suun oireet

kielestä kii

Olen koivulle allerginen ja atoopikko. Mausteista voin käyttää vain suolaa ja maustepippuria. Kielen kärki on joka päivä kirvelevä ja siinä on pari kipeää nystyrää. Välttelen etikkapohjaisia tuotteita, koska ne aiheuttavat lisää oireita. Ketsuppi, sinappi, sillit, raaka sipuli ym. ovat pois suljettuja. Minulle on tarjottu diagnoosiksi suupolte-oireyhtymää, vaikka hammaslääkäri totesi suussa olevan riittävästi kosteutta. En oikein itse hyväksy tuota diagnoosia, koska loppujen lopuksi siinä päädytään stressiin ja psyykkiseen oireiluun. Onko niin, että kun varmaa tietoa ei löydy mistään sairaudesta, niin päädytään "korvien väli" diagnoosiin? Tykkäisin syödä joulun aikaan silliä, koska osaan tehdä tosi maittavia sillisalaatteja. Nyt kysynkin onko etikassa jokin muu kirvelyn aiheuttaja kuin happamuus? Valkoviinistä tulee samat oireet. Entä sipulissa, sinapissa ym. Oisko mitään ehdotusta, jolla saisin tähän vaivaan parannusta. Vaiva on tosi kiusallinen ja painokin laskee, kun syötävät vähenee. Keliakiaa ei ole, maitotuotteita en käytä.

2

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teija.dunder

Siitepölyallergiaan liittyvä suuoire on yleensä kutinantyyppistä ja sitä on muuallakin suussa sekä huulissä. Sinappi, ketsuppi voisivat liittyä ristiallergiaoireena koivuun. Sipuli ennemminkin pujoallergiaan. Ristiallergian suuoireeseen auttaa antihistamiini. Kirvely esiintyy kielessä ja siinä on pari nystyrää. Onko niistä otettu koepalaa? Kielen kirvelyä esiintyy silloin jos syljen eritys vähenee (syynä tietyt perussairaudet tai lääkitykset, kyseessä ei ole stressisairaus). Syljen eritystä voidaan mitata paraffiinin pureskelun jälkeen sekä keräämällä leposylkeä (hammaslääkäri tai suuhygienisti voi testata). Etikan happamuus sopii aiheuttamaan kielen oireet. Viinistä aiheutuu yleensä allergian oireena nuhaa, aivastelua ym suuoireen lisäksi.

• kielestä kii

Kiitos vastauksesta. Mukavaa, että tarjotaan muutakin vastausta kuin stressi ym. Olen huomannut itsekin, että antihistamiini helpottaa oiretta. Tammikuussa menen hammaslääkäriin ja ehkä koepala otetaan jossain vaiheessa.
        Hyvää Joulua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe