Uusi probleema

ristiina ja tytär

Mitäs tehdä kun sairastuu,flunssa iskee viikonloppuna?Hokasin että hippusen vaikeeta sairastaa viikonloppusin,kun kotona alzheimersairas,eipä ole sijaista tiedossa tässä työssä,jos nopeasti tarvitsee apua.Eikä osastoille voi lähettää,kun ei tiedä mihin ne työntää,vaikka hullujen puolelle,sillä olisi katastrofaaliset seuraukset moneksi viikoksi.
Mie sitten kuumeessa taapersin ja hoidin,eipä sitä ole ajateltu,mihin vois pirauttaa kun omaishoitaja sairastuu äkillisesti,pitääpäs tätäkin selvittää.

12

350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äidin tyttö.

      Sama ongelma on ollut täälläkin. Hoidin äitiäni ja loukkasin jalkani viikonloppuna. Itse jouduin lähtemään kipsattavaksi.
      Äiti otettiin mukaan kun ei voinut jättää yksin, tekee mitä sattuu jos jää yksin, voi yrittää sängystä yös vaikka olisi laidatkin. Hän pääsi tai joutui vuodeosastolle, ei ollut muuta paikkaa kuin sänky käytävällä.
      Sitten sai hoitopaikan vanhainkotiin siksi aikaa kun voin ottaa taas kotiin.
      Onneksi hän itse liikui jotenkuten, kainalosauvojen kanssa olisi ollut mahdotonta nostella ja käännellä.
      Kyllä silloin pyöri monenlaisia ajatuksia päässä.

    • Epäinhimillistä homm

      Meillä on selvät ohjeet, että soitto päivystävälle sossulle, he hoitavat homman. Näin on luvattu. Muutenhan siinä on vaarassa useammankin henkilön terveys ja henki. Jos on itse vuodepotilaana vaikka influenssassa, ei jaksa vahtia dementikkoa, joka puolestaan kirmaa pakkaseen paleltumaan kuoliaaksi. Olen välillä miettinyt, mitä teen, jos saan ite sydärin ja kuolen yllättäen, enkä ehdi soittaa mihinkään. Hoidettava ei pysty soittamaan eikä huutamaan, joten hän jää sitten päiviksi makaamaan paikalleen odottaen apua.

      • näin on

        Ole huoleti jos delaat ei se asia sua sen jälkeen harmita.


    • Narskis Arska

      Omaishoidontukea haettaessa ja tarvetta määriteltäessä tuokin asia selvitettiin, että mitä tehdään kun tarvitaan apua hoitajan tarvitessa aikaa jonkin asian hoitamiseen. SPR:ltä saa etukäteen tilatessa hoitoapua, se maksaa jotain toistakymppiä per tunti, pika-apua jos tarttee niin yhteys kriisipäivystykseen, mikäli sellainen löytyy kunnasta. Vaikeehan sitä vaikka pää kainalossa on hoitaa, mutta pitää olla hoidettavan kannalta luotettava ratkaisu jos vaikka jäät auton alle, etkä pääse kotiin. Ei kai hoidettavan kuulu nälkään kuolla kotona, jos hoitaja ei ole tajunnut asiaa hoitaa.

      Kuvetta joutuu kaivamaan jos haluaa että kaikesta on etukäteen huolehdittu.

      • Narskis Arska

        Ainakin löytyy maksullisia palveluita joihin soitetaan väliajoin ja jos ei kuulu mitään niin tulevat katsomaan mistä on kyse. Tää nyt on vähin mitä PITÄÄ TEHDÄ jos hoidokki ei pysty itse asioita hoitamaan.


      • Yhteiskunnan vastuul
        Narskis Arska kirjoitti:

        Ainakin löytyy maksullisia palveluita joihin soitetaan väliajoin ja jos ei kuulu mitään niin tulevat katsomaan mistä on kyse. Tää nyt on vähin mitä PITÄÄ TEHDÄ jos hoidokki ei pysty itse asioita hoitamaan.

        Ei siihen mitään maksupalveluita tarvita. Soitto sossuille ja niiden on pakko lähteä hakemaan hoidettavaa. Tietysti sukulaisten/ystävän kanssa voi sopia vaikka, että soittavat tietyin väliajoin, ja jos en vastaa, menevät katsomaan hoidettavan tilannetta. Tää on yksi omaishoidon varjopuoli, mutta meitä rokotetaan ihan tarpeeksi mm. köyhyyden ja kaikenlaisen kärsimyksen muodossa, yhtään en maksa mistään enempää kuin on pakko. Yhteiskunta kuppaa omaishoitajat puolikuoliaaksi, kun säästää laitoshoidossa.


      • Omaani hoitelen

        "Kuvetta joutuu kaivamaan jos haluaa että kaikesta on etukäteen huolehdittu."

        250 000 omaishoitajaa kaivelee nenäänsä, ku hyvinvointivaltiomme on kehittänyt sellaisen lain omaishoidon tukeen, että kunnat viime kädessä tekevät päätöksen siitä, kuka saa ja kuka kaivelee nenäänsä.

        Onnea niille omaishoitajille jotka ovat onnekkaita tuen saajia. Onnekkuuden lisäksi tarvitaan vielä vähän jaksamistakin. Ehkä ne muutamat yliverotetut sataset riittävät edes pikku apuihin arjen askareita hoidettaessa.


    • äidin tyttö.

      Ei minulle kukaan sanonut mitä pitää tehdä jos itselle sattuu jotain.
      En keksinyt muutakaan keinoa, otettiin äiti mukaan sairaalaan kun jakaani kipsattiin. Itse pääsin kotiin, äiti jäi osastolle.
      Olin hoitanut äitiäni vuosikausia ilman että mitään ongelmia olisi ilmaantunut, en tullut ajatelleeksikaan mahdollisuutta että oltaisiin molemmat avuttomassa tilassa kotona. Kaaduin pihamaalla, onneksi oli puhelin taskussa.
      Meillä olisi sisareni tullut käymään jos mitään ei olisi kuulunut muutamaan päivään. Olisi ehkä ollut liian pitkä aika.

    • ristiina ja tytär

      Ei minullekkaan mitään ohjeita annettu,mulla nyt tytär tässä kotona joskus auttamassa,jos hätä.Yksityishoitajiin ei ole varaa.Minäkin olen raahannut muistisairastani perässä kun ei saa apua heti.Sukulaiset ei uskalla tulla eikä osaa olla muistisairaan kans,ystäviä ei ole montakaan!

    • Miriame

      Monet ihmiset eivät osaa kommunikoida muistisairaan kanssa ja siksi mieluummin karttavat kuin tulevat tueksi.Miehelläni on moninaiset sairaudet sekä muistisairaus myös.Olen tehnyt huomion miten ystävät ympäriltä häviävät vuosien mittaan.Takanani on vuosikymmenien vammaisten ja muistisairaiden leipätyö.Vaikka näin on en uskonut että omaishoitajuus panee ihmisen näin lujille.Työssähän ollaan vain 8-10 t kerrallaan ja sen jälkeen omaa aikaa,viikottaiset vapaat,kesälomat yms.Onneksi on liitot ja järjestöt sekä vertaistuki,niiden avulla jaksan sekä intervallihoito vaikkakin ajatukset ovat usein mieheni luona.Sitten aivan kui pysähdyn ja huomaan että hänhän on turvassa,on ruoka ja huolenpito laitoksessa.

    • väsynyt :(

      Tämä on hyvin yksinäistä elämää ja työtä.
      Työtä tämä on, vaikka moni luulee että siinä tulee hoidettua muiden askareiden lomassa.
      Itse teen kaikki aikaa vaativat työt ja virasto-asiat vapaillani. Siihen vapaat sitten menevätkin.
      Vapaita pitäisi lisätä paljon. Koska omaishoitaja on kiinni ympäri vuorokauden, ei olisi liikaa vaadittu jos saisi samat vapaat kuin muutkin työssä käyvät.

    • vapaa tärkeä

      kyllä omaishoitaja vapaat tarvitsee ja intervallihoito on mielekäs rakaisu jonka saa enimmillään 2 viikkoa kuukautta kohden.Kesällä lomaa lakisääteisesti voi ottaa 2 viikkoa kerrallaan kaksi kertaa.Tämä järjestely jos ei ole työstä lomia on jaksamisen kannalta tärkeää.Hoidettava voi olla pari viikkoa kuukaudessa kotona eikä tarvitse pitkäaikais-sopimusta tehdä.Tälläiset asiathan on neuvoteltavissa kunnan kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe