnittelia ja rakennustarkastaja sanoo jos se on pykälien mukaan rakennettu ja täyttää vaatimukset. Joskus aiemmin myös oikonut kyseisten ammattiaharjoittavien virheellisiä oletuksia.

No taitaa jäädä se lupakin sinne pöydille odottamaan sitä parempaa hetkeä :)

Odotan mielenkiinnolla miten olet oikonut näitä ammatinharjoittajien virheitä taitaa vain normi tallaaja jäädä vain toiseksi jos luvan saanti on parin sadan pöntöstä kiinni edellytetään ennen rakentamisen alkua vain toimittamaan jätevesisuunnitelma ja se pitää saada myös hyväksyntäkin ennen sitä montun tekemistä ei tulla edes rakennuspaikkaa katsomaan ja hyväksymään niin kyllä sen mieluiten uhraa jo siitä jos on "palkollisia" tontilla töissä ja hommat jää tuosta kiinni.

• 5+5

No taitaa jäädä se lupakin sinne pöydille odottamaan sitä parempaa hetkeä :)

Odotan mielenkiinnolla miten olet oikonut näitä ammatinharjoittajien virheitä taitaa vain normi tallaaja jäädä vain toiseksi jos luvan saanti on parin sadan pöntöstä kiinni edellytetään ennen rakentamisen alkua vain toimittamaan jätevesisuunnitelma ja se pitää saada myös hyväksyntäkin ennen sitä montun tekemistä ei tulla edes rakennuspaikkaa katsomaan ja hyväksymään niin kyllä sen mieluiten uhraa jo siitä jos on "palkollisia" tontilla töissä ja hommat jää tuosta kiinni.

Meinaatko että se muovinen pallo on se oleellisin siinä luvassa ja oleellisin? Ehei olet väärässä.

Se mitä olen oikonut ei kuulu tähän lankaan.

• Rimpula

No, minä aion kuitenkin tehdä niin, että vedän letkun altaalta jorpakkoon ja jossain vaiheessa tekaisen tuommoisen harmaavesisuodattimen myös. Edellisille vastatakseni, niin piippu tulee olemaan kevythormi ja sen saa asentaa ammattilainen, sama pätee tulisijaan. Missään nimessä ei kannata laittaa harkkopiippua, vaikka joskus tekisinkin varaavan tulisijan. Se harkkohormi näet ei lämpeä oikein mitenkään ja hohkaisi kylmää pieneen mökkiin todella pitkään. Siksi kannattaa laittaa kevythormi ja perään sitten nyt aluksi kamina/kevyttakka ja ehkä myöhemmin sitten varaava takka.

• Pave 62

Mitä eroa on harkkopiipulla ja kevythormilla? Eikö tässä ole samatapaus. Tiilihormi se paras on, mutta tekijät on vähissä.

• Rimpula

Joo, siis tarkoitin tietenkin sellaista kevyttä valmishormia, eli eristettyä savuputkea.

• voihan keväthanki

Peltipiippu ja näidenhän kanssa oli ongelmia taisi roihahtaa eräskin huvila palamaan kun eivät kestä jatkuvaa käyttöä , korjatkaa jos olen väärässä.

Täyttivät standarteja mutta ei ilmeisesti jatkuvalla käytöllä.

Tilihormi ja kevyttakka itselläni antaa lämmön heti kun lämmittää ja hormi kerää lämpöä ei mielestäni paljoa hohkaa kylmyyttä kun laittaa tulet ja pari pesällistä polttaa hiilokselle asti ja sitten jatkuvampaa tulenpitoa.

Tuohon satunnais käyttöön todellakin kevyt/peltitakka, antavat sen lämmön heti eikä tarvitse yrittää kuution kivimäärää ryhtyä väkisin lämmittämään (siinä se vasta hormisto kärsii) tällä peltitakka yhdistelmällä mökki lämmin ennen kuin hormisto edes ylikuumenee.

• Pave 63

Eristetyt peltihormit tarvii 200mm palovillaa läpivienteihin, näitä tehty100mm;llä ja lämpenee liikaa.

• einepala.,..

Minulla on peltihormi, ja olen mitannut lämpötilat välikaton villoissa pitkän lämmityksen jälkeen. Hormin kuori villojen sisällä on 40- 50 astetta lämmin, välikaton ilmatilassa 30. Heti takan päältä mitattuna 70 ja katon rajassa 50. Tämä siis 150mm sisäputkella, 100mm eristeellä, ja 350mm ulkomitalla. Piipun valmistajan ohjeissa 200mm palovilla läpivienteihin. Nämä kevytpiippujen tulipalot on lähes kaikki saunan kiukaista johtuvia, ulostuleva metalliputki jopa 800 asteinen, tarvii olla hyvät palosuojaukset.

• PalaaSe

CEN on ottanut työlistalle määritellä uudet tyypihyväksyntärajat peltipiipuille, jotka suomessa on hengenvaarallisia kun on paremmin eristetyt talot kuin muualla.
      Eli sillä jo ovat myöntäneet ongelman ja vehkeet pitäisi laittaa välittömästi myyntikieltoon. Asiasta on jappastu jo ihan riittävän pitkään ja faktaa on ihan riittävästi myyntikiellon määräämiseksi.

Eli vaikka tuolta;
      http://www.fkl.fi/ajankohtaista/tiedotteet/Sivut/Kevyet_hormit_raskaat_vahingot.aspx

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe