Alzheimerin tauti, Kuopion yliopiston profrssori Raimo Sulkava

Millaisiaovat oireet

"Noin 80 000 eriasteista Alzheimerin tautia sairastavaa. 65–67-vuotiaista suomalaisista 2 % sairastaa tätä sairautta, ja yli 85-vuotiaista jo noin 35 prosenttia.
Vuosittain Suomessa todetaan noin 12 000 uutta tapausta. Väestön keskimääräisen eliniän noustessa sairaudesta on tulossa uusi kansantauti, ja merkittävämpi lääketieteellinen, sosiaalinen sekä taloudellinen haaste."Wikipedia

Alueellista esiintyvyyttä tutkittaessa on saatu hämmästyttävä tulos: sitä on kaikkein eniten Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa.

72

853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muististakin lienee

      tuossa taudissa kysymys, mutta myös aggressiivisuudesta, pakkomielteisestä kimppuunkäymisvimmasta.

    • /(-)

      Itsestäsi/itsestään sitä et/ei huomaa

    • Näitä "pelkokertoimia" elämään tulee tuutin täydeltä joka informaatiokanavalta. Nautitaan vaan nykyhetkestä ja ehkäpä joku konkreettinen asia saa meidät sitten oikeaan aikaan oikeaan hoitoon.
      Eikös se jo pelko tulevista mahdollisista uhkakuvista synkennä mieltä.
      Yrittäisin etsiä niitä mahdollisia ilon aiheita elämän rakennuspuiksi.
      Tietenkin jorisen vain itsestäni.

    • Siitähän oli

      lehdessä hiljattain Raimo Sulkavan kertomana tuo tutkimus. Selitti syynkin siihen.

    • Millaisia oireet

      mahtanevat ihan alkustartissa tuossa taudissa olla??

    • Ei itäsuomalaisissa

      varmaankaan, ketä niitä nyt on "hevat" , heta , he,,, ama, Rituliini,, susmorsian, monika katleija ketä muita en tiijjä.
      Ei kait heissä alzhaimmerrii ole??

    • viksuja varmaaki

      ova. niinhä juur sanoinkii ja annoin ymmärtee!

    • hevat

      KUN kerran teistä tuntuu siltä mitä kertoilet niin uskotaan kaikki porukalla..

      Onhan se niin erilaista porukkaa laitakaupungilla asuu ja hengailee,kyllä

      kaikki fiksummat liikepaikoilla asuvat kyllähän syrjäiset seudut ihmisistä tekee

      höppänoitä. Uskon kyllähän ne oman väriläiskänsä porukkaan tuo.

    • Raimo Sulkavan te-

      kemä tutkimus on tehty 1980-luvulla, ja silloin tulos yllätti tutkijat, sillä Alzheimerin taudin esiintyvyys oli Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa kaksinkertainen, tieto on Helsingin sanomista 18.11.2012.

    • isoäiti

      Eräs tuttavani sairastui Alzheimeriin ja hänen ensimmäiset oireensa olivat puheliaasta hiljaisemmaksi muuttuminen ja eksyminen kotimaisemissa varsinkin
      ajaessa.

    • Heippa! Minulla on sairaudesta pitkäaikainen kokemus,kun mieheni sairasti sitä 15 vuotta,ennenkuin pääsi haudan lepoon,,Jos joku haluaa aiheesta jutella,niin voimme siitä jutella kahdenkesken,, Niin masentavista asioista ,en halua tässä kirjoitella! Elämä jatkuu ja pimeämmälläkin päivällä on kulta reuna!
      Hienoa tiistaita kaikille ja ILOA!

    • §§§§§§§§§§§§§§§§§

      alzhaimer on hoitamattoman sukupuolitaudin sivutuote,

      se on rajahdysmäisesti lisääntyny, samoin kuin suomeen alkoi tulla vapaa seksi hurjastelu,

      nyt kansamme saa kärsiä seuraukset aivot mätänee ennenaikojaan,

      että kaikki h u or at / h uo ra pu kit, huo ratk aa enemmän,,,

      kärsikää vaan aivan itse seuraukset,,

      rammatun kymmen käskyä suojaa ihmistä myös tältä sairaudelta jos ymmärtää noudattaa, ja ymmärtää mitä ne käskyt oikeesti tarkottaa,,,
      kymmenen käskyä raamatussa on kaikkien ihmisten suojaksi luotu.

      • Lääkitys kuntoon

        Jaha.
        Anna mun kaikki kestää.
        Lääkäri onnen ohjissa.


    • Si-vullinen
    • susm.

      No, olenhan minäki osani saanut, mutta unohtuneet sen siliän tien. En ihmettele yhtään omaa minääni kohtaan annettuja iskuja, osaanhan olla aika ärsyttäväkin, ja jos omalla nikillään sanoo aina sanottavansa, on helppo joutua kohteeksi.
      Eri juttu olikin tämä aiheeton hyökkäys "syytöntä" kohtaan, joten vähän hirmustuin.

      No niin, jatketaan matkaa...

    • muuaan kulkija

      tuolla ylempä oli epäily , alzhaimer on sukupuolihurjastelun siis
      ( monien eri partnreitten kanssa ) seurausta,
      rammattu on maailman viisain kirja,
      raamatussa on selitetty hyvin tarkkaan, ihmisellä aivot pehmenee kutistuu, ihminen muuttuu hyvin hitaaksi synnin seurauksen ,
      ne ovat juuri alzhaimerin oireita, raamatussa ei sitä sanaa löydy, mutta samasta taudista on kysymys,
      siksi on kymmenen käskyä annettu ihmisille suojaksi, jotta ihmiset pysyisi terveinä,
      uskon vahvasti saamatun sanaan,
      alzhaimer taudin alkusyntyä ja syytä ei tiedemiehetkään vielä ole löytäneet,
      sitä tutkitaan kiivaasti, ja keksitään lääkkeitä joilla sen eteneminen voitaisiin estää mutta parantavaa lääkkettä ei vieläkään ole keksitty,

      • konkari esh

        Olet oikeassa vain siinä, ettei altheimerin taudin synnyn syytä ole keksitty. Eikä ole monen muunkaan taudin/sairauden syytä kyetty selvittämään. Onneksi on kehitetty lääkkeitä jotka auttavat monia.

        Altheimerin tautia on eri vaikeusasetta. Mutta tasan tarkkaan ei varmana ole syy mikään seksikäyttäytyminen tai hurjastelu. Ihan sairasta sellaista syytä hakeakaan. Altzhaimer on vakava sairaus, eikä kukaan voi tietää kenen kohdalle osuu.

        Olen elämäni aikana tavannut ja hoitanut monenlaista altzhaimeria sairastavaa. Olen tuntenut osan nuoruudessani ja tiedän taustoista. Mm oma pitkäiaikainen opettajani sairastui ja hänen kohdallaan tauti vei ennenaikaiseen hautaan. Muutamassa vuodessa.

        Pysytäänpä asiallisessa asiassa vakavan sairauden kanssa, eikä mitään tuollaista syyttelyä mitä harrastat. Vai pitäsikö alkaa epäillä omien aivojesi pehmentyneen jonkin "sairauden" vuoksi , syyttelysi antaa aihetta epäillä?


    • valistunut3

      Taidat nyt sekoittaa kuppataudin tietämättömyyttäsi Alzheimerintautiin!
      Raamatulla ei ole mitään tekemistä kyseisen aivosairauden kanssa.

    • kukanenkin taaplaa

      tavallaan, ( " älä tee huorin " ) säästyt paljolta pahalta ja säästät sivullisia ihmisiä samoin paljolta pahalta,




      valistunu3

      mietippä, tänäpäivänäkään ei tarkalleen lääketiede tiedetä alzhaimerin syntyyn johtavia syitä, ,
      yksi syy a r v e l l a a n perinnöllisyys,
      toinen syy, erilaisten taudin, sivutyuotteena,,
      neurologi on selittäny taudin kulun hyvin tarkkaan,
      kuten tiedämme, suomessa seksuaalinen vapautuminen noin 50- 60 vuosiluvulla,
      avioerot uskottomuuden seurauksena on lisääntyny räjähdysmäisesti, jos näitä tosiseikkoja vertaa alzhaimetrin räjähdysmäiseen lisääntymiseen, siinä on vinha yhtymä kohta sairastumisiin, vielä jos vertaa raamatun sanaan, vaikustus on ilmeinen,
      uskon vahvasti raamatun sanaan, jos pyrkii hyvyyteen ja tekee parhaansa noudattaakseen kymmentä käskyä ihminen säästyy paljolta pahalta, ( jokainen ihminen on heikko, ja lankeaa joskus , mutta on eriasia muutama lankeemus kuin jatkuva h u o r a a m i n e n )
      raamatun sana on tosi, suojelee paljolta pahalta, jos ihminen turvaa luojaan,
      vain luoja tietää totuuden, ihminen voi vain arvailla, ja tehdä johtopäätöksiä,

    • susm

      Kyä kurdi on parempaa kui suomipoika
      ja alzh tulloo jos on tullaksee

      • susmorsian ek.

        Taiat puhua suulla suuremmalla nikkivaras, sillä törkeää on käyttää toisen nikkiä oman tyhmyytensä ilmituomiseen. Kumma juttu muuten, mitähän kadehtimista minussakin olisi. Ehkä impulsiivinen rohkeuteni, jota ei kaikille ole suotu.


    • Nämä, kommentit täällä, tekevät mieleni surulliseksi,., Alzheimerintauti on niin ikävä,joten siitä ei pitäisi laskea leikkiä ,eikä ivailla..Olin mieheni kanssa 18 vuotiaasta,70 vuotiaaksi,jolloin hän kuoli.. Oli tosi kunnollinen ja uskollinen mies..
      Harrasti liikuntaa ja eli ter veellisesti,mutta silti sai tuollaisen ikävän taudin..
      Minä laitan monipuolista ruokaa,joten ei ruuankaan syynä voinut olla..Alzheimerin tauti voi iskeä, aivan kehenkä vaan..Syytä ei ole vieläkään keksitty. Kai syynä on se,kun elämme vanhemmikisi kuin ennen..Jotenkin epäoikeudenmukaisesti iskee.. Tulee mieleen,,miehen veli oli kova juoppo ,mutta ei mitään tuollaisia oireita.. Oma mieheni ei juonut mitään ja sai sen..Hän tupakoikin tosi vähän,joskus sunnuntai-iltana,kun oli taas työhön lähtö aamulla..se oli siinä..Todella ikävä tauti perheelle..Ikävää seurattavaa,miten ihminen menettää minuutensa kokonaan.. Olisi mukavaa,jos olisi joskus asiallista keskustelua,eikä kaikkea aina vedettäisi lokaan. No,elämä on tätä.. Iloista mieltä kaikille! t.Irkku

    • viha ja pahuus puhuu

      myös tuossa vihassa itäsuomalaisia ja etenkin evakoita kohtaan.Rasismia jos mikä, kohdistuu omaan kansaan.

    • rek.nimimerkki

      On pyydetty Ylläpidolta poistoon tuo uskonnolla terrorisoivan
      kommentit!

    • totuus käy kipeesti

      mutta se parantaa, on paras lääke.




      Totuus on kipeä asia, mutta lopulta totuus on se johon voi rakentaa vanhvan terveen elämän,
      suomessakin on aivan liikaa avioeroja , kärsimystä, pelkoa , pahaa,

      kaikki me haluamme liittomme perustuvan totuuteen, luottamukseen, toistemme kunioittamiseen,

      totuus ei pala tulessakaan


      valheelle ja uskottomuudelle on vaikea rakentaa tervettä ihmis-suhdetta,

      • Makriina ek

        On tunteetonta ja tylyä väittää, että muistisairaus perustuisi uskottomuudelle, paheelle, valheille jne, ja paranisi kääntymyksen ja keskinäisen kunnioituksen kautta.

        Moni krooninen sairaus on suuri onnettomuus koko perheelle.
        Muistisairaudet ovat parantumattomia ja pahentuessaan vaikeuttavat potilaan elämää ehkä vuosikausia, ja aiheuttavat potilaiden omaisille jatkuvaa huolta. Muistisairaiden hoitoon on vaikea saada kaikkea sitä apua, joka olisi tarpeen.

        Ei todellakaan ole syytä suhtautua halveksien sairauteen, joka ikävuosien jatkuvasti pidentyessä tulee vaivaamaan yhä laajenevaa vanhusväestöä.

        Muistisairaiden hoitoon ja hoitokoteihin on vihdoin löydyttävä varat. On aika vihdoin ymmärtää, että omaishoitajat eivät ole ratkaisu vaativassa hoitotyössä.


    • yksi mielipidetämäki

      on tutkittua tietoa olemassa, dementtiaa sairasvavilla on huomattavasti suurempi seksuaalisuuden tarve, kuin tervejärkisillä pitkäikäisillä vanhuksilla,
      joten looginen yhtymäkohta, taudin alku liittyy yli sekeksuaalisuuteen,
      ja ilmeinen yhteys hoitamattomiin sukupuolitauteihin,

      • Kijoitinkin jo

        toisen mielipiteen, mutta pyyhin sen pois.
        Unohdin mitä pitii sanoa.


      • sori ku ei jymmärrä
        Kijoitinkin jo kirjoitti:

        toisen mielipiteen, mutta pyyhin sen pois.
        Unohdin mitä pitii sanoa.

        kirjoitin jo ---

        oli varmaan hyväki vitsi, mihin mennään nauramaan ?


      • huvittava höntti
        sori ku ei jymmärrä kirjoitti:

        kirjoitin jo ---

        oli varmaan hyväki vitsi, mihin mennään nauramaan ?

        Sill on varmaan omii tuntemuksii, ei kannata yrittää sen päätä kääntää. Avaa varmaan jonkin sexiketjun pian DDDDDDDDD


      • Late Vaan*
        Kijoitinkin jo kirjoitti:

        toisen mielipiteen, mutta pyyhin sen pois.
        Unohdin mitä pitii sanoa.

        Kyllä täällä on hyviä kirjoituksia, kuten irkku-37 ja Makariina ek, ne nyt esmerkiksi. Jumalan rankaisuksi, seksuaalisuuden vaikutukset ym vastaavat ovat täyttä puppua. Paras lapsuudenkaveri, hyvä ystänäni kuoli tuohon tautiin noin 3 vuotta sitten, näin hyvin läheltä miten se tauti tappoi hänet. Hänen äitinsä oli kuollut samaan tautiin parikymmentä vuotta aiemmin. Oli surullista seurata ystävääni, miten tauti kehittyi, olin tuntenut Mikon polvenkorkuisesta lähtien, miten vähitellen se vei häneltä muistin, tuntui pahalta kun ei enää tuntenut minua vaikka koko elämämme olimme olleet kavereita ja ystäviä. Hautajaisissa puhuin muutamilla sanoilla ystävyydestämme.


    • Joo, hyvä Late kun toit järkipuhetta asiaan! Tunnen myös pari tuttua kunnon ihmistä, jotka saman taudin tuhottua aivot taantuivat sänkypotilaiksi. Eivät tunnistaneet kasvojakaan enää.

      Mutta aiheena on niin raskas, niinkuin Irkku jo sanoi, ettei viitsitä käsitellä sitä enempää,...saati nyt syyllistää ajattelemattomasti!

      • selvä provo

        koko aloitus, fiksummat sen jo huomasivat ajat sitten, menköön nyt kiitokset sitten Latelle, mies kun on. DD


    • Lakaistaan maton al-

      le ja tuon joensuun vai Kuopion yliopiston professorin tutkimuksen tietojen paljastaja ja kertoja haukutaan.

      Eikö se ole sen kertojan syytä, että Alzheimetia esiintyy?

      • Ei tietenkään ole,

        sairauksista täällä on puhuttu paljon, samoin terveydestä ja sen hoidosta. Tuo aloitus oli suora lainaus, ja sen lähde on ilmoitettu. Valitukset voi siis osoittaa sinne.
        ...

        Mutta ilkeä ihminen näkee pahuutta kaikissa muissakin,
        vaikka ei millään pahalla tuota aloitusta ole kirjoitettu!
        Enkä ole ikinä kyseenä olevaa nikkiä loukannut, silti hän on haukkunut vaikka kuinka paljon minua tänä syksynä.
        Hän on kanavoinut vihansa ja katkeruutensa minuun jonkin väärinkäsityksen seurauksena.

        Minuun hänen juttunsa eivät vaikuta mitään, eivät ne minua miksikään muuta, itse tiedän millainen olen.


      • Hohhoijaa...
        Ei tietenkään ole, kirjoitti:

        sairauksista täällä on puhuttu paljon, samoin terveydestä ja sen hoidosta. Tuo aloitus oli suora lainaus, ja sen lähde on ilmoitettu. Valitukset voi siis osoittaa sinne.
        ...

        Mutta ilkeä ihminen näkee pahuutta kaikissa muissakin,
        vaikka ei millään pahalla tuota aloitusta ole kirjoitettu!
        Enkä ole ikinä kyseenä olevaa nikkiä loukannut, silti hän on haukkunut vaikka kuinka paljon minua tänä syksynä.
        Hän on kanavoinut vihansa ja katkeruutensa minuun jonkin väärinkäsityksen seurauksena.

        Minuun hänen juttunsa eivät vaikuta mitään, eivät ne minua miksikään muuta, itse tiedän millainen olen.

        "Lakaistaan maton alle" pahat asiat
        on kirjoitettu varmaan hiukan iroonisesti.

        Tämä seuraavaa kirjoittajaa varten.


    • luojaMeitäVarjelkoon

      Lakaistaan maton al-

      onko totuus noin kipeä ???

      onneksi olen ollu yksiavioinen, ja yhden ainoan puoliso,

      valitettavasti toinen osapuoli ei ollu uskollista sorttia, hän sairastui kyseiseen tautiin, hirvittävän raskasta oli seurata sairauden etenemistä,

      nyt yksin silti kaipaan häntä, ihmisen ei ole hyvä yksin vanhanakaan, jää ikuinen kaipuu menneisiin hyviin aikoihin,

    • i_a'''

      No mie nyt olen käynyt ulkoilumssaa erästä elämäni ystävää viikottain tuolla vanhustentalolla. Ei sukulainen mutta nuoruuteni tuttu. Sairastaa kyseistä tautia mutta tuntee minut. Onneksi ei ymmärrä omaa tilaansa vaan on onnellinen saamaansa palveluun talollaan ja yhdessäoloomme. Minulle ei ole vaiva tuon pyörätuolin tunnin työntö viikottain ja muistelu mitä muistaa hän. Kai hyvä yhdessäolo on molemminpuolista?

    • sill'viisiin

      No ihan varmaan se tuo iloa hänellekin ja raitista ilmaa! Ihanaa lukea noin positiivistä ajattelua, eikä laittaa synnillistä elämää sairauden syyksi!

      • i_a''''

        Minä useinkin mietin josko elämä olisi niin onnekas jotta moiseen tilanteeseen ei minua saattaisi, vaan päästäisi pois elosta. Kuitenkin ajattelen jotta olisiko joku joka minua muistaisi jos näin kävisi kun ystävälleni. Elämä kaiken näyttää???


    • Olli

      Flunssa, syöpä, lorvikatari tai A.heimer mikään näistä ei etene eri ihmisissä samalla tavalla.

    • Ramoona*

      Olisi kiinnostavaa tietää, onko alueellista esiintymistä vain tilastoitu vai onko löydetty syitä, esim. periytyvyydestä tai ravitsemuksesta noilla alueilla. Aloittaja voisi linkittää meille vaikka asiasta kertovan artikkelin.

      Tosin ketjussa esiintyy professoreitakin tietävämpiä : joku luottaa keskiajan pelotteluun Jumalan rangaistuksista, joku siveettömän elämän seuraamuksiin, joku jopa väläyttää tarttuvan taudin mahdollisuuteen. Joku tilastoi kaiken aikaa palstan kirjoittajiakin, jos olisi vaikka sattunut jollain "mustalla" alueella asumaan tai peräti syntymään. Siitäkin näköjään saa aiheen piikitellä ja ihan puukottaa selkäänkin.

      Lueskelin Yhteihyvästä aivotutkimukseen erikoistuneen psykologi Ville Ojasen ajatuksia, toki samoista asioista on paljonkin jo puhuttu. Hänkin korostaa elintapoja, ravintoa, liikuntaa, haastavia ja innostavia harrastuksia sekä yhdessä oloa. Aivojen terveyden ja verisuoniston kunnolla on vahva yhteys. Aivojumpastakin puhutaan, urautumista kehotetaan välttämään tekemällä jotain ihan uudella tavalla ja hankkiutumaan rohkeasti uusiin tilanteisiin. Citykahvilassa capuccinoa siemaileva voisi piipahtaa laavulle nokipannukahville ja päinvastoin.
      Aivoille erityisen haasteellisena toimintana pidetään toisen ihmisen henkiseen tilaan virittäytymistä. Myötäeläminen, ystävällisyys ja rakkaus ovat siis paitsi yhteisöllisesti parantavia voimia, saavat veret virtaamaan empaattisen ihmisen aivoissa kiihkeästi.

      Joulun aika on otollista aivoterveyden kannalta. Nyt on tarjolla elähdyttäviä asioita : konsertteja, yhteislaulua, jouluradio niille joiden on vaikea päästä liikkeelle, toisten muistamista ja yhdessäoloa, kukkien ja kynttiläin loistoa, talvisen luonnon kauneutta. Jouluna toisaalta yksinäisyys korostuu, siinä mielessä tämä hehkutus voi tuntua pahalta ja on yksin hyvin viihtyviäkin. Hyvin sopii myös muutaman päivän epäterveellisempi ruokavalio jouluherkkuineen , makeat piparit ja lämmittävät jouluglögit.

      • susmorsian ek.

        No kerkisin viel vähän mukkaan tähänkin ketjuun, toivottavasti rähinäremmi ei nyt hyökkää kimppuun. Ensin vähän leikkisästi, sallittakoon kuitenkin sekin, Ramoona tuossa antoi minullekin toivonkipinää...kiihkeästi kun elän ja silloin veret virtaa empaattisen ihmisen aivoissa ihan ylikin käyden.

        Mitähän kaikkia "tauteja" oon minäkin saattanut elämäni taipaleella saada, kun niin monella puolella olen asunut, idässä, lännessä, etelässä, mutta pohjosessa vaan Oulua ja Kajjaania myöten. Entäpä sitten ulukomaat. Mutta luulis paremminkii, että samalle paikalle asumaan jumittunut on alttiimpi kaikelle sairastumiselle, jos sieltä vaikka ees kirkolla uskaltautuu pyörähtämmään.

        Mutta yks juttu tuli mieleeni, jos puhutaan perinnöllisistä tekijöistä, niin mitenkä lyhytikästen sukujen jälkeläiset ees tietävät, mitä ois mahollista saada vanhempana ilmenevistä sairauksista, jos lähisuku on melkeenpä alle 70 kuollut. Usseimmiten sydän vaan ei oo jaksanu tai syöpä vienyt.
        Yht´äkkii tuli mieleeni, että ennenhän oli tuberkuloosia paljon ainakin köyhemmällä väellä, tiiän sen verran isän puolella olleen tätäkin, hänellä kuitenkin olivat kuolinsyynä sodassa saadut vammat. Munuaiset vaurioituneet ja joku luodin palanen oli kiertämässä ollut verisuonissa. Olipa Kauniaisissa hänkin välillä, mutta jo kuuskymppisenä sitten kuoli.

        Yhen asian lissäisin vielä tuohon Ramoonan ajatteluun, että suuri tekijä on myös huumorintaju, kurjatki asiat voi kääntää naurun arvoisiks. Joillaki sitä vaan on ja toisilla ei, luulis, että liika tosikkomaisuus viepi aikasemmin hautaan.
        Nytkii naurattaa, kun miun vaan paikalle ilmestymisein sai tännään sellasen metakan aikaan. Mutta hyvä se on myrskytuulen välillä käyä puhistamassa ilmanallaa, on taas sitte helepompi henkittää. Lie paljon astmasiiki täälläkin palstalla, ni jostai voip minnuuki kiittää.


    • Oirelista tässä,
    • Yllättävää

      on se, että niinkin nuorilla kuin aloituksessa sanotaan, alkaa tauti jo tulla alkuoireina esiin.

    • 207

      Onko se sen asian kertojan syytä, että Alzheimeria esiintyy?

      Ei tietenkään ole, muistakin sairauksista täällä on puhuttu paljon, samoin terveydestä ja sen hoidosta.

      Tuo aloitus oli suora lainaus, ja sen lähde on ilmoitettu. Valitukset voi siis osoittaa sinne.

      Mutta ilkeä ihminen näkee pahuutta kaikissa muissa,
      vaikka ei millään pahalla tuota aloitusta ole kirjoitettu!

      • Näin sen tiedon

        myöskin Helsingin sanomissa siinä Sisko tietää palstalla..
        Raimo Sulkavan tekemä tutkimus on tehty 1980-luvulla, ja silloin tulos yllätti tutkijat, sillä Alzheimerin taudin esiintyvyys oli Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa kaksinkertainen, tieto on Helsingin sanomista 18.11.2012.


      • Huomasin sen minäkin
        Näin sen tiedon kirjoitti:

        myöskin Helsingin sanomissa siinä Sisko tietää palstalla..
        Raimo Sulkavan tekemä tutkimus on tehty 1980-luvulla, ja silloin tulos yllätti tutkijat, sillä Alzheimerin taudin esiintyvyys oli Itä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa kaksinkertainen, tieto on Helsingin sanomista 18.11.2012.

        Onko tutkittu sitä, esiintyykö Alzheimerin tautia tasaisesti kautta Suomen vai onko jossain päin maata sitä enemmän kuin toisaalla?

        Ja jos on, niin onko mitään arveluja syystä? Näin maallikkona joskus epäilee, että joillakin paikkakunnilla sairaita on tavallista enemmän.

        – Raija Asikainen, Turenki



        Kysymys on kiinnostava, ja vastaus siihen melko yllättävä.

        Soitin geriatrian professori Raimo Sulkavalle, joka tuntee Alzheimerin taudin alueellisia eroja.

        Sulkava on ollut tekemässä 1980-luvulla kerättyyn aineistoon perustuvaa maanlaajuista Mini-Suomi-tutkimusta.

        "Alzheimerin tautia esiintyy joka puolella Suomea, mutta Itä- ja Pohjois-Suomessa esiintyvyys oli tutkimuksessa kaksinkertainen, Sulkava kertoo.

        Oletuksena oli ollut, että näillä alueilla olisi verenkiertohäiriöistä johtuvia muistisairauksia hiukan enemmän, mutta Alzheimerin yleisyys yllätti tutkijat."


      • TUo oli se Helsingin
        Huomasin sen minäkin kirjoitti:

        Onko tutkittu sitä, esiintyykö Alzheimerin tautia tasaisesti kautta Suomen vai onko jossain päin maata sitä enemmän kuin toisaalla?

        Ja jos on, niin onko mitään arveluja syystä? Näin maallikkona joskus epäilee, että joillakin paikkakunnilla sairaita on tavallista enemmän.

        – Raija Asikainen, Turenki



        Kysymys on kiinnostava, ja vastaus siihen melko yllättävä.

        Soitin geriatrian professori Raimo Sulkavalle, joka tuntee Alzheimerin taudin alueellisia eroja.

        Sulkava on ollut tekemässä 1980-luvulla kerättyyn aineistoon perustuvaa maanlaajuista Mini-Suomi-tutkimusta.

        "Alzheimerin tautia esiintyy joka puolella Suomea, mutta Itä- ja Pohjois-Suomessa esiintyvyys oli tutkimuksessa kaksinkertainen, Sulkava kertoo.

        Oletuksena oli ollut, että näillä alueilla olisi verenkiertohäiriöistä johtuvia muistisairauksia hiukan enemmän, mutta Alzheimerin yleisyys yllätti tutkijat."

        Sanomissa ollut kirjoitus.


      • ............
        Huomasin sen minäkin kirjoitti:

        Onko tutkittu sitä, esiintyykö Alzheimerin tautia tasaisesti kautta Suomen vai onko jossain päin maata sitä enemmän kuin toisaalla?

        Ja jos on, niin onko mitään arveluja syystä? Näin maallikkona joskus epäilee, että joillakin paikkakunnilla sairaita on tavallista enemmän.

        – Raija Asikainen, Turenki



        Kysymys on kiinnostava, ja vastaus siihen melko yllättävä.

        Soitin geriatrian professori Raimo Sulkavalle, joka tuntee Alzheimerin taudin alueellisia eroja.

        Sulkava on ollut tekemässä 1980-luvulla kerättyyn aineistoon perustuvaa maanlaajuista Mini-Suomi-tutkimusta.

        "Alzheimerin tautia esiintyy joka puolella Suomea, mutta Itä- ja Pohjois-Suomessa esiintyvyys oli tutkimuksessa kaksinkertainen, Sulkava kertoo.

        Oletuksena oli ollut, että näillä alueilla olisi verenkiertohäiriöistä johtuvia muistisairauksia hiukan enemmän, mutta Alzheimerin yleisyys yllätti tutkijat."

        seksuaalinen vapaus riistäyti käsistä siinä syy miksi ihmiset sairastuu alzhaimeriin ,
        tuolla ylempänä oli hyvä näkemys ihmsten käytöshäiriöista ja sen seurauksista,


      • onhan siellä
        Huomasin sen minäkin kirjoitti:

        Onko tutkittu sitä, esiintyykö Alzheimerin tautia tasaisesti kautta Suomen vai onko jossain päin maata sitä enemmän kuin toisaalla?

        Ja jos on, niin onko mitään arveluja syystä? Näin maallikkona joskus epäilee, että joillakin paikkakunnilla sairaita on tavallista enemmän.

        – Raija Asikainen, Turenki



        Kysymys on kiinnostava, ja vastaus siihen melko yllättävä.

        Soitin geriatrian professori Raimo Sulkavalle, joka tuntee Alzheimerin taudin alueellisia eroja.

        Sulkava on ollut tekemässä 1980-luvulla kerättyyn aineistoon perustuvaa maanlaajuista Mini-Suomi-tutkimusta.

        "Alzheimerin tautia esiintyy joka puolella Suomea, mutta Itä- ja Pohjois-Suomessa esiintyvyys oli tutkimuksessa kaksinkertainen, Sulkava kertoo.

        Oletuksena oli ollut, että näillä alueilla olisi verenkiertohäiriöistä johtuvia muistisairauksia hiukan enemmän, mutta Alzheimerin yleisyys yllätti tutkijat."

        enemmän myös stdän ja verisuonisairauksia ja verisuonia on aivoissakin. Siitähän tuossa Ramonankin viestissä puhutaan. Voi se olla yksi syy sekin.


      • yx puupää
        onhan siellä kirjoitti:

        enemmän myös stdän ja verisuonisairauksia ja verisuonia on aivoissakin. Siitähän tuossa Ramonankin viestissä puhutaan. Voi se olla yksi syy sekin.

        Mitenköhän tuohon määritykseen taudin tiheydestä on päädytty, kun juuri noilta alueilta nuoret ovat siirtyneet työn perästä rintamaille ja vanhusten määrän luulisi olevan korkein Suomen muihin alueisiin verrattuna.
        Miten tuo tekijä voitaisi eliminoida laskelmista, kertokaa te jotka olette tilastotiedettä lukeneet.


      • miinusta saat
        yx puupää kirjoitti:

        Mitenköhän tuohon määritykseen taudin tiheydestä on päädytty, kun juuri noilta alueilta nuoret ovat siirtyneet työn perästä rintamaille ja vanhusten määrän luulisi olevan korkein Suomen muihin alueisiin verrattuna.
        Miten tuo tekijä voitaisi eliminoida laskelmista, kertokaa te jotka olette tilastotiedettä lukeneet.

        heti eräältä jos vähänkin puolustat itäsuomalaisia tai peräät tarkempia tietoja. Tällainen sanonta on , vale, emävale, tilasto. Ja tilauksesta saat millaisen tilaston tahansa.
        Tuo väestön korkeampi keski-ikä jo heti alussa mainittiin syyksi, mutta ei se tälle lännen tryypille käy. aika sairasta touhua tosiaan luetella täällä itäsuomalaisiksi ja karjalan evakoiksi tietämiään tai luulemiaan. No, koko palsta alkaa huomata mistä on kysymys.


      • ............ kirjoitti:

        seksuaalinen vapaus riistäyti käsistä siinä syy miksi ihmiset sairastuu alzhaimeriin ,
        tuolla ylempänä oli hyvä näkemys ihmsten käytöshäiriöista ja sen seurauksista,

        Viesti ..............:lle ainutkertaisen pitkälle johdattavasta diagnoosista!
        Jos Itä- ja Pohjois-Suomessa on eniten alzheimeriin sairastuneita kuin muualla Suomessa, johtaa pistekirjoittajan
        tutkimus siihen, että mainituissa osissa maatamme on seksuaalinen vapaus pahiten riistäytynyt käsistä.

        Miten olisi, jos kaikki nämä siveyden suoman sädekehän omaavat eivät esittäisi mielipiteitään ainakaan sellaisissa tapauksissa, jotka todella muutenkin ovat ylipääsemättömän vaikeita ja raskaita?


      • ////;;;; /////
        Venlastiina kirjoitti:

        Viesti ..............:lle ainutkertaisen pitkälle johdattavasta diagnoosista!
        Jos Itä- ja Pohjois-Suomessa on eniten alzheimeriin sairastuneita kuin muualla Suomessa, johtaa pistekirjoittajan
        tutkimus siihen, että mainituissa osissa maatamme on seksuaalinen vapaus pahiten riistäytynyt käsistä.

        Miten olisi, jos kaikki nämä siveyden suoman sädekehän omaavat eivät esittäisi mielipiteitään ainakaan sellaisissa tapauksissa, jotka todella muutenkin ovat ylipääsemättömän vaikeita ja raskaita?

        venlalle,,,,

        voihan se niin ollakki, seksi ON riistäytyny monen käsistä, suuret avioeroluvut keroo karmeaa totuutta,
        moni omassa avioliitossaan on saanu kokea varsinki miespuolisten vallatomuuden seurauksista ikävällä tavalla,
        niin tietenki kenekäs kanssa ne ovat olleetkaan uskottomia, hymm tietenki viraaitten naisten kanssa, onhan vanhaikodit täynnä myös naispuolisia dementikkoja, siellä näkyy vapautuneen seksuaalisuuden seuraukset räikeästi,,


      • &&////&&&
        onhan siellä kirjoitti:

        enemmän myös stdän ja verisuonisairauksia ja verisuonia on aivoissakin. Siitähän tuossa Ramonankin viestissä puhutaan. Voi se olla yksi syy sekin.

        sydän ja verisuonitauti aiheuttaa dementiaa, mutta se on eri tauti kuin alzhaimer,
        alzhaimer liityy todennäköisesti jollaitavalla sukupuolitauteihin, näillä potilailla on normaalia suurempi seksuaalisuus paljon avioliiton ulkopuolisia suhteita, joten sitä epäillään vahvasti sukupuolitaudin suraamukseksi,,


    • näin se vaan on,,,

      kaiken järjen mukaan alzhaimer on sukupuolitauti, sitä on hyvin vaikea itselleen myöntää , ihminen tuntee häpeää isestään kohtaan, kun ei ole ollu uskollinen omalle puolisolleen,
      ihminen on tyhmä eläin,
      jos ihminen on uskoton puolisolleen silloin ihminen pahiten pettää omaa itseään,
      omakohtaisen kokemuksen mukaan, oma puoliso on aina ollu elämäni parasta seksielämää,

      • häh???

        "omakohtaisen kokemuksen mukaan, oma puoliso on aina ollu elämäni parasta seksielämää, "
        Miten sen voi tietää jos ei ole kokemusta muusta kuin yhdestä????


      • Tieto valttia
        häh??? kirjoitti:

        "omakohtaisen kokemuksen mukaan, oma puoliso on aina ollu elämäni parasta seksielämää, "
        Miten sen voi tietää jos ei ole kokemusta muusta kuin yhdestä????

        Odotamme tosiaankin tarkempaa selvitystä miten kokemusta hankitaan.
        Näin se vaan on....


      • nakrattaa hohooohoo
        Tieto valttia kirjoitti:

        Odotamme tosiaankin tarkempaa selvitystä miten kokemusta hankitaan.
        Näin se vaan on....

        heh,,, oota vaan mutta älä pitkästy,,, hohohoooooo,,,


      • uskollinen ja vakaa
        häh??? kirjoitti:

        "omakohtaisen kokemuksen mukaan, oma puoliso on aina ollu elämäni parasta seksielämää, "
        Miten sen voi tietää jos ei ole kokemusta muusta kuin yhdestä????

        häh ===


        oman puolison yli EI ole kävellyttä,,,

        näin se vaan on,,


      • riitta ja risto
        uskollinen ja vakaa kirjoitti:

        häh ===


        oman puolison yli EI ole kävellyttä,,,

        näin se vaan on,,

        Mikäs avioliitto tai parisuhde sellainen on, jos puolison yli kävellään suuntaan tai toiseen. Mutta jos Alzheimer jompaan kumpaan iskee, ei tule mieleenkään epäillä syyksi uskottomuutta.


      • totuus tekee kipeää
        riitta ja risto kirjoitti:

        Mikäs avioliitto tai parisuhde sellainen on, jos puolison yli kävellään suuntaan tai toiseen. Mutta jos Alzheimer jompaan kumpaan iskee, ei tule mieleenkään epäillä syyksi uskottomuutta.

        täysin toistamieltä,
        on todistettu,
        moni voi pitää salaa useitakin jopa maksullisia suhteita salassa täysin puolison tietämättä, usein tämä seksihurjastelija sairastuu alzhaimeriin,,,


      • voi raukkaa
        totuus tekee kipeää kirjoitti:

        täysin toistamieltä,
        on todistettu,
        moni voi pitää salaa useitakin jopa maksullisia suhteita salassa täysin puolison tietämättä, usein tämä seksihurjastelija sairastuu alzhaimeriin,,,

        niinkö kävi teidän perheessä ? Taisi olla ihan syytäkin lähteä vieraisiin, tuollainen luulotautinen kotihirmuna. Nyt varmaan repäiset esiin tutkimuksen tästä avioliiton ulkopuolisen seksin vaikutuksesta alzheimeriin.


      • tekikö kiipeetä ?
        voi raukkaa kirjoitti:

        niinkö kävi teidän perheessä ? Taisi olla ihan syytäkin lähteä vieraisiin, tuollainen luulotautinen kotihirmuna. Nyt varmaan repäiset esiin tutkimuksen tästä avioliiton ulkopuolisen seksin vaikutuksesta alzheimeriin.

        " se koira ÄLÄHTÄÄ johon kalikka kolahtaa,"


    • höh ,,,

      " häh "

      olet typerys,

    • r.Meuhu

      ei ourettä eu alsemeijeriö kähty. seon varma

    • ???

      Paranee KDI-proteiinilla helposti ja halvalla?

    • susmorsian ek.

      Eikö täällä taaskaan löydy yhtään puhekykystä, joka sanois suorat sanat tälle älyttömyyden inttäjälle, omien seksististen traumojensa myös uskontovammansa pohjalta saa täällä jankuttaa omaa päähänpinttymäänsä .
      Miten loukkaavaa myös alzheimer-tautisten omaisia kohtaan. Nää "todistelijan" nikitkin on taas ihan / ceestä, tuossa vaikkapa loppupuolen ´totuus tekee kipeää.´

      Laitapa paasaaja kerrankin rehellisesti oma vaki-tai rekattu nikkis näkyville....etpä raukka niin tee.

      • hevat tai he

        on puhunut siitä seksistä


    • Mitä tuollaiselle ilkeälle ja pahansuopaiselle ihmiselle voisi sanoa?
      Mitä useampi yrittää häntä valistaa, sitä itsepäisemmin hän inttää ilkeykisä, jotka tietää valheeksi.
      Pahinta on, että tietää loukkaavansa kaikkia siarauden kohtaamia perheitä, joissa ponnistellaan tämän vakavan sairauden kanssa.

      Kun tässä jokainen on internetissä, niin ei ole pitkä matka etsiä tietoja surffaamalla, mutta eihän hänen toki kannata etsiä tietoa, olisi vaikeampi loukata muita pahansuopaisella huuhaalla.

    • No kyseessä täytyy olla joko äärimmäisen yksinkertainen ihminen, joka kanavoi omaa kuvitelmaansa, tai hankala inttäjä!

      Kuitenkin kaikitenkin ei lähdetä nyt arvailemaan vakinikkien osuutta, niin hölmö ei sentään voi olla kukaan tuntemistamme!

      En usko, vaikka nyt ohjailisikin terveellisiin elämäntapoihin.
      Sairaushan silloin olisi kysymyksessä!

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe