Blufferit-arvostelu ja näkökulmanäkemys nykyajalta

Kosti Kettunen

Olen katsonut YouTubesta Eetu Ihalaisen tekemän videon jossa hän arvostelee vahingoniloisen raskaasti kolmetoista jaksoista Blufferit nimistä hollantilaista 1980-luvun puolivälin piirrossarjaa ja olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

Blufferien suomennos oli tosiaan yhden ihmisen duppaamaa tunteetonta paperilta lukua eli eikö viime vuoden joulukuussa keskuudestamme poistunut ääninäyttelijä/ohjaajanero Pauli Virta (rauha hänen tomulleen) pystynyt parempaan??? Ja mitä sarjan juoneen tulee, se junnaa paikoillaan ja kyllä se Eden teoria siitä Salakelmi-roiston salaisuudesta voi pitää paikkaansa: "Atomipommi!!!" eihän Ede muutakaan keksinyt.

Itse olen tuntenut nuo Bluffonia-planeetan hölmöläiset vuodesta 1991 saakka ja minulla oli lapsena 8-12vuotiaana kolme Blufferit-VHS-kasettia (3,5 ja 6). Nähtyäni Eden kädenjäljet, haluan ilmaista oman mielipiteeni jos Blufferit dupattaisiin uudelleen suomeksi. Pauli Virta on nyt isänsä Olavin luona tuonpuoleisessa, mutta se ei hanketta estä ja nämä ääniroolit toimisivat kyllä hyvin uudelleen dupatussa versiossa:

Ossi Ahlapuro = Pöllö, kertoja
Antti Tuisku = Sipi-orava
Pauliina Virta = Kukka-hiiri
Arto Nieminen = Hunajapoika-karhu
Kari Tamminen = Kettu Viekas
Elise Langenoja = Ginsen-hanhi
Pasi Ruohonen = Salakelmi, Piikkis-piikkisika
Jari Salo = Psykolataus-käärme
Vesa Hämes = Kalle Kotkanen
Samuel Harjanne = Silikooni-butler-robotti
Antti Jaakola = Möykky-vahtikoira
Anssi Känsälä ja Jari Salo = Laulu ja Tanssi rock-jänikset

1

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsernobilpupu

      Blufferit eivät ole koskaan olleet menestys missään päin maailmaa ja heidät luonut Gene Deitch (1924) on myöntänyt että "Blufferit" ovat hänen huonoin aikaansaannoksensa koska hän oli työstänyt niitä jo 1950-luvulta asti ja 1980-luvulla yhteistyökumppani Frank Fehmers tuhosi koko projektin "jalostamalla" Deitchin alkuperäistä ideaa. Salakelmilla ei ole atomipommia kuten tubettaja Eetu Ihalainen väittää vaan Salakelmin salaisuus on SUURI VALHE eli mitään ei ole seitsemäntoista lukitun oven takana. Salakelmi oppi jo lapsena valehtelun ja manipuloinnin taidon eikä hän jaa sitä muiden kanssa.

      Olisi kyllä jännittävää jos Blufferit uudelleen äänitettäisiin jonain päivänä koska Pauli Virran dubbaus on aikansa elänyt ja kuiva. Tässä olisi omat ehdotukseni sarjan uudelleen jälkiäänitykseen:

      Carla Rindell ~ Kertoja
      Markku Huhtamo ~ Pöllö, Salakelmi
      Aksu Palmén ~ Sipi
      Heljä Heikkinen ~ Kukka
      Markus Bäckman ~ Hunajapoika
      Ilkka Villi ~ Kettu, Tanssi
      Katja Aakkula ~ Ginsen
      Juha Varis ~ Piikkis, Silikooni
      Jukka Nylund ~ Psykolataus
      Jarmo Koski ~ Kalle Kotkanen, Möykky
      Jon-Jon Geitel ~ Laulu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe