Kaksi korvaa ja yksi suu on ihmisellä siksi,

1943

että pitää kuunnella enemmän kuin puhuu. Tämän oli juuri lukemani artikkelin mukaan Henning Mankell oppinut Afrikassa. Ajattelin suhdetta sovellettuna itseeni. Jos kaikki tilanteet otetaan huomioon, niin korvia voisi olla neljäkin. Miten on Sinun suhteesi näissä asioissa?

47

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stereokuuloton

En kuule enää kuin toisella korvalla, mut ei niin väliksikään kuulla kaikkea potaskaa, mutta tuota suutani voisin pitää välillä vähän enempi kiinnikin.

• 1943

Eli enemmän korvia voisi olla sullakin. Itse en paljoa ole yleensä äänessä. Usein vain kuuntelen ja seuraan tapahtumia.

• meeriamanda

Onhan sellaista valikoivaa kuuloakin....ei saisi ees hymyillä monenmielestä mitä nyt muistelen, ikäihmisiä kun hoivailin oli monesti se kuulolaite muualla kuin korvassa ja sit ei kuultu kunnolla puhetta, vaan annas kun juttelin puoliäänellä em. puolison kanssa tämä " kuuro " vastasi ilman kuulolaitettakin :):ollen jopa monen metrin päässä.

Osaisikin jakaa kuulemisensa ...korvat onneksi vain kuulevat... yhteystoimii aivojen kanssa hyvä niin kauan... jos yhteys katkeisi, korvat olisi silmälasin päässä pysymiseen ;)

• 1943

Niin, eipä ole vielä piilolinssejä korvien puuttumisen takia tarvinnut hankkia. Tuota valikoivaa kuulemista rakas aviomiehenikin joskus harrasti.

• Viime yönä yks suu sanoi kahdelle ihmiselle että en jaksa enkä halua enää kuunnella enkä polemikoida asiaa joka saa vaan vihan nousemaan.
      Suojaan itseni liialta kuulemiselta tällä hetkellä ja sanonkin sen ihan suoraan.
      Joskus kun kuuntelen huomaan äkkiä olevani mukana negatiivisessa ajattelussa, ja sehän tekee vain hallaa omalle itselle.

Kyllä sitten olen ollut kuulevana osapuolena ja melko hiljaisena tyttönä toisenlaisissa tilanteissa. Joskus ei tarvi suuta ollenkaan, riittää pelkkä läsnäolo.

• 1943

Niinpä kai toimimme tilanteen mukaan. Voi jossain olla, että naapuristakin kuuluu, jotain, mitä omille korville ei ole tarkoitettu. Täällä ei sitä vaaraa ole. Kaksi seinänaapuria on, mutta mitään ei yleensä kuulu. Edellisessä asuinpaikassa kuului joskus pihan kautta, vaikka kaksi huoneistoa oli välissä. Ja irtaimistoa lenteli nurmikolle.

• 1943 kirjoitti:

Niinpä kai toimimme tilanteen mukaan. Voi jossain olla, että naapuristakin kuuluu, jotain, mitä omille korville ei ole tarkoitettu. Täällä ei sitä vaaraa ole. Kaksi seinänaapuria on, mutta mitään ei yleensä kuulu. Edellisessä asuinpaikassa kuului joskus pihan kautta, vaikka kaksi huoneistoa oli välissä. Ja irtaimistoa lenteli nurmikolle.

No, naapurien kanssa ei ole mitään ongelmia.
        Tuo tilanne on töissä.
        Kun on kyse asioista joille itse en voi mitään, mutta tavallaan säälin avulla multa aina silloin tällöin udellaan ja selitetaan kuinka väärin kaikki on mun kohdalla, niin sitten sanoin viime yönä etten halua enää jahkata asiaa. Se ei muutu siitä vaikka kuinka jupistaan.
        Olen löytänyt asiassa tasapainon, enkä halua siitä luopua.

• friikka

Jospa ihmisellä on kaksi silmää ja yksi suu, jottei ylipaino vainoa enempää.
      Eikö sanota jotain sinne päin, että suu syö enemmän kuin silmä näkee.
      Jos olisi kaksi suuta, maapallo jo suistuisi radaltaan.

Joskus olen pelkkää korvaa, joskus olen iso suu. Miten milloinkin, se vaihtelee.
      En ole tasainen. En halua ollakaan.
      Eiväthän vastakappaleetkaan ole vakioita toisistaan.

• 1943

Niin olisihan minunkin hyvä joskus syödä vain silmilläni, vakka mitään syömishäiriötä ei ole. Ja näin joulun alla voi käydä ikkunaostoksilla. Kyllä silmät ovat tärkeät.

• Alkoi naurattamaan kun muistin friikan ed. kommentista jo aikaa sitten kuolleen sukulaistätini ihmettelyn suuresta mahastaan ja ylipainostaan, sitä kun oli ja ikääkin jo:

... vaikk'ei tarvihe ko yhtä reiköö vahtia... ;-)

Onneksi silmiä on kaksi, minulla kuitenkin niissä molemmissa sama ongelma mikä - niin pelkään - voi ajan mittaan aiheuttaa jopa täyssokeuden. Siispä luen ahkerasti ja matkustelen katsomassa maailmaa ja ajan autoa jne. Kun en tiedä kuinka kauan voin sellaisia juttuja tehdä.

Se ei suuremmin haittaa vaikka huonosti kuulisi, tai vaikka ei ollenkaan. Niin paljon turhaa melua hölönpölön-juttuja tässä maailmassa on.

• 1943

Yhä varmempi olen siitä, että suun pitäisi olla pieni. Vahdittava on, ettei liian pullukaksi paisuisi. Taitaapa tuon ajokortin vuoksi olla hyvä, että aistit toimivat, tarkastus lähenee. Maku- ja hajuaistia ei sentään tutkita. Yhden työtoverini hajuaisti tutkittiin antamalla hänen sokkona haistaa jotain ainetta. Hän ei tunnistanut. Sittemmin kävi ilmi, että purkissa oli ikivanhaa kahvia. Hajuaistissa ei ollut mitään vikaa.

• virva-tuulia***

Hiljaisuus.

Toisinaan yksin ollessani en avaa radiota tai tv:täkään. Teen vaan töitäni kaikessa rauhassa, hiljaisuudessa.

Täysin hiljaista ei sittenkään sentään ole. Jääkaappi, pakastin ja ilmanvaihtokone hurisevat. Kello raksuttaa.

• 1943

Bannaus taas päällä. Saas nähdä auttoiko juuri opittu konsti. Hiljainen äänimaisema on minulle tuttu. Lauantaiaamuisin yritän muistaa avata radion ja kuunnella "Onnen säveltä". Toinen säännöllisesti kuuntelemani on "Puhelinlangat laulaa". Nykyään en edes autoa ajaessani kuuntele radiota usein.

• 1.1947
        1943 kirjoitti:

Bannaus taas päällä. Saas nähdä auttoiko juuri opittu konsti. Hiljainen äänimaisema on minulle tuttu. Lauantaiaamuisin yritän muistaa avata radion ja kuunnella "Onnen säveltä". Toinen säännöllisesti kuuntelemani on "Puhelinlangat laulaa". Nykyään en edes autoa ajaessani kuuntele radiota usein.

Hiljaisuus on meilläkin enemmän päällä. Lempiohjelmia kuuntelen ja katsotaan.
        Niitä on aika vähän. Luen mieluummin. Tai teen jotakin.
        Kyllä Luoja on viisaasti meidät luonut. Kuunteleminen on hyvä asia. Puhumisessa tosiaan helposti lipsahtaa väärälle raiteelle. Syömistä on syytä seurata kohtuudella.

Naapurit on onneksi hiljaisia. Vain ajoittainen tupakan haju tulee keittiöön ilmastointikanavia pitkin. Kesällä ikkunastakin. Silloin ollaankin paljon miehen kotitilalla kakkosasunnolla.

Nyt on pitkästä aikaa talvi, jolloin en ruoki lintuja, kuin talipalloilla tuossa etupihassa. Haikeaa se on. Lintuja on mukava seurata.

• virva-tuulia***
        1943 kirjoitti:

Onnen säveltä minäkin kuuntelin tänä aamuna.

Lintuja oli aikalailla lintulaudan ympärillä. Kovin olivat arkoja, ei suostuneet kuvaan.

Lumipyryssä oli kiva kävellä.

• 1943
        1.1947 kirjoitti:

Hiljaisuus on meilläkin enemmän päällä. Lempiohjelmia kuuntelen ja katsotaan.
        Niitä on aika vähän. Luen mieluummin. Tai teen jotakin.
        Kyllä Luoja on viisaasti meidät luonut. Kuunteleminen on hyvä asia. Puhumisessa tosiaan helposti lipsahtaa väärälle raiteelle. Syömistä on syytä seurata kohtuudella.

Naapurit on onneksi hiljaisia. Vain ajoittainen tupakan haju tulee keittiöön ilmastointikanavia pitkin. Kesällä ikkunastakin. Silloin ollaankin paljon miehen kotitilalla kakkosasunnolla.

Nyt on pitkästä aikaa talvi, jolloin en ruoki lintuja, kuin talipalloilla tuossa etupihassa. Haikeaa se on. Lintuja on mukava seurata.

En voi sietää tupakan hajua. Onneksi nämä seinänaapurini ovat tässä suhteessa samanlaisia. Mitään hajuja ei tänne tule ulkoa eikä naapureista. Naapurit ruokkivat lintuja, itse en ole alkanut, sillä katkoa ei voi olla, jos sen homman aloittaa. Saatan vieläkin olla poissa päiviä.

• 1943
        virva-tuulia*** kirjoitti:

Onnen säveltä minäkin kuuntelin tänä aamuna.

Lintuja oli aikalailla lintulaudan ympärillä. Kovin olivat arkoja, ei suostuneet kuvaan.

Lumipyryssä oli kiva kävellä.

Tänään ei tuuli olisi haitannut, mutta pakkasta oli sen verran, etten kävellä viitsinyt. Lunta on tullut sen verran, että maa on valkoinen. Aamulla tuuli oli puhaltanut minun puolelta kaiken lumen naapurille. Oli ihan kuin olisin kiusalla tehnyt niin, mutta luonnon töitä oli.

• okkigaam

Pari kaikkia raajoja, silmiä ja korvia ovat varalla. Jos toinen niistä vahingoittuu on varalla toinen.
      Tälleen oon tään fundeerannu.

• 1943

Niin onhan näitä tulkintoja, kukin tavallaan oikea. Olen lukenut Henning Mankellin kirjoja ja siksi huomioni kiinnittyi tuohon yksityiskohtaan. Kyllä moni voisi kuunnella pikkuisen enemmän.

• Elän toivossa, että sitä mukaa kun näkö huononee, kuulo paranee. Voi olla ettei niin käy, tinnitus haittaa.
      Tuntoaisti toivottavasti herkistyy, että löydän käsikopelolla sen mitä etsin...
      Minua on kutsuttu ikävästi "puhe-ripulistiksi", ja en toki niitä maan hiljaisimpia olekaan.

• 1943

Eikös tuo tinnitus ole hirveää. Nykyään melutaso on monessa paikassa määräyksistä huolimatta niin korkea, että välttelen esim. monia tanssipaikkoja. Oikeastaan perimmäinen syy on aivan toinen, en kävisi muutenkaan tansseissa. Kokemus on menneisyydestä.

• 1943 kirjoitti:

Eikös tuo tinnitus ole hirveää. Nykyään melutaso on monessa paikassa määräyksistä huolimatta niin korkea, että välttelen esim. monia tanssipaikkoja. Oikeastaan perimmäinen syy on aivan toinen, en kävisi muutenkaan tansseissa. Kokemus on menneisyydestä.

Olen siihen jo niin tottunut, etten edes huomaa, ellen näin vasiten ala miettimään. Hiljaisuudessahan sen parhaiten huomaa, mutta meillä on harvoin ihan hiljaista.
        Nukkumaan käydessä erehdyn joskus tarkemmin kuuntelemaan, mutta silloinkin se pitää sulkea pois mielestään ja ajatella jotain mukavampaa.

Kärsin melusta ja siksi yksinäiset kävelyretket ovat minulle tärkeitä, kun sellaiselle pääsen. Ja aina metsään ja pelloille kuljeskelemaan.
        En pidä ihmispaljoudesta ja välttelen joutumasta sellaisiin tilanteisiin.

Vaikka olen puhelias, osaan myös kuunnella ja vaikka joku toista väittäisi, se ei pidä paikkaansa.

• Anceli kirjoitti:

Olen siihen jo niin tottunut, etten edes huomaa, ellen näin vasiten ala miettimään. Hiljaisuudessahan sen parhaiten huomaa, mutta meillä on harvoin ihan hiljaista.
        Nukkumaan käydessä erehdyn joskus tarkemmin kuuntelemaan, mutta silloinkin se pitää sulkea pois mielestään ja ajatella jotain mukavampaa.

Kärsin melusta ja siksi yksinäiset kävelyretket ovat minulle tärkeitä, kun sellaiselle pääsen. Ja aina metsään ja pelloille kuljeskelemaan.
        En pidä ihmispaljoudesta ja välttelen joutumasta sellaisiin tilanteisiin.

Vaikka olen puhelias, osaan myös kuunnella ja vaikka joku toista väittäisi, se ei pidä paikkaansa.

Minäkin tykkään hiljaisuudesta. Nyt on vain liian pimeää ja hiljaista täällä maalla.
        Pidän joskus radion auki koko yön hiljaisella. Ei kuulu kaikki rapsahdukset joille herkistyy kun oikein alkaa kuunnella.

• 1943
        pertta-j kirjoitti:

Minäkin tykkään hiljaisuudesta. Nyt on vain liian pimeää ja hiljaista täällä maalla.
        Pidän joskus radion auki koko yön hiljaisella. Ei kuulu kaikki rapsahdukset joille herkistyy kun oikein alkaa kuunnella.

Kun oli "puhelinlangat laulaa"-konsertti läpi yön, radio oli auki. Ja joskus Jukolan viestin aikana käy näin usein. Muuten ei täällä ääniä öisin ole. Nytkään ei muuten ole radio auki. Kohta panen CD:n soimaan ja tanssin kakkupohjan kypsyessä uunissa.

• pertta-j kirjoitti:

Hiljaisuuden ystävät :)
        Tähän aikaan vuodesta täällä maalla on öisin todella pimeää ja hiljaista. Hyvin nukuttaa, eikä mikään pelota, mutta en olekaan yksin.

• hyvä lukea elämät

Paljon korvia hyviä, todealla näin ja silmiäkin, kirjat luettu ei kuitenkaan suomeksi.

• 1943

Onkos suuta ollenkaan?

• suora vastaus
        1943 kirjoitti:

Onkos suuta ollenkaan?

Vain pusuun naiselle.

• 1943
        suora vastaus kirjoitti:

Vain pusuun naiselle.

Se taitaa ollakin yliveto näissä suun toiminnoissa.

• myös niin
        suora vastaus kirjoitti:

Vain pusuun naiselle.

Tai järkevään keskusteluun --- tasolla.

• kirjoitus koneella
        1943 kirjoitti:

Se taitaa ollakin yliveto näissä suun toiminnoissa.

Sormet ovat olleet esillä ja todistuksessa lähes 10 siinä ajassa. Tänään voi olla hyvin ja toisin, kielissä.

• Heh, kun luin otsikon tuli mieleen että yksikin suu riittää, nykin tekee mieli suklaata:)
      Kyllä kannattaa kuunnella mitä toisella on sanottavaa, eikä vain odottaa malttamattomasti koska itse pääsee ääneen.

• 1943

Kävin hiljattain täyttämässä joulumakeisvarastoni ja suu on pidettävä supussa, että jouluksikin jotain jää. Käyn tehtaanmyymälässä, suosin kotimaista. Tänään on tullut kuunneltua ja puhuttua noin fity-fifty.

• mikä-.,...-
        1943 kirjoitti:

Kävin hiljattain täyttämässä joulumakeisvarastoni ja suu on pidettävä supussa, että jouluksikin jotain jää. Käyn tehtaanmyymälässä, suosin kotimaista. Tänään on tullut kuunneltua ja puhuttua noin fity-fifty.

Kävin joulumarkkinoilla museossa ja se oli suurta minulle. Ensi kerta 43 vuoteen.

Todella suurta minulle suomalaiselle joka on asunut maassa niin kauan.

Museo oli mahtava tuhansia lintuja (täytettyjä) ja kaikki muukin, muusiikki jne....

Olen herkkä ihminen, itkin sisällä jotain mitä en tiedä.

Tuli mieleen Jeesus ja Suomi......

• 1943
        mikä-.,...- kirjoitti:

Kävin joulumarkkinoilla museossa ja se oli suurta minulle. Ensi kerta 43 vuoteen.

Todella suurta minulle suomalaiselle joka on asunut maassa niin kauan.

Museo oli mahtava tuhansia lintuja (täytettyjä) ja kaikki muukin, muusiikki jne....

Olen herkkä ihminen, itkin sisällä jotain mitä en tiedä.

Tuli mieleen Jeesus ja Suomi......

Missähän maassa ja museossa olet ollut? Lontoossa olen eniten käynyt museoissa. Siellä kiehtoo se, että museot ovat kaikenikäisten kohtaamispaikkoja. Satuin olemaan Lontoossa, kun jokin Harry Potter ilmestyi ja odottelin muistaakseni British Museumin aulassa seuralaisiani. Vieressä oli nuori poika, joka ahmi uusinta Potteria. Vanhemmat tulivat hänen luokseen ja puhuivat - suomea.

• och livet
        1943 kirjoitti:

Missähän maassa ja museossa olet ollut? Lontoossa olen eniten käynyt museoissa. Siellä kiehtoo se, että museot ovat kaikenikäisten kohtaamispaikkoja. Satuin olemaan Lontoossa, kun jokin Harry Potter ilmestyi ja odottelin muistaakseni British Museumin aulassa seuralaisiani. Vieressä oli nuori poika, joka ahmi uusinta Potteria. Vanhemmat tulivat hänen luokseen ja puhuivat - suomea.

Olet selvästi Urho suomalaisien unelma, köyhien raiskaaja aatun matkan jatkaaja ja veroja ei maksaavaja nolla, siis suomalaisen unelma Jallussa, joka sai paljon julkaisusta, sinusta tuli miljonääri ostamalla asuntoja joilla nyt elät kaunista elämää kirkolle lahjoillamallla suuria summia Vatikaanille.

• 1943
        och livet kirjoitti:

Olet selvästi Urho suomalaisien unelma, köyhien raiskaaja aatun matkan jatkaaja ja veroja ei maksaavaja nolla, siis suomalaisen unelma Jallussa, joka sai paljon julkaisusta, sinusta tuli miljonääri ostamalla asuntoja joilla nyt elät kaunista elämää kirkolle lahjoillamallla suuria summia Vatikaanille.

Jaha, nollittelijakos siellä piileskeleekin. Olen kyllä miljonääri: omistan miljardea havunneulasia. Pistäpäs paremmaksi, saat rauhassa olla kateellinen.

• livet är en bit
        1943 kirjoitti:

Jaha, nollittelijakos siellä piileskeleekin. Olen kyllä miljonääri: omistan miljardea havunneulasia. Pistäpäs paremmaksi, saat rauhassa olla kateellinen.

Lopetin 58 vuotiaana(2005) ja otin eläkkeen 61 vuotiaana leskenä. Elämän tämän aloitin Suomessa, 2009-10, hon va bra, sen noska en bit, sen svenska, tiden är tiden min lille vän, men så är det.

Miljonääri olen ja lisää tulee.

• 1943
        livet är en bit kirjoitti:

Lopetin 58 vuotiaana(2005) ja otin eläkkeen 61 vuotiaana leskenä. Elämän tämän aloitin Suomessa, 2009-10, hon va bra, sen noska en bit, sen svenska, tiden är tiden min lille vän, men så är det.

Miljonääri olen ja lisää tulee.

Korjaus vaan: nainen olen ollut ja olen edelleen, joten pistäpäs oikea lillittely. Lillan kyllä parempi kuin nollan.

• en nolla..
        1943 kirjoitti:

Korjaus vaan: nainen olen ollut ja olen edelleen, joten pistäpäs oikea lillittely. Lillan kyllä parempi kuin nollan.

Mistä sitä nykään tietää.

Tiedäkö itse?

• selvää on
        en nolla.. kirjoitti:

Mistä sitä nykään tietää.

Tiedäkö itse?

Hyvä tietää, anteeksi vain jos olen olen loukannanut Ruovaa tässä ilmi asiassa.

• en fråga.....
        selvää on kirjoitti:

Hyvä tietää, anteeksi vain jos olen olen loukannanut Ruovaa tässä ilmi asiassa.

Elääkö hon mera?

• tulevaisuus

Afrikasta 5 miljoonaa uutta on suomalaisien toivo taloudelle ja kuka toivoo--minä ainakin, sillä uusi on aina toivo.

• friikka

Vieläkin, silmään rakastuin.
      Tulevan mieheni yliolkaiseen silmäykseen.
      Silloin joskus, silloin, kun nuoruus ja hurjuus, ja tunteen palo oli olemassa.
      Koskaan en, toivottavasti, sitä tunnetta unhoita, niin syvältä se sieluani riipi.

Silti, kannattaa rakastaa muitakin, kuin vain täydellisiä.
      Vaikka kaiken sain.

http://www.youtube.com/watch?v=A85xLi8IoGc

• 1943

Niinpä niin, silmät kuin siniset orvokit minutkin hurmasivat. Katsoivat minua kauniisti monen vuosikymmenen ajan. Katse kertoo paljon.

• akkake

Aavistelen että jollakin on kaksi korvaa sitä varten että se toiseen korvaan menevä pääsee helpommin ulos samantien kun ei tarvitse väistellä vastaan tulevaa liikennettä...

• pulloharja.

Minä kerran viikossa vetelen pulloharjalla korvat läpi pään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5338
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      484
      2474
    3. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      27
      1239
    4. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      5
      1035
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      16
      957
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      934
    7. Nainen, tunnetko saman kuin minä

Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv
      Ikävä
      41
      812
    8. HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena

HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei
      Maailman menoa
      193
      774
    9. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      3
      764
    10. Siellä taas pyörin

Nimittäin sinun paikkakunnalla mies. Mutta en vieläkään nähnyt sinua. Miksi sinä olet minulta aina piilossa?
      Tunteet
      8
      723
    Aihe