Sohaisen ehkä muurahaispesää ottamalla tällaisen aiheen esille mutta ainakin täällä päin missä itse asun tämä on hyvin ajankohtainen aihe.
Melkein joka viikko kuulee varoituksia rotanmyrkky lihapullista, kylvetyistä lasinsiruista tai kanamunista joissa on neuloja. Tässä kaupungissa alueet vaihtelevat mutta todella usein niitä kuulee juuri tältä alueelta missä itse asun, joten voisi päätellä että täällä on joku tai joitakin todella aktiivisia koiranvihaajia toimissaan.
Oman pihan myrkyttäminen on _jotenkin_ vielä ymmärrettävää mutta se että yleisille lenkkipoluille ja metsään kylvetään noita ansoja? Mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa?! Itselläni on hyvin vaikea ymmärtää, mitä tuollaisen ihmisen päässä liikkuu!
Kerron tässä muutaman tarinan koska tiedän että täälläkin noita myrkytysuhkailuja on kuulunut.
Kaverillani oli kolmevuotias seropi narttu. Oikein ihana tapaus vaikka hiukan arka, rakasti ihan kaikkia kunhan uskalsi tulla tutustumaan! Oikeastaan hyvin paljolti täydellinen koira jos arkuutta ei otettu lukuun. Oikea rakkauspakkaus! :)
Eräänä päivänä kaverini oli käyttämässä koiraansa tavallisella iltalenkillä, reitillä mitä he aina kulkivat. Kaverini huomasi jossain vaiheessa että koira söi jotain, hän äkkiä tarkisti suun mutta ei nähnyt jälkeäkään siitä mitä koira mutusteli, koska oli pimeää hän ajatteli että ehkä koira sylkäisi sen pois, jos se oli vaikka käpy mitä koira joskus tykkäsi syödä.
Kun he pääsivät kotiin, ei mennyt kauaa kun koira alkoi käyttäytymään oudosti ja alkoi oksentamaan. Sen jälkeen tulivat kouristukset ja koiralta lähti taju. Kaverini ja hänen poikaystävänsä veivät koiran autoon, poikakaveri ajoi ja kaverini oli takapenkillä koiran sylissään samalla soittaen päivystykseen. Koira kävi matkan aikana ajoittain hereillä ja vapisi kauttaaltaan sekä sai välissä kouristuksia.
Päivystyksen pihalla koira oli kuollut kaverini käsivarsille.
Koiralle ei tehty ruumiinavausta joten ei tiedetä mikä koiran tappoi. Eläinlääkäri kuitenkin arveli että jotain voimakasta myrkkyä koira on saanut, ehkä jopa jotain happoa. Kaverini ei vieläkään pysty puhumaan koirasta itkemättä, suru on syvä vaikka tapauksesta on jo aikaa.
Toinen tapaus, tämä ei ole sattunut lähipiirissä mutta tarina on tosi ja tapahtui tässä lähistöllä.
Naisella oli kaksi pientä terrieriä. Hän asui kerrostalossa, jossa hänellä oli omistusasunto. Eräänä päivänä hän kuuli kun postilaatikko kolahti, hän meni tarkistamaan mitä postia tuli niin outoon aikaan päivästä. Liian myöhään hän huomasi että postilaatikosta oli pudotettu nakkeja, joita koirat olivat jo hyvällä ruokahalulla maistelemassa.Tarina ei kerro yrittikö nainen oksetuttaa koiriaan ennen kuin lähti päivystykseen. Päivystyksessä toinen koira oli jo tajuton mutta toinen kärsi vain lievistä oireista. Molemmat pääsivät heti tehohoitoon.
Omistaja pääsi hakemaan toisen koiransa eläinlääkäristä parin päivän tarkkailun jälkeen, toinen ei enää herännyt.
Vaikka jotkut eivät koirista pidäkään niin miten he voivat olla sokeita omistajien surulle? Jos et itse ymmärrä kiintymystä koiraan, ei se silti mitätöi sitä kiintymystä mikä omistajalla on koiraansa eikä sitä suurta surua mikä koiran menetyksestä seuraa! Vaikka he kohdistavat vihansa koiriin, se on myös omistaja joka siitä kärsii! Tällaisesta tapahtumasta voi tulla vuosien piina ja voimakas suru menetyksestä ei helposti häviä!
Ihan sama vaikka kuinka väitätte koiraihmisiä ihmisvihaajiksi, niin pahempia ihmisvihaajia ovat kuitenkin ne koiravihaajat jotka antavat vihansa kasvaa näin suureksi ja tällä tavalla aiheuttavat valtavaa surua ihmisille joita rankaistaan vain siitä että he omistavat koiran! Ihmisiä vihaavat koiraihmiset eivät kuitenkaan tee teille mitään tämän kaltaista, joten miten te oikeutatte tämän?
Aiheutatte valtavaa surua omistajille vain siksi että ette halua kakkaa ojaan tai meluhaittoja? Siinäkö se? Niinkö itsekkäitä te olette? Pelkkä haukkuminen ja p*ska ojassa on teidän mielestänne hyvää syy?? Eikö tuo ole jo itsekästä kuin mikä, ja sitten perään vauhkotaan siitä kuinka koiraihmiset ovat niin itsekkäitä!! Ei olla kuule mitään näihin myrkyttäjiin verrattuna! Ettekö itse ole koskaan joutuneet kokemaan menetystä ja siitä seuraavaa surua ja siksi olette kyvyttömiä asettamaan itsenne toisen surevan asemaan?
Koiranomistajan rangaistus
49
3180
Vastaukset
- bullipoju
http://www.hauva.com/node/3468
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/koiranpentu-kuoli-rotanmyrkkyyn-vaasan-hietalahdessa-1.1105264?localLinksEnabled=false
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/peki-koira-kuoli-puuppolassa-syyna-rotanmyrkky/920867
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288435036082.html
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011052513779503_uu.shtml
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Pirkanmaa/1194678119955/artikkeli/epailyttavat lihapullat saikayttivat koiraihmiset valkeakoskella.html
Mikä niissä koirissa niin paljon häiritsee että päätätte omistajan tunteista välittämättä tappaa koiran? Mikä? Minä en ymmärrä.. - näin täällä
Täälläkin on väliin myrkkyjä, ilmeisesti esim. nakinpaloja jne. Oman pennun kanssa olen tarkkana, ettei mitään ottaisia maasta, mutta pimeässä ei aina ehdi huomata (ei ole luntakaan vain pakkasta, eikä ole lunta tänne luvassakaan). Jatkuvasti pelkään entä jos se ei ollutkaan käpy tms. ? Kaikkea tuolla teiden varsilla näkee, ja koiria kiinnostaa.
Ja eilen näin kyllä tuolla keskustan tuntumassa nuorehkon naisen koiran kanssa, en tiedä mitä koira siitä maasta löysi mutta jotain söi, tämä nainen ei siis tehnyt mitään. Itse meinasin hyökätä autosta ulos penkomaan sen koiran suuta.- bullipoju
Niskat kipeänä meilläkin lenkillä kävellään, katse maassa koko ajan ja jos koira jotain nappaa niin äkkiä suusta pois. Onhan tuota yritetty opettaa että mitään ei saisi syödä mutta ei se niin helppoa ole.. Koira kyllä jättää rauhaan jos ehdin kieltää ensin mutta kun se tarkoittaa sitä että minun pitää nähdä se juttu ENNEN koiraa. Onneksi sentään antaa ottaa suusta pois, sehän siitä puuttuisi jos koira lähtisi karkuun tai hädissään nielaisisi "herkun".
Onneksi varmaan kohta tulee lunta niin homma helpottuu hetkeksi ja sitten taas odotellaan kauhulla kevättä..
Ei tämä kyllä minusta ihan oikein ole että tiettyjen ihmisten suvaitsemattomuus vaiketuttaa elämää tällä tavalla. - näin täällä
bullipoju kirjoitti:
Niskat kipeänä meilläkin lenkillä kävellään, katse maassa koko ajan ja jos koira jotain nappaa niin äkkiä suusta pois. Onhan tuota yritetty opettaa että mitään ei saisi syödä mutta ei se niin helppoa ole.. Koira kyllä jättää rauhaan jos ehdin kieltää ensin mutta kun se tarkoittaa sitä että minun pitää nähdä se juttu ENNEN koiraa. Onneksi sentään antaa ottaa suusta pois, sehän siitä puuttuisi jos koira lähtisi karkuun tai hädissään nielaisisi "herkun".
Onneksi varmaan kohta tulee lunta niin homma helpottuu hetkeksi ja sitten taas odotellaan kauhulla kevättä..
Ei tämä kyllä minusta ihan oikein ole että tiettyjen ihmisten suvaitsemattomuus vaiketuttaa elämää tällä tavalla.Niin, meilläkin jättää kun sanoo ei, mutta jos jotain ehtii ottaa niin lähtee juoksemaan (pentu vielä), ei muuta kuin remmiä lyhemmälle ja käsi suuhun. Ja tekee sitä kyllä kun oksankin löytää, ihmeellisesti pitää aina joku oksa olla suussa, toisaalta hyvä, sinne ei muuta sitten mahdukaan....
Lumi olisi kiva yllätys, näkee helpommin jos siellä jotain on, tuossa on paikoitellen ulkoilualue ilman katuvaloja, väliin itsekin miettii, että meneekö se tie edes tässä.
- Jäin ihmettelemään
tuota toista esimerkkitapausta. Jotta lieneekö tottakaan. Itsekin sanoit että olet kuullut sen huhuna toiselta taholta. Nimittäin eikö tälle rouvalle sitten tullut mieleen katsoa rappuun ja ihmetellä tätä nakintuojaa? Joku aivan naapurihan se oli, ja olisi ollut mahdollista saada kiinni itse teossa. Eikä olisi ollenkaan helppoa elämä taloyhtiössä sen jälkeen kun asia tulee tietoisuuteen.
Kun tarkkaan mietin, niin tämänkaltaisen olen joskus itsekin kuullut tapahtuneen, kenties joku muukin muistaa. On aika mahdoton yhtälö että näitä postiluukkunakkeja tippuisi tämän tästä ilman että kukaan ottaa ja samalla myöskin saisi selvän postimiehestä.
Mutta kuten kaikki kaupunkilegendat, niin sisältää tämäkin opetuksen. Kerrostalossakin on syytä pitää väliovi kiinni.
Koiraa hankkiessa itsekin toivoin saavani samalla rikkaimurin, joka noukkisi lattialle tippuvan ruokamateriaalin parempiin suihin, mutta jouduin pettymään. Sen vastapainoksi tuo ei kyllä sitten myöskään ulkona laita poskeen mitään.- bullipoju
Tarina ei ole mikään huhu vaan tiedän ihan missä tämä kyseinen nainen asuu ja olemme hänen henkiin jääneen koiransa kanssa törmänneet usein lenkkipolulla. Itse en häntä kuitenkaan muuten tunne joten en voi häntä tutuksi sanoa saatikka kaveriksi, siksi kerroin asian tuolla tavoin. Enkä ole häneltä alkuperäistä tarinaa kuullut vaan yhteiseltä tutultamme, nainen kyllä kertoi minulle lyhyesti lenkillä kohdatessamme että hänen toinen koiransa on kuollut myrkytykseen mutta en kehdannut sen kummemmin alkaa utelemaan.
Ja maalaisjärjellä kun taas ajatellaan niin jos sinä tiputat myrkkynakkeja jonkun postiluukusta niin tuskin sitä lähtee pikku hiljaa köpöttelemään karkuun vaan luulisi että sitä juoksee nopeasti pakoon. Ja siinä vaiheessa ei varmana kyllä ensimmäisenä tajua alkaa käytävälle kurkkimaan kun tuollaista tapahtuu ellei tuota satu koko ajan että osaa varautua! Ei siinä aleta ihmettelemään että "kukas se siinä kävi pyörähtämässä"! Itselläni ainakin menisi varmasti hetki edes tajuta mitä tapahtui! Enkä usko että kyseessä mikään postimies on, kyllä ne muutkin niitä luukkuja käyttää kuin vain postimies.. Ja tämä talo missä nainen asuu on ainakin viisi kerroksinen kerrostalo, joten mahdollisia syyllisiä on useita ja kun todisteita ei ole niin mitäs siinä teet. En tiedä onko juttua viety ihan poliisi tutkintaan asti, en ainakaan muista nähneeni mitään uutista asiasta mutta sehän ei kyllä kerro vielä mitään.
Ja jos ympäri Suomen ihmiset ovat keksineet myrkyttää lihapullia niin uskompa myös että muillakin on tullut tämä postilaatikko myrkytys mieleen. Eikös se postiluukku ole juurikin se ase mitä käytetään "naapurisodassa". Muistan yhden uutisen jossa maahanmuuttajanaisen postiluukkuun oli tiputettu kyynelkaasupatruuna..
- caninefamiglia
Meillä päin on välillä huhuttu myös näistä myrkkymakkaroista ja sun muista. Hirvittää kävellä koiran kanssa kun se tykkää pistää kaiken ulkoa löytämänsä suuhun ja se syö kaiken niin nopeasti että siinä on toimittava heti jos haluaa koiran suun tyhjäksi. Joku oli kerran jättänyt leivän paloja kivelle lenkkipolulla (huomasin ne onneksi ensin koiraa) ja joku oli löytänyt toiselta lenkkipolulta silvottuja makkaran paloja. Ei ole ihan varmaa onko tämä pelkkä huhu, mutta en kyllä ihmettele vaikka olisikin totta. Ja tänään sitten lenkillä joku oli jättänyt pieniä lettuja puiden alle oikein kahtaan kasaan. Laitoin koiran liikenne merkkiin kiinni ja keräsin letut pois varmuuden vuoksi.
- Olisikohan ollut
letut tarkoitettuja lintusille? Ne leivänmurut kuitenkin suurella todennäköisyydellä oli. Täälläpäin oli kanssa joskus joku viljellyt leivänmuruja puiden juureen. Ihmettelin niitä aikani kunnes sain tekijän kiinni: Vanha pappa halusi ruokkia lintuja. Eli kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.
- bullipoju
Viimeksi näkemäni oli kaksi lenkkiä jotka oli pistetty puoleksi ja aseteltu oikein nätisti siihen lenkki polun laitaan kannon viereen. Vaikea kuvitella että vahingossa siihen lentäneet, vielä paloiteltuna.
Kyllähän näitä näkee. Pirullista hommaa.. - caninefamiglia
Olisikohan ollut kirjoitti:
letut tarkoitettuja lintusille? Ne leivänmurut kuitenkin suurella todennäköisyydellä oli. Täälläpäin oli kanssa joskus joku viljellyt leivänmuruja puiden juureen. Ihmettelin niitä aikani kunnes sain tekijän kiinni: Vanha pappa halusi ruokkia lintuja. Eli kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.
En tiedä voi olla, mutta laitoin varmuuden vuoksi roskiin koska me kuitenkin kävellään tosi usein niitä reittejä enkä halua riskeerata. Sori lintuset jos jäi letut saamatta.
- caninefamiglia
bullipoju kirjoitti:
Viimeksi näkemäni oli kaksi lenkkiä jotka oli pistetty puoleksi ja aseteltu oikein nätisti siihen lenkki polun laitaan kannon viereen. Vaikea kuvitella että vahingossa siihen lentäneet, vielä paloiteltuna.
Kyllähän näitä näkee. Pirullista hommaa..Siinä voi kuvitella miten joku koiravihaaja on oikein orgasmin partaalla ku kuvittelee että kohta joku koira käy rohmuamassa ne kitusiinsa. Mun mielestä näitten asioiden kanssa ei voi koskaan olla liian varovainen. Jos vähänkään epäilee että ne makkarat on jätetty tarkotuksella siihen tienposkeen että koira käy ne syömässä niin kannattaa kerätä pois ettei kenenkään koira niitä syö. Mulle ainakin nousis vielä suurempi viha koiravihaajia kohtaan jos koira kuolis sen takia että joku kusipää on jättäny myrkytettyä makkaraa koiria varten.
- bullipoju
caninefamiglia kirjoitti:
En tiedä voi olla, mutta laitoin varmuuden vuoksi roskiin koska me kuitenkin kävellään tosi usein niitä reittejä enkä halua riskeerata. Sori lintuset jos jäi letut saamatta.
Pikkulinnut on sen verran näppäriä että ne kyllä kaivaa ruuat vaikka roskiksesta! :) Mutta toisaalta taas, haistaako pikku lintukaan sitten jos niissä oikeasti on sitä rotanmyrkkyä? Hui, siinäkin, jos on iso köntti jotain myrkytettyä sapuskaa, voi useampikin lintu menettää henkensä! :(
- bullipoju
caninefamiglia kirjoitti:
Siinä voi kuvitella miten joku koiravihaaja on oikein orgasmin partaalla ku kuvittelee että kohta joku koira käy rohmuamassa ne kitusiinsa. Mun mielestä näitten asioiden kanssa ei voi koskaan olla liian varovainen. Jos vähänkään epäilee että ne makkarat on jätetty tarkotuksella siihen tienposkeen että koira käy ne syömässä niin kannattaa kerätä pois ettei kenenkään koira niitä syö. Mulle ainakin nousis vielä suurempi viha koiravihaajia kohtaan jos koira kuolis sen takia että joku kusipää on jättäny myrkytettyä makkaraa koiria varten.
Olen myös miettinyt samaa.. Vielä en tunteet eivät ole vihaksi menneet, lähinnä ärtymystä ja kummastusta aiheuttaa nämä koiravihaajat yleensä mutta jos oman koiran kohdalle kävisi niin kyllä ne vihan tunteet varmasti olisivat päälimmäisinä. Syke nousee kun pelkästään ajattelee asiaa! Miten ihmiset voi oikeasti olla noin itsekkäitä??! En voi ymmärtää!!
Kyllähän nuo kärttyset papat tietää jotka valittavat jos koira kävelee liian lähellä heidän pihaansa mutta tuo että tarkoituksena on vain tappaa mikä tahansa koira! Aivan uskomatonta! Tai sitten se että jos naapurin koira ärsyttää niin ratkaisuna päätetään tappaa se! MITÄ?? Eihän noin VOI tehdä! Jos joku ärsyttää, ei sitä vain voi mennä tuhoamaan! On niitä muitakin ratkaisuja! Tuntuu että tarkoituksena on enemmänkin aiheuttaa mielipahaa sille ihmiselle joka koiran omistaa ja se on sitten enemmänkin ihmisvihaa! Ollaan niin pirun katkeria että pitää saada kostaa sille naapurin eukolle kun sen koira herätti minut unilta haukkuessaan joten minäpä myrkytän sen!! Voi taivas.. - caninefamiglia
bullipoju kirjoitti:
Pikkulinnut on sen verran näppäriä että ne kyllä kaivaa ruuat vaikka roskiksesta! :) Mutta toisaalta taas, haistaako pikku lintukaan sitten jos niissä oikeasti on sitä rotanmyrkkyä? Hui, siinäkin, jos on iso köntti jotain myrkytettyä sapuskaa, voi useampikin lintu menettää henkensä! :(
Yritin ainakin tunkea niin syvälle roskikseen ne letut kuin vain pystyin. Toivottavasti olivat tosiaan puhtaita.
- Cat1982
Kyllä tuo pistää vihaksi, että on näitä ihmisiä jotka yrittää tappaa toisten koiria ja kissoja. En tiedä näistä ihmisistä, mutta tuntuu että kaikki muu saatetaankin tehdä "lain mukaan", mutta sitten taas toisten lemmikkejä voidaan uhrata, vaikka toisen omaisuuttakaan ei saa tuhota. Ja tällainen viha ehkä vain muutaman huonosti käyttäytyvän koiran tai niiden omistajien vuoksi. Jos nyt joku ei kerää koirankakkoja pois, niin onko se syy myrkyttää niitä koiria. Ei vaan voi olla. Ja voihan se olla että nämä koiranmyrkyttäjät yrittää kohdistaa tietylle vihaamalleen koiralle / sen ihmiselle koston tms, mutta siinä tapetaan monta muutakn koiraa. Joka tapauksessa, aivan hirvittävää mitä näiden ihmisten päässä liikkuu. Olis se kiva yksikin sellainen tavata ja vähän "keskustella" asiasta.
Itse asun taajaman ulkopuolella, ja lähes kaikilla naapureilla useamman kilometrin etäisyydellä on eläimiä, joten meillä on epätodennäköisempää törmätä tuollaiseen. Mutta aina kun kaupungilla käydään kävelemässä niin saa aina pelätä että mitä se koira siellä haistelee/maistelee. Pitäisi vaan ottaa se tapa, että kaupungissa koira ei edes haistele tienreunustoja, ettei se tule löytäneeksikään mitään.
Kyllä se olisi ihan hirveätä jos oma koira löytäisi jotain ja lopulta pitelet omaa koiraa kuolleena sylissä. Kaiken sen jälkeen mitä koiran kanssa on kokenut. Surullista että on olemassa niin tyhjiä ihmisiä kuin nämä myrkyttäjät.
Btw. itsekin tiedän joitakin mummoja/pappoja jotka jättävät ilmeisesti oraville leivänpaloja jonnekin piiloon. Itse olen ollut paniikissa kun koira on löytänyt ne ja ottanut suuhun (ja olen saanut ne pois sen suusta). Ei vaan ole kiva juttu, vaikka vanhukset ei sitä ajattelekaan. Ei nyt taajama-alueella tarvitse niin hirveästi ruokkia luonnoneläimiä. Laittaisivat lintulaudat käyttöön niin olisi selvempää. - joobax
Meillä on kerran koira syönyt rotanmyrkkyä. Ehdittiin ajoissa lääkäriin. Samasta talosta naapurin koira ei ehtinyt :'( Se oli kertakaikkiaan kamalaa, kun ei tiennyt, mikä sitä koiraa vaivaa ja oireet olivat rajut.
Huomattavaa on ok-taloalueilla se, että ihmiset käyttävät paljon hiiribaareja ja ulkona aikansa viettävät kissat ja miksei koiratkin voivat sitten saalistaa nämä myrkytetyt hiiret ennen kuin ne ehtivät kuolla... Siinäpä ajatuksia mökkeilijöillekin. Mekaaninen räpsä on siis lopultakin paras. Jos ei ole kissaa tai rottakoiraa omasta takaa ;)- bullipoju
Anopin koira myös söi rotanmyrkkyä(?) mutta hekin ehtivät ajoissa hoitoon. Koira oli oksentanut verta ja vaahtoa ja ollut tajunnan rajamailla. Onneksi kuitenkin jäi henkiin, heilläkin koira pihalla aivan tien vieressä ja siihen pihalle on helppo nakata mitä vain ilman että kukaan huomaa.
Se näissä jutuissa onkin niin pirullista kun tekijät eivät koskaan jää kiinni. Voi kun joskus onnistuisi saamaan tyypin verekseltään kiinni! Soittaisin samantien poliisit paikalle ja saisi sentään yksi tyyppi ansionsa mukaan. Mutta jos sitä kiellettyihin puuhiin lähtee niin eiköhän sitä osaa sitten sen verran varuillaan olla ettei kiinni jää.
- lyhyesti mieti
Otsikko voisi yhtälailla olla "KOIRAN RANGAISTUS HUONO OMISTAJA"?
- joobax
Ei se koira ole ainoa elävä otus, joka sen myrkkymakkaran voi maasta laittaa suuhunsa. Tuletko sitten huutelemaan lasten vanhemmille, kuinka huonoja vanhempia he ovat, jos heidän lapsi on sairastunut vakavasti syödessään rotanmyrkkyä?
- bullipoju_
"KOIRAN RANGAISTUS HUONO OMISTAJA"? Ja mitenköhän perustelet tämän? Kuulisin mielellään. Tällaisesta aiheesta kun oikeasti puhutaan niin ainakin itse harkitsisin tarkkaan ennenkuin alan osallistumaan keskusteluun tällaisella kommentilla!
- bullipoju
Miinusta annetaan, miksi? Saisiko sen miinuksen mukana selityksenkin? Vai mikä tässä miinustelussa on nyt takana? Kun ei kuitenkaan kommenteista ole tullut ilmi että mikä tässä aloituksessani on vikana? Vai johtuuko taas vaan siitä että se on MINUN aloitukseni? Ihmettelen vain..
- koiranvihaaja
Säälistä korjasin aloituksen pisteet plussan puolelle. Ole hyvä.
- bullipoju
koiranvihaaja kirjoitti:
Säälistä korjasin aloituksen pisteet plussan puolelle. Ole hyvä.
No voi kiitos! :D
- teeeeeeeeee
Voi ei ?! On sulla ISOT huolet aina täällä. Vilkaiseppa näitä linkkejä.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11090156#comment-58624738
Meidänkin kylälle iski myrkyttäjä. 3 koiraa sairastui,muutama kuoli, jne. Nää on pikku tekijöitä. So ?? Pitäskö inistä täällä ?? :))). Opeta koiralles simppeli käsky, neiti näppärä. Irti ja that's it. EI ole hirmuinen vaiva. Tai jätä käsky jos tykkäät zuumailla kokoajan tien laitaa. Itse koiria jo vuosia omistaneena ihmisenä en voi kuvitellakkaan että joku todellakin sortuu tollaseen tappamisen kierteeseen ja myrkyttää eläimiä jonkun lihapullan tai muun makupalan avulla, ja mitä enemmän sitä a,jattelen, sitä varmemmin tajuan myöskin, mikä motiivi näillä murhilla on.
Kyse ei ole pelkistä vihoista koiria kohtaan eikä siitä, että tämä tappaja katsoo velvollisuudekseen lopettaa sen mitä koirien omistajat eivät toteuta, elikkä lemmikkiensä jätöksien siivoomisen yleisiltä paikoilta tai porttiensa kohdilta, vaan se on mennyt jo psyykkeen puolelle. Koira ei enää olekkaan yksin syyllinen vaan se pahin on koiran omistaja, ja jos omistajaa ei saa taltutettua yhteiskunnan sääntöihin, sen seurauksena on koiran, tai kissan tappaminen.
Julmaa mutta joidenkin mielestä myöskin pakollista.- täh ?
Tuota noin. Varmaan osaat kertoa miksi näitä myrkkyjä on metsässäkin ? Tässä on lähellä iso ulkoilualue, merenrannalla ja metsää, jossa käyn paljon koirani kanssa. Meidän koira tekee sinne metsään pusikkoon isommat tarpeensa ja saa jäädä siihen, sinne pusikkoon ei ihmiset mene. Joten kerro miksi ?
- muille elukoille
täh ? kirjoitti:
Tuota noin. Varmaan osaat kertoa miksi näitä myrkkyjä on metsässäkin ? Tässä on lähellä iso ulkoilualue, merenrannalla ja metsää, jossa käyn paljon koirani kanssa. Meidän koira tekee sinne metsään pusikkoon isommat tarpeensa ja saa jäädä siihen, sinne pusikkoon ei ihmiset mene. Joten kerro miksi ?
Joku rotta- tai pienpetovihaaja on päättänyt hävittää alueelta inhokkieläimiään. Ei vain ole ajatellut, että myös koirat saattaisivat niehhä hänen syöttejään.
- täh ?
muille elukoille kirjoitti:
Joku rotta- tai pienpetovihaaja on päättänyt hävittää alueelta inhokkieläimiään. Ei vain ole ajatellut, että myös koirat saattaisivat niehhä hänen syöttejään.
Yhtään rottaa täällä ei ole, kaatopaikalla ne asuu. Tietäisin kyllä jos rottia olisi, sattuu koira oleen kääpiösnautseri, joten kyllä takuulla oltaisiin rotat löydetty. Sitä paitsi, tuolla metsässä ei ne rotat ketään haittaisikaan, kun ei siellä asutusta ole
- rotat piilossa aina
täh ? kirjoitti:
Yhtään rottaa täällä ei ole, kaatopaikalla ne asuu. Tietäisin kyllä jos rottia olisi, sattuu koira oleen kääpiösnautseri, joten kyllä takuulla oltaisiin rotat löydetty. Sitä paitsi, tuolla metsässä ei ne rotat ketään haittaisikaan, kun ei siellä asutusta ole
Rotat ovat salaperäisiä, sillä niitä on vaikka niitä ei näe. Minun asuinseudullani kukaan ei tiennyt rottien olemassolosta vuosikymmeniin mitään mitään, mutta kun uusi asukas asetti takapihalleen riistakameran yöksi, sen kuviin tuli monta rottaa kerralla. Siitä alkoi aina tähän päivään asti kestänyt hysteriä talonyhtiön asukkaiden kesken, että lintujen talviruokinta on kielletty, rotanmyrkkylaatikoita tulee varoa ja kaikki ruuanjämät on aina kerättävä maasta pois. Rotasta on haittaa vasta kun sen näkee. Rotta on todella nokkela eläin ja osaa silmänräpäyksessä livahtaa pois näkyvistä. Se myös liikkuu lähes pelkästään öisin. Ruokailevat rotat sitten metsissä tai pihoissa, niin ne säilyvät cityeläiminä.
Mikä järki kellään on tarkoituksella koiria myrkyttää, kun niitä voi aina hankkia lisää? Kukaan ei kyllä tahallaan myrkyttele koiria. - ota selvää
rotat piilossa aina kirjoitti:
Rotat ovat salaperäisiä, sillä niitä on vaikka niitä ei näe. Minun asuinseudullani kukaan ei tiennyt rottien olemassolosta vuosikymmeniin mitään mitään, mutta kun uusi asukas asetti takapihalleen riistakameran yöksi, sen kuviin tuli monta rottaa kerralla. Siitä alkoi aina tähän päivään asti kestänyt hysteriä talonyhtiön asukkaiden kesken, että lintujen talviruokinta on kielletty, rotanmyrkkylaatikoita tulee varoa ja kaikki ruuanjämät on aina kerättävä maasta pois. Rotasta on haittaa vasta kun sen näkee. Rotta on todella nokkela eläin ja osaa silmänräpäyksessä livahtaa pois näkyvistä. Se myös liikkuu lähes pelkästään öisin. Ruokailevat rotat sitten metsissä tai pihoissa, niin ne säilyvät cityeläiminä.
Mikä järki kellään on tarkoituksella koiria myrkyttää, kun niitä voi aina hankkia lisää? Kukaan ei kyllä tahallaan myrkyttele koiria.Älä viitsi, meinaatkos ettei jää jälkiäkään tuohon muutaman sentin hankeen ? Päästäisistä jää jäljet, niin eikö sitten huomattavasti isommasta rotasta ? Ja usko huvikses olen rottia nähnyt, eikä todellakaan ole peitelleet olemassa oloaan, miksi peittilisivät. Ja sitten se, rotta ei ole tyhmä, rotta maistaa ruokaa ja jos tulee huono-olo ei syö enempää, joten turha niitä on yrittää myrkyttää.
Sitäpaitsi, myrkkyjä ei saa levitellä itse mihin sattuu. Omalle pihalle voit mykkyjä, jos mieli tekee - rotat piilossa aina
ota selvää kirjoitti:
Älä viitsi, meinaatkos ettei jää jälkiäkään tuohon muutaman sentin hankeen ? Päästäisistä jää jäljet, niin eikö sitten huomattavasti isommasta rotasta ? Ja usko huvikses olen rottia nähnyt, eikä todellakaan ole peitelleet olemassa oloaan, miksi peittilisivät. Ja sitten se, rotta ei ole tyhmä, rotta maistaa ruokaa ja jos tulee huono-olo ei syö enempää, joten turha niitä on yrittää myrkyttää.
Sitäpaitsi, myrkkyjä ei saa levitellä itse mihin sattuu. Omalle pihalle voit mykkyjä, jos mieli tekeeMinäkään en näe rotan jälkiä missään, mutta silti kaikilla niillä seuduilla on rottia. En tiedä, että kuinka ne rotat eiväy jälkiään jätä. Ellen ole sekoittanut rotan ja oravan jälkiä. Tosin yksi ainut rottahavainto saattaa laukaista hysteerin laajan alueen monille ihmisille, jotka sitten alkavat myrkyttelemään rottia niin laajalti ja tehokkaasti kuin vain voivat. Ja jos rotta syö pienenkin palasen jotain, jossa on hiukkasenkin rotanmyrkkyä, se kuolee normaalisti siihenkin, sillä niin tehokkaita nykyiset rotanmyrkyt ovat. Sellainen neuvo nykyään onkin, että rotanmyrkkyä kannattaa asettaa syötin väliin (ei suoraan pinnalle), jottei rotta liian ennakkoluuloiseksi syötistään tulisi ennen sen maistamista.
Eli yksi ainut rottahavainto saattaa laukaista valtavan rottasodan laajan alueen monissa asukkaissa hetkessä.
Kukaan tuskin näkee mitään järkeä koirien myrkyttämisessä, koska jokainen tietää, että aina koiria voi hankkia lisää, jos aiempi kuolee.
Itseppä keräilin lihapullia suunnattoman vihan vallassa toissailtana lenkillä. Onneksi ei ollut koirat mukana ja tiedetäänkin mitä reittejä ei sitten kuljeta.. uskaltaakohan kohta kulkea enää missään. Vai pitäisikö laittaa kilteille koirille kuonokoppa että jonkun psykopaatin murhanhimo ei osu omieni kohdalle?
Varmaan olisi viisainta se kuonokoppa; ainakin itse sitä pidän koirallani aina kun mennään outoihin paikkoihin ja olen kuullut sieltä niitä myrkkyjä löytyneen.
Mutta on toi jo omituista, että koiria myrkyillä tapetaan saati sitten lapsia, jotka niitä löytävät ja heti kohta suuhunsa laittavat. Ei se terve ole tuokaan tappaja!- Jotenkin ihmettelen
gooddog kirjoitti:
Varmaan olisi viisainta se kuonokoppa; ainakin itse sitä pidän koirallani aina kun mennään outoihin paikkoihin ja olen kuullut sieltä niitä myrkkyjä löytyneen.
Mutta on toi jo omituista, että koiria myrkyillä tapetaan saati sitten lapsia, jotka niitä löytävät ja heti kohta suuhunsa laittavat. Ei se terve ole tuokaan tappaja!edelleen sitä että pitävätkö ihmiset sitten pennuistaan niin paljon parempaa huolta kuin me koiranomistajat koiristamme että yhtään muksua ei tiettävästi ole vielä sairastunut noista "herkuista"? Siis luulisi iltahöpinöissä olevan kissankokoiset lööpit, kuinka Jesse 2-wee sairastui vakavasti poimittuaan jotakin herkkua suuhunsa tienposkesta. Toki varmasti pitävät, paljonkin parempaa huolta, mutta silti luulisi että joskus olisi edes joku noukkinut keissi ollut. Vaan kun ei ole. Jotenkin siksi tuntuu että onkohan tässä sittenkin jotain liioittelun makua? Ettei vaan olisi kuitenkin eläinten talviruokinnasta kyse?
No onneksi oma koira on senverran kranttu ettei mistään hookoobloosta tai kötbullista välitä. - joobax
Jotenkin ihmettelen kirjoitti:
edelleen sitä että pitävätkö ihmiset sitten pennuistaan niin paljon parempaa huolta kuin me koiranomistajat koiristamme että yhtään muksua ei tiettävästi ole vielä sairastunut noista "herkuista"? Siis luulisi iltahöpinöissä olevan kissankokoiset lööpit, kuinka Jesse 2-wee sairastui vakavasti poimittuaan jotakin herkkua suuhunsa tienposkesta. Toki varmasti pitävät, paljonkin parempaa huolta, mutta silti luulisi että joskus olisi edes joku noukkinut keissi ollut. Vaan kun ei ole. Jotenkin siksi tuntuu että onkohan tässä sittenkin jotain liioittelun makua? Ettei vaan olisi kuitenkin eläinten talviruokinnasta kyse?
No onneksi oma koira on senverran kranttu ettei mistään hookoobloosta tai kötbullista välitä.Joo talviruokintaa :D Lihapullia! Meidän kohdalla myrkky oli piilotettu peräkärryn alle tyhjään margariinirasiaan paistettuun jauhelihaan. Tämä oli ihan yleisen kävelytien varrella. Tuskin tällainen oli rotillekaan tarkoitettu, kun sitäkin tässä on spekuloitu. Liioittelusta voidaan puhua juuri niin kauan kunnes myrkytys osuu omalle kohdalle. Itse otan kaikki myrkytyshuhut vakavasti.
Mitä lapsikeissiin tulee niin harva lapsi nielaisee yhtä nopeasti purkillista jauhelihaa kuin ahne koira. Tämä tekee ihmislapsen vanhemman roolin hivenen helpommaksi kuin koiran omistajan.
Tämä aihe vihastuttaa minua suunnattomasti!!
Tuollaisten myrkyttäjien sietäisi hävetä niin paljon että vajoavat maan uumeniin. Koira on syytön poimimatta jääneisiin kasoihin, epäkohteliaaseen käytökseen ja haukkumiseen. Omistajan vastuulla on korjata jätökset, opettaa koiralle käytöstapoja ja sopeuttaa koiraa yhteiskuntaan kelvolliseksi.
Joten älkää tappako koiria omistajien tyhmyyden takia, kiusatkaa omistajia mielummin!
Minä hoidan oman osuuteni, sen lisäksi että poimin omieni ja muiden koirien jätökset jos ovat lähellä meidän kasaa, niin jos näen että jonkun koira vääntää tortut eikä omistaja kaivele pussia niin menen tarjoamaan pussia omasta taskustani! Eivät silloin kehtaa olla korjaamatta ;)- asdfgh5
Kyllä noita myrkkynakkeja on oikeesti laitettu postiluukuista. Siitä tais uutinenkin olla tässä joskus.
Ei kyllä voi käsittää miten ihmiset voivat olla noin kylmiä. Ehkä jos koirien lisäksi vihaa ihmisiä. Siinä voi mennä jonkun vanhuksen ainoa tuttu ja monen ihmisen tärkein asia, lapsen paras ystävä tai jos mun koira myrkytettäisiin niin elämän pelastaja. - syanidi
Miten ihminen voi olla niin kylmä. Esimerkiksi se, että kun koira repii ihmisen korvasta palasen, omistajalle määrätään 2500 euron vahingonkorvaus. Omistajalle ei tule mitään merkintöjä pahoinpitelystä. Pitäisi tulla.
Koiranpitäjät tietävät sen tarkkaan, eikä heitä rahalliset menetykset pelota. Koiranomistajan kannattaakin miettiä, onko uhri niin vaaraton, että koiralla kannattaa
terrorisoida / purettaa ketään. - ei tahallista.
Tuskin kukaan tahallaan koiria koittaa myrkyttää. Rottia varten ne ollaan harkitsemattomasti pistetty.
- bullipoju
Ja miksiköhän ne rotille tarkoitetut myrkyt nakotaan toisten pihoille ja lenkkipoluille? Vahingossako? Eläinten myrkytys tuollatavalla on minusta myös laissa kielletty, muistaakseni myrkkyjä ei saa laittaa kuin omalle tontille ja silloinkin siten että lapset ja kotieläimet eivät niihin pääse käsiksi.
Joten aikasen kaukaa haettua tämä väite. - ei tahallista
bullipoju kirjoitti:
Ja miksiköhän ne rotille tarkoitetut myrkyt nakotaan toisten pihoille ja lenkkipoluille? Vahingossako? Eläinten myrkytys tuollatavalla on minusta myös laissa kielletty, muistaakseni myrkkyjä ei saa laittaa kuin omalle tontille ja silloinkin siten että lapset ja kotieläimet eivät niihin pääse käsiksi.
Joten aikasen kaukaa haettua tämä väite.Joka suuntaan niitä heitellään, koska rottia on joka suunnissa. Oikeat rottavihaajat vain vihaavat lakia, joka suojelee rottia. Heille ei tule vihapäissään mieleen, että muutkin kuin rotat voisivat niitä syöttejä myrkkyineen pistää naamaansa. Olen näet itsekin joutunut huomauttamaan erästä rottien raivostuttamaa ämmää siitä, ettei voi heitellä ansoja rotille minne tahansa, koska koirat, kissat sekä muut villieläimet voivat syödä niitä. Hän sanoi heti perään nöyränä, ettei ollut ottanut asiaa hiomioon ja rupesi kiroamaan sitä tilannetta, koska inhoaa rottia yli kaiken. Rottiin kohdistuva viha voi olla yhtä voimakasta kuin vaikkapa susiin, eli järki lähtee ja mitään sivuseikkoja ei ota huomioon laittomilla toimenpiteillään. Minusta ihmiset voisivat hiukan miettiä, minne niitä rotansyöttejään viskovat.
Aikaisen kaukaa haettu väite sekin, että joku tuolla tavalla koiria tappaisi (ei pahalla, mutta samaa mieltä sinäkin olit minun tekstistäni). Ihmiset tietävät, että jos koirarakkaan lemmikki kuolee, niin tilalle hommataan tietenkin uusi, joten turhaan he koiria koittavat myrkyttää. Tosin en voi todistaa asiaa, koska en varsinaisesti tiedä mikä pointti kaikilla noita myrkkysyöttejä heitelleillä henkilöillä on ollut, eli onko heillä ollut tarkoitus myrkyttää rottia vai vartavasten koiria. Mielenkiintoista olisi saada tekijät kiinni ja kysyä. - no hei haloo
Melko sinisilmäistä olettaa että rotanmyrkkyä laitetaan vain rotille. Mikähän tarve kenelläkään on rottia tappaa esim koirapuistossa? Ja varsinkaan laittaa myrkkyä lihapulliin, rotat kun kyllä kelpuuttavat myrkyn myrkkynä..
- Loinen.TT.
Aivan kamalaa mitä ihmiset tekevät. Uskomatonta tuo myrkyn levittäminen koirien ulkoiluttamisalueille.
Olen löytänyt myöskin täällä Turussapäin Halisten alueella makkaranpaloja heiteltynä kävelyteiden ja metsäpolkujen varsille. Mutta minkäs teet. Täytyy sitten ite varoa, kun koiraansa ulkoiluttaa. Koirienvihaajia on olemassa ja tulee olemaan, niin sille ei mahda mitään.
Turun tämä Halisten alue on myöskin alue, jossa on kaupungin vuokrataloja ja täällä asuu myöskin paljon ulkomaalaisia. Miten eri uskonnot suhtautuvat ja miten eri kulttuureissa koiriin suhtaudutaan. Meillä Suomessa koira on perinteisesti lemmikki, mutta joissakin maissa koira pannaan pataan ja popsitaan suihin. Joissakin kulttuureissa koira on roskaeläin ja saastainen.
Mutta ei silti toisten lemmikkiä saisi yrittää tappaa, vaiko?- rotta tarkoitus
Eivät he koiravihaajia ole, vaan rottavihaajia. He vain eivät ole miettineet, että ne rotansyötit voivat joutua myös koirien, kissojen, pienpetojen, siilien, lintujen ym. ruuaksi.
- meidän teidän meri
Koirat on vaan koiria, se asia on arabeilla kohdallaan. Suomessa koirat ovat ihmisiä ja pian niillä on äänioikeus. Nyt niillä on jo oikeus tehdä paljon mistä ihminen saisi sakot ja ehdonalaista. Koira pääsee veräjästä. Koira on kummajainen ja koira kuolee helposti.
- otusten kerho
Kuristamalla. Taajamassa ei saa ampua. Tervetuloa.
- Amstaffeli
Ei siinä nykyään auta muu kun laittaa koiralle kuonokoppa päähän ettei söis mitään :/
- aake tappaa
Kuonokoppa on ihan hyvä mutta silti meidän lapset pelkää kun naapurin koira tulee meidän pihalle. Ihan yhtä pelottava. Haistakoon vittu.
- pelastakoira55
vika on hihnan päässä laiskuus.
(Myrkkyvaroitus koirille ) facebookissa on tietoja jos saa myrkkyä tai
tiedetään vaarallisia alueita/kaupunkeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819