Pieni työkyvyttömyyseläke loppuelämän ajan

nuori eläkeläinen

Työkyvyttömyyseläkkeeni on pieni eikä voi muuttua paremmaksi, vaikka menisin välillä kuinka hyväpalkkaiseen työhön.

Jäin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle vielä opiskellessani, joten tulevan ajan ansioiden määrä ei ole kovin suuri, koska en ehtinyt olla muissa kuin kesä- ja osa-aikatöissä. Luultavasti eläkkeeni loppuu melko pian ja menen töihin.

Jos joudun jäämään uudestaan työkyvyttömyyseläkkeelle, väliaikana tienaamillani ansioilla ei ole mitään merkitystä uuden eläkkeen kannalta, koska eläke myönnetään entisin perustein, jos kyse on samasta sairaudesta. Ainoastaan, jos eläke myönnettäisiin uuden sairauden vuoksi, voisin saada parempaa työkyvyttömyyseläkettä tulevaisuudessa. Nuorena, vähän työssäolleena eläkkeelle joutuminen ei todellakaan kannata.

30

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1090e/kk

      Sisältäen takuueläkkeen ja eläkkeensaajan asumistuen. Kyllä tuolla olen pärjäillyt.

      • hh00ii

        Riippuu paljon menee vuokraan tosta 1090e


      • 1090e/kk
        hh00ii kirjoitti:

        Riippuu paljon menee vuokraan tosta 1090e

        Noin 500euroa.


      • 1090e/kk
        1090e/kk kirjoitti:

        Noin 500euroa.

        Eihän siinä sitten sähkön, netin ja automaksujen jälkeen pahemmin käteen jää, mutta pärjäilty on.


    • hyvin pärjää

      Ja saa eläkeläinenkin samalla tavalla toimeentulotukea jos tarvitsee ihan samoin perustein kun muutkin.Ainoa että eläkeläisell' voi olla vaikka kolmio yksin asuessa jos on kohtuullinen vuokra.Ei ole kiintiöneliöitä ollenkaan.

      • ei tieto tapa

        Eipä ole toimeentulotukea savallakaan mitään kiintiöneliöitä olemassa! ei vaikka et olisi eläkeläinenkään


      • on rajat
        ei tieto tapa kirjoitti:

        Eipä ole toimeentulotukea savallakaan mitään kiintiöneliöitä olemassa! ei vaikka et olisi eläkeläinenkään

        kyllä muuten on.Eivät maksa mitään kolmiota yhdelle hengelle turha väittää.Vaativat heti että muuttaa pienempään asuntoon eivätkä maksa tuke avuokraan,kuin sen yksiön verran.Loput voit maksaa itse toimeentulotuesta.
        Samoin on Kelan asumistuissakin rajat mihin neliömääriin saa tukea.


      • ei tieto tapa
        on rajat kirjoitti:

        kyllä muuten on.Eivät maksa mitään kolmiota yhdelle hengelle turha väittää.Vaativat heti että muuttaa pienempään asuntoon eivätkä maksa tuke avuokraan,kuin sen yksiön verran.Loput voit maksaa itse toimeentulotuesta.
        Samoin on Kelan asumistuissakin rajat mihin neliömääriin saa tukea.

        No eihän se kiintiöneliö!!! Vaan siellä on vuokraraja jonka ottavat huomioon. Ei ole kiinni siitä onko yksiö vaiko kolmio eivätkä voi vaatia sinua muuttamaan yhtikäs minnekään. Sori vaan. Mutta tietysti perusosata maksat itse ylimenevän osuuden mitä ei huomioida. Kelalla on ihan eri jutu ja siellä neliötkin vaikuttavat tukeen mutta sossussa ei.


    • wd-64

      Mulle tulee kesäkuun alusta 1080 €/kk 1% verolla ja asumistukea siihen päälle arviolta 90 €/kk.

    • onko totta?

      Meneeko tuosta 1080 euroa, vain 1% veroa?

    • pärjää hyvin

      Tuo on se Yle vero 1%.Tonnin eläkkeistä ei mene veroa ollenkaan jos työkyvyttömyyseläkkeellä sillä saa silloin eläketulovähennykset 100% invalidivähennyksen eli vähennyksen sen verran isot että ei mene veroja.Minulla 969€/kk jo 6 vuotta ja ei ole mennet penniäkään veroja.Nyt menee 1% Yle veroa ja koska oikea Ylevero on 0,68% niin saa ylimääräiset veronpalautuksena ellei ole ulosotossa.Minimi veri kun on tuo 1% joka voidaan pidättää siksi eläkeläinen maksaa tuon eikä 0,68%.No ensivuonna se on kaikilla 1% kun tarvitaan lisää rahaa.

      • 1 %

        Miten niin menee 1 % veroa tonnin työkyvyttömyyseläkkeestä , minulla menee 10 % veroa eläkkeestä ?????


      • siksi että
        1 % kirjoitti:

        Miten niin menee 1 % veroa tonnin työkyvyttömyyseläkkeestä , minulla menee 10 % veroa eläkkeestä ?????

        Sulla ei ole invalidivähennystä, eli 100 % haitta-astetta.


      • ei ole reilua
        siksi että kirjoitti:

        Sulla ei ole invalidivähennystä, eli 100 % haitta-astetta.

        Mulla menee 624 euron eläkkeestä 28% veroja. Ja tämä on tosi


      • oma moka
        ei ole reilua kirjoitti:

        Mulla menee 624 euron eläkkeestä 28% veroja. Ja tämä on tosi

        Et ole sitten hakenut uutta verokorttia eläketuloa varten.


      • 10,5 %
        oma moka kirjoitti:

        Et ole sitten hakenut uutta verokorttia eläketuloa varten.

        Minulla menee työkyvyttömyyseläkkeestä vero 10,5 % , miten joillain ei mene veroa ollenkaan ? En ole tosin katsonut mikä on invalidivähennys eli haitta-aste , eikö se sitten aina ole 100 % jos on työkyvyttömyyseläke myönnetty ?


      • ,.,..,,..,.
        10,5 % kirjoitti:

        Minulla menee työkyvyttömyyseläkkeestä vero 10,5 % , miten joillain ei mene veroa ollenkaan ? En ole tosin katsonut mikä on invalidivähennys eli haitta-aste , eikö se sitten aina ole 100 % jos on työkyvyttömyyseläke myönnetty ?

        Sitä invalidivähennystä ei myönnetä automaattisesti, eli oletko tarkistanut, että saat invalidivähennyksen. Toisten verotusta on turha miettiä, kannattaa pitää huolta vaan siitä omastaan, eli että kaikki vähennykset on huomioitu. Invalidivähennyksen lisäksi voi olla esim. asuntolainan korkoja, joiden avulla vero % voi mennä nollaan. Pelkällä invalidivähennyksellä sen ei pitäisi mennä. Mutta kuten sanottua, emme tiedä mitä vähennyksiä kullakin on.

        "Invalidivähennyksen saamiseksi on ensimmäisellä kerralla liitettävä veroilmoitukseen lääkärintodistus, josta pysyvä haitta-aste ja sen alkamisajankohta ilmenevät. Jatkossa verottaja tekee vähennyksen automaattisesti. Haitta-asteen muuttuessa on aina toimitettava verottajalle uusi lääkärintodistus."

        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/toimeentulo/verotus/


      • Miten tämä nyt menee
        1 % kirjoitti:

        Miten niin menee 1 % veroa tonnin työkyvyttömyyseläkkeestä , minulla menee 10 % veroa eläkkeestä ?????

        Samoin täällä, eläke noin 1100 ja veroprosentti nousi 10% -> 13%:tiin ja en kuulu kirkkoon sekä on 100% invaliidivähennys?

        Tämäpä on todella mielenkiintoista!!!


    • niin yksin

      Ei ne tulojen pienemiset mutta kun työkaveritkin unohtaa sinut.

      • ei yksin

        Eikös eläkeläisellä ole aikaa rakentaa itselleen uudet suhdeverkostot, vieläpä entistä laajemmat ja tiheämmät? Ei tarvitse yhtään yksin olla, ellei halua.

        Niin minä olen tehnyt. Kissankin hankin kaveriksi. Kyllä on mukavaa.


    • Näin minulla

      Minulla työkyvyttömyyseläke bruttona 1085,80€ ja siitä perittävä veroprosentti on 8. Valtionverotuksen invalidivähennys näyttää olevan 115,00€ vuoden 2011 verotuksessa.

      • oloo1111111111111111

        Minulla työkyvyttömyyseläke bruttona 1268,75 €/kk ja siitä perittävä veroprosentti on 11,5 %.
        Valtionverotuksen invalidivähennys on 115,00€ vuoden 2012 verotuksessa.
        Omistan asunto-osakkeen jossa asun, yhtiövastike 287 €/kk ei asumistukea. sähkö on mielestäni asumiskuluja siirtomaksuineen 30€/kk. Asumiskulut 317 €/kk.


    • outoa3

      Vaikuttaa varmaan omaisuuskin tuohon veroon.Itsellä ei ole kuin ulosotossa 30 000€ ja vuokralla asun.Eläke 1165€ ja vero on 1%.Asuinpaikkakin vaikuttaa tietenkin.

      • Näin minulla

        Ei ole omaisuutta ja asun myös vuokralla, joten kyllä ihmetyttää suuresti miten sinulla on veroprosentti vain 1 ja minulla tuo 8%, eläkkeesi kun on jopa 80€ suurempi kuin minulla??


      • ????

        Kerropa miten paljon ulosottomies vie tuosta eläkkeestä?


      • ulosotto vain köyhil
        ???? kirjoitti:

        Kerropa miten paljon ulosottomies vie tuosta eläkkeestä?

        http://www.oikeus.fi/5620.htm

        Suojaosuus kalenterikuukaudessa 1.1.2013 lukien:

        Velallinen yksin: 669,00 €

        Velallinen
        1 elatuksen varassa: 909,30 €

        Velallinen
        2 elatuksen varassa: 1149,60 €

        Velallinen
        3 elatuksen varassa: 1389,90 €

        Ulosmitattava määrä:

        1. Jos palkka on pienempi kuin suojaosuus, siitä ei ulosmitata mitään.

        2. Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa (tulorajaulosmittaus 2/3 x (palkka – suojaosuus)).

        3. Jos palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus, mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa (1/3).

        4. Jos palkka on suurempi kuin neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrä ulosmitataan yksi kolmasosa neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrää vastaavasta palkanosasta ja lisäksi neljä viidesosaa sen ylittävästä palkanosasta. Palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet.

        suoja raja yksin asuvalla on 669 € /kk ja mitä köyhempi sen enemmän maksaa eli 2/3.


    • jjkjölölkjklj
    • Mitenköhän on?

      Onko kellään kokemusta miten käy kansaneläkkeelle jos muutan parisuhteeseen?

      Kelan sivujen mukaan se pienenee.

      • kjkjjlj

        No kyllä se ihan pitää paikkansa, vaikka ei henk.koht. kokemusta olekaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe