Matalapaine -aistimus

Mystic

Aihe voisi olla myös yliluonnollista -palstalla, mutta saisi osakseen ehkä vääränlaista palautetta.

Toisaalta myös magia -palstalla virinnyt keskustelu katulamppu -ilmiöstä, antaisi ehkä aihetta keskusteluun.

Anyway...

Persoona Capra on saannut analystointikoneeni aprikoimaan (lue: todistamaan itselleen), että onko muita jotka kokevat lähestyvän ukkosen tai yhtä hyvin kauniin sään?

Itselleni tämä loppukesä on ollut "painostavaa", pahinta on kun matalapainealue ei purkaudu, vaan jää päälle.

6

4362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qadesha

      Nuorempana tapasin varsin hyvin tuntea luissani (yleensä säärissä) mikäli kaatosade lähestyi. Nykyään en enää niinkään (ehkäpä sen vuoksi että luiden kasvu on päättynyt?)

      Lähestyvän ukonilman kyllä tunnen. Lievää päänsärkyä, hermostuneisuutta kenties.

      Kaunista säätä (hellettä) en tiedosta. Vasta kun se osuu hollille, alkaa huono olo: vatsa voi mennä kuralle, ällöttää. Menee onneksi ohi melko pian. Siis se olo. Eikä sitä aina tule.

    • Rödfinne

      Ihmiskroppa kun on pääosin vettä, niin ulkopuoliset painevaihtelut tuntuu koko kropassa. Samoin uskon että pääkopan hiussuonet ovat niin tiukkaa tavaraa, että varaukset ja purkautumattomat jännitteet kaventavat suonia, jolloin pääkopassa paine lisääntyy ja tulee hermostunut olo, päätä särkee.

      Varsinkin ihmisillä, joilla on taipumusta korkeaan verenpaineeseen ovat aina tuskaisia ennen ukkosta. Kun rätinä ja pauke on ohi, tunne ikäänkuin helpottaa. Tähän sain konkreettisen esimerkin viime kesänä, kun salama iski aivan talomme tuntumaan. Olin silloin ulko-ovella ja kun salama täräytti oli kuin olisin saanut potkun otsaani. Lennähdin pari askelta taaksepäin ja päähän iski sillä sekunnilla vihlova särky. Särky kuitenkin häipyi kun ukkosaalto lipui ohi.

      Näppärä käytännön pila: jos haluatte näyttää kyntenne magian mestareina ja sanotte taikovanne kaverillenne vittumaisen tuskaisen olon ja päänsäryn, käyttäkää stereoitanne. Anttilasta voi ostaa stereo-testi-CD-levyjä, joissa on mm. 20 Hz - 20 kHz siniäänivinkuja. Harva kuulee enää mitään yli 16 kHz:n. Ääni on niin pirun korkea. Iske siis stereoihisi testilevyltä 16 kHz:n vinkua ja pane stereot suht kovalle volumelle. Ääni on niin korkea ettei sitä tiedosta kunnolla, mutta olo on muutamassa sekunnissa todella tuskainen.

      Tällaisia ultraäänikenttiä löytyy kaupungilta vaikka millä mitalla. Melkein kaikki sähkövimpaimet tuottavat niitä. Kun aikansa oleskelee näitten lähettyvillä tulee todella paska olo.

      • Qadesha

        >Tällaisia ultraäänikenttiä löytyy kaupungilta vaikka millä mitalla. Melkein kaikki sähkövimpaimet tuottavat niitä. Kun aikansa oleskelee näitten lähettyvillä tulee todella paska olo.

        Ja minä kun ajattelin että minulla vain viiraa päästä kun en millään sietäisi pyöriä kaupungilla. Että jokaisenhan on pakko riemusta kiljuen iloisena hyökätä johonkin maamme suurimmista kaupungeista liikenteen ja ihmisten sekaan onnellisena käyskentelemään... Muu on torikammoa tai muuta neuroottisuutta...


      • Rödfinne
        Qadesha kirjoitti:

        >Tällaisia ultraäänikenttiä löytyy kaupungilta vaikka millä mitalla. Melkein kaikki sähkövimpaimet tuottavat niitä. Kun aikansa oleskelee näitten lähettyvillä tulee todella paska olo.

        Ja minä kun ajattelin että minulla vain viiraa päästä kun en millään sietäisi pyöriä kaupungilla. Että jokaisenhan on pakko riemusta kiljuen iloisena hyökätä johonkin maamme suurimmista kaupungeista liikenteen ja ihmisten sekaan onnellisena käyskentelemään... Muu on torikammoa tai muuta neuroottisuutta...

        Kaverini luuli kärsivänsä jostain sähköallergiasta tai lievästä epilepsiasta, kun tuli pahoinvoivaksi aina kun katsoi televisiota. Päätä alkoi särkeä ja nihkeä hiki nousi pintaan. Lopulta desibelimittari sen paljasti: telkkarista lähti todella ilkeän voimakas korkeataajuinen signaali joka vihloi kuulohermoja.

        Muutenkin meteli jos mikä hermostuttaa ihmisen. Jokainen uusi voimakas äänisignaali laukaisee pakoreaktion ja adrenaalinia erittyy enemmän. Kun liikkuu kaupungilla se on aivoille sama kuin tarpoisi äärimmäisen vaarallisessa ympäristössä. Siis käytännössä aivojen tulkinnan näkökulmasta katsottuna olemme jatkuvassa hengenvaarassa. Tuohon tilanteeseenkin turtuu, muttei koskaan kokonaan.

        Sen sijaan mikäli käyt harvoin kaupungilla, nuo pakoreaktiot vaikuttavat sinuun muita voimakkaammin. Itse olen kahden tunnin kaupungilla liikkumisen jälkeen lopen puhki ja helvetin hermostunut. Sen sijaan luonnossa voin tarpoa vaikka koko päivän eikä siitä aiheudu muuta kuin kiljuva nälkä.


    • Laz

      Paineen muutokset, suuri ilman kosteuspitoisuus, helle jne. aiheuttavat tuntemuksia kehossa. Yleensä ylimääräiset tuntemukset koetaan olon huonontumisena. Ukkosen lähestyessä olosuhteet ovat yleensä sellaiset, että on kuumaa ja kosteaa. Sekin jo saa aikaan tuntemuksia.

      En tiedä missäpäin oleilet, mutta suurimmassa osassa Suomea on ollut hyvin korkea ilmanpaine jo viikon verran... jopa 1025 Hpa QNH:lla ilmaistuna. Toisaalta korkea/matalapaine ei ole mitään absoluuttista, vaan ilmanpaine suhteessa ympäröiviin alueisiin. Tästä päästäänkin siihen, että tuntemuksen aiheuttavat luultavasti juuri suuret muutokset.

      Luultavasti tätäkin asiaa on joku tutkinut ja se lienee eräs ihmisen normaaleja aistimuksia. Monet eläimet aistivat myös esim. ukkosen lähestymisen, joten sitä voidaan luultavasti pitää tavallisena ilmiönä luonnossa.

      Onko kyseessä sitten jokin _maaginen_ ilmiö, riippuu maagisuuden määrittelystä. Minun mielestäni se ei ole maagista ja vielä vähemmän sitä ovat viallisten katulamppujen syttyily ja sammuilu. Jos magia on tätä, niin minä olen hyvin pettynyt.

    • Mystic

      Analysointikoneeni on tyytyväinen tulokseen ;)

      Sääolosuhteiden (suuret) vaihtelut pystyy luontokappale (elävä olento) aistimaan. Varsinkin lähestyvän ukkosen, kauniin sään aistiminen ei niin "helppoa" sitten olekkaan.

      Tällä alueella, mistä naputtelen, on vallitsevana korkeapaine. Mutta nopeasti syntyvät ukkosrintamat kulkevat ylitse lähes päivittäin. Nopea muutos on juuri se, mihin aistiminen perustuu.

      Eikä tämä sen mystisempää ole kuin ihminen, joka pystyy löytämään varvun avulla vettä. Joillekkin tietty on "outoa" että pystyy tuntemaan lähestyvän ukkosen, vaikka aurinko mollottaa kirkkaalla taivaalla. Länsimaiset ihmiset ovat paljolti menettäneet yhteyden luontoon, eivätkä aisti "viestiä: sää muuttumassa".

      ---

      Olen törmännyt taas liian monta kertaa vesi-teemaan, että se olisi "vain" sattumaa. Tänään sattui jotain uutta. Olin "juuruttamispaikassani" ja joen virtaava vesi, sai aikaan oudon tuntemuksen. Se virtaus; siinä on suunnaton määrä energiaa....

      No tämän tähän kirjoitin taasen siksi, että se totuus ihmiskehon vesimäärästä...Joen virtaavassa vedessä on energiaa. Kehostani suurosa on vettä, joka myös virtaa. 1 plus 1 on....

      Jahas, jouduitte lukemaan (jos tähän asti luitte) ajatusvirtaani ;))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe