Onko 14mm ja 16mm objektiiveilla merkittävää eroa?

14371689876

Onko 14mm ja 16 mm polttoväleillä merkittävää eroa, pääasiassa maisemakuvaukseen käytettynä?

11

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dol Biong

      Riippuu ensisijassa kennon koosta. Jos ns. kuvakulmakerroin on 1,5 niin 16 millinen on minusta parempi (ie. 24mm/35.)

      Toisaalta paremmuus riippuu vääristymän määrästä ja muodosta sekä siitä osaatko korjata kuvankäsittelyssä ta onko korkjauksiin saatavissa valmis profiili. Esim hinta-laatusuhteeltaan hyvä Samyang 14mm vaatii hieman kuvankorjausosaamista (kunnes joku tekee profiilit).

      Kolmanneksi kannattaa valita se kummassa on pienempi/vähemmän aberraatiovirhettä.

      Neljänneksi objektiivin valinta on hinta-laatusuhde ja makuasia.

    • -kuvaaja-

      14-millisellä saat kuvattua sen mitä 16-milliselläkin, ei tarvi paljoakaan rajata pois. Toisin päin homma ei toimi, reunoilta puuttuvat on jälkeenpäin työläs lisätä. Siksi suosin aina vähän laajempaa, jää ns. työvara.
      Noiden ero on kuitenkin hyvin pieni.

    • työttömyysvara

      "....jää ns. työvara."

      et siis osaa :-)

      • -kuvaaja-

        Osaan yllättävän paljon. Se työvaran jättäminen on jäänyt niistä ajoista kun kuvasin laakafilmille ja kehitin ja vedostin kuvat itse. Sinun osaamisesi on alle promille minun osaamisestani.


      • työttömyysvara
        -kuvaaja- kirjoitti:

        Osaan yllättävän paljon. Se työvaran jättäminen on jäänyt niistä ajoista kun kuvasin laakafilmille ja kehitin ja vedostin kuvat itse. Sinun osaamisesi on alle promille minun osaamisestani.

        "Sinun osaamisesi on alle promille minun osaamisestani. "

        sittenhän olette yleisnero :-)


      • ns. työvara

        Se on tuo ”työvara” kai pakkopullaa kaikkien niiden järkkärien omistajille joissa ei ole 100%:n etsinkuvaa.

        Se on hiukka hankalaa kun samat papat täällä mainostaa ”kuvat valmiina suoraan kamerasta”. Siinä se vasta temppu seisoo ;)

        Olikos se niin, että ”ei suuret sanat suuta halkaise”


      • Pienet on ongelmat
        ns. työvara kirjoitti:

        Se on tuo ”työvara” kai pakkopullaa kaikkien niiden järkkärien omistajille joissa ei ole 100%:n etsinkuvaa.

        Se on hiukka hankalaa kun samat papat täällä mainostaa ”kuvat valmiina suoraan kamerasta”. Siinä se vasta temppu seisoo ;)

        Olikos se niin, että ”ei suuret sanat suuta halkaise”

        No ei se vajaamittaisen etsimen aiheuttama rajaustarve nyt niin valtava ole. Jos etsin näyttää vaikka 95% kuva-alasta niin 20cm leveäksi tulostetun kuvan reunoissa on 2.5 mm sellaista, mikä ei etsimestä näkynyt.

        Ammattikuvaajan tuollainenkin virhe pitäisi tietenkin korjata, mutta tavallisissa itse otetuissa perhekuvissa, lomakuvissa ja muissa vastaavissa se ei kauheasti häiritse.

        Minusta asiasta tulee ongelma vasta esimerkiksi Canon G12 tai Fuji X10 tyyppisissä pokkareissa, joissa etsin näyttää noin 80% kuva-alasta.


      • yövara

        Finniposkisolistit taas liikenteessä. Ollaan niin Ammattilaista parin vuoden kuvauskokemuksella. Fakta on se että sinunlaisista ei tule kuvaajaa tekemälläkään. Photari varmaan tulee tutuksi mutta se ei tee vielä valokuvaajaa. Kun näkemys puuttuu niin silloin se puuttuu.


      • ns. työvara
        Pienet on ongelmat kirjoitti:

        No ei se vajaamittaisen etsimen aiheuttama rajaustarve nyt niin valtava ole. Jos etsin näyttää vaikka 95% kuva-alasta niin 20cm leveäksi tulostetun kuvan reunoissa on 2.5 mm sellaista, mikä ei etsimestä näkynyt.

        Ammattikuvaajan tuollainenkin virhe pitäisi tietenkin korjata, mutta tavallisissa itse otetuissa perhekuvissa, lomakuvissa ja muissa vastaavissa se ei kauheasti häiritse.

        Minusta asiasta tulee ongelma vasta esimerkiksi Canon G12 tai Fuji X10 tyyppisissä pokkareissa, joissa etsin näyttää noin 80% kuva-alasta.

        Eihän harrastuksessa muutenkaan mitään valtavaa, harrastus on leikkiä vapaa-ajan ratoksi. Toisaalta jos tulostaa julistekokoon niin ”työvaraa onkin” n. 10–15 cm/sivu.

        Peilittömillä kuvaavilla vastaavaa ongelmaa ei ole kun kortille tallentuva kuva näkyy etsimessä.
        Ammattilaisilla on tapana jättää tarvittaessa ”työvaraa” vaikka etsin onkin 100% esim objektiivin ominaisuuksien takia ja mm siksi, että valmiin kuva mittasuhteet ovat harvoin samat kuijn kennon 3:2 tms.
        Toisaalta harrastajien käyttämien tulostuspalvelujenkaan tarjoamat kuvien mittasuhteet ei aina noudata kennon suhteita.


      • silloin se puuttuu
        yövara kirjoitti:

        Finniposkisolistit taas liikenteessä. Ollaan niin Ammattilaista parin vuoden kuvauskokemuksella. Fakta on se että sinunlaisista ei tule kuvaajaa tekemälläkään. Photari varmaan tulee tutuksi mutta se ei tee vielä valokuvaajaa. Kun näkemys puuttuu niin silloin se puuttuu.

        Sinullahan on se työntömitta herneitä varten. Nyt sille olisi taas käyttöä ;)


      • työraha..
        silloin se puuttuu kirjoitti:

        Sinullahan on se työntömitta herneitä varten. Nyt sille olisi taas käyttöä ;)

        Hauskoja olette, sossunelätit ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe