Lento Milanoon, minne kannattaisia asettua

valinnan vaikeus

Olemme ostaneet lennot Milanoon kohteena Gardajävi. Matka sijoittuu ensi toukokuun lopulle.
Aluksi olin ajatellut Malcesinia ja Rivaa mutta kun tarkastin paikat kartalta, totesin että nehän sijaitsevat toisella puolella lutakkoa lentokenttään nähden.

Lentomme laskeutuu Linaten kentälle ja kysyisinkin mikä Gardajärven kaupungeista olisi kulkuyhteyksiltään kaikista helpoiten saavutettavissa ja mikä tämä kulkuyhteys olisi. Taksilla matkustaminen saattaa tulla liian kalliiksi ja autoa en ole halukas vuokraamaan.

Desenzano del Gardassa näytti olevan vielä hotelleja tarjolla valittavaksi astikin. Tästä paikasta vain en ole oikein mielipiteitä löytänyt.
Sirmione vilisee monissa keskusteluissa, mutta kannattaako sieltä hotellia ottaa (tuntuivat olevan tasoon nähden vähän ylihintaisia) vai riittäisikö pelkkä päiväreissu?

Toivoisin että unelmien kylä olisi helposti saavutettavissa lentokentältä käsin, riittävän iso ettei pitkästy ja ruokapaikkoja löytyisi (jotkut kylät ovat kuulemma niin pieniä, että elintarvikekioski on suurinta mitä löytyy), lähelläkin olisi nähtävyyksiä, veneellä pääsisi muihinkin kylii pistäytymään, kuitenkin idyllinen.
Matkaan lähtee kaksi kolmekymppistä.

Kertokaahan mielipiteitänne kokeneemmat matkustaja.

Kiitos etukäteen.

18

1490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andiamo

      Peschiera del Garda on ainakin hyvien junayhteyksien päässä, järven eteläosassa, siitä pääsee junalla myös Veronaan ja Venetsiaan. Bussilla ja laivoilla muihin järven kyliin. Aikataulut löytyvät netistä.
      Tässä kuvalinkki: http://www.google.fi/search?q=peschiera del garda&hl=fi&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=S-K4UM6QLsizhAfynYEY&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1600&bih=799

      Takseja on Gardalla todella vähän ja matkustaminen niillä kallista.

      Oma auto olisi kätevin vaihtoehto, mutta jos se ei tule kysymykseen niin kannattaa todellakin majoittua lähelle julkisia liikenneyhteyksiä.

      Sirmionessa on kiva käydä, mutta sen näkee päivässä.

    • pesce del lago

      Minä tykkään Gardan kylästä eniten. Sinne pääsee kätevästi bussilla Peschiera del Gardasta. Gardan kylästä voi sitten kävellä Bardoliinoon.

      • Andiamo

        Gardalta Bardolinoon on vain 4 km. Olen itsekin kävellyt tuon välin monta kertaa. Samoin Bardolinosta Laziseen olen kävellyt, se väli on n. 7 km. Kävellessä saa aurinkoa ja voi välillä pulahtaa vaikka uimaan Gardajärveen. Kävelytien eli rantatien varrella on paljon leirintäalueita.

        Gardalandin huvipuisto on muutaman kilometrin päässä Peschiera del Gardasta. Kiva huvipuisto ja todella kauniisti rakennettu. Gardalandiin on omia bussikuljetuksia esim. Peschieran rautatieasemalta.

        Luulen että saatte viikon kulumaan oikein mukavasti Gardan maisemissa.


      • baccala

        Olen yöpynyt joskus Gardan kylässä ja Hotel San Marco. Hotelli pieni 15 huonetta ja ruoka oli todella hyvää.


    • Makele

      Itsekin olen lähdössä reissuun Toukokuun lopulla Gardajärvelle. Me vuokraamme auton, mutta koska se ei tule teidän tapauksessa kysymykseen, niin suosittelen itse jotakin Gardajärven eteläosan kaupunkia, josta on helppo liikkua julkisilla tarvittaessa esim. Veronaan, Venetsiaan jne. Hyviä vaihtoehtoja esim. Sirmione tai Moniga Del Garda. Tai sitten jo mainittu Peschiera del Garda.

    • gardana

      Minä tykkään eniten Lazisen kylästä.

    • valinnan vaikeus

      Vakuutuin ja hotelli on nyt varattu Gardan kaupungista. Sinnepäin järveä ei kuulemma osu ne Gardajärven seitsemän tuulta. Otin järjen käteen (minustahan se oli kiinni) ja vuokrasimme auton ettei loma mene yleisiä odotellessa.
      Kiitos kaikille.
      Toukokuun loppua odotellessa :)

      • mukavaa matkaa

        Suosittelen omien kokemusteni perusteella ostamaan autoon Suomesta kunnollisen navigaattorin. Siis sellaisen jossa on Italia ;) Autoa vuokratessa vuokranavigaattori maksaa (noin 20e) ja ne eivät ole mitään laadukkaita, eivät välttämättä edes pelaa kunnolla. Navin käyttöä kannattaa harjoitella jo Suomessa, jos se ei ennestään ole tuttu.

        Ilman navia ei Italiaan kannata lähteä seikkailemaan. Teitä on paljon enemmän kuin Suomessa, jollain paperikartalla tai karttakirjalla ei siellä tee yhtään mitään.

        Valokuvatkaa varmuuden vuoksi vuokra-auto ympäriinsä, ettei vuokraaja jälkeenpäin laskuta jostain lommosta tai takalasin puuttuvasta pyyhkijästä. Valokuvista voi todistaa missä kunnossa auto oli vuokrattaessa. Isommat ja nimekkäämmät autovuokraamot ovat luotettavia.

        Pankkikortti pitää olla mukana autoa vuokratessa. Vuokraamo nappaa tililtäsi vuokrauksen ajaksi vakuuden eli jotain 500-1500e omaan varaukseensa siihen asti kunnes auto palautuu heille samassa kunnossa takaisin. Vakuus palautuu tilillesi välittömästi kun olet auton palauttanut.

        Italiassa EI KOSKAAN kannata mihinkään vartioimattomaan autoon jättää MITÄÄN arvokkaampaa tavaraa tavaratilaan tai auton sisälle. Itse jätän autoon näkyville vain eväitten käärepapereita, banaanin kuoria ja huonoja vaatteita tms. Vorot katsoovat ettei kannata murtautua, kun on nuhjuista tavaraa.

        Ehkä tiedätkin noita asioita jo ennestään.. kumpahan kirjoittelin omia huomioitani vuosien varrelta.

        Autoilu on Italiassa mukavaa ja reissu on varmasti monin verroin antoisampi kuin ilman autoa!


      • Pohjois-Italia = top
        mukavaa matkaa kirjoitti:

        Suosittelen omien kokemusteni perusteella ostamaan autoon Suomesta kunnollisen navigaattorin. Siis sellaisen jossa on Italia ;) Autoa vuokratessa vuokranavigaattori maksaa (noin 20e) ja ne eivät ole mitään laadukkaita, eivät välttämättä edes pelaa kunnolla. Navin käyttöä kannattaa harjoitella jo Suomessa, jos se ei ennestään ole tuttu.

        Ilman navia ei Italiaan kannata lähteä seikkailemaan. Teitä on paljon enemmän kuin Suomessa, jollain paperikartalla tai karttakirjalla ei siellä tee yhtään mitään.

        Valokuvatkaa varmuuden vuoksi vuokra-auto ympäriinsä, ettei vuokraaja jälkeenpäin laskuta jostain lommosta tai takalasin puuttuvasta pyyhkijästä. Valokuvista voi todistaa missä kunnossa auto oli vuokrattaessa. Isommat ja nimekkäämmät autovuokraamot ovat luotettavia.

        Pankkikortti pitää olla mukana autoa vuokratessa. Vuokraamo nappaa tililtäsi vuokrauksen ajaksi vakuuden eli jotain 500-1500e omaan varaukseensa siihen asti kunnes auto palautuu heille samassa kunnossa takaisin. Vakuus palautuu tilillesi välittömästi kun olet auton palauttanut.

        Italiassa EI KOSKAAN kannata mihinkään vartioimattomaan autoon jättää MITÄÄN arvokkaampaa tavaraa tavaratilaan tai auton sisälle. Itse jätän autoon näkyville vain eväitten käärepapereita, banaanin kuoria ja huonoja vaatteita tms. Vorot katsoovat ettei kannata murtautua, kun on nuhjuista tavaraa.

        Ehkä tiedätkin noita asioita jo ennestään.. kumpahan kirjoittelin omia huomioitani vuosien varrelta.

        Autoilu on Italiassa mukavaa ja reissu on varmasti monin verroin antoisampi kuin ilman autoa!

        >Ilman navia ei Italiaan kannata lähteä seikkailemaan. Teitä on paljon enemmän
        > kuin Suomessa, jollain paperikartalla tai karttakirjalla ei siellä tee yhtään mitään.

        Kartta(kirja) on hyvä olla myös reissussa käytössä. Vuoristoisella alueella GPS-signaali jää helposti vuorten piilottamaksi, navigaattori opastaa helposti suorinta tietä väärin "kinttupolkuja" pitkin jos oikea reitti tekee mutkaa ja lopullisesti navigaattori menee sekaisin paikoissa, joissa on tarkoitus ajaa paikallista katua ja yläpuolella menee pilareiden varassa Autostrada.. Kaikki edellä mainitut on Italiassa koettu..


      • Italia2013
        mukavaa matkaa kirjoitti:

        Suosittelen omien kokemusteni perusteella ostamaan autoon Suomesta kunnollisen navigaattorin. Siis sellaisen jossa on Italia ;) Autoa vuokratessa vuokranavigaattori maksaa (noin 20e) ja ne eivät ole mitään laadukkaita, eivät välttämättä edes pelaa kunnolla. Navin käyttöä kannattaa harjoitella jo Suomessa, jos se ei ennestään ole tuttu.

        Ilman navia ei Italiaan kannata lähteä seikkailemaan. Teitä on paljon enemmän kuin Suomessa, jollain paperikartalla tai karttakirjalla ei siellä tee yhtään mitään.

        Valokuvatkaa varmuuden vuoksi vuokra-auto ympäriinsä, ettei vuokraaja jälkeenpäin laskuta jostain lommosta tai takalasin puuttuvasta pyyhkijästä. Valokuvista voi todistaa missä kunnossa auto oli vuokrattaessa. Isommat ja nimekkäämmät autovuokraamot ovat luotettavia.

        Pankkikortti pitää olla mukana autoa vuokratessa. Vuokraamo nappaa tililtäsi vuokrauksen ajaksi vakuuden eli jotain 500-1500e omaan varaukseensa siihen asti kunnes auto palautuu heille samassa kunnossa takaisin. Vakuus palautuu tilillesi välittömästi kun olet auton palauttanut.

        Italiassa EI KOSKAAN kannata mihinkään vartioimattomaan autoon jättää MITÄÄN arvokkaampaa tavaraa tavaratilaan tai auton sisälle. Itse jätän autoon näkyville vain eväitten käärepapereita, banaanin kuoria ja huonoja vaatteita tms. Vorot katsoovat ettei kannata murtautua, kun on nuhjuista tavaraa.

        Ehkä tiedätkin noita asioita jo ennestään.. kumpahan kirjoittelin omia huomioitani vuosien varrelta.

        Autoilu on Italiassa mukavaa ja reissu on varmasti monin verroin antoisampi kuin ilman autoa!

        Ilman navia olen kymmenet kerrat Italiassa ajellut. Navigaattori on poikaa, jos haluaa suoran reitin vaikka kahden kaupungin välille. Mutta kun yleensä ollaan tutkimusmatkalla, kierrellään ja kaarrellaan, kunnon kartta on voittamaton.


    • Yksi mielipide.

      Olen ollut Desenzanossa ja suosittelen lämpimästi!
      Garda-järvi ja Veneto oli monilta aikaisemmilta Italian-matkoilta jo tuttu, ja siksi otin viimeksi hotellin ja siis "tukikohdaksi" juuri Desenzanosta.

      Desenzano on hieman suurempi kylä kuin muut Garda-järven ympärillä olevat kylät, mutta vain juuri sopivasti suurempi. Ja sieltä on ylivoimaisesti parhaat yhteydet muualle (esim. Veronaan, Milanoon, Venetsiaan), juna-asema on kävelymatkan päässä Desenzanon keskustasta eli rannasta.
      Ja sieltä on helppo silti kiertää rantatieto koko Garda-järvi ympäri. Desenzanon rannasta lähtee myös useita risteilijöitä muualle.

      Itse olin Dezensanossa hotellissa nimeltä Nazionale. Se on 4 tähden hotelli, hyvällä sijainnilla ja sopivalla hinnalla. Siellä on hyvä uima-allas, ja poreallas. Rantaan, eli missä on kävelykatu, ravintoloita jne on noin 1-2 korttelia hotellista.

      Desenzanosta ajaa esim. vuokra-autolla kauniiseen Sirmioneen parissa minuutissa. Omasta mielestäni Sirmione ja muut Garda-järven kauniit, mutta pienet kylät ovat koko lomaa ajatellen liian pieniä. Upeita käydä, mutta huonohkoja tukikohdaksi. Siis omasta mielestäni.

      Desenzanossa oli ehkä myös pariin muuhun Gardan-kylään verrattuna hieman vähemmän turisteja, ja hieman enemmän itse italialaisia.

      Upeille viinealueille kannattaa ehdottomasti mennä kiertelemään, esim. läheiselle Valpolicellan alueelle. Sinnekin ajaa Desenzanosta vain pienen hetken.

      Tuulta en huomannut Desenzanossa lainkaan, sää oli koko loman ajan mitä parhain! Upea paikka, suosittelen.

    • Jukkis20

      Jos ette ole jo varanneet matkaa:

      Jotkut hotellit järjestää lentokenttäkuljetuksia, etupäässä Veronasta, mutta kannattaa katsoa sekin vaihtoehto. Tosin meno-paluu kuljetusten hinta saattaa nousta jo sitten sille tasolle että kannattaa harkita autonvuokrausta.

      Autolla ajoa Italiassa ei kannata aristella, jos osaa ajaa autoa suomessa niin osaa ajaa myös Italiassa. Välillä pyöräilijät saattavat aiheuttaa sydämentykytyksiä Gardan kapeilla teillä mutta muuten pärjää ihan hyvin. Kohdalleni ei ole sattunut mitään vaaratilanteita vaikka olen ajanut Italiassa ja Gardalla paljon. Toukokuussa ei ole vielä sesonkiakaan niin tiet ovat muutenkin väljempiä. Auton kannattaa olla pieni ja ketterä!

      Jos auto ei ole vaihtoehto niin sitten vaan etelän kaupunkeihin ja kyliin lomalle, kaikki merkittävimmät onkin tullut mainittua mutta Desenzano on oikeastaan liian iso, ei mitenkään idyllinen vrt. Riva, Salò (Gardone riviera), Limone tai Malcesine. Kaikki pohjoisemmassa mutta pääsee niihinkin ihan hyvin kun ottaa etukäteen selvää. Garda myös kaunis. Yleisesti ottaen parhaat paikat ovat mielestäni, Sirmionen vanhaa kaupunkia lukuun ottamatta, hieman pohjoisemmassa. Malcesine esim, pieni kylä (n.5500 as) mutta silti suhteessa todella paljon ravintoloita ja nähtävää. Vanha kaupunki kaunis kuin mikä.

      Kaikkiin paikkoihin pääsee kätevästi kyllä laivallakin päiväretkillä.

      Hyvää matkaa!

    • AriFerra

      Parhaat naurut piiiitkään aikaan: "Ilman navia ei kannata lähteä."

      Huh huh, pitäiskö peruuttaa kaikki keski-ja eteläeuroopan matkat joita olen tehnyt autolla ilman navia vuosina 1978-2010.

      No okei, myönnetään, nykyaika on nykyaikaa ja monet vempeleet on hyödyllisiä ja mukavia. Mutta kyllä hyvällä paperikartalla pärjää, ja usein ne ovat mukavia muistoja kun seuraavan päivän reittiä suunnittelee majapaikassa kartan avulla.

      Garda ympäristöineen on tullut useasti koluttua ilman alligaatoreita ym.

      • navi +++

        Näin on, 20 kertaa kun on pohj. Italiassa ajellut niin ei tarvii karttoja eikä kompasseja. Mutta. Jos on EKAA kertaa sinne menossa autoilemaan, vajaa viikko aikaa "vaellella" ja on kokematon ajamaan autoa muualla kuin harvaanasutussa kotimaassamme, niin navigaattori ON hyödyllinen.

        Saat toki nauraa. Et taida ymmärtää sitä, että kaikki eivät ole siellä välttämättä kymmeniä kertoja reissanneet.


    • anl3

      Malcesine on kyllä kaunein Gardajärven paikoista sillä puolen järveä.

    • AriFerra

      Navi. Pointti oli se, että gaattoreita kun ei ollut tuolloin, jolloin euroopan matkailuni aloitin. Joten kun oli EKAA kertaa menossa...
      Tiet ja maisemat eivät juurikaan vuodesta -78 ole muuttuneet, ja mahottomasti turisteja oli jo silloinkin järveä kiertelemässä. Autokanta on hieman muuttunut. :D

      Niin tahi näin, olet oikeassa. Ehdottomasti navigaattori käyttöön jos sellainen on.
      Rooman keskustassa muuten Lumian navigaattori toimi erinomaisesti ilman verkkoa, eli käytti siis vain GPSää.

    • Desenzano

      Desenzano on mukava kaupunki ja sieltä käsin on helppoa vierailla muissakin Gardajärven kaupungeissa. Esimerkiksi Sirmioneen on vain vartin laivamatka.

      Itse vietin juuri viikon Desenzanossa ja olin erittäin tyytyväinen matkakohteeseen.

      http://matkaideoita.com/desenzano-del-garda.html

    • Lefay

      Juuri palasin Italiasta. Majoituin Gargnanossa hotellissa Lefay Resort & SPA Lago di Garda. Erinomainen paikka, suosittelen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      821
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      661
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe