Taloomme vaihdettiin uudet Abloy Sento lukot vanhoihin oviin. Niiden toiminnassa on jatkuvaa ongelmaa.
- No kävi niin että kadotin kotiavaimeni. Ilmoitin avaintunnuksen isännöitsijätoimistoon, josta kerrottiin että uusi avin maksaa 35 € vanhan avaimen järjestelmästä poiston, joka olisi jonkun kympin. Isännöitsijätoimisto tekee tilauksen heidän käyttämästään valtuutetusta Abloy liikkeestä, josta sitten ilmoitetaan kun avain on noudettavissa. Minä en siis voi vaikuttaa lukkoliikkeen valintaan.
Kun menin noutamaan avainta koin todellisen järkytyksen. Hinta oli karvan vaille 160,00 € ! Summasta 60 € koostui avaimesta ja toimituskuluista ja 100 € vanhan avaimen kuoletuksesta. Yritin liikkeessä selvittää miksi kuoletus on niin kallista, sain epämääräisen vastauksen " että kun pitää käydä paikan päällä tekemässä lukkotyöt ". Aiemmin olin siinä käsityksessä että avainten ohjelmointi tehdään kyllä ihan toimistossa ja jos lukkotöitä olisi tehty, eikö minulle olisi ilmoitettu, olihan se myös minun kotiavaimeni ?
.
Tässä jos missä tunnen tulleeni huijatuksi enkä aio jättää asiaa tähän.
Mistä aloitan ?
Älä kadota kotiavaintasi !
9
5053
Vastaukset
- niele kiukkusi
Tyhmyydestä sakotetaan.
Ihan turha nurista. Perinteisellä, mekaanisella avaimella varustetussa taloissa voi periaatteessa tulla useamman tonnin lasku avaimen hukkaamisesta, jos kyseessä on avain millä pääsee myös pesutupaan, varastotiloihin ym. ja yhtiö haluaa sarjoittaa näiden lukot uudelleen.
Ex. taloyhtiössä vähän sapetti, kun lukot uusittiin, minkä jälkeen ei mennyt kuin ½ vuotta ennen kuin oli ensimmäinen noihin pesutupiin yms. pääsyn takaava ns. emännänavain hukassa. Joku vuokraloisen retku siis jätti avaimensa palauttamatta. Ja ne lukothan uusittiin juuri siksi, että talon tiloissa oli käynyt pitkäkyntisiä, mutta oviin ei jäänyt murtojälkiä = avaimella on tultu.
Myös auton avaimen hukkaaminen maksaa nykyään pitkälti yli 200.- MASA666
Vaikka on tyhmä kun hävittää?? Niin kerrottiin hinnat konttorilla mutta loppusumma oli ihan jotain muuta, eihän asukas tiedä miten homma tehdään etänä...se vasta on väärin kertoa hinta väärin. Minä olisin vain maksanut sen mitä isännöitsijätoimistosta sanottiin, ja eikös ole maksava asiakas niin sillonhan pitäisi saada itse päättää palveluntuottaja eikä isännöitsijä....
- 9+6
MASA666 kirjoitti:
Vaikka on tyhmä kun hävittää?? Niin kerrottiin hinnat konttorilla mutta loppusumma oli ihan jotain muuta, eihän asukas tiedä miten homma tehdään etänä...se vasta on väärin kertoa hinta väärin. Minä olisin vain maksanut sen mitä isännöitsijätoimistosta sanottiin, ja eikös ole maksava asiakas niin sillonhan pitäisi saada itse päättää palveluntuottaja eikä isännöitsijä....
Asuntojen ulko-ovien lukot kuuluvat taloyhtiön vastulle, joten yhtiö päättää, eli käytännössä isännöitsijä.
- ohjelmointi?
Ei Sentossa ole mitään elektroniikkaa jolla se voitaisiin ohjelmoimamalla"kuolettaa". Ainoa tapa "kuolettaa" mekaaniset avaimet on uudelleensarjoitus. Ei sitä voida oveesi toimistolta tehdä.
Aloitat siitä, että otat asian opetuksen kannalta ja pidät jatkossa avaimet tallessa.- sefe
Abloy Sentohan on paristoavain, joka jättää kuljettaessa jäljen. Ohjelmointi on varmaan väärä sana, mutta parempaakaan en tiedä. Jos esim varaan talosta saunavuoron niin avaimeen ohjelmoidaan minulle oikeus mennä saunaan. Tuollainen homma kestää n 2 vkoa ja se ei vaadi sarjoitusta eikä maksa kuukausittaisen saunamaksun lisäksi ekstraa.
Jos nyt ollaan loogisia niin jos lopetan saunavuoron ja minulta menee oikeudet saunaan niin senhän pitäisi taas maksaa 100 €, vaan eipä maksa.
Kotiovi ei ole järjestelmässä, joten voiko nyt 100 € maksaneella kuoletetulla avaimella vielä tulla asuntoon ? Minä vaan ihmettelen.
Tyhmyydestä sakotetaan, otan sen nöyrästi vastaan, mutta joku rajahan pitää olla.
Kysyin tuosta kuoletuksesta Abloyn tehtaaltakin, vaan eipä jakseta vastata. Minähän olen nyt oppirahat maksanut, mutta harmittaa jos joku pienituloinen eläkeläinen joutuu samaan tilanteeseen.
- Pariston vaihto tuohon Sentoon maksaa 15 € ja senkin saa tehdä vain valtuutettu liike. Paristo kestää n 2 vuotta. - senton paristo?
sefe kirjoitti:
Abloy Sentohan on paristoavain, joka jättää kuljettaessa jäljen. Ohjelmointi on varmaan väärä sana, mutta parempaakaan en tiedä. Jos esim varaan talosta saunavuoron niin avaimeen ohjelmoidaan minulle oikeus mennä saunaan. Tuollainen homma kestää n 2 vkoa ja se ei vaadi sarjoitusta eikä maksa kuukausittaisen saunamaksun lisäksi ekstraa.
Jos nyt ollaan loogisia niin jos lopetan saunavuoron ja minulta menee oikeudet saunaan niin senhän pitäisi taas maksaa 100 €, vaan eipä maksa.
Kotiovi ei ole järjestelmässä, joten voiko nyt 100 € maksaneella kuoletetulla avaimella vielä tulla asuntoon ? Minä vaan ihmettelen.
Tyhmyydestä sakotetaan, otan sen nöyrästi vastaan, mutta joku rajahan pitää olla.
Kysyin tuosta kuoletuksesta Abloyn tehtaaltakin, vaan eipä jakseta vastata. Minähän olen nyt oppirahat maksanut, mutta harmittaa jos joku pienituloinen eläkeläinen joutuu samaan tilanteeseen.
- Pariston vaihto tuohon Sentoon maksaa 15 € ja senkin saa tehdä vain valtuutettu liike. Paristo kestää n 2 vuotta.Höpöhöpö. Mistähän sinä olet saanut päähäsi, että Sentossa on minkäänlaista elektroniikkaa? Vai että pariston vaihto Sentoon? Kyllä sulla nyt on lukot pahemman kerran sekaisin. Elekroninen systeemi on Iloq, eikä se ole edes Abloyn systeemi, eikä siinäkään ole paristoa avaimessa. Sento on ihan tavallinen mekaaninen lukko kuten vaikka Exec. Itse asiassa sillä on hyvin paljon yhtäläistä Execin kanssa. Avainkin on melkein samannäköinen. Käytännössä Sento on vain uudempi versio Execistä. Abloylla on yksi elektroninen lukkojärjestelmä ja se on langaton Abloy Control -systeemi.
- pari muutakin...
senton paristo? kirjoitti:
Höpöhöpö. Mistähän sinä olet saanut päähäsi, että Sentossa on minkäänlaista elektroniikkaa? Vai että pariston vaihto Sentoon? Kyllä sulla nyt on lukot pahemman kerran sekaisin. Elekroninen systeemi on Iloq, eikä se ole edes Abloyn systeemi, eikä siinäkään ole paristoa avaimessa. Sento on ihan tavallinen mekaaninen lukko kuten vaikka Exec. Itse asiassa sillä on hyvin paljon yhtäläistä Execin kanssa. Avainkin on melkein samannäköinen. Käytännössä Sento on vain uudempi versio Execistä. Abloylla on yksi elektroninen lukkojärjestelmä ja se on langaton Abloy Control -systeemi.
Ja onhan Abloylla sitten Protec Clic, Optima ja RX16 -systeemitkin. Mutta Sento ei edelleenkään sisällä elektroniikka ei avaimessa kuin lukko pesässäkään.
- fsadg
pari muutakin... kirjoitti:
Ja onhan Abloylla sitten Protec Clic, Optima ja RX16 -systeemitkin. Mutta Sento ei edelleenkään sisällä elektroniikka ei avaimessa kuin lukko pesässäkään.
Se on kato abloy optima järjestelmä, mekaaninen avain sento johon ympätty optima tunniste. Tunnistaa siitä, että avaimen lehti puolta isompi. Vaihtoehtoisesti abloy cliq jonka pohjana mekaanisena avaimena joko exec (ei enää myynnissä) tai protec2.
- Wurg.
fsadg kirjoitti:
Se on kato abloy optima järjestelmä, mekaaninen avain sento johon ympätty optima tunniste. Tunnistaa siitä, että avaimen lehti puolta isompi. Vaihtoehtoisesti abloy cliq jonka pohjana mekaanisena avaimena joko exec (ei enää myynnissä) tai protec2.
Ilmeisesti tuo:
http://www.abloy.fi/fi/abloy/abloyfi/Ratkaisut/ABLOY-SENTO--OPTIMA-lukitusratkaisu/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516973Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414694HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982676- 1381954
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321569Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 161429
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki191155mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101079