6kk kontrollikäynnilläni hoitaja sanoi että 4mg progynovaa on tarpeeksi korkea annostus, että sen nostaminen ei tuota enempää muotoja kehossani onko oikeassa? Progynova nostettiin 3 kuukautta sitten 4 mg päivässä ja olen siis syönyt 6 kk ja rinnat ovat hyvin kehittyneet yms. Mutta eikö se tosiaan vaikuta jos söisi 6 mg päivässä niin enemmän naisellisempaan muotoon? Hoitaja sanoi että se vaan lisäisi rintasyöpä riskiä eikä muuttaisi kehoani yhtään enempää naisellisemmaksi? olen 20 vuotias 172cm ja 60kg?
Kertokaahan mielipiteenne, kiituus :)
Kertokaahan mielipiteenne, kiituus :)
Vastaukset 12
Vanhimmat
Mulle taas sanottiin samaa yli kuudesta...
Mutta vaikka niiltä saisikin joskus ristiriitaista tietoa, niin kuitenkin luottaisin enemmän niiden sanomisiin kuin satunnaisten transujen anekdootteihin netissä... Puuterillahan esim. viljellään kaikenlaista "tietoa", kuten että progesteronin syöminen auttaa kehittymistä, että ensimmäisestä hormonipilleristä alkaa joku "biologinen kello" tikittää jonka pysähtymisen jälkeen hormonit ei enää vaikuta, että pillerien ottaminen joka päivä samoihn kellonaikoihin auttaa kehittymistä jne... kaikki nämä ovat transut keksineet itse päästään.
taa aiheuttaa TIA kohtauksen, mutta en tiedä aiheuttaako estrogeni sitä myös nuorille. Kannattaa kuitenkin seurata lääkäreiden ohjeita, sillä aivohalvaus ei ole kiva asia.
TIA on tilapäinen ohimenevä aivoverenkiertohäiriö. Olen saanut sellaisen kaksi kertaa eikä tuntunut lainkaan kivalta. Ensimmäisellä kerralla meni puhekyky, jalat olivat kuin hyytelöä ja samoin vasen käsi. Toisella kerralla vasen silmäni sokeutui joksikin aikaa.
Söin 2x2 mg ertrogenia päivässä ja kun otin 3x2mg niin johan tuli halvauksetkin.
Kuten sanoin, niin en tiedä, että tapahtuuko näin nuorilla.
Itselläni mielialojen heittely hävisi vähän sen jälkeen kun annos nostettiin 4:stä 6:een. En tosin tiedä liittyvätkö nämä toisiinsa. Joka tapauksessa SITÄ riskiä en ota, että olisin taas samanlaisessa tilassa kuin vuonna 2011. Ihan mitä tahansa mutta ei sitä enää koskaan. Itkin jollekin perhoskuvioidulle vessapapaerillekin kun siitä tuli lapsuus mieleen.
Estrogeeni yleensä voi aiheuttaa veritulppia jos on niille herkkä. Sen vuoksi annosta pidetään mahdollisimman pienenä ja jos on joskus ollut veritulppia, estrogeenia ei anneta lainkaan. Aivohalvaukset ovat veritulppien aiheuttamia.
En ole ennen kuullut että estrogeeni aiheuttaisi TIA-kohtauksia.
Oma hormonihoitoihin erikoistunut lääkärini käski käyttää koko ajan 6 mg/vrk. Toisaalta nuorelle voi riittää 4 milligrammaakin, lisäksi elinikää on edessäpäin niin paljon että kannattaa välttää riskiä. Progynova ei ole paras estrogeenivaihtoehto, paremmat vaihtoehdot ovat Sandozin Estradiol ja Zumenon jotka voidaan ottaa kielen alla liuottamalla ja saada näin parempi teho ja vältetään maksan ylimääräinen rasittuminen.
estrogeni TIA kohtauksen, mutta kohtaukset tulivat, kun aloin ottamaan sitä 3x2mg. TIA kohtaushan on lievin aivohalvauksen muoto.
Tuli tässä muuten mieleen että aika daijuja nämä jotka aloittaessaan hormoit itsenäisesti rupeavat käymään verikokeissa omaan laskuun. Puuterillakin kovasti puhuttiin siitä miten tärkeää se mukamas on. Todellisuudessahan riski saada niistä joku veritulppa tms. on samaa luokkaa kuin todennäköisyys kaatua portaissa ja kuolla.
Kaikista parasta on se että samaan aikaan kuitenkin kannatetaan niiden reseptittömäksi tekemistä "koska on niin julmaa pakottaa ketään oottamaan, Pyhä TransuIdeologia kieltää sellaisen!". Että siis niinku huippuhengenvaaralliset tai sellaiseksi oletetut mömmöt vapaasti kaikkien saataville? Logiikka 10 .
Täähän ei toki ole ainoa siellä laajasti elätelty harha, ei sinällään yllätä että ihminen joka uskoo että ihmisen sisällä on joku biologinen kello joka käynnistyy kun elimistössä ensimmäisen kerran virtaa tietty määrä estrogeenia ja tikittää 2 vuotta jonka jälkeen ei enää muutoksia tule uskoo myös johonkin suureen riskiin hormonien käytössä. Ihmeellistä paranoiaa molemmat. Perinteisesti ihmisiä jotka näkevät hirveitä riskejä kaikkialla ja ovat jatkuvasti huolissaan terveydestään ja ulkonäöstään ei ole pidetty ihan henkisesti terveinä.
Laboratoriokokeilla seurataan muita arvoja kuin veritulppariskiä. Veritulppariski on hyvin vähäinen eikä sitä seurata muuten ennakkoon kuin arvioimalla riskiä aiemmista oireista. Esimerkiksi naikkari ei seuraa hormonitasoja, prolaktiini osoittaa riittävällä tarkkuudella lääkityksen tehon. Muista kokeista seurataan maksa-arvoja ja perusverenkuvaa.
Ellei ole hoitoprosessin tai terveyskeskuksen seurannassa, vastaavat kokeet on järkevää teettää itse.
Järkevää, tai sitten ajanhaaskausta.
Ehdottomasti järkevää! Itse ei pysty omista tuntemuksistaan päättelemään onko jotkut laboratorioarvot poskellaan ennen kuin se on myöhäistä. Minulla on kerran tullut nopea hälytys kun sattumalta muutama viikko uuden kipulääkkeen käytön aloittamisen jälkeen otettiin labrakokeita. Munuaisarvot olivat jo hurjissa lukemissa ja munuaiset pettämässä vaikka itse en vielä tuntenut mitään. Lääke lopetettiin välittömästi ja tilanne saatiin pelastettua. Ellei olisi tullut tuota labratutkimusta, olisin mahdollisesti joutunut munuaissiirtoon.