Opettajat myöhästelevät kamalasti

Väsynyt Siivooja

Olen kiertävänä siivoojana erään kaupungin palveluksessa. Teen eri mittaisia sairaus- ym lomituksia pääsääntöisesti ala-asteilla.

Olen hyvin hämmentynyt tavasta jolla opettajat myöhästelevät jatkuvasti työstänsä. Usein lapset odottavat opettajaaansa 10 minuuttia luokan ulkopuolella aiheuttaen häiriötä meluamisellaan ja riehumisellaan.
Lapset riehuessaan sotkevat paikkoja, tönivät toisiaan ja HUUTAVAT.

En halua puuttua lasten riehumiseen ja kasvattamiseen, koska se ei ole minun työtäni ja palkkani on liian huono siihen. Sitäpaitsi kokemukseni perusteella lapset usein kostavat komentelun esim. sotkemalla vessoja tai ilkkumalla.

Missään muussa työpaikassa työnantaja ei suvaitsisi sitä, että päivän tauoista varastetaan noin paljon työaikaa. Ja kummeksuttaa se että opettaja -joka on vastuussa lapsista- voi jättää heidät valvomatta. Oppitunnit kestävät usein vain puoli tuntia ja ihmetyttää sekin että miten asiat saadaan opetetua lapsille, kun siellä opettajien huoneessa venyy se kahvitauko luvattoman pitkäsi.

Muutenkin esimerkiksi luokkien ja käytävien järjestely unohtuu liian usein sekä lapsilta että opettajilta. Kouluissa olisi suositus sellainen, että ylimääräiset tavarat järjestetään pois vapailta pinnoilta että päästään pyyhkimään pinnat.

Siivoojan tehtävä ei ole keräillä kenkiä, reppuja ja unohtuneita vaatteita pois pestäviltä lattioilta!

Samaten paljon törmään siihen että joitakin oppilaita kiusataan ennen tuntien alkamista. On ihan sama mihinkä Kiva-kouluun kuulutaan jos opettajat jättävät oppilaansa heitteille, eivätkä ole katsomassa mitä oikeasti tapahtuu koulun alueella.

101

960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa mieltä

Kirjoitat täyttä asiaa! Itse työskentelen koulussa, jossa monet kollegat myöhästelevät jatkuvasti tunneilta. Samoin oppilaat päästetään tunnilta pois 5 minuuttia ennen tunnin loppua. Kuten sanoin, ei siinä varsinaiselle oppimiselle jää valitettavasti paljoakaan aikaa...

• Minä opettaja

Minä en ole ainakaan myöhästynyt koskaan.

• Myös opettaja

Enkä minä :)

• 15+25

Olet tunnollinen opettaja. Ottakoon tunneilta _jatkuvasti_ myöhästelevät opettajat sinunlaisistasi oppia!

• laske sekuntteja

Haluanpa nähdä sen koulun, jossa a) on 40-50 opettajaa ja b) kukaan ei ole koskaan myöhässä tunnilla vaan seisoskelevat suorastaan oven edessä ja odottavat, että kello soi.

Käytännössä katsoen opettaja joutuu välitunnilla hoitamaan ASIOITA, joita ei voi hoitaa tuntien aikana. Mm. huoltajille soittaminen... Ja jos huoltajalla on asiaa sen verran, että papatus vaan jatkuu, niin monesti käy niin, että sitä myöhästyy jonkun minuutin luokasta, koska a) kello soi ja päätät puhelun ja b) koska et pysty teleporttaamaan itseäsi toisesta päästä taloa toiseen päähän.

Mutta kuinka monta kertaa olet kuullut ja nähnyt, että opettaja ei tulisi aamulla töihin ajoissa?

Ja lopulta C) kohta... Jos minuuttien laskemisen ja kyttäilyn sijaan hoitaisit työsi, niin meidänkään koulu olisi näin paskainen kuin se on! Välillä kun tulen aamulla töihin, luokka on saman näköinen kuin kähtiessä.. Hiekat yms. lattialla...

• Väsynyt Siivooja

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa :D

• Väsynyt Siivooja
        Väsynyt Siivooja kirjoitti:

PS.
        Tiedän että tauoilla soitetaan vanhemmille ja otetaan kopioita jne. ja ymmärrän myös sen että opettaja JOSKUS myöhästyisi, mutta eräät tuntuvat mielummin istuksivan siellä opetajien huoneessa muitten aikuisten kanssa...

• Virkeä siistijä

Mitähän sinä tuolla halusit sanoa?

• Väsynyt Siivooja
        Virkeä siistijä kirjoitti:

Mitähän sinä tuolla halusit sanoa?

Kiertävänä tuuraajana halusin sanoa sen, että tämä ei ole vain yhden koulun ongelma vaan kotikaupunkini useamman koulun ongelma.
        Meillä on jaettu tuuraajille siivousalueet ilmansuuntien mukaan, enkä osaa sanoa onko muissa ilmansuunnissa samanlaista, mutta omalla alueellani on.

Minusta ei vain ole oikein että opettajat voivat jättää lapset huutamaan ja usein tappelemaan keskenään ja purjehtia paikalle kun ehtivät.
        Nykyajan lapsilla on muutenkin vaikeaa nykyisin kun monet vanhemmat tahtovat olla enemmän kavereita kuin vanhempia lapsilleen. Ja jos opettja on vielä sellainen hälläväli, niin mistä ne poloiset oppivat ihmisten tavoille?

• ihan normijuttu

Kiertävänä tuuraajana halusin sanoa sen, että tämä ei ole vain yhden koulun ongelma vaan kotikaupunkini useamman koulun ongelma.
        Meillä on jaettu tuuraajille siivousalueet ilmansuuntien mukaan, enkä osaa sanoa onko muissa ilmansuunnissa samanlaista, mutta omalla alueellani on.

Minusta ei vain ole oikein että opettajat voivat jättää lapset huutamaan ja usein tappelemaan keskenään ja purjehtia paikalle kun ehtivät.
        Nykyajan lapsilla on muutenkin vaikeaa nykyisin kun monet vanhemmat tahtovat olla enemmän kavereita kuin vanhempia lapsilleen. Ja jos opettja on vielä sellainen hälläväli, niin mistä ne poloiset oppivat ihmisten tavoille?

Tuo on ihan yleistä riippumatta misä kaupungista on kyse eikä se ole vain nykyajan "ongelma" vaan iät ja ajat asiat ovat olleet noin.. Osa opettajista myöhästelee tunneilta (osa ei) osa syystä ja osa ilman syytä. Se kuuluu myös siihen ammattiin, että hoidetaan asioita välituntisin. Se on myös luksusta opettajana työskenteleville, että saa edes jonkinlaisen hermopaussin edes hetkeksi.. Osa hoitelee työtehtäviään, (työ)puhelinsoittojaan, on kokouksissa, suunnitelee tunteja etukäteen, työstää opetusmateriaalia ja osa kahvittelee jne. Kun on kouluttautunut, niin osa hemmotelee sitten itseään ylimääräisellä kahvipaussilla. Kannattaa kouluttautua, niin saa joskus sen ylimääräisen tauonkin=)

Hälläväliä-ihmisiä on ihan joka alalla, ei vain opetusalalla vaan ihan muissakin ammateissa.. Ihan siivousalallakin olen nähnyt kaikenlaista ihan työntekijästä johtoon asti.

• Väsynyt Siivooja
        ihan normijuttu kirjoitti:

Tuo on ihan yleistä riippumatta misä kaupungista on kyse eikä se ole vain nykyajan "ongelma" vaan iät ja ajat asiat ovat olleet noin.. Osa opettajista myöhästelee tunneilta (osa ei) osa syystä ja osa ilman syytä. Se kuuluu myös siihen ammattiin, että hoidetaan asioita välituntisin. Se on myös luksusta opettajana työskenteleville, että saa edes jonkinlaisen hermopaussin edes hetkeksi.. Osa hoitelee työtehtäviään, (työ)puhelinsoittojaan, on kokouksissa, suunnitelee tunteja etukäteen, työstää opetusmateriaalia ja osa kahvittelee jne. Kun on kouluttautunut, niin osa hemmotelee sitten itseään ylimääräisellä kahvipaussilla. Kannattaa kouluttautua, niin saa joskus sen ylimääräisen tauonkin=)

Hälläväliä-ihmisiä on ihan joka alalla, ei vain opetusalalla vaan ihan muissakin ammateissa.. Ihan siivousalallakin olen nähnyt kaikenlaista ihan työntekijästä johtoon asti.

Samaa mieltä kanssasi! Meissä siivojissakin on monenlaisia tekijöitä. Itse olen kouluttautunut kolmeen eri ammattiin ja siivoustyötä teen sen takia että se on paljon vapaampaa työtä kuin ne, joihin minulla on myös koulutukset. Saisin parempaa palkaa muissa ammateissani, mutta nyt haluan tehdä tätä välillä.

Eniten minua harmittaa oikeastaan tuossa opettajien välinpitämättömyydessä, se kun kyse on lapsista. Lapsia ei tunnuta enää kasvatettavan kunnolla. Joka paikassa lapsilta odotetaan enemmän ja enemmän, mutta vastaavasti lapset ovat turvattomia, kun aikuiset eivät tarpeeksi välitä ja aseta rajoja. Lasten kanssa ollaan enemmän kavereita kuin vanhempia. Niiden poloisten pitäisi pärjätä huimaa vauhtia muuttuvassa maailmassa ja kukaan ei kerro, mitä saa tehdä ja mitä ei.
        Kotonahan ne lapset tietysti pitäisi pääsääntöisesti kasvattaa, mutta kun kaikki vanhemmat eivät sitä tee, niin olisi hyvä että opettajat edes hoitaisivat sitä kasvatustyötä, kun kerran saavat kunnollisen korvauksenkin työstään.

• Olisi outoa mikäli joka helvetin välitunti pitäisi soitella jollekin huoltajille. Ei ainakaan meidän koulu ollut niin surkeassa jamassa että jokaisen oppilaan kohdalla pitäisi soitella jonnekin.
        Todennäköisesti se kollegan siskontyttären pojan äidin isän veljen kaiman siskontyttären äidin isän isoisän nimipäiväkakku on niin maukas että sitä täytyy maatustella iät ja ajat unohtaen oppilaat ja ne jotka tulevat olemaan työelämässä silloin kun sinä istut kiikustuolissa espanjan lämmössä nautiskellen alkoholittomasta punaviinistä.

• Tahvotahvo
        Jari-75 kirjoitti:

Olisi outoa mikäli joka helvetin välitunti pitäisi soitella jollekin huoltajille. Ei ainakaan meidän koulu ollut niin surkeassa jamassa että jokaisen oppilaan kohdalla pitäisi soitella jonnekin.
        Todennäköisesti se kollegan siskontyttären pojan äidin isän veljen kaiman siskontyttären äidin isän isoisän nimipäiväkakku on niin maukas että sitä täytyy maatustella iät ja ajat unohtaen oppilaat ja ne jotka tulevat olemaan työelämässä silloin kun sinä istut kiikustuolissa espanjan lämmössä nautiskellen alkoholittomasta punaviinistä.

Taitaa olla hyvin suuri osa maailman typeryydestä asettunut juuri sinuun.

• Mettänpeikko11
        Jari-75 kirjoitti:

Olisi outoa mikäli joka helvetin välitunti pitäisi soitella jollekin huoltajille. Ei ainakaan meidän koulu ollut niin surkeassa jamassa että jokaisen oppilaan kohdalla pitäisi soitella jonnekin.

Etkö osaa lukea? Mistä sait päähäsi sen, että joka välitunti soiteltaisiin koteihin? Välillä välitunti kuluu puhelimessa, välillä muita töitä tehdessä, välillä kahvia juoden ja kakkua syöden. Ensimmäisistä ei kannata olla kateellinen, mutta viimeisimmästä voit kyllä olla.

• Ent. oppilas.
        Mettänpeikko11 kirjoitti:

Etkö osaa lukea? Mistä sait päähäsi sen, että joka välitunti soiteltaisiin koteihin? Välillä välitunti kuluu puhelimessa, välillä muita töitä tehdessä, välillä kahvia juoden ja kakkua syöden. Ensimmäisistä ei kannata olla kateellinen, mutta viimeisimmästä voit kyllä olla.

Miksi sitten ne viivästymiset sattuvat aina samoille opettajille, mutta toiset tulevat aina ajallaan?
        Voidaanko tästä siis päätellä että vain osalla opettajista on välituntisin hommia, mutta osalla ei koskaan?
        Vai ovatko nämä jotka ehtivät ajallaan jonkinlaisia luusereita jotka eivät tee hommiaan hyvin?

• ,.,.,.
        Ent. oppilas. kirjoitti:

Miksi sitten ne viivästymiset sattuvat aina samoille opettajille, mutta toiset tulevat aina ajallaan?
        Voidaanko tästä siis päätellä että vain osalla opettajista on välituntisin hommia, mutta osalla ei koskaan?
        Vai ovatko nämä jotka ehtivät ajallaan jonkinlaisia luusereita jotka eivät tee hommiaan hyvin?

Siitä voidaan päätellä se, että osa opettajista on tunnollisia työssään ja osa suhtautuu työhönsä välinpitämättömämmin.

• ,.,.,. kirjoitti:

Siitä voidaan päätellä se, että osa opettajista on tunnollisia työssään ja osa suhtautuu työhönsä välinpitämättömämmin.

Kummat näistä nyt sitten olivat niitä tunnollisia: Ne jotka myöhästelevät vai ne jotka eivät myöhästele?

• ,.,.,.
        Jari-75 kirjoitti:

Kummat näistä nyt sitten olivat niitä tunnollisia: Ne jotka myöhästelevät vai ne jotka eivät myöhästele?

Tunnollisia ovat ne jotka eivät myöhästele. Eihän missään ammatissa jatkuvasti myöhästelevät tunnollisia työntekijöitä ole, ja monessa työssä jatkuvasta myöhästelystä seuraisi potkut.

• Kieltenopeluokanvalv
        ,.,.,. kirjoitti:

Tunnollisia ovat ne jotka eivät myöhästele. Eihän missään ammatissa jatkuvasti myöhästelevät tunnollisia työntekijöitä ole, ja monessa työssä jatkuvasta myöhästelystä seuraisi potkut.

Vaikka menisin tunnille myöhässä, en silti ole myöhässä työstäni. Olen hoitamassa oppilasasioita kollegoiden, muun henkilöstön, kodin tai vaikkapa sosiaali- ja lastensuojeluviranomaisten kanssa. Saatan myös olla käymässä koskaan loppumatonta henkien taistelua joko kopiokoneen tai tietokoneen kanssa.

• opeopeope4

Samaa mieltä kanssasi! Meissä siivojissakin on monenlaisia tekijöitä. Itse olen kouluttautunut kolmeen eri ammattiin ja siivoustyötä teen sen takia että se on paljon vapaampaa työtä kuin ne, joihin minulla on myös koulutukset. Saisin parempaa palkaa muissa ammateissani, mutta nyt haluan tehdä tätä välillä.

Eniten minua harmittaa oikeastaan tuossa opettajien välinpitämättömyydessä, se kun kyse on lapsista. Lapsia ei tunnuta enää kasvatettavan kunnolla. Joka paikassa lapsilta odotetaan enemmän ja enemmän, mutta vastaavasti lapset ovat turvattomia, kun aikuiset eivät tarpeeksi välitä ja aseta rajoja. Lasten kanssa ollaan enemmän kavereita kuin vanhempia. Niiden poloisten pitäisi pärjätä huimaa vauhtia muuttuvassa maailmassa ja kukaan ei kerro, mitä saa tehdä ja mitä ei.
        Kotonahan ne lapset tietysti pitäisi pääsääntöisesti kasvattaa, mutta kun kaikki vanhemmat eivät sitä tee, niin olisi hyvä että opettajat edes hoitaisivat sitä kasvatustyötä, kun kerran saavat kunnollisen korvauksenkin työstään.

kun ratkaiset tämän mysteekrin, ratkaiset koko myöhästelyongelman.

opetan kolmannessa kerroksessa. valvon ulkona välituntia kello 9.45-10.00. kello soi ja tunti alkaa klo 10.00. minun pitäisi siis olla jo kolmannessa kerroksessa aloittamassa tuntia, mutta olenkin edelleen ulkona patistamassa ekaluokkalaisia sisään. menee 5 minuuttia, että heitän takkini naulakkoon ja kävelen ylös.

tänä aikana lapset ehkäpä riehuu käytävällä luokan edessä ja väsynyt siivooja kulkee ohi. tulee selittämään tänne palstalle kuinka ryystän kahvia ja myöhästelen tunneilta jatkuvasti.

valitettavasti työ tässä kohden on tarua kummallisempaa, en voi mitenlään olla kahdessa paikassa samanaikaisesti.

• Väsynyt Siivooja
        opeopeope4 kirjoitti:

kun ratkaiset tämän mysteekrin, ratkaiset koko myöhästelyongelman.

opetan kolmannessa kerroksessa. valvon ulkona välituntia kello 9.45-10.00. kello soi ja tunti alkaa klo 10.00. minun pitäisi siis olla jo kolmannessa kerroksessa aloittamassa tuntia, mutta olenkin edelleen ulkona patistamassa ekaluokkalaisia sisään. menee 5 minuuttia, että heitän takkini naulakkoon ja kävelen ylös.

tänä aikana lapset ehkäpä riehuu käytävällä luokan edessä ja väsynyt siivooja kulkee ohi. tulee selittämään tänne palstalle kuinka ryystän kahvia ja myöhästelen tunneilta jatkuvasti.

valitettavasti työ tässä kohden on tarua kummallisempaa, en voi mitenlään olla kahdessa paikassa samanaikaisesti.

Opeopeope4, ymmärrän että närkästyit, jos todellakin olet joka päivä samaan aikaan valvomassa välitunteja. olen nähnyt kuinka hitaita lapset ovat liikkeissään, kun pitää siirtyä joko ulos tai sisälle.

Sanoin tuossa aiemmin että ymmärrän että JOSKUS myöhästytään.

Valitettavan moni opettaja myöhästyy AINA. Ja PALJON.

Kouluissa, joita siivoilen on paljon hyviä opettajia, jotka omalla rauhallisella ja määrätietoisella käytöksellään ovat esimerkkinä lapsille. Laittavat OMANKIN laukkunsa naulaan, siistivät OMANKIN pöydän ja pesevät OMATKIN kätensä ennen ruokailua...

Valitettavan moni opettaja vaatii lapslta asioita joihin ei itse kykene.

• 30 vuotta lunkisti
        ihan normijuttu kirjoitti:

Siihen mitään kouluttautumista tarvita ylimääräisten taukojen pitämiseen, mulla siisti sisätyö, vähän plaraan papereita, pikkasen tietokonetta näppäilen, kaks puolen tunnin kahvirupeamaa, lähes tunnin ruokatauko ja muuten vaan jumppaa. Pyrin välttämään kouluttautumista ja uuden opettelua viimeiseen asti, joskus on pakko, mutta kun on muuten fiksu ja nopea, niin hommat hoituu puolessa siinä ajassa mitä typerykset vääntää 8 h.

• djhuhuhu
        Jari-75 kirjoitti:

Onhan tuo opettajien hitaus todettu eri oppilaitoksissa jo vuosikymmenten ajan, mutta eihän siihen näköjään edes aikuisopiskelijat kimpassakaan uskalla puuttua, vaikka periaatteessa aikuisena opiskelusta maksaa pitkät viulut omasta pussista ja sitten joutuu kestämään lusmuiluaa opettajien taholta. Opettajathan käyttävät surutta väärää valtaa eli pärstäkerroin ratkaisee monta asiaa.

• oleeol

Mikset ota yhteyttä kyseisten koulujen rehtoreihin sen sijaan että marmatat tällä palstalla?

• Väsynyt Siivooja

Oleeol, koska meidän työnjohto on jo antanut tuloksetonta palautetta kouluille useaan kertaan. Joka kerta suunnilleen viikon verran opettajat komentavat lapset järjestämään luokkansa ja tilanne on muutenkin hiukan parempi.

Käsittääkseni tänne saa kirjoittaa myös negatiivisista asioista. Jos menisin joka kerta valittamaan rehtorille, niin saisin näitten opettajien vihat päälleni.

Vai menetkö sinä joka kerta valittamaan rehtorille, jos työyhteisössä joku työkaveri ei noudata sääntöjä?

• äölkjhyuijkl

naurattaa. aloittaja sai äreän vastaanoton. se kertoo vain siitä kuinka arkaan kohtaa kirjoitus osui. joskus kannattaa katsoa peiliin sen sijaan että heti hermostuu.

• Lihava50vnainen

Juuri niin! Jos minä vaadin, että lihavilta ja yli 40-vuotiailta naisilta pitää kieltää liikkuminen kaupungilla päivänvalossa ja joku vetää siitä herneen nenään, se todistaa, että itse asiassa olen täysin oikeassa!

Näin toimii siivoojan logiikka. :-DDD

• Väsynyt Siivooja

Jos opettajat haittaavat koulun huoltohenkilökunnan työtä laiminlyömällä työnsä päästämällä lapset liian aikaisin tunneilta, myöhästymällä itse ja ja pitämällä olematonta järjestystä, niin kait se on pikkasen eri asia kuin mielivaltainen päänaukominen jonkun ulkonäöstä...?

Minun mielestäni asiasta saa aina sanoa, mutta näköjään omien virheiden tunnustaminen on joillekin vaikeaa.

• Väsynyt Siivooja

PS.

Jos tuo Lihavan50naisen kommentti oli sitä opettajien logiikkaa, niin ymmärrän hyvin miksi kouluissa ei saada aikaan mitään järjestystä :D

• Kenttämyyrätär

Katsot oikeudeksesi sanoa, mutta katsot vääräksi sen, että opettajat puolustautuvat aiheettomia syytöksiäsi vastaan. Näinpä.

• Väsynyt Siivooja
        Kenttämyyrätär kirjoitti:

Katsot oikeudeksesi sanoa, mutta katsot vääräksi sen, että opettajat puolustautuvat aiheettomia syytöksiäsi vastaan. Näinpä.

Hah, tuo Lihavan naisen puolustautuminen kyllä minusta muistutti ihan jonkun hörhön höpinöitä.

Tässä minun aloituksessa ei puhuta kenenkään lihavuudesta tai ulkonäöstä mitään, vaan ainoastaan todetaan että on outoa että opettejat eivät hoida kunnolla työtään.

Ymmärrän sen että opettajat tekevät paljon muutakin kuin ovat oppitunnilla, mutta minusta on outoa että aina ne samat opettajat ovat myöhässä tunneilta ja aina niiden samojen opettajien oppilaat riehuvat. Aina ne samat opettajat kiiruhtavat pois ja jättävät oppilaansa riehumaan naulakoille keskenään.
        Ja niitä opettajia on aika paljon.

• oleeol

Hah, tuo Lihavan naisen puolustautuminen kyllä minusta muistutti ihan jonkun hörhön höpinöitä.

Tässä minun aloituksessa ei puhuta kenenkään lihavuudesta tai ulkonäöstä mitään, vaan ainoastaan todetaan että on outoa että opettejat eivät hoida kunnolla työtään.

Ymmärrän sen että opettajat tekevät paljon muutakin kuin ovat oppitunnilla, mutta minusta on outoa että aina ne samat opettajat ovat myöhässä tunneilta ja aina niiden samojen opettajien oppilaat riehuvat. Aina ne samat opettajat kiiruhtavat pois ja jättävät oppilaansa riehumaan naulakoille keskenään.
        Ja niitä opettajia on aika paljon.

Jospa nyt kertoisit kiltisti, mistä kaupungista on kyse, ettei koko opettajakunta tule leimatuksi.

• Väsynyt Siivooja
        oleeol kirjoitti:

Jospa nyt kertoisit kiltisti, mistä kaupungista on kyse, ettei koko opettajakunta tule leimatuksi.

Ei kukaan ole leimaamassakaan koko opettajakuntaa, mutta aika arkaan paikkaan tuo näytti monella osuvan.

PS: Tänään monta kertaa ne lapset jätettiin taas riehumaan käytävälle ja kukaan ei valvonut että menisivät välitunnille.
        Ymmäärrän että jokaisen luokan opettja ei ehdi seisomaan hoputtamassa, mutta luulisi noinkin oppineiden ihmisten pystyvän järjestämään myös sisälle kouluun välituntivalvonnan, joka hoidettaisiin vuorotellen, samoin kuin ulkovalvonta.

• Pestään ikkunat!

Oppitunnin pituus ei riipu siivoojan työvuoroista vaan siitä, mikä aika opettajalta ja oppilailta menee suunnitellun tuntiohjelman läpiviemiseen.

Miksi marmatat siitä, että oppitunti on joskus lyhyempi kuin 45 minuuttia? Etkö koskaan ole huomannut, että se saattaa myös olla yli sen? Minusta on hirveän typerää, että syytät opettajia TYÖNSÄ LAIMINLYÖMISESTÄ! Kyllä opettaja hommansa hoitaa eikä hänen edes tarvitse rytmittää päiväänsä siivoojan työjärjestyksen mukaan.

Olen monen muun vastaajan kanssa samaa mieltä siitä, että todellinen ongelma on siivoustyön järjestämisessä.

• Ansvarstagare

Ei kukaan ole leimaamassakaan koko opettajakuntaa, mutta aika arkaan paikkaan tuo näytti monella osuvan.

PS: Tänään monta kertaa ne lapset jätettiin taas riehumaan käytävälle ja kukaan ei valvonut että menisivät välitunnille.
        Ymmäärrän että jokaisen luokan opettja ei ehdi seisomaan hoputtamassa, mutta luulisi noinkin oppineiden ihmisten pystyvän järjestämään myös sisälle kouluun välituntivalvonnan, joka hoidettaisiin vuorotellen, samoin kuin ulkovalvonta.

Olet typerä, kun väität osuneesi arkaan paikkaan. Vastauksissa on kyse siitä, että sinun esittämiäsi vääriä väittämiä yritetään oikaista ja puolustaudutaan aiheettomia syytöksiä vastaan. Arkaan paikkaan??? Etkö osaa vai halua ajatella kokonaisuutta?

Kyllä sinä vaan aloituksessasi tuomitsit koko opettajakunnan, vaikka sitten myöhemmin jouduitkin vähän sanojasi perumaan. Tosiasia kuitenkin on, että opettajat ovat yksi kaikkein vastuuntuntoisimpia ammattiryhmiä. Työnsä laiminlyöjiä heissä on hyvin vähän. Et ehkä ole oikein sisäistänyt, mikä kaikki kuuluu opettajan työhön. Sen sijaan olet sisäistänyt vallan erinomaisesti, mikä ei kuulu siivoojan työhön.

• Välituntivalvonnan..

..järjestäminen ja sen toteutumisen valvominen kuuluu rehtorille. Meillä on pilvin pimein valvontoja, ja vaikka ei olisikaan, ajelemme millin minuutissa eteneviä yläkoululaisia huumorilla, porkkanalla ja lopuksi "kepillä" ulos. Aina on niitä, jotka onnistuvat lymyilemään koko välitunnin sokkeloisen koulumme nurkissa ja onpa vessasta (tosi pienestä) purkautunut kellon soitua sisälle jopa kahdeksan pimua...

• opepa

Olen itse opettaja, ja ymmärrän siivoojan "marmatuksen" täysin.

Enpä kovin usein ole urallani törmännyt esimerkiksi siihen tilanteeseen, että oppituntien kesto olisi yli 45 min. Kyllä ne oppilaat päästetään luokasta ulos (viimeistään) tasan silloin kuin tunnin kuuluu loppua - niin itsellä kuin kollegoillakin - tai joskus jopa aiemmin.

• Lukekaa saksaa!

Kyllä minulla ja samoin viereisissä luokissa työskentelevillä kollegoillani usein tunti venyy yli sen 45 minuutin. Jos tunnista liian suuri osa kuluu järjestyksen palauttamiseen ja ylläpitoon, tuntiohjelman läpiviemiseen menee pidempi aika.

Tämäkin tietysti haittaa hirveästi siivoojan työtä, mutta minkäs teet! Kouluhan on kuitenkin oppilaita varten. - tai ainakin pitäisi olla.

• opex

Tein opiskeluaikana siivoojankin töitä monena kesänä. Enpä ole missään niin helpolla päässyt. Puolen tunnin kahvitaukoja oli useita. Ruokatunnin piti teoriassa olla puoli tuntia, oikeasti se oli yli tunnin. Työ oli helppoa kuin heinänteko.

Nykyisen kouluni siivoojat näyttävät myös piileskelevän suuren osan päivästään kahvihuoneessaan. Viimeisiä tunteja kun lopettelen, siivoja on usein kyllä odottelemassa peukaloitaan pyöritellen oven takana. Jään toisinaan luokkaan töihini siivouksen ajaksi, joten olen voinut todeta siivouksen sujuvan ihan muutamassa minuutissa. Ihmettelen, miten sillä tyylillä saa aikansa kulumaan. Muutama minuutti per luokka ja pari käytävän pätkää ja muutama vessa. Silti on siivoojia kuin Vilkkilässä kissoja.

No eipä ole kyllä opettajankaan tehtävä keräillä kenkiä käytäviltä.

• Väsynyt Siivooja

Opepa. en minäkään ole ikinä nähnyt että oppituntio kestäisi yli 45 minuuttia :)

Opex: opettajan tehtävä on sanoa lapsille että keräävät kengät, oikovat pulpettinsa ja nostavat tuolinsa hahloihin.
        Samaten opettajan tehtävä olisi ajaa lapset ulos välitunneiksi, mutta ketään ei näy kun välitunnilla riehutaan sisällä. Koska opettajia ei näy välituntien aikana sisällä, koulussa tehdään hölmöyksiä. Leikitään saippualla, heitellään tavaroita pitkin seiniä yms yms.

En ota kantaa kahvihoneessa istuskeluun. Tiedän, että sitä tapahtuu, vaikka itse en kerkiä sellaista harrastaakaan. Johtuenm osaksi myös siitä että joudun usein vaihtamaan koulua kesken päivän. Me tuuraajat emme todellakaan kerkiä lorvimaan. Yleensä tuuraaja tulee vasta kun on oltu jo ainakin yksi päivä ilman siivoojaa ja vastassa on aika kamala sotku.

• näin on

Olisit opex jäänyt siivoojaksi, kerran työssä niin helpolla pääsit! Olisi ehkä ollut parempi niin...

Ja kyllä, juuri opettajan tehtävä on keräillä kenkiä käytäviltä, jos opettaja on antanut oppilaiden sotkea käytävät kengillään!

• Kaikkeasitäkuulee!!!
        näin on kirjoitti:

Olisit opex jäänyt siivoojaksi, kerran työssä niin helpolla pääsit! Olisi ehkä ollut parempi niin...

Ja kyllä, juuri opettajan tehtävä on keräillä kenkiä käytäviltä, jos opettaja on antanut oppilaiden sotkea käytävät kengillään!

Herranpieksut! Antanut sotkea?! Sanonko minä lapsille, että terottakaa vaan kynä lattialle, heitelkää käsipaperit sinne roskiksen luo nurkkaan?

Mitä ihmettä tarkoitat, että opettaja on antanut sotkea käytävät kengillä? Eivätkö lapset saisi tulla rakennukseen sisälle kengät jalassa?

Minusta vaatimuksesi ovat täysin kohtuuttomia. Sekä tunnin alussa että lopussa minun huomioni useimmiten vaatii yksi tai kaksi oppilasta. Edellytätkö oikeasti, että opettajan on pystyttävä kaiken muun työnsä ohessa petaamaan siivoojan elämä mahdollisimman lempeäksi ja leppoisaksi?

• Väsynyt Siivooja
        Kaikkeasitäkuulee!!! kirjoitti:

Herranpieksut! Antanut sotkea?! Sanonko minä lapsille, että terottakaa vaan kynä lattialle, heitelkää käsipaperit sinne roskiksen luo nurkkaan?

Mitä ihmettä tarkoitat, että opettaja on antanut sotkea käytävät kengillä? Eivätkö lapset saisi tulla rakennukseen sisälle kengät jalassa?

Minusta vaatimuksesi ovat täysin kohtuuttomia. Sekä tunnin alussa että lopussa minun huomioni useimmiten vaatii yksi tai kaksi oppilasta. Edellytätkö oikeasti, että opettajan on pystyttävä kaiken muun työnsä ohessa petaamaan siivoojan elämä mahdollisimman lempeäksi ja leppoisaksi?

Jos opettaja ei pysty pitämään luokkaansa aisoissa ja tulemaan tunneille pääsääntöisesti ajoissa, niin minun mielestä kannattaa miettiä miksi toinen opettaja pystyy siihen.

Sellaisia opettajia on paljon, jotka tulevat luokkaan ajoissa ja saavat lapset keräämään itse takkinsa ja reppunsa lattioilta.
        Kumma juttu, miten se voi olla mahdotonta jollekin toiselle.

Tässä eräässä koulussa juuri ihmettelin, miten yksi eka luokka on aina kuin pommin jäljiltä, vaikka oppilaat siinä iässä ovat suht' helppoja ja tottelevaisia.
        Sitten saman koulun yksi nelosluokka on aina tip top, vaikka sen luokan oppilaat muuten ovat aika hankalassa iässä, kun eivät enää halua totella, mutta sitä järkeäkään siellä päässä ei ole...

• Siivousalan PAM TES määrittää niin että ruokatunnilta ei saa palkkaa mikäli pystyy poistumaan kohteesta ruokatunnin ajaksi.
        Toisin sanoen sillä ei ole merkitystä onko ruokatunti 30 minuuttia vai 2 tuntia, sillä ainoa johon sillä on merkitystä on se kuinka kauan siivooja tekee työtään. Toisin sanoen jos työajaksi on määrätty 7 tuntia. Ilman taukoa työaika olisi esimerkiksi 7 - 14. Mutta mikäli pitää 20 minuutin tauon työaika on 7 - 14:20 tai jos tekee 2 tunnin ruokatauon niin työaika on 7 - 16:00.
        On se vaan opettajilla hienoa kun teidän tessissä ilmeisesti saatte ruokatunnilta palkan vaikka ohittelisitte oppilaita mennen tullen jonossa opettajien etuoikeuksien mukaisesti ja istuisitte ruokalassa iät ja ajat.

• amisope..
        Jari-75 kirjoitti:

Siivousalan PAM TES määrittää niin että ruokatunnilta ei saa palkkaa mikäli pystyy poistumaan kohteesta ruokatunnin ajaksi.
        Toisin sanoen sillä ei ole merkitystä onko ruokatunti 30 minuuttia vai 2 tuntia, sillä ainoa johon sillä on merkitystä on se kuinka kauan siivooja tekee työtään. Toisin sanoen jos työajaksi on määrätty 7 tuntia. Ilman taukoa työaika olisi esimerkiksi 7 - 14. Mutta mikäli pitää 20 minuutin tauon työaika on 7 - 14:20 tai jos tekee 2 tunnin ruokatauon niin työaika on 7 - 16:00.
        On se vaan opettajilla hienoa kun teidän tessissä ilmeisesti saatte ruokatunnilta palkan vaikka ohittelisitte oppilaita mennen tullen jonossa opettajien etuoikeuksien mukaisesti ja istuisitte ruokalassa iät ja ajat.

Sehän on ammatinvalintakysymys.

Opetan amiksessa. Siitä vaan ensin luokio, AMMK. työelämää ja lopuksi suorittamaan opettajaksi pätevöityminen.

Palkka on insinööri golleegoja selvästi pienempi. Vapaa-ajat pidempiä, ja saatanpa myöhästyä välillä tunneiltakin.

Eikä kolkuta omatunto. Luokka jätetään aina siistiksi, se on osa asentajan ammattitaitoa ja -ylpeyttä

• etuileva
        Jari-75 kirjoitti:

Siivousalan PAM TES määrittää niin että ruokatunnilta ei saa palkkaa mikäli pystyy poistumaan kohteesta ruokatunnin ajaksi.

Voisit ehkä yrittää jutella jonkun opettajan tai rehtorin kanssa ,jos sinua häiritsee se, että opettajat etuilevat ruokalassa. Se voi johtua esim. siitä, että heillä ei ole valvontavuoroa eikä heillä ole muuta paikkaa ja aikaa syödä maksamaansa ateriaa toisin kuin huoltohenkilökunnalla, jotka voivat pitää ruokatuntinsa silloin, kun oppilaat eivät ole ruokalassa.

Opettajien työaikajärjestelmästäkin saisit tietoa, kun keskustelisit jonkun opettajan kanssa.

• etuileva
        etuileva kirjoitti:

Voisit ehkä yrittää jutella jonkun opettajan tai rehtorin kanssa ,jos sinua häiritsee se, että opettajat etuilevat ruokalassa. Se voi johtua esim. siitä, että heillä ei ole valvontavuoroa eikä heillä ole muuta paikkaa ja aikaa syödä maksamaansa ateriaa toisin kuin huoltohenkilökunnalla, jotka voivat pitää ruokatuntinsa silloin, kun oppilaat eivät ole ruokalassa.

Opettajien työaikajärjestelmästäkin saisit tietoa, kun keskustelisit jonkun opettajan kanssa.

Unohdin se tärkeimmän etuilun syyn. Meillä on opettajille ja muulle henkilökunnalle oma linja, mistä saamme ottaa ruoan ja minne jätämme maksulippumme.

• opex
        näin on kirjoitti:

No katsos kun minä tykkään saada työstäni ihan palkkaakin, niin en sitten jäänyt. Ja haljoaahan siihen pää, jos vaan heiluttaa rättiä vuosikymmenet. Ennen kuin huomaakaan, alkaa katkerana väijyä muiden töitä:)

Sinähän se olet ikiliikkujan keksinyt. Opettajat antavat lasten olla syömättä vihanneksia ja vetämättä vessaa ja niin edelleen. Tuotahan voi jatkaa loputtomiin. Kaikki mitä lapset ikinä missään tekevät tai jättävät tekemättä on open vika.

Minä keksin: opettajathan voisi tosiaan vastuuttaa tuntiensa jälkeen menemään oppilaiden kotiin tekemään läksyjä ja vahtimaan hampaiden pesua ja keskustelemaan tästä kenkäpolitiikastakin. Hemmetin hyvä idea. Mitä sanoo OAJ?

• lapsissa on eroja

Jos opettaja ei pysty pitämään luokkaansa aisoissa ja tulemaan tunneille pääsääntöisesti ajoissa, niin minun mielestä kannattaa miettiä miksi toinen opettaja pystyy siihen.

Sellaisia opettajia on paljon, jotka tulevat luokkaan ajoissa ja saavat lapset keräämään itse takkinsa ja reppunsa lattioilta.
        Kumma juttu, miten se voi olla mahdotonta jollekin toiselle.

Tässä eräässä koulussa juuri ihmettelin, miten yksi eka luokka on aina kuin pommin jäljiltä, vaikka oppilaat siinä iässä ovat suht' helppoja ja tottelevaisia.
        Sitten saman koulun yksi nelosluokka on aina tip top, vaikka sen luokan oppilaat muuten ovat aika hankalassa iässä, kun eivät enää halua totella, mutta sitä järkeäkään siellä päässä ei ole...

kiitos, tämä riittääkin osoittamaan, ettet tunne opetuspuolta ja ryhmädynamiikkaa lainkaan. opetan yläkoulussa ja samalla luokka-asteella on luokkia, jotka ovat kuin tarkkiksia ja luokkia, jotka ovat eliittiä. anteeksi vertauskuvani, mutta väänsin rautalangasta jotta ymmärtäisit, miksi joku luokka toimii toinen ei.

• noniinpäniin
        Jari-75 kirjoitti:

mistä lähtien opettajille on maksettu syönnistä?

opettajalle maksetaan palkka pidettyjen tuntien mukaan. ruokatunti ei ole pidetty tunti ja toisekseen opettajilla ei ole ruokataukoa. monilla käytännössä ruokatauko saattaa kestää vain 15minuuttia.

miksi ohittaaa oppilaat? miten olisi vaikka opettajan työvastuut, kuten valvonnat? jonotanko oppilaiden perässä ja sanon syyksi, etten ehtinyt pitämään välituntivalvontaani, koska seisoin ruokajonossa? tietenkin opettajat ohittavat!

jälleen osoitus siitä, että kuvitellaan tietävän opettajan työstä jotain, mutta oikeasti ei tiedetä yhtään mitään.

• opex
        Jari-75 kirjoitti:

Vai että ruokatunnilta palkkaa, heheh. Johan vitsin murjaisit.

Opiskeluaikaisessa siivoushommassani ruokatunti oli 30 min. Sitä kuitenkin pidettiin de facto joka päivä väh. 60 min. Mitä väliä sillä tessillä tässä on?

Opettaja saa viettää ruokalassa vaikka tuntikausia. Palkka kuitenkin maksetaan tasan pidettyjen oppituntien mukaan. On ihan turha kadehtia hyppytunnillaan istuskelevaa opettajaa, koska hän ei saa hyppytunniltaan palkkaa, toisin kuin siivooja, jonka palkka juoksee kahvillakin.

• opex kirjoitti:

Vai että ruokatunnilta palkkaa, heheh. Johan vitsin murjaisit.

Opiskeluaikaisessa siivoushommassani ruokatunti oli 30 min. Sitä kuitenkin pidettiin de facto joka päivä väh. 60 min. Mitä väliä sillä tessillä tässä on?

Opettaja saa viettää ruokalassa vaikka tuntikausia. Palkka kuitenkin maksetaan tasan pidettyjen oppituntien mukaan. On ihan turha kadehtia hyppytunnillaan istuskelevaa opettajaa, koska hän ei saa hyppytunniltaan palkkaa, toisin kuin siivooja, jonka palkka juoksee kahvillakin.

Vai että siivooja saa palkkaa hyppytunneilta eli jos ei ole töitä? Tai kahvitauolta? Periaatteessa tes määrittelee 10 minuutin kahvitauon joka on periaatteessa palkallinen. Sen saa 4 tunnin työstä, mutta käytännössä ala on niin kilpailutettu että jos siivooja pitää kahvipaussia se menee omasta pussista.
        Ja toisaalta vaikka pitäisi tauon ja joutuisi sen kahvitauon kustantamaan itse niin eiköhän asiakaskohteen työntekijät ole heti sitä mieltä että siellä se siivooja taas lintsaa.
        Että näin.

• hohhoijakkaahoh
        Jari-75 kirjoitti:

Vai että siivooja saa palkkaa hyppytunneilta eli jos ei ole töitä? Tai kahvitauolta? Periaatteessa tes määrittelee 10 minuutin kahvitauon joka on periaatteessa palkallinen. Sen saa 4 tunnin työstä, mutta käytännössä ala on niin kilpailutettu että jos siivooja pitää kahvipaussia se menee omasta pussista.
        Ja toisaalta vaikka pitäisi tauon ja joutuisi sen kahvitauon kustantamaan itse niin eiköhän asiakaskohteen työntekijät ole heti sitä mieltä että siellä se siivooja taas lintsaa.
        Että näin.

Meidän koulun kouluhuoltajat ja ja muu kuin opetushenkilöstö tekee täyttä päivää ja pitää sekä ruokatauon, että kahvitauon ihan työehtosopimuksen mukaisesti. Sitä eivät ihmettele opettajat eivätkä oppilaat. Nuo tauot sijoittuvat siten, että oppilaat ovat silloin oppitunneilla, jolloin kouluravintolassa on rauhallista. Kukaan ulkopuolinen ei myöskään mittaa taukojen pituutta. Se on heidän esimiesten asia.

• ääääääääääääääääääää
        Jari-75 kirjoitti:

Että näin.

Tosin kuin opettajalla siivoojalla on työaika. Eri asia on, kuinka suuri prosentti työajasta käytetään työhön. Ei siivoojilla ole hyppytunteja.

• hohhoijakkaahoh kirjoitti:

Meidän koulun kouluhuoltajat ja ja muu kuin opetushenkilöstö tekee täyttä päivää ja pitää sekä ruokatauon, että kahvitauon ihan työehtosopimuksen mukaisesti. Sitä eivät ihmettele opettajat eivätkä oppilaat. Nuo tauot sijoittuvat siten, että oppilaat ovat silloin oppitunneilla, jolloin kouluravintolassa on rauhallista. Kukaan ulkopuolinen ei myöskään mittaa taukojen pituutta. Se on heidän esimiesten asia.

Niin no joo.. menee taas näemmä tessit sekaisin.
        Kouluhuoltaja joka on ilmeisesti jonkinlainen nimike koulun vakinaiselle kunnalliselle siivoojalle on minulle vieras käsite. En tunne tessejä enkä muita.
        Puhun PAM tessin alaisista töistä eli itse olen ollut tuuraamassa koulua jossa siivous on ulkoistettu. Siellä käytetään PAM tessiä joka tarkoittaa n. 9 e/h, 37,5 tuntia viikkoa eikä ruokatunneista saa palkkaa.
        Kunnallinen kouluhuoltajan tes voi olla nin erilainen ettei minun kannata ottaa siihen enää kantaa.

• Väsynyt Siivooja
        lapsissa on eroja kirjoitti:

kiitos, tämä riittääkin osoittamaan, ettet tunne opetuspuolta ja ryhmädynamiikkaa lainkaan. opetan yläkoulussa ja samalla luokka-asteella on luokkia, jotka ovat kuin tarkkiksia ja luokkia, jotka ovat eliittiä. anteeksi vertauskuvani, mutta väänsin rautalangasta jotta ymmärtäisit, miksi joku luokka toimii toinen ei.

No, kyllä ne neljännen luokan oppilaat -joiden luokka on aina siisti- ovat tosi villejä, mutta heidän opettajansa on vaan niin hyvä työssään.
        Hän komentaa lapset tekemään mitä kuuluu, mutta on myös omalla käytöksellään esimerkkinä.

Väännetäänpä nyt sitten täältäkin päin oikein rautalangasta:
        jos opettajaa huutaa "kerätkää reppunne pois lattialta ja samantien nakkaa OMAN käsilaukkunsa huolettomasti lattialle, niin onko käsky uskottava??? TÄH?

Tuon kehumani neljännen luokan opettjaja on sellainen, että hän kävelee AJOISSA luokkaan, laskee laukkunsa rauhallisesti yhdelle tyhjälle hyllylle ja sanoo oppilaille "nostakaa reppunne naulaan"

Poislähtiessä hän järjestää oman pöytänsä sekä työpisteensä ja sanoo samalla lapsille suunnilleen näin: "Laittakaapas oma paikkanne järjestykseen!... Myös Xxxxxx laittaa tuolinsa kunnolla ja Xxxx tyhjentää pulpettinsa päällisen!"

Kumma juttu että ne amfetamiinia saaneiden kirppujen kaltaiset lapset uskovat, kun opettaja itsekin tekee niin, mitä komentaa lapsia tekemään.

Juu, lapsissa on todellakin eroja, mutta niin on kyllä opettajissakin!!!!

PS: Olin juuri viikon saikulla ja lääkäri kielsi nostelemasta enää tuoleja...

• Niponiponipo...
        amisope.. kirjoitti:

Sehän on ammatinvalintakysymys.

Opetan amiksessa. Siitä vaan ensin luokio, AMMK. työelämää ja lopuksi suorittamaan opettajaksi pätevöityminen.

Palkka on insinööri golleegoja selvästi pienempi. Vapaa-ajat pidempiä, ja saatanpa myöhästyä välillä tunneiltakin.

Eikä kolkuta omatunto. Luokka jätetään aina siistiksi, se on osa asentajan ammattitaitoa ja -ylpeyttä

Ikävää luettavaa, kun on noita kielivirheitä. Luokio-sanan ymmärrän, se on näppäilyvirhe. Suorittaa-verbin käyttöä pitäisi yleisesti ottaen vähentää. Miksi et sanonut: Sitten pätevöitymään opettajaksi?

Insinööri golleegoja ei ole olemassakaan, p.o. insinööri-kollega.

• Jortsu Kortsu

Ja miksiköhän pitäisi haluta opettajaksi?

• B.b.

Opexin oppilaat varmasti iloitsevat aina, kun tämä on myöhässä.

• opex

on se vaan fucking hanurista, että siivoojat puuttuvat meidän opettajien töihin, Laittakaahan vaan se luuta heilumaan ja tehkää työnne, siinä ei paljon aivonystyrät tärise, vaikka arvokasta työtä te silti teette. Teillä on sentään työrauha ja työpäivä loppuu tasan tarkkaan silloin ja alkaa myös.

• opet lisäoppiin

Alakoululaisten opettajaksi nyt pystyy kuka vain, sen verran on tullut luettua opettajien tiedotteita kotona, että äidinkielen osaaminenkin on kovin puutteellista.

• Väsynyt Siivooja
        opet lisäoppiin kirjoitti:

Alakoululaisten opettajaksi nyt pystyy kuka vain, sen verran on tullut luettua opettajien tiedotteita kotona, että äidinkielen osaaminenkin on kovin puutteellista.

Joskus on tullut todettua sama asia. Saatetaan miettiä ihan ääneen jotakin yksinkertaista kirjoitusasua.
        Eniten kuitenkin huvittaa opettajien avuttomuus käytännön asioissa. Teksisi joskus mieli kysyä, että ettetkö te ikinä kotona vaihda pattereita laitteisiin tai minkähän näköinen teidän eteinen on kotona, kun täällä nuo kaikki opettajien saapikkaat ja kengät lojuvat kenkätelineen vieressä kastellen laminaatin ja se kurakouru kenkätelineessä hohtaa puhtauttaan...

Niin..lastenhan toki pitäisi laittaa kenkänsä telineeseen...

• O=I

On se vaan fucking hanurista, ettei yksikään opexin kommentti ole sisältänyt kirosanoja......

• Virkeä siivooja

Joskus on tullut todettua sama asia. Saatetaan miettiä ihan ääneen jotakin yksinkertaista kirjoitusasua.
        Eniten kuitenkin huvittaa opettajien avuttomuus käytännön asioissa. Teksisi joskus mieli kysyä, että ettetkö te ikinä kotona vaihda pattereita laitteisiin tai minkähän näköinen teidän eteinen on kotona, kun täällä nuo kaikki opettajien saapikkaat ja kengät lojuvat kenkätelineen vieressä kastellen laminaatin ja se kurakouru kenkätelineessä hohtaa puhtauttaan...

Niin..lastenhan toki pitäisi laittaa kenkänsä telineeseen...

no eihän tuo vielä mitään, olin töissä eräässä oikeusasteessa. Arvaapaa "Väsynyt Siivoja", miten siellä tuomareiden kanssa viilattiin pilkkua. Suomen kieli on pc:stä.

Kannattaa teidänkin siis vähän ajatella tuota Suomen kieliasua tai suomenkieliasua

• Vai että luuta? Minkälaisessa koulussa siivotaan luokkia luudalla?
        Viimeksi kun TUURASIN erään koulun siivoojaa meillä oli ihan mopit lattioita varten ja taulumopit taulua varten.
        Pöydät pyyhittiin rätein.
        Luudasta ei nähty eikä kuultu yhtään mitään.

• Väsynyt Siivooja
        Jari-75 kirjoitti:

Vai että luuta? Minkälaisessa koulussa siivotaan luokkia luudalla?
        Viimeksi kun TUURASIN erään koulun siivoojaa meillä oli ihan mopit lattioita varten ja taulumopit taulua varten.
        Pöydät pyyhittiin rätein.
        Luudasta ei nähty eikä kuultu yhtään mitään.

Ne on noita kotona kerran vuodessa siivoavia, jotka puhuu luudista ja kuvittelee että siivoojan työssä ei tarvitse ajatella eikä tietää mitään.
        Kyllä minun ainakin täytyy tietää ja ajatella työssäni hyvinkin paljon.

• Tervaneilikka

Ne on noita kotona kerran vuodessa siivoavia, jotka puhuu luudista ja kuvittelee että siivoojan työssä ei tarvitse ajatella eikä tietää mitään.

Niin sinun varmaan pitääkin. Mutta olisi kiva, jos yrittäisit ajatella kokonaisuutta sen sijaan, että koko ajan päässäsi raksutat, mitä kaikkea siivoojan ei tarvitse tehdä ja minkä työn laiminlyömisestä niitä suuresti kadehtimiasi opettajia taas voisi syyttää.

Mikä ihme siinä on, että et millään tunnu käsittävän, että koulu on oppilaita varten ja jotta heidän koulunkäynnissään olisi joku järki, tarvitaan opettajia. Kyllä he työnsä hoitavat, hoida sinäkin omasi yhtä hyvin tuloksin!

• opepa täälläkin
        Tervaneilikka kirjoitti:

Niin sinun varmaan pitääkin. Mutta olisi kiva, jos yrittäisit ajatella kokonaisuutta sen sijaan, että koko ajan päässäsi raksutat, mitä kaikkea siivoojan ei tarvitse tehdä ja minkä työn laiminlyömisestä niitä suuresti kadehtimiasi opettajia taas voisi syyttää.

Mikä ihme siinä on, että et millään tunnu käsittävän, että koulu on oppilaita varten ja jotta heidän koulunkäynnissään olisi joku järki, tarvitaan opettajia. Kyllä he työnsä hoitavat, hoida sinäkin omasi yhtä hyvin tuloksin!

Opettajat luulevat näköjään olevansa joitakin erehtymättömiä maailman napoja, kun noin pillastuvat siivoojan aiheellisista kommenteista.

T: Koulumaailmaa nähnyt - ope

• äo = alempi

kyllä pitää ajatella: millähän verukkeella hakisin seuraavaksi saikkua jne. Kaiken huippu oli se, kun siivooja ehdotti mulle, että heillä pitäisi olla vähintään yhtä hyvä palkka kuin opettajalla.

• Joacim 987
        äo = alempi kirjoitti:

kyllä pitää ajatella: millähän verukkeella hakisin seuraavaksi saikkua jne. Kaiken huippu oli se, kun siivooja ehdotti mulle, että heillä pitäisi olla vähintään yhtä hyvä palkka kuin opettajalla.

Niin no voi kai opettajista tuonkin uskoa että saikkua hakevat milloin milläkin perusteella.

• Väsynyt Siivooja
        Joacim 987 kirjoitti:

Niin no voi kai opettajista tuonkin uskoa että saikkua hakevat milloin milläkin perusteella.

Tervaneilikka: en suinkaan kadehdi opettajia. Minulla on kaksi muutakin ammattia, joissa tienaisin paljon paremmin, mutta tällä hetkellä haluan tehdä tätä. Tykkään siivoustyöstä ja teen omalla toiminimellä siivouksia viikonloppuisin ja iltaisin. Asiakkaita on enemmän kuin pystyn ottamaan.
        Tietenkään en voisi toimia samaan aikaan yrittäjänä ellen olisi kiertävä turaaja jonka sopimuksessa lukee 15-37 tuntia vko.

Ja olisin todella iloinen jos opettajatkin ajattelisivat kokonaisuutta. Saatetaan silmät pyöreinä äimistellä jotakin päivän selvää asiaa, joka on moneen kertaan sanott.
        Yhdessäkin koulussa on todella ihana rehtori, joka koettaa pitää meidän puolia ja aina mainitsee mm tilojen varaamisesta. Rehtorille sitten vaan kikatetaan "Ai, voi sentään. En yhtään muistanut sitä varaamista..." Sitä varten se ohjelma on siellä' tietokoneella, että KAIKKI -myös siivooja- tietää ono tiloja vapaana.

Samainen rehtori on useammankin kerran tullut opettajanhuoneesta ajamaan lapset ulos kuullessaan mökää. On se kumma kun rehtori voi tulla siivoojaa puolustamaan, mutta tavalliset vastavalmistuneet opettajat ovat niin hienoja ihmisiä että siivoojakin on joku älykääpiöön verrattava välttämätön paha.

• Koulussa töissä
        opepa täälläkin kirjoitti:

Opettajat luulevat näköjään olevansa joitakin erehtymättömiä maailman napoja, kun noin pillastuvat siivoojan aiheellisista kommenteista.

T: Koulumaailmaa nähnyt - ope

Tuon väsähtäneen siivoojan kommenteista ei kyllä monikaan ollut asiallinen ja vielä vähemmän aiheellinen!

• Käenkukkakaali

Tervaneilikka: en suinkaan kadehdi opettajia. Minulla on kaksi muutakin ammattia, joissa tienaisin paljon paremmin, mutta tällä hetkellä haluan tehdä tätä. Tykkään siivoustyöstä ja teen omalla toiminimellä siivouksia viikonloppuisin ja iltaisin. Asiakkaita on enemmän kuin pystyn ottamaan.
        Tietenkään en voisi toimia samaan aikaan yrittäjänä ellen olisi kiertävä turaaja jonka sopimuksessa lukee 15-37 tuntia vko.

Ja olisin todella iloinen jos opettajatkin ajattelisivat kokonaisuutta. Saatetaan silmät pyöreinä äimistellä jotakin päivän selvää asiaa, joka on moneen kertaan sanott.
        Yhdessäkin koulussa on todella ihana rehtori, joka koettaa pitää meidän puolia ja aina mainitsee mm tilojen varaamisesta. Rehtorille sitten vaan kikatetaan "Ai, voi sentään. En yhtään muistanut sitä varaamista..." Sitä varten se ohjelma on siellä' tietokoneella, että KAIKKI -myös siivooja- tietää ono tiloja vapaana.

Samainen rehtori on useammankin kerran tullut opettajanhuoneesta ajamaan lapset ulos kuullessaan mökää. On se kumma kun rehtori voi tulla siivoojaa puolustamaan, mutta tavalliset vastavalmistuneet opettajat ovat niin hienoja ihmisiä että siivoojakin on joku älykääpiöön verrattava välttämätön paha.

Miksi väität, että tykkäät työstäsi, kun täällä jatkuvasti kitiset, että muiden (opettajien) pitää hoitaa sitä ja tätä ja tota ja mitä muuta vielä? Ethän sinä työstäsi tykkää, se on liian vaativaa ilmeisesti.

• Käenkukkakaali kirjoitti:

Miksi väität, että tykkäät työstäsi, kun täällä jatkuvasti kitiset, että muiden (opettajien) pitää hoitaa sitä ja tätä ja tota ja mitä muuta vielä? Ethän sinä työstäsi tykkää, se on liian vaativaa ilmeisesti.

Siivoojana ymmärrän kovasti tätä ihmistä. Meillä ainakin aikataulut on niin tiukat julkisella puoella että kaikki ylimääräinen työ jota ei ole laskettu kohteeseen on rasite.
        Kohteen työaika lasketaan usein niin minuutilleen että jos joku asiakas jää minuutiksi pariksi juttelemaan niin se tietää heti sitä että jostain on pakko karsia työtä.
        Voin kuvitella tuskastuneen siivojan jota lapsikatraan tuhotyö on esinnäkin tiellä, heidän reppunsa on tiellä ja lisäksi räkivät lattialle, tekevät ilkeyksissään kengillä mustia viivoja lattiaan yms. turhaa työtä joten on loogista että tiukkaan laskettu aikataulu kärsii ja siivooja turhautuu siihen kun ei ehdi työhön liittymättömien asioiden takia hoitamaan kaikkea työtä mitä pitäisi tehdä.
        Ehkä esimies valittaa jne. tekemättömistä töistä samaan aikaan kun pitää leikkiä lastentarhan opettajaa ja yrittää järjestää lasten olot kuten pitää.

• Tehotyttönen
        Jari-75 kirjoitti:

Siivoojana ymmärrän kovasti tätä ihmistä. Meillä ainakin aikataulut on niin tiukat julkisella puoella että kaikki ylimääräinen työ jota ei ole laskettu kohteeseen on rasite.
        Kohteen työaika lasketaan usein niin minuutilleen että jos joku asiakas jää minuutiksi pariksi juttelemaan niin se tietää heti sitä että jostain on pakko karsia työtä.
        Voin kuvitella tuskastuneen siivojan jota lapsikatraan tuhotyö on esinnäkin tiellä, heidän reppunsa on tiellä ja lisäksi räkivät lattialle, tekevät ilkeyksissään kengillä mustia viivoja lattiaan yms. turhaa työtä joten on loogista että tiukkaan laskettu aikataulu kärsii ja siivooja turhautuu siihen kun ei ehdi työhön liittymättömien asioiden takia hoitamaan kaikkea työtä mitä pitäisi tehdä.
        Ehkä esimies valittaa jne. tekemättömistä töistä samaan aikaan kun pitää leikkiä lastentarhan opettajaa ja yrittää järjestää lasten olot kuten pitää.

"Meillä ainakin aikataulut on niin tiukat julkisella puoella että kaikki ylimääräinen työ jota ei ole laskettu kohteeseen on rasite."

Niin ollen vaaditaan opettajaa hoitamaan kaikenlaista. Hänellähän ei tunnetusti oikein olekaan päivän mittaan mitään järkevää tai kiireellistä tai aikataulutettua tekemistä. Kunhan vaan päivät kaiket on, leikkii ja laulelee lasten kanssa.

Taas tuli siivoojan logiikan kukkanen. Taas!

• Väsynyt Siivooja
        Käenkukkakaali kirjoitti:

Kaenkukkakaali ja Tehotyttönen

Pidän työstäni, mutta en siitä että minun kuulusi tehdä ylimääräistä työtä opettajien laiminlyöntien takia.
        Kouluissa on säännöt, joiden mukaan toimitaan. Ovatko opettajat niiden ulkopuolella?

Eikö opettajien kuulukaan komentaa lapsia järjestämään askartelusilppunsa ja tavaransa siististi?

• ilkiön äiti
        Jari-75 kirjoitti:

Onnee sulle uuden työpaikan johdosta. Tuossa aikaisemmin kirjoitit: "Niin no joo.. menee taas näemmä tessit sekaisin.
        Kouluhuoltaja joka on ilmeisesti jonkinlainen nimike koulun vakinaiselle kunnalliselle siivoojalle on minulle vieras käsite. En tunne tessejä enkä muita.
        Puhun PAM tessin alaisista töistä eli itse olen ollut tuuraamassa koulua jossa siivous on ulkoistettu. Siellä käytetään PAM tessiä joka tarkoittaa n. 9 e/h, 37,5 tuntia viikkoa eikä ruokatunneista saa palkkaa.
        Kunnallinen kouluhuoltajan tes voi olla nin erilainen ettei minun kannata ottaa siihen enää kantaa. "

Nyt jo siivoat julkisella puolella ja olet tietävinäsi, että lapset ovat ilkiöitä.

• ilkiön äiti kirjoitti:

Onnee sulle uuden työpaikan johdosta. Tuossa aikaisemmin kirjoitit: "Niin no joo.. menee taas näemmä tessit sekaisin.
        Kunnallinen kouluhuoltajan tes voi olla nin erilainen ettei minun kannata ottaa siihen enää kantaa. "

Nyt jo siivoat julkisella puolella ja olet tietävinäsi, että lapset ovat ilkiöitä.

Otetaas nyt alusta: Ensinnäkin tilanne lienee se että kouluissa on kahden sortin TES-työntekijöitä siivoamassa: On ulkoistetut jotka siivoavat L&T:llä tai ISS:llä TES:sinä PAM. Sitten on kunnalliset siivoojat, jotka ovat suoraan kunnan TES:sien mukaan ja heillä on ainakin paremmat palkat ja ilmeisesti paremmat työehdot.
        Ja mitä tulee uuden työni suhteen, käytännössä palasin vanhaan työhöni 4 vuoden tauon jälkeen. Siivoojana olen toiminut 4-5 vuotta laskutavasta riippuen.
        Mitä tulee lapsiin, luuletko etten itse muista millaisia lapset olivat ala- tai yläasteella. Ne olivat yllättävän julmia toisiaan kohtaan, remusivat ja melusivat. Ja varmasti muistan sen kuinka tietyt opettajat myöhästelivät tunneiltaan, toiset eivät sekuntiakaan.

En ymmärrä miksi pitäisi siivota julkisella puolella tai olla lapsia jotta tietäisi mistä on kyse.

Kannattaisi katsoa peiliin ja opettaa omatkin lapset arvostamaan toisia ihmisiä olivatpa he sitten siivoojia tai opettajia tai mitä vaan. Siivoojissa on lusmuja, siivoojissa on hyviä tyyppejä. Samoin on opettajissa huonot ja hyvät. Minusta tässä ei ole mitään kummallista, normaalia elämää josta koulusiivooja känisee ja osin ihan syystä.
        Känisinhän minäkin esimiehille siitä että autokorjaamoissa autokorjaajat eivät osaa kelata johtojaan vaan jättävät ne lojumaan maahan niin että siivoojan työstä jolla on rajattu työaika joutui niitä nostelemaan.
        Muistan myös sen kuinka esimies kertoi pomon suuttuneen minulle siitä että pyysin esimiestäni välittämään tämmöisen viestin.

• ilkiön äiti
        Jari-75 kirjoitti:

Otetaas nyt alusta: Ensinnäkin tilanne lienee se että kouluissa on kahden sortin TES-työntekijöitä siivoamassa: On ulkoistetut jotka siivoavat L&T:llä tai ISS:llä TES:sinä PAM. Sitten on kunnalliset siivoojat, jotka ovat suoraan kunnan TES:sien mukaan ja heillä on ainakin paremmat palkat ja ilmeisesti paremmat työehdot.
        Ja mitä tulee uuden työni suhteen, käytännössä palasin vanhaan työhöni 4 vuoden tauon jälkeen. Siivoojana olen toiminut 4-5 vuotta laskutavasta riippuen.
        Mitä tulee lapsiin, luuletko etten itse muista millaisia lapset olivat ala- tai yläasteella. Ne olivat yllättävän julmia toisiaan kohtaan, remusivat ja melusivat. Ja varmasti muistan sen kuinka tietyt opettajat myöhästelivät tunneiltaan, toiset eivät sekuntiakaan.

En ymmärrä miksi pitäisi siivota julkisella puolella tai olla lapsia jotta tietäisi mistä on kyse.

Kannattaisi katsoa peiliin ja opettaa omatkin lapset arvostamaan toisia ihmisiä olivatpa he sitten siivoojia tai opettajia tai mitä vaan. Siivoojissa on lusmuja, siivoojissa on hyviä tyyppejä. Samoin on opettajissa huonot ja hyvät. Minusta tässä ei ole mitään kummallista, normaalia elämää josta koulusiivooja känisee ja osin ihan syystä.
        Känisinhän minäkin esimiehille siitä että autokorjaamoissa autokorjaajat eivät osaa kelata johtojaan vaan jättävät ne lojumaan maahan niin että siivoojan työstä jolla on rajattu työaika joutui niitä nostelemaan.
        Muistan myös sen kuinka esimies kertoi pomon suuttuneen minulle siitä että pyysin esimiestäni välittämään tämmöisen viestin.

Olen katsonut peiliin ja olen sitä mieltä, että oma lapseni ei sotke tahallaan koulun lattioita vaan tottelee opettajaansa ja pitää tavaransa siellä mihin ne kuuluu. Koululta ei ole tullut viestiä siitä, että lasta pitäisi ojentaa. Meillä ei ole myöskään mustia viiruja lattiaan tekeviä kenkiä. Mutta se on kyllä sattumaa, sillä en ole hoksannut kenkiä ostaessani kokeilla, tuleeko viiruja vai ei.

Miksi pitää känistä koulusiivouksesta täällä, mikä ei johda mihinkään? Miksi ei känistä omille esimiehille, että työt on mitoitettu väärin ja ei pysty millään inhimillisellä konstilla saavutamaan sitä tulosta, minkä tilaaja toivoo, ellei esimies tee jotain? Johtuuko siitä, että teillä on niin paljon määräaikaisia ja/tai liittoon kuulumattomia, jotka eivät uskalla puhua eikä pukahtaa, vaan pitää täällä purkaa tuntojaan ja samalla syyttää alakoululaisia lapsia ja heidän opettajiaan, jotka eivät kuitenkaan ole kaikki syyllisiä? Mitenkä ei puhuta yläkoulujen ja lukioiden siivousongelmista?

• ilkiön äiti kirjoitti:

Olen katsonut peiliin ja olen sitä mieltä, että oma lapseni ei sotke tahallaan koulun lattioita vaan tottelee opettajaansa ja pitää tavaransa siellä mihin ne kuuluu. Koululta ei ole tullut viestiä siitä, että lasta pitäisi ojentaa. Meillä ei ole myöskään mustia viiruja lattiaan tekeviä kenkiä. Mutta se on kyllä sattumaa, sillä en ole hoksannut kenkiä ostaessani kokeilla, tuleeko viiruja vai ei.

Miksi pitää känistä koulusiivouksesta täällä, mikä ei johda mihinkään? Miksi ei känistä omille esimiehille, että työt on mitoitettu väärin ja ei pysty millään inhimillisellä konstilla saavutamaan sitä tulosta, minkä tilaaja toivoo, ellei esimies tee jotain? Johtuuko siitä, että teillä on niin paljon määräaikaisia ja/tai liittoon kuulumattomia, jotka eivät uskalla puhua eikä pukahtaa, vaan pitää täällä purkaa tuntojaan ja samalla syyttää alakoululaisia lapsia ja heidän opettajiaan, jotka eivät kuitenkaan ole kaikki syyllisiä? Mitenkä ei puhuta yläkoulujen ja lukioiden siivousongelmista?

Mielestäni täällä on ihan hyvä känistä, koska selvästi tämä asia tuntuu koskettavan myös opettajia jotka täällä kommentoivat puolesta ja vastaan tätä viestiketjua.
        Minusta jo se on hyvä että joku opettaja seuraa tätä ja kommentoi. Ehkä tämä keskustelu saa edes yhden tai kaksi opettajaa ajattelemaan myös omaa maailmaansa ja omia asenteitaan ja ehkä maailma on taas parempi yhden tai kahden ihmisen näkökulmasta.
        On tämä keskustelu ainakin minuun vaikuttanut ja olen monessa asiassa tarkastellut myös omia kantoja niin siivoojana, kuin entisenä peruskouluopiskelijana.
        Siitä juuri pidän: Opin taas siivojana paljon asioita ja näkökulmia suhteessa kohteiden henkilökuntiin. Opin sitä että miten tärkeää on siivoojan ja kohteen henkilökunnan välinen yhteistyö ja kommunikointi. Pitäisi osata parantaa omassa elämässäni juuri tätä että ei ainakaan minun osaltani tulisi tehtyä huonoa työtä vain siksi että pitäisi kaitsea lapsia, vetää johtoja ylös tms. kun se ei olekaan kohteen työntekijöiden vastuulla vaan SIIVOOJAN.

• Tiedetään

Ainakin täällä JYVÄSKYLÄSSÄ myöhästelevät ja paljon. En kerro kouluja, kyllä sieltä joku kohta kalahtaa. Sit niitten avustajien pitää yrittää saada ne lapset kuriin kun hilluvat. Opet juttelee kylttyrelliä siellä opettajanhuoneessa ja juovat kahvia.

• 3+4=8

Täällä Tampereella sama vika!

• zizu

Olen alle sadan oppilaan alakoululla koulunkäynninohjaajana. Meillä on ihana siivooja ja hyvät opet. Hekin myöhästyvät joskus tunneilta, kun joutuvat vastaamaan puhelimeen, soittamaan vanhemmille edellisen päivän tapahtumista tai vaikka ottamaan kopioita oppilaille. Välitunnilla normaalisti 1 ope ja 1 avustaja valvojina. Ruokatunnilla pitäisi valvoa oman luokan syömistä ja sitten vielä ehtiä kenties ulos. Kaikki ei aina suju niinkuin on suunniteltu. Omat haasteensa tuo myös nämä nk. hankalammat oppilaat, joiden asioiden setvimiseen menee joka päivä aikaa. Opettajan työ ei todellakaan ole mikään unelma-ammatti, joten turha on toisten kadehtia pitkiä lomia. Ne on ihan tarpeen kouluvuoden jälkeen, jotta opet jaksaisi taas seuraavana syksynä. Kokeilkaa itse, jos se on niin kamalan helppoa.

• Hellantelttuja

No voi voi hellanlettas sentään!

• sananen

Opettajissa on hyviä ja huonoja koska ihmisiä ovat, se on tullut nähtyä kun olen 30 vuotta ollut opettajien kanssa töissä.

Luettuani tämän ketjun, sympatiani ovat kyllä syvästi siivoojan puolella. Hän perustelee sanomansa, ei vedä kateuskorttia esiin eikä muutenkaan käy päälle henkilökohtaisuuksiin menemällä. Tässä keskustelussa oikein näkee joidenkin opettajien sydämen sivistymättömyyden, valitettavasti sitä oppia ei jaeta korkeakoulustakaan, Jos heille kotoa on lusikalla annettu, ei kauhalla voi vaatia.

Opettajilla on todellakin hyvät edut, palkkaa tippuu työvuosista kuin manulle illallinen riippumatta lainkaan opettajan taidoista. Moni menee koko ajan sieltä mistä aita on matalin. Kun suvivirren viimeinen säkeistö alkaa,heidän autonsa perävalot näkyy jo risteyksessä ja toiset opet taas jaksaa pakertaa ja pakertaa. Jäävät koulupäivän jälkeen soitttelemaan niitä puheluita ja ottamaan kopioita seuraavan päivän tarpeisiin. Näin välitunneilla ei tarvi stressata kiireessä.

Meillä muuten opettajia on kielletty etuilemasta ruokajonossa, he jonottavat aivan kuten oppilaatkin.

Opettajien lomia en kyllä kahdehdi ( enkä sitä duunia muutenkaan). He joutuvat aina lomailemaan silloin kun matkat ovat kalleimmillaan ja jokainen lomakohde täynnä kiljuvia lapsiperheitä. Koulujen loma-aikojen ulkopuolla lomien pitäminen on lähes mahdotonta. itse voin pitää 7,5 viikon lomani vuodessa koska vaan, napata äkkilähtöjä, käydä katsomassa Lapin ruskaa ja keväthankia. Ottaa lomapäivän kun tulee jotain kivaa menoa vaikka yllättäen.

• Kenttämyyrätär

Ajatella, miten eri tavoin näitä tekstejä voi ymmärtää! Totta kyllä, että siivooja osittain perustelikin sanomaansa, mutta niin perustelivat opettajatkin. Sinä väität, että osalta opettajista puuttuu sydämen sivistystä, mutta et perustele sanomaasi ja heti perään rupeat naljailemaan lusikalla jakamisesta? Voisiko tästä päätellä jotakin?

Puhut typerästi kateuskortista. Ei se mikään kortti ole, vaan valitettavan usein fakta.

Minusta sinun ei pitäisi puuttua ollenkaan siihen, milloin opettaja lähtee koulusta. Hänen työpäivänsä nimittäin jatkuu useinkin ihan iltaan asti. Ei kai tarvitse erikseen kertoa, mitä töitä ope tekee koulutuntien ulkopuolella?

Väität, että moni opettaja menee koko ajan sieltä, mistä aita on matalin. Näemme ilmeisesti asiat hyvin eri tavalla tai sitten sinun tuntemissasi kouluissa on ihan erilainen toimintakulttuuri kuin niissä, joissa minä olen liki kolmenkymmenen vuoden aikana ollut. Yleensä opettajat pyrkivät tekemään kaikkensa oppilaidensa eteen. Ehkäpä sitten ei enää riitä energiaa ja ajatusta siivoojan työn helpottamiseen.

Pidät opettajan etuja hyvinä. Minä en. Vaikka hoitaisin työni miten ahkerasti, tunnollisesti ja hyvin tuloksin, se ei näy palkassa senttiäkään. Silti minä ja kollegani teemme yleensä parhaamme.

• sananen
        Kenttämyyrätär kirjoitti:

Ajatella, miten eri tavoin näitä tekstejä voi ymmärtää! Totta kyllä, että siivooja osittain perustelikin sanomaansa, mutta niin perustelivat opettajatkin. Sinä väität, että osalta opettajista puuttuu sydämen sivistystä, mutta et perustele sanomaasi ja heti perään rupeat naljailemaan lusikalla jakamisesta? Voisiko tästä päätellä jotakin?

Puhut typerästi kateuskortista. Ei se mikään kortti ole, vaan valitettavan usein fakta.

Minusta sinun ei pitäisi puuttua ollenkaan siihen, milloin opettaja lähtee koulusta. Hänen työpäivänsä nimittäin jatkuu useinkin ihan iltaan asti. Ei kai tarvitse erikseen kertoa, mitä töitä ope tekee koulutuntien ulkopuolella?

Väität, että moni opettaja menee koko ajan sieltä, mistä aita on matalin. Näemme ilmeisesti asiat hyvin eri tavalla tai sitten sinun tuntemissasi kouluissa on ihan erilainen toimintakulttuuri kuin niissä, joissa minä olen liki kolmenkymmenen vuoden aikana ollut. Yleensä opettajat pyrkivät tekemään kaikkensa oppilaidensa eteen. Ehkäpä sitten ei enää riitä energiaa ja ajatusta siivoojan työn helpottamiseen.

Pidät opettajan etuja hyvinä. Minä en. Vaikka hoitaisin työni miten ahkerasti, tunnollisesti ja hyvin tuloksin, se ei näy palkassa senttiäkään. Silti minä ja kollegani teemme yleensä parhaamme.

Sydämen sivistys puuttuu tässä ketjussa niiltä opettajilta, jotka selkeästi leimaavat siivoojan ammattinsa puolesta jotenkin alempaan kastiin/huonommaksi ihmiseksi kuin opettajan. Vai eikö täältä selkeästi niin voinut lukea? Tämä asennekasvatus meillä itsellä kullakin lähtee jo kotoa ja pienestä pitäen, vanhempiemme mallista.

Selkeästi meilläkin koulussa näkee, että joillekin opettajille ei tuota lainkaan ongelmaa mennä siivoojan kanssa syömään ruokalaan tai lenkille illalla, joillekin jo hyvän huomenen toivotus siivoojalle on liian kova pala. Hajurako on oltava.

Viimeiseen kappaleeseen viitaten: Olenkin sitä mieltä, että palkassa pitäisi nimenomaan näkyä sen hyvän ja huonon opettajan ero. Tehtävät ja vaatimukset ovat kaikilla suurin piirtein samat mutta se miten sen työn tekee, poikkeaa paljonkin. Hyville opettajille lisää liksaa, lusmuille vähemmän.

Tiedän kyllä mitä opet tekee ja kuka tekee, enkä kadehdi enkä haikaile siihen hommaan. Jos haluaisin, voisin opiskella. Minulla on toinen tutkinto, joskus olen opeja tuurannut viimeisen 16 vuoden aikana. Open työ on raakaa työtä, olen monen monta open väsähtämistä ja sairastumista nähnyt, heikot sortuu elon tiellä. Arvostan mitä tahansa työtä, kun sen työn tekee hyvin.

• Väsynyt Siivooja
        sananen kirjoitti:

Sydämen sivistys puuttuu tässä ketjussa niiltä opettajilta, jotka selkeästi leimaavat siivoojan ammattinsa puolesta jotenkin alempaan kastiin/huonommaksi ihmiseksi kuin opettajan. Vai eikö täältä selkeästi niin voinut lukea? Tämä asennekasvatus meillä itsellä kullakin lähtee jo kotoa ja pienestä pitäen, vanhempiemme mallista.

Selkeästi meilläkin koulussa näkee, että joillekin opettajille ei tuota lainkaan ongelmaa mennä siivoojan kanssa syömään ruokalaan tai lenkille illalla, joillekin jo hyvän huomenen toivotus siivoojalle on liian kova pala. Hajurako on oltava.

Viimeiseen kappaleeseen viitaten: Olenkin sitä mieltä, että palkassa pitäisi nimenomaan näkyä sen hyvän ja huonon opettajan ero. Tehtävät ja vaatimukset ovat kaikilla suurin piirtein samat mutta se miten sen työn tekee, poikkeaa paljonkin. Hyville opettajille lisää liksaa, lusmuille vähemmän.

Tiedän kyllä mitä opet tekee ja kuka tekee, enkä kadehdi enkä haikaile siihen hommaan. Jos haluaisin, voisin opiskella. Minulla on toinen tutkinto, joskus olen opeja tuurannut viimeisen 16 vuoden aikana. Open työ on raakaa työtä, olen monen monta open väsähtämistä ja sairastumista nähnyt, heikot sortuu elon tiellä. Arvostan mitä tahansa työtä, kun sen työn tekee hyvin.

Tuo sydämen sivistys ja ylipäätään sivistys on sellainen asia, että sitä joko on tai ei ammatista riippumatta.

Tunnen monta opettajaa jotka eivät kykene keskustelemaan esimerkiksi tieteistä, taiteista ja ajankohtaisista asioista, kuin hyvin pintapuolisesti. Heiltä puuttuu kaikenlainen yleistieto jota tarvitaan jos halutaan keskustella muustakin kuin säästä.
        Samat ihmiset saattavat olla kuitenkin hyvin luokkatietoisia ja olettaa että heitä vähemmän kouluttautuneet ihmiset ovat automaattisesti vain niin tyhmiä etteivät he sen vuoksi ole kouluttautuneet.
        Oma äö:ni on tutkittu parin pääsykokeen johdosta ja tiedän että se takuulla olisi riittänyt opettajaksi kouluttautumiseen. Ei vaan kiinnostanut se työ.

Ja samaa mieltä edellisen kanssa. Työ kuin työ on arvokas. Ja mikäs sen mukavampaa kuin joskus päästä seuraamaan ammattilaista jonka työstä ei tiedä mitään.
        Tässä juuri lääkäri-ystäväni kertoi -kun istuimme iltaa- kaikenlaista työstään.
        Ja viime syksynä pääsin suurelle maitotilalle vierailemaan...

• sananen kirjoitti:

Mielenkiintoista että joku muu kuin siivooja ottaa tämän asian esille. Olen ollut lukuisia kertoja siivoamassa kymmeniä ellei satoja eri kohteita kautta suomen.
        Siivoojan näkökulmasta olen törmännyt pääsääntöisesti kahden tyyppisiin ihmisiin: Niihin, jotka eivät arvosta siivoojia ollenkaan. Niihin jotka katsovat ylöspäin ja poistuvat jopa tupakkapaikalta sanomatta sanaakaan jos siivooja tulee hetkeksi vaihtamaan pari sanaa.
        Sitten on on näitä jotka tietyllä tavalla kunnioittavat siivoojaa. He ainakin pyrkivät olemaan siivoojan kanssa samalla tasolla ja ottamaan siivoojat huomioon.
        Silti ikävän usein koen sitä että vaikka työyhteisön seinillä olisi tekstejä työntekijöiden samanarvoisuudesta tai siitä miten pitäisi kohdella muita työntekijöitä.
        Silti nämä huomiot tuntuvat harvoin koskettavan siivoojaa. Jopa niissä kohteissa joissa on ollut tunne että minua arvostetaan siivoojana saatetaan esimiehelle soittaa mm. siitä että siivooja imuroi mattoja liian äänekkäästi. Tai saatetaan soittaa asioista joita voisi ihan yhtä hyvin jutella siivoojan kanssa kasvotusten.
        Siivooja tuntuu lähes aina olevan yhteisön ulkopuolinen henkilö, ikävä kyllä.

• amisope...

Mitä oikein yrität sanoa? Kuvittelet näköjään olevasi joku psykologi.

Kitiset opettajien myöhästelystä, asia ei kuulu sinun työhösi tippaakaan.

Missä välissä olet ehtinyt keskustelemaan ja analysoimaan opettajien yleissivistyksen, ja millä kompetenssilla? Minä en tunne kolleegojen yleissivistystä, välitunneilla ei ole aikaa mihinkään syvällisempään keskusteluun. Enkä seurustele heidän kanssaan vapaa-aikanani

• Tuhoon tomittu yrity

Minua hämmästytti sama asia: miten tämä ylen älykkö, lääkärin ja maitotilallisen kanssa kaveeraava siivooja arvostelee toisten yleissivistystä ja sydämen sivistystä. Todella omituista!

Minä tunnen liian monia, jotka luulevat yleissivistykseksi esimerkiksi sitä, että tietää, kuka voitti painonnoston höyhensarjan Tokion olympialaisissa vuonna nakki ja muusi. Tai sitä, kuka pikku tähtönen on viime viikolla nähty ravintolassa jonkuin BB-julkkiksen kanssa. Joku pitää yleissivistyksenä sitä, että tietää, mitä renessanssi tarkoittaa tai minkämaalainen oli Michelangelo. Osalle meistä yleissivistystä on tietää, missä kunnassa sijaitsee Auvaisten kylä.

Yleissivistyksen kenttä on niin laaja, että meistä vain todella harvoilla on varaa kritisoida muiden tietoja sillä alueella! Tällä koulusiivoojalla näyttää olevan. Jep jep...

Minua henkilökohtaisesti nolottaisi brassailla tuttavuuksillani ja vielä vähemmän kehtaisin moittia muiden ihmisten tietoja maailman asioista. En myöskään mielelläni puuttuisi muiden työn tekemiseen ja työmoraaliin - varsinkaan kun en siitä ilmeisesti juurikaan mitään ymmärrä.

• Väsynyt Siivooja
        Tuhoon tomittu yrity kirjoitti:

Minua hämmästytti sama asia: miten tämä ylen älykkö, lääkärin ja maitotilallisen kanssa kaveeraava siivooja arvostelee toisten yleissivistystä ja sydämen sivistystä. Todella omituista!

Minä tunnen liian monia, jotka luulevat yleissivistykseksi esimerkiksi sitä, että tietää, kuka voitti painonnoston höyhensarjan Tokion olympialaisissa vuonna nakki ja muusi. Tai sitä, kuka pikku tähtönen on viime viikolla nähty ravintolassa jonkuin BB-julkkiksen kanssa. Joku pitää yleissivistyksenä sitä, että tietää, mitä renessanssi tarkoittaa tai minkämaalainen oli Michelangelo. Osalle meistä yleissivistystä on tietää, missä kunnassa sijaitsee Auvaisten kylä.

Yleissivistyksen kenttä on niin laaja, että meistä vain todella harvoilla on varaa kritisoida muiden tietoja sillä alueella! Tällä koulusiivoojalla näyttää olevan. Jep jep...

Minua henkilökohtaisesti nolottaisi brassailla tuttavuuksillani ja vielä vähemmän kehtaisin moittia muiden ihmisten tietoja maailman asioista. En myöskään mielelläni puuttuisi muiden työn tekemiseen ja työmoraaliin - varsinkaan kun en siitä ilmeisesti juurikaan mitään ymmärrä.

No, minä nyt tarkoitan yleisivistyksellä sitä että tietää esimerkiksi sota-ajan tapahtumista, historiasta ylipäätään, biologiasta ja sen sellaisista asioita ja seuraa asioita maailmalla.

Tarkoitus ei olut brassailla tuttavilla vaan kertoa lähinnä se että kaikki työt ovat mielenkiintoisia huolimatta siitä, mitä ihminen tekee. Opettajat usein vaikuttavat olevan liiankin ylpeitä omasta koulutustaustastaan, vaikka siihen ei aina olisi edes aihetta.
        Olen tavannut opettajia jotka ovat kiinnostuneita myös muiden ihmisten mielipiteistä ja työstä. Ja vastaavasti olen tavannut hyvin paljon jäykästi käyttäytyviä kansankynttilöitä, joiden käytöksestä paistaa selväst halveksunta alemmin kouluttautuneita kohtaan.

Tässä keskusteluketjussa on käynyt hyvin selväksi mitä mieltä pääosa opettajista on siivoojan työstä. "Antakaa sen luutan heilua" ja sen sellaiset kommentit ovat osoitus siitä.

Tässä on matkan varrella ollut muutama (varmaan vanhempi ja kokeneempi, kenties rehtori..) opettaja mukanani hämmästelemässä sitä miten toiset voivat jatkuvasti hoitaa huonosti työnsä.

Pistetään tämä ketju poikki ja todetaan että opettajat ovat äärettömän fiksuja ja ahkeria, eivätkä koskaan myöhästele kuin hyvin painavista syistä.
        Todetaan samalla että ala-asteitten opettajat ovat harvinaisen siistejä, sivistyneitä ja fiksuja ihmisiä.
        Me siivoojat vain olemme niiiin laiskoja ja tyhmiä, että emme sitä tajua.

Ei enää kirjoitella tänne. On käynyt selväksi että vika on laiskoissa siivoojissa, kun eivät viitsi tehdä ylimääräistä työtä ja jäädä ilmaiseksi ylitöihin.

• Ärztin

No, minä nyt tarkoitan yleisivistyksellä sitä että tietää esimerkiksi sota-ajan tapahtumista, historiasta ylipäätään, biologiasta ja sen sellaisista asioita ja seuraa asioita maailmalla.

Tarkoitus ei olut brassailla tuttavilla vaan kertoa lähinnä se että kaikki työt ovat mielenkiintoisia huolimatta siitä, mitä ihminen tekee. Opettajat usein vaikuttavat olevan liiankin ylpeitä omasta koulutustaustastaan, vaikka siihen ei aina olisi edes aihetta.
        Olen tavannut opettajia jotka ovat kiinnostuneita myös muiden ihmisten mielipiteistä ja työstä. Ja vastaavasti olen tavannut hyvin paljon jäykästi käyttäytyviä kansankynttilöitä, joiden käytöksestä paistaa selväst halveksunta alemmin kouluttautuneita kohtaan.

Tässä keskusteluketjussa on käynyt hyvin selväksi mitä mieltä pääosa opettajista on siivoojan työstä. "Antakaa sen luutan heilua" ja sen sellaiset kommentit ovat osoitus siitä.

Tässä on matkan varrella ollut muutama (varmaan vanhempi ja kokeneempi, kenties rehtori..) opettaja mukanani hämmästelemässä sitä miten toiset voivat jatkuvasti hoitaa huonosti työnsä.

Pistetään tämä ketju poikki ja todetaan että opettajat ovat äärettömän fiksuja ja ahkeria, eivätkä koskaan myöhästele kuin hyvin painavista syistä.
        Todetaan samalla että ala-asteitten opettajat ovat harvinaisen siistejä, sivistyneitä ja fiksuja ihmisiä.
        Me siivoojat vain olemme niiiin laiskoja ja tyhmiä, että emme sitä tajua.

Ei enää kirjoitella tänne. On käynyt selväksi että vika on laiskoissa siivoojissa, kun eivät viitsi tehdä ylimääräistä työtä ja jäädä ilmaiseksi ylitöihin.

Niinpä niin. Sinä määrittelet yleissivistyksen noin.

Et kuitenkaan tiedä, mikä ja milloin oli maailman kaikkien perustuslakien äiti. Tiedätkö jotain Elisenvaaran pommituksesta? Minkä kunnan alueella Elisenvaara sijaitsi?

Et tiedä, millä tavoin sinivuokko (Hepatica nobilis, aiemmin Anemone hepatica) tehokkaimmin leviää.

Et myöskään tiedä, mikä on Burkina Fason valtiomuoto etkä sitä, kauanko siellä on ollut kyseinen valtiomuoto.

Se siitä yleissivistyksestä.

Teet ihmeellisiä yleistyksiä, esimerkiksi, että "Opettajat usein vaikuttavat olevan liiankin ylpeitä omasta koulutustaustastaan, ". Minusta on oikein olla ylpeä saavutuksistaan, olkoonkin sitten vaikka vain luokan-, erityis- tai aineenopettajan tutkinto. Et mitenkään perustele väittämääsi, että opettajat jotenkin suhtautuisivat muihin ammatteihin tai tutkintoihin "ei arvostavasti". Sinä sen sijaan kyllä parjaat jatkuvalla syötöllä opettajia velvollisuuksiensa laiminlyömisestä ja jopa töistänsä lintsaamisesta. Totuus on kuitenkin se, että opettajat ovat yksi kaikkein tunnollisimpia ammattiryhmiä ja näkyyhän heidän sitoutumisensa ihan helposti vaikkapa legendaarisista Pisa-tuloksista. Yritä nyt vain myöntää se, vaikka sinua riepookin, kun he eivät välttämättä pidä tarpeellisena tai ehdi tai muuten kykene sinulta saamaansa ohjeistusta noudattamaan. Heidän pääasiallinen tehtävänsä on opettaa.

• Väsynyt Siivooja
        Ärztin kirjoitti:

Et kuitenkaan tiedä, mikä ja milloin oli maailman kaikkien perustuslakien äiti. Tiedätkö jotain Elisenvaaran pommituksesta? Minkä kunnan alueella Elisenvaara sijaitsi?

Et tiedä, millä tavoin sinivuokko (Hepatica nobilis, aiemmin Anemone hepatica) tehokkaimmin leviää.

Et myöskään tiedä, mikä on Burkina Fason valtiomuoto etkä sitä, kauanko siellä on ollut kyseinen valtiomuoto.

Teet ihmeellisiä yleistyksiä, esimerkiksi, että "Opettajat usein vaikuttavat olevan liiankin ylpeitä omasta koulutustaustastaan, ". Minusta on oikein olla ylpeä saavutuksistaan, olkoonkin sitten vaikka vain luokan-, erityis- tai aineenopettajan tutkinto. Et mitenkään perustele väittämääsi, että opettajat jotenkin suhtautuisivat muihin ammatteihin tai tutkintoihin "ei arvostavasti". Sinä sen sijaan kyllä parjaat jatkuvalla syötöllä opettajia velvollisuuksiensa laiminlyömisestä ja jopa töistänsä lintsaamisesta. Totuus on kuitenkin se, että opettajat ovat yksi kaikkein tunnollisimpia ammattiryhmiä ja näkyyhän heidän sitoutumisensa ihan helposti vaikkapa legendaarisista Pisa-tuloksista. Yritä nyt vain myöntää se, vaikka sinua riepookin, kun he eivät välttämättä pidä tarpeellisena tai ehdi tai muuten kykene sinulta saamaansa ohjeistusta noudattamaan. Heidän pääasiallinen tehtävänsä on opettaa.

Ei ole kyse minun antamastani ohjeistuksesta. En ole niitä keksinyt vaan joku muu.

Jokaisessa näkemässäni koulussa on olemassa sääntö, jonka mukaan oppilaiden tulisi järjestää oma paikkansa mm nostamalla tuolinsa ja tyhjentämällä plpettinsa päällinen.

Tapana on se että oppilaiden tai opettaja (jos oppilaat ovat esim vammaisia) lakaisee ylimääräiset askartelusilppunsa pois. Tämäkään ei ole minun keksintö.

Joku muu kuin minä on keksinyt oppituntien pituudeksi 45 minuuttia.

Joku muu kuin minä on keksinyt sen että oppilaat eivät saisi olla sisällä välituntien aikana paitsi kovilla pakkasilla ym poikkeustilanteissa.

Tätä ketjua on turha enää jatkaa. On käynyt selväksi että minun tulisi omalla ajallani esim nostaa oppilaiden tuolit, koska opettajat eivät kykene lapsille selittämään miksi on reilumpaa että jokainen nostaa oman tuolinsa eikä yksi ihminen nosta kaikkien tuoleja.

On käynyt myös selväksi että opettajien ei tarvitse ilmoittaa huoltohenkilökunnalle, jos ottavat kalenterin mukaan vapaana olevan tilan käyttöönsä.

On käynyt selväksi että lapsille ei tarvitse opettaa että siivoavat OMAT askartelusotkunsa. Sitä vartenhan siivooja on talossa ja äiti kotona.

Moni muukin asia on käynyt selväksi. Ei jatketa tätä ketjua enää.

• amisope_
        Ärztin kirjoitti:

Matikasta ei osata edes prosenttilaskua tai ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisemista. Joudumme opettamaan heille asioita jotka heidän kuuluisi jo osata. Reppanat eivät edes osaa pitää työkaluja käsissään, eikä aloitekyvystä ole tietoakaan

Peruskoulussa ei ilmeisesti opeteta sen paremmin matikkaa kuin teknistä työtäkään.

Kurssisuorituksia ei hylätä, ja meillä oppilaat sitten järkyttyvät kun saavat aikuisten oikeasti hylätyn, ja kurssi pitää täydentää tai käydä uudestaan.

Voi hel...ti teidän kanssanne.

• amispoe_
        amisope_ kirjoitti:

Matikasta ei osata edes prosenttilaskua tai ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisemista. Joudumme opettamaan heille asioita jotka heidän kuuluisi jo osata. Reppanat eivät edes osaa pitää työkaluja käsissään, eikä aloitekyvystä ole tietoakaan

Peruskoulussa ei ilmeisesti opeteta sen paremmin matikkaa kuin teknistä työtäkään.

Kurssisuorituksia ei hylätä, ja meillä oppilaat sitten järkyttyvät kun saavat aikuisten oikeasti hylätyn, ja kurssi pitää täydentää tai käydä uudestaan.

Minulta jäi alkuosa viestistä pois. Tässä viestini kokonaisena.

"Et kuitenkaan tiedä, mikä ja milloin oli maailman kaikkien perustuslakien äiti. Tiedätkö jotain Elisenvaaran pommituksesta? Minkä kunnan alueella Elisenvaara sijaitsi?

Et myöskään tiedä, mikä on Burkina Fason valtiomuoto etkä sitä, kauanko siellä on ollut kyseinen valtiomuoto."

Matikasta ei osata edes prosenttilaskua tai ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisemista.
        Joudumme opettamaan heille asioita jotka heidän kuuluisi jo osata. Reppanat eivät edes osaa pitää työkaluja käsissään, eikä aloitekyvystä ole tietoakaan

• amisope_.
        amispoe_ kirjoitti:

Minulta jäi alkuosa viestistä pois. Tässä viestini kokonaisena.

"Et kuitenkaan tiedä, mikä ja milloin oli maailman kaikkien perustuslakien äiti. Tiedätkö jotain Elisenvaaran pommituksesta? Minkä kunnan alueella Elisenvaara sijaitsi?

Et myöskään tiedä, mikä on Burkina Fason valtiomuoto etkä sitä, kauanko siellä on ollut kyseinen valtiomuoto."

Matikasta ei osata edes prosenttilaskua tai ensimmäisen asteen yhtälön ratkaisemista.
        Joudumme opettamaan heille asioita jotka heidän kuuluisi jo osata. Reppanat eivät edes osaa pitää työkaluja käsissään, eikä aloitekyvystä ole tietoakaan

Jatkoa edelliseen. olen ihmetellyt peruskoulun opettajien valittamaa tuntien valmisteluun kuluvaa aikaa. Mihin ihmeeseen sellaista tarvitsette?

Opetan sähköasennuksia ja olen alussa miettinyt harjoitustyöt. Ei minun tarvitse joka luokkaa varten niitä uudestaan tehdä. On omaa ammattitaitoa, että pystyn harjoitusasennusten aikana opettamaan esille tulevat oppilaiden kysymykset.

Minulla on myös itsetuntoa sen verran, että voin myös myöntää tietämättömyyteni ja sevitän asian seuraavaksi kerraksi.

• lo + eo
        amisope_ kirjoitti:

Valitettavasti oppilaissa on nykyään yhä enemmän sellaista ainesta, etteivät he edes kykenisi oppimaan esimerkiksi prosenttilaskua, paitsi ihan alkeet. Se, mistä tällaisen aineksen lisääntyminen johtuu, onkin sitten jo toisen keskustelun paikka, eikä sellaisesta varmaankaan voida edes julkisesti keskustella. Sitä pidettäisiin sopimattomana keskusteluna.

Monilla oppilaista on opiskelumotivaatio täysin hukassa, mutta heillä olisi kyllä kykyjä saada melko hyviäkin arvosanoja. Motivaation puute johtuu osittain siitä, että halutaan esittää "kovaa jätkää/tyttöä" muulle ryhmälle luokassa. Osittain se johtuu myös siitä, että monet nuoret elävät vain tätä päivää, eivätkä suunnittele tulevaisuuttaan saatikka näe sitä, miten heidän nykyinen toimintansa koulussa on heille itselleen haitaksi tulevaisuudessa.

Se pitää paikkansa, että joissakin kouluissa annetaan liian helposti "säälivitosia", mikä johtuu siitä, että opettajat eivät halua enempää työllistää itseään ja ehkä myös siitä, että oppilaita säälitään liikaa.

Muuten peruskoulun opettajia ei voi missään nimessä niputtaa kaikkia samaan nippuun. Luokan- ja aineenopettajat ovat koulutukseltaan ja muutenkin täysin erilaisia. Se vaikuttaa siihen, miten he opettavat oppilaita tai ottavat heidät kokonaisvaltaisesti huomioon. Tämän olen huomannut, koska olen työskennellyt sekä ala- että yläkouluissa.

• aineenopettaja

Minä olen myöhästellyt tänään aivan kamalasti. :( Ruokatauon onneksi ehdin pitää, kun olin jo niin nälkäinen, että aloin olemaan melkein kiukkuinen tunnillakin :D mutta muutoin välitunnit meni tyyliin "voi perkele, nytkö jo pitää mennä, enkä ole vielä ehtinyt tekemään loppuun töitä"

Yhtä lentämistä ollut koko päivä taas, tavaroita ja välineitä sinne tänne ja tuonne ja lopulta juokset luokkaan, jottet olisi kuin 5min myöhässä. Sori, mutta tää päivä oli taas tällainen, myöhästelin enkä yhtäkään välituntia (pl. ruokavälkkä) ehtinyt pitää!

terv. Aineenopettaja ilman omaa luokkaa ja välineet varastossa

• Aineenopettaja

Jatkettakoon vielä, että tällä hetkellä päätä särkee viimeistä päivää ja olen edelleenkin pingottunut kuin viulunkieli. Pakko kai ottaa rentouttava lasi...

• varovasti sen kanssa
        Aineenopettaja kirjoitti:

Jatkettakoon vielä, että tällä hetkellä päätä särkee viimeistä päivää ja olen edelleenkin pingottunut kuin viulunkieli. Pakko kai ottaa rentouttava lasi...

Niinpä. Niin minäkin tein vuosia sitten. se vaan johti siihen, että niitä lasillisia tarvin aina vaan enemmän. oli pakko lopettaa, kun oli yksi ongelma lisää

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      7454
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      129
      4190
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      29
      3542
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2908
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2503
    6. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2452
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2050
    8. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      47
      2040
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      373
      2022
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1958
    Aihe