Avioliitto on suuri päätös - näistä tiedät, että olet valmis (osa1) - Uutisia seksistä - Seksi - Terveysklinikat - Tohtori.fi

tohtori.fi

Avioliitto on suuri päätös - näistä tiedät, että olet valmis (osa1) - Uutisia seksistä - Seksi - Terveysklinikat - Tohtori.fi

3

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kliseitä

      "Olet tapaillut muita jo aikasi"
      -Ei pidä tapailla monia ja särkeä sydämiä.

      "Sinä haluat matkustella vielä muutaman vuoden ennen aloillesi asettumista, mutta toinen puolisko haluaa rakentaa uraansa ja asettua lähiöön"
      -Kumpikin voi toteuttaa unelmaansa eikä takertua pikkuasioihin. Toisella ei ole ehkä vain varaa matkustaa, se ei ole synti.

      "Jos teillä taas on samankaltaisia tavoitteita, olette jo askeleen lähempänä avioliittoa."
      Ei kaikkien tarvitse olla täsmälleen samankaltaisia aina. Avioliitto ei ole päämäärä pelkästään, vaan hyvä suhde.

      "Et halua muuttaa miestäsi."
      Kyllä sen tietää jo alkuun, jos on ihmistuntemusta yhtään. Ja on hyvin tutustunut toiseen, eikä vain pintapuolisesti.

    • MielenkiintoinenAihe

      Miksi herää tunne, että tämä artikkeli kuuluu niiden joukkoon, jossa parisuhteen olennaisin asia on seksielämän toimivuus? Vaikkakin se kuuluu ja on olennainenkin asia, mutta miksi sanotaan "Jos seksielämännekin on synkassa, asiat ovat enemmän kuin hyvin"? Joku ehkä sanoo nyt että "voi hyvää päivää", sanokoot vain. Ja jotenkin mulla on huoli siitä, että miksi niin helposti alistutaan siihen, jos seksi ei suju? Se voi alkaa sujumaan. Asialle voi tehdä jotain. Jos se johtuu toisen haluttomuudesta, asian voi ottaa esille ja pohtia syytä siihen. Ei nyt ehkä syyttämällä toista vaan ehdottamalla, että aihe on henkilökohtaisesti tärkeä. Varmasti kumppani kuuntelee, jos välittää. Esimerkiksi sairaus tai väsymys voi aiheuttaa haluttomuutta.

      Tuo 1. on mielestäni hyvä kaikille, jotka ovat olleet parisuhteessa yhden tai useamman kerran. Sen tuskin tarvitsee olla tavoitteena, mutta jos/kun ei ole ensimmäisellä kerralla löytänyt Sitä Oikeaa, on mielestäni aika lohdullista ajatella asiaa tuolta valoisalta puolelta. Parisuhteessa oppii aina jotain itsestään sen lisäksi, että oppii toisesta ihmisestä uutta.

      Tuo 2. on myös hyvä, itse en haluaisi mennä naimisiin sellaisen henkilön kanssa, joka olisi täysin eri planeetalta kuin itse. On totta, että avioliitto vaatii kompromisseja, jokainen suhde vaatii, ja ehkä uhrauksiakin, mutta pitkän tähtäimen unelmia ei ole kiva toteuttaa yksin avioliitossa, jos toinen ei ole yhtään kiinnostunut samoista asioista. Ei sitä 24/7 tarvitse yhdessä olla (esim. kummallakin eri työpaikka ja harrastukset), mutta yhteiset unelmat, suunnitelmat ja arvot ovat sellaisia, joita itse näen olennaisimpina asioina avioliitossa.

    • MielenkiintoinenAsia

      Korjaus edelliseen. Osassa kaksi otettiinkin tuo jo esille, että pitää olla yhtä hauskaa vaatteet päällä kuin ilman. Tein hätiköidyn päätelmän... Mutta jotenkin silti tympii se, millä tavalla asia ilmaistaan 3. kohdassa. Siitä tulee sellainen olo, että pitäisi kaikkien kumppanien kanssa kokeilla, kuinka seksi sujuu - kaiken muun mukavan lisäksi siis tietysti. Tuskin artikkelilla siihen pyritään, mutta sanojen valinta silti herättää sen kysymyksen. Seksi voi olla "taivaallista" sellaisenkin ihmisen kanssa, joka ei panosta paljoa suhteeseen muulla tavoin. Mitä useamman eri henkilön kanssa on sängyssä, sitä enemmän itseään (ja toista) kuitenkin hajottaa. Ei ehkä nyt lopullisesti, eikä sen tarvitse olla este naimisiinmenolle, että kumppanilla on ollut monta suhdetta, johon on kuulunut seksi. Se kuitenkin vaikuttaa ja kun kemiat vaihtuu, niin ne oikeasti vaihdetaan osittain. Ihminen on muutakin kuin biologiaa, ihminen on kokonaisuus ja fyysinen tapahtuma vaikuttaa psyykkisesti (sekä hyvässä että ikävässä) - ja toisinpäin.

      Sellainen eksä, jonka kanssa on ollut sängyssä, on paljon lähempänä omaa sydäntä kuin sellainen, jolle ei ole antanut osaa itsestään, tahtoipa sitä tai ei ja piti tähän myöhemmin yhteyttä tai ei. Sen takia olen valinnut niin, että ennen avioliittoa en mene toisen kanssa sänkyyn. Pidän sitä enemmän itseni suojaamisena ja ehjempänä pitämisenä kuin sokeana säännön noudattamisena... Jos mies ei sitä päätöstä kunnioita (tai toisinpäin) esim. ensimmäisillä treffeillä, kuinka hän sitten voi sanoa rehellisesti rakastavansa minua muutenkaan? Sama tietysti pätee muihinkin kuin seksuaalisuuden alueen päätöksiin ja niiden kunnioittamiseen. Tietysti jokainen valitsee mitä valitsee, oma päätös. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe