Paras vahvistin

uuttavahvariaetin

Kertokaapas, että mikä olis teidän mielestä paras vahvari luokassa tehot 50-100w ja hinta max. 300e?

44

4728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kitaramaailma.com

      Jotta tähän kysymykseen voisi vastata pitäisi tietää millaista musiikkia soitat? Tarvitaanko tehoja noin paljon? Ja venyykö budjetti yhtään ylöspäin? Etsitkö pelkkää nuppia vai comboa?

      • uuttavahvariaetin

        Soitan lähinnä rokkia, heviä ja punkia. Tehoja saisi olla päälle 50 w. Budjetti ei oikein kyllä tosta enää veny eli kipuraja olisi sen 350e. Comboa hakisin.


    • Skebaristi

      Pistän sulle tähän ehdotuksia muutamat:


      Trankku vehkeita:

      Hughes and Kettner Edition blue trankku http://www.thomann.de/fi/hugheskettner_edition_blue_60r_b_stock.htm

      Peavey Bandit 112 trankku http://www.thomann.de/fi/peavey_bandit_112_new.htm

      Peavey Vypyr 75W mallintava trankku http://www.thomann.de/fi/peavey_vypyr_75.htm

      Fender Mustang III Mallintava trankku http://www.thomann.de/fi/fender_mustang_iii.htm

      VOX VT80 mallintava trankku
      http://www.thomann.de/fi/vox_vt80.htm

      Sitten esim. Putkivehkeistä löytyy Bugeralta v22 ja v55 sekä varsinkin ehkpä sulle paras vaihtoehto Bugeroista se 6260 http://www.thomann.de/fi/bugera_6260_212_b_stock_2.htm

      Noi kaikki menee sun budjettiisi ( 350 € )

      Noilla ihan varmasti taipuu nuo sinun maintisemasi musatyylit ja monet muutkin.
      Mä en lähde sanomaan mikä noista on paras kun sillä ei ole merkitystä kun puhutaan soundeista, soundit on makuasioita ja ne sun pitäisi oikeasti todeta itse kokeilemalla koska silloin se hankinta ei mene metsään ja tule sikaa säkissä kun ne soundit on itse testattu.

      Mitä tulee sitten tuohon sun vaatimukseen 50W niin sellainen asia tuosta että esim. 20W putkari kyllä voi hönkiä sen verran kovaa ääntä pihalle ettei tarvita 50W putkaria jos putkivehkeeseen päädyt, putkareista kun irtoaa pienemmillä W-määrillä isompaa mökää pihalle.

      Sitten kaijuttimesta sen verran ja varsinkin kombosta kun puhutaan niin pyri siihen, että siinä olisi se 12" kaijutin, itse ainakin tykkään tässä suhteessa että isompi on parempi, tosin kun sitten puhutaan kaapeista jossa on 2- 4 kpl kajareita niin ei olekaan välttämättä näin esim. 4 x 10 jne.

      Mutta joo lyheysti käy itse kokeilemassa kivijalkaliikkeissä ja mieti huolella miten vahvari sopii sun käyttötarkoitukseesi ja miltä se sun korviin kuullostaa.

      Jos käytät esim. livenä niin jalkakytkin on yllätävän hyvä apuväline soundin vaihtoon lennosta jne. eli mieti tätäkin puolta, samoin jos meinaat hankkia jälkikäteen efektipedaaleita niin mieti haluatko ns. eteen vahvariin vai pitääkö olle vahvarissa ns. efektilenkki rakennettuna jolloinka saat pedaalit vaihtoehtoisesti myös tätä kautta.

      Sorry, että tämä mun vastaust ei ole paras mahdollinen, olen tällä hetkellä aika kovassa kuumeessa ja räkätaudissa joten pää ei toimi täysin selvästi.

    • kitaramaailma.com

      Heavy/Punk akselilla soitettaessa en näe 50w tehoissa hirveästi hyötyä kun niitä puhtaita ei tarvita niin älyttömästi. Jos havitellaan putkivahvistinta niin 15-20w riittää reilusti ihan bändikäyttöönkin. Jos budjetti on 350e niin lähtisin katselemaan käytettyjä. Esim Engl Gigmaster saattaisi hyvällä tuurilla löytyä, ja Bugerat kannattanee testata. Fenderit ja Voxit jättäisin tässä genressä ehkä rauhaan. Suosittelisin parin kuukauden säästämistä ja budjetin venyttämistä edes 500e. Ja jos vahvistin tulee pelkästään kotikäyttöön niin katsoisin nuo pikkuputkivahvistimet kuten Marshall Class 5, Blackstar HT1 ja HT5 jne.

      • uuttavahvariaetin

        Kiitos todella paljon vastauksista ja noista ehdotuksista. Olen aika paljon samoja malleja itsekin selaillut ja kattelin myös tommosta http://www.thomann.de/fi/line6_spider_iv_75112.htm ja mites noi Line 6 vahvarit pelittää? Budjettia en ikävä kyllä oikein voi kasvattaa, kun pitäisi riittää uutta kitaraakin varten rahaa.


      • Peavey Bandit 212
        uuttavahvariaetin kirjoitti:

        Kiitos todella paljon vastauksista ja noista ehdotuksista. Olen aika paljon samoja malleja itsekin selaillut ja kattelin myös tommosta http://www.thomann.de/fi/line6_spider_iv_75112.htm ja mites noi Line 6 vahvarit pelittää? Budjettia en ikävä kyllä oikein voi kasvattaa, kun pitäisi riittää uutta kitaraakin varten rahaa.

        300 eurolla saa hyvääkin ääntä ja sitä löytyy Peavey-comboista. Bandit 112 ja 212 mallit ovat saakelin hyväsoundisia ja tarpeeksi äänekkäitä. Niitä on käytettyinä myynnissä ja 212 -malli kannattaa ostaa heti, jos tuohon hintaan tai jopa alle sen sattuu kohdalle.

        Älä tilaa vahvistinta, ettei käy vahinko. Kokeile Line6:tta tai mitä tahansa kiinnostavaa vahvaria jossain kaupassa, ennen kuin teet ostopäätöksen. 300 euroa on iso raha ja vielä isommaksi se muuttuu, jos se on virheinvestoinnissa kiinni.


      • Peavey Bandit 212
        Peavey Bandit 212 kirjoitti:

        300 eurolla saa hyvääkin ääntä ja sitä löytyy Peavey-comboista. Bandit 112 ja 212 mallit ovat saakelin hyväsoundisia ja tarpeeksi äänekkäitä. Niitä on käytettyinä myynnissä ja 212 -malli kannattaa ostaa heti, jos tuohon hintaan tai jopa alle sen sattuu kohdalle.

        Älä tilaa vahvistinta, ettei käy vahinko. Kokeile Line6:tta tai mitä tahansa kiinnostavaa vahvaria jossain kaupassa, ennen kuin teet ostopäätöksen. 300 euroa on iso raha ja vielä isommaksi se muuttuu, jos se on virheinvestoinnissa kiinni.

        Sorry, tuli kiireessä virhe. Tarkoitin 212 -mallilla Valve King 212 -comboa. Uutena melko arvokas combo. Siinä on tosi hyvä soundi ja niitä on ollut myynnissä käytettyinä ja silti melko uudehkoina n. 300 eurolla, ja joskus jopa sen alle. Kannattaa ostaa.


      • uuttavahvariaetin
        Peavey Bandit 212 kirjoitti:

        Sorry, tuli kiireessä virhe. Tarkoitin 212 -mallilla Valve King 212 -comboa. Uutena melko arvokas combo. Siinä on tosi hyvä soundi ja niitä on ollut myynnissä käytettyinä ja silti melko uudehkoina n. 300 eurolla, ja joskus jopa sen alle. Kannattaa ostaa.

        Kiitos tiedosta. Täytyypä tutustua tarkemmin.


      • Anonyymi
        Peavey Bandit 212 kirjoitti:

        Sorry, tuli kiireessä virhe. Tarkoitin 212 -mallilla Valve King 212 -comboa. Uutena melko arvokas combo. Siinä on tosi hyvä soundi ja niitä on ollut myynnissä käytettyinä ja silti melko uudehkoina n. 300 eurolla, ja joskus jopa sen alle. Kannattaa ostaa.

        Täysi PASKA!


    • uuttavahvariaetin

      http://www.thomann.de/fi/hugheskettner_edition_blue_60r_b_stock.htm http://www.thomann.de/fi/peavey_bandit_112_new.htm http://www.thomann.de/fi/line6_spider_iv_75112.htm http://www.thomann.de/fi/fender_mustang_iii.htm --> noihin olen päätynyt, mutta en silti ole vielä varma, että minkä niistä ostaisin, joten sattuisiko kenelläkään olemaan omakohtaista kokemusta yhdestäkään noista vahvistimista. Lisäksi vielä, että soittelen lähinnä itsekseni covereita ja silloin tällöin "bändinkin" kanssa. Kyseessä olisi toinen vahvarini. Mites noiden mallintavien kanssa, että kuulostavatko ne vieläkin jotenkin digitaalisilta, kun ne ovat laajan soundi/preset valikoimansa ansiosta nousseet ykkösvaihtoehdokseni?

      • älä

        Älä vaan mene ostamaan mitään trakkupaskaa vaan säästä ihan oikeaan vahvistimeen.


      • Älä puhu p*skaa
        älä kirjoitti:

        Älä vaan mene ostamaan mitään trakkupaskaa vaan säästä ihan oikeaan vahvistimeen.

        Mitä sinä tiedät vahvistimista? Miten kattava on sinun kokemuksesi eri vahvistimista? Löytyykö yli 30 vuoden kokemus erilaisista trankku-, hybridi-, mallintava- ja putkivahvistimista?


      • yksvaane7r07w0r
        älä kirjoitti:

        Älä vaan mene ostamaan mitään trakkupaskaa vaan säästä ihan oikeaan vahvistimeen.

        Ei se trankku tee vahvistimesta p..a...s...k...aa, sehän on vain eri tekniikalla toteutettu kuin putkivahvistin.

        Ja jos haukkuu jotain niin pitäisi edes perustella miksi mutta näin et edes tehnyt joten sun kirjoutus tippuu sinne suoraan roskikseen.

        Jos olisit muuten edes vähänkään perilla asioista niin tietäisit millaisia vahvistimia tänä päivänä on myynnissä niin trankuissa, putkareissa, hybrideissa (mallintavissa) ja tietäisit myös sen, että muutamissa on aika hyvin osattu ja mallintaa putkarin ns. dynamiikka ja soundi, kuten vaikka räkkimallisessa Eleven Rack laitteessa, joka toimii niin studiossa kuin lavallakin, kytkettynä hyvinkin erillaisilla tavoilla muihin systeemeihin.

        Aloittajalle toteasin, että jätä omaan arvoonsa tämän älä-nimimerkin kommentointi.

        Mitä tulee aloittajan noihin 4:ään vaihtoehtoon niin en halua kommentoida sitä muuten kuin, että suosittelen ihan sinun itsesi takia, että menet ja kokeilet joikaisen noista ajan kanssa sekä testaat soundit, säätämiset, miten ne muutenkin toimivat ja sopivat sinulle. (tämä ihan siksi, että jokaisella on se oma soundi mieltymys, jotenka on paha sanoa mikä on sun korvin kuultuna se mistä tykkäät).


      • älä
        Älä puhu p*skaa kirjoitti:

        Mitä sinä tiedät vahvistimista? Miten kattava on sinun kokemuksesi eri vahvistimista? Löytyykö yli 30 vuoden kokemus erilaisista trankku-, hybridi-, mallintava- ja putkivahvistimista?

        Minulta löytyy vahvistimista 25 vuoden kokemus puoliammattilaisena rakentajana ja 40 vuoden kokemus soittajana. Vahvistimia on tullut testattua lukuisia ja vaikka sitä miten yrittää itselleen uskotella niin transistorivahvistin on yleensä todella huonosoundinen. Mallintavia on jo lähes kelvollisia mutta ei tuohon aloittajan budjettiin. Hyvä ja halpa ei kohtaa ikinä. Jos säästetään rahassa niin säästetään laadussa. Esimerkkinä voin mainita tuon särösoundin joka on transitorivahvistimessa kylmä ja liian tiheä putkivahvistimen lämpimään säröön verrattuna. Mutta jos ei ole rahaa niin ei ole, minkäs sille voi.


      • kitaramaailma.com
        yksvaane7r07w0r kirjoitti:

        Ei se trankku tee vahvistimesta p..a...s...k...aa, sehän on vain eri tekniikalla toteutettu kuin putkivahvistin.

        Ja jos haukkuu jotain niin pitäisi edes perustella miksi mutta näin et edes tehnyt joten sun kirjoutus tippuu sinne suoraan roskikseen.

        Jos olisit muuten edes vähänkään perilla asioista niin tietäisit millaisia vahvistimia tänä päivänä on myynnissä niin trankuissa, putkareissa, hybrideissa (mallintavissa) ja tietäisit myös sen, että muutamissa on aika hyvin osattu ja mallintaa putkarin ns. dynamiikka ja soundi, kuten vaikka räkkimallisessa Eleven Rack laitteessa, joka toimii niin studiossa kuin lavallakin, kytkettynä hyvinkin erillaisilla tavoilla muihin systeemeihin.

        Aloittajalle toteasin, että jätä omaan arvoonsa tämän älä-nimimerkin kommentointi.

        Mitä tulee aloittajan noihin 4:ään vaihtoehtoon niin en halua kommentoida sitä muuten kuin, että suosittelen ihan sinun itsesi takia, että menet ja kokeilet joikaisen noista ajan kanssa sekä testaat soundit, säätämiset, miten ne muutenkin toimivat ja sopivat sinulle. (tämä ihan siksi, että jokaisella on se oma soundi mieltymys, jotenka on paha sanoa mikä on sun korvin kuultuna se mistä tykkäät).

        Jaahas, täällähän on vanha transistorit vs putket käynnissä. Tämä herättää aina mielipiteitä puolesta ja toiseen. Itse olen ylläolevan kanssa samoilla linjoilla ja suosittelen että menet kokeilemaan mikä itseäsi miellyttää, toisen on mahdotonta sanoa sopiiko sinulle joku. Ja toisaalta et tarvitse minkään foorumin hyväksyntää mihinkään. Jos joku sopii sinulle niin se sopii, oli putki tai ei.


      • hehehee
        älä kirjoitti:

        Minulta löytyy vahvistimista 25 vuoden kokemus puoliammattilaisena rakentajana ja 40 vuoden kokemus soittajana. Vahvistimia on tullut testattua lukuisia ja vaikka sitä miten yrittää itselleen uskotella niin transistorivahvistin on yleensä todella huonosoundinen. Mallintavia on jo lähes kelvollisia mutta ei tuohon aloittajan budjettiin. Hyvä ja halpa ei kohtaa ikinä. Jos säästetään rahassa niin säästetään laadussa. Esimerkkinä voin mainita tuon särösoundin joka on transitorivahvistimessa kylmä ja liian tiheä putkivahvistimen lämpimään säröön verrattuna. Mutta jos ei ole rahaa niin ei ole, minkäs sille voi.

        Äijä on ihteään täynnä, kerroppa nyt se 25 vuoden kokemus puoliammattilaisesta elämästäsi rakentajana ja 40 vuoden kokemus soittajana.. nimeä kehiin tai et ole uskottava.

        Kovasti olet itsellesi jakanut tuota plussaa ja alemmaksi miinusta.. tämä jo kertoo sinusta erittäin paljon.. koska tosi ammattilainen ei kirjoita tai käyttäydy kuin sinä.

        Ei millään pahalla mutta et ole oikein uskottava, yksikään mun tunteama alan laitteiden korjaaja tai soittaja ammattilainen ei tuolleen edes käyttäydy.

        Mutta hei jos sä saat sun kikkelis stondaamaan antamalla muille miinusta ja itelles tuollaiset määrät plussaa niin mikäs siinä, onhan se hyvä antaa itelle plussaa ja saada stodnis kun muuten et hommiin kykene ;-)

        Menikö herne nenään..no antaa mennä vaan


      • Läläviitsivalehdella
        älä kirjoitti:

        Minulta löytyy vahvistimista 25 vuoden kokemus puoliammattilaisena rakentajana ja 40 vuoden kokemus soittajana. Vahvistimia on tullut testattua lukuisia ja vaikka sitä miten yrittää itselleen uskotella niin transistorivahvistin on yleensä todella huonosoundinen. Mallintavia on jo lähes kelvollisia mutta ei tuohon aloittajan budjettiin. Hyvä ja halpa ei kohtaa ikinä. Jos säästetään rahassa niin säästetään laadussa. Esimerkkinä voin mainita tuon särösoundin joka on transitorivahvistimessa kylmä ja liian tiheä putkivahvistimen lämpimään säröön verrattuna. Mutta jos ei ole rahaa niin ei ole, minkäs sille voi.

        Varsinainen Ruuneberg setä ilmesty tänne kirjoittamaan itsestään parin pillerin voimalla keksittyjä kokemuksia niin rakentajana kuin soittajanakin. Minäkin haluan tietää herran nimen kun näin itseään mainostaa kokemuksen syvällä rinta-äänellä.

        Pakko todeta, että harvinaisen kypsymätön kirjoitus ja hyvin huomaa, että nuo mainitut vuodet on keksittyjä jota joku täällä uskoisi kyseisetä kirjoitusta.

        Tiedän varsin hyvin lähipiiristäni ja kokemuskesta ihan alan vakavana harrastajana että tänä päivänä on varsin hyviä transistori vahvistimia markkinoilla ja juurikin esim. yllä mainittu Eleven Rack on tälläinen trankkuvehje jossa putki vehkeen mallinnus on erittäin onnistunut.

        Minäkin toki tykkään putkivahvistimista ja omista niitä mutta olen soitellut liudalla trankkuja ym. vehkeitä ja tiedän että ovat tänä päivänä varsin hyviä, koko ajan tekniikka myös halventuu ja tulee lähemmäs soittajia joilla ei nin paljoa rahaa ole kun vertaa kymmeniä vuosia taaksepäin.

        Transistorin vahvistimen soundikin on paljon säätäjästään kiinni ja älän luulisi tietävän että varsinkin soittajan tatsista ja taidoista se soundi lähtee sormista lähtien ja erinomainen kitaristi saa huonoistakin kamoista kiinni yllättävän hyvää soundia, mutta kuten sanottu niin älä ei omaa tuota kokemusta siinä määrin kuin antaa ymmärtää.


      • Bullscheisse
        älä kirjoitti:

        Minulta löytyy vahvistimista 25 vuoden kokemus puoliammattilaisena rakentajana ja 40 vuoden kokemus soittajana. Vahvistimia on tullut testattua lukuisia ja vaikka sitä miten yrittää itselleen uskotella niin transistorivahvistin on yleensä todella huonosoundinen. Mallintavia on jo lähes kelvollisia mutta ei tuohon aloittajan budjettiin. Hyvä ja halpa ei kohtaa ikinä. Jos säästetään rahassa niin säästetään laadussa. Esimerkkinä voin mainita tuon särösoundin joka on transitorivahvistimessa kylmä ja liian tiheä putkivahvistimen lämpimään säröön verrattuna. Mutta jos ei ole rahaa niin ei ole, minkäs sille voi.

        "Minulta löytyy vahvistimista 25 vuoden kokemus puoliammattilaisena rakentajana ja 40 vuoden kokemus soittajana. Vahvistimia on tullut testattua lukuisia ja vaikka sitä miten yrittää itselleen uskotella niin transistorivahvistin on yleensä todella huonosoundinen. Mallintavia on jo lähes kelvollisia mutta ei tuohon aloittajan budjettiin. Hyvä ja halpa ei kohtaa ikinä."

        Transistorivahvistin on yleensä todella huonosoundinen? Tämä jo kertoo kaiken tarvittavan sinun tiedoista vahvistimia ja etenkin trankkuja kohtaan. Trankkuvehkeet kehittyvät kaiken aikaa ja jo pitkään on ollut hyvä valikoima todella toimivia trankkuvahvareita. Mene hyvä ihminen testaamaan niitä, niin tiedät enemmän. Järkyttävää lukea mutusoopaa, jossa tieto ei näy.

        Jos mielestäsi hyvä ja halpa ei kohtaa, niin et ole ikinä kokeillut Fender Mustang -sarjan comboja ja nuppeja. Niitä kehutaan lähes kilpaa merkittävien ulkomaalaisten soitinlehtien testeissä. Nyt äkkiä paikkaamaan vahvarisivistyksessä olevaa suurta aukkoa!


      • NoJust...
        kitaramaailma.com kirjoitti:

        Jaahas, täällähän on vanha transistorit vs putket käynnissä. Tämä herättää aina mielipiteitä puolesta ja toiseen. Itse olen ylläolevan kanssa samoilla linjoilla ja suosittelen että menet kokeilemaan mikä itseäsi miellyttää, toisen on mahdotonta sanoa sopiiko sinulle joku. Ja toisaalta et tarvitse minkään foorumin hyväksyntää mihinkään. Jos joku sopii sinulle niin se sopii, oli putki tai ei.

        Vanhan kansan pelimanneissa on tätä "putki on se ainut ja oikea" -asennetta, mutta se johtuu pitkälti siitä, että on tottunut soittamaan vain ja ainoastaan putkivahvistimilla. Silloin kyllä nämä mallintavatkin tuntuu huonoilta, koska ei niissä useinkaan päästä siihen esikuvansa soittotuntumaan.
        On kuitenkin jo monta sukupolvea, jotka taas on opetelleet soittamaan niillä mallintavilla, eikä sillon välttämättä edes kaipaa putkivahvistinta.

        50 watin putkivahvistimet on jo turhankin äänekkäitä, kun yleensä putkistyrkkareita tulis huudattaa äärivoluumeilla. Nykyään vahvistimissa tosin tuntuu usein olevan noita keinokuorimia ym. tehon tiputus mahdollisuuksia, jolla tuo vahvisimen luukutus siedettävillä volumetasoilla on mahdollista.

        Minusta Tech 21 Trademark 60 on varsin hyvä transistorivahvistin, joka aika hyvin onnistuu emuloimaan tuota putkivahvistimen tuntua.
        Itseasiassa melko vanha keksintöhän tuokin on? Kehitys työ on tuntunut keskittyvän noihin mallintaviin systeemeihin. En tiedä edes mitä uutta transistorivahvistimien maailmassa on viimevuosina tapahtunu?!


      • kitaramaailma.com
        NoJust... kirjoitti:

        Vanhan kansan pelimanneissa on tätä "putki on se ainut ja oikea" -asennetta, mutta se johtuu pitkälti siitä, että on tottunut soittamaan vain ja ainoastaan putkivahvistimilla. Silloin kyllä nämä mallintavatkin tuntuu huonoilta, koska ei niissä useinkaan päästä siihen esikuvansa soittotuntumaan.
        On kuitenkin jo monta sukupolvea, jotka taas on opetelleet soittamaan niillä mallintavilla, eikä sillon välttämättä edes kaipaa putkivahvistinta.

        50 watin putkivahvistimet on jo turhankin äänekkäitä, kun yleensä putkistyrkkareita tulis huudattaa äärivoluumeilla. Nykyään vahvistimissa tosin tuntuu usein olevan noita keinokuorimia ym. tehon tiputus mahdollisuuksia, jolla tuo vahvisimen luukutus siedettävillä volumetasoilla on mahdollista.

        Minusta Tech 21 Trademark 60 on varsin hyvä transistorivahvistin, joka aika hyvin onnistuu emuloimaan tuota putkivahvistimen tuntua.
        Itseasiassa melko vanha keksintöhän tuokin on? Kehitys työ on tuntunut keskittyvän noihin mallintaviin systeemeihin. En tiedä edes mitä uutta transistorivahvistimien maailmassa on viimevuosina tapahtunu?!

        Tässä oli äärimmäisen hyvä pointti. Korva nimittäin tottuu helposti johonkin. Itse piden kovasti putkivahvistimista vaikka en olekaan niiden fanaattinen puolestapuhuja, kaveri taas on soitellut koko "soittouransa" ajan Rolandin Cubella ja sitten päätti uuden työn kunniaksi rahaa palamaan ja tilasi liki parin tonnin putkinuppi kaappi setin... mutta vanha kunnon Cube vei silti voiton hänen mielestään. :)


      • NoJust...
        kitaramaailma.com kirjoitti:

        Tässä oli äärimmäisen hyvä pointti. Korva nimittäin tottuu helposti johonkin. Itse piden kovasti putkivahvistimista vaikka en olekaan niiden fanaattinen puolestapuhuja, kaveri taas on soitellut koko "soittouransa" ajan Rolandin Cubella ja sitten päätti uuden työn kunniaksi rahaa palamaan ja tilasi liki parin tonnin putkinuppi kaappi setin... mutta vanha kunnon Cube vei silti voiton hänen mielestään. :)

        Niin eikä pelkästään korva vaan myös kädet. Putkivahvistin reakoi soittajan tatsiin aika eri tavalla ja usein "putkimiehet" vieroksuu trankkuvehkeitä ja mallintavia siksikin, että soittotuntuma on vaan niin erillainen kun mihin ovat tottuneet.


      • KitaristiAllround
        NoJust... kirjoitti:

        Niin eikä pelkästään korva vaan myös kädet. Putkivahvistin reakoi soittajan tatsiin aika eri tavalla ja usein "putkimiehet" vieroksuu trankkuvehkeitä ja mallintavia siksikin, että soittotuntuma on vaan niin erillainen kun mihin ovat tottuneet.

        No osassa trankkuja se putkivahvistimen dynamiikka on jo mallinnettu sen verran hyvin, että vannoutuneet putkipuristimetkin joutuvat heristelemään korviansa että ei voi olla totta.

        Mäkin tykkään putkivehkeistä ja omistan sellaisia mutta omistan myös yllä minitun Elevern Rackin ja voin kokemuksesta sanoa, että dynamiikka on siinä kuin putkivahvistimessa eli vastaa soittajan tatsiin aivan samalla tavalla kuin putkivahvistin vaikka kyseessä on transistorivehje, jossa on mallinnettu vahvistimet/kaapit/mikitys.

        Kitaramaailma.com ja NoJust.. ja jos Mika2 tänne tulee niin teille sanon, että kokeilkaa ihmeessä tuota 11R eli Eleven Rackiä, on meinaan mukavan soundinen ja monipuolinen vehje.

        Se mitä tuolla ylempänä on haukuttu trankkupaskaksi niin voidaan olla hyvinkin eri mieltä, soundeistakin puhuttaessa asia kun menee hyvin pitkälti jokaisen omien korvien ja maun mukaisesti. Mitä taas tulee dynamiikkaan niin ei se nyt ole pelkästään siitä putkivahvistimesta kiinni ja jos putkipuristit ovat nimenomaan hankkineet sen putkivehkeen dynamiikankin takia, jotta vastaa soittajan tatsiin niin miksi ihmeessä sitten sen putkivahvistimen eteen pitää laittaa kitara jossa on EMG mikitys ja digitaalisärön kautta tuoda ääntä putkivehkeeseen, jolloinka juurikin soittajan tatsista syödään sitä dynamiikkaa.

        Tunnetustihan juurikin aktiivimikitys kitarassa on huonompi dynamiikaltaan kuin passiivimikit ja kun väliin laitetaan digitaali särö niin kyllä se soundi-ketju on vähän eri dynamiikaltaan kuin tuupattaisiin passiivi-mikeillä oleva kitara suoraan putkarin etuseen ja säröt otettaisiin putkarin vahvistimesta itestään.

        Mutta tuo dynamiikasta, se onko transistori vahvari vaiko putkari parempi on jokaisen oma käsitys, mun mielestä on varsin älytöntä haukkua jotain vehjettä paskaksi sen perusteella että sen toteutustekniikka on eri ja kun nyt transistorivehkeistä puhutaan niin kyllähän jo aika moni maailman kitaristi soittaa trankkujenkin läpi eli ei ne nyt ihan pelkkiä putkipuristeja ole :-)

        Mä tykkään ainakin vehkeistä jotka vastaa mun soittooni eli taidan olla vannoutunut kitaristi passiivimikkien suhteen sekä putkari-että 11R vehkeen suuri ystävä, mutta siitä huolimatta en hauku trankkuja paskaksi koska niistäkin irtoaa soundia.

        Ja kyllähän se on niin, että se soundi lähtee soittajan sormista, tämän olen monta kertaa todennut käytännössä ja ketä ei tätä usko niin laittakaapas kaksi soittajaa vetämään samalla setillä ja asetuksilla niin tajuatte tämän todeksi :-)

        Hyvää päivän jatkoa tänne kaikille


      • Alppua muistellen
        KitaristiAllround kirjoitti:

        No osassa trankkuja se putkivahvistimen dynamiikka on jo mallinnettu sen verran hyvin, että vannoutuneet putkipuristimetkin joutuvat heristelemään korviansa että ei voi olla totta.

        Mäkin tykkään putkivehkeistä ja omistan sellaisia mutta omistan myös yllä minitun Elevern Rackin ja voin kokemuksesta sanoa, että dynamiikka on siinä kuin putkivahvistimessa eli vastaa soittajan tatsiin aivan samalla tavalla kuin putkivahvistin vaikka kyseessä on transistorivehje, jossa on mallinnettu vahvistimet/kaapit/mikitys.

        Kitaramaailma.com ja NoJust.. ja jos Mika2 tänne tulee niin teille sanon, että kokeilkaa ihmeessä tuota 11R eli Eleven Rackiä, on meinaan mukavan soundinen ja monipuolinen vehje.

        Se mitä tuolla ylempänä on haukuttu trankkupaskaksi niin voidaan olla hyvinkin eri mieltä, soundeistakin puhuttaessa asia kun menee hyvin pitkälti jokaisen omien korvien ja maun mukaisesti. Mitä taas tulee dynamiikkaan niin ei se nyt ole pelkästään siitä putkivahvistimesta kiinni ja jos putkipuristit ovat nimenomaan hankkineet sen putkivehkeen dynamiikankin takia, jotta vastaa soittajan tatsiin niin miksi ihmeessä sitten sen putkivahvistimen eteen pitää laittaa kitara jossa on EMG mikitys ja digitaalisärön kautta tuoda ääntä putkivehkeeseen, jolloinka juurikin soittajan tatsista syödään sitä dynamiikkaa.

        Tunnetustihan juurikin aktiivimikitys kitarassa on huonompi dynamiikaltaan kuin passiivimikit ja kun väliin laitetaan digitaali särö niin kyllä se soundi-ketju on vähän eri dynamiikaltaan kuin tuupattaisiin passiivi-mikeillä oleva kitara suoraan putkarin etuseen ja säröt otettaisiin putkarin vahvistimesta itestään.

        Mutta tuo dynamiikasta, se onko transistori vahvari vaiko putkari parempi on jokaisen oma käsitys, mun mielestä on varsin älytöntä haukkua jotain vehjettä paskaksi sen perusteella että sen toteutustekniikka on eri ja kun nyt transistorivehkeistä puhutaan niin kyllähän jo aika moni maailman kitaristi soittaa trankkujenkin läpi eli ei ne nyt ihan pelkkiä putkipuristeja ole :-)

        Mä tykkään ainakin vehkeistä jotka vastaa mun soittooni eli taidan olla vannoutunut kitaristi passiivimikkien suhteen sekä putkari-että 11R vehkeen suuri ystävä, mutta siitä huolimatta en hauku trankkuja paskaksi koska niistäkin irtoaa soundia.

        Ja kyllähän se on niin, että se soundi lähtee soittajan sormista, tämän olen monta kertaa todennut käytännössä ja ketä ei tätä usko niin laittakaapas kaksi soittajaa vetämään samalla setillä ja asetuksilla niin tajuatte tämän todeksi :-)

        Hyvää päivän jatkoa tänne kaikille

        "Ja kyllähän se on niin, että se soundi lähtee soittajan sormista, tämän olen monta kertaa todennut käytännössä ja ketä ei tätä usko niin laittakaapas kaksi soittajaa vetämään samalla setillä ja asetuksilla niin tajuatte tämän todeksi :-)"

        Lukaisin juuri uudelleen Albert Järvisestä kertovan kirjan. Siinä "kajotaan" myös Albertin soittamiseen eri vahvistimilla. Mieleen jäi kohdat, jossa Albertin sanottiin loihtineen mistä tahansa vahvistimesta sen Albertille ominaisen soundin. Trankku tai putki, niin aina kuulosti Albertilta.

        Bändikaverit kertoivat erääseen äänitys(- tai keikka)sessioon liittyvän tarinan. Alppu oli saapunut paikalle ilman vahvaria ja bändikaverit sanoivat hänelle, että ei täällä ole kuin tuo pask* Yamahan vahvistin ( sanoivat sen olevan Yamahan ehkä paskin vahvistin). Ei se mitään, oli Albert tuuminut ja rupesi ruuvaamaan soundiaan esiin.

        Hetken päästä ilmoille kajahti tuttu soundi ja jätkät olivat aivan ihmeissään: miten v*tussa se tuon teki? Homma saatiin tehtyä tutun soundin säestyksellä.

        Mitä tästä opimme? Sen, että olipa vahvistin sitten trankku tai putkisellainen, niin ammattimies kaivaa siitä ulos sen soundin minkä haluaa.


      • Kitaristiallro
        Alppua muistellen kirjoitti:

        "Ja kyllähän se on niin, että se soundi lähtee soittajan sormista, tämän olen monta kertaa todennut käytännössä ja ketä ei tätä usko niin laittakaapas kaksi soittajaa vetämään samalla setillä ja asetuksilla niin tajuatte tämän todeksi :-)"

        Lukaisin juuri uudelleen Albert Järvisestä kertovan kirjan. Siinä "kajotaan" myös Albertin soittamiseen eri vahvistimilla. Mieleen jäi kohdat, jossa Albertin sanottiin loihtineen mistä tahansa vahvistimesta sen Albertille ominaisen soundin. Trankku tai putki, niin aina kuulosti Albertilta.

        Bändikaverit kertoivat erääseen äänitys(- tai keikka)sessioon liittyvän tarinan. Alppu oli saapunut paikalle ilman vahvaria ja bändikaverit sanoivat hänelle, että ei täällä ole kuin tuo pask* Yamahan vahvistin ( sanoivat sen olevan Yamahan ehkä paskin vahvistin). Ei se mitään, oli Albert tuuminut ja rupesi ruuvaamaan soundiaan esiin.

        Hetken päästä ilmoille kajahti tuttu soundi ja jätkät olivat aivan ihmeissään: miten v*tussa se tuon teki? Homma saatiin tehtyä tutun soundin säestyksellä.

        Mitä tästä opimme? Sen, että olipa vahvistin sitten trankku tai putkisellainen, niin ammattimies kaivaa siitä ulos sen soundin minkä haluaa.

        Alppu on yksi minun suosikeistani, aivan mahtava kitaristi ja aivan omanlaisensa soundi Alpun sormista lähti, ei ole Suomessa toista samanlaista kitaristia eikä maailmalla.

        Hemmetti kun vaan aika Alpusta jätti, jos ei olis jättänyt aika niin Alpusta ois tullu paljon isommin arvostettu kitaristi kuin moni edes pysytyisi kuvittelemaan, olihan Alppu jo Englannissa arvostettu mutta vasta ns. maailmanvalloituksessa alullaan.

        Hemmetin hienoa soundia Alpulta sormista lähti ja kuten sanottu niin aivan sama mitkä ne vermeet on, tekijämies vetelee hienot soundit laitteesta kuin laitteesta ja tähän on pakko todeta että vaikka noita vehkeitä on ollut erillaisia niin aina mäkin väännän ne tietyt soundit niistä pihalle ja tämä kuvaa just osuvasti myös Alppua, joka haki ne omat soundinsa kuullostaen aina yhtä hyvältä Alpulta.

        Alppua täälläkin muistellen


      • RetRolf
        älä kirjoitti:

        Minulta löytyy vahvistimista 25 vuoden kokemus puoliammattilaisena rakentajana ja 40 vuoden kokemus soittajana. Vahvistimia on tullut testattua lukuisia ja vaikka sitä miten yrittää itselleen uskotella niin transistorivahvistin on yleensä todella huonosoundinen. Mallintavia on jo lähes kelvollisia mutta ei tuohon aloittajan budjettiin. Hyvä ja halpa ei kohtaa ikinä. Jos säästetään rahassa niin säästetään laadussa. Esimerkkinä voin mainita tuon särösoundin joka on transitorivahvistimessa kylmä ja liian tiheä putkivahvistimen lämpimään säröön verrattuna. Mutta jos ei ole rahaa niin ei ole, minkäs sille voi.

        Tervehdys ! Voinpa kertoa että itselläni vanha DAC50 vahvari jonka pääteaste vaihdettu 100W ksi ja kajarina käytän Celestion G12H 100W. Kävi niin että keikalla
        kovan alan kitarantaitaja päättikin soitaa sillä eikä putkivahvarillaan, kehui vielä jälkeenpäin ettei ei ole vastaavaa kuullu trankku vahvarista. Mitä tästä opimme, tottakai putkivahvari on hyvä, vaan ei se ole ehdoton asia, hyvä soittaja, hyvä kitara, hyvin "viritetty" trankku vahvari (Huom! celstion G12H kaikkein herkein kajari mitä celestion on tehnyt, eli syntyy putkimainen kompressio effekti herkkyyden takia), niin saa hyvän soundin, kyse ei ole kumpi on parempi, kysymys on millä syntyy oikea "feedback" kielen kosketuksesta kajariin asti.


      • Anonyymi
        älä kirjoitti:

        Minulta löytyy vahvistimista 25 vuoden kokemus puoliammattilaisena rakentajana ja 40 vuoden kokemus soittajana. Vahvistimia on tullut testattua lukuisia ja vaikka sitä miten yrittää itselleen uskotella niin transistorivahvistin on yleensä todella huonosoundinen. Mallintavia on jo lähes kelvollisia mutta ei tuohon aloittajan budjettiin. Hyvä ja halpa ei kohtaa ikinä. Jos säästetään rahassa niin säästetään laadussa. Esimerkkinä voin mainita tuon särösoundin joka on transitorivahvistimessa kylmä ja liian tiheä putkivahvistimen lämpimään säröön verrattuna. Mutta jos ei ole rahaa niin ei ole, minkäs sille voi.

        höpön höpö! Legendaarinen trankku vahvari esim Roland Jazz Chorus,todella hyvä clean vahvistin. Aina riippuu siitä mitä vahvistimelta vaatii,eli mitä soittaa. Peavey bandit on todella myös hinta/laatusuhteeltaan hyväsoudinen peli. ja onhan noita muitakin,esim ns hybridivahvistimia.


      • Anonyymi
        yksvaane7r07w0r kirjoitti:

        Ei se trankku tee vahvistimesta p..a...s...k...aa, sehän on vain eri tekniikalla toteutettu kuin putkivahvistin.

        Ja jos haukkuu jotain niin pitäisi edes perustella miksi mutta näin et edes tehnyt joten sun kirjoutus tippuu sinne suoraan roskikseen.

        Jos olisit muuten edes vähänkään perilla asioista niin tietäisit millaisia vahvistimia tänä päivänä on myynnissä niin trankuissa, putkareissa, hybrideissa (mallintavissa) ja tietäisit myös sen, että muutamissa on aika hyvin osattu ja mallintaa putkarin ns. dynamiikka ja soundi, kuten vaikka räkkimallisessa Eleven Rack laitteessa, joka toimii niin studiossa kuin lavallakin, kytkettynä hyvinkin erillaisilla tavoilla muihin systeemeihin.

        Aloittajalle toteasin, että jätä omaan arvoonsa tämän älä-nimimerkin kommentointi.

        Mitä tulee aloittajan noihin 4:ään vaihtoehtoon niin en halua kommentoida sitä muuten kuin, että suosittelen ihan sinun itsesi takia, että menet ja kokeilet joikaisen noista ajan kanssa sekä testaat soundit, säätämiset, miten ne muutenkin toimivat ja sopivat sinulle. (tämä ihan siksi, että jokaisella on se oma soundi mieltymys, jotenka on paha sanoa mikä on sun korvin kuultuna se mistä tykkäät).

        Peavay tekee aina PASKAA! Ei sille mitään voi!


    • Marsulan Erkki

      Joku putki Marsu on aina hyvä valinta, käytettyyn kun putket vaihtaa saa uuden veroisen.

      • kitaramaailma.com

        Putkimarsu on takuuvarma valinta, joskin menee varmaan aloittajan budjetista yli putkivaihtoineen.


    • Teletele

      Trankkuja löytyy hyviä ja huonoja. Mulla on Vox VT 80 kotivahvistemena ja olen tykännyt. Puhti riittää myös treenikämppäsoittoon ja pikku keikoillekkin. Niin ja onhan siinä se yksi putkikin. Fenderin Mustang sarjaa on kanssa kehuttu kovasti.

      Niin semmosta vielä että esimerkiksi kerrostalotreenaamiiseen trankku on hyvä kun sitä voi soittaa pienemmälläkin volyymilla ja siihen saa kuulokkeet kiinni niin ettei saa häätöä ihan heti.

      • Vahvarii

        Putkea ei saa vaihdettua eli kun kärähtää niin joko kovi käteen tai uutta vahvaria ostamaan.
        Kysyin asiasta jo tuolla soittimet palstalla mutta selvisipä tuokin, hommasin tuon Mustang 1 mallin.


      • Teletele
        Vahvarii kirjoitti:

        Putkea ei saa vaihdettua eli kun kärähtää niin joko kovi käteen tai uutta vahvaria ostamaan.
        Kysyin asiasta jo tuolla soittimet palstalla mutta selvisipä tuokin, hommasin tuon Mustang 1 mallin.

        :( Eipä tullut tommonen mieleen kun ton Voxin hommasin. Voi saakeli, toivottavasti ei ihan äkkiä kärähdä.


      • Vahvarii
        Teletele kirjoitti:

        :( Eipä tullut tommonen mieleen kun ton Voxin hommasin. Voi saakeli, toivottavasti ei ihan äkkiä kärähdä.

        Ainakaan siis siinä pienimmässä vox vt40 mallissa kun lueskelin englanninkielisiä palstoja niin ihmetyksekseni huomasin tuon että se on ns. kiinteää mallia, aika erikoinen valinta.
        Onnistuuhan se vaihtaa jos kolvailee irti nätisti, ehkä.
        En tosin tiedä pitääkö yhtä putkea biasoida kuten 4 putken kaapeissa ettei putket simahtele ennen aikojaan.

        Kyllähän sillä varmaan pitkään soittelee samallakin putkella mutta...


      • Vahvarii
        Vahvarii kirjoitti:

        Ainakaan siis siinä pienimmässä vox vt40 mallissa kun lueskelin englanninkielisiä palstoja niin ihmetyksekseni huomasin tuon että se on ns. kiinteää mallia, aika erikoinen valinta.
        Onnistuuhan se vaihtaa jos kolvailee irti nätisti, ehkä.
        En tosin tiedä pitääkö yhtä putkea biasoida kuten 4 putken kaapeissa ettei putket simahtele ennen aikojaan.

        Kyllähän sillä varmaan pitkään soittelee samallakin putkella mutta...

        Korjaus, siis vt 20 mallissa on ainakin kiinteää sorttia oleva putki.


      • Putkimies
        Vahvarii kirjoitti:

        Putkea ei saa vaihdettua eli kun kärähtää niin joko kovi käteen tai uutta vahvaria ostamaan.
        Kysyin asiasta jo tuolla soittimet palstalla mutta selvisipä tuokin, hommasin tuon Mustang 1 mallin.

        Miten niin putkia ei saa vaihdettua? Totta kai putket voi vaihtaa!

        Täällä esimerkiksi myydään vaihtoputkia:

        http://www.thomann.de/fi/putket_vahvistimille.html


    • Putkimies

      Oletan, että kyse on transistoritehoista. Tuolla hinnalla saisi kyllä putkivahvistimenkin.

      Täällä on esimerkiksi Voxin Night Train 15W putkinuppi myynnissä:

      http://muusikoiden.net/tori/index.php?id=6&location=all&type=all&view=full

      Seuraile muusikoiden toria jos tuo nuppi ennättää mennä.

      Putkivahvistimen ja transistorivahvistimen ääntä tuottavan tehon suhde on 4:1 putkivahvistimen hyväksi. 15 wattinen putkivahvistin vastaa siis 60 wattista transistorivahvistinta teholtaan. Mutta ei siinä kaikki. Kun transitorivahvistimessa teho on täysillä, ääni särkee ilkeän kuuloisesti. Putkivahvistimessa sen sijaan on jouheampi äänensävy, hienon kuuloinen putkisärö. Putkivehkeellä voi siis soittaa volumet ääriasennossa, kun transistorivehkeessä pitää jättää hiukan varaa.

      • Tubepower

        Löytyihän ketjusta lopultakin Mies joka puhuu vähän mutta asiaa.


    • Killingfloor

      Ei siellä yleisössö kukaan kuin rokkipoliisi katsle millaisilla peleillä se stara soittelee. Jos omaan korvaan hyvältä saundaa niin maailma on melko avaoin. jopa pelkkä multiefektilauta ja tarpeeksi jööti aktiivimonitori näyttää olevan monella käytössä.

      Ai, jos multa kysytään niin putkipeli ilman muuta.

    • tiedä sitten...

      Jos joku vielä lukee tätä vanhahtavaa ketjua, niin Bugera merkiltä voisi löytyä edullinen putkipeli. Jet City Amplification on toinen merkki jota kannattaisi vilkaista.

      • Anonyymi

        Katselin keikalla mimmosella "pelillä" siellä soolokitaristi soittaa,,näytti olevan Blackstar HT 1
        Ja komia saundit. Pa systeemiin kytketty tietenkin.

        Ajattelin niitä pointteja asiassa..On helppo roudata.

        Sellaista se on kun ei tarvi vehkeillä leveillä.


      • Anonyymi

        Kotisoittoon jos haluaa putkivahvistimen joka ei korvia tai budjettia riko, niin Harley Benton TUBE15 on oiva valitna. Toimii hyvin myös pedaalien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotisoittoon jos haluaa putkivahvistimen joka ei korvia tai budjettia riko, niin Harley Benton TUBE15 on oiva valitna. Toimii hyvin myös pedaalien kanssa.

        Tuo Harley Benton TUBE15 on yllättävänä hyvänkuuloinen vahvistin ja sopivaan hintaakin vielä. Samaa vahvistinta myydään rapakon takana Monoprice Stage Right 15-Watt nimellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotisoittoon jos haluaa putkivahvistimen joka ei korvia tai budjettia riko, niin Harley Benton TUBE15 on oiva valitna. Toimii hyvin myös pedaalien kanssa.

        Rob Chapman testaa tuollaista tällä videolla.

        https://youtu.be/-ELUK_JnOiw


    • Anonyymi

      Nykyään saa paljon hyvä mallintavia vahvistimia, jotka sopivat oivasti "kotisoittoon".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      416
      8854
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      241
      6384
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      334
      2305
    4. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      12
      1926
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1677
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1633
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1265
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      187
      1263
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      979
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      954
    Aihe