Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

rupsahdanko hormonitta

mitä teen

Olen miettinyt kovin, pitäisikö ottaa hormonihoito, ettei iho rupsahtaisi, vyötärö leviäisi mummomaisesti ja hiukset ohenisi? Mitä mieltä olette? Pelkään, että vanhenen nopeasti, enkä nyt vielä viisikymppisenä haluaisi alkaa muistuttamaan mummoja, kun monet ikäiseni eivät vielä ole vaihdevuosissa. Nyt pitäisi alkaa tehdä päätöksiä, enkä tiedä, mitä tekisin.

51

5907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matleena1962

      Hei!
      Täällä toinen 50-vuotias. Olen ottanut jo 4,5 vuotta vaihtarioireisiin (perimenopaussi, kuukautiset tulevat vielä mutta oireina lihas- ja nivelkivut, unettomuus, ahdistus ym.) Estrogel-geeliä pienen määrän ja joka toinen kuukausi Lugesteronia 10 päivää. Nukun hyvin nyt ja ahdistus on poissa. Bonuksena hiukset ovat tuuheentuneet, iho hohtaa ja hehkuu (ei ole ryppyjä, minua luullaan n. 40-vuotiaaksi) ja vartalo on säilyttänyt muotonsa, siis naisellisen sellaisen.
      Äitini on nyt 79-vuotias ja laittaa yhä yhden pumppauksen geeliä, ilman sitä hän ei nuku ja hikoilee kovin. Hän on hyvin nuorekas sekä henkisesti että fyysisesti.
      Miksi ihmeessä pitäisi alkaa rupsahtaa ja mummoutua, kun sitä voi ehkäistä estrogeenihoidolla. Minä ainakin arvostan ulkonäköä niin paljon. Gynetkin sanovat, että on ehdottomasti vaarallisempaa olla käyttämättä kuin käyttää. Estrogeenin puute altistaa todella monille sairauksille.

      • Anonyymi

        Täsmälleen! Estrogeeni suojaa infarkteilta, kolesterolin ja verenpaineen nousulta, osteoporoosilta, lihaskadolta ja diabetekselta muun muassa. Lisäksi muukin yleisterveys paranee.

        Ylipaino lisää rintasyöpäriskiä yhtä paljon tai enemmän kuin hormonikorvaushoito.

        Ihon kautta annosteltu estrogeeni ei lisää veritulppariskiä ja sen määrää on helpompi säädellä vuosien mittaan tarvetta vastaavaksi.

        Jos liikkuu, syö terveellisesti, pysyy normaalipainoisena, ei tupakoi eikä käytä alkoa, estrogeeni lisää terveitä elinvuosia. Kaupan päälle pysyy hehkeämpänäkin, iho on kimmoisampi ja hiukset terveinä ja tuuheina. Samoin seksielämä pysyy vilkkaana ja onnellisena eivätkä tulehdukset tai kuivuus intiimialueella vaivaa.

        Sairastettu veritulppa tai rintasyöpä on estrogeenihoidon este. Samoin kannattaa miettiä hoitoa paljon kriittisemmin, jos lähisuvussa on rintasyöpää. Sillon vaihdevuosioireita hoidetaan erilaisilla masennuslääkkeillä. Ne eivät auta hikoiluun, mutta lievittävät vaihdevuosien mielialaoireita. Tietysti niissäkin on omat haittavaikutuksensa, mutta jotain apua voi sentään löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täsmälleen! Estrogeeni suojaa infarkteilta, kolesterolin ja verenpaineen nousulta, osteoporoosilta, lihaskadolta ja diabetekselta muun muassa. Lisäksi muukin yleisterveys paranee.

        Ylipaino lisää rintasyöpäriskiä yhtä paljon tai enemmän kuin hormonikorvaushoito.

        Ihon kautta annosteltu estrogeeni ei lisää veritulppariskiä ja sen määrää on helpompi säädellä vuosien mittaan tarvetta vastaavaksi.

        Jos liikkuu, syö terveellisesti, pysyy normaalipainoisena, ei tupakoi eikä käytä alkoa, estrogeeni lisää terveitä elinvuosia. Kaupan päälle pysyy hehkeämpänäkin, iho on kimmoisampi ja hiukset terveinä ja tuuheina. Samoin seksielämä pysyy vilkkaana ja onnellisena eivätkä tulehdukset tai kuivuus intiimialueella vaivaa.

        Sairastettu veritulppa tai rintasyöpä on estrogeenihoidon este. Samoin kannattaa miettiä hoitoa paljon kriittisemmin, jos lähisuvussa on rintasyöpää. Sillon vaihdevuosioireita hoidetaan erilaisilla masennuslääkkeillä. Ne eivät auta hikoiluun, mutta lievittävät vaihdevuosien mielialaoireita. Tietysti niissäkin on omat haittavaikutuksensa, mutta jotain apua voi sentään löytyä.

        Älä koskaan ohita näitä veritulpan oireita – joka vuosi tuhannet suomalaiset sairastuvat https://www.is.fi/terveys/art-2000008329483.html
        E-pilleri- tai muu estrogeenihormonikorvaushoito mainittu lääkärin toimesta.


    • mitä teen

      Tuotahehkeyttä tai sen säilyttämistä juuri mietin ja samalla pelkään, että jos saankin rintasyövän. Oletteko rupsahtaneet mielestänne te, joilla ei ole hormonihoito käytössä?

      • Leilu1

        Hei, jos hoitoä käyttämättömistä naisista 10 VUODEN kuluessa 1000:sta viisi saa syövän ja hormonihoitoa pitkään käyttäneistä saman ajan sisällä 1000:sta kuusi saa syövän, pelkäätkö olevasi juuri itse tuon yhden joukossa??? Rintasyöpäriskiin vaikuttaa enemmän tupakointi, alkon liiallinen käyttö, liikkumattomuus, huono ravinto ja ylipaino. Jos sinulla on jokin näistä, etkö pelkää rintasyöpää????
        Ystävällisesti, ajattele.


      • viisseiska1

        Kyllähän tuohon hehkeyteen vaikuttavat paljon muutkit asiat. Itse en käytä hormoonihoitoa, mutta liikun paljon (siitä pitävät pari koiraani huolen) ja syön terveellisesti paljon marjoja hedelmiä ja vihanneksia. Lopetin kahvin juonnin ja siirryin teemaailmaan. Rooibos, Mate, vihreä ja valkoinen tee jne. Huomaan hyvin miten ylimääräinen neste ja turvotus alkavat häviämään. Niin ja myös Pakuriteen olen löytänyt.

        Olen kokeillut pienen ajan hormoonia, mutta tunsin itseni kurjemmaksi sen kanssa. Luontaistuotteilla olen mennyt..


    • 55 vuotta nuori nain

      Olen vasta päässyt kuukautisista eroon ja kuumat aallot alkaneet, samoin yöheräily. Itse en voi käyttää hormonihoitoa 15 vuotta sitten tapahtuneen keuhkoveritulpan takia, joten joku muu apu on keksittävä. Ulkonäköäni en ole tässä yhteydessä ajatellut ollenkaan ;-)

    • Hormoonihurmio

      Ihan ensiksi: yksikään vastuuntuntoinen lääkäri ei määrää korvaushoitoa pelkästään siksi, että potilas pelkää rupsahtamista! Jokainen vanhenee, käytti korvaushoitoa tai ei, iho ja hiukset ohenevat, limakalvot kuivuvat ja paino voi nousta helpommin kuin ennen. Hormonikorvaushoitoa annetaan vaihdevuosiVAIVOIHIN, ei sellaiselle, jolla vaivoja ei ole. Et kai syö särkylääkettäkään, jos sinua ei kolota mistään?

      Nuorekkaana pysymiseen vaikuttavat perimä ja elämäntavat. Terveellinen ravinto, liikunta ja ennen kaikkea tupakoinnin välttäminen auttavat pysymään nuorekkaana. Hoikka keski-ikäinen näyttää nuoremmalta kuin pyylevä, mutta liian laiha taas rypistyy pyöreämpää siskoaan nopeammin.

      Minä käytin korvaushoitoa kolme vuotta, ikävuodet 55-58, ja nyt olen ollut pari vuotta ilman. Ihon kuivumisen olen huomannut kaikkein selkeimmin, koko ajan saa olla rasvaamassa, eikä pelkästään kasvoja. En omasta mielestäni näytä ikäistäni vanhemmalta, jotkut luulevat jopa nuoremmaksi, vaikka olen ylipainoinen.

      Suuri tekijä nuorekkuudessa on myös yleinen elämänasenne. Jos on virkeä ja aktiivinen, vaikuttaa nuoremmalta kuin apaattinen ja väsynyt, kaikkeen pettynyt. Se lienee temperamenttikysymys, johon on vaikea itse vaikuttaa.

    • mitä teen

      Mulla kun on ikää vasta tää 50 v, niin siksi mietin. Pieniä oireita on eli hikoilupuuskia ja yöheräämistä, mutta ne ei ole kovin pahoina ainakaan vielä. Varmasti gynekologi hormonit aloittaisi, jos haluaisin ja kertoisin oireeni, nehän on sellaisia, kuin ne kokee. Sama oire toiselle kauhistus toiselle pieni ikävyys. Eri asia sitten ne voimakkaat oireet, joita osalla on. Mun vaan täytyis päättää, sillä ei kai voi olla useita vuosia ilman omia hormoneja ja vasta sitten aloittaa lääkehormoni.
      Pelkään tosiaan, että juuri minä saisin sen yhden riskisyövän, mitä ylempänä Leilu hoksautti. En voi sille mitään.
      Kauneus vai pelko, siinä probleema!

      • geeniperimä.

        Tiedän pari naista meillä töissä, jotka ovat kohdun poiston jälkeen käyttäneet Evorellaastaria jo yli 10v ja myös pari 65v jolta toiselta kohtu poistettu ja toiselta ei. Kumpikaan näistä viimeksi mainituista ei ole koskaan käyttänyt mitään hormoonia ja ovat virkeitä ja ikäisekseen hyvin säilyneitä. Ne ekat joista kirjoitin ovat 59v ja toinen laihempi on tosi rupsahtanut ja ryppy rypyn päällä. Pyöreämpi sitä vastoin ei niinkään näy ryppyjä, mutta laastarista huolimatta pinna kireällä ja hikoilukohtauksia kummallakin. Ne 65veet ovat tosi iloisia ja aina mukavia, joskus huomasi kyllä että naama punoitti ja hihat kiverrettiin, sekä hiki haisi oudolta.

        Elikkä yhteenvetona sanoisin, ei ne kemialliset hormoonit estä rupsahtamista, eikä edes poista kaikkia vaivoja välttämättä.

        Itselleni auttoi paikallishoito, kun virtsavaivat alkoivat juoksuttamaan pitkin yötä. Tietäähän sen mitä siitä seuraa, kun ei yöllä pysty nukkumaan, pussit silmien alla se jos mikä, niin vanhentaa ennen aikoja. Yöhikoiluun olen saanut apua Salviasta ja sitä saa tippoina(Salvisan), sekä taplettina(Menoforce)


      • Hormoonihurmio

        Jos sinulla on vielä kuukautiset eikä pahoja vaivoja, ei korvaushoidon aloittamisella ole kiirettä. Siinä olet oikeassa, että ei ole suositeltavaa aloittaa korvaushoitoa monta vuotta sen jälkeen, kun kuukautiset ovat loppuneet, mutta sinulla estrogenia vielä on, jos kuukautiset vielä tulevat.

        Kysymykseesi kauneus vai pelko voi vastata: viime kädessä jää vain pelko, koska kuten aikaisemmassa viestissäni sanoin, kaikki vanhenevat. Sellaisten naisten, joille ulkonäkö on ollut tärkeä, tuntuu olevan vaikea sitä hyväksyä, mutta ilman kirurginveistä ei kuusikymppinen voi näyttää kolmekymppiseltä. Se ei tarkoita, etteikö ikääntynytkin voisi olla hyvännäköinen, katso vaikka Pirkko Mannolaa, Katri Helenaa tai Liisamaija Laaksosta.

        Mitä tulee rintasyöpäriskiin, sen voi saada, vaikkei olisi ikinä käyttänyt minkäänlaisia hormoneja. Ei korvaushoidon välttäminen siltä suojaa, kuten tuossa yllä sanottiin, korvaushoito nostaa riskiä vain vähän. Paljon enemmän merkitystä on perimällä ja elämäntavoilla, painolla, kuukautisten alkamis- ja loppumisiällä ja synnytysten määrällä.

        Ja edelleen olen sitä mieltä, että on sulaa hulluutta ruveta käyttämään hormonikorvaushoitoa vain sen vuoksi, että pysyisi hehkeänä, koska korvaushoito ei ole mikään nuorennuslääke. Et voi vastaan tulevien naisten ulkonäöstä mitenkään päätellä, kuka käyttää korvaushoitoa ja kuka ei, hormonikorvaushoito EI auta pysymään nuoren näköisenä.

        Vanheneminen on loppujen lopuksi helppo hyväksyä, kun miettii, mikä on sen vaihtoehto. Itse odotan, että saan sellaiset lumenvalkoiset hiukset kuin kohta 85 täyttävällä isälläni on.


      • .....

        Huomasin tällaisen puuskan, johtui vaihtareista vai mistä, tahdoin hankkia kaikkea nättiä, esineitä ja vaatteita.
        Muutakin on kuin ikäviä oireita, virkistyin kun kehuttiin.
        Jotkut saavat nelikymppisinä kiire elää- vimman.


    • viel hormonit käytös

      Aivan vasta lukaisin jostakin pienen uutisen, jossa tutkitusti ulkoilu kävely ja muu pitkäkestoinen liikunta auttoi kuumiin aaltoihin ja helpotti nukahtamista. Tässä taas näkee, miten luonto parantaa.
      Tupakointi on takuuvarma keino päästä rupsahtaneiden kerhoon. Minua luullaan aina edelleen pikkusiskoni pikkusiskoksi. :)
      Ruoka on myös avainasemassa siinä, miltä näytät. Monet ruuat keräävät nestettä elimistöön ja turvottavat. Eri ruoka-aineiden sietokin muuttuu vaihdevuosi-ikäisenä. Kyllä sen ruuansulatuksenkin takuuaika on aivan sama kuin koko ihmisen. 40-50 kun tulee täyteen niin jo alkaa kaikkea pientä kiusaa ilmaantua. Eihän tänne ole tultu jäädäkseen.

    • Porskuttaja

      Käytin hormoonihoitoa 7 vuotta ja lopetin viime keväänä. Hiukset ovat pysyneet ihan samanlaisina eikä muitakaan vanhenemisen merkkejä näy. Nukun kyllä huonommin, mutta en tee siitä numeroa kun kuitenkin nukun ja pystyn hoitamaan työni. Jos mikä niin iltadrinkit vanhentavat. Kun otan useammin niin näytän aamuisin ihan hutsulta silmänaluset ja vyötärö turvonneilta. Nyt olen ollut ottamatta ja näytän freesiltä. Lempiruokaani ovat raasteet kylmäpuristetulla öljyllä. Syön D-viamiiniä, vahvuus 20, mutta vain niinä päivinä jolloin en syö kalaa. Mietityttää se kun jotkut lääkärit sanovat hormoonikorvaushoidolla vältettävän sairauksia. Syö tässä nyt tabletteja vai eikö syö?

    • mitä teen

      Sepä se on just ongelma, tämä päätös. Mutta kun saa lukea muiden kokemuksia , niin hiljalleen uskaltaa tehdä päätöksen. Vielä en ole päättänyt, alanko olla ilman hormonia vai en. Kertokaa vaan ikäsiskot kokemuksianne.

      • Pelasta avioliittosi

        Joo, kertokaapa ihmeessä, ongelmat avioliitossa ja seksiongelmat saattavat johtua juuri hoitamattomista vaihdevuosivaivoista. Millaisia kokemuksia teillä on, hakeeko mies tyydytystä muualta jos on kotona haluton vaimo? Eli pelastetaanko avioliitot hormonihoidoilla?


      • viisseiskanen
        Pelasta avioliittosi kirjoitti:

        Joo, kertokaapa ihmeessä, ongelmat avioliitossa ja seksiongelmat saattavat johtua juuri hoitamattomista vaihdevuosivaivoista. Millaisia kokemuksia teillä on, hakeeko mies tyydytystä muualta jos on kotona haluton vaimo? Eli pelastetaanko avioliitot hormonihoidoilla?

        Käytän Ovestinpuikkoja paikallishoitona virtsaongelmien ehkäisyyn. Muuta hormoonia ei ole käytössä. Halut ovat tallella edelleen. Muuten kyllä laiskottaa enempi, kuin ennen. Töissä jaksan ja olen innostunut, kotona vaan ei siivoukset, eikä muutkaan kotityöt kiinnosta, kuin harvoin.


    • Nainen vm. -57

      En oikein ymmärrä, mistä puhutte. Itselläni alkoi vaihdevuodet viime talvena runsaana hikoiluna yöllä ja myöskin päivällä. Hain gynekologilta estrogeeniä.
      Turposin, söin, tulin laiskaksi ja päätä särki jatkuvasti. Hikoilu jatkui. Puolen vuoden jälkeen jätin hormonin pois. Laiduin, tulin virkeämmäksi, seksi maittaa ja hikoilut ovat poissa. Kummallista....menikö vaihdevuodet jo....mutta päätin, että hormoneihin en koske.

    • mitä teen

      Mulla loppui kuukautiset kesällä. Hikoiluttaa ja punastuttaa yllättäen, mutta ei tolkuttomasti. Siedännuo oireet. Mukava lukea, miten erilailla on monilla mennyt. Olen tosiaan vasta 50.

      • harmaapunainen

        Aivan mahtavaa kun kirjoitit että olet tosiaan vasta 50, upea asenne!!! Liian monet ikäisemme kauhistelevat että ovat jo 50.

        Aloittajalle: Olen käyttänyt vasta muutaman kuukauden hormonikorvaushoitoa, joten sen ulkonäköön liittyvistä hyödyistä en tiedä. Terveydelliset hyödyt olen ajatellut olevan omalla kohdalla niin suuret, että painavat enempi vaakakupissa kuin riskit. Useamman kuukauden harkinnan jälkeen päädyin korvaushoitoon.

        Kannattaa vaikka listata plussat ja miinukset hoidosta, jutella lääkärin kanssa ja sitten vasta päättää asia. Tervetuloa vaihtariporukkaan!


      • Terveet elämäntavat
        harmaapunainen kirjoitti:

        Aivan mahtavaa kun kirjoitit että olet tosiaan vasta 50, upea asenne!!! Liian monet ikäisemme kauhistelevat että ovat jo 50.

        Aloittajalle: Olen käyttänyt vasta muutaman kuukauden hormonikorvaushoitoa, joten sen ulkonäköön liittyvistä hyödyistä en tiedä. Terveydelliset hyödyt olen ajatellut olevan omalla kohdalla niin suuret, että painavat enempi vaakakupissa kuin riskit. Useamman kuukauden harkinnan jälkeen päädyin korvaushoitoon.

        Kannattaa vaikka listata plussat ja miinukset hoidosta, jutella lääkärin kanssa ja sitten vasta päättää asia. Tervetuloa vaihtariporukkaan!

        Kyllä kuulkaa naiset se rupsahtelu ihan muista syistä johtuu kuin hormonien käyttämättä jättämisistä! Ihan on älytön koko kysymys.


      • tosi, kuin..
        Terveet elämäntavat kirjoitti:

        Kyllä kuulkaa naiset se rupsahtelu ihan muista syistä johtuu kuin hormonien käyttämättä jättämisistä! Ihan on älytön koko kysymys.

        Ei välttämättä, jos on kovat vaihdevuosivaivat, eikä pysty nukkumaan, ja töissä pitää käydä. Huonosti nukutut yöt, vanhentaa jos mikä. Eri asia on sitten, että millä muulla, kuin hormoonihoidolla saa korjattua yöunen laadun. Unilääke, masennus- tai hormooni, mikä parempi ja terveellisempi..


    • nyt näin

      Tuosta vyötärölihavuudesta ja siitä että estrogeeni pitäisi sen poissa..
      Kokeilin joitakin vuosia sitten estrogeenigeeliä muutaman kuukauden. Huomasin että silloin alkoin vyötärölle tulla ylimääräistä läskiä. En tiedä kerryttikö se jotain sinne vai mistä johtui. Jätin pois kun tunsin pärjääväni ilmankin.
      Nyt 54 vuotias ja vyötärö hoikka. Muutenkaan pahoja vaihdevuosioireita ei ole. Hikoilupuuskat ja yöheräämiset suurimmat mutta ei mitenkään ylipääsemättömiä.

    • Varhaiset tiedossa?

      Nykymaailmassa taidetaan levittää sellaista käsitystä, että elämä loppu vaihdevuosiin. Katselen omaa äitiäni. Ryppyjä ei ole enempää kuin itsellänikään, hän 58, minä 38. Tupakoitu ei olla kumpikaan, mutta minä olen altistunut liikaa auringolle. Suvussa on varhaisia vaihdevuosia, tosin itse vaihdevuodet menneet vaivatta ohi. Itselläni on kuumia aaltoja jo nyt, ollut jo vuosia. Itse ainakin aion ottaa paikallishoidon kuukautisten loputtua, kun en tahdo virtsavaivoja ja emäntintulehduksia, mutta muuta hormonikorvaushoitoja en huoli. Jos vuodot muuttuvat sietämättömiksi, niin hormonkierukka loppuvaiheessa peliin, tosin mieluiten ei. Jokainen tekee se päätöksen itse, omilla ehdoillaan. Minulle ei ole käyneet yhdistelmäpillerit, enkä aio kärsiä hormonikorvauksen suhteen sen enempää. Yleisestä terveydestä ja ihon kunnosta voi huolehtia muillakin tavoin. Hiukset minulla eivät ole kasvaneet koskaan kunnolla, joten eipä haittaa, lyhyinä pidän. Kasvoista poistan ohutta karvaa muutenkin, joten jos parrankasvu vilkastuu, niin siinäpä sitten. On uusi ura tiedossa sirkuksessa parrakkaana naisena.

    • ei eroa

      Mulla on kaveri, jolla vaihdevuodet alkoivat reilusti alle viiskymppisenä, siis menkatkin jäi pysyvästi pois. Siitä on jo viisi vuotta. Hän ei käytä hormonia eikä ole minua vanhemman näköinen.

    • 5+5

      Muodot muuttuu selvimmin, jos vaihdevuodet alkaa jo alle viisikymppisenä, eikä käytä hormoneja. Ei näy välttämättä niinkään naamasta, mutta keskivartalon yleisvaikutelma on toinen vaikka olisi hoikka tai normaalipainoinen. Melko vähäisiä muutoksia silti.

      Ihmettelen vain niitä jotka väittävät seksuaalisten halujen olevan tallella ilman hormonikorvausta. Taitavat uskotella itselleen olemattomia.

      Ylipäätään, eihän se hormonien käyttö ole normaalisti mikään joko-tai ratkaisu. Hyvin siinä ehtii kokeilemaan molempia tapoja. Jos muutoin on terve, niin menopaussin oireet voi todeta puolessa vuodessa sen alkamisesta. Ja hormonikorvauksen vaikutuksen voi todeta sunnilleen samassa ajassa.

    • viisnelonen

      "Ihmettelen vain niitä jotka väittävät seksuaalisten halujen olevan tallella ilman hormonikorvausta. Taitavat uskotella itselleen olemattomia."

      Siinähän ihmettelet, Seksuaalinen halu on muutakin kuin pelkkiä hormoneja. Se syntyy monen asian yhteistekijänä. Mielikuvitus ja virittely ja halu haluta....

      Itse en ainakaan vielä tule toimeen ilman kunnon sekstailuja. Olen edelleen useammin aloitteentekijä meillä.

      BTW, minulta on kohtu poistettu, munasarjat on, vaihtarit päällä, mutta silti vain haluttaa. Eikös se mieshormonin osuus korostu kun estrogeeni vähenee...Näin olen ymmärtänyt erinäisitä julkaisuista.

      Siihen olen kuitenkin hiljalleen sopeutumassa, että ehkä tätä autuutta ei loputtomiin jatku. voihan sitä vaikka sairastua tai jäädä yksin. Mummoikäisillä ei ole kovin hyvät markkinat tietääkseni. :D

    • w1w

      Ylipäätään, eihän se hormonien käyttö ole normaalisti mikään joko-tai ratkaisu. Hyvin siinä ehtii kokeilemaan molempia vaihtoehtoja. Jos muutoin on terve, niin menopaussin oireet voi todeta puolessa vuodessa kuukautisten lopullisesta poisjäämisestä. Ja hormonikorvauksen vaikutuksen voi todeta sunnilleen samassa ajassa.

      Vartalon muotojen muuttumisen havaitsee selvimmin, jos ei käytä hormoneja. Ei näy välttämättä niinkään naamasta, mutta yleisvaikutelma on erilainen vaikka olisi hoikka tai normaalipainoinen. Rasvan kerääntymistä vyötärölle kun juuri ei voi estää mitenkään, eikä siihen auta edes hormonit, koska annosmäärät on aika pieniä.

      Päälakikaljuuntuminen on toinen, mistä voi melko varmuudella päätellä hormonipuutoksen, tosin kaikille sitä ei tule ollenkaan. Sen korjaantuminen kestää kauemmin, ehkä vuodessa voi havaita tuloksia, eikä välttämättä korjaannu täysin, siedettäväksi kuitenkin. Yksistään sen takia olisin valmis käyttämään estrogeeniä.

      Seksuaalisten halujen puuttuminen ei näy suoraan päällepäin, mutta kyllä mummoutuminen vaikuttaa persoonallisuuteen havaittavastikin. Ihmettelen vain niitä jotka väittävät halujen olevan tallella ilman hormonikorvausta.

    • viisnelonen

      Jos nainen vaihtarien kuluessa säilyttää itsetuntonsa ja rakastaa itseään, ei tuota mummoutumista ehkä pääse tulemaan. Hankala sitä on toista haluta, jos ei itsestäkään välitå.
      Eikä tuo naisten kaljuuntuminen ole mitenkään yleistä. siinäkin on taustalla perimä, stressi ja huono ravinto.
      Mut kyllä itse siinä vaiheessa, jos ja kun tulee eteen tilanne, että suhteemme alkaa olla jotain sisko-veli meininkiä, niin hankin hormonit kehiin, ainakin, jos tilanne on se, että mieheni edelleen haluaa ja mulla alkais tökkiä. Ehkä siitä ei liene pelkoa, koska sukumme naiset on viriilejä vielä 7-kymppisinä ja ylikin. Halu on niin paljon päänsisäisäkin toimintaa.

      • 5+11

        Ongelma on nähdäkseni enempikin siinä, jos menopaussin saavuttaneet naiset eivät tohdi häpeillessään sanoa suoraan, että normaali sukupuoliyhteys ei enää suju. Semmoisessa tilanteessa seksiin suostuminen loukkaa naisen itsemääräämisoikeutta ja siihen avoimella keskustelulla olisi mahdollisuus vaikuttaa.

        Itse ainakin koin menopausiin alkamisen järkyttävyyden juuri siinä, että seksuaalinen kontakti alkoi tuntua pelottavalta ja orgasmiherkkyys laski selvästi. Nämä ovat korjaantuneet nyt siedettävälle tasolle hormonihoidon ansiosta, mutta en todellakaan osannut odottaa mitään niin yhtäkkistä ja invalidisoivaa muutosta itsessäni.


      • :-(((55
        5+11 kirjoitti:

        Ongelma on nähdäkseni enempikin siinä, jos menopaussin saavuttaneet naiset eivät tohdi häpeillessään sanoa suoraan, että normaali sukupuoliyhteys ei enää suju. Semmoisessa tilanteessa seksiin suostuminen loukkaa naisen itsemääräämisoikeutta ja siihen avoimella keskustelulla olisi mahdollisuus vaikuttaa.

        Itse ainakin koin menopausiin alkamisen järkyttävyyden juuri siinä, että seksuaalinen kontakti alkoi tuntua pelottavalta ja orgasmiherkkyys laski selvästi. Nämä ovat korjaantuneet nyt siedettävälle tasolle hormonihoidon ansiosta, mutta en todellakaan osannut odottaa mitään niin yhtäkkistä ja invalidisoivaa muutosta itsessäni.

        >>seksuaalinen kontakti alkoi tuntua pelottavalta ja orgasmiherkkyys laski selvästi . . .
        en todellakaan osannut odottaa mitään niin yhtäkkistä ja invalidisoivaa muutosta itsessäni.>>

        Näin juuri on jäynyt meikäläisellekin. En silti ole ajatellut korvaushormonien aloittamista.

        >>menopaussin saavuttaneet naiset eivät tohdi häpeillessään sanoa suoraan, että normaali sukupuoliyhteys ei enää suju.>>

        No niinhän se meni... pelko että mies lähtee (vieraisiin tai kokonaan) ja itsensä psyykkaaminen suostuvaiseksi. Onneksi on noita voiteita ja geelejä. Mies ei tiedä etten enää kostu, saati nauti.

        Hmm.. kukaan ei kertonut tällaisesta. Tunnen itseni petetyksi. Kuten varmaan mieskin tuntisi, jos kerron hälle totuuden. Olemme vasta vanhempana yhteen mennyt pari.

        Minä voi(si)n hyvin elää ilman seksiä, läheisyys ja hellyys riittää. Mutta miehellä taitaa olla enemmän tarpeita.


    • Viisnelonen

      Niin tosiaan, kyllä keskusteluyhteys puolison kanssa on ensiarvoisen tärkeää, että parisuhde toimii. Itsekin kyllä hämmästyin, kun aina vaan puhutaan vaihdevuosista ja kuumista aalloista. Niistä muista kuivumisista yms ei puhuta eikä pukahdeta. Itsellänikin kyllä oireet alkoi virtsatieoireina. Sain paikalliseen hoitoon vagifem tabletteja ja vaiva poistui. Nyt sitten kaikki toimii taas kuin ennenkin. Ja onneksi on keksitty liukkarit :) en edelleenkään käytä Vagifemia mitenkään hirveän säännöllisesti. Saattaa unohtua herkästi, kun en muitakaan lääkkeitä käytä.
      se on kyllä myös totta, että seksi muuttuu taitolajiksi iän myötä. Ei sellaiset pikaiset jutut muuta kuin nostaa halun pintaan, joten jos oikein nautinnolla ja hartaasti panudutaan asiaan, siinä vierähtää PIIItkä aika.

    • neela2
    • jaa.. kenpä tietää

      onpa muuten aika kallista ainetta.... NELJÄN UNNSIN PUTELI 25 DOLLARIA. Mitähän kaikkea tuo sisältänee. Kasvoihin levittelevät. Normaali estrogeenigeeliähän ei nimenomaan kasvoihin saa laittaa. Onkhoan edes ihan turvallistakaan, kun ei näistä "herbeistä" aina tiedä mitä sisältävät. Suomessahan kuitenkin lääke-estrogeeni on valvottu tuote, eikä tehdä edes esim mistään hevosenpissasta kuten ulkomailla.

      • .....

        Kovat on hinnat kun vertaa reseptillä ostettaviin estrogeenipillereihin. Reseptivapaat estrogeenia sisältävät paikallishoitovoiteet (alapäähän) eivät myöskään ole mahdottoman hintaisia. Käyttämäni Ovestin -voide 15g putkilossa maksaa hieman alle 15€.


      • pim1

        ei sitä kasvoihin levitetä, vaan rintaan, käsivarsiin, reisiin


      • jaa...kenpä tietää
        pim1 kirjoitti:

        ei sitä kasvoihin levitetä, vaan rintaan, käsivarsiin, reisiin

        No tuolla myyjän nettisivuilla just joku käyttäjä kirjoittaa nimenomaan kasvoihinsa sitä laittaneensa. Ja ei noita hormonivoiteta myöskään rintaan suositella laitettavan.... että en minä omasta päästä tätä riipaissut.


    • kukin tyyylillään

      Itse aloin ottamaan estrenaa (ja lugesteronia) vain ja ainoastaan hurjaksi muuttuneen hiustenlähdön takia. Muita vaivoja oli vain nimeksi. Ei tarvinnut valehdella gynekologille, vaan resepin sai kun pyysi.

      Tukkaa tosin lähtee edelleenkin jonkun verran mutta jotain kasvaa tilallekin enkä ilmeisestikään ole enää muuttumassa kaljuksi.

      Syövän toki voi saada ilman hormonejakin mutta sitä en aio murehtia.

    • jokainen yksilö

      Hei Kaikki

      Ikää 49 viimeiset kuukautiset 4 kuukautta sitten ja viime vuosi pitkiä ja lyhyitä vuotoja ja kuumia aaltoja ja erittäin vaikeaa psyykkisesti..Seksi halut vaihteli kovasti.Nyt ei kuumia aaltoja ei kuukautisia ja mieliala tasoittui.Seksihalut palasi ennalleen=2-4 krt viikko.Olen aina ollut aktiivisempi osapuoli seksissä ja voisin lähes joka päivä.Juurikaan ei tarvitse lämmitellä ja liukkautta ollut liikaakin.Äidilläni loppui menkat 47v.Olemme yksilöitä,en käytä mitään lääkkeitä,toki haen tarvittaessa apua.Olen koko elämäni liikkunut Tosi paljon.Nyt
      vuosia ottanut ruokavalioon rypsi/oliivi öljyn.Kalanmaksaöljytabletit.D vitamiinin syönnin aloitin.Kaupassa valinnut AINA rasvattoman,tumman vaihtoehdon.Joka päivä talvella rahkan tai jogurtin sekaan mustikkaa ja mansikkaa.Itse poimitut .
      Nautin kohtuudella viinit,pizzat,hampurilaiset.Syön kaikkea mutta kohtuudella.
      Siskoillani hiukset pysyneet ennallaan ja vyötärö löytyy ja ovat jo yli 60 vuotiaita.Kaikilla on synnytyksiä.Uskon liikuntaan(joka päivä 1-2 tuntia ellet liiku jo töissä paljon) ruokavalioon kropan suhteen.ryppyjä tulee kaikille.
      Hyvää Joulun aikaa

    • abuela y nietos

      Luin tätä palstaa vuosia ennen viiskymppistä ja uskoin kaiken kamaluuden kohtaavan minua jos en kohta aloita korvaushoitoja. Höpsistä! Hormonit ei korvaa riittämätöntä itsetuntoa, ontuvaa parisuhdetta tai montaa muuta asiaa, joka usein laitetaan hormonien piikkiin. Olen 56 ja kaikki on hyvin! Kuukautiset loppuivat jo yli viisi vuotta sitten. Paino ennallaan kymmenen vuoden takaiseen, tukka päässä (ilman kampaajaani kylläkin harmaana) ja seksihalut tallella. Rakas kumppani ja lapsenlapset ilona. Työskentelen pienyrittäjänä ja yrityksellä menee hyvin. Aloitin uuden vieraan kielen opiskelun ihan vain omaksi ilokseni. Liikun ulkona, sauvakävelen, hiihdän tai uin, joskus päivittäin, joskus vain viikonloppuisin, en siis ole mikään himoliikkuja. Syön paljon kotimaisia marjoja, muuten ihan tavallista kotiruokaa, makea ei oikeastaan maistu minulle. Toki herään edelleen öisin useammin 2-3x, mutta nukahdan uudelleen. Ja jos en heti, niin otan kirjan yöpöydältä, parin sivun jälkeen nukuttaa! Ja toki kuumat aallot vieläkin valtaavat kehon, mutta siihen on niin tottunut, hetken kuluttuahan se on ohi. Iho on toki kuivempaa ja ohuempaa ainakin kämmenselän alueella, mutta vielä en ole alkanut rasvaamaan. Hiuslaatu on harmaan vuoksi aiempaa jäykempää, mutta kampaajani saa sen siedettäväksi. Ajoittain alapääni tuntuu kaipaavan Ovestinia ja öljyä liukasteeksi, mutta niillä pärjään hyvin.
      En ole jäänyt sairastamaan vaihdevuosia. Itsetuntoni kestää hyvin pienet muutokset kehossa ja aion vanheta arvokkaasti tyytyväisenä. Tyytyväisyys koostuu niin monista asioista - tämäkin palsta antaa usein ymmärtää, että kaikki kurjuus on vain ja ainoastaan hormoneista kiinni. Väitän vastaan!

    • Lurpsis

      Rupsahtaminen on kiinni geeneistä, eikä mistään hormonikorvaushoidoista. Älkää uskoko kaikkea, mitä lääketehtaat teille syöttävät. Millainen äiti, sellainen tytär!

      • paksu matami

        Kunpa menisikin noin yksinkertaisesti, geeneissä!
        Olen muutaman kerran tuskastuneena omaan olomuotooni tivannut hoikalta ja silokasvoiselta 72v äidiltäni, että onko hän aivan varma etten vaihtunut sairaalassa aikanaan kun olen niin erilainen, paksukainen. Vannoo ja vakuuttaa että oli tuolloin vain kaksi synnyttäjää ja se toinen oli saanut pojan...


    • N49

      Täytin viikko sitten 49 v ja täytyy sanoa että mitä enemmän vuosia tulee näytän nuoremmalle.

      Olen vartaloltani hoikka ja en anna itseäni turvottaa ainakaan hormooneilla enkä muutenkaan.

      Syön runsaasti hedelmiä, mutten pelkästään. Harvoin syön vaaleata leipää tai leivoksia.
      Liikuntaa tietenkin että sydän voi hyvin.

    • mitä teen

      Olen ketjun aloittaja. On ollut hyödyllistä lukea viestejänne! Päädyin itse olemaan ilman hormoneja. Painoa kertyy helposti, mutta en ole ylipainoinen, mahamakkaraa vain enemmän kuin 5 vuotta sitten. En ole tässä rupsahtanut kasvoista sen enempää kuin toiset ikäiseni naiset. Olen kai hyväksynyt vanhenemisen paremmin. Hyvää Uutta vuotta kaikille! Jatkan palstan lukemista.

    • toinenkin

      Hyvä! Näin tein minäkin. En syö hormoneja, enkä todellakaan usko, että olen rupsahtaneempi kuin kohtalotoverini. Mahamakkaroita kertyisi kyllä, ihan kunnon vatsalaukuksi asti jos antaisi joka mieliteolle periksi. Normaalilla ruokavaliolla, ja välittämättä niistä yöhikoilusta, niin kyllä se tästä menee.

      • SH luonnollisesti

        Täytin juuri 56 vuotta ja olen 168cm ja 63 kg. Vyötärö hoikka, lattariperse ja reisiä löytyy.

        Olen tanssinut lattareita koko ikäni ja hormonikorvaushoitoa en ottanut koska pidän oireitani pieninä ja vähäisinä. Ovestinia kaytän koska sain yhden virtsatietulehduksen ja ei olekkaan sitten uusiutunut.

        Miehet luulevat minua 45 vuotiaaksi koska osaan pukeutua niin että hyvät puolet vartalostani korostuvat ;)). Minulla on pitkät kiharat hiukset. Yhtä vahvat kuin nuorenakin. Vuötärö on hivenen levinnyt mutta vatsaa ei ole. Huomaan sen vanhoista vasteistani.

        En ole ryppyinen kuten äitini. Minulla oli nuorena finnjä ja ihoni on ainoastaan pintakuiva muuten rasvainen. Äidilläni oli nuorena kaunis kuulas iho ilman finnin finniä. Nyt hän näyttää Annikki Tähdeltä vaikka on minua vain 20 vuotta vanhempi. Hän oli ryppyinen jo minun ikäisenäni. Isälläni ei ole ryppyjä. Olen kai perinut ihoni häneltä ;))

        Olen siis ulkonäkööni tyytyväinen. Yläluomet leikkautan jossain vaiheessa. Se nuorentaa lisää. Ilmeisesti myös kaulaani voi joutua operoimaan joskus. Ei vielä ;))

        Näen työssäni paljon rintasyöpää ja se on todellakin yhteydessä juuri hamonikorvaushoitoon.

        Syön terveellisesti, ulkoilen ja tanssin. Olen onnellinen ilman mitään korvaavaa joka mielestäni turvottaa useita joita tiedän käyttäjiksi.
        Tosin pallomahoja on luonnollisilla naisillakin mutta se johtuu ravinnosta suoraan sanoen ja keskivartaloliikunnan puutteesta mielestäni.


      • toinenkin
        SH luonnollisesti kirjoitti:

        Täytin juuri 56 vuotta ja olen 168cm ja 63 kg. Vyötärö hoikka, lattariperse ja reisiä löytyy.

        Olen tanssinut lattareita koko ikäni ja hormonikorvaushoitoa en ottanut koska pidän oireitani pieninä ja vähäisinä. Ovestinia kaytän koska sain yhden virtsatietulehduksen ja ei olekkaan sitten uusiutunut.

        Miehet luulevat minua 45 vuotiaaksi koska osaan pukeutua niin että hyvät puolet vartalostani korostuvat ;)). Minulla on pitkät kiharat hiukset. Yhtä vahvat kuin nuorenakin. Vuötärö on hivenen levinnyt mutta vatsaa ei ole. Huomaan sen vanhoista vasteistani.

        En ole ryppyinen kuten äitini. Minulla oli nuorena finnjä ja ihoni on ainoastaan pintakuiva muuten rasvainen. Äidilläni oli nuorena kaunis kuulas iho ilman finnin finniä. Nyt hän näyttää Annikki Tähdeltä vaikka on minua vain 20 vuotta vanhempi. Hän oli ryppyinen jo minun ikäisenäni. Isälläni ei ole ryppyjä. Olen kai perinut ihoni häneltä ;))

        Olen siis ulkonäkööni tyytyväinen. Yläluomet leikkautan jossain vaiheessa. Se nuorentaa lisää. Ilmeisesti myös kaulaani voi joutua operoimaan joskus. Ei vielä ;))

        Näen työssäni paljon rintasyöpää ja se on todellakin yhteydessä juuri hamonikorvaushoitoon.

        Syön terveellisesti, ulkoilen ja tanssin. Olen onnellinen ilman mitään korvaavaa joka mielestäni turvottaa useita joita tiedän käyttäjiksi.
        Tosin pallomahoja on luonnollisilla naisillakin mutta se johtuu ravinnosta suoraan sanoen ja keskivartaloliikunnan puutteesta mielestäni.

        Liikuntaa harrastan minäkin, mutta kyllä sitä vatsaa yrittää tulla enemmän kuin ennen. Ei siihen vatsan kumpuun vaan auta mikään treeni, ruokavalio kyllä. Tämä ikä vain kerää vatsarasvaa. Tosin itse olen pieni 166 ja 56 ja minullekin menee edelleen vanhat vaatteet.
        Itsellänikään ei ole ryppyjä, no hiukset ehkä himpun ohuemmat kuin ennen. Mutta hormoneja en ole käyttänyt, hikoiluni hikoilen ja välillä muutkin oireet pistävät ärsyttämään. On vaan pakko kestää ja muistaa, että ne menevät kyllä ohi.
        Onneksi niin, koska en voi käyttää mitään hormoneja. Pahalta tuntuu niiden puolesta, joiden oireet niin vahvat, että on pakko syödä siihen lääkkeitä. Vallankin jos ei muuten haluaisi. Mutta eiköhän nämä pienet oireet voiteta.


    • ei lääkkeitä

      olen 53 ja en ,kuukautiset jäi pois 46 vuotiaana, hikoilua , en ole syönyt minkäänlaista hormonilääkitystä, iho hyvä, hiukset paksut, ja lanteet suht kohdallaan kunhan muistan että suklaata tosi harkitusti. mummoa en muistuta .

    • epp

      Olen 52-vuotias ja viimeisen vuoden menkat olleet normaalia runsaammat, mutta suht koht säännölliset. Hikoiluihin olen herännyt aika usein aamuyöllä, ja sen jälkeen on ollut vaikeuksia saada unen päästä kiinni. Gyne teki syksyllä uä-tutkimuksen ja otti koepalan kohdun limakalvoilta: normaali löydös. Pyynnöstäni sain reseptin hormonikorvaushoitoon (Femoston) ja olen erittäin tyytyväinen ko. lääkkeeseen. Nukun hyvin, olen paljon aktiivisempi ja ihokin tuntuu hehkuvan. Pientä nipistelyä rinnoissa huomasin aluksi, mutta tyytyväinen olen kiinteisiin rintoihini.

    • Anonyymi

      Ihmisillä on yleisesti tapana vanheta ja rappeutua, sille nyt vain ei mitään voi. No ehkä jotain hormooneja vetämällä voi pitää yllä illuusiota ikuisesta nuoruudesta, mutta kyllä me kuolemme kaikki huolimatta siitä miltä näytämme.

    • Anonyymi

      Oletan, että ap:n tekstin on kirjoittanut ikääntynyt mies.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe