Patterin rajoitin? 16 astetta lämmintä!

villasukat jalassa

Mitenkä patterin rajoitinta saa säädettyä isomalle? 22 asteen kohilla stoppaa mutta asunnosa on 16 astetta lämintä jotenka jos tämä 16 astetta on patterin mielestä 22 astetta niin tuo pitäisi nyt ainakin saada 26. Huomiseksi on luvattu -18 astetta ulos niin hieman pelottaa.

27

3438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koppa kossua

      Noilla taidoilla varminta on turvautua sisäiseen villapaitaan.

      Vika on kyllä jossain muualla kuin termostaatin rajoittimissa. Esim. venttiili jumissa tai tukossa -> isännöitsijälle rutisemaan.

    • Noilla alkuun...

      Hyppynaru ja villasukat. Huoltoon tai isännöitsiälle valittamaan.

    • miten on?

      onko maalämpö vai kaukolämpö?

    • fyjfyh

      Yleensä siinä pyöritettävässä nupissa on irroitettava rajoitin. Eli irroita se nuppi ja nyppää tongeilla se muoviklipu irti. Tosin epäilen ettei syy ole siinä vaan liian alhaisessa veden lämmössä tai jumiutuneessa venttiilissä.

    • niin no

      tänä aamuna oli 11 astetta sisällä, pihalla tasainen -17 astetta. ei ollut edes kylmä sisällä. vanhassa sähkölämmitteisessä omakotitalossa on parempi tottua viileään. jos ei halua laittaa tonnia kuussa sähköfirmalle.

      • Olet yksin

        ja nukut makuupussissa silloin onnistuu, vai.


    • Varaputkari

      Knipekseiilä kiinni siitä mutterista, thermarin takana, kierto vastapäivään, jolloin koko thermari irtoaa. Näkyvissä venttiili, jossa tappi keskellä, tartu tappiin samalla työkalulla, ja vedä se ulos, tulee noin 10mm pitkäksi, odottele, alkaako patteri lämpiämään..jos homma toimii, thermari takaisin paikoilleen, ja nyt se pelittää.

      • älä vielä

        ÄLÄ kuuntele edellistä!! PAINA tappia, jos tappi liikkuu, hyvä, jos e niin kopauta sitä muutaman kerran jotta lähtisi liikkeelle...Jos vedät tappia ja se sattuu tulemaan ulos asti niin varaudu siihen että koko patteri verkoston vesi on lattialla...Ja varaputkari voisi miettiä mitä ehdottaa muille, vetäminen toimii EHKÄ ja ehkä vahinkoa ei tule mutta tosiaan en suosittele kenellekkään!!


      • Varaputkari
        älä vielä kirjoitti:

        ÄLÄ kuuntele edellistä!! PAINA tappia, jos tappi liikkuu, hyvä, jos e niin kopauta sitä muutaman kerran jotta lähtisi liikkeelle...Jos vedät tappia ja se sattuu tulemaan ulos asti niin varaudu siihen että koko patteri verkoston vesi on lattialla...Ja varaputkari voisi miettiä mitä ehdottaa muille, vetäminen toimii EHKÄ ja ehkä vahinkoa ei tule mutta tosiaan en suosittele kenellekkään!!

        voi helevetti, se on pohjassa, eikä vesi siksi kierrä, se ei siitä enää painamalla mihinkään mene, ja irti sitä et saa edes sinä revittyä. Kannattais joskus perehtyä näihin aparaatteihin, ennenkuin avaa naamarinsa.


      • ei naurattanu
        Varaputkari kirjoitti:

        voi helevetti, se on pohjassa, eikä vesi siksi kierrä, se ei siitä enää painamalla mihinkään mene, ja irti sitä et saa edes sinä revittyä. Kannattais joskus perehtyä näihin aparaatteihin, ennenkuin avaa naamarinsa.

        Itse olen ainakin kerran nypännyt neulan irti ja vesi lensi, oli vähän tiukka hetki kun tunki sen takaisin kuumaa vettä suikkuavaan reikäänsä.


      • varaputkari
        ei naurattanu kirjoitti:

        Itse olen ainakin kerran nypännyt neulan irti ja vesi lensi, oli vähän tiukka hetki kun tunki sen takaisin kuumaa vettä suikkuavaan reikäänsä.

        heh heh, jaa että se tappi sitten korjas tilanteen, kunhan oli reijäsään.. miten se kiinnittyi takaisin lautaseen, joka se liikuttaa?? varaputkari on pelannut vasta vajaan 50v noiden kanssa, eihäs siinä tietysti mitään opi, eikä koe. Runkatkaa itsenne/torppanne lämpimiksi. nicci varaputkari tarkoittaa, että kiinteistöjen huoltomiehenä, en ole pelkkä putkirunkkari, vaa tehtäviin kuuluu yhtähyvin sähkö/putki/kirvesmies hommia. Ja vielä yksinäisten rouvien viihdytys.


      • wertghgfd
        varaputkari kirjoitti:

        heh heh, jaa että se tappi sitten korjas tilanteen, kunhan oli reijäsään.. miten se kiinnittyi takaisin lautaseen, joka se liikuttaa?? varaputkari on pelannut vasta vajaan 50v noiden kanssa, eihäs siinä tietysti mitään opi, eikä koe. Runkatkaa itsenne/torppanne lämpimiksi. nicci varaputkari tarkoittaa, että kiinteistöjen huoltomiehenä, en ole pelkkä putkirunkkari, vaa tehtäviin kuuluu yhtähyvin sähkö/putki/kirvesmies hommia. Ja vielä yksinäisten rouvien viihdytys.

        Näköjään mennyt sekin 50 vuotta hukkaan...?


      • P M
        wertghgfd kirjoitti:

        Näköjään mennyt sekin 50 vuotta hukkaan...?

        Runkannut jo 60 vuotta.


    • Oikea ammattimies.

      Ei se neula sitä vedenkulkua rajoita, se vaan välittää termostaatin liikkeen venttiilin lautaseen/tiivisteeseen. Neula lähtee helposti vetämällä kokonaan pois ja tosiaan vesi lentää.

      Kaikenlaisten tunareiden neuvoja ei kannata uskoa.

    • sietäisi myös miettiä, mihin patterin antama lämpö häviää

      ikkunoiden tiiviistys? Minulla taitaa talo olla aika tiivis siitä päätellen että yli 10 asteen pakkasillakin sisäilma työpäivän poissaolon aikana tunkkaantuu kun töihin lähtiessä suljen öisin vähän raollaan olevat ikkunat ja pysäytän tuuletusimurin

      sälekaihtimetkin vähentävät lämmönhukkaa ikkunoista. Jos talo on kaikkiaan hatara, voi vuotoilmanvaihtoa usein hillitä pitämällä huoneiden väliset sisäovet kiinni

    • Kuinka on lämpimän veden kierron kanssa, jos patterille ei tule tarpeeksi lämmintä vettä niin ei se termostaatin rukkaaminen auta pätkääkään.

    • spurtti1

      Jospa se onkin sähköpatteri?

    • onkohan...

      Ota verhot pois termostaatin edestä.

      Miten tuo lämpötila on mitattu? Virallinen mittaus tehdään metrin kokeudelta keskellä huonetta.

      • asuja, pätevä

        Parvekkeen oven edestä lattialta se kuuluu mitata. Tunari.


    • Diudiudiu4

      Älä riko mitään, ne osat on muovia ja ei kestä murjomista. Kerrostalossa soita talkkarille ja omakotitalossa asia onkin laajempi kokonaisuus jota yleensä kerrostaloihmiset ei osaa. Tässä tapauksessa soita osaajalle talkkarifirmaan tai pyydä edes joku äijjä paikalle.

    • Alkuasukas.

      Jos vvon. talo on aivan sama onko termaria,mielumin ota pois koko termari,säätävät muuten ja lämpö ei nouse 21-23 astetta enempää vaikka mitä tekisi,ja jos asunto muuten valskaa tai on tuulen puolella niin tulee vilu,tämä on tosi asia.

      • xxxxx

        Totta edellinen,itse otan termarit aina pois talveksi.


    • rajoitettu patteri

      Ei minun huoneiston pattereissa mitään rajoittimia ole, termostaatit niissä kyllä on.

    • rähvelö

      Hola, mittee työ kitisettä kylymissänne? Tulukoo tänne Epsanjaan, ee tarvihe patteria ku taskulappuun.
      elake juoksoo, minä en!

    • Termostaatin asennus

      Onko termostaatti asennettu putken päälle sojottamaan ylöspäin? Silloin putki lämmittää termostaattia. Pakkasen kiristyessä veden lämpöä nostetaan, putki lämmittää termostaattia entistä enemmän, termostaatti luulee huoneessa olevan liian kuuma ja laskee huone lämpötilaa.

      Tähän on muutama keino: muutetaan termostaatti eri asentoon, asennetaan erillisellä anturilla varustettu termostaatti tai kuten tein aikaisemmassa vuokrakämpässäni: pakkasen kiristyessä irrotetaan koko termostaatti ja johan lämpöä piisaa :-)

      • reiska, rento

        Mistä saa termostaatin mittaisia väliputkia?


      • 1311

        Jos kyseessä Daforssin termostaatti selviää pelkällä termostaattinupin vaidolla erillisellä anturilla varustettuun. Maksaa 3-40 euroa. Vanha termarin hattu mukaan malliksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe