USB:n todellinen siirtonopeus?

webnovice

USB 2.0:n max. siirtonopeus on 480 Mbit/s. Siirrän tiedostoja ulkoiselta kovalevyltä toiselle USB 2.0-yhteydellä. Xplorer2-ohjelma ilmoittaa siirtonopeudeksi "4,6 MB/sec". Ekana tulee noviisille mieleen, että tämä on sama asia kuin 460 Mbit/s (bit = b=bitti, B=byte=tavu), mutta ei ole Convertworld.com-sivuston mukaan, vaan sen mukaan siirtonopeuteni olisi vain 36,8 Mbit/s.

Voiko todellinen siirtonopeus USB 2.0:lla olla vain alle 40 Mbit/s, kun sen pitäisi olla jopa 480 Mbit/s ja jos voi, missähän voisi olla vika? Vaikuttaako tietokoneen teho siirtonopeuteen? Ainakaan USB-johtojen kytkeminen mahdollisimman suoraan ja siten, että tulevalle ja menevälle yhteydelle on oma USB-johto ei näytä muuttavan asiaa.

35

6633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ++++++++++++++

480Mbit/s toteutuu varmasti laboratoriossa, tarkoin määritellyissä olosuhteissa sentin mittaisella johdolla tai taskulaskimessa. Jos olet siirtänyt ulkoiselta levyltä sisäiselle levylle, olet varmasti huomannut että dataa siirtyy n. 30Mt/s eli noin puolet ilmoitetetusta maksimista, eikä tilannetta varmasti paranna se, että siirrät sen samantien, samaa piiriä käyttäen toiselle ulkoiselle levylle.

• käytössä2
      • RahanTuhlausta

USB3-lisäkortti mulla Windows 7:ssa ja mukana tulleet USB3-ajurit asennettu mutta siirtyy silti 20-60 Mt/s ehkä alussa joskus ihan hetken 100 Mt/s. Siis ihan USB2 tasoa. Kokeiltu eri ulkoisten USB3 kiintolevyjen ja USB3-muistikorttien kanssa joten hitaus ei johdu siitäkään. USB3-lisäkortin 25-30€ ostaminen Express-väylään näyttää olen pelkkää rahan haaskausta. Backupeissa menee USB3-lisäkortin liitännöistä sama tunti kuin ennen USB2-liitännän kautta.

• RahanTuhlausta kirjoitti:

USB3-lisäkortti mulla Windows 7:ssa ja mukana tulleet USB3-ajurit asennettu mutta siirtyy silti 20-60 Mt/s ehkä alussa joskus ihan hetken 100 Mt/s. Siis ihan USB2 tasoa. Kokeiltu eri ulkoisten USB3 kiintolevyjen ja USB3-muistikorttien kanssa joten hitaus ei johdu siitäkään. USB3-lisäkortin 25-30€ ostaminen Express-väylään näyttää olen pelkkää rahan haaskausta. Backupeissa menee USB3-lisäkortin liitännöistä sama tunti kuin ennen USB2-liitännän kautta.

Ja ne ulkoiset kiintolevyt ovat varmastikin mekaanisia? Ne kun eivät välttämättä pysty jotain pikkusilppua kirjoittamaan kuin muutaman megan sekunnissa. Eli ne ulkoiset levysi ovat pullonkaula. Vaihda ulkoiset levyt Flash-muistilla toteutettuihin, niin saat USB3:sta kaiken irti. Toki se USB3 on nopeampi kuin USB2, koska mekaanisillakin levyillä tulee monesti tilanteita, missä USB2 on pullonkaula.

• joo-0
        RahanTuhlausta kirjoitti:

hdd kovalevyn nopeus vaihtelee eri kiekon alueilla, ja monet ulkoset kovalevyt ovat vain 5600rpm, niin ne ovat aika hitaita

• MoiPena
        aurinko_lemma kirjoitti:

Ja ne ulkoiset kiintolevyt ovat varmastikin mekaanisia? Ne kun eivät välttämättä pysty jotain pikkusilppua kirjoittamaan kuin muutaman megan sekunnissa. Eli ne ulkoiset levysi ovat pullonkaula. Vaihda ulkoiset levyt Flash-muistilla toteutettuihin, niin saat USB3:sta kaiken irti. Toki se USB3 on nopeampi kuin USB2, koska mekaanisillakin levyillä tulee monesti tilanteita, missä USB2 on pullonkaula.

Katos, pena palas tolla nimimerkillä trollaan...

• Eipä se usb3 paljoakaan auta jos usb laite kuten ulkoinen levy on 2.0 tyyppiä.

• 21-21

""Eipä se usb3 paljoakaan auta jos usb laite kuten ulkoinen levy on 2.0 tyyppiä.""

Montako milliampeerituntia siitä liittimestä saa virtaa? (USB2)

• NgMQ

Vaikka kuinka monta kunhan vai antaa olla riittävän kauan.

• 5V 500mA sanoo

standardi .. montako milliampeerituntia siitä liittimestä saa virtaa? (USB2), no se tietenkin rippuu siitä montako vuotta jaksat sitä virtaa siitä liittimestä imuttaa neropatti !

• amazooni2
    • 21-21

""
      standardi .. montako milliampeerituntia siitä liittimestä saa virtaa? (USB2), no se tietenkin rippuu siitä montako vuotta jaksat sitä virtaa siitä liittimestä imuttaa neropatti !""

Vapusella toi on kuitenkin 1Ah

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11087948

• 25-15
    • webnovice

Eihän asiaa auta, että ulkoinen kovalevy on USB 3.0, kuten onkin, kun tietokoneen liitäntä on USB 2.0. Onko joku eri mieltä?

• Taitaa mennä taas mittayksiköt sekaisin. Yksi tavu on kahdeksan bittiä.

Omassa koneessani on tyypillinen siirtonopeus USB2:lla siirrettäessä ulkoiselle 2,5 tuuman kiintolevylle luokkaa 32 MB/s, siis megatavua sekunnissa. 480 Mb/s on 60 MB/s ja USB2:n teoreettinen maksiminopeus on todellakin hyvin teoreettinen, joten 32 MB/s on aivan kelvollista tasoa.

Windowsin apuohjelmien laatuun en tässä ota kantaa, mutta ehkä parempi tapa mitata olisi selvittää siirrettävän testitiedoston koko ja mitata aika, mikä siirtoon menee. Testitiedoston koon olisi hyvä olla aika reilu, luokkaa pari gigatavua ainakin.

• Pesko

Eikös noissa siirroissa ole aina siirrettävien tavujen lisäksi siirtoprotokollan tarkistusbittejä 1,x bittiä/tavu, joten se nyrkkisääntö 10 bittiä/tavu olisi parempi perusolettama vertailussa - ja helppo.

• Pesko kirjoitti:

Eikös noissa siirroissa ole aina siirrettävien tavujen lisäksi siirtoprotokollan tarkistusbittejä 1,x bittiä/tavu, joten se nyrkkisääntö 10 bittiä/tavu olisi parempi perusolettama vertailussa - ja helppo.

Joo.

• Pesko kirjoitti:

Eli sitä kun myydään 10M laajakaistaa niin sekun on maksimi ja sopparissa lukee, että vaihteluväli on 5-10Mbit/s niin todellisuudessa tietoa voi ladata 0,5-1Mt/s sekunnissa. Ja lähetys onkin sitten helposti 0.5M-1M joten lähetys onkin jotain 50-100kt/s

Mielestäni ihmisten pitäisi osata perus mittayksiköt kuten bitti, tavu, sekunti jne. ennen kuin kytkee ensimmäistä kertaa elämässään mitään tietokonetta päälle.

• Valehteleva-trolli
        M-Kar kirjoitti:

Eli sitä kun myydään 10M laajakaistaa niin sekun on maksimi ja sopparissa lukee, että vaihteluväli on 5-10Mbit/s niin todellisuudessa tietoa voi ladata 0,5-1Mt/s sekunnissa. Ja lähetys onkin sitten helposti 0.5M-1M joten lähetys onkin jotain 50-100kt/s

Mielestäni ihmisten pitäisi osata perus mittayksiköt kuten bitti, tavu, sekunti jne. ennen kuin kytkee ensimmäistä kertaa elämässään mitään tietokonetta päälle.

Minun mielestä myös sinun pitäisi osata perus mittayksiköt kuten bitti, tavu, sekunti jne. ennen kuin kirjoittelee tänne yhtään mitään.

• Valehteleva-trolli kirjoitti:

Minun mielestä myös sinun pitäisi osata perus mittayksiköt kuten bitti, tavu, sekunti jne. ennen kuin kirjoittelee tänne yhtään mitään.

Minä osaan nuo, mutta sinä et tiettävästi osaa yhtään mitään. Taidat oma sama sekopää mikä ei ymmärrä mitä tarkoittaa se kun ohjelman lähdekoodit on käytettävissä.

• Anonyymi
        M-Kar kirjoitti:

Minä osaan nuo, mutta sinä et tiettävästi osaa yhtään mitään. Taidat oma sama sekopää mikä ei ymmärrä mitä tarkoittaa se kun ohjelman lähdekoodit on käytettävissä.

No et kyllä näytä osaavan.. no jospa 6-vuodessa olet oppinu

• käytössä2

AP:lla "4,6 MB/sec" joka ei todellakaan kelvollista tasoa.

Ja huom, USB:sta voi tietyin edellytyksin saada vaikka 5A ulos.
      Tosin sellasia laitteita ei vielä (paljoa) saatavilla.
      Rupeee siinä monen johdot/käämit palamaan :)

Uusin standardi BC1.2, koskien latausta.(battery charging).
      "Indicate that ICDP max and IDCP max limits of 5A
      come from USB 2.0, and are safety limits. Table 5-2
      note 1." /Oct 5, 2010

Muuten:
      USB3 5 Gbit/s (625 MB/s).
      v2 eSATA 3 Gbit/s
      v3.2 SATA express 16 Gbit/s

eSATAn saa lisäkortilla.
      http://www.dealextreme.com/p/esata-sata-cable-adapter-9281??r=34774240

• Anonyymi

Höpöjä 5A on usb laitteissa arkipäivää..

• ostakeepaskaapurkissa

Kannattaa aina sivuttaa ne teoriittiset maininnat, koska ne ovat vain teoriittisiä, joita se myyjä tulkuttaa siksi, että ostaisit jonkin ihmeellisen ja mullistavan tuotteen. Tuohan kikka on jostain keskiajalta lähtöisin?

• Jep. Tästä syystä on hyvä oletus, että ihan sama mitä nopeuksia lupaa mobiililaajakaistoille niin minä lähden siitä, että jos se toimii yli 2M vauhdilla niin yhteys on hyvä, koska näissä nopeudet vaihtelevat.

2M vauhti sitä, että 10Gt pelin lataa Steamista jotain 15h.

• Teoriatjakäytäntö

paskat! jos 40 repäsee on jo huima....

• Mitäonkiinni

Muistitikuissa onnetonta!
      Jopa usb3 tukut vajaat 30mb, usb2 tuskin viittä

• etsileeihei

Mut kuiteski, usb2 muistitikku toimii hieman npeammin usb3 paikassa, kuin usb2 paikassa. Mistä johtuu?

• Anonyymi

usb3-paikassa on kytkettynä vain yksi endpoint/kontrolleriportti? Koneen sisällä voi olla näkymättömissä hubi, jonka kautta suurin osa porteista on johdotettu - sitten voi olla 1-2 porttia jotka menee suoraan kontrollerille ja ovat siten nopeita kun muita laitteita ei ole viemässä kaistaa(paitsi jos niihin kytkee itse hubin). Nuo bulkki-siirrot menee usein peräkkäisille sektoreille jolloin siirto saadaan tehtyä monta kertaa peräkkäin ilman viiveitä. Jos siirto pitää ohjelmoida uudestaan esim. hakemaan jokin sektori eri paikasta menee tässä enemmän aikaa. bulkki-siirron teoreettinen maksimi on 50.78 MB/s jos kaikki siirrot menee peräkkäisille 512-tavun lohkoille. Käytännössä joku 44MB/s on todella hyvä lukema.
        Paras yhdistelmä on tietysti usb3-levy usb3-portissa jolloin siirto on varsin nopea ja jos levyllä on lisäksi puskurimuistia voidaan teoreettinen arvo hetkittäin jopa saavuttaa: Vähintäänkin ollaan luokkaa 10x nopeampia kuin usb2:ssa.

• 102030405060

Tavu (Byte) = 8 bittiä.

Eli 480 Mbit/s = 60 MB/s.

Sitten lisäksi rajoittaa muut asiat, mm. ihan sen kiintolevyn itsensä nopeus.

Vanhat perus kiintolevy ei yleensä juuri 50 - 100:en paremmalle puolelle yllä.

• Anonyymi

Eli 480 Mbit/s = 48 MB/s.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli 480 Mbit/s = 48 MB/s.

Varsinainen matemaatikko..

Mitä saat tulokseksi kertolaskusta 48 x 8?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varsinainen matemaatikko..

Mitä saat tulokseksi kertolaskusta 48 x 8?

Nolla pois:) t. Yo pitkä matikka läpi vm2020

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nolla pois:) t. Yo pitkä matikka läpi vm2020

Onneksi olkoon kurssien suorittamisesta. Kirjoititko myös kirjaimen?

• Anonyymi

USB 3.2 Gen 1 käytännön siirtonopeus jää korkeintaan 3,2 Gb/s tasolle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4461
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2428
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2375
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2138
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1687
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1501
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1476
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1124
    Aihe