Dioista .dgn

Kuinka papan diat saataisiin digikuviksi?
Onko laitteita olemassa?
Löytyykö palvelua?
Mitä maksaa?

14

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dol Biong
      • täi_

        Kiitos!
        Tästä löytyy ratkaisu, ellei palvelua saa ostettua helpommin.


      • Dol Biong
        täi_ kirjoitti:

        Kiitos!
        Tästä löytyy ratkaisu, ellei palvelua saa ostettua helpommin.

        Oma skanneri on ainoa mahdollisuus saada kopioista juuri sellaisia kuin haluat (rajaus, valotus, kontrasti yms).

        Palvelun ja skannerin ostaminen lienee tasan yhtä helppoa. Paitsi. että skanneria ostaessa ei tarvitse lähettää dioja minnekään (posti rikkoo diat matkalla).

        Lisäksi skannerilla saat myös papan negat tarvittaessa digikuviksi.


    • hemmynen

      paljonko papan dioja on. ja tarkoititko ehkä dng?

      • täi_

        Dioja olisi muutama sata.
        Tarkoitin .jpeg. Pääasia, että niitä voi näyttää ja arkistoida sekä tulostaa sähköisesti.


      • toni.
        täi_ kirjoitti:

        Dioja olisi muutama sata.
        Tarkoitin .jpeg. Pääasia, että niitä voi näyttää ja arkistoida sekä tulostaa sähköisesti.

        nuo filmi/diaskannerit ovat hyviä ei siinä mitään mutta voit pärjätä tällaisellakin http://www.verkkokauppa.com/fi/product/0703/ccfsj/Canon-CanoScan-5600F-varitasoskanneri-filmisovittimilla

        ta jos laitat lisää rahaa http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15766/crfnr/Canon-CanoScan-9000F-tasoskanneri niin tässä

        tällaisella saat varmaan riitävän laadun ja kohtuullisella rahalla, siis siinä on oltava tuo valo tuolla filmin/dian takana muuten ei onnistu tarpeeksi hyvin

        tällaisella saat skannattua kaikkea muutakin vaikka niitä vanhoja valokuvia joihin ei mahdollisesti enää diaa/filmiä löydy

        tulostin pitää olla erillinen koska tuota takavaloa ei taida yhdistelälaitteista löytyä

        nämäkin skannaa jo riittävän tarkasti kaikki virheetkin ja pölyn jota joudut miluummin poistamaankin

        tällainen olisi jo huippupeli mutta maksaa jo liikaa luulisin tai mitä kukin haluaa http://www.verkkokauppa.com/fi/product/43739/cjjtn/Epson-Perfection-V700-Photo-A4-skanneri


      • toni.
        toni. kirjoitti:

        nuo filmi/diaskannerit ovat hyviä ei siinä mitään mutta voit pärjätä tällaisellakin http://www.verkkokauppa.com/fi/product/0703/ccfsj/Canon-CanoScan-5600F-varitasoskanneri-filmisovittimilla

        ta jos laitat lisää rahaa http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15766/crfnr/Canon-CanoScan-9000F-tasoskanneri niin tässä

        tällaisella saat varmaan riitävän laadun ja kohtuullisella rahalla, siis siinä on oltava tuo valo tuolla filmin/dian takana muuten ei onnistu tarpeeksi hyvin

        tällaisella saat skannattua kaikkea muutakin vaikka niitä vanhoja valokuvia joihin ei mahdollisesti enää diaa/filmiä löydy

        tulostin pitää olla erillinen koska tuota takavaloa ei taida yhdistelälaitteista löytyä

        nämäkin skannaa jo riittävän tarkasti kaikki virheetkin ja pölyn jota joudut miluummin poistamaankin

        tällainen olisi jo huippupeli mutta maksaa jo liikaa luulisin tai mitä kukin haluaa http://www.verkkokauppa.com/fi/product/43739/cjjtn/Epson-Perfection-V700-Photo-A4-skanneri

        sitten vielä kohtuullisella makro-objektiivillä saat myös ehkä onnistuneita kuvia jos laitat valon dian taakse, voit joutua korjaamaan mahdollisen tynnyrivääristymän jollain kuvankäsittelyohjelmalla


      • valon dian taakse
        toni. kirjoitti:

        sitten vielä kohtuullisella makro-objektiivillä saat myös ehkä onnistuneita kuvia jos laitat valon dian taakse, voit joutua korjaamaan mahdollisen tynnyrivääristymän jollain kuvankäsittelyohjelmalla

        Miksi makro tekee tynnyrivääristymää?
        Luulisi, että ainakin pitemmät makrot tekisi ennemminkin tyynyvääristymää


      • toni.
        valon dian taakse kirjoitti:

        Miksi makro tekee tynnyrivääristymää?
        Luulisi, että ainakin pitemmät makrot tekisi ennemminkin tyynyvääristymää

        tutkittuani tarkemmin niin kyseessä on kikotuspolsteriväristymä

        kikotuspolsterit
        Muistaakseni jossain Päätalon kirjassa, olisko ollu "Tammerkosken sillalla" laitettiin jekkuna nuorenparin sänkyyn tyynyt keskelle sänkyä. Ne olivat "kikotuspolsterit". Selityksenä oli jotta naisen olisi hyvä kikottaa eli nostella vastaan.


    • pincushion

      "Kuinka papan diat saataisiin digikuviksi?"
      Digitoimalla ne jollain tavalla.
      Esim skannaamalla, taso- tai filmiskannerilla.
      Näsitä filmiskanneri on huomattavasti laadukkaampi, mutta myös kalliimpi.
      Tasoskanneri on myös monikäyttöisempi.


      "Onko laitteita olemassa?"
      On.

      "Löytyykö palvelua?"
      Löytyy, mutta se voi olla kovin kallista tuntiveloistustouhua.

      "Mitä maksaa? "

      Luultavasti paljon verrattuna siihen , että ostaa skanneri ja skannaa itse.



      "sitten vielä kohtuullisella makro-objektiivillä saat myös ehkä onnistuneita kuvia jos laitat valon dian taakse, voit joutua korjaamaan mahdollisen tynnyrivääristymän jollain kuvankäsittelyohjelmalla "

      kaikki objektiivit vääristävät jossain määrin.
      Makrot eivät kuitenkaan ole mitään vääristysihmeitä.
      Niissä kun on yleensä alle 1% vääristymä.
      Lisäksi epäilemättä alkuperäisen dian kuvauksessa käytetty objektiivikin on vääristänyt, jotta ei siitä eroon pääse kuitenkaan, joten turha stressata tuossa kohdin.

      Suurempi ongelma on saada hyvä tasainen valo, jonka kanssa kuvaa filmikuvat digimuotoon.

      • Oppivainen, VRK

        Hankin Epson V 700 scannerin, jossa saa diat laitettua kehyksineen kehikkoon 12 kplkerrallaan. Toimii hyvin, mutta hiukka kallis. Jos harrastaa valokuvausta, niin ei kallis.


      • aijaapalvelumaksaa

        luultavasti skannauspalvelu tietysti maksaa, sillä työ maksaa. Jos itsellä on aikaa istua yhden skannerin kanssa kuukausia koneen vieressä, skannaa itse. Muutoin venytä sitä eläkekassaa ja laita suosiolla diat jollekkin yritykselle skannattavaksi. Voit sitten tutkia jälkeenpäin kuvia rauhassa omalla koneella.


    • hemmynen

      minulla on vehkeet dian saattamiseksi.
      niin että JPG kuvasta saa tehtyä paperikuvan A4/600dpi.

      yksi ehto tosin, selvästi alivalottuneita en ala kuvaamaan.
      juuri sain isän diakuvista ne kaikkein alivalottuneimmat skannattua..
      onnistui välttävällä laadulla kun käytti ISO arvoa 3200-4000

      • marmelaati2

        Halvat scannerit ovat surkeita heti kun tulee vastaan alivalotettu originaali, tai jos kuvaa korjataan suoraan scannauksessa. Osittain tämän takia scannauspalvelut maksavat. Huonolla diascannerillla menee vain hermot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      124
      1207
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1048
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      884
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      818
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      744
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      685
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      667
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      594
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      579
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      545
    Aihe