Koulu kostaa kiusaamisen

koulusta

Tv-toimittaja Salla Paajanen avautuu viime elokuun lopulla kuolleen poikansa kohtalosta, hän kertoo myös aikaisemmasta koulukiusaamisesta ja vanhemman näkökulmasta, mitä tapahtuu, kun kiusaamiseen yrittää puuttua:

"Se, että Lauri oli koulukiusattu, valkeni Sallalle vasta kevätjuhlassa.

- Lauri näytti, kuinka hän vietti välituntinsa roskalaatikon takana piilossa ja leikki kivillä.

Lauria ei hyväksytty porukoihin ja hän alkoi pelätä kouluun menoa. Sallasta oli tuskallista katsoa, kuinka iloinen ja avoin poika muuttui pelokkaaksi. Ja kuinka varovaisesti luottamuksensa menettänyt lapsi suhtautui uusiin ihmisiin.

Salla otti kiusaamisen vakavasti, mutta ei saanut koululta vastakaikua.

- Vein asian kouluvirastoon asti, ja sen seurauksena huomasin lopulta itse olevani koululla kuulusteltavana. Opin, että koulumaailmaan on parempi olla puuttumatta - siitä seuraa kosto."

Kuinka monet vanhemmat ovatkaan saaneet huomata saman!

Eikä päättäjiä kiinnosta ilmeisesti tippaakaan, kuinka kauas kantoiset vaikutukset lapsen itsetunnon kehitykselle on kiusaamisella ja porukan ulkopuolelle sulkemisesta.

Ja kaikkein käsitämättömintä on, kun seuraa, KETKÄ koulujen vääriä käytäntöjä raivokkaimmin puolustavat, peittelevät ja salailevat usein kuin juuri opettajat!

Paajasten kohdalla tilanne rauhoitui, kun poika palasi takaisin entiseen kouluunsa, mutta tulipahan heidänkin nähtyä nykyisen kouluelämän ankaruus kiusaamistilanteissa. Vanhempia syytetään julkisuudessa puuttuvasta yhteistyöstä, mutta kun siihen ryhtyy, tulee itse syytetyksi.

Kiusaajana voi olla VTV:n raportinkin mukaan myös opettaja. Meillä on kokemusta myös siitä, että epävarma, ensimmäistä vuottaan rehtorina pätemistä yrittänyt rehtori suhtautui väärin oppilaaseen. Se tilanne rauhoittui opetusviraston väliin tulolla, muuten asiattomasti käyttäytynyt rehtori olisi jättänyt lapsen luokalleen.

41

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Rikosilmoitusta vaan jokaisesta kiusaajasta. Kyllä loppuu kiusaaminen.

      • 1950

        -Rikosilmoitukset ei tehoa,eikä lastensuojeluilmoitukset jos kiusaaja on sosiaalipuolen henkilön lapsi,tai lapsen lapsi."Syy noissa tapauksissa menee kiusatun ja potkitun syyksi.

        Esimerkki jossa poika kaataa itseään nuoremman tytön maahan ja potkii häntä niin pahoin,että tyttö pitää viedä lääkäriin tarkistettavaksi.(Sosiaalipuoli ei reakoinut mitenkään tapausta vaikka lääkäri kehoitti tekemään ilmoituksen) Kyseessä potkija oli turvakodin henkilön lapsen lapsi.


      • katkeraa kalkkia

        Kiusatulla tulee olla vankat ja pitävät todisteet jatkuvasta kiusaamisesta itseään kohtaan.

        Muutoin koulu olettaa ts. toteaa, että kiusattu oppilas valehtelee.


      • NuppuS
        1950 kirjoitti:

        -Rikosilmoitukset ei tehoa,eikä lastensuojeluilmoitukset jos kiusaaja on sosiaalipuolen henkilön lapsi,tai lapsen lapsi."Syy noissa tapauksissa menee kiusatun ja potkitun syyksi.

        Esimerkki jossa poika kaataa itseään nuoremman tytön maahan ja potkii häntä niin pahoin,että tyttö pitää viedä lääkäriin tarkistettavaksi.(Sosiaalipuoli ei reakoinut mitenkään tapausta vaikka lääkäri kehoitti tekemään ilmoituksen) Kyseessä potkija oli turvakodin henkilön lapsen lapsi.

        Myöskään opettajan lapsia tai sukulaislapsia ei millään mielletä kiusaajiksi koulussa.


    • koulusta

      Mielestäni nykykoulu on myös täysin perusteetta yliarvostettu hyvistä oppimistuloksista, sitä voisin perustella monellakin tavalla, mutta en paneudu siihen tällä kertaa. Salla Paajasen haastattelusta käy kuitenkin ilmi asia, josta olen ehdottoman samaa mieltä. Kaikkien lasten kohdalla heidän lahjakkuutensa ei tule ilmi nykykoulussa:

      "- Lukio jäi kiinni ruotsista ja äidinkielestä. Varsinkin äidinkieli ihmetytti meitä - kuinka kahden toimittajan lapsi ei osaa kirjoittaa ainetta? Suhtauduin kuitenkin asiaan rennosti, voihan sen lukion suorittaa myöhemmin, jos siltä tuntuu.

      Koulukiusaaminen leimasi koko Laurin elämää niin, että hän jäi tarkkailijaksi, eikä uskaltanut tuoda itseään esille.

      - Kiusaaminen vaikutti syvästi Laurin itsetuntoon. Vilpitön ja iloinen poika menetti luottamuksen pärjäämiseensä uusissa ympyröissä, uusien ihmistenkanssa. Ihminen tarvitsee perheensä lisäksi myös ystäviä tullakseen ehjäksi, Salla arvioi."

      Myöhemmin tapaturmaksi osoittautuneen poikansa kuoleman jälkeen, Salla meni läheistensä kanssa tyhjentämään pojan asuntoa, poika menehtyi siis 23-vuotiaana:

      "- Löysin paljon hänen kirjoituksiaan, sanoituksia ja omaelämäkerrallista tekstiä, jossa hän purki tuntojaan. Poika, joka reputti ainekirjoituksessa, osoittautuikin taitavaksi kirjoittajaksi."

      Paajasten kohdalla kiusaaminen kesti artikkelin perusteella vain vähän toista vuotta. Minun lapsellani on paljon pitempi kiusaamishistoria ja nimenomaan juuri arkuus ilmaista kirjoittamallakin itseään on näkynyt nyt yläasteella, vaikka nykyinen koulu onkin hyvä.

      Vaikea sanoa vielä, riittääkö minun antamani tuki, kannustus ja ideointi tuosta arkuudesta eroon pääsemiseen. Musiikki ja omat sanoitukset ovat myös minun lapsellani tärkeä itseilmaisun kanava. Ja onneksi nykyinen koulu myös tukee ja kannustaa nimenomaan luovuutta monella tapaa. Vasta täällä hänen lahjakkuutensa on saanut arvostusta, kun entisessä kiusaavassa koulussa esim. hänen kauniit ja upeat työnsä revittiin koulun seinältä ainakin parina vuotena.

      Sekin on kiusaamista, mutta opettajat "eivät huomanneet" repimistä ollenkaan ja näin lapsi sai muka puuttuvien töiden takia kuvaamataidosta kahtena vuonna 8 kun muuten hänen työnsä ovat olleet kympin tasoa.

      • Biologinen side

        S. Paajasen haastattelusta lisään vielä kertomuksen biologisen siteen merkityksestä ja voimasta, koska nykyään ls:ssa vanhemmuus on menettänyt kaiken arvostuksensa. On vain hirveitä vanhempia, jotka eivät muka tajua lapsestaan yhtään mitään ja toisella puolella autuaan jaloa ja uhrautuvaa työtä tekevät, tosin hyvin mielivaltaista sellaista sosiaalityöntekijät:

        "- Opin olemaan tuntosarvet pystyssä. Sellaiseksi tulee, kun joutuu olemaan huolissaan lapsensa hengestä ja terveydestä. Minulle kehittyi valtavan hyvä ja toimiva intuitio. Aavistan rakkaussurut, rahahuolet, murheet töissä tai opinnoissa.

        Siihen intuitioon liittyy Sallan mielestä myös äkillinen itkukohtaus varhain elokuun viimeisen lauantain aamuna.

        - Ei minulla todellakaan ole tapana herätä aamuun itkien. Mutta silloin nyyhkin mieheni kainalossa ja sanoin: Minulla on niin valtavan surullinen olo, tuntuu ihan kuin oma lapsi olisi kuollut. Mutta en tietenkään osannut liittää tunnetta mihinkään konkreettiseen asiaan, että se olisi todella totta.

        Politoista tuntia myöhemmin hän sai viestin poikansa kuolemasta."


      • Surullinen tapaus.
        Biologinen side kirjoitti:

        S. Paajasen haastattelusta lisään vielä kertomuksen biologisen siteen merkityksestä ja voimasta, koska nykyään ls:ssa vanhemmuus on menettänyt kaiken arvostuksensa. On vain hirveitä vanhempia, jotka eivät muka tajua lapsestaan yhtään mitään ja toisella puolella autuaan jaloa ja uhrautuvaa työtä tekevät, tosin hyvin mielivaltaista sellaista sosiaalityöntekijät:

        "- Opin olemaan tuntosarvet pystyssä. Sellaiseksi tulee, kun joutuu olemaan huolissaan lapsensa hengestä ja terveydestä. Minulle kehittyi valtavan hyvä ja toimiva intuitio. Aavistan rakkaussurut, rahahuolet, murheet töissä tai opinnoissa.

        Siihen intuitioon liittyy Sallan mielestä myös äkillinen itkukohtaus varhain elokuun viimeisen lauantain aamuna.

        - Ei minulla todellakaan ole tapana herätä aamuun itkien. Mutta silloin nyyhkin mieheni kainalossa ja sanoin: Minulla on niin valtavan surullinen olo, tuntuu ihan kuin oma lapsi olisi kuollut. Mutta en tietenkään osannut liittää tunnetta mihinkään konkreettiseen asiaan, että se olisi todella totta.

        Politoista tuntia myöhemmin hän sai viestin poikansa kuolemasta."

        Salla Paajanen kertoo Menaiset lehdessä poikansa kuolemasta.

        http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/ihmiset/poikansa_menettanyt_salla_paajanen_olin_pelannyt_suruviestia_koko_laurin_elaman
        ----------


      • hoitajan raivosta
        Biologinen side kirjoitti:

        S. Paajasen haastattelusta lisään vielä kertomuksen biologisen siteen merkityksestä ja voimasta, koska nykyään ls:ssa vanhemmuus on menettänyt kaiken arvostuksensa. On vain hirveitä vanhempia, jotka eivät muka tajua lapsestaan yhtään mitään ja toisella puolella autuaan jaloa ja uhrautuvaa työtä tekevät, tosin hyvin mielivaltaista sellaista sosiaalityöntekijät:

        "- Opin olemaan tuntosarvet pystyssä. Sellaiseksi tulee, kun joutuu olemaan huolissaan lapsensa hengestä ja terveydestä. Minulle kehittyi valtavan hyvä ja toimiva intuitio. Aavistan rakkaussurut, rahahuolet, murheet töissä tai opinnoissa.

        Siihen intuitioon liittyy Sallan mielestä myös äkillinen itkukohtaus varhain elokuun viimeisen lauantain aamuna.

        - Ei minulla todellakaan ole tapana herätä aamuun itkien. Mutta silloin nyyhkin mieheni kainalossa ja sanoin: Minulla on niin valtavan surullinen olo, tuntuu ihan kuin oma lapsi olisi kuollut. Mutta en tietenkään osannut liittää tunnetta mihinkään konkreettiseen asiaan, että se olisi todella totta.

        Politoista tuntia myöhemmin hän sai viestin poikansa kuolemasta."

        Tästä intuitiosta ja näkymättömästä siteestä aavistaa ja tuntea lapsen elämään liittyviä kokemuksia ja lapsen tunteita ovat kautta aikain kuvanneet monet vanhemmat.

        Tuttua on meilläkin. Kaikkein hirveintä oli kokea laittoman huostaanoton aikana alle 10-vuotiaan pelko, yksinäisyys ja suunnaton ahdistus laitoksessa.

        Ja lapsen pahoinpitelijä-hoitajan raivo oli käsittämätöntä. Hänet esiteltiin minulle "luotettavana ja arvostettuna, laitoksen pitkä aikaisena työntekijänä". Pitkäaikainen tarkoitti sitä, että reilun toistakymmenen vuoden aikana lukemattomat lapset olivat joutuneet hänen pahoinpitelyjensä kohteiksi.


    • Lähde, kiitos

      Missä tämä Salla Paajasen haastattelu on luettavissa?

      • Lähde, kiitos

        Ahaa...joku olikin sen jo linkittänyt, hyvä


    • Ammattikasvattaja

      Hmm...

      Ei Paajanen ainakaan tuossa jutussa nyt ihan täysin koko ympäröivää maailmaakaan tuominnut:

      "...Mutta nyt surun keskellä mietin paljon sitäkin, millainen äiti olen ollut. Olisiko pitänyt tehdä jotakin toisin? Vaikka tarkoittaa hyvää, ei silti voi tietää, mitä valinnoista seuraa.

      Lauri oli vain kahdeksan päivän ikäinen, kun Salla aloitti uuden työnsä Huomenta Suomen aamulähetyksessä.

      – Olin urani alussa, työ oli minulle hieno tilaisuus ja olin niin nuori, että uskoin selviytyväni kaikesta.

      Lauri oli kouluikäiseksi asti hyvin allerginen ja sai hengenvaarallisia astmakohtauksia. Usein juuri öisin tuli äkkilähtöjä polille lasta pelastamaan."

      Asioissa tuppaa olemaan aina monta puolta.

    • Manta1

      Kirjoittamisongelman aiheuttaa yhä useammin koulukiusaaminen, ja edellistä harjoittavat niin 'sairaat' opettajat kuin oppilaatkin.
      Koulu kostaa vanhemmille (oppilaan ja vanhemman) ns. "huonon käytöksen". Koulusta todettiin, et pitää käyttäytyä kiltisti koulua kohtaan, esim. ei saa valittaa mistään, tai tulee huutia.

      koulukiusattu lapsi ja yh.äiti

      • Ammattikasvattaja

        "Koulusta todettiin, et pitää käyttäytyä kiltisti koulua kohtaan, esim. ei saa valittaa mistään, tai tulee huutia."

        Vai niin koulu teki?

        Millä tavoin tuo viesti välitettiin sinulle? Kuka viestin oli allekirjoittanut? Mitä viestisä luki?


      • Omantunnon piikki
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        "Koulusta todettiin, et pitää käyttäytyä kiltisti koulua kohtaan, esim. ei saa valittaa mistään, tai tulee huutia."

        Vai niin koulu teki?

        Millä tavoin tuo viesti välitettiin sinulle? Kuka viestin oli allekirjoittanut? Mitä viestisä luki?

        Manta1 on oikeassa. Ja Salla Paajanen kuvaa haastattelussaan niitä ajatuksia ja tunteita, joita joka ainut NORMAALI, tavallinen vanhempi joutuu joskus läpi käymään. Eli istumaan alas ja miettimään, onko varmasti kaikissa tilanteissa toiminut juuri tämän lapsen kannalta oikein, onko huomioinut lapsen riittävästi vaikeitakin päätöksiä tehdessään.

        Eihän keneltäkään vanhemmalta voi vaatia enempää kuin sen hetkisessä tilanteessa yrittää löytää lapsen kannalta parhaat vaihtoehdot ja ratkaisut.

        Jos nimimerkki amm.kasvattaja ei ikinä ole tätä itsetutkiskelua suorittanut, niin sinä et ole tavallinen vanhempi.

        Mutta tuo jatkuva korostaminen, että asioissa on kaksi puolta, on meille tavallisille vanhemmille yksinomaa loukkaavaa. Ja koska teet sitä jatkuvasti, on se ilmeisesti sellaiseksi tarkoitettukin. Sitten vielä kiukuttelet, kun täällä ei synny keskustelua.

        Koska asioissa on aina kaksi puolta, niin mietipä nyt kerran hyvin tarkkaan, miksi juuri sinun kanssasi on niin vaikea saada aikaan mitään keskustelua.


      • Omantunnon piikki
        Omantunnon piikki kirjoitti:

        Manta1 on oikeassa. Ja Salla Paajanen kuvaa haastattelussaan niitä ajatuksia ja tunteita, joita joka ainut NORMAALI, tavallinen vanhempi joutuu joskus läpi käymään. Eli istumaan alas ja miettimään, onko varmasti kaikissa tilanteissa toiminut juuri tämän lapsen kannalta oikein, onko huomioinut lapsen riittävästi vaikeitakin päätöksiä tehdessään.

        Eihän keneltäkään vanhemmalta voi vaatia enempää kuin sen hetkisessä tilanteessa yrittää löytää lapsen kannalta parhaat vaihtoehdot ja ratkaisut.

        Jos nimimerkki amm.kasvattaja ei ikinä ole tätä itsetutkiskelua suorittanut, niin sinä et ole tavallinen vanhempi.

        Mutta tuo jatkuva korostaminen, että asioissa on kaksi puolta, on meille tavallisille vanhemmille yksinomaa loukkaavaa. Ja koska teet sitä jatkuvasti, on se ilmeisesti sellaiseksi tarkoitettukin. Sitten vielä kiukuttelet, kun täällä ei synny keskustelua.

        Koska asioissa on aina kaksi puolta, niin mietipä nyt kerran hyvin tarkkaan, miksi juuri sinun kanssasi on niin vaikea saada aikaan mitään keskustelua.

        Kiva, että tuo Salla Paajasen haastattelu tuotiin tänne, koska hänen kokemuksensa on tismalleen sama kuin lukemattomilla muillakin koulukiusattujen lasten vanhemmilla.

        Tänne tuodussa linkissä on haastattelusta vain murto-osa, mutta aloituksessa on pätkiä lainattu paperilehden haastattelusta. Voisin kopioida sen vaikka kokonaankin tänne, mutta en tiedä, onko se tekijänoikeuslakien mukaista, koska on kyse kuitenkin tuon lehden uusimmasta, juuri ilmestyneestä numerosta.

        Paajaset välttyivät suuremmilta kostotoimilta, koska asuivat suuressa kaupungissa ja tilanne rauhoittui, kun lapsi palasi vanhaan kouluunsa, jossa lasta EI kiusattu. Mutta kuitenkin ilmeisesti toista vuotta kestänyt kiusaaminen jätti lapseen niin vakavia jälkiä, että hänen oli vaikeuksia ilmaista esim. kirjoittamalla itseään.

        Kiusatuksi joutuminen on AINA lapsen itsetuntoa vaurioittava kokemus, siitä ei päästä mihinkään. Olen huomannut saman lapsestani, että pitkä koulukiusaamistausta vaurioitti hänen omakuvaansa niin, että hän on tarvinnut kotona moninkertaisen määrän tukea ja kannustusta, että rohkenee kirjoittaa koulussa omia tunteitaan, mielipiteitään ja ajatuksiaan.

        Jotkut koulut puuttuvat reilusti ja rohkeasti kiusaamiseen ja jotkut eivät. Tätä tosiasiaa ei pysty muuksi muuttamaan, raivosi sitä vastaan miten voimakkaasti tahansa.


    • Ammattikasvattaja

      "Jotkut koulut puuttuvat reilusti ja rohkeasti kiusaamiseen ja jotkut eivät. Tätä tosiasiaa ei pysty muuksi muuttamaan, raivosi sitä vastaan miten voimakkaasti tahansa."

      En kiistä sitä. Koulukiusaaminen kuitenkin on monisäikeinen asia eikä aina ihan niin yksinkertainen asia kuin luulisi. Jos asia olisi yksinkertaisesti ratkaistavissa, ongelma olisi jo korjattu. Uusi asiahan kyseessä ei ole.

      Jostakin syystä jopa aikuistenkin yhteisöissä kiusataan. Kenen syy se on?

      Olisin vain halunnut kuulla nimimerkiltä Manta1 sen, mitä koulu konkreettisesti teki.

      Asioissa ON aina VÄHINTÄÄN kaksi puolta.

      • Silmät umpeen

        Ennen koulukiusaamiseen sentään puututtiin,nykyään ei edes yritetä puuttua, vaan opettajat katsoavat, että asia ei kuulu heille. He vain opettavat.


      • jfsdlfjslk
        Silmät umpeen kirjoitti:

        Ennen koulukiusaamiseen sentään puututtiin,nykyään ei edes yritetä puuttua, vaan opettajat katsoavat, että asia ei kuulu heille. He vain opettavat.

        Asio on juuri päinvastoin. Nykyään koulukiusaamiseen todellakin puututaan, ja tehdään paljon ennalta ehkäisevää työtä sen vähentämiseksi. Huomaa kyllä, ettet juurikaan tunne nykykoulua ja sen käytänbteitä.


    • Selviä asioita

      Kun se pitkään jatkuu, niin yleensä siinä on vain kaksi syyllistä:
      koulu ja kiusaaja/kiusaajat.

      Turhastako täällä joku kuvittelee muutaman koulun saaneet oikeudessa tuomioita siitä, että kiusaamisen on annettu vain jatkua? Ja uhri on tuomittu SAMAAN mittavat rahalliset korvaukset.

      Turha täällä on enempää repostella yhtäkään kurjaa juttua, jossa koulu ei ole hoitanut omaa osuuttaan kunnialla.

      Eiköhän ne työpaikkakiusaajat ole just entisiä koulukiusaajia, jotka on laskettu kuin koira veräjästä. Ja lisäksi jotkut vanhemmat vielä näyttävät kotona mallia omalle lapselleen esim. nettikiusaamisesta.

    • sirpajarvinen

      Haluaisin sanoa myös oman sanani kiusatun lapsen vanhempana. Kaikki tapahtui viime talvena pienessä kyläkoulussa Eteläpohjanmaalla...... Poikaani kiusattiin hänen oppimisvaikeuksien ja pyöreytensä vuoksi, välitunnilla oli tönimistä ja luokassa nimittelyä sekä tavaroiden vientiä. Kuinka lukemattomat kerrat olin kouluun yhteydessä asiasta. Kerran hänet oli tönäisty lumikasan päältä aitaa kohti sillä seurauksella että löi päänsä maalitolppaan ja silmälasit hajosivat. Hän oli koulumatkalla oksentanut mikä viittasi heti aivotärähdykseen. Olin asiasta yhdeydessä kouluun, mutta heidän mielestään se että poika oli oksentanut koulumatkalla ei kuulu heille. Olisi luullut heidän tarkistavan lapsen kunnon ja ilmoittavan tapahtuneesta minulle, mutta ei. Kun kyselin kuka korvaa silmälasit, koulun vakuutusko? koska hän tarvii ehdottomasti lasit, eikä minulla yksinhuoltajana ollut 500 euroa tosta vain. Ei korvannut koulu laseja. Onko tässä opettaja, joka on koulun rehtori tehnyt virka virheen ja lastensuojelu rikoksen kun on tavallaan jättänyt lapsen heitteille. Olemme muuttaneet paikkakunnalta pois, ja toivon todellakin ettei kukaan toinen koe samaa.

    • bea00

      Kiitos sinulle kun nostit tämän ketjun. En ollut aiemmin tätä huomannut. Meillä on myös huonoja kokemuksia. Sekä itselläni, että lapsellani. Kiusaaminen lapseni entisessä koulussa oli jatkuvaa. Koulussa osa opettajista syyllisti lasta kiusaamisesta, koska hän ei ollut samanlainen kuin muut. Hän sai lukuisia neuvoja miten käyttäytyä kuin enemmistö, ettei herättäisi huomiota. Lapseni ei kuitenkaan ole terve, eikä pysty niihin asioihin mitä vaadittiin. Hänellä on tästä myös lukuisia lausuntoja sairaalasta, jotka olivat myös koulun luettavissa.
      Aiemmassa koulussa lapsen puolta oli pidetty ja kiusaamiseen puututtu.
      Vaikka en koe, että koulu olisi syyllinen lapseni nykyiseen tilanteeseen, uskon että jatkuva kiusaaminen alensi itsetuntoa niin, että lapseni sairastui myös psyykkisesti.
      Hän on ollut huostaanotettuna oireilun vuoksi, ja vasta nyt näyttää, että hän pääsisi hoitoon, kunhan paikka sairaalasta järjestyy.
      Kiusaajat eivät taida ymmärtää mitä he tekevät, tai sitten leikkivät ihmisillä.
      Haluaisin, että koulut ottaisivat vastuuta oppilaista silloin, kun he ovat koulussa.
      Ja kiusaajien vanhemmat tekisivät jotain. Yleensä he eivät tulleet palavereihin edes. Kieltämistä, ettei oma lapsi kiusaa, sain kyllä kuulla.
      Voimia teille

    • kokemuksesta

      Minulla on myös sellainen kokemus, että kiusaajien vanhemmat eivät tule järjestettyihin tapaamisiin.
      Meillä niitä järjestivät muutamia vanhemmat omatoimisesti ja yksi oli myös koulun järjestämä. Muut vanhemmat olivat paikalla, mutta kiusaajien kotoa ei ketään.

      • Terkkuja Huikkaan al

        Meillä taas oli niin erttä aktiivisesti koetettiin saada paleverejä koululle ja koulu kieltäytyi ,mitään ei ole tapahtunut Ja kun viimenään usen kuukauden jälkeen olisi ollut palaveri niin meille ilmoitettiin väärä päivä ja emmehän voineet olla silloin siellä asia vietiin perusopetuspäällikölle joka haukkui puhelimessa minut pystyyn JA MINUN POIKANI OLI SE JOTA OLI KIUSATTU PITKÄÄN


    • tuomioita toivova

      Hirveä lukea edeltä, miten lapsi otetaan huostaan, koska hän alkaa "oireilla" koulukiusaamisen takia. Mutta nimenomaan näin asiat on hoidettu viime vuosina.

      Kun yhteiskunta on kyvytön ja osin myös haluton mitenkään suojelemaan kiusaamisen uhreja, on mukava haukkua vain heidän vanhempiaan laittomistakin huostaanotoista.

      Meidän alueella oli tosi fiksu koulupsykologi, jonka kanssa suorastaan ystävystyimme kauheimpina kouluvuosina. Hän sanoi jo joskus vuosia sitten, että jos joitakuita on huostaanotettava kiusaamisen varjolla, niin sinne kuuluisivat nimenomaan kiusaajien perheet, eikä suinkaan kiusatut.

      Koulurauhaa-lehdessä käsitellyt ja täälläkin esillä olleet tapaukset ovat kamalimpia, miten koulu voi osallistua kiusaamiseen ja tukea sitä. Toivottavasti ainakin osa törkeimpien kuntien hyvä-veli-kiusaamisen-suojelu-organisaatioista saa aikanaan kunnon rapsuja käräjillä.

    • myös täällä

      Näkeehän sen tälläkin palstalla, miten kiusaajat toimivat, siis aikuiskiusaajat.

      Sellaisestakin tapauksesta, josta on kaikkien valitusviranomaisten rapsut jo viranomaisille, miten väärin ovat toimineet, niin täällä kiusaaja mitätöi tällaisista tapauksista kirjoittamisen, että "vanhemmilta jää tosiasiat huomaamatta".

      On se kumma kun eduskunnan oikeusasiamies,
      oikeuskansleri ja Valvira ovat silti samaa mieltä kuin vanhemmat.

      Mutta kiusaajat ovat aina kiusaajia, olivat minkä ikäisiä tahansa.

    • laittomuus valtaan

      Kouluongelmat ovat merkittävä huostaanoton syy, vaikka näin ei tietenkään saisi olla. Mikä on kauheampaa maailmassa kuin menettää omat lapsensa, joita on kasvattanut ja rakastanut. sitten tulee joku sossu, ja sanoo, ettei teistä ole kasvattajiksi, oletta vaarana omille lapsillenne. Oletettu uhka riittää. Näyttövelvolisuus on vanhemmilla. Se tietää, kuka tämän on kokenut, ja näitä on maassamme paljon. Kiusaaminen jatkuu läpi elämän vain toisessa muodossa, ja olevinaan ihan laillisesti lapsen edun nimissä.

      • Netta K

        Olemme tietoisia koulujen lukuisista LS ilmoituksista, oppilaan jäädessä pois koulusta jatkuvan kiusaamisen vuoksi. Yksi oppilas voi joutua ilmiannetuksi kymmeniä kertoja vuodessa.


    • sinnittelee eteenpäi

      " koulusta 29.11.2012 15:08"


      " Tv-toimittaja Salla Paajanen avautuu viime elokuun lopulla kuolleen poikansa kohtalosta, hän kertoo myös aikaisemmasta koulukiusaamisesta ja vanhemman näkökulmasta, mitä tapahtuu, kun kiusaamiseen yrittää puuttua:

      "Se, että Lauri oli koulukiusattu, valkeni Sallalle vasta kevätjuhlassa."

      lue edellinen kokonaan

      8.52013
      Oman lapseni koulutarina on samanlainen...mutta hän jaksaa vielä toistaiseksi elää; jollain tavalla sinnitellä eteenpäi!

    • Kostoa nauttineet

      "koulusta
      29.11.2012 15:08"

      " Ja kaikkein käsitämättömintä on, kun seuraa, KETKÄ koulujen vääriä käytäntöjä raivokkaimmin puolustavat, peittelevät ja salailevat usein kuin juuri opettajat!
      "

      edellinen on niin tuttua tekstiä, että on pakko uskoa kouluilla olevan 'yhteisesti sovittu kaava' jolla oppilaita ja vanhempia koulussa kohdellaan huonosti ja epäoikeudenmukaisesti.

    • Ammattikasvattaja

      Missä Suomen koulussa opettajat opettavat lapsia kiusaamaan toisiaan?

      • TelluS

        Haluatko listan kiusaavista kouluista?


      • Ammattikasvattaja
        TelluS kirjoitti:

        Haluatko listan kiusaavista kouluista?

        Riittää, kun luettelet ne koulut, joissa opettajat opettavat oppilaat kiusaamaan toisiaan.


      • Yksi kiusaava koulu
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Riittää, kun luettelet ne koulut, joissa opettajat opettavat oppilaat kiusaamaan toisiaan.

        Voisin mainita yhden koulun, mutta se onkin nyt laitettu viime viikolla lopetettavien koulujen listalle. Koulussa saikin oppilaita potkia päähän yli 60 vuotta. Hyvä, että koulu lopetetaan ja toivottavasti ko. koulun opettajat eivät jää paikkakunnalle.


    • Irtisanottu ope

      On hyvä muistaa, että opettajan pedagoginen pätevyys ei pätevöidä opettajaa koulukiusaamisen asiantuntijaksi! Oppettajilla voi nykyään olla yli 20 oppilasta, joista osa on integroitu erityisluokista! Älkää syytäkö opetajia kaikista yhteiskunnan ongelmista! Elämme tällä hetkellä opetusmaailmassa missä oppilaat saavat tehdä ja sanoa mitä lystää: raivokohtaukset, huorittelut ja kaikki mahdolliset, mistä moni ei osaa edes kuvitellakkaan. Mutta opettaja ei saa teoriassa korottaa edes ääntään oppilaalle. Näin se menee.

      Koulu on ilmeisesti ainoa instituutio missä saa pahoinpidellä ihmisiä ilman minkäänlaisia seuraumuksia.

    • opelle

      Yksinomaan minä olen kirjoittanut tänne ensimmäisen kerran tuosta kuvaamastasi ongelmasta jo varmaan lähes 10 vuotta sitten. Enkä tosiaan syyttänyt opettajia, vaan arvostelin viime vuosien hallituksia siitä, että tähän jamaan on tultu lasten elämässä niin päiväkodeissa kuin kouluissakin.

      Toki opettajissa on hyviä ja huonoja, samoin kuin vanhemmissa, mutta puhun nyt yleisellä tasolla.

      On suurta idiotismia syyttää yhtä yksittäistä ihmisryhmää lasten nykyisistä ongelmista, ei opettajia, ei vanhempia, ei lastentarhanopettajia.

      Meno on kouluissa ja päiväkodeissa saanut jatkua kuin villissä lännessä, kyllä ongelmat on tiedostanut jokainen järkevä ajatteleva aikuinen, mutta vanhempien hätähuutoihoin ei kukaan ole välittänyt vastata muuta kuin heitä haukkumalla kohta parikymmentä vuotta.

      Ensin piti tapahtua jotain todella järkyttävää, sitten piti todentaa Pisa-tulosten lasku ja julkistaa vähän virallisempi tutkimus päiväkodeista, ennen kuin alettiin virallisesti haikailla, että mitä on tullutkaan tehtyä.

      Eivät kodit yksinään pysty pitämään lasten elämää kasassa, koska muualla voi ja saa tapahtua ihan mitä tahansa!

      Olen edellisen kanssa samaa mieltä, paitsi tästä lauseesta:
      "Koulu on ilmeisesti ainoa instituutio missä saa pahoinpidellä ihmisiä ilman minkäänlaisia seuraumuksia."

      On myös toinen instituutio, jonka sisällä ja jonka nimissä lasta voi pahoinpidellä ilman mitään seuraumuksia ja se on lastensuojelu.

    • Sherlock Holmes

      Jos kotona ovat asiat kunnossa lastensuojelua ei tarvita. Vastuu ongelmista on tosiasiassa aina vanhemmilla.

    • serlokille

      Surkea serlokki mitätöi valtion ylimmän valvontaviranomaisen tutkimuksen ja todistuksen siitä, että laittomia huostia tehdään.

      Näistä asioista on puhuttava ja tullaan puhumaan vielä tulevina vuosina paljon, kun on määrä vähentää laitossijoituksia.

      Tietysti se rassaa bisnesyrittäjiä, joten surkeita serlokkeja tulee olemaan paljon jatkossakin.

      Lasta voidaan potkia päähän päiväkodista alkaen, sama jatkuu koulussa, lapsen identiteetin kehittyminen estetään täysin ja lasten pahoinpitelyn suosijat hokevat samaa mantraansa "vastuu on vanhemmilla".

      Onneksi nämä epäsuhdat on jo asiantuntijoiden piirissä myönnetty, mutta serlokithan saavat tietysti jatkaa omaa mantraansa.

      • Sherlock Holmes

        Kuka puhui huostaanottamisesta? Puhuin lastensuojelusta.

        Lastensuojelua tarvitaan jos vanhemmat sähläävät. Tavalla tai toisella kysymys on ihan aina siitä.

        Jos lapsia on huostaanotettava vanhemmat ovat sählänneet vain vielä enemmän. Syypää löytyy siis selkeästi kotoa.

        Etkö osaa kirjoittaa nimeänikään oikein? No, ymmärrän. Ei kaikki onnistu kaikilta.


    • serlokille

      Kyllä nuo edellä kuvatut koulujen ongelmat liittyvät huostaanottoihin, mutta olisikohan sinun parasta olla puuttumatta asioihin, joista et mitään tajua.

      Syypää läheskään kaikkiin huostaanottoihin ei varmasti löydy kotoa vai väitätkö VTV:kin valehtelijaksi.

      Mitkä kaikki nimesi täällä pitäisi kirjoittaa muka o i k e i n? Luulisin että tuo kirjoitusasu on pilkkamielessä valittu multinikille ja niin teen minäkin. Hyvä valinta!

      • Sherlock Holmes

        Kouluilla ei ole ongelmia huostaanottojen vuoksi vaan siksi että vanhemmat ovat avuttomia. Alkuperäinen syy siis aina vanhemmissa.


    • kotikoulu

      Kotikoulu voisi olla hyvä vaihtoehto jos koulu ei kerran saa kiusaamista kuriin.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      80
      1574
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1287
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      118
      1280
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1186
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1064
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      862
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      802
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      785
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      384
      782
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      132
      752
    Aihe