Järvi-Suomi on kuivumassa ilmastonmuutoksen takia

Anonyymi-ap

247

3848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mitä olet tehnyt asian eteen?

• Anonyymi00002

Ilmeisesti olet denialisti, koska vastasit tolla tavalla. Joten kerropas nyt ihan itse MITÄ SINÄ OLET TEHNYT ASIAN ETEEN? Sinun se tässä pitää kertoa mitä olet tehnyt asian eteen ja nyt kyllä saatanan idiootti annat myös selvityksen mitä aiot jatkossa tehdä sen eteen ettei tilanne pahene?

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Ilmeisesti olet denialisti, koska vastasit tolla tavalla. Joten kerropas nyt ihan itse MITÄ SINÄ OLET TEHNYT ASIAN ETEEN? Sinun se tässä pitää kertoa mitä olet tehnyt asian eteen ja nyt kyllä saatanan idiootti annat myös selvityksen mitä aiot jatkossa tehdä sen eteen ettei tilanne pahene?

Itse en ole tehnyt mitään. Ja mitäpä yhden ihmisen tekemisillä/tekemättä jättämisellä olisi merkitystä isossa mittakaavassa?

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Itse en ole tehnyt mitään. Ja mitäpä yhden ihmisen tekemisillä/tekemättä jättämisellä olisi merkitystä isossa mittakaavassa?

Just. Miten sanomasi ei yllätä mua yhtään? Se nyt varmasti on ihan jokaiselle selvää, että denialistit ei ole tehnyt yhtään mitään. Se on aivan varmasti tullut kaikille täysin selväksi kun tämänkin keskustelualueen juttuja lukee. Ei, ette te denialistit ole tehneet mitään muuta kuin tuijottaneet vain omaan napaanne. Väitteesi, että yksittäisen ihmisen tekemisillä ei muka ole vaikutusta on täyttä puppua. Jos jokainen maailman ihminen ajattelisi noin niin sillon nimenomaan ei tapahtuisi yhtään mitään. Sillon nimenomaan kukaan ei tekisi mitään ja se tarkottaisi game overia sekä maapallolle, että meille ihmisille.Joas kaikki ajattelisivat tuolla tavalla niin ilmastonmuutosta nimenomaan ei varmasti saataisi hillittyä. On täysin mahdollista, että ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta ei saadakaan hillittyä vaan maailma päätyy täyteen katastrofiin nimenomaan sen takia, että ihan liian moni ihminen ajattelee sinun tapasi ja tuijottaa sitten vain omaan napaansa, työntää pään pensaaseen ja kuvittelee, että sillä tavalla koko ilmastonmuutos lakkaa olemasta olemassa.Mei ihan joka ikinen maapallon ihminen olemme kuitenkin vastuussa siitä ilmastonmuutossotkusta minkä olemme aiheuttanee ja meidän jokaisen pitää kantaa siitä vastuu ja meidän jokaisen pitää vähentää omaa kulutustamme ja kasvihuonekasasupäästöjämme tai muuten meille jokaiselle käy huonosti tämän planeetan mukana. Jokaisen tekemisillä tai tekemättä jättämisillä on merkitystä. Ei niin voi tehdä, että jokainen meistä yli 8 miljardista ihmisestä sysäämme vastuun jonkun toisen niskoille ja selitämme, että eihän minun yksittäisen ihgmisen tekemisillä ole mitään väliä. Just sillä tavalla tää pallo ajautuu aivan täyteen katastrofiin ja se on täysin meidän ihmisten piittaamattomuuden, vastuuttomuuden ja itsekkään vastuun välttelyn syytä. Eli kyllä, myös sillä mitä sinä teet aivan varmasti on merkitystä.f

T. miksuh

• Anonyymi00005
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Oma reaktiosi kertoo, että kalikka osui ja upposi. Et siis ole tehnyt itse mitään, mutta tekopyhänä kaksinaismoralistina saarnaat toisille, että heidän pitää vähentää "päästöjä".

• Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Just. Miten sanomasi ei yllätä mua yhtään? Se nyt varmasti on ihan jokaiselle selvää, että denialistit ei ole tehnyt yhtään mitään. Se on aivan varmasti tullut kaikille täysin selväksi kun tämänkin keskustelualueen juttuja lukee. Ei, ette te denialistit ole tehneet mitään muuta kuin tuijottaneet vain omaan napaanne. Väitteesi, että yksittäisen ihmisen tekemisillä ei muka ole vaikutusta on täyttä puppua. Jos jokainen maailman ihminen ajattelisi noin niin sillon nimenomaan ei tapahtuisi yhtään mitään. Sillon nimenomaan kukaan ei tekisi mitään ja se tarkottaisi game overia sekä maapallolle, että meille ihmisille.Joas kaikki ajattelisivat tuolla tavalla niin ilmastonmuutosta nimenomaan ei varmasti saataisi hillittyä. On täysin mahdollista, että ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta ei saadakaan hillittyä vaan maailma päätyy täyteen katastrofiin nimenomaan sen takia, että ihan liian moni ihminen ajattelee sinun tapasi ja tuijottaa sitten vain omaan napaansa, työntää pään pensaaseen ja kuvittelee, että sillä tavalla koko ilmastonmuutos lakkaa olemasta olemassa.Mei ihan joka ikinen maapallon ihminen olemme kuitenkin vastuussa siitä ilmastonmuutossotkusta minkä olemme aiheuttanee ja meidän jokaisen pitää kantaa siitä vastuu ja meidän jokaisen pitää vähentää omaa kulutustamme ja kasvihuonekasasupäästöjämme tai muuten meille jokaiselle käy huonosti tämän planeetan mukana. Jokaisen tekemisillä tai tekemättä jättämisillä on merkitystä. Ei niin voi tehdä, että jokainen meistä yli 8 miljardista ihmisestä sysäämme vastuun jonkun toisen niskoille ja selitämme, että eihän minun yksittäisen ihgmisen tekemisillä ole mitään väliä. Just sillä tavalla tää pallo ajautuu aivan täyteen katastrofiin ja se on täysin meidän ihmisten piittaamattomuuden, vastuuttomuuden ja itsekkään vastuun välttelyn syytä. Eli kyllä, myös sillä mitä sinä teet aivan varmasti on merkitystä.f

T. miksuh

Hallitukset ovat käyttäneet 79 miljardia US dollaria ilmastopolitiikkaan, yli 3000 kertaa enemmän kuin öljyteollisuus. Samaan aikaan kansainvälisen hiilidioksidin päästökaupan liikevaihto on noussut vuosittain lähes sataan miljardiin euroon, ja kauppaa välittävät pankit.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

T. miksuh

Jos mennään ajassa taaksepäin 500 miljoonaa vuotta, hiilidioksidin pitoisuus ei ollut vain 10-20 prosenttia nykyistä korkeampi, vaan 10-20-kertainen. Eikä sitä kestänyt vain joitakin vuosikymmeniä tai satoja, vaan peräti sata miljoonaa vuotta. Maapallolla on siis jo testattu, aiheuttaako kasvihuoneilmiö lämpötilan holtittoman karkaamisen. Mitään sellaista ei tapahtunut. Maapallo on jopa vajonnut jääkauteen hiilidioksidipitoisuuden ollessa huomattavasti nykyistä korkeampi.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00003 kirjoitti:

"Ja mitäpä yhden ihmisen tekemisillä/tekemättä jättämisellä olisi merkitystä isossa mittakaavassa?"

Valtameret koostuvat yksittäisistä vesipisaroista.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Jos mennään ajassa taaksepäin 500 miljoonaa vuotta, hiilidioksidin pitoisuus ei ollut vain 10-20 prosenttia nykyistä korkeampi, vaan 10-20-kertainen. Eikä sitä kestänyt vain joitakin vuosikymmeniä tai satoja, vaan peräti sata miljoonaa vuotta. Maapallolla on siis jo testattu, aiheuttaako kasvihuoneilmiö lämpötilan holtittoman karkaamisen. Mitään sellaista ei tapahtunut. Maapallo on jopa vajonnut jääkauteen hiilidioksidipitoisuuden ollessa huomattavasti nykyistä korkeampi.

"Maapallolla on siis jo testattu, aiheuttaako kasvihuoneilmiö lämpötilan holtittoman karkaamisen. Mitään sellaista ei tapahtunut."

Kun CO2 pitoisuus oli korkeimmillaan, oli maapallon keskilämpötila jopa 10 astetta nykyistä korkeampi. Onko se holtitonta, en tiedä, mutta niin paljon se on, että varsin laajoja alueita olisi ollut ihmiselämälle mahdotonta. Jo nyt lähennellään joillain alueilla asuinkelvottomuutta.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00004 kirjoitti:

T. miksuh

Näköjään mun pieni ärsytys osui ja upposi oikein kunnolla, kun jätkä meni 0-100 ihan sekunnissa. Itse en ole kieltämässä ilmastonmuutosta millään tasolla. Sanoin vain faktan, että isossa mittakaavassa mun tekemisillä ei ole peen vertaa merkitystä. Esim. autosta en pysty luopumaan, koska ilman sitä en pystyisi hoitamaan työtäni. Työ on liikkuvaa ja tapahtuu useammalla asiakkaalla. Työpaikka ei tarjoa autoa, ja maksaa kilometrikorvaukset oman auton käytöstä. Auton omistaminen helpottaa elämää muutenkin. Mikäli haluan lähteä käymään kaverin luona, kuka asuu noin 200 km:n päässä, ei tarvitse suunnitella menoa sen ihmeemmin. Hyppään autoon ja lähden ajamaan.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00004 kirjoitti:

T. miksuh

Jos et osaa ilmaista sanomaasi lyhyesti, älä sano mitään. Näin minua on opetettu.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00016 kirjoitti:

"Maapallolla on siis jo testattu, aiheuttaako kasvihuoneilmiö lämpötilan holtittoman karkaamisen. Mitään sellaista ei tapahtunut."

Kun CO2 pitoisuus oli korkeimmillaan, oli maapallon keskilämpötila jopa 10 astetta nykyistä korkeampi. Onko se holtitonta, en tiedä, mutta niin paljon se on, että varsin laajoja alueita olisi ollut ihmiselämälle mahdotonta. Jo nyt lähennellään joillain alueilla asuinkelvottomuutta.

Aina on ollut asuinkelvottomia alueita .

• Anonyymi00044
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Luuletko pelastavasi tämän maapallon,ihminenkö on luonut tämän? Sinä sokea!

• Anonyymi00046
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Aina on ollut asuinkelvottomia alueita .

Joo, mm. Kouvola ja Korso.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Niitä yksiä ihmisiä on on "isossa mittakaavassa" ihan hlvt:n monta eli paljon, jotta kyllä sillä on no. merkitystä, mitä sinä(kin) teet ja miten toimit.

• Anonyymi00075
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Jos et osaa ilmaista sanomaasi lyhyesti, älä sano mitään. Näin minua on opetettu.

Hmm. Melkoinen opettaja sinulla, tai sitten olet vain ymmärtänyt asian väärin?
        Ajattele kuinka pieni olisi vaikkapa Helsingin keskukirjasto Oodi jos asiat menisivät sinun tahtosi mukaan.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Moni ei osaa sanoa todellakaan juuri mitään jos kysyy vähänkin vaikeamman kysymyksen ja vastaus on tosi lyhyt.

• Anonyymi00089
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Tuo kuivuminen ei sinänsä ”yllätä” ketään.

Eurooppa tulee autioitumaan koska sekin tulee kuivimaan täysin. Kun alpeille ei sada enää lunta, niin että se jäisi sinne kesän yli ja jäätiköt kasvaisivat, niin mitä tapahtuu euroopan joille? Ne kuivuvat täysin. Mitä tapahtuu Euroopan pelloille? Ne kuivuvat myös ja niiden ravinteet köyhtyy niin ettei niissä enää kasva mikään vaikka niitä yrittäisi ravita vuosittain.

Kun ruoka loppuu, ihmiset loppuu.

Alpit on ainoa vesilähde euroopassa. Alppien vedet tarjoaa sekä pohjaveden että sadeveden.

Ja sitten kun on tarpeeksi lämmintä että golf virta ei saa enää energiaa ja sen virtaus loppuu, sitten tulee hyvin kuiva kausi, niin että ilmasto kääntyy autiomaan kuivasta kesästä muutamassa vuodessa siperian kuiviksi talviksi. Siperian talvi on erilainen kuin euroopan talvet. Täällä on kosteutta joka on aikaisemmin tehnyt hangista sellaiset että se suojaa kasvustoa ja sallii eläinten selviytyä kun ne pystyivät kaivamaan hangen läpi ruokaa. Siperian talvet sekä ensimmäisessä aallossa jäädyttävät ensiksi maaperän päälle vesikerroksen ja sen jälkeen tuhoavat sekä eläimistön että kasviston. Tuo on jo nyt tapahtumassa! Ja sen jälkeen se ajaa täältä kaiken pois koska kuivan talven vuoksi pakkaslukemat putoavat alle 50 asteen. Ja vaikka täällä silloin ”sataa” lunta, se ei ole lunta, eli ilmakehässä partikkeleihin sitoutunutta vettä joka sataa jäätyneenä alas, vaan se on kasveista pursunnutta kosteutta joka jäätyy kuuraksi. Noilla on sellainen ero että toinen suojaa ja toinen taas tappaa.

• Anonyymi00094
        Anonyymi00004 kirjoitti:

T. miksuh

No siellä, teinix paasaamiset täydessä vauhdissa. Kun sinulle tulee ikää niin tajuat että on paljon asioita mihin sinä et voi vaikuttaa eikä tällaisen minikansan kuin suomalaiset tekemiset tai tekemättä jättämiset vaikuta yhtään mihinkään. Me emme ole vastuussa ylikansoittavien ja kuluttavien rottakansojen tekosista.

• Anonyymi00103
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Mikä vit..u on denialisti 😬
        Jotain helv..n ilmastohömpötystä ???

• Anonyymi00106
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Jep.Aina niiltä on pyritty ja pyrittävä pois jopa konfiktien uhallakin.

• Anonyymi00114

Tarkkailen kaivovedenpintaa ja yleistä pohjavesitilannetta joko joutuu lähteä peremmille keitaille.

• Anonyymi00177
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Aivan naulan kantaan!

• Anonyymi00178
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Hmm. Melkoinen opettaja sinulla, tai sitten olet vain ymmärtänyt asian väärin?
        Ajattele kuinka pieni olisi vaikkapa Helsingin keskukirjasto Oodi jos asiat menisivät sinun tahtosi mukaan.

Tuopa onkin muuten mielenkiintoinen dilemma; hämmästyin kuinka vähän Oodi-kirjastossa on nimenomaisesti kirjoja. Kaikkea muuta toimintaa kyllä liiankin kanssa; kahvila, lounasravintola, työtiloja ( ompelua yms.), kauheasti kirkuvia pentuja ja muorejaan viettämässä aikaa jne. Eihän tuollainen ole normi kirjaston agendan mukaista.

• Anonyymi00008

Harmi, että asialle ei ole tehtävissä mitään. Viime päivät ovat taas osoittaneet ihmiskunnan öljyriippuvuuden. Ei siitä päästä ennen kuin öljy loppuu.

• Anonyymi00009

Jos maapallon ikä olisi 18 kk, niin siihen suhteutettuna yhden ihmisen elinaika eli vuosisata olisi yhden sekunnin verran. Nyt fossiilipolttoaineita on käytetty runsaan vuosisadan ajan.

Maapallon geologisen historian kannalta on yhdentekevää käytetäänkö fossiiliset yhdessä, kahdessa vai kolmessa vuosisadassa. Joka tapauksessa CO2-päästön suhteen kyseessä on "askelmuutos". Pihtaaminen ei asiaa auta, kun eväät kuitenkin syödään loppuun suurella varmuudella.

• Anonyymi00010

Kun öljy sieltä loppuu, niin kukaan ei ole enää kiinostunut Hormuzin salmesta.

• Anonyymi00013

Puhutaan uudesta maailmanjärjestyksestä. Talouskasvu ja sen tuoma elintaso kuitenkin maistuu kaikille. Toistaiseksi karuselli pyörii vielä 85 %:sesti fosiilienergian varassa.

Suomen toimin tilanne ei muuksi muutu. Pyrimme tietenkin eroon fossiilisista niin nopeasti kuin se on järkevää. Tämä on tarpeen senkin takia, että fosiilivarannot hupenevat nopeasti.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Puhutaan uudesta maailmanjärjestyksestä. Talouskasvu ja sen tuoma elintaso kuitenkin maistuu kaikille. Toistaiseksi karuselli pyörii vielä 85 %:sesti fosiilienergian varassa.

Suomen toimin tilanne ei muuksi muutu. Pyrimme tietenkin eroon fossiilisista niin nopeasti kuin se on järkevää. Tämä on tarpeen senkin takia, että fosiilivarannot hupenevat nopeasti.

Fossiilivarantoja riittää 100 vuodeksi nykykulutuksella .

• Anonyymi00107
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Kun öljy sieltä loppuu, niin kukaan ei ole enää kiinostunut Hormuzin salmesta.

Niin.Energiasiepot parvelevat siellä missä on kulloinkin parhaimmat elinolosuhteet

• Anonyymi00179
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Fossiilivarantoja riittää 100 vuodeksi nykykulutuksella .

Onneksi olemme silloin jo autuaimmilla menomestoilla.

• Anonyymi00011

Teheranin metropolialueen väkiluku on 15–16,8 miljoonaa. Sielläkin on ilmastomuutoksen aiheuttama paha kuivuusongelma. Ihmisiä evakuoidaan jo muualle.

• Anonyymi00012

Ilmastomuutoksen huuhaaksi todennut Trump uhosi tuhoavansa kokonaisen sivilisaation pommittamalla Iranin energia- ja vesijärjestelmät tuusan nuuskaksi.

• Anonyymi00014

Järvien kuivuminen ei johdu pelkästään vähäsateisuudesta, mikä on ihan normaail ilmiö.

Se johtuu myös ilmastopolitiikasta. Kun talvella ei saatu sähköä tuulimyllyistä ja niin se tehtiin juoksuttamalla järvet tyhjiksi.

Mistäkö tämän tiedän? Saimaalla vedenpinta on alhaalla, mutta pienillä säännöstelemättömillä järvilla lähellä normaalia.

• Anonyymi00180

Näin muuten on; meillon yksi asunto Saimaan rannalla ja vesi aivan helkutan matalalla, saakohan venettä edes poijun päähän. Mökillä taasen omassa järvessä vesi ihan normi korkeudella, kuten myös myös muissa lätäköissä, joissa meillä veneet.

• Anonyymi00017

Toivottavasti vettä alkaisi satelemaan. Saisi tulla vaikka ihan reilustikin tuonne juhannukseen saakka. Sen verran taukoa välillä, ettei pellot ala tulvimaan. Mutta sellaista keskimääristä sateisempaa sinne heinäkuun vaihteen tienoille olisi toivelistalla.

• Anonyymi00192

Tänä vuonna voi vettä sataa vaikka koko kesän, kun tämä kevät on lähtenyt näin hyvin käyntiin, että lumet sulaneet ja ilmat lämmenneet siinä vaiheessa kun mitä muina vuosina on ollut vielä ihan täysi talvi.

• Anonyymi00018

Toisina vuosina on kuivempaa ja toisina kosteampaa. Ei pari vuotta ilmastonmuutoksesta mitään todista ja tällaisia vuosia on ollut ennenkin eikä tässä ole mitään uutta.

• Anonyymi00049

Niin, vieläkö joku mahtaa muistaa mikä on säätilan ja ilmaston ero?

• Anonyymi00019

Humbuukia,
      Todellisuushan tuli esiin voimalaitosten juoksetusluvista vuodelta kuokka ja kirves. Jos voimalaitoksilla on mahdollisuus juoksuttaa liikaa vettä, ei niitä haittaa pari metriä vajentunut vesistön järvien pintakorkeus. Hyvä tili niillä vesillä on tehty.
      Sama ongelma tuli esiin myös esim. Kemijoella. Voimalat aukoo luukkuja pörssisähkön tahtiin, lähtee veneet ja laiturit jokirannan asukkailta. Joki on välillä kuivana, hetkessä tulviva. Rantojen käyttö vaikeutunut koska eroosion takia rannat on jouduttu kiveämään kestämään juoksutusvaihtelut.

Ei järvet ja joet kestä pörssisähkön hinnan mukaisia tulvajuoksutuksia ja kuivauksia.
      Lupaehdot pitää rajata tiukasti veden korkeuksiin ja juoksutusmääriin. Samoin alarajojen lähestyessä reilusti ennen alkaa juoksutusmäärien rajoitus. Pitää olla myös rajoitus kuinka monta prosenttia vuorokauden aikana saa juoksutusta muuttaa.
      Onhan tuo nyt hullua että vesivoimayhtiö tarjoaa pörssisähköön omaa voimaansa vaikka 2 kertaa 15 minuuttia jaksoa vuorokaudessa huippuhinnan aikaan. Noina varttitunteina lyödään luukut turbiineille auki ja rykäistään kevättulvaan vertautuvin juoksutusmäärin ja luukut kiinni.

• Anonyymi00082

Niin kyllähän 2000 luvulle tultaessa alkoi nuo juoksutukset bisnes edellä.Näin itse tätä muuttumista ollessani voimalaitoksella virassa.Ennen oli joka viikko otettava vesimitta ja se oli tarkkaa,sitten alkoi lipsua veden korkeus ja kukaan ei puhunut mitään,tuli vähän kuin uusi normaali.Oikea syy on sähköyhtiön osakkaiden ahneus veden vähyyteen.

• Anonyymi00022

Ja kun sataa pidemmän aikaa vettä niin sekin on selvästi ilmastonmuutos.
      Ihmisiä on liikaa ainakin Euroopassa ja se lisää saastumista ja ilmastonmuutosta, mitäpä jos aloitammekin paluumuuton niille jotka on tänne tulleet alueilta joissa ihmiset saastuttaa moninkerroin vähemmän, eikö se olisi paras ilmasto-teko.
      Itse uskon ja tiedän että ilmasto on muuttunut ja tulee aina muuttumaan. Yksi asia mikä on kaiketi tarkoituksella jätetty kertomatta ilmaston vaihtelusta on se, että viimeisten kymmenien vuosien aikana ei ole ollut suuria tulivuorenpurkauksia jotka tunnetusti jäähdyttää ilmastoa.

• Anonyymi00023

Media ei ole kertonut koskaan yhtäkään positiivista asiaa ilmastonlämpenemisestä. Silti suurinosa ihmisistä pitää lämpimästä ilmasta ja monet helteistä, ainakin riemu on suuri kun kesälomalla on hellettä.
      Itse matkustan etelän lämpöön kun täällä ei ole helteitä kuin satunnaisesti. Esim. viime kesänä olimme Suomessa lomalla 4 viikkoa ja yhtään hellepäivää ei osunut lomanaikana. Ja loma oli kesäkuukausina kahdessa osassa. Heinäkuun alku oli viileää ..

• Anonyymi00076

Pidätkö +45 asteen lämpötiloista?

• Anonyymi00108
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Pidätkö 45 asteen lämpötiloista?

En minä,eikä tuo naapurin kukonpoikakaan tunnu kypsyvän noissa asteessa.

• Anonyymi00138

Täytyy olla täysin tyhjä tyyppi, jos pitää / löytää ilmastonmuutoksesta jotain "positiivista asiaa".

• Anonyymi00024

Juoksutuksilla saadaan vedet alhaalle. Mitäpä jos tuleekin sateinen kesä? onko ilmastonlämpeneminen peruttu? Ei ole , koska se ei toimi koskaan niinpäin.
      Ilmasto on lämmennyt 150 vuoden aikana noin 1 asteen. Tuskin paljon enempää. Tarkka tieto löytynee netistä. Katsoin juuri että etelänavalla on pakkasta 69 astetta. Grönlannissa 33 pakkasta. Ehkä pääsemme helpoimmalla kun vain hyväksymme muutoksen ja sopeudumme siihen. Sopeutuuhan suomalainenkin afrikan ilmastoon ja päinvastoin. Ongelmana on ainoastaan liikakansoitus josta ei ole saanut puhua 35 vuoteen.

• Anonyymi00026

Ei niin montaa vuotta sitten kun anottiin venäjältä lisäjuoksutus lupaa päästää Imatralta ohijuoksutuksella vettä vuokseen kiintiöitä enemmän.
        Kiinteistä maksimirajoista oli sovittu, mutta sulamisvedet ja kesän sateet nosti Saimaan pinnat korkealle ja vaurioita odotettavissa.
        Lisäjuoksutukset taas pistää vuoksen tulvimaan pelloille ja alaville maille venäjän puolella.
        Oli niin tai näin niin ei ole koskaan hyvä.

• Anonyymi00181

Asiaa! On edelleenkin huolestuttavaa tuo tiettyjen paikkojen/maiden liikasikiäminen. Ei kai siinä muuten mitään, mutta kun eurooppakin vedetty jo ajat sitten mukaan nälkäisiä ja janoisia auttamaan. Toki ylikansoittumisesta on globaalisti myös haittaa monin tavoin, joita ei tässä tarvinne eritellä.

• Anonyymi00025

Pitäisikö tehdä kuten eräs vihreä nais-henkilö vai pitäisikä sanoa oletetttu-henkilö, joka matkusti isokokoisella ja savuavalla diesel-autolla ympäri eurooppaa ? oliko se temppu ..älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon..
      Kannattaa sopeutua tilanteeseen eikä vikistä.
      Kyllä vettä vielä sataa reilusti ja silloin en halua kuulla että se johtuu ilmastonmuutoksesta.
      Muistan kun 2000-luvun alussa oli pari kuivaa kesää peräkkäin ja kaivot kuivui. Silloin sanottiin että menee 6 vuotta että pohjavedet nousee normaaliin. Syksyllä alkoi satamaan ja satoi varmaan 3 kuukautta yhteen menoon lähes kokoajan. Pohja vesi nousi keväällä normaaliin korkauteen ja vettä oli keväällä monen kellarissakin, joten älkää olko huolissanne kyllä sateita vielä tulee.

• Anonyymi00027

Järvi-Suomi kuivuu ja Pohjoisnapa sulaa 😅🤣

Päättäisitte edes millä peloitella

• Anonyymi00028

Niinpä, ei ole kauaa kun tänne pohjolaan ennustettiin, että palmut kasvaa ja talvet lämpenee, mutta viime talvena tuli ennustus, että pohjola kylmenee ja tänne tulee Siperian kylmyys talvella ja 50 pakkasta. Golf-virta hiipuu niin jäämme jäätikön kynsiin ja tämä kuulemma tapahtuu melko nopeasti.
        Alkaa mennä uskottavuus näiden "tiede"miesten juttuihin.
        Ja mitä järvien pintaan tulee niin kohta saamme lukea uutisista, että .....pitkäaikaiset sateet nosti järvien pinnan yli normaali korkeuden ja tämä johtuu ilmastonlämpenemisestä.... siis tämäkin.
        Ilmasto on aina muuttunut ja järvien pinnat myös. Olen sen asian huomannut yli 60 vuoden kokemuksella.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Niinpä, ei ole kauaa kun tänne pohjolaan ennustettiin, että palmut kasvaa ja talvet lämpenee, mutta viime talvena tuli ennustus, että pohjola kylmenee ja tänne tulee Siperian kylmyys talvella ja 50 pakkasta. Golf-virta hiipuu niin jäämme jäätikön kynsiin ja tämä kuulemma tapahtuu melko nopeasti.
        Alkaa mennä uskottavuus näiden "tiede"miesten juttuihin.
        Ja mitä järvien pintaan tulee niin kohta saamme lukea uutisista, että .....pitkäaikaiset sateet nosti järvien pinnan yli normaali korkeuden ja tämä johtuu ilmastonlämpenemisestä.... siis tämäkin.
        Ilmasto on aina muuttunut ja järvien pinnat myös. Olen sen asian huomannut yli 60 vuoden kokemuksella.

Yli 60 vuoden kokemuksesi tekee siis jutuistasi tiedemiesten juttuja uskottavampia?

• Anonyymi00030
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Yli 60 vuoden kokemuksesi tekee siis jutuistasi tiedemiesten juttuja uskottavampia?

Kirjoitin että ilmasto on aina muuttunut ja järvien pinnat myös. Se pitää paikkansa, mutta jos tiedemiehet sanoo, että Pohjolaan tulee lämpimät talvet ja muutaman vuoden päästä sanoo, että Siperian pakkaset tulee tänne talvella niin onko sse uskottavaa. Minusta molemmat ei voi toteutua.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Tiedemiesten jutut on uskottavia, mutta on eriasia toteutuuko ne.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Tiedemiesten jutut on uskottavia, mutta on eriasia toteutuuko ne.

Niin, 2000-luvun eräs (Demokraatti) ennusti että jäätiköt sulaa ja merien pinnat nousee monta metriä ja meillä ei ole aikaa kuin 10 vuotta estää se, nyt on kulunut tuosta rajasta 16 vuotta ja vieläkään ei muutoksia huomaa. Liioittelu ja väärien tietojen antaminen on arvelluttavaa. Mikään noista ei toteutunut. ilmasto jatkaa edelleen olemista ja muutosta jota se on tehnyt viimeiset 5 miljardia vuotta. Mutta muutokset ei todellakaan ole nopeita ainakaan se että meret nousisi monta metriä kymmenissä vuosissa .

• Anonyymi00033
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Kirjoitin että ilmasto on aina muuttunut ja järvien pinnat myös. Se pitää paikkansa, mutta jos tiedemiehet sanoo, että Pohjolaan tulee lämpimät talvet ja muutaman vuoden päästä sanoo, että Siperian pakkaset tulee tänne talvella niin onko sse uskottavaa. Minusta molemmat ei voi toteutua.

Sanot itse, että ilmasto on aina muuttunut. Miksi sitten mielestäsi Pohjolaan ei ensin voi tulla lämpimät talvet ja ilmastonmuutoksen jatkuessa joskus myöhemmin Siperian pakkaset? Eivät kai tiedemiehet ole sanoneet, että tuo kaikki toteutuisi tässä heti muutamassa vuodessa?

• Anonyymi00036
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Sanot itse, että ilmasto on aina muuttunut. Miksi sitten mielestäsi Pohjolaan ei ensin voi tulla lämpimät talvet ja ilmastonmuutoksen jatkuessa joskus myöhemmin Siperian pakkaset? Eivät kai tiedemiehet ole sanoneet, että tuo kaikki toteutuisi tässä heti muutamassa vuodessa?

Luepa ne uutiset, niin huomaat että luvattiin nopeita muutoksia ja pointti on se, että ei edes kerkeä lämpenemään kun jo 2030 luvulle luvattiin jo muutoksia kylmempään suuntaan.
        Ilmasto ei muutu nopeasti. Ihmisiä pelotellaan ilmastonlämpenemsellä ja nyt viimeisin Siperian pakkasilla. Pitäisi pelätä muutosta Pohjolassa joka on paljon nopeampi ja vaarallisempi ja joka näkyy nyt ja lähes koko Suomessa.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Luepa ne uutiset, niin huomaat että luvattiin nopeita muutoksia ja pointti on se, että ei edes kerkeä lämpenemään kun jo 2030 luvulle luvattiin jo muutoksia kylmempään suuntaan.
        Ilmasto ei muutu nopeasti. Ihmisiä pelotellaan ilmastonlämpenemsellä ja nyt viimeisin Siperian pakkasilla. Pitäisi pelätä muutosta Pohjolassa joka on paljon nopeampi ja vaarallisempi ja joka näkyy nyt ja lähes koko Suomessa.

shhhh... ei sitä saa sanoa ääneen.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Et ilmeisesti tajua sitä, että se lämpeneminen on nimenomaan syypää siihen mahdolliseen kylmenemiseen. Eli puhut nyt luultavasti AMOC -merivirran pysähtymisestä. AMOC -merivirran, jonka osa myös Golf -virta on, pysähtyminen on kokoajan todennäkösesmpää nimenomaan sen taki, että me ihmiset lämmitämme ilmatoa. Se AMOC:n jopa täysi pysähtyminen aiheutuu nimenomaan siitä meidän ihmisten aiheuttamastamme ilmastonmuutoksesta,. Eli siitä, että me syydämme kasvihuonekaasuja ilmakehään ja lämmitämme siten ilmastoa. Se ilmaston lämpeneminen sulattaa grönlannin mannerjäätä ja pohjoista merijäätä ja siitä seuraa se, että mereen valuu valtavia määriä makeaa sulamisvettä. Ja se puolestaan sotkee AMOC:n kiertoa ja voi jopa pysäyttää AMOC:n kokonaan. AMOC on jo heikentynyt merkittävästi ja se voi jopa pysähtyä kokonaan. Ja siitä AMOC:n pysähtymisestä seuraisi euroopan, ja etenkin pohjois-euroopan, kylmeneminen samalla kun muu maapallo jatkaa lämpenemistään. Jos AMOC jopa pysähtyy kokonaan esimerkiksi suomen ilmasto kylmenee niin paljon, että meille tänne tulee pohjois-siperian ilmasto. Se ei kuitenkaan tarkota sitä, että maapallon lämpeneminen yleisesti loppuisi. Ei se sitä tarkota. Muu maapallo jatkaa lämpenemistään vaikka suomi ja eurooppa yleisesti kylmenisi. Eli sinä nyt vääristelet asioita ihan tahallasi. se suomen ja euroopan kylmeneminen johtuu nimenomaan maapallopn kuumenemisesta meidän ihmisten aiheuttaman ilmastonmuutoksen takia. Ne eivät siis ole toisistaan erillisiä asioita eivät kä millään tavalla toisiaan poissulkevia asioita. Se euroopan mahdollinen kylmeneminen AMOC:n pysähtyessä johtuu nimenoamaan siitä, että me ihmiset syydämme kasvihuonekaasuja ilmakehään ja lämmitämme maapalloa. SeAMOC:n pysähtyminen johtuu nimenomaan siitä, että me lämmitämme ilmastoa kasvihuonekaasupäästöillämme ja sen seurauksena Grönlannin mannerjäätikkö sulaa jne. Eli älä vääristele asioita. AMOC:n jopa täysi pysähtyminen on kokoajan todennäkösempää ja vaikka se ei täysin pysähtyisikään niin silti sen heikkeneminen on valitettavasti jo nyt tosiasia. Se on jo heikentynyt ja vaikka AMOC ei kokonaan pysähtyisi se voi silti heikebntyä niin paljon, että sillä on katastrofaaliset vaikutukset esimerkiksi just täällä suomessa. Vaikka muu maapallo jatkaa ilmastonmuutoksen takia lämpenemistään niin täällä suomessa ja euroopassa yleensäkin voi tulla kylmä. Haluatkos sinä todellakin ,että meidän suomalaisten elinolot muuttuu samanlaisiksi kuin pohjois-siperiassa on nyt? Se on nimittäin kokoajan todennäkösempää. Tajuatko ollenkaan mitä se trkottaa, jos siihen päädytään? Käytännössä suomesta ja muusta pohjoiseuroopasta tulee suurelta osin elinkelvoton. Ei se elämä ole nykyäänkään pohjois-siperiassa muuta kuin äärimmäistä selviytymitaistelua, sitäkö sinä haluat tänne suomeenkin?

T. miksuh

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Et ilmeisesti tajua sitä, että se lämpeneminen on nimenomaan syypää siihen mahdolliseen kylmenemiseen. Eli puhut nyt luultavasti AMOC -merivirran pysähtymisestä. AMOC -merivirran, jonka osa myös Golf -virta on, pysähtyminen on kokoajan todennäkösesmpää nimenomaan sen taki, että me ihmiset lämmitämme ilmatoa. Se AMOC:n jopa täysi pysähtyminen aiheutuu nimenomaan siitä meidän ihmisten aiheuttamastamme ilmastonmuutoksesta,. Eli siitä, että me syydämme kasvihuonekaasuja ilmakehään ja lämmitämme siten ilmastoa. Se ilmaston lämpeneminen sulattaa grönlannin mannerjäätä ja pohjoista merijäätä ja siitä seuraa se, että mereen valuu valtavia määriä makeaa sulamisvettä. Ja se puolestaan sotkee AMOC:n kiertoa ja voi jopa pysäyttää AMOC:n kokonaan. AMOC on jo heikentynyt merkittävästi ja se voi jopa pysähtyä kokonaan. Ja siitä AMOC:n pysähtymisestä seuraisi euroopan, ja etenkin pohjois-euroopan, kylmeneminen samalla kun muu maapallo jatkaa lämpenemistään. Jos AMOC jopa pysähtyy kokonaan esimerkiksi suomen ilmasto kylmenee niin paljon, että meille tänne tulee pohjois-siperian ilmasto. Se ei kuitenkaan tarkota sitä, että maapallon lämpeneminen yleisesti loppuisi. Ei se sitä tarkota. Muu maapallo jatkaa lämpenemistään vaikka suomi ja eurooppa yleisesti kylmenisi. Eli sinä nyt vääristelet asioita ihan tahallasi. se suomen ja euroopan kylmeneminen johtuu nimenomaan maapallopn kuumenemisesta meidän ihmisten aiheuttaman ilmastonmuutoksen takia. Ne eivät siis ole toisistaan erillisiä asioita eivät kä millään tavalla toisiaan poissulkevia asioita. Se euroopan mahdollinen kylmeneminen AMOC:n pysähtyessä johtuu nimenoamaan siitä, että me ihmiset syydämme kasvihuonekaasuja ilmakehään ja lämmitämme maapalloa. SeAMOC:n pysähtyminen johtuu nimenomaan siitä, että me lämmitämme ilmastoa kasvihuonekaasupäästöillämme ja sen seurauksena Grönlannin mannerjäätikkö sulaa jne. Eli älä vääristele asioita. AMOC:n jopa täysi pysähtyminen on kokoajan todennäkösempää ja vaikka se ei täysin pysähtyisikään niin silti sen heikkeneminen on valitettavasti jo nyt tosiasia. Se on jo heikentynyt ja vaikka AMOC ei kokonaan pysähtyisi se voi silti heikebntyä niin paljon, että sillä on katastrofaaliset vaikutukset esimerkiksi just täällä suomessa. Vaikka muu maapallo jatkaa ilmastonmuutoksen takia lämpenemistään niin täällä suomessa ja euroopassa yleensäkin voi tulla kylmä. Haluatkos sinä todellakin ,että meidän suomalaisten elinolot muuttuu samanlaisiksi kuin pohjois-siperiassa on nyt? Se on nimittäin kokoajan todennäkösempää. Tajuatko ollenkaan mitä se trkottaa, jos siihen päädytään? Käytännössä suomesta ja muusta pohjoiseuroopasta tulee suurelta osin elinkelvoton. Ei se elämä ole nykyäänkään pohjois-siperiassa muuta kuin äärimmäistä selviytymitaistelua, sitäkö sinä haluat tänne suomeenkin?

T. miksuh

Lisäksi ilmastonmuutoksen seurauksilla on syytäkin pelotella ihmisiä, koska kyseessä on ihan todellinen uhka tädestä katastrofista. Ihmiset pitää saada tajuamaan, että jos me jatkamme nykymenolla koko palaneetan, sen luonnon ja myös meidän ihmisten tulevaisuus on oikeasti vaarassa. Se ei ole mitään turhaa pelottelua, koska jos te denialistit jatkatte kokoasian kiistämistä ja onnistutte sabotoimaan ilmastonmuutoksen hillitsemisen meille kaikille ja tuleville sukupolville käy todella huonosti. Ettekö te nyt tajua, että meillä on nykyisellään vain yksi planeetta käytettävissämme ja sillon se tarkottaa sitä, että jos me emme saa itse aiheuttamaamme ilmastonmuutosta hillittyyä niin koko plaaneetan tulevaisuus on vaarassa ja niin on myös meidän ihmisten. Planeetta tietysti jatkaa auringon kiertämistä vaikka me ihmiset onnistuisimme tekemään itsestämme selvää, mutta sitäkö te denialisit oikein tosissanne haluatte? Siltä se nimittäin vaikuttaa, että sitä te haluatte.

T. miksuh

• Anonyymi00040
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Lisäksi ilmastonmuutoksen seurauksilla on syytäkin pelotella ihmisiä, koska kyseessä on ihan todellinen uhka tädestä katastrofista. Ihmiset pitää saada tajuamaan, että jos me jatkamme nykymenolla koko palaneetan, sen luonnon ja myös meidän ihmisten tulevaisuus on oikeasti vaarassa. Se ei ole mitään turhaa pelottelua, koska jos te denialistit jatkatte kokoasian kiistämistä ja onnistutte sabotoimaan ilmastonmuutoksen hillitsemisen meille kaikille ja tuleville sukupolville käy todella huonosti. Ettekö te nyt tajua, että meillä on nykyisellään vain yksi planeetta käytettävissämme ja sillon se tarkottaa sitä, että jos me emme saa itse aiheuttamaamme ilmastonmuutosta hillittyyä niin koko plaaneetan tulevaisuus on vaarassa ja niin on myös meidän ihmisten. Planeetta tietysti jatkaa auringon kiertämistä vaikka me ihmiset onnistuisimme tekemään itsestämme selvää, mutta sitäkö te denialisit oikein tosissanne haluatte? Siltä se nimittäin vaikuttaa, että sitä te haluatte.

T. miksuh

Hmm...
        Mitä meidän pitäisi nyt tehdä, auttaisiko rukoilu, irstailun vähentäminen, tai neitsyiden uhraaminen lohikäärmeille ?

• Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Hmm...
        Mitä meidän pitäisi nyt tehdä, auttaisiko rukoilu, irstailun vähentäminen, tai neitsyiden uhraaminen lohikäärmeille ?

Suomen totaallinen tuotannon ja talouden alasajo.
        Olemme saastuttaneet koko maailman 😪

• Anonyymi00043
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Hmm...

Jos et kiistäisi muutosta, niin ilmasto lopettaisi muuttumisen heti. Näin yksinkertaista se on.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Hmm...

Tässä on se lihan syönti ja takka / saunapuiden ja muiden sytyttäminen klapikasan päältä päin käsin, niin voi laskeutua levolle paljo tyytyväisempänä.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00036 kirjoitti:

"Luvattiin"?
        Eiväthän tutkijat ole mitään suoranaisesti luvanneet, vaan ilmastosta puhuttaessa kyseessä ovat havaintoihin, laskelmiin ja mallinuksiin perustuvat ennusteet, jotka myös saattavat poiketa toisistaan suurestikin mm. päästövähennysnopeudesta tai lämpötilan nousun aiheuttamien ilmaston keikahduspisteiden saavuttamisesta riippuen.

Juuri tänään Ylenkin sivuilla kerrotaan uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan Pohjois-Atlantin merivirrat tosiaan saattavat romahtaa oletettuakin aiemmin:

"Science Advance -lehdessä julkaistu tutkimus yhdisti ilmastomalleihin todellisia valtamerihavaintoja, mikä vähensi tulosten hajontaa. Sen perusteella tutkijat arvioivat, että Amoc hidastuu 42–58 prosenttia vuoteen 2100 mennessä."

https://yle.fi/a/74-20220858

• Anonyymi00053
        Anonyymi00038 kirjoitti:

T. miksuh

Luetunymmärtämisessä ongelmia?
        Luepa uudestaan aikaisemmat kommentit.
        Pointti oli siinä että pari vuotta sitten ennustettiin tänne pohjolaan lämpöisiä talvia ja peloteltiin lapsia, että ei pääse enää hiihtämään kuin Lapissa, nyt taas luvataan Siperian pakkasia. Ja sanotaan. että muutos tapahtuu nopeasti. Onko vaikea ymmärtää??
        Tiedän kyllä mistä ennustettu kylmeneminen johtuu, kyse on vain siitä, että kun ennusteet muuttuu näin nopeasti (ja kyse on yhdestä ennuste-mallista) niin onko se uskottavaa.
        Onko seuraavana vuotena taas lämpöiset talvet todennäköisiä.... tästä on kyse.
        Jäätiköiden olisi pitänyt navoilta jo sulaa Al Goren mukaan jo monta vuotta sitten ja merenpinnan nousta monta metriä , ei ole toteutunut, kuten ei moni muukaan kauhuskenario.
        Ilmasto muuttuu sitä ei kaiketi kukaan kiellä, mutta pelottelu ahdistaa monia ihmisiä joilta puuttuu kyky päätellä asioita oikeassa suhteessa. Oikeasti kukaan ei tiedä kylmeneekö Suomessa talvet Siperian kylmyys-tasolle lähiaikoina.
        Ihmiset on paniikissa ilmaston takia. pitäisi sopeutua siihen mitä on tulossa ja ihminen kyllä sopeutuu kun muutokset tapahtuu hitaasti.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Pointti oli siinä että pari vuotta sitten ennustettiin tänne pohjolaan lämpöisiä talvia ja peloteltiin lapsia, että ei pääse enää hiihtämään kuin Lapissa, nyt taas luvataan Siperian pakkasia. Ja sanotaan. että muutos tapahtuu nopeasti. Onko vaikea ymmärtää??
        Tiedän kyllä mistä ennustettu kylmeneminen johtuu, kyse on vain siitä, että kun ennusteet muuttuu näin nopeasti (ja kyse on yhdestä ennuste-mallista) niin onko se uskottavaa.
        Jäätiköiden olisi pitänyt navoilta jo sulaa Al Goren mukaan jo monta vuotta sitten ja merenpinnan nousta monta metriä , ei ole toteutunut, kuten ei moni muukaan kauhuskenario.
        Ilmasto muuttuu sitä ei kaiketi kukaan kiellä, mutta pelottelu ahdistaa monia ihmisiä joilta puuttuu kyky päätellä asioita oikeassa suhteessa. Oikeasti kukaan ei tiedä kylmeneekö Suomessa talvet Siperian kylmyys-tasolle lähiaikoina.
        Ihmiset on paniikissa ilmaston takia. pitäisi sopeutua siihen mitä on tulossa ja ihminen kyllä sopeutuu kun muutokset tapahtuu hitaasti.

Etelänavalla tällähetkellä kylminkohta -70 pakkasta.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Itselläsi näyttää olevan luetun ymmärtämisessä ongelmia. Ihminen ja luonto ehkä sopeutuu, jos ilmasto muuttuu tarpeeksi hitaasti. Mutta juuri ihmisen omasta toiminnasta johtuu, että ilmasto on nyt muuttumassa nopeasti, ja siksi ilmastotoimilla alkaa olla todella kiire.

• Anonyymi00078
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Nyt uutisoitu hälyttävästä ilmiöstä merivirtoihin liittyen. Ne ovat merkittävästi heikentyneet. Tarkoittaa sitä, että toteutuessaan Suomeen tulee 10 astetta kylmempi ilmasto ja Norjaan, no sanotaako vaikka, että ei kiva. Jos katsoo leveysasteita ja seuraa viivaa niin huomaa, että hitto, Alaskahan se siinä.
        Eli täällä kylmenee, mutta muualla lämpenee kunnolla, jolloin mahdollista, että iskee ruokapula.

• Anonyymi00079
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Niin, 2000-luvun eräs (Demokraatti) ennusti että jäätiköt sulaa ja merien pinnat nousee monta metriä ja meillä ei ole aikaa kuin 10 vuotta estää se, nyt on kulunut tuosta rajasta 16 vuotta ja vieläkään ei muutoksia huomaa. Liioittelu ja väärien tietojen antaminen on arvelluttavaa. Mikään noista ei toteutunut. ilmasto jatkaa edelleen olemista ja muutosta jota se on tehnyt viimeiset 5 miljardia vuotta. Mutta muutokset ei todellakaan ole nopeita ainakaan se että meret nousisi monta metriä kymmenissä vuosissa .

No et sinä Suomessa huomaakaan, koska Suomen maan päällä oli jääkauden aikaan 3 km paksu jääkerros, joka painoi maan kuorta. Suomessa tapahtuu maan kohoamista jopa 9 mm vuodessa. Rannikkojen muoto muuttuu, pinta-alaa tulee lisää ja uusia saaria.

• Anonyymi00081
        Anonyymi00078 kirjoitti:

Nyt uutisoitu hälyttävästä ilmiöstä merivirtoihin liittyen. Ne ovat merkittävästi heikentyneet. Tarkoittaa sitä, että toteutuessaan Suomeen tulee 10 astetta kylmempi ilmasto ja Norjaan, no sanotaako vaikka, että ei kiva. Jos katsoo leveysasteita ja seuraa viivaa niin huomaa, että hitto, Alaskahan se siinä.
        Eli täällä kylmenee, mutta muualla lämpenee kunnolla, jolloin mahdollista, että iskee ruokapula.

Oliko ne tiedemiehet täysin väärässä jotka ovat ennustaneet noin 40 vuotta, että Pohjolaan tulee lämpimät talvet?

• Anonyymi00091
        Anonyymi00038 kirjoitti:

T. miksuh

Vain 1 planeetta - Toista kumminkin valmistellaan, sillä ihmisrotua pitää säilyttää.

• Anonyymi00093
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Sinulla on luetun ymmärtämisessä ongelmia.

Kuiva ilmasto aiheuttaa äärimmäisen kylmät talvet.

Siperian ja pohjoiseuroopan talvissa on sellainen ero että täällä on keksitty suksi. Ihan vain siitä syystä että täällä on ollut tähän saakka kosteampi ilma kuin siperiassa. Täällä suksi kantaa.

Kun golf virta lakkaa virtaamasta, tänne ei tule enää kosteutta. Se tarkoittaa sitä että tämä paikka tulee ensin jäätymään läpikotaisin, niin että maan pinnalle tulee läpäisemätön, betonin kova jääkerros (koska kuivunut maa ei ota vastaan vettä ja kuivan ilmaston vuoksi lunta ei sada!)

Tuo jääkerros tulee tuhoamaan sekä pintakasvuston, että myös eläimet.

Se tulee myös tekemään mahdottomaksi pellot joista on saatu ruokaa.

Mutta, kaikkein pahin ongelma ei tule suoraan täällä tapahtumaan, vaan se tulee tapahtumaan euroopassa. Kun Alpeille ei enää talvella sada tarpeeksi lunta, jäätiköt tulevat pienentymään ja katoamaan. Se taas tarkoittaa suoraan sitä että mihinkään euroopan jokiin ja järviin ei tule enää vettä. Pohjavesi tulee laskemaan erittäin alas, jolloin kaikki pellot tulevat kuolemaan koska maaperä itsessään tulee nopeasti köyhtymään, kunnes pelloilla ei enää voi kasvattaa mitään kun siellä ei yksinkertaisesti enää kasva mikään.

Sinä voit halkoa hiuksia ja trollata että miksi pelotellaan ja miksi joku sanoi sitä ja tätä. Kun sinun pelloilla ei kasva mikään, sitten voit miettiä että olisiko kannattanut tehdä asialle jotain. Tosin, etkös sinä ollut 60 vuotias ja varmasti olet myös lapseton. Ellet ole, niin kirjoita lapsillesi kirje siitä mitä nyt ajattelet ja kerro heille ettet viitsinyt tikkua ristiin panna, koska se ei kuitenkaan olisi auttanut heitä. Laita kirjeen mukaan myös 9mm Beretta ja lastesi ja lastenlastesi määrän verran panoksia ja lohduta heitä että heidän ei välttämättä tarvitse kärsiä nälästä ja kuivuudesta elleivät he itse halua.

• Anonyymi00109

Niin,kun järvet kuivuvat niin meren pinnat nousevat jotta maankamarat pysyvät palanssissa.

• Anonyymi00111
        Anonyymi00079 kirjoitti:

No et sinä Suomessa huomaakaan, koska Suomen maan päällä oli jääkauden aikaan 3 km paksu jääkerros, joka painoi maan kuorta. Suomessa tapahtuu maan kohoamista jopa 9 mm vuodessa. Rannikkojen muoto muuttuu, pinta-alaa tulee lisää ja uusia saaria.

Niin,alavillakin mailla on vähäisempi hallanvaara kuin vielä-50 luvun alussa.

• Anonyymi00042

Tää pallo ei ole kuolemassa ihminen kuolee,yää pallo on täällä kauan sen jälkeen kun ihmiskunta on tuhoutunut,tän pallon ihmiskestokyky on noin 4-5 miljardia täältä pitäs poistaa siis noin puolet

• Anonyymi00045

Fossiilikapitalistien sodat eivät ainakaan auta maapalloa.
      Mitä nopeammin saadaan itsemme irti noista energialähteistä, sen parempi!
      Meille kaikille!

• Anonyymi00050

Sama aloittaja valitti toissa vuonna, että Suomi hukkuu veteen, kun satoi paljon.

• Anonyymi00051

##########

• Anonyymi00056

Ilmasto muuttuu ja on ihan sama uskotko siihen tai et, se muuttuu, mutta hitaasti. Napajäätiköt ei ole edelleenkään vielä sulaneet vaikka niiden piti sulaa jo aikoja sitten.
      Mikä ihmeen vänkääminen täällä on menossa. Ihmisen pitää sopeutua ja mitä voit tehdä jos täällä lämpenee (ennuste 2 vuotta sitten) tai täällä kylmenee (tämänhetken ennuste) . Vasemmisto huusi kurkku suorana muutama vuosi sitten, että kulutusta pitää pienentää että ilmasto ei lämpenisi ja nyt kun oikeisto on vallassa vasemmisto moittii, että tämän hallituksen ansiosta ihmiset ei kuluta. Fiksuja ?
      Moniko ihminen on oikeasti valmis tekemään kaiken mahdollisen ilmastonlämpenemisen eteen? Etenkin kun sen vaikutus ilmastoon on esim. Suomessa mitättömän pieni. Kun olen katsellut ja lukenut tieteisohjelmia TV:sta tai netistä jne.. niin maapallolla on elämä ja ilmasto vaihdellut niinkauan kuin on pallomme ollut olemassa.
      Paljon suurempi ongelma meillä on väestön määrä, se oli ongelma vielä 1980-luvulle asti jolloin oli paljon vähemmän väkeä pallollamme kuin nyt, mutta nyt siitä ei tietyistä syistä puhuta. Ja ongelma on siinä, että ei saa puhua ongelmista jotka liittyy.....

• Anonyymi00057

Niinpä. ihmisiä elää viidakossa hirmuhelteissä ja Grönlannissa ja Siperiassa hirmupakkasissa. Eli ihmiset kyllä sopeutuu.

• Anonyymi00058

Täytyykin ostaa liiteri täyteen polttopuuta, kun tänne saapuu Siperian pakkaset. Juuri kun ehdin elättelemään toiveita palmupuista joita ennustettiin täällä kasvavan ilmastonlämpenemisen takia.

• Anonyymi00059

Moniko jättää lomalennot, autoilut kaikenlaisiin urheilu- ym tapahtumiin tekemättä?
      Moniko vaihtaa ja pesee puhtaita vaatteita jatkuvasti? Käyttää astianpesukonetta myrkkyineen usein, eli ottaa joka janoon tai ruokailuun uudet lasit ja välineet? Moniko ostaa halpiskamaa, jotka tehdää karmeissa oloissa ja kuljetetaan pitkin maailmaa? Entä hedelmät, joita rahdataan raakoina muualta?
      Mutta sehän ei koske sinua, eihän?

• Anonyymi00060

Juuri näin, itse omistan auton mökin talon ja lennän etelään väillä. Syön grillimakkaraa kesämökin rantasaunan grillipaikalla ja juon kaljaa. Olen ikäni tehnyt työtä ja maksanut veroja pienestä palkastani yli 45 vuotta, olen sen mielestäni ansainnut. Niillä verorahoilla rahoilla on maksettu monen pakolaisen elämä . Vai pitäisikö istua Mannerheimintiellä ja estää liikennettä ja ruiskutella eduskuntatalon pilareihin syövyttävää maalia ja huutaa kiljuen kurkku suorana ...ei natseja helsinkiin ei natseja minnekään...
        Aika hiljaa ollaan siitä kun Ukrainen sodassa pommitetaan öljyvarastoja tai Iranilaiset tykittää öljytankkereita. Kiinasta tuodaan rihkamaa Suomeen jne...

• Anonyymi00061
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Juuri näin, itse omistan auton mökin talon ja lennän etelään väillä. Syön grillimakkaraa kesämökin rantasaunan grillipaikalla ja juon kaljaa. Olen ikäni tehnyt työtä ja maksanut veroja pienestä palkastani yli 45 vuotta, olen sen mielestäni ansainnut. Niillä verorahoilla rahoilla on maksettu monen pakolaisen elämä . Vai pitäisikö istua Mannerheimintiellä ja estää liikennettä ja ruiskutella eduskuntatalon pilareihin syövyttävää maalia ja huutaa kiljuen kurkku suorana ...ei natseja helsinkiin ei natseja minnekään...
        Aika hiljaa ollaan siitä kun Ukrainen sodassa pommitetaan öljyvarastoja tai Iranilaiset tykittää öljytankkereita. Kiinasta tuodaan rihkamaa Suomeen jne...

Huh.. johan oli tykitystä:-)) Mutta täyttä asiaa.

• Anonyymi00063
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Huh.. johan oli tykitystä:-)) Mutta täyttä asiaa.

Mitä "asiaa" ? Hän lähinnä ilmoittaa, miten elää elämäänsä oman napansa ympärillä.

• Anonyymi00065
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Mitä "asiaa" ? Hän lähinnä ilmoittaa, miten elää elämäänsä oman napansa ympärillä.

Kun tekee pitkän työuran ja on maksanut verot valtiolle, niin siinä on moni napa saanut täytettä vaikka ei olisi päivääkään töitä tehnyt. Mannerheimintien tukkijat, töhrijät ja muut huutajat ovat ilmeisesti joidenkin mielestä ok.
        Mitä mieltä itse olet hiljaisuudesta sotien "töhrijöistä ja liikenteen estäjistä" (vinkki..Hormuzin-salmi) Ja (öljysatamat/varastot). Kyllä siinä on täyttä asiaa josta voisi keskustella, mutta media rummuttaa ihan toista säveltä.

• Anonyymi00067
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Kun tekee pitkän työuran ja on maksanut verot valtiolle, niin siinä on moni napa saanut täytettä vaikka ei olisi päivääkään töitä tehnyt. Mannerheimintien tukkijat, töhrijät ja muut huutajat ovat ilmeisesti joidenkin mielestä ok.
        Mitä mieltä itse olet hiljaisuudesta sotien "töhrijöistä ja liikenteen estäjistä" (vinkki..Hormuzin-salmi) Ja (öljysatamat/varastot). Kyllä siinä on täyttä asiaa josta voisi keskustella, mutta media rummuttaa ihan toista säveltä.

Tarkoitatko tällaista asiaa:

"Iran War Drives Massive Surge in Planet-Heating Emissions Amid Calls to Accelerate Transition to Renewables..."

"...An analysis by the Climate and Community Institute has found that the total greenhouse gas emissions from the first 14 days of assault is more than 5 million tonnes of carbon dioxide, which is higher than the total climate pollution of Iceland in 2024. But exact emissions are notoriously difficult to calculate.

De Klerk’s team estimates that Russia’s full-scale invasion of Ukraine, now going into its fifth year, has already emitted 311 million tons of greenhouse gas equivalents, while the war in Gaza has emitted 32 tons over two years. “Now we’re talking about two weeks, it’s a couple of million tons of CO2 for this war. Just direct emissions from warfare,” he told Earth.Org..."

https://earth.org/iran-war-drives-massive-surge-in-planet-heating-emissions-amid-calls-to-accelerate-transition-to-renewables/

• Anonyymi00068
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Tarkoitatko tällaista asiaa:

"Iran War Drives Massive Surge in Planet-Heating Emissions Amid Calls to Accelerate Transition to Renewables..."

"...An analysis by the Climate and Community Institute has found that the total greenhouse gas emissions from the first 14 days of assault is more than 5 million tonnes of carbon dioxide, which is higher than the total climate pollution of Iceland in 2024. But exact emissions are notoriously difficult to calculate.

De Klerk’s team estimates that Russia’s full-scale invasion of Ukraine, now going into its fifth year, has already emitted 311 million tons of greenhouse gas equivalents, while the war in Gaza has emitted 32 tons over two years. “Now we’re talking about two weeks, it’s a couple of million tons of CO2 for this war. Just direct emissions from warfare,” he told Earth.Org..."

https://earth.org/iran-war-drives-massive-surge-in-planet-heating-emissions-amid-calls-to-accelerate-transition-to-renewables/

Tarkkaan on päästöt laskettu. osa päästöistä valuu mereen vielä vuosikymmeniä. Hulluutta sotiminen on ja terrorismi saa aikaan monet sodat. Siinä jää kakkoseksi suomalaisen grillimakkaran ja kaljan huuruista tulevat päästöt.
        No, ei noita ainakaan Suomen mediassa ole juurikaan pohdittu mitä sota on saanut aikaan ilmastolle ja saastumiselle jota pidän ilmastonlämpenemistä pahempana asiana.

• Anonyymi00080
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Tarkkaan on päästöt laskettu. osa päästöistä valuu mereen vielä vuosikymmeniä. Hulluutta sotiminen on ja terrorismi saa aikaan monet sodat. Siinä jää kakkoseksi suomalaisen grillimakkaran ja kaljan huuruista tulevat päästöt.
        No, ei noita ainakaan Suomen mediassa ole juurikaan pohdittu mitä sota on saanut aikaan ilmastolle ja saastumiselle jota pidän ilmastonlämpenemistä pahempana asiana.

Hullujen sotimisiin ja niistä aiheutuviin päästöihin muut eivät valitettavasti näytä juuri pystyvän vaikuttamaan, joten silloin täytyy vain keskittyä pitämään omat asiansa ja päästelynsä hallinnassa. Mutta en ole kyllä huomannut Suomen median rummuttavan grillimakkaran ja kaljan huuruista(?) tulevista päästöistä.

• Anonyymi00086
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Olet sitten vissiin niin väsähtänyt ja kulahtanut verojen maksusta, ettet enää jaksa ymmärtää nuorten ihmisten hätää siitä, millaista maailmaa hyvät veronmaksajat heille tulevaisuuteen järjestävät.

• Anonyymi00102
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Olet sitten vissiin niin väsähtänyt ja kulahtanut verojen maksusta, ettet enää jaksa ymmärtää nuorten ihmisten hätää siitä, millaista maailmaa hyvät veronmaksajat heille tulevaisuuteen järjestävät.

Sotien jälkeen syntyneet ja kokoikänsä työtä tehneet veronmaksajat on luoneet sellaisen maailman suomalaisille jälkipolville joilla on pöytä katettuna. Suomi nostettu köyhästä kansasta maailman rikkaimpien joukkoon väkilukuun suhteutettuna, pisan oppitulosten perusteella maailman kärkikastiin (tosin viimeisen 20 vuoden aikana tulokset romahtaneet tietyistä syistä joita ei saa sanoa ääneen, ettei tule vihapuhelain piiriin,), on tehty maailma jossa on lähestulkoon vain oikeuksia, ei velvollisuuksia, elintaso on hyvä suomalaisilla nuorilla, ei ole puutetta kuten sotien jälkeen oli (siitä ajasta ei kuitenkaan kovin pitkä aika ole), Koulujärjestelmä ja ammattiinvalmistuminen on tehty melko helpoksi, on tehty maailma sellaiseksi että Suomi on 9 kertaa peräkkäin maailman onnellisin kansa. Takuulla nykyiset jo kohta eläkkeelle jäävät ja jo eläkkeellä olevat ja haudatut jotka on omalla työllään on verovaroin nostaneet tämän maan suosta ovat ansainneet kunnian. Päättäjämme joita kansa on äänestänyt viimeisen 20 vuoden aikana eivät ole olleet yhtä kunniansa ansainneita. Miksi pisatulokset romahti, miksi valtionvelka kasvoi, miksi turvattomuus on lisääntynyt, miksi on tullut katujengit joita ei ennen pakolaistulvaa ollut. Tämä ei ole näiden veronmaksajien vika joita kommentissasi väheksyt, etteivät he ymmärrä millaista tulevaisuutta he "teille" järjesti.
        Väitän että olet osittain oikeassa siinä että liika paapominen on aiheuttanut sen että uusavuttomuus, liikenteentukkiminen mannerheimintiellä, eduskuntatalon pilareiden töhriminen, "ei natseja helsinkiin ei natseja minnekään" huutaminen kurkku suorana silmät kiiluen vihasta, epäkunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan. jne . Nämä on kaiketi syytä vapaasta kasvatuksesta ja siitä, että ei laiteta rajoja lapsille. Tämä on meidän syytä osittain että olemme päästäneet kiilusilmäiset ideologistit hyppimään silmillemme. Se on ehkä pahin virheemme.
        Huonot ajat kasvattaa vahvoja ihmisiä, vahvat ihmiset kasvattaa hyviä aikoja , hyvät ajat kasvattaa heikkoja ihmisiä. Näin tämä näyttää menevän. Jos Suomi ei tunnu hyvältä maalta täältä pääsee pois, tänne on kyllä tulijoita, liikaakin.

• Anonyymi00136
        Anonyymi00102 kirjoitti:

Sotien jälkeen syntyneet ja kokoikänsä työtä tehneet veronmaksajat on luoneet sellaisen maailman suomalaisille jälkipolville joilla on pöytä katettuna. Suomi nostettu köyhästä kansasta maailman rikkaimpien joukkoon väkilukuun suhteutettuna, pisan oppitulosten perusteella maailman kärkikastiin (tosin viimeisen 20 vuoden aikana tulokset romahtaneet tietyistä syistä joita ei saa sanoa ääneen, ettei tule vihapuhelain piiriin,), on tehty maailma jossa on lähestulkoon vain oikeuksia, ei velvollisuuksia, elintaso on hyvä suomalaisilla nuorilla, ei ole puutetta kuten sotien jälkeen oli (siitä ajasta ei kuitenkaan kovin pitkä aika ole), Koulujärjestelmä ja ammattiinvalmistuminen on tehty melko helpoksi, on tehty maailma sellaiseksi että Suomi on 9 kertaa peräkkäin maailman onnellisin kansa. Takuulla nykyiset jo kohta eläkkeelle jäävät ja jo eläkkeellä olevat ja haudatut jotka on omalla työllään on verovaroin nostaneet tämän maan suosta ovat ansainneet kunnian. Päättäjämme joita kansa on äänestänyt viimeisen 20 vuoden aikana eivät ole olleet yhtä kunniansa ansainneita. Miksi pisatulokset romahti, miksi valtionvelka kasvoi, miksi turvattomuus on lisääntynyt, miksi on tullut katujengit joita ei ennen pakolaistulvaa ollut. Tämä ei ole näiden veronmaksajien vika joita kommentissasi väheksyt, etteivät he ymmärrä millaista tulevaisuutta he "teille" järjesti.
        Väitän että olet osittain oikeassa siinä että liika paapominen on aiheuttanut sen että uusavuttomuus, liikenteentukkiminen mannerheimintiellä, eduskuntatalon pilareiden töhriminen, "ei natseja helsinkiin ei natseja minnekään" huutaminen kurkku suorana silmät kiiluen vihasta, epäkunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan. jne . Nämä on kaiketi syytä vapaasta kasvatuksesta ja siitä, että ei laiteta rajoja lapsille. Tämä on meidän syytä osittain että olemme päästäneet kiilusilmäiset ideologistit hyppimään silmillemme. Se on ehkä pahin virheemme.
        Huonot ajat kasvattaa vahvoja ihmisiä, vahvat ihmiset kasvattaa hyviä aikoja , hyvät ajat kasvattaa heikkoja ihmisiä. Näin tämä näyttää menevän. Jos Suomi ei tunnu hyvältä maalta täältä pääsee pois, tänne on kyllä tulijoita, liikaakin.

Eikö tämän maan asiat makaa nyt sillä viisiin, että sinne Mannerheimintielle pitäisi mennä melkein koko kansan istumaan. Miksi et pane rajoja herrankekkuloille ja narrinnappuloille? Nuoret sentään edes yrittävät jotain.

• Anonyymi00064

Vuosia sitten paikallinen laiturinlaittaja vastasi kysymykseen alhaisesta veden pinnasta: toi itänaapurin seniili setä laskee sitä omiin tarpeisiinsa.

• Anonyymi00066

Niin, mutta ilmastonlämpenemisenhän piti lisätä sateita ja rankkoja sellaisia. Vai muuttuiko sateet kuivuudeksi, kuten lämpimät talvet Siperian pakkas-talviin.

• Anonyymi00084
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Niin, mutta ilmastonlämpenemisenhän piti lisätä sateita ja rankkoja sellaisia. Vai muuttuiko sateet kuivuudeksi, kuten lämpimät talvet Siperian pakkas-talviin.

Kyllä se lisää niin sateita kuin tulviakin. Eri paikoissa eri asioita.

• Anonyymi00085
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Kyllä se lisää niin sateita kuin tulviakin. Eri paikoissa eri asioita.

Eih. ... niin sateita, tulvia kuin kuivuuttakin.

• Anonyymi00069

Olkiluoto kolmonen!

• Anonyymi00070

Kun ilmasto lämpenee niin Suomessa kasvukausi pitenee niin sehän on hyvä asia ,eikö? Voimme saada jopa 2 satoa kesässä. Ruuan tuotanko lisääntyy ja voimme viedä ruokaa ympäri Eurooppaa myytäväksi eikä olla tuonti-ruuan varassa. Puut kasvaa 3kk sijaan puolivuotta mikä tarkoittaa hiilidioksidin vähenemistä ja hapen lisääntymistä. Ei kulu lämmitysöljyä niin paljoa ja ilmasto kiittää siitä. Tapahtuu paljon hyviä asioita. Miksi niistä ei puhuta? (vastaus) ... seuraa rahan jälkiä.

• Anonyymi00071

Ihminen itse tuhoaa tämän maapallon😱

• Anonyymi00072

Asia ei kosketa koska normaalia luonnon toimintaa. Dieselillä ajetaan.

• Anonyymi00073

ilmastonmuutos
      on
      mamujen syytä
      terveisin
      harakan timppa
      Äänestä harakka eduskuntaan

Numero: 666
      ( number of the beast )

• Anonyymi00074

Koskahan ahneet suomiherrat rakentaa vesiputken suomesta kuivaneille alueille esim espanjaan ja myy järvivetemme sinne?
      Kiinaakin tämä vesi varmasti kiinnostaisi.

• Anonyymi00083

Kunhan SDP pääsee hallitukseen tämä varmaan on esillä ja kaasuputkimiehet ja fortumin uniperin asioiden hoitajat pääsee vauhtiin niin näin oletettavasti käy. Onhan suomalaiset päättäjät huolissaan Suomen halvasta vedestä. Siihen halutaan muutos.
        Viimeiset 20 vuotta Suomessa on tehty liikaa vääriä päätöksiä ja mitkä puolueet on ollut pääministeripuolueita sinä aikana ....SDP. kesk. kok. On siellä muutkin suhmuroineet mutta näillä on päävastuu hölmöilyistä. SDP ja vasemmisto on ehkä pahimmat.
        Turmeleeko valta? Suomessa osataan tehdä mutta ei johtaa. Jos meillä on jotakin hyvää se annetaan tai kaupataan maailmalle. Ei Norjakaan anna öljyä tai lohta puoli-ilmaiseksi.
        Kun esim. Suomeen tulee ulkomaalainen hänelle puhutaan englantia, ei edes yritetä puhua suomea , menepä Ranskaan tai Puolaan tai Espanjaan tai lähes mihin maahan tahansa niin siellä puhutaan oman maan kieltä ensisijaisesti. Ja menetpä minne tahansa euroopassa siellä kysytään ..mistä olet kotoisin. Tätähän et saa kysyä ulkomaalaisen näköiseltä Suomessa.

• Huokaus...Syvä huokaus. En minä Järvi-Suomen ihmisen aiheuttaman kuivumisen vuoksi huokaile. Ihan vain typeryksien, jotka uskovat kaiken mitä klikki-artikkeleissa kerrotaan. Kun seuraavan kerran sataa ja järven pinta nousee vähän, kirjoittaa sama lehti, että Järvi -Suomi tulvii ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen vuoksi, koska se aiheuttaa lisää sateita. Voi hyvänen aika sentään, että jokin ihmisen aiheuttama ilmiö samanaikaisesti sekä lisää tulvia että kuivuutta Järvi-Suomessa.

• Anonyymi00087

Viime talvi oli vähäluminen, joten on ihan luontaista vedenpintojen mataluus.
      Ei tule niin paljoa sulamisvesiä.
      Se taas ei kerro kevään, kesän sateisuudesta mitään.
      Syksyllä pinta voi olla vaikka yli normaalin.

• Anonyymi00088

Lisää sotia, niin ilmastonmuutos saadaan kiihtymään. Sitähän täällä Suomessakin halutaan, kuten koko EU:ssa. Ei ne räjäytykset, hävittäjät ja TNT-tehdaskaan tilannetta paranna, vaan päinvastoin. Turha on kansalaisia syyllistää, kun herrat päättäjät vain pahentavat tilannetta.

• Anonyymi00090

Loviisan ydinvoimalakin voi olla vaikeuksissa jos järvestä josta makea vesi otetaan menee pinta alarajoilleen. Vettä on ajettava rekoilla Hesasta tai Päiänteestä. Talvella siinä on omat riesansa.

• Anonyymi00092

Ja vitut

• Anonyymi00096

Kyllä sen huomaa omassakin mökkirannassa. Käytiin just mökillä viime viikonloppuna ja laituri on käytännössä kuivilla mikä ei kyllä ole normaalia. Eli tossa uutisessa puhutaan kyllä ihan asiaa. Vuosi sitten oli sama juttu, mutta tilanne on nyt vielä pahempi. Jos veden pinta on jo nyt noin alhaalla niin voi vain miettiä mikä on tilanne loppukesästä.

• Anonyymi00098

Mieti sitä kun kesällä taas sataa joka päivä.

• Anonyymi00147
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Woih, mikään ei ole ihanampaa kuin kesäsade.

• Anonyymi00151
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Tuskinpa sataa. Ennemminkin sun kannattas miettiä asennettasi kun helleaalto jämähtää suomen päälle ja kaikki kuivuu, ei vain järvet.

• Anonyymi00097
      • Anonyymi00099

• Anonyymi00100

• Anonyymi00101

Nyt siis selitetään että vähänluminen talvi oli ihmisen aikaan saannos. Ei ollut, sään vaihteluun kuuluvat vähä ja runsaslumiset talvet.

Tämä on tätä viherpropagandaa jolla oikeutetaan se, että huippuimurisi ei saa kuluttaa 10 W enempää sähköä ja seinäsi pitää olla metrin paksuiset ja silti sähkön hinta tuplaantuu vuosittain ja naapurissasi meluaa huuhaa i l m a l ä m p ö p u m p p u ja horisontissa pyörii toinen propellihattukeksintä. Kenellekään ei ole tullut mieleen miettiä energian tuotantoa järjen tasolla.

Yksi energian tuotannon muoto on vesivoima, nyt vain on vesistöt vähän tavallista alempana, siksi pitää olla varalla ydinvoimakapasiteettia, sitä energian tuotannon mullistavaa täysjärkistä kehitystä odotellessa. Syksyllä taas tulvii vesistöt rannoille ja pelloille kun vettä "varastoidaan" pahan päivän varalle.

Ihme kansaa.

• Anonyymi00104
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Nyt siis selitetään että vähänluminen talvi oli ihmisen aikaan saannos. Ei ollut, sään vaihteluun kuuluvat vähä ja runsaslumiset talvet.

Tämä on tätä viherpropagandaa jolla oikeutetaan se, että huippuimurisi ei saa kuluttaa 10 W enempää sähköä ja seinäsi pitää olla metrin paksuiset ja silti sähkön hinta tuplaantuu vuosittain ja naapurissasi meluaa huuhaa i l m a l ä m p ö p u m p p u ja horisontissa pyörii toinen propellihattukeksintä. Kenellekään ei ole tullut mieleen miettiä energian tuotantoa järjen tasolla.

Yksi energian tuotannon muoto on vesivoima, nyt vain on vesistöt vähän tavallista alempana, siksi pitää olla varalla ydinvoimakapasiteettia, sitä energian tuotannon mullistavaa täysjärkistä kehitystä odotellessa. Syksyllä taas tulvii vesistöt rannoille ja pelloille kun vettä "varastoidaan" pahan päivän varalle.

Ihme kansaa.

Ydinvoima on aivan jotain muuta kuin varavoimaa, se on juuri sitä tasaisen jatkuvan tuotannon perusvoimaa eikä meillä ainakaan seuraavaan 10 vuoteen ole mitään ylimääräistä ydinvoimaa varalla pidettäväksi.
        Suomessa tilanne on nyt se että vesivoima on pääosin tuulivoiman varavoimaa, kun tuulee vähän ja tuulivoimalat tuottavat vähän, tarvitaan vesivoimaa ja senhän voi jokainen markkinaa seuraava nähdä halutessaan ajantasaisista tuotanto/kulutuslukemista. Em. tilanne on juuri nytkin päällä kun koko maan tuulivoimalat tuottavat hikisesti 230 MW teholla ja kun vielä osa ydinvoimasta meni huoltoon, vesivoimaa pelaa lähes 1800 MW edestä.
        Kerrotko vielä millaista olisi energiantuotanto järjen tasolla?

• Anonyymi00117
        Anonyymi00101 kirjoitti:

Ihme kansaa.

ILP eli ilmalämpöpumppu on yksi parhaimmista keksinnöistä Suomeen. Meillä meni ennen 4 kertaa enemmän poltto puuta kun ei ollut ILP:a. Nyt lämpö on tasaisempaa , kierrättää lämpöä hytvin, ja takan lämpö kulkeutuu muihin huoneisiin olohuoneesta jossa ILP on. Sähkön kulutus ei ole noussut yhtään kun vastaavasti patterit on pois päältä, toisin kuin ennen. Esim. viime talvena vähän ennen joulua lämmitettiin takkaa eka kerran ja maaliskuun alkupuolella viimeisen kerran. Uusi IV-kone varmaan vaikutti myös lämmitys kuluja alentavasti.
        Kesällä taas viilentää huoneen ja lähes koko talon nopeasti. Viilennyt tuntuu sekunneissa ja vaikutus tuntuu huonelämmössä minuuttien aikana selkeästi. Ja melko äänettömästi. Tosin kesällä suurin aika menee mökillä jonne saatamma hankkia saman merkkisen laitteen.
        Ja kustannukset kun laskee yhteen ja kustannussäästöt niin hintansa hankkii ainakin meillä, noin 5 vuodessa. Pumpun ikä noin 15 vuotta. Hyvä hankinta ja lisää asumismukavuutta.

• Anonyymi00119
        Anonyymi00117 kirjoitti:

ILP eli ilmalämpöpumppu on yksi parhaimmista keksinnöistä Suomeen. Meillä meni ennen 4 kertaa enemmän poltto puuta kun ei ollut ILP:a. Nyt lämpö on tasaisempaa , kierrättää lämpöä hytvin, ja takan lämpö kulkeutuu muihin huoneisiin olohuoneesta jossa ILP on. Sähkön kulutus ei ole noussut yhtään kun vastaavasti patterit on pois päältä, toisin kuin ennen. Esim. viime talvena vähän ennen joulua lämmitettiin takkaa eka kerran ja maaliskuun alkupuolella viimeisen kerran. Uusi IV-kone varmaan vaikutti myös lämmitys kuluja alentavasti.
        Kesällä taas viilentää huoneen ja lähes koko talon nopeasti. Viilennyt tuntuu sekunneissa ja vaikutus tuntuu huonelämmössä minuuttien aikana selkeästi. Ja melko äänettömästi. Tosin kesällä suurin aika menee mökillä jonne saatamma hankkia saman merkkisen laitteen.
        Ja kustannukset kun laskee yhteen ja kustannussäästöt niin hintansa hankkii ainakin meillä, noin 5 vuodessa. Pumpun ikä noin 15 vuotta. Hyvä hankinta ja lisää asumismukavuutta.

Öljylämmitys on muinaismuisto ja siitä haluaa kaikki eroon koska on kalleimpia lämmitysmuotoja, kallis hankkia ja melko kallis ylläpitää öljyn ostoineen. Myös pelkkä suora sähkölämmitys on kallis.
        Sähkölämmitys ja ILP ja varaava takkauuni on varmaan paras systeemi.
        Maalämpö on hieman epävarma (työssäni olen niiden kanssa joutunut valitettavasti tekemisiin) aurinkopaneelit toimii "kesäkeleissä" (eli silloin kun aurinko paistaa ja ei ole lumi esteenä) kun sähköä ei juuri tarvitse ja pörssisähkö on halpaa. Paneelit puolustaa paikkaansa mökeillä joissa ei ole sähköä.

• Anonyymi00122
        Anonyymi00119 kirjoitti:

Öljylämmitys on muinaismuisto ja siitä haluaa kaikki eroon koska on kalleimpia lämmitysmuotoja, kallis hankkia ja melko kallis ylläpitää öljyn ostoineen. Myös pelkkä suora sähkölämmitys on kallis.
        Sähkölämmitys ja ILP ja varaava takkauuni on varmaan paras systeemi.
        Maalämpö on hieman epävarma (työssäni olen niiden kanssa joutunut valitettavasti tekemisiin) aurinkopaneelit toimii "kesäkeleissä" (eli silloin kun aurinko paistaa ja ei ole lumi esteenä) kun sähköä ei juuri tarvitse ja pörssisähkö on halpaa. Paneelit puolustaa paikkaansa mökeillä joissa ei ole sähköä.

Öljylämmitys on paras vaihtoehto sähkön kanssa.
        Sähkön hinta kun pumpsahtaa ylös, voi laittaa öljyn päälle. Hoituu jopa automatiikalla.
        Toimii myös varajärjestelmänä jos talosta löytyy vesilämmitys, aggregaatilla öljypoltin ja kiertovesipumppu päälle. Menee myrskyn raiskaamien linjojen korjausajan odottelu ihan kämppä lämpöisenä.
        Idiootein vaihtoehto on jonkun näennäisen vaihtokorvauksen kautta menettää hyvä lämmitysjärjestelmä jos siinä on käyttövuosia jäljellä.
        Eikä öljy uuteen taloonkaan ole pöljä ratkaisu jos vesikiertoinen lattialämmitys ja varaajat.

• Anonyymi00125
        Anonyymi00122 kirjoitti:

Öljylämmitys on paras vaihtoehto sähkön kanssa.
        Sähkön hinta kun pumpsahtaa ylös, voi laittaa öljyn päälle. Hoituu jopa automatiikalla.
        Toimii myös varajärjestelmänä jos talosta löytyy vesilämmitys, aggregaatilla öljypoltin ja kiertovesipumppu päälle. Menee myrskyn raiskaamien linjojen korjausajan odottelu ihan kämppä lämpöisenä.
        Idiootein vaihtoehto on jonkun näennäisen vaihtokorvauksen kautta menettää hyvä lämmitysjärjestelmä jos siinä on käyttövuosia jäljellä.
        Eikä öljy uuteen taloonkaan ole pöljä ratkaisu jos vesikiertoinen lattialämmitys ja varaajat.

Asuttu talossamme melkein 30 vuotta ja sähkökatkot olleet noin 10 - 15 minuutin pituisia ja niitä kokoaikana muutamia. Kallis on öljylämmitys ja kalliimmaksi tulee kokoajan turha muuta väittää. Kaverilla samankokoinen talo ja sillä öljylämmitys, meillä menee saman verran sähköä vuodessa, molemmilla uuni, ainut ero että hän maksaa vielä lisäksi öljyn n. 2000 litraa vuodessa , helppo laskea paljon tekee tämänpäivän hinnoilla + kattilan huollot ja muut kulut. On muuttamassa lämmitysmuotoaan mutta valittelee että kalliiksi tulee sekin.
        Ihmettelen jos joku vielä tänäpäivänä laitattaa öljylämmityksen omakotitaloon.
        ILP +sähkö+puulämmitys on turvallisin mukavin ja halvin. Vaikea myydä öljylämmitteistä taloa.

• Anonyymi00183
        Anonyymi00117 kirjoitti:

Miekii taijan hommata tuommosen pumpun!

• Anonyymi00105

Juu kunnes ensi vuonna taas on vedet korkealla. Eli muuttuu niin kuin aina ennenkin. Mutta hyvä rahastus tästä ilmastonmuutoshömpästä on saatu.

• Anonyymi00110

Kyllä tämä vähän poikkeuksellista on, vaikka denialistit muuta mäkättävät.

YLE:

"Rantasen mukaan tämän vuoden sademäärä on alle puolet normaalista, 66 millimetriä. Se on vuosien 1961–2026 havaintoaikasarjassa ennätysalhainen määrä.
        Ylen meteorologi Matti Huutonen antaa kuivuudesta esimerkin: Helsingin Kaisaniemessä on vain kerran mittaushistorian aikana eli vuonna 1980 mitattu pienempi sademäärä kuin nyt. Mittaushistoria on 182 vuotta pitkä...
        Huutosen mukaan luonnon kuivuus johtuu myös siitä, että talvi oli suhteellisen vähäluminen ja ankara. Lumet sulivat nopeasti maaliskuussa, eikä sateita ole juuri tullut."

Tosiasiat ovat tosiasioita.

• Anonyymi00112

Paljonko SINÄ sillä rahastat?
        Vai kuka rahastaa, etkö kuitenkaan osaa kertoa?
        Uskotko että 99,9 % maailman tiedemiehistä ja tutkijoista on väärässä havainnoissaan ja ennusteissaan ilmastonmuutoksesta tahallaan jotta saisivat jostain lisää rahaa?

• Anonyymi00113
        Anonyymi00110 kirjoitti:

YLE:

"Rantasen mukaan tämän vuoden sademäärä on alle puolet normaalista, 66 millimetriä. Se on vuosien 1961–2026 havaintoaikasarjassa ennätysalhainen määrä.
        Ylen meteorologi Matti Huutonen antaa kuivuudesta esimerkin: Helsingin Kaisaniemessä on vain kerran mittaushistorian aikana eli vuonna 1980 mitattu pienempi sademäärä kuin nyt. Mittaushistoria on 182 vuotta pitkä...
        Huutosen mukaan luonnon kuivuus johtuu myös siitä, että talvi oli suhteellisen vähäluminen ja ankara. Lumet sulivat nopeasti maaliskuussa, eikä sateita ole juuri tullut."

Jokainen vuosi on aina poikkeus jossain asiassa. Tämäkin todistaa vain sen, että sää vaihtelee eri vuosina. Ilmastonmuutoksesta tämä ei kerro mitään.

• Anonyymi00116
        Anonyymi00113 kirjoitti:

Jokainen vuosi on aina poikkeus jossain asiassa. Tämäkin todistaa vain sen, että sää vaihtelee eri vuosina. Ilmastonmuutoksesta tämä ei kerro mitään.

Älä usko tiedemaailmaa, lue raamattua.

• Anonyymi00118
        Anonyymi00116 kirjoitti:

Mitä tekemistä raamatulla on tämän kanssa? Faktahan on, että kaikki vuodet ovat tavalla tai toisella poikkeuksia ja sää vaihtelee jatkuvasti. Kuivia talvia on ollut ennenkin, ei tämä mikään uusi asia ole.

• Anonyymi00120
        Anonyymi00116 kirjoitti:

Tiedemiehet kertoi aina viimevuoteen saakka (noin 40 vuotta) että Pohjolan talvet muuttuu lämpöisiksi lähitulevaisuudessa, nyt ne muuttuukin Siperian pakkaslukemiin -50 astetta ja toteavat , että melko nopeaan tahtiin. Oliko kaikki tiedemiehet siis väärässä ennen vuotta 2025 jolloin todettiin että Pohjola kylmeneekin huomattavasti?
        Melko äkkiä suunta muuttui, onko uskottavaa?
        Kukaan ei kiellä ilmastonlämpenemistä, se on lämmennyt 1860-luvulta noin 2020 asti noin asteen , vähän yli.
        Tulivuorenpurkaukset muuttaa nopeasti lämpötiloja, eli on siis muitakin tekijöitä kuin ihminen. Raamatussa kehotetaan täyttämään maa ihmisillä, nyt se on täytetty ja voimme pahoin juuri siitä syystä(kin). Mutta haluaisin tietää olivatko tiedemiehet väärässä (ennen) kun sanoivat, että pohjoismaat eli Suomikin lämpenisi talvella? Nythän kerrotaan että tulee kovemmat pakkaset jopa -50 astetta. Siinäpä pähkinää purtavaksi ja miettimistä kuinka asian voisi kääntää parhainpäin itselleen.

• Anonyymi00121
        Anonyymi00110 kirjoitti:

YLE:

Ei montaa vuotta ole kun metsätraktoreilla ei päässyt ajamaan metsissä kun oli niin märkää ja koneet upposi liejuun.

• Anonyymi00123
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Tiedemiehet kertoi aina viimevuoteen saakka (noin 40 vuotta) että Pohjolan talvet muuttuu lämpöisiksi lähitulevaisuudessa, nyt ne muuttuukin Siperian pakkaslukemiin -50 astetta ja toteavat , että melko nopeaan tahtiin. Oliko kaikki tiedemiehet siis väärässä ennen vuotta 2025 jolloin todettiin että Pohjola kylmeneekin huomattavasti?
        Kukaan ei kiellä ilmastonlämpenemistä, se on lämmennyt 1860-luvulta noin 2020 asti noin asteen , vähän yli.
        Tulivuorenpurkaukset muuttaa nopeasti lämpötiloja, eli on siis muitakin tekijöitä kuin ihminen. Raamatussa kehotetaan täyttämään maa ihmisillä, nyt se on täytetty ja voimme pahoin juuri siitä syystä(kin). Mutta haluaisin tietää olivatko tiedemiehet väärässä (ennen) kun sanoivat, että pohjoismaat eli Suomikin lämpenisi talvella? Nythän kerrotaan että tulee kovemmat pakkaset jopa -50 astetta. Siinäpä pähkinää purtavaksi ja miettimistä kuinka asian voisi kääntää parhainpäin itselleen.

Niin, jonkun tahon täytyy olla väärässä sillä molemmat ennusteet ei voi toteutua, vai mitä?? Mutta tähän et tule saamaan koskaan rehellistä ja kiertelemätöntä vastausta.

• Anonyymi00124
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Ajattelitko sellaista vaihtoehtoista mahdollisuutta että pohjolan talvet muuttuvat ankarammiksi vaikka vuotuiset keskilämpötilat nousevat? Esim. eteläisen ja läntisenkin Suomen kokonaispakkasmäärät 2026 tammi- ja helmikuussa olivat suurimmat noin 20 vuoteen. Kyllä, kylmempiä päivittäisiä lämpötiloja on mitattu 2000- luvlla parinakin talvena mutta nyt puhutaan kokonaispakkasmäärästä. Eli aivan samoin kuin nykyään on tapana laskea esim. sähkön keskihinta joltakin aikaväliltä, voidaan vaikka tunneitteain tai vaikka varttitunneittain seurata pakkastilannetta ja laskea pitemmän ajan keskiarvo ja kertomalla se ajalla saadaan pakkasmäärä per tarkastelujakso. Näin on jo toimittu pitkään esim. arvioitaessa miten syvälle routa on mennyt. Arviossa toki on homioitava suojaavan lumikerroksen paksuus mutta sekin osataan aika tarkoin tehdä.
        Se miten käy 2026 vuoden keskilämpötilalle, on tietty vielä tietämättä mutta jotta se nousisi pitkän ajan keskiarvon yläpuolelle, melkoisen helteistä kesää sekä lämmintä syksyäkin se onnistuakseen tarvitsee juuri tammi- helmikuun kylmyyden takia...
        Mitä tulee tiedemiesten ennusteisiin, he ovat nähdäkseni olleet erityisen varovaisia ja sanoneet että jokin skenaario vaikuttaa todennäköisemmältä kuin jokin toinen. Esim. suurten merivirtojen huomisen liikkeistä ei edelleenkään ole täyttä varmuutta, yksi ennuste on että pohjoisen merivirrat saattavat olla merkittävästi hidastumassa ja se aiheuttaaa vääjäämättä pohjoiseen lisääntyvää kylmyyttä vaikka maapallon ilmaston keskilämpötilat samalla nousevat.

• Anonyymi00126
        Anonyymi00116 kirjoitti:

Heitä se raamattu roskiin.

• Anonyymi00127
        Anonyymi00121 kirjoitti:

Ei montaa vuotta ole kun metsätraktoreilla ei päässyt ajamaan metsissä kun oli niin märkää ja koneet upposi liejuun.

Kuka käskee ajamaan suolla

• Anonyymi00128
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Ajattelitko sellaista vaihtoehtoista mahdollisuutta että pohjolan talvet muuttuvat ankarammiksi vaikka vuotuiset keskilämpötilat nousevat? Esim. eteläisen ja läntisenkin Suomen kokonaispakkasmäärät 2026 tammi- ja helmikuussa olivat suurimmat noin 20 vuoteen. Kyllä, kylmempiä päivittäisiä lämpötiloja on mitattu 2000- luvlla parinakin talvena mutta nyt puhutaan kokonaispakkasmäärästä. Eli aivan samoin kuin nykyään on tapana laskea esim. sähkön keskihinta joltakin aikaväliltä, voidaan vaikka tunneitteain tai vaikka varttitunneittain seurata pakkastilannetta ja laskea pitemmän ajan keskiarvo ja kertomalla se ajalla saadaan pakkasmäärä per tarkastelujakso. Näin on jo toimittu pitkään esim. arvioitaessa miten syvälle routa on mennyt. Arviossa toki on homioitava suojaavan lumikerroksen paksuus mutta sekin osataan aika tarkoin tehdä.
        Se miten käy 2026 vuoden keskilämpötilalle, on tietty vielä tietämättä mutta jotta se nousisi pitkän ajan keskiarvon yläpuolelle, melkoisen helteistä kesää sekä lämmintä syksyäkin se onnistuakseen tarvitsee juuri tammi- helmikuun kylmyyden takia...
        Mitä tulee tiedemiesten ennusteisiin, he ovat nähdäkseni olleet erityisen varovaisia ja sanoneet että jokin skenaario vaikuttaa todennäköisemmältä kuin jokin toinen. Esim. suurten merivirtojen huomisen liikkeistä ei edelleenkään ole täyttä varmuutta, yksi ennuste on että pohjoisen merivirrat saattavat olla merkittävästi hidastumassa ja se aiheuttaaa vääjäämättä pohjoiseen lisääntyvää kylmyyttä vaikka maapallon ilmaston keskilämpötilat samalla nousevat.

Tiedemiehet on kiistatta sanoneet tähän asti että Pohjolan talvet lämpenee ja lunta ei ole kuin vähän , tätä on turha kiistää kenenkään . Nyt on Pohjolan säähän ennustettu kovia pakkasia -50 astetta ja melko lyhyen ajan sisälle.
        Siinä ytimekkäästi mitä on ennustettu ja melkeinpä takuuvarmasti sanottu toteutuvan, nyt on ääni kellossa ihan toinen . Tietenkin ymmärrän, että maapallon lämpö on noussut kuten kirjoitin, jos maltoit lukea? Kyse onkin POHJOLASTA ja sen muutoksista.
        Minusta se ei herätä suurta luottamusta tutkimuksista jos ensin sanotaan 40 vuotta että lämpenee ja sitten sanotaan että kylmenee ja rajusti. Tosin olemme vain media-tietojen varassa, mitä tiedemiehet oikeasti sanoo siitä emme voi olla täysin varmoja. Kuten joku taisi kommentoida, että molemmat eivät voi olla oikeassa, ja sen että kiemurtelu alkaa siitä miten sen selittää parhainpäin.
        Aikaisemmat ennusteet jäätiköiden sulamisesta eivät ole toteutuneet kuten eräs Al Gore ennusti käyvän. No sen muistan hyvin ja epäilin silloin ja olin oikeassa. Ihmisten pelottelu on ollut yleistä , milloin neulaskato vie männyt meiltä , milloin otsonikato lopettaa elämämme. milloin öljykriisi , milloin mitäkin. Media haluaa klikkiotsikoita ja saa hysteeriset uskomaan kaikkea. Muutoksia tapahtuu mutta melko hitaasti. Tänne ei tullutkaan palmuja kuten jokunen vuosi kirjoitettiin. Vai tuleeko sittenkin . En usko sitä enkä usko -50 asteen jatkuviin talvi-pakkasiin pitkiin aikoihin. Muistan kesäkuun aamun kun radiosta "asiantuntija" sanoi kun oli hellettä ollut useita päiviä että ...tämä on dselkeä merkki ilmastonlämpenemisestä. Muistaakseni sää ja ilmasto on eriasia, näin selitettiin kun kesällä oli kylmiä jaksoja. Mutta kun on lämmintä niin se on ilmastonlämpeneminen. Herätys nyt ihmiset... ajatelkaa omilla aivoillanne ja vertailkaa mitä maailmassa tapahtuu ja miten uutisoidaan asioista. Joku sanoi että seuraa rahan-jälkiä niin löydät syyllisen.

• Anonyymi00130
        Anonyymi00128 kirjoitti:

Tiedemiehet on kiistatta sanoneet tähän asti että Pohjolan talvet lämpenee ja lunta ei ole kuin vähän , tätä on turha kiistää kenenkään . Nyt on Pohjolan säähän ennustettu kovia pakkasia -50 astetta ja melko lyhyen ajan sisälle.
        Siinä ytimekkäästi mitä on ennustettu ja melkeinpä takuuvarmasti sanottu toteutuvan, nyt on ääni kellossa ihan toinen . Tietenkin ymmärrän, että maapallon lämpö on noussut kuten kirjoitin, jos maltoit lukea? Kyse onkin POHJOLASTA ja sen muutoksista.
        Minusta se ei herätä suurta luottamusta tutkimuksista jos ensin sanotaan 40 vuotta että lämpenee ja sitten sanotaan että kylmenee ja rajusti. Tosin olemme vain media-tietojen varassa, mitä tiedemiehet oikeasti sanoo siitä emme voi olla täysin varmoja. Kuten joku taisi kommentoida, että molemmat eivät voi olla oikeassa, ja sen että kiemurtelu alkaa siitä miten sen selittää parhainpäin.
        Aikaisemmat ennusteet jäätiköiden sulamisesta eivät ole toteutuneet kuten eräs Al Gore ennusti käyvän. No sen muistan hyvin ja epäilin silloin ja olin oikeassa. Ihmisten pelottelu on ollut yleistä , milloin neulaskato vie männyt meiltä , milloin otsonikato lopettaa elämämme. milloin öljykriisi , milloin mitäkin. Media haluaa klikkiotsikoita ja saa hysteeriset uskomaan kaikkea. Muutoksia tapahtuu mutta melko hitaasti. Tänne ei tullutkaan palmuja kuten jokunen vuosi kirjoitettiin. Vai tuleeko sittenkin . En usko sitä enkä usko -50 asteen jatkuviin talvi-pakkasiin pitkiin aikoihin. Muistan kesäkuun aamun kun radiosta "asiantuntija" sanoi kun oli hellettä ollut useita päiviä että ...tämä on dselkeä merkki ilmastonlämpenemisestä. Muistaakseni sää ja ilmasto on eriasia, näin selitettiin kun kesällä oli kylmiä jaksoja. Mutta kun on lämmintä niin se on ilmastonlämpeneminen. Herätys nyt ihmiset... ajatelkaa omilla aivoillanne ja vertailkaa mitä maailmassa tapahtuu ja miten uutisoidaan asioista. Joku sanoi että seuraa rahan-jälkiä niin löydät syyllisen.

Ja nyt on turha selittää mitään vaihoehdoista, faktat on kaikkien tiedossa mitä on ennustettu ja lähes takuuvarmasti sanottu toteutuvan. Ilmasto lämpenee se on kaikkien tiedossa. Kyse ei ole siitä. Pohjola ei voi lämmetä ja samalla kylmetä yhtäaikaa.
        Vähän tulee mieleen Lindtman joka ensin vastusti leikkauksia nykyhallituksen aikana ja nyt 3 vuoden jälkeen haluaakin laikkauksia lisää.
        Itse uskon, että ilmasto muuttuu kuten on tähänkin asti muuttunut, mihin suuntaan sitä EI tiedä kukaan. Ennustaa voi mitä vaan, mutta pieleen voi mennä kuten nyt näette.

• Anonyymi00131
        Anonyymi00127 kirjoitti:

Kuka käskee ajamaan suolla

Märkää on muuallakin kuin suolla, kannattaa käydä joskus luonnossa ja metsissä ja soilla. Se saattaa avartaa tietämystä.

• Anonyymi00137
        Anonyymi00130 kirjoitti:

Ja nyt on turha selittää mitään vaihoehdoista, faktat on kaikkien tiedossa mitä on ennustettu ja lähes takuuvarmasti sanottu toteutuvan. Ilmasto lämpenee se on kaikkien tiedossa. Kyse ei ole siitä. Pohjola ei voi lämmetä ja samalla kylmetä yhtäaikaa.
        Vähän tulee mieleen Lindtman joka ensin vastusti leikkauksia nykyhallituksen aikana ja nyt 3 vuoden jälkeen haluaakin laikkauksia lisää.
        Itse uskon, että ilmasto muuttuu kuten on tähänkin asti muuttunut, mihin suuntaan sitä EI tiedä kukaan. Ennustaa voi mitä vaan, mutta pieleen voi mennä kuten nyt näette.

Mutta nythän sinä kumoat oman väitteesi vaihtoehdottomuudestasi myöntämällä ettei kukaan tiedä mihin suuntaan ilmasto muuttuu?
        Lienet sinäkin lukenut tiedemiesten ja tutkijoiden ajatuksia mm. termohaliinikierron mahdollisesta muuttumisesta?
        En esittänyt että pohjola lämpenisi ja jäähtyisi samaan aikaan mutta aivan toinen kysymys onkin sitten että voiko pohjola kylmetä ja eteläinen urooppa lämmetä samaan aikaan? Sellaiset olsuhteet nimittäin ovat joskus olleet olemassa kun pohjola oli paksun jääkerroksen peitossa ja samalla eteläisessä Euroopassa asuttiin ja elettiin.
        En ottaisi esimerkiksi Lindtmania tai juuri muitakaan poliitikkoja, montako edes biologin perusopinnot saaneita kansanedustajia eduskunnassa ylipäätään on?

• Anonyymi00141
        Anonyymi00137 kirjoitti:

Mutta nythän sinä kumoat oman väitteesi vaihtoehdottomuudestasi myöntämällä ettei kukaan tiedä mihin suuntaan ilmasto muuttuu?
        Lienet sinäkin lukenut tiedemiesten ja tutkijoiden ajatuksia mm. termohaliinikierron mahdollisesta muuttumisesta?
        En esittänyt että pohjola lämpenisi ja jäähtyisi samaan aikaan mutta aivan toinen kysymys onkin sitten että voiko pohjola kylmetä ja eteläinen urooppa lämmetä samaan aikaan? Sellaiset olsuhteet nimittäin ovat joskus olleet olemassa kun pohjola oli paksun jääkerroksen peitossa ja samalla eteläisessä Euroopassa asuttiin ja elettiin.
        En ottaisi esimerkiksi Lindtmania tai juuri muitakaan poliitikkoja, montako edes biologin perusopinnot saaneita kansanedustajia eduskunnassa ylipäätään on?

Mitä mieltä olet siitä että 1980-luvulta asti on sanottu, että Pohjola lämpenee talvella ja nyt 2025 -20226 sanotaankin, että se kylmenee melko nopeasti. Oliko lämpenemistä sanoneet tiedemiehet väärässä kun nyt onkin kylmenemässä lähiaikoina. Olen sitä mieltä että ilmastossa muutokset ovat hitaita mutta kun lukee näitä juttuja niin näistä saa kyllä lukutaitoinen sellaisen kuvan että kylmeneminen on nopeaa (ilmastonmuutos-mittakaavassa). Etkö oikeasti nää mitään ristiriitaa että ennustetaan täysin erilaista lämpöä pohjolaan nyt kuin esim. 3 vuotta sitten. En usko että olet tyhmä, mutta sinun on vaikea hyväksyä tietyt tosiasiat.
        Olivatko he väärässä kun sanoivat talvien lämpenevän pohjolassa. vastaisitko siihen?

• Anonyymi00144
        Anonyymi00128 kirjoitti:

"Nyt on Pohjolan säähän ennustettu kovia pakkasia -50 astetta ja melko lyhyen ajan sisälle. "

AMOC saattaa häiriintyä tai sitten ei. Mitään varmuutta ei ole ja joka tapauksessa puhutaan useista kymmenistä vuosista.

• Anonyymi00115

Ihan oikein kapitalisti sioille. Porvarit haisee!

• Anonyymi00129

Hurja miten pihat tulvi vielä 2 vuotta sitten saimaan korkeuden vuoksi ja nyt on ilmasto lämmennyt parissa vuodessa jo kuivuuteen asti.

• Anonyymi00143

Paikallissää ei ole ilmasto. Tosin ilmastonmuutos kärjistää myös paikallisia sääilmiöitä niin, että poikkeavia kelejä tulee useammin kuin ennen.

• Anonyymi00132

Mediassa on hoettu kymmeniä vuosia että Suomen talvet lämpenee, väittääkö joku muuta?

• Anonyymi00133

Väittää, täällä jotkut selittää vaihtoehdoista.

• Anonyymi00134

Kohta lähdetään mökille ja vettä riittää reilusti yli 50 metriä syvässä järvessämme. On se vaan mukavaa viettää kesälomia ja vapaapäiviä omalla mökillä ja nauttia veneretkistä ja saunomisesta ja uimisesta, kalastuksesta puhumattakaan. Saunailtoja pidetään silloin tällöin ja ihastuksen huokauksia kuunnellessa kun ilta-aurinko laskee rantasaunan uimarannalle. Harmi että monet jää paitsi tällaisesta ylellisyydestä, onhan tämä kallista ajanviettoa mutta mukavaa ja nautinnollista. Perheessämme kaikki tykkää mökkeilystä ja järvellä liikkumisesta. Työtä tekeville se tarkoittaa suunnittelua lomien suhteen että voi olla yhdessä mökillä. Ja tietenkin pitää kerran kaudessa käväistä etelän lämmössä. Onneksi kesät lämpenee ja uimavesi on sopivaa, kun on iso ja syvävetinen järvi niin vesi on alkukesästä viileämpää, siksi toivon että saisi lämmetä enemmän nämä kesät.

• Anonyymi00135

Ja talvet

• Anonyymi00146

Niin, olisihan se kätevää kun olisi niin lämmin ulkoilma ettei saunaa olisi tarpeen lainkaan lämmittää. Nuo etelä- eurooppalaiset eivät sitä ymmärrä vaan varakkaimmat sellaiset ovat alkaneet tehdä kesäisin lomapiipahduksia turistille superkalliisiin pohjoismaihin saadakseen olla edes ne muutamat pävät vähän viileämmässä kuin siellä kotimaan plus 35- 45 asteeessa...

• Anonyymi00139

Niin tuo mökkikertomus on totta. Mutta pitää tehdä töitä pitkään että saa tuollaisen ylellisyyden ja siihen moni vasemmistolainen ei halua/kykene , tarvitaan pitkäjänteisyyttä että itse omilla ansioilla pystyy hyvän mökkipaikan hankkimaan. Minä olin jo 39 vuotias ennekuin ostin ensimmäisen mökin. Sitä en myy mistään hinnasta, koska jälkipolvi haluaa käydä siellä vapaa-aikanaan kun työt sallii. taas tuli tuo työ esille, mutta se on se asia millä tämä maa pidetään pystyssä ja elätetään muut siinä sivussa jotka ei töitä tee. Mökkeily on parasta mitä ihminen voi työllään hankkia.

• Anonyymi00140

Voisipa itse päättää mitä omilla verorahoilla tehdään. Se olisi monelle kylmää kyytiä.

• Anonyymi00142

Miten se vasemmistolaisuuteen liittyy? Kyllä oikeistolainen voi olla aivan yhtä lyhytjännitteinen kuin vassarikin.

• Anonyymi00145

Yleensä vassari kilahtaa heti jos sanot jotain kiilusilmä-politiikkaa vastaan. Katsopa esim. itsenäisyyspäivän rauhallista soihtukulkuetta. toiset marssii rauhassa soihtu kädessä ja toiset kiljuu "ei natseja helsinkiin ei natseja minnekään" silmät vihaa kiiluen.

• Anonyymi00148

"Kun napajäätiköt sulaa ensivuonna niin tuskin järvetkään kuivaa". Näihän meitä pelotellaan. Nostradamuskin olisi kateellinen näistä ennustuksista.
      Oikeesti ...herätkää jo ja ajatelkaa omilla aivoillanne ja miettikää mitä teille on mediassa kerrottu tiedemiesten suulla viimeiset 40 vuotta, talvemme lämpenee,.... kunnes yhtäkkiä onkin Siperian ilmasto ja 50 pakkasta, uskooko joku oikeasti tällaista ??
      Kertokaa nyt VIIMEINKIN joku miten meni noinniinku omasta mielestä Suomen ja pohjolan talvien lämpötilojen ennustukset ...ensin lämpenee ja sitten yhtäkkiä tuleekin Siperian pakkaset. Kumoaako nämä tiedemiehet 3 vuoden takaisten tiedemiesten tutkimukset??? Eivät vaan alkaa kiemurtelu ja asioiden parhainpäin puhuminen.

• Anonyymi00149

Pekka Poutakin osaa ennustaa, tosin sää ei meinaa totella ennustuksia.

• Anonyymi00152
        Anonyymi00149 kirjoitti:

Pekka Poutakin osaa ennustaa, tosin sää ei meinaa totella ennustuksia.

Ilmastonmuutoksessa ei ole kyse säästä. Paikallinen hetkellinen sää ja globaali maapallon länpiäminen ihmisen toiminnan takia ovat kaksi eri asiaa.

• Anonyymi00154

Koeta nyt tajuta, että se kylmeneminen ja lämpiäminen liittyvät toisiinsa. Kun ihminen lämmittää ilmastoa grönlannin mannerjää sulaa lämmön takia ja samalla myös meriveden lämpötila nousee. Kun grönlannista valuu yhä enemmän makeaa sulamisvettä atlantin valtamereen se sotkee AMOC -kierron. AMOC on jo hidastunut, se ei siis ole mikään teoreettinen mahdollissti tapahtuva asia vaan niin on jo tapahtunut. Vaarana on nyt, että AMOC hidastuu entisestään grönlannin sulaessa ja AMOC voi pysähtyä jopa kokonaan. Ja jos se sen tekee niin sillon euroopan lämpötilat putoavat rajusti, myös suomessa ja etenkin juuri pohjois-euroopassa. Eli siihen AMOC:n pysähtymisestä seuraavaan kylmenemiseen on sillon syynä se, että ihminen lämmittää maapallon ilmastoa. Koeta nyt ymmärtää, että meillä esimerkiski suomessa on siedettävän lämmintä sen takia, että -golf-virta tuo tänne lämpöä etelästä. Golf-virta on osa AMOC:a ja jos AMOC pysähtyy sillon pysähtyy Golf-virtakin ja siihen loppuu sitten se lämmön siirtyminen etelästä tänne meille. Jokainen joka on ollut hereillä koulussa maantiedon tunneilla tietää kuinka tärkeä Golf-virta on en kannalta, että euroopassa ja etenkin pohjois-euroopassas on siedettävän lämmintä elämiseen. Jos AMOC, ja siten myös Golf-virta, pysähtyy niin tänne tulee pohjois-siperian lämpötilat, eli suomenkin keskilämpötila voi pudota jopa 10 asteella. Se taas voi tarkottaa pahimmillaan talvisin jopa vielä suurempaa pudotusta lämpötiloissa. Ja kesätkin kylmenevät. Kannattaa tutustua siihen millasia lämpötiloja pohjois-siperiassa on , sitten voit alkaa miettiä että haluatko todella sellasta tänne meille. Lisäksi olisi syytä tajuta, että jos AMOC pysähtyy sen uudelleen käynnistymiseen menee tuhansia vuosia erittäin todennäkösesti. Eli jos se kerran pysähtyy niin ihmisen näkökulmasta se pyshtyminen on sitten käytännössä pysyvää. Viimeeksi kun AMOC on pysähtynyt siitä seurasi jääkausi eurooppaan, sekin on syytä tajuta. Lisäksi nyt kun ihminen on ilmastonmuutoksen aiheuttanut ja ihminen on myös syyllinen mahdolliseen AMOC:n romahtamiseen niin kannattaa huomata, että samalla meidän toimintamme jatkaa muun maapallon lämmittämistä. Eli samalla kun eurooppa kylmenee AMOC:n pysähtyessä muu maapallo jatkaa kuumenemistaan. Eli samalla kun etenkin pohjois-euroopasta voi tulla jopa elinkelvoton kylmenemisen takia samalla eteläisemmät maapallon osat muuttuvat elinkelvottomiksi kuumenemisen takia. Pahimmillaan elinkelpoinen alue maapallosta kutistuu kapeaksi kaistaleeksi, jonne kaikkien pitäisi sitten pakkautua. oit vaan arvata millaisia konflikteja ja sotia siitä seuraa. Samalla AMOC:n pysähtyminen sotkee koko maapallon ilmavirtaukset ja merivirrat mikä sekoittaa maapallon sääjärjestelmän myös muualla kuin euroopassa. Maanviljely etenkin pohjois-euroopassa voi käydä pohjois-siperian lämpötilojen ktakia pitkälti mahdottomaksi joten ruoan tuotanto pohjoisessa romahtaa. Samalla ruoan tuotanto etelämmässä romahtaa kuumenemisen takia. Kuivuus ja tulvat sekä merenpinnan nousu ja maaperän suolaantuminen tuhoavat ruoan tuotannon sielä missä se muutoin säilyisi. Eli tälläisenkö tulevaisuuden haluat? Se on nimittäin täysin mahdollista eikä mitään turhaa pelottelua.

• Anonyymi00155
        Anonyymi00154 kirjoitti:

Koeta nyt tajuta, että se kylmeneminen ja lämpiäminen liittyvät toisiinsa. Kun ihminen lämmittää ilmastoa grönlannin mannerjää sulaa lämmön takia ja samalla myös meriveden lämpötila nousee. Kun grönlannista valuu yhä enemmän makeaa sulamisvettä atlantin valtamereen se sotkee AMOC -kierron. AMOC on jo hidastunut, se ei siis ole mikään teoreettinen mahdollissti tapahtuva asia vaan niin on jo tapahtunut. Vaarana on nyt, että AMOC hidastuu entisestään grönlannin sulaessa ja AMOC voi pysähtyä jopa kokonaan. Ja jos se sen tekee niin sillon euroopan lämpötilat putoavat rajusti, myös suomessa ja etenkin juuri pohjois-euroopassa. Eli siihen AMOC:n pysähtymisestä seuraavaan kylmenemiseen on sillon syynä se, että ihminen lämmittää maapallon ilmastoa. Koeta nyt ymmärtää, että meillä esimerkiski suomessa on siedettävän lämmintä sen takia, että -golf-virta tuo tänne lämpöä etelästä. Golf-virta on osa AMOC:a ja jos AMOC pysähtyy sillon pysähtyy Golf-virtakin ja siihen loppuu sitten se lämmön siirtyminen etelästä tänne meille. Jokainen joka on ollut hereillä koulussa maantiedon tunneilla tietää kuinka tärkeä Golf-virta on en kannalta, että euroopassa ja etenkin pohjois-euroopassas on siedettävän lämmintä elämiseen. Jos AMOC, ja siten myös Golf-virta, pysähtyy niin tänne tulee pohjois-siperian lämpötilat, eli suomenkin keskilämpötila voi pudota jopa 10 asteella. Se taas voi tarkottaa pahimmillaan talvisin jopa vielä suurempaa pudotusta lämpötiloissa. Ja kesätkin kylmenevät. Kannattaa tutustua siihen millasia lämpötiloja pohjois-siperiassa on , sitten voit alkaa miettiä että haluatko todella sellasta tänne meille. Lisäksi olisi syytä tajuta, että jos AMOC pysähtyy sen uudelleen käynnistymiseen menee tuhansia vuosia erittäin todennäkösesti. Eli jos se kerran pysähtyy niin ihmisen näkökulmasta se pyshtyminen on sitten käytännössä pysyvää. Viimeeksi kun AMOC on pysähtynyt siitä seurasi jääkausi eurooppaan, sekin on syytä tajuta. Lisäksi nyt kun ihminen on ilmastonmuutoksen aiheuttanut ja ihminen on myös syyllinen mahdolliseen AMOC:n romahtamiseen niin kannattaa huomata, että samalla meidän toimintamme jatkaa muun maapallon lämmittämistä. Eli samalla kun eurooppa kylmenee AMOC:n pysähtyessä muu maapallo jatkaa kuumenemistaan. Eli samalla kun etenkin pohjois-euroopasta voi tulla jopa elinkelvoton kylmenemisen takia samalla eteläisemmät maapallon osat muuttuvat elinkelvottomiksi kuumenemisen takia. Pahimmillaan elinkelpoinen alue maapallosta kutistuu kapeaksi kaistaleeksi, jonne kaikkien pitäisi sitten pakkautua. oit vaan arvata millaisia konflikteja ja sotia siitä seuraa. Samalla AMOC:n pysähtyminen sotkee koko maapallon ilmavirtaukset ja merivirrat mikä sekoittaa maapallon sääjärjestelmän myös muualla kuin euroopassa. Maanviljely etenkin pohjois-euroopassa voi käydä pohjois-siperian lämpötilojen ktakia pitkälti mahdottomaksi joten ruoan tuotanto pohjoisessa romahtaa. Samalla ruoan tuotanto etelämmässä romahtaa kuumenemisen takia. Kuivuus ja tulvat sekä merenpinnan nousu ja maaperän suolaantuminen tuhoavat ruoan tuotannon sielä missä se muutoin säilyisi. Eli tälläisenkö tulevaisuuden haluat? Se on nimittäin täysin mahdollista eikä mitään turhaa pelottelua.

Kaiken lisäksi AMOC:n pysähtyminen tuhoaisi Amazonin sademetsän, jota ei turhaan sanota maapallon keuhkoiksi. AMOC säätelee trooppisten sadevyöhykkeiden sijainttia ja jos AMOC pysähtyy se siirtää sateet etelämmäksi. Sen seurauksena Amazonin sademetsä kuivuu ja kuolee pystyyn. Kun kuivuus ja nouseet lämpötilat jatkuvat Amazonin nykyään tiheä sademetsä muuttuu savanniksi mistä seuraa valtavan hiilimäärän vapautuminen ilmakehään. Ja se taas lämmittää sitten ilmastoa entisestään.

Me ihmiset olemme saaneet aikaan sellaisen sotkun, että sen kseurauksien kutsuminen katastrofiksi on suorastaan vähättelyä. Ja sittn nämä päästään sairaat denialistit oikein tahallaan yrittävät pahentaa tilannetta :-P

T. miksuh

• Anonyymi00156
        Anonyymi00155 kirjoitti:

Kaiken lisäksi AMOC:n pysähtyminen tuhoaisi Amazonin sademetsän, jota ei turhaan sanota maapallon keuhkoiksi. AMOC säätelee trooppisten sadevyöhykkeiden sijainttia ja jos AMOC pysähtyy se siirtää sateet etelämmäksi. Sen seurauksena Amazonin sademetsä kuivuu ja kuolee pystyyn. Kun kuivuus ja nouseet lämpötilat jatkuvat Amazonin nykyään tiheä sademetsä muuttuu savanniksi mistä seuraa valtavan hiilimäärän vapautuminen ilmakehään. Ja se taas lämmittää sitten ilmastoa entisestään.

Me ihmiset olemme saaneet aikaan sellaisen sotkun, että sen kseurauksien kutsuminen katastrofiksi on suorastaan vähättelyä. Ja sittn nämä päästään sairaat denialistit oikein tahallaan yrittävät pahentaa tilannetta :-P

T. miksuh

Tarkennuksena se, että Amazonin sademetsää ei pidä pitää maapallon keuhkoina sen takia, että se tuottaisi meidän happemme. Se kyllä tuottaa sitä paljon, mutta se myös kuluttaa suurimman osan hapesta mitä se tuottaa. Suurin osa maapallon hapesta on itseasiassa merien planktonin tuottamaa. Se mitä 'amazon tekee on se, että se sitoo valtavan määrän hiiltä mikä on tärkeässä osassa maapallon ilmston säätelyä. Amazonin tuhoutuminen AMOC:n pysähtyessä pahentaisi siis merkittävästi maapallon kuumenemista entisestään.

T. miksuh

• Anonyymi00157
        Anonyymi00155 kirjoitti:

T. miksuh

Valitettavasti näyttää kokoajan enemmän siltä, että ihmiskunta on tekemässä itsemurhaa...

T. miksuh

• Anonyymi00158
        Anonyymi00157 kirjoitti:

Valitettavasti näyttää kokoajan enemmän siltä, että ihmiskunta on tekemässä itsemurhaa...

T. miksuh

Suomalaiset veronmaksajat kyllä pelastavat maailman

• Anonyymi00159
        Anonyymi00156 kirjoitti:

Tarkennuksena se, että Amazonin sademetsää ei pidä pitää maapallon keuhkoina sen takia, että se tuottaisi meidän happemme. Se kyllä tuottaa sitä paljon, mutta se myös kuluttaa suurimman osan hapesta mitä se tuottaa. Suurin osa maapallon hapesta on itseasiassa merien planktonin tuottamaa. Se mitä 'amazon tekee on se, että se sitoo valtavan määrän hiiltä mikä on tärkeässä osassa maapallon ilmston säätelyä. Amazonin tuhoutuminen AMOC:n pysähtyessä pahentaisi siis merkittävästi maapallon kuumenemista entisestään.

T. miksuh

Amatzonin sademetsät on raivattu soijan tuotantoon vegaaneille

• Anonyymi00160
        Anonyymi00159 kirjoitti:

Amatzonin sademetsät on raivattu soijan tuotantoon vegaaneille

Ja Bullshit!! Ei todellakaan pidä paikkaansa. Ylivoimaisesti suurin osa kaikesta Amazonin sademetsän hakatusta sademetsäalueesta on raivattu lihakarjan kasvatuksen tieltä. Noin 75 - 80 prosenttia kaikesta tuhotusta ja raivatusta Amazonin sademetsän alueesta on muutettu lihakarjan laitumiksi ja lihakarjan rehun tuotantoalueiksi. Eli sun väitteesi on täyttä roskaa ja tahallista asian vääristelyä.

T. miksuh

• Anonyymi00161
        Anonyymi00160 kirjoitti:

Ja Bullshit!! Ei todellakaan pidä paikkaansa. Ylivoimaisesti suurin osa kaikesta Amazonin sademetsän hakatusta sademetsäalueesta on raivattu lihakarjan kasvatuksen tieltä. Noin 75 - 80 prosenttia kaikesta tuhotusta ja raivatusta Amazonin sademetsän alueesta on muutettu lihakarjan laitumiksi ja lihakarjan rehun tuotantoalueiksi. Eli sun väitteesi on täyttä roskaa ja tahallista asian vääristelyä.

T. miksuh

Lisäksi myös suurin osa Amazonin sademetsän raivatulla alueella kasvatetusta soijasta päätyy nimenomaan lihakarjan rehuksi alueella kasvatettavalle karjalle.

T. miksuh

• Anonyymi00162
        Anonyymi00161 kirjoitti:

Lisäksi myös suurin osa Amazonin sademetsän raivatulla alueella kasvatetusta soijasta päätyy nimenomaan lihakarjan rehuksi alueella kasvatettavalle karjalle.

T. miksuh

Ja jos lihaa ei syötäisi niin sitten samat pellot tuottavat soijaa ja muuta ruokaa ihmisille ja mikään ei muutu.

• Anonyymi00163
        Anonyymi00158 kirjoitti:

Suomalaiset veronmaksajat kyllä pelastavat maailman

Se nimenomaan on suomalaisten veronmaksajien tehtävä ja velvollisuus ihan yhtälailla kuin kaikkien muidenkin maiden veronmaksajien tehtävä ja velvollisuus, sekä myös niiden ihmisten tehtävä ja velvollisuus jotka eivät maksa veroja. se on ihan jokikisen tällä planeetalla olevn ihmisen tehtävä ja velvollisuus.

T. miksuh

• Anonyymi00164
        Anonyymi00163 kirjoitti:

Se nimenomaan on suomalaisten veronmaksajien tehtävä ja velvollisuus ihan yhtälailla kuin kaikkien muidenkin maiden veronmaksajien tehtävä ja velvollisuus, sekä myös niiden ihmisten tehtävä ja velvollisuus jotka eivät maksa veroja. se on ihan jokikisen tällä planeetalla olevn ihmisen tehtävä ja velvollisuus.

T. miksuh

Jokainen elää miten itseä huvittaa eikä kenelläkään ole mitään velvollisuutta tehdä kuten muut tekevät. Jokainen päättää missä asuu, mitä syö, mitä ostaa, kuinka paljon matkustaa ulkomailla, kuinka paljon autoilee jne. On ihan ok muuttaa keskelle korpea asumaan isoon öljylämmitteiseen ok-taloon ja kaikkialle pitää kulkea autolla (yleensä bensa-autolla), koska lähin kauppakin on kymmenien kilometrien päässä. Ja saa ihan rauhassa syödä lihaa vaikka jotkut ituhipit siitä ruikuttaakin.

Eikä kenenkään tarvitse ikinä selittää omia valintoja sanallakaan. Omat asiat ei kuulu muille pätkänkään vertaa joten muut voi pitää turpansa tukossa minun asioista.

• Anonyymi00165
        Anonyymi00162 kirjoitti:

Ja jos lihaa ei syötäisi niin sitten samat pellot tuottavat soijaa ja muuta ruokaa ihmisille ja mikään ei muutu.

Et vissiin osaa lukea? 75 - 80 prosenttia Amazonin tuhotusta ja hakatausta sademetsäalueesta on raivattu nimenomaan lihakarjan kasvattamisen tieltä. Sitä ei siis ole raivattu muuten vaan vaan nimenomaan sen lihakarjan kasvattamisen tieltä.

T. miksuh

• Anonyymi00166
        Anonyymi00165 kirjoitti:

Et vissiin osaa lukea? 75 - 80 prosenttia Amazonin tuhotusta ja hakatausta sademetsäalueesta on raivattu nimenomaan lihakarjan kasvattamisen tieltä. Sitä ei siis ole raivattu muuten vaan vaan nimenomaan sen lihakarjan kasvattamisen tieltä.

T. miksuh

Ja jos ihmiset vaihtaisi kasvisruokaan niin sitten pitäisi tuottaa enemmän kasviksia, joten rehun tuotanto vain vaihtuisi ihmisten syömien kasvisten tuotantoon ja samat pellot ovat käytössä edelleen.

• Anonyymi00167
        Anonyymi00166 kirjoitti:

Ja jos ihmiset vaihtaisi kasvisruokaan niin sitten pitäisi tuottaa enemmän kasviksia, joten rehun tuotanto vain vaihtuisi ihmisten syömien kasvisten tuotantoon ja samat pellot ovat käytössä edelleen.

Itse asiassa kasvisruokaan siirtyminen tarkoittaisi, että kasvisten tuotanto suoraan ihmisten käyttöön pitäisi moninkertaistaa, joten käytännössä mikään ei muuttuisi. Ne pellot jotka nyt tuottavat rehua vain tuottaisi ruokaa ihmisille.

• Anonyymi00168
        Anonyymi00167 kirjoitti:

Itse asiassa kasvisruokaan siirtyminen tarkoittaisi, että kasvisten tuotanto suoraan ihmisten käyttöön pitäisi moninkertaistaa, joten käytännössä mikään ei muuttuisi. Ne pellot jotka nyt tuottavat rehua vain tuottaisi ruokaa ihmisille.

Ja todellisuudessa vaikka idiootit vegaanit kuinka rääkyvät niin ihminen tarvitsee terveelliseen elämään aina eläinkunnan tuotteita. Jotkin vidun pillerit ei korvaa eläintuotteita.

• Anonyymi00169
        Anonyymi00154 kirjoitti:

"Koeta nyt tajuta, että se kylmeneminen ja lämpiäminen liittyvät toisiinsa. Kun ihminen lämmittää ilmastoa Grönlannin mannerjää sulaa lämmön takia ja samalla myös meriveden lämpötila nousee."

Tutkitusti todistettu että Grönlannin jäätikköä sulattaa lisääntynyt auringonpaiste pilviverhon vähenemisen aiheuttamana. Lämpö ei jäätä sulata jos jäätiköllä ilman lämpötila on kokoajan pakkasen puolella. Mutta suora auringon lämpösäteily sulattaa jäätä pinnasta ja nostaa jään päällä lämpötilan plussan puolelle paikallisesti.

• Anonyymi00150

Päivän sana on AMOC. On niin viisas olo kun kertoo Ilta-lehden kirjoituksia ja uskoo heti mitä siellä sanotaan. AMOC kaikille.
      Katsotaan parin vuoden päästä minnepäin
      tuuli puhaltaa :-)

• Anonyymi00153

Käsitteet AMOK, termohaliinikierto yms. ovat kyllä ihan arvostettujen tieteentekijöiden ja tutkijoiden arkisia termejä ja luettavissa tuhansilta ja taas tuhansilta alojen kirjojen sivuiltakin. Ei kun hankkimaan tietoa.

• Anonyymi00193
        Anonyymi00153 kirjoitti:

Käsitteet AMOK, termohaliinikierto yms. ovat kyllä ihan arvostettujen tieteentekijöiden ja tutkijoiden arkisia termejä ja luettavissa tuhansilta ja taas tuhansilta alojen kirjojen sivuiltakin. Ei kun hankkimaan tietoa.

Nyt et tahallaankaan halunnut ymmärtää kirjoitusta.
        Kun on luvattu yli 40 vuotta lämpöisiä talvia ja yhtäkkiä tosi kylmiä talvia Suomeen -50 astetta pakkasta, niin jotakin tutkimuksessa on pielessä kun näin äkkiä ennusteet muuttuu, vaikka "eilen" ennustettiin lämpöisiä. Oliko edelleisen ennusteen tehneet tiedemiehet väärässä? Oliko?
        Jompikumpi on väärässä väkisinkin. Ja jos joku ei nää näissä ennusteissa ristiriitaa niin on kumma juttu.

• Anonyymi00170

Niin, kyllähän tästä meneillään olevasta ilmastokriisistä on tiedetty jo yli puolivuosisataa ja aikaisemminkin, 1985 Garl Sagan antoi tiedekuntien puolesta vakavan selonteon Usan kongressin edustajien läsnäollessa koko maailmalle, että jollei pikaisiin toimiin ryhdytä heti, niin jälkipolville se on sitten jo myöhäistä.

Tässä nyt ollaan, ja erittäin myöhässä. Se eskalaatio ja ilmastonmuutoksen kiihtyminen jonka ihmiskunta on toimillaan saanut aikaan tapahtuu jo, sitä ei voi pysäyttää, se ei toimi vipua vetämällä vaikka kaikki tehtaat nyt suljettaisiin ja muutettaisiin luoliin asumaan ilman teknologiaa ja saastuttamista. Me olemme yksinkertaisesti hävinneet tämän pelin ja kyse on vain siitä, kuinka pahaksi tämä muutos menee ja tuleeko se lopulta tekemään tämän pallon laajalti elinkelvottomaksi (ainakin joksikin aikaa). Täytyy muistaa, tämä pallo elää ja käy läpi vaiheita jokatapauksessa.

Se mitä usein ei ymmärretä, niin kaikki se saaste jota ihmiskunta tuonne ilmakehään puskee kaasuina, jää myös sinne. Meidän ilmakehä on kuin kupoli jonka sisällä me olemme. Ne kaasut siellä saavat sitten aikaan esim. sen, että lämpösäteily ei pääse kimpoamaan takaisin avaruuteen vaan luomme itsellemme ikäänkuin mikroaaltouunin. Mukaan sitten kaikki luonnon kuormitus, jätteiden viljely meriin, ylikulutus jne. niin tässä sitä ollaan.

Se ei auta pätkän vertaa, että nyt menet vaihtamaan pikaisesti lainalla sähköautoon ja otat osaa "earth hour" hetkeen sammuttaen kerran vuodessa kämpästä valot ja laitteet tunniksi. Nämä humpuuki some-ajan villitys toimet ovat pisara meressä joilla lähinnä kerätään sosiaalipisteitä ja huomiota. Jotkin valtiot ovat kyllä jonkin verran tehneet asian eteen perustamalla aurinkokenno voimaloita ja tuulivoimaloita, mutta kuten sanottu, ihmiskunta on pahasti myöhässä ja jäljessä toimiensa kanssa. Hävitty peli kuten sanottu. Toki toimillamme voimme vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen, mutta tämä meneillään oleva muutos, se tapahtuu jo ja sitä ei voi paeta eikä kiistää.

• Anonyymi00176

Kriisi sulla on housuissas......

• Anonyymi00172

Saimaankanavalla on sulut auki. itämeri saa raikasta juomavettä.

• Anonyymi00173

Järvisuomi on kohta kuiva kuin beduiinin sandaali.

• Anonyymi00174

Pielisestä tulossa hiekkamonttu?

• Anonyymi00175

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

• Anonyymi00184

Meikäläinen ei ole tehnyt, eikä tule tekemään mitään muutoksia elämääni.
      Ajan vanhalla diesel-pakullani mökille niin kauan kuin löpöä myydään ja jaksan kotteroa kunnostella.
      Miksikö, no siksi koska se on kaikista ekologisin vaihtoehto.
      Jos joku luulee että vaihtamalla sähköautoon maailma pelastuisi niin puhuu paskaa.
      Vanhan diesel-pakun ylläpidosta ja käytöstä aiheutuvat saasteet ovat kärpäsen paska siihen nähden mitä kuluu sähköauton valmistukseen.
      Nykymenolla tämä planeetta tuhoutuu itsestään melko nopeasti, siinä ei enää meikäläisen dieselinkäryt tunnu missään!
      Ilmasti-ideologit eivät näe metsää puilta saati nenäänsä pidemmälle.
      Iso Kone on käynnistynyt eikä sitä ohjaa enää kukaan. Minulla riittää konsteja elättää itseni ja läheiseni, toisin käy ituhipin.
      Kirjoja kun ei voi syödä, eikä oikeassa olemisella täytä vatsaa.
      Hyvää loppuelämää ituhipeille ja ideologeille!

• Anonyymi00186

Ekologisempaa olisi jättää ne mökillemenot mutta ei, eihän sinun pidä mistään luopua, eihän...

• Anonyymi00187
        Anonyymi00186 kirjoitti:

Ekologisempaa olisi jättää ne mökillemenot mutta ei, eihän sinun pidä mistään luopua, eihän...

Tai ehkä olisi parempi muuttaa pysyvästi mökille ja hylätä kaupunkiasuminen kokonaan. Turha asua jossain suuressa kaupungissa eli ylihintaisessa betonihelvetissä.

• Anonyymi00188

"Kirjoja kun ei voi syödä, eikä oikeassa olemisella täytä vatsaa.
        Hyvää loppuelämää ituhipeille ja ideologeille!"

Miksi ihmisen pitää oikein alleviivata sitä, että hn on tietämätön moukka?
        Olen itse lukenut paljon koko elämäni ja suuri osa lukemastani on ollut tietopohjaista, kuten enemmän tai vähemmän populaaria tiedekirjallisuutta. Oliskohan omistamissani kirjoissa kymppitonni kiinni, mikä ei ole paljoa. Jollain menee sama summa kurkusta alas muutamassa vuodessa. Mitä toimeentuloon tulee, eläkkeeni on yli suomalaisten mediaanipalkan luonnonsuojeluaaatteen kannattamisesta huolimatta.

• Anonyymi00189
        Anonyymi00188 kirjoitti:

"Kirjoja kun ei voi syödä, eikä oikeassa olemisella täytä vatsaa.
        Hyvää loppuelämää ituhipeille ja ideologeille!"

Miksi ihmisen pitää oikein alleviivata sitä, että hn on tietämätön moukka?
        Olen itse lukenut paljon koko elämäni ja suuri osa lukemastani on ollut tietopohjaista, kuten enemmän tai vähemmän populaaria tiedekirjallisuutta. Oliskohan omistamissani kirjoissa kymppitonni kiinni, mikä ei ole paljoa. Jollain menee sama summa kurkusta alas muutamassa vuodessa. Mitä toimeentuloon tulee, eläkkeeni on yli suomalaisten mediaanipalkan luonnonsuojeluaaatteen kannattamisesta huolimatta.

Ja toiset taas lukevat kymmeniä kirjoja vuodessa maksamatta niistä mitään. Joten tuo kirjojen ostamisella kehuminenkin on naurettavan typerää. Vielä vähemmän rahaa olisi mennyt kirjoihin, jos olisi hakenut kaikki kirjansa kirjastosta.

• Anonyymi00194
        Anonyymi00189 kirjoitti:

Ja toiset taas lukevat kymmeniä kirjoja vuodessa maksamatta niistä mitään. Joten tuo kirjojen ostamisella kehuminenkin on naurettavan typerää. Vielä vähemmän rahaa olisi mennyt kirjoihin, jos olisi hakenut kaikki kirjansa kirjastosta.

Kuka on kehunut kirjojen ostamisella? Itse luen yhä reippaasti yli 70- vuotiaana sellaiset 70- 90 kirjastokirjaa vuosittain, vähän uutisotsikoita ym. siihen lisukkeeksi ja myös oman pienen kotikirjaston ehkä 1000 kirjan pariinkin tulee palattua kun saa muusta lukemisesta kimmokkeen kerrata asioita.
        Kun maksan eläkeläisenä veroja sellaiset 15000 € vuodessa niin koen että olen oikeutettu hyödyntämään kirjastoa ilman suurempia omantunnontuskia.

• Anonyymi00195
        Anonyymi00194 kirjoitti:

Kuka on kehunut kirjojen ostamisella? Itse luen yhä reippaasti yli 70- vuotiaana sellaiset 70- 90 kirjastokirjaa vuosittain, vähän uutisotsikoita ym. siihen lisukkeeksi ja myös oman pienen kotikirjaston ehkä 1000 kirjan pariinkin tulee palattua kun saa muusta lukemisesta kimmokkeen kerrata asioita.
        Kun maksan eläkeläisenä veroja sellaiset 15000 € vuodessa niin koen että olen oikeutettu hyödyntämään kirjastoa ilman suurempia omantunnontuskia.

Useimmilla ei ole tilaa edes 50 kirjalle, saati sitten 1000 kirjalle. Tuon väittäminen "pieneksi kotikirjastoksi" on naurettavan typerää kehuskelua. Ja jos itse joskus harvoin ostan kirjan niin sen lukemisen jälkeen annan sen muille luettavaksi. Usein ihan vien lukemani kirjat kierrätyskeskukseen.

En keräile mitään, en myöskään kirjoja. Kun kirja on luettu niin turha sitä on enää pitää tilaa viemässä. Samoin jos en käytä jotain tavaraa yli vuoteen niin se joko myydään tai heitetään roskikseen. Muistankin pari vuotta sitten kun innostuin minimalismista niin heivasin noin 60% tavaroistani suoraan roskikseen ja samassa yhteydessä heitin roskikseen kymmeniä kirjoja.

Useimpien kirjakokoelma on noin 20 kirjaa, jos edes sitä.

• Anonyymi00196
        Anonyymi00195 kirjoitti:

Useimmilla ei ole tilaa edes 50 kirjalle, saati sitten 1000 kirjalle. Tuon väittäminen "pieneksi kotikirjastoksi" on naurettavan typerää kehuskelua. Ja jos itse joskus harvoin ostan kirjan niin sen lukemisen jälkeen annan sen muille luettavaksi. Usein ihan vien lukemani kirjat kierrätyskeskukseen.

En keräile mitään, en myöskään kirjoja. Kun kirja on luettu niin turha sitä on enää pitää tilaa viemässä. Samoin jos en käytä jotain tavaraa yli vuoteen niin se joko myydään tai heitetään roskikseen. Muistankin pari vuotta sitten kun innostuin minimalismista niin heivasin noin 60% tavaroistani suoraan roskikseen ja samassa yhteydessä heitin roskikseen kymmeniä kirjoja.

Lisään... Ja tietenkin nykyaikana monilla ei ole kotona yhtäkään fyysistä kirjaa. Kirjoja voidaan lukea ja kuunnella, mutta fyysisiä kirjoja ei omisteta.

• Anonyymi00197
        Anonyymi00187 kirjoitti:

Tai ehkä olisi parempi muuttaa pysyvästi mökille ja hylätä kaupunkiasuminen kokonaan. Turha asua jossain suuressa kaupungissa eli ylihintaisessa betonihelvetissä.

Sieltä muutettiin jo pois, kuten näistä kommenteista täältä huomaat niin betonin katselu on tehnyt jo tehtävänsä eräille. Mökkeily on supisuomalaisinta elämää mitä vaan voi olla ja siitä emme luovu.

• Anonyymi00199
        Anonyymi00195 kirjoitti:

Kerrot toki tosiasioita eli esim. sen että suomalaiset lukevat erittäin vähän varsinkin tieteellis- historiallista kirjallisuutta, ei mitään uutta tietoa minullekaan tuo. Minulle se noin tuhannen kirjan pieni kotikirjasto on tavallaan osa minua, siihen ovat valikoituneet eniten arvostamani kirjat, eei hävetä mainita että siellä on useita kirjoja sellaisista hyvin mielenkiintoisista henkilöistä kuin esim. Lenin, Hitler, Mao, Castro, Dareios jne. jne. Löytyypä sieltä myös (luettuina) raamattu ja koraani ja vaikkapa Darwinin tuotanto.
        Kirjani edustavat murto- osaa kaikesta lukemastani ja olen huomannut miten juuri minua kiinnostava kirjallisuus ainakin painettuin akirjoina on kaiken aikaa vähentynyt ja useimmissa kirjakaupoissa kaikki oheiskrääsä muodostaa suurimman osan tarjonnasta ja esim. historiankirjaosasto on enää enimmilläänkin pieni nurkkaus jossain kaupan perällä.
        Entä mitä on seurannut mitättömästä kirjojen ja - äänikirjojenkin lukemisesta, syvä tietämättömyys, olematon yleistieto, ei sen kummempaa...

• Anonyymi00200
        Anonyymi00199 kirjoitti:

Kerrot toki tosiasioita eli esim. sen että suomalaiset lukevat erittäin vähän varsinkin tieteellis- historiallista kirjallisuutta, ei mitään uutta tietoa minullekaan tuo. Minulle se noin tuhannen kirjan pieni kotikirjasto on tavallaan osa minua, siihen ovat valikoituneet eniten arvostamani kirjat, eei hävetä mainita että siellä on useita kirjoja sellaisista hyvin mielenkiintoisista henkilöistä kuin esim. Lenin, Hitler, Mao, Castro, Dareios jne. jne. Löytyypä sieltä myös (luettuina) raamattu ja koraani ja vaikkapa Darwinin tuotanto.
        Kirjani edustavat murto- osaa kaikesta lukemastani ja olen huomannut miten juuri minua kiinnostava kirjallisuus ainakin painettuin akirjoina on kaiken aikaa vähentynyt ja useimmissa kirjakaupoissa kaikki oheiskrääsä muodostaa suurimman osan tarjonnasta ja esim. historiankirjaosasto on enää enimmilläänkin pieni nurkkaus jossain kaupan perällä.
        Entä mitä on seurannut mitättömästä kirjojen ja - äänikirjojenkin lukemisesta, syvä tietämättömyys, olematon yleistieto, ei sen kummempaa...

Edelleenkin tekstisi on typerää kehuskelua ja tuhat kirjaa ei ole todellakaan pieni kotikirjasto ja tiedät taatusti olevasi paskaa jauhava kehuskelija.

Ylipäätään et edes vastannut tekstiini vaan jatkoit naurettavan typerää paskatekstiäsi. Kirjojen määrä kotona ei kerro mitään siitä kuinka paljon kirjoja lukee. Tuollainen 1000 kirjan kokoelmakin kertoo enemmän siitä, että olet hamstraaja. Useimmat ahkerasti kirjoja lukevat antavat kirjat pois lukemisen jälkeen.

Ja turha noita kirjoja on säästellä jälkipolvillekaan, jotka kuitenkin heivaavat kaikki kirjasi kuolemasi jälkeen roskikseen.

Edelleenkin monet lukevat jatkuvasti kirjoja, mutta eivät kerää kirjoja. Kirjojen lukeminen ja niiden keräily on kaksi eri asiaa.

Ja kuten todettua, itse en keräile yhtään mitään, en myöskään kirjoja. Kun olen lukenut kirjan niin sitä on turha pitää tilaa viemässä vaan se annetaan pois.

• Anonyymi00201
        Anonyymi00199 kirjoitti:

"Minulle se noin tuhannen kirjan pieni kotikirjasto"

Tämä on lauseena suorastaan idiotismin huippu ja olet selvästi kerskaileva harhainen eliittipaskiainen, jonka mielipiteet voi lähinnä vetää vessasta alas. Suuri osa suomalaisista asuu pienissä asunnoissa eikä tuollaiseen "pieneen kotikirjastoon" ole tilaa. Kirjojen pitää mahtua yleensä yhdelle noin metrin levyiselle hyllylle.

• Anonyymi00203
        Anonyymi00194 kirjoitti:

"Kun maksan eläkeläisenä veroja sellaiset 15000 € vuodessa niin koen että olen oikeutettu hyödyntämään kirjastoa ilman suurempia omantunnontuskia."

Kaikki on oikeutettu hyödyntämään kirjastoa ilman mitään omantunnontuskia täysin riippumatta elämäntilanteesta, tulotasosta ja varallisuudesta. Vaikka olisi miljonääri niin voi ihan rauhassa käyttää kirjastoa. Itse asiassa voi olla rikas ja silti lukea kaikki kirjansa kirjastosta eikä ikinä käytä euroakaan kirjoihin.

Kannattaa muistaa, että kirjailijat saavat kirjastossa lainatuista kirjoistakin lainauspalkkion jokaisesta lainauksesta.

• Anonyymi00214
        Anonyymi00199 kirjoitti:

Ootko lukenut Samuli Paulaharjun Ruijan suomalaisia? Noin 550 sivua. Luin sen ja oli melkoinen historian kirja.

• Anonyymi00185
    • Anonyymi00190

Järvien pinnat on alhaalla, mitä sitten?
      Voitko tehdä asialle jotain? No et. Asialle varmaan tulee ratkaisu kun alkaa sateet. On niitä kuivia ja sateisia ilmoja ollut ennenkin. Loppujen lopuksi tilanne on tähänasti tasoittunut aina, ja mikä laki sanoo että asioiden pitää aina pysyä samana. Säät vaihtelee ja tulee aina vaihtelemaan.
      Ennustettiin lämpöisiä talvia Suomeen yli 40 vuotta, mutta nyt ennnustetaan -50 pakkasia. Tilanne muuttuu ennusteissakin niin varmaan ilmasto ja säät muuttuu. Nykyinen ja entinenkin elämäntapa tuhoaa maapallon se on varma, ja tänäpäivänä syntyvät lapset saattaa nähdä oikeita katastrofeja ja ne ei välttämättä liity ilmastoon. Supertulivuorien purkaukset, maanjäristykset, mannerlaattojen ja merenpohjien liikehdinnät (halkeamat joista jotkut uutisoi), pakolaisvirrat ja sen aiheuttamat terroriteot voivat olla ilmastoa paljon tuhoisampia.

• Anonyymi00191

Vedet oli alempana kuin koskaan mitä muistan, tietää hyviä muikkusaaliita, yleensä jos on vesi alhaalla ja lämmin kesä olen saanut muikkuja hyvin syvänteistä. Järvi oli vielä jäässä osittain etelä-savossa mut uimaan pääsi saunasta kun oli sopivasti sulanut uimapaikan kohdalta.

• Anonyymi00198

Jos juomavesikin loppumassa ja järvet kuihtumassa niin rajat kiini ja kunnolla ei tänne tarvita enään yhtään lisää makoilijoita sillä ilmastomme ei kestä liikakansoitusta.

• Anonyymi00202

Öh... Mitä se rajojen kiinni laittaminen muka auttaa??? Ilmastonmuutos on globaali ja koko maapalla koskeva. Eli ei kyse ole vain meidän suomalaisten ilmastostamme vaan koko maapallon ilmatosta. Mitä ihmettä siinä muka rajojen sulkeminen sillon auttaa? Sitäpaitsi koko ajatus on vaarallinen sikälikin, että mitäs jos täällä meillä suomessa elinolot tosiaan käy mahdottomiksi AMOC:n pysähtymisen takia? Onko yhtään käynyt mielessä, että meiltä voidaan sulkea rajat muuaalle pääsemisen esteeksi? Se mitä me teemme on sellasta mitä muutkin voi tehdä meille.

• Anonyymi00204
        Anonyymi00202 kirjoitti:

Öh... Mitä se rajojen kiinni laittaminen muka auttaa??? Ilmastonmuutos on globaali ja koko maapalla koskeva. Eli ei kyse ole vain meidän suomalaisten ilmastostamme vaan koko maapallon ilmatosta. Mitä ihmettä siinä muka rajojen sulkeminen sillon auttaa? Sitäpaitsi koko ajatus on vaarallinen sikälikin, että mitäs jos täällä meillä suomessa elinolot tosiaan käy mahdottomiksi AMOC:n pysähtymisen takia? Onko yhtään käynyt mielessä, että meiltä voidaan sulkea rajat muuaalle pääsemisen esteeksi? Se mitä me teemme on sellasta mitä muutkin voi tehdä meille.

Kun maahanmuuttajat tulevat etelästä niin he samalla lisäävät saastuttamistaan moninkertaisesti. Joten maahanmuuton kannattajat eivät todellisuudessa piittaa ilmastonmuutoksen torjunnasta pätkänkään vertaa.

Pikemminkin meidän pitäisi potkaista etelästä tulleet takaisin kotimaihinsa.

• Anonyymi00206
        Anonyymi00202 kirjoitti:

Öh- ei ymmärrä laajasta katsontakannasta yhtään mitään vaan vouhottaa punasta vasemmistolaista vähä no sanotaa siistimmin pikkuälyä.

• Anonyymi00209
        Anonyymi00202 kirjoitti:

Afrikasta ja lähi-idästä jne.. tänne muuttavat saastuttaa Suomessa ja Euroopassa kymmeniä kertoja enemmän täällä, kuin kotomaassaan ja heitä on sitäpaitsi muutenkin liikaa, väkivalta ja terrorismi on lisääntynyyt ja lisääntyy edelleen. Eurooppa pn maailman tiheimmin asuttu maanosa, tänne ei pidä ottaa yhtään ihmistä enää. Eurooppalaiset lisääntyy kokoajan vähemmän ja vähemmän mikä on ilmaston kannaltaa hyvä asia kun taas pakolaiset sikiää lisää kokoajan. Sivistyneet kansat eivät lisäänny mikä on sinänsä haitallista, kun taas pakolaiset lisääntyy räjähdysmäisesti. Onneksi täällä maaseudulla tämä ongelma ei ole niin suuri kuin suuremmissa kaupungeissa. Ilmakin täällä on parempaa ja luonto terveempää. Tavallaan on parempi että kehä-3 pitää sisällään "vieraansa",
        Ja mikä hienointa suomalainen kesämökkikulttuuri on säilynyt ja toivottavasti säilyykin vain suomalaisilla, vesiemme äärellä. Kesämökki kun vaatii työtä ja se ei ole ihan halpaakaan pitää sitä yllä sukupolvesta toiseen. Siellä voi nauttia puhtaasta luonnosta ja veneillä ja retkeillä. Saunoimme 3 tuntia lauantaina kun menimme mökille ekakertaa tänävuonna jäiden sulattua. Sitä ei tee kuin suomalaiset.

• Anonyymi00224
        Anonyymi00204 kirjoitti:

Kun maahanmuuttajat tulevat etelästä niin he samalla lisäävät saastuttamistaan moninkertaisesti. Joten maahanmuuton kannattajat eivät todellisuudessa piittaa ilmastonmuutoksen torjunnasta pätkänkään vertaa.

Pikemminkin meidän pitäisi potkaista etelästä tulleet takaisin kotimaihinsa.

Joo, kyllä järvi- Suomessa vesien pinnat nousevat kun potkaistaan etelästä tulevat pois. Jääkööt etelänmatkalaisetkin sinne etelään kun sinne niin ovat halunneet...

• Anonyymi00205

Järvi Suomi kuivuu näiden hallitus idioottien vuoksi.saimaasta on juoksutettu Venäjälle tarkoituksellisesti yhdeksän biljoonaa litraa liikaa vettä.eikä ole huomioitu sitä seikkaa ollenkaan.että on poikkeukselliset olosuhteet.liian vähän satanut.meillä ei ole velvollisuutta pitää ryssän vesivoimalaitos käynnissä.kun vettä ei ole muutenkaan.sehän kuivattaa koko saimaan.4400 km on Saimaan pintaala×2m alennusta.tekee 8750 miljardia litraa.se on valtava määrä vettä.nämä hallitus idiootit eivät tee mitään.pitävät vaan tulpan auki laatokkaan.sitten valehtelevat kansalle.että kaikki on kuivuuden syytä.osittain onkin.mutta silloin täytyisi ymmärtää laittaa hanat kiinni.ja lopettaa juoksuttaminen.vai odotatteko .että Saimaan pohja näkyy.ennenkuin tulee järki päähän.eihän ryssäkään noudata mitään sopimuksia missään asiassa.tällaiset sopimukset.missä ei ole otettu luonnon olosuhteita kuivuuden suhteen huomioon.ovat aikansa eläneitä.niitä ei tarvitse noudattaa.lopettakaa juoksutus heti ja Suomen kansalle valehteleminen.tiedetää kyllä.miten asiat ovat piste

• Anonyymi00208

Suomi EI juoksuta vettä ryssän vesivoimaloiden takia vaan omien kahden Vuoksessa olevan vesivoimalansa takia, valitettavasti juoksutusta ei voi tehdä muuten kuin antamalla veden juosta voimaloiden jälkeen Venäjän puolelle ja siellä vielä kahteen pienehköön voimalaan.
        Tietysti myös Saimaan vettä on juoksutettava jos vesivoimasta sähköä halutaan tehdä...
        Saimaan pohja ei tule vesivoiman käytön seurauksdena näkyviin, nimittäin siellä on kyllä sentintarkat viranomaisimääräykset siitä miten alas Saimaan pinta alimmillaankaan saa laskea.
        Olisi fiksumpaa huutaa vähemmän ja tietää edes hitusen enemmän!

• Anonyymi00210
        Anonyymi00208 kirjoitti:

Suomi EI juoksuta vettä ryssän vesivoimaloiden takia vaan omien kahden Vuoksessa olevan vesivoimalansa takia, valitettavasti juoksutusta ei voi tehdä muuten kuin antamalla veden juosta voimaloiden jälkeen Venäjän puolelle ja siellä vielä kahteen pienehköön voimalaan.
        Tietysti myös Saimaan vettä on juoksutettava jos vesivoimasta sähköä halutaan tehdä...
        Saimaan pohja ei tule vesivoiman käytön seurauksdena näkyviin, nimittäin siellä on kyllä sentintarkat viranomaisimääräykset siitä miten alas Saimaan pinta alimmillaankaan saa laskea.
        Olisi fiksumpaa huutaa vähemmän ja tietää edes hitusen enemmän!

Tänäpäivänä on todella hankalaa saada aitoa faktatietoa ellei perehdy uutisiin ja tietoihin tarkasti ja pysty itse päättelemään asioita. Media suoltaa Suomessa vasemmalle kallellaan olevaa agendaansa ja etenkin vanhemmat ihmiset jotka ovat 60 vuotta luottaneet YLE:n uutisiia ja ajankohtaisiin ohjelmiin uskoo lkaiken mitä tuutista tulee, Kaikki tietenkään ei ole poliittisesti värittynyttä, mutta tietyt asia-alueet ovat. Odottaapa kun ensikeväänä tulee vaalikeskustelut, arvatkaapa mitä puolueita keskeytetään kokoajan ja joiden puheiden päälle huudetaan kun taas tiettyjen puolueiden edustajille ei kysytä hankalia kysymyksiä. Mielenkiinnolla odotan, että kysytään Lindtmanilta mihin perustuu leikkauksien haluaminen tälle vuodelle kun SDP on leikkauksia viimeiset 3 vuotta vastustaneet ja kaikkia hallituksemme päätöksiä, mikä mahtaa olla syy tähän?
        No kaikki tietää syyn, mutta voiko olla läpinäkyvämpää populismia?

• Anonyymi00211
        Anonyymi00210 kirjoitti:

Tänäpäivänä on todella hankalaa saada aitoa faktatietoa ellei perehdy uutisiin ja tietoihin tarkasti ja pysty itse päättelemään asioita. Media suoltaa Suomessa vasemmalle kallellaan olevaa agendaansa ja etenkin vanhemmat ihmiset jotka ovat 60 vuotta luottaneet YLE:n uutisiia ja ajankohtaisiin ohjelmiin uskoo lkaiken mitä tuutista tulee, Kaikki tietenkään ei ole poliittisesti värittynyttä, mutta tietyt asia-alueet ovat. Odottaapa kun ensikeväänä tulee vaalikeskustelut, arvatkaapa mitä puolueita keskeytetään kokoajan ja joiden puheiden päälle huudetaan kun taas tiettyjen puolueiden edustajille ei kysytä hankalia kysymyksiä. Mielenkiinnolla odotan, että kysytään Lindtmanilta mihin perustuu leikkauksien haluaminen tälle vuodelle kun SDP on leikkauksia viimeiset 3 vuotta vastustaneet ja kaikkia hallituksemme päätöksiä, mikä mahtaa olla syy tähän?

Oliko sinulla jotain sivun aiheeseen liittyvää asiaa vai halusitko tulla vain omaan poliittisen kantasi ilmaisemaan?
        Tänä päivänä kommenttisi edsutaa tyypillistä asiasta mitään tietämättömän jokellusta...

• Anonyymi00215
        Anonyymi00211 kirjoitti:

Oliko sinulla jotain sivun aiheeseen liittyvää asiaa vai halusitko tulla vain omaan poliittisen kantasi ilmaisemaan?
        Tänä päivänä kommenttisi edsutaa tyypillistä asiasta mitään tietämättömän jokellusta...

Tais mennä ihon alle,

• Anonyymi00218
        Anonyymi00210 kirjoitti:

Kommentoija 20.4 klo 06:10, miten kertomasi liittyy sivun aiheeseen? Mitä YLE saavuttaisi valehtelemalla järvien pinnankorkeuksia? Valehteleeko myös Ilmatieteen laitos?
        Valehteletko sinä?

• Anonyymi00223
        Anonyymi00218 kirjoitti:

Kommentoija 20.4 klo 06:10, miten kertomasi liittyy sivun aiheeseen? Mitä YLE saavuttaisi valehtelemalla järvien pinnankorkeuksia? Valehteleeko myös Ilmatieteen laitos?
        Valehteletko sinä?

Väittikö joku että olisi YLE valehdellut? Ja käsittäisin että tuossa puhutaan yleisesti uutisoinnista ja asioiden esiin tuomisesta värittynein silmin, ja näinhän se on . On tutkimuksia jotka puoltaa tuota vas. kallistusta uutisoinnissa. Löytyy netistä. Luin siitä jokin aika sitten. Ja ei siihen mitään tutkimusta tarvita, riittää kun seuraa ajankohtaisohjelmia. Täällä kyllä kommentit ei aina liity sivun aiheeseen kuten ei sinunkaan kommenttisi.

• Anonyymi00207

joka kevät tulvii. pitäisi kerätä tulvavedet talteen. ^^

• Anonyymi00212

Täälläkin ihmiset kommentoivat ja kuvittelevat, että heidän kommenteillaan on mitään merkitystä kenellekään täällä. Ei kukaan lähde muuttamaan omaa ajatustapaansa vaikka kuinka netissä vängätään vastaan.

• Anonyymi00213

Sama muuten pätee sinun kommenttiisi...

• Anonyymi00216

Aina on silti toivoa että joku vasemmistolainen herää harhoistaan.

• Anonyymi00219

Onneksi on sitä tuulivoimaa niin järvet saavat kuivuakin, juuri nyt Suomen nimellisteholtaan yht. yli 6000 MW tuulivoimalat tuottavat sähköstämme noin 2,5 %!

• Anonyymi00220

Juuri nyt? Palaatko asiaan illemmalla uudella päivityksellä.

• Anonyymi00221
        Anonyymi00220 kirjoitti:

Ei illan tuotannolla ole mitään merkitystä silloin kun tuulta ei ole. Sähköä kun pitää koko ajan tuottaa tietty määrä, eikä sitä voi merkittävässä määrin säilöä.

• Anonyymi00222
        Anonyymi00220 kirjoitti:

Se on vaan niin että niistä "juuri nyt" tilanteista on selvittävä koska sähkön tuotannon on Suomessa muutaman MW poikkeksella vastattava kulutusta. Nääs muuten menevät sikin sokin sellaiset pikkuasiat kuin jännitteet, taajuudet jne. ja kun ne eivät täsmää, peli loppuu siihen...
        Suomessa on rakennettua tuulivoimaa yli 6000 MW tehon verran mutta sen keskimääräinen vuositason teho on luokkaa 1600 MW. Suomessa on rakennettua ydinvoimatehoa noin 4500 MW verran ja sen vuotuinen keskiteho on noin 4000 MW...huomaatko mitään eroa..?
        Jonkun jossain on tuotettava se sähkö silloinkin kun tuulivoima ei tuota juuri mitään, mietipä sitä, siinäpä yhä suuempi ongelma tulevaisuudessa...

• Anonyymi00225
        Anonyymi00222 kirjoitti:

Se on vaan niin että niistä "juuri nyt" tilanteista on selvittävä koska sähkön tuotannon on Suomessa muutaman MW poikkeksella vastattava kulutusta. Nääs muuten menevät sikin sokin sellaiset pikkuasiat kuin jännitteet, taajuudet jne. ja kun ne eivät täsmää, peli loppuu siihen...
        Suomessa on rakennettua tuulivoimaa yli 6000 MW tehon verran mutta sen keskimääräinen vuositason teho on luokkaa 1600 MW. Suomessa on rakennettua ydinvoimatehoa noin 4500 MW verran ja sen vuotuinen keskiteho on noin 4000 MW...huomaatko mitään eroa..?
        Jonkun jossain on tuotettava se sähkö silloinkin kun tuulivoima ei tuota juuri mitään, mietipä sitä, siinäpä yhä suuempi ongelma tulevaisuudessa...

Rakennettua tuulivoimaa on jo lähes 10 GW. Suomen ydinvoimalat tuottavat sähköä yli 30 TWh - viime vuonna tuulivoimalat tuottivat yli 22 TWh.

• Anonyymi00226
        Anonyymi00225 kirjoitti:

Rakennettua tuulivoimaa on jo lähes 10 GW. Suomen ydinvoimalat tuottavat sähköä yli 30 TWh - viime vuonna tuulivoimalat tuottivat yli 22 TWh.

Ongelmana on vain se, että ydinvoimaloiden tuotanto on luotettavampaa kuin tuulivoimaloiden. Kun ei tuule niin silloin ei tuulivoimaloista tule sähköä vaikka tuulivoimaloita olisi kuinka paljon. Ja silti sähköä pitää saada verkkoon eikä tuulettomuudella selittely auta.

• Anonyymi00228
        Anonyymi00226 kirjoitti:

Ongelmana on vain se, että ydinvoimaloiden tuotanto on luotettavampaa kuin tuulivoimaloiden. Kun ei tuule niin silloin ei tuulivoimaloista tule sähköä vaikka tuulivoimaloita olisi kuinka paljon. Ja silti sähköä pitää saada verkkoon eikä tuulettomuudella selittely auta.

Ehkä on luotettavampaa - kunhan ydinvoimala ei vikaannu tai ole huoltotauolla, jolloin se ei tuota viikkoihin tai jopa kuukausiin yhtään mitään.

Hiilen polton korvaajaksi on vain pitänyt löytää muita energiantuotantotapoja, ja tuulivoima on ollut siinä yksi keino. Suomi on jo pitkälti pystynyt irtautumaan fossiilienergiasta sähköntuotannossa.

Kukaan ei väitä ettei tuulivoima tarvitse rinnalleen säätövoimaa, joten sillä on toki puutteensa, mutta mikä olisi sinun ratkaisusi? Ydinvoimarakentaminen on erittäin kallista, monimutkaista ja aikaavievää: uutta voimalaa ei polkaista käyntiin ihan tuosta vaan edes vuosikymmenessä, kuten aiemmat hankkeet ovat osoittaneet.

• Anonyymi00229
        Anonyymi00228 kirjoitti:

Ehkä on luotettavampaa - kunhan ydinvoimala ei vikaannu tai ole huoltotauolla, jolloin se ei tuota viikkoihin tai jopa kuukausiin yhtään mitään.

Hiilen polton korvaajaksi on vain pitänyt löytää muita energiantuotantotapoja, ja tuulivoima on ollut siinä yksi keino. Suomi on jo pitkälti pystynyt irtautumaan fossiilienergiasta sähköntuotannossa.

Kukaan ei väitä ettei tuulivoima tarvitse rinnalleen säätövoimaa, joten sillä on toki puutteensa, mutta mikä olisi sinun ratkaisusi? Ydinvoimarakentaminen on erittäin kallista, monimutkaista ja aikaavievää: uutta voimalaa ei polkaista käyntiin ihan tuosta vaan edes vuosikymmenessä, kuten aiemmat hankkeet ovat osoittaneet.

Entä mikä on SINUN ratkaisusi jatkossa yhä paheneviin tilanteisiin joissa Suomen sähköntuotanto heikkotuulisina aikoina ei enää vastaa kulutusta?
        Kovimpien talvipakkasten ajan olemme toistaiseksi selvinneet ainoastaan runsaan rsjojen yli tspahtuvan tuonnin avulla mutta silläkin ovat rajansa kun sähkönkulutus myös Ruotsissa, Norjassa ym. on kasvussa.
        Itse asiassa juuri tuulivoman voimakas lisääntyminen Suomessa on johtanut tilanteeseen ettei löydy ketään jolla olisi kiinnostusta investoida perinteisempiin voimaloihin ja niinpä ollaan siinä nurinkurisessa tilanteessa kuin missä ollaan. Jos tähän vielä rakennetaan edes puolet kaikista suunnitteilla olevista suurista datakeskuksista niin k_sessa ollaan vähätuulisten talvipakkasten aikaan...
        Ja vaikka olenkin ainakin kohtuudella sähköautoilunkin puolesta, samalla hirvittää ajatus että meillä olisi suurin osa auotista sähköllä toimivia ja maa joutuisi johonkin kriisitilanteseen ja sähköt olisivat isosta osasta maata pitkään poikki jne. Mitenkä ne ovat Ukrainassa sähköautot pelittäneet, pitäisi mennä kysymään?

• Anonyymi00230
        Anonyymi00229 kirjoitti:

Entä mikä on SINUN ratkaisusi jatkossa yhä paheneviin tilanteisiin joissa Suomen sähköntuotanto heikkotuulisina aikoina ei enää vastaa kulutusta?
        Kovimpien talvipakkasten ajan olemme toistaiseksi selvinneet ainoastaan runsaan rsjojen yli tspahtuvan tuonnin avulla mutta silläkin ovat rajansa kun sähkönkulutus myös Ruotsissa, Norjassa ym. on kasvussa.
        Itse asiassa juuri tuulivoman voimakas lisääntyminen Suomessa on johtanut tilanteeseen ettei löydy ketään jolla olisi kiinnostusta investoida perinteisempiin voimaloihin ja niinpä ollaan siinä nurinkurisessa tilanteessa kuin missä ollaan. Jos tähän vielä rakennetaan edes puolet kaikista suunnitteilla olevista suurista datakeskuksista niin k_sessa ollaan vähätuulisten talvipakkasten aikaan...
        Ja vaikka olenkin ainakin kohtuudella sähköautoilunkin puolesta, samalla hirvittää ajatus että meillä olisi suurin osa auotista sähköllä toimivia ja maa joutuisi johonkin kriisitilanteseen ja sähköt olisivat isosta osasta maata pitkään poikki jne. Mitenkä ne ovat Ukrainassa sähköautot pelittäneet, pitäisi mennä kysymään?

Mitä tarkoitat perinteisemmillä voimaloilla - hiilivoimaloitako? Eihän haluttomuus investoida niihin johdu tuulivoiman voimakkaasta kasvusta, vaan yleensäkin ilmastotoimista. "Vähemmän perinteiset" voimalat, kuten erilaiset lämpöakut tai pumppuvoimalat tulevat varmasti lisääntymään energiavarastoina ja tasaavat osaltaan tuulivoiman tuotantovaihteluita. Datakeskusten tuottama hukkalämpö pystytään hyödyntämään kaukolämpönä.

• Anonyymi00231
        Anonyymi00230 kirjoitti:

Mitä tarkoitat perinteisemmillä voimaloilla - hiilivoimaloitako? Eihän haluttomuus investoida niihin johdu tuulivoiman voimakkaasta kasvusta, vaan yleensäkin ilmastotoimista. "Vähemmän perinteiset" voimalat, kuten erilaiset lämpöakut tai pumppuvoimalat tulevat varmasti lisääntymään energiavarastoina ja tasaavat osaltaan tuulivoiman tuotantovaihteluita. Datakeskusten tuottama hukkalämpö pystytään hyödyntämään kaukolämpönä.

""Vähemmän perinteiset" voimalat, kuten erilaiset lämpöakut tai pumppuvoimalat tulevat varmasti lisääntymään"

Noilla ei ole suurempaa merkitystä. Ne harvat pumppuvoimalat joita on suunniteltu vastaa Suomen muutaman minuutin sähkön kulutusta, siis kaikki ne yhteensä. Niitä voi korkeintaan käyttää verkon tasapainottamiseen hätätilanteessa. Tuulivoiman tuotannonvaihteluiden ongelmia ei nuo lämpöakut ja pumppuvoimalat tule korjaamaan.

"Datakeskusten tuottama hukkalämpö pystytään hyödyntämään kaukolämpönä."

Datakeskukset ei tuota niin paljon lämpöä, että siitä olisi käytännössä hyötyä. Minkä lisäksi niitä rakennetaan alueille, joissa ei hukkalämmön käyttäjiä pahemmin edes ole. Itse asiassa Suomen talouden kannalta datakeskuksista on enemmän haittaa kuin hyötyä, joten pikemminkin niiden rakentaminen pitäisi kieltää tai edes rajoittaa.

• Anonyymi00232
        Anonyymi00231 kirjoitti:

""Vähemmän perinteiset" voimalat, kuten erilaiset lämpöakut tai pumppuvoimalat tulevat varmasti lisääntymään"

Noilla ei ole suurempaa merkitystä. Ne harvat pumppuvoimalat joita on suunniteltu vastaa Suomen muutaman minuutin sähkön kulutusta, siis kaikki ne yhteensä. Niitä voi korkeintaan käyttää verkon tasapainottamiseen hätätilanteessa. Tuulivoiman tuotannonvaihteluiden ongelmia ei nuo lämpöakut ja pumppuvoimalat tule korjaamaan.

Datakeskukset ei tuota niin paljon lämpöä, että siitä olisi käytännössä hyötyä. Minkä lisäksi niitä rakennetaan alueille, joissa ei hukkalämmön käyttäjiä pahemmin edes ole. Itse asiassa Suomen talouden kannalta datakeskuksista on enemmän haittaa kuin hyötyä, joten pikemminkin niiden rakentaminen pitäisi kieltää tai edes rajoittaa.

Lisään... Datakeskukset eivät nimittäin kuumenna vettä koskaan riittävän kuumaksi. Sinne menee kylmää vettä ja datakeskus lämmittää sen haaleaksi. Sellaisenaan se ei kelpaa.

• Anonyymi00233
        Anonyymi00230 kirjoitti:

Mahdollienen datakeskusten hukkalämmön hyödyntäminen lämmityksessä ei tuota sähköä, lämpöakut eivät tuota sähköä ja pumppuvoimalat Suomessa ovat karkea vitsi. Sähköstähän me nyt keskustelimme ja kylmä fakta on se, että heikkotuulisten talvipakkasten aikaan meiltä puuttuu jo nyt 2500- 3000 MW verran luotettavaa tasaiseen tuotantoon kykenevää tehoa, tämä nimittäin on se teho jota esim. talvikautena 2025- 2026 jouduttiin tuomaan rajojen yli jotta ei jouduttu sähkön säännöstelyyn...
        Nyt suunnitteilla tai rakenteilla olevista datakeskuksista vain harvat tulisivat/tulevat sellaisille paikoille että tuo lämmön hyödyntäminen isommassa mitassa olisi realismia, Seinäjoki taitaa olla poikkeus, siellä tietääkseni on sijainnissa tämä asia huomioitu.
        Kyllä se vaan niin on että tuulivoiman lisääntyminen oli merkittävänä osatekijänä johtamassa siihen että kivihiilellä/öljyllä toimivia voimaloita ei enää ole ollut taloudellisesti kannattavasti mahdollista rakentaa vaikka niitä talvipakkasilla jo aletaankin kaipailla. Ei ole mahdollista rakentaa kannattavasti em. voimalaa jos sen vuotuiset käyttötunnit jäävät muutamaan päivään tai muutamaan viikkoon.
        Siis miten ratkaisisit asian, tarvitaan jotain realisista, ei pumppuvoimakuvittelupiiperrystä tms?

• Anonyymi00234
        Anonyymi00231 kirjoitti:

Jaa. Esim. Fortum kertoo sivuillaan, että Tiedon ja Elisan datakeskuksien hukkalämpö hyödynnetään kokonaisuudessaan kaukolämpöön, yhteensä niistä saadaan vuosittain energiaa noin 20 GWh. Samoin Kirkkonummella Ericssonin palvelinkeskuksesta tullaan hyödyntämään hukkalämpöä yli 20 GWh vuodessa.

Kajaanissa tavoitteena on tulevaisuudessa tuottaa valtaosa kaukolämmöstä datakeskuksista saatavilla hukkalämmöillä.

• Anonyymi00235

Komeat tuulivoimalukemat tällä hetkellä ja pörssihinta miinuksella!

• Anonyymi00236
        Anonyymi00233 kirjoitti:

Mahdollienen datakeskusten hukkalämmön hyödyntäminen lämmityksessä ei tuota sähköä, lämpöakut eivät tuota sähköä ja pumppuvoimalat Suomessa ovat karkea vitsi. Sähköstähän me nyt keskustelimme ja kylmä fakta on se, että heikkotuulisten talvipakkasten aikaan meiltä puuttuu jo nyt 2500- 3000 MW verran luotettavaa tasaiseen tuotantoon kykenevää tehoa, tämä nimittäin on se teho jota esim. talvikautena 2025- 2026 jouduttiin tuomaan rajojen yli jotta ei jouduttu sähkön säännöstelyyn...
        Nyt suunnitteilla tai rakenteilla olevista datakeskuksista vain harvat tulisivat/tulevat sellaisille paikoille että tuo lämmön hyödyntäminen isommassa mitassa olisi realismia, Seinäjoki taitaa olla poikkeus, siellä tietääkseni on sijainnissa tämä asia huomioitu.
        Kyllä se vaan niin on että tuulivoiman lisääntyminen oli merkittävänä osatekijänä johtamassa siihen että kivihiilellä/öljyllä toimivia voimaloita ei enää ole ollut taloudellisesti kannattavasti mahdollista rakentaa vaikka niitä talvipakkasilla jo aletaankin kaipailla. Ei ole mahdollista rakentaa kannattavasti em. voimalaa jos sen vuotuiset käyttötunnit jäävät muutamaan päivään tai muutamaan viikkoon.
        Siis miten ratkaisisit asian, tarvitaan jotain realisista, ei pumppuvoimakuvittelupiiperrystä tms?

Suomessa sähkön hinta on kuitenkin Euroopan halvimpia, joten jotakin täällä tehdään oikeinkin.

• Anonyymi00237
        Anonyymi00235 kirjoitti:

Mutta hintavaihtelu on valtavaa. Lisäksi näillä hinnoilla tuulivoimayhtiöt tekevät tappiota, joten pian tuulivoimayhtiöitä menee joukoittain konkurssiin. Ruotsissa tuulivoimayritysten konkursseja onkin jo ja Suomessakin niitä tulee taatusti pian.

• Anonyymi00238
        Anonyymi00237 kirjoitti:

Mutta hintavaihtelu on valtavaa. Lisäksi näillä hinnoilla tuulivoimayhtiöt tekevät tappiota, joten pian tuulivoimayhtiöitä menee joukoittain konkurssiin. Ruotsissa tuulivoimayritysten konkursseja onkin jo ja Suomessakin niitä tulee taatusti pian.

Hirveän positiivinen asenne sinulla.

• Anonyymi00239
        Anonyymi00235 kirjoitti:

Komeat lukemat TÄLLÄ HETKELLÄ eivät auta yhtään silloin kun lukemat ovat aivan surkean pienet...

• Anonyymi00241
        Anonyymi00238 kirjoitti:

Hirveän positiivinen asenne sinulla.

Tämä on kuitenkin fakta. Jo nyt tuulivoimayhtiöt ovat pulassa ja ovat konkurssin partaalla. Ei tuulivoimalla voittoa tehdä nykyisillä hinnoilla.

• Anonyymi00227

Meille on koko ajan valehdeltu ilmastonmuutoksesta tyyliin " ilmastonmuutoksen myötä sateet suomessa lisääntyvät, tulee lämpimiä ja sateisia talvia."
      Eipä ole ollut juurikaan lunta parina viime ralvena, katolta ei ole lunta tarvinut pudottaa.
      Yleensä 1-2 kertaa on talvessa joutunut lunta katolta pudottamaan ja ennätys oli kolme kertaa.
      Viime talvi oli ennätyskylmä. eikä lämmin.

• Anonyymi00240

Mikä siis oli esim. tammi- ja helmikuun keskilämpötila ja pakkasmäärä, nehän siinä sanelevat, eivät hetkittäiset kylmyyspiikit?

• Anonyymi00242

Talvi ei kuitenkaan ole vain kaksi kuukautta. Kylmää oli kaksi kuukautta mutta mm. joulukuu ja maaliskuu olivat hyvinkin lämpimiä, ne ovat käsittääkseni kyllä talven aikaa ja niiden lämpimyyden seurauksena talvi kokonaisuudessaan ei ollut erityisen kylmä.

• Anonyymi00243

Bangkok Postin mukaan Thaimaan helleindeksi on pysynyt 42–51,9 celsiusasteessa huhtikuun alusta lähtien. Tämäkään lämpötila ei ole vielä saanut lomaliikennettä kääntymään Thaimaasta Suomeen päin vaan vieläkin porukka lentää täältä Thaimaan suuntaan lomailemaan. Paljonkohan tuota lämpöä pitäisi olla jotta kääntyisi?

• Anonyymi00244

Bangkok kuuluu maailman lämpimimpiin kaupunkeihin, joten ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Lisäksi suomalaiset menevät pitkälti rantakohteisiin kuten Phuketiin Thaimaassa, missä kuumuus ei tunnu niin paljon. Phuketissa on yleensä 5-6 astetta vähemmän lämpöä kuin Bangkokissa. Ja tietenkin noille alueille menevät haluavat, että kohteessa on vähintään 30 astetta lämmintä. Itsekin tunnen monia joiden mielestä esimerkiksi Kanariansaarilla on turhan kylmää.

• Anonyymi00245

Olen kylläkin lukenut viime päivien uutisoinneista ihan omilla nimillään esiintyneiden esim. Bangokissa lomailevien suomalaisten kommentteja joiden mukaan kämpöä on aivan liikaa ja mitään muuta ei jaksa eikä voi puuhastella kuin värjötellä varjossa ja käydä kymmenet kerrat päivässä uimassa. Kuulostaa viihtyisältä lomanvietolta kun siitä noinkin paljon pitää valittaa...

• Anonyymi00246
        Anonyymi00245 kirjoitti:

Olen kylläkin lukenut viime päivien uutisoinneista ihan omilla nimillään esiintyneiden esim. Bangokissa lomailevien suomalaisten kommentteja joiden mukaan kämpöä on aivan liikaa ja mitään muuta ei jaksa eikä voi puuhastella kuin värjötellä varjossa ja käydä kymmenet kerrat päivässä uimassa. Kuulostaa viihtyisältä lomanvietolta kun siitä noinkin paljon pitää valittaa...

Tuo on vain omaa hölmöyttä. On ihan julkisessa tiedossa, että Bangkok on maailman kuumimpia kaupunkeja ja siellä on lähes aina kuumaa. Siellä ei ole mitenkään erikoista, että on 35-40 astetta lämmintä päivällä ja siellä on näin kuumaa sekä kesällä että talvella.

• Anonyymi00247
        Anonyymi00246 kirjoitti:

Tuo on vain omaa hölmöyttä. On ihan julkisessa tiedossa, että Bangkok on maailman kuumimpia kaupunkeja ja siellä on lähes aina kuumaa. Siellä ei ole mitenkään erikoista, että on 35-40 astetta lämmintä päivällä ja siellä on näin kuumaa sekä kesällä että talvella.

Juuri niin sillä tasan tarkkaan niin hömöjä osa suomalaisistakin osaa olla...

• Anonyymi00248

Aloittaja; Ei tuossa jutussa ollut "ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos" vaan "ilmastonmuutos", lause meni näin; "Taustalla on ilmastonmuutos, erityisesti vähälumisuus". Ilmastonmuutostahan on aina ollut, esim. jollekin alueelle muodostuu satojen metrien paksuudelta jäätä sulaen kuitenkin pois.
      Saimaallahan vedenkorkeuteen vaikuttaa myös miten paljon vettä päästetään Laatokkaan.

• Anonyymi00249

Ei joka uutisjuttuun tarvitse enää erikseen kirjoittaa, että nykyinen ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttamaa - jokainen järkevä ihminen tietää sen jo muutenkin.

• Anonyymi00250

Saimaalta on vettä päästettävä reittiä tai toista pois jonnekin ihan tasan tarkkaan sama määrä kuin sitä jostakin vesistöön tulee, voimalat voivat säännöstellä pintoja jonkin verran mutta rajansa silläkin varsinkin kun viranomaiset ovat asettaneet ehdottomat ala- ja ylärajat sille missä pinnat saavat olla.
        Saimaa laski aikanaan Pohjanlahteen Raumanmereen mitä sitäkään ei juuri enää tiedetä...

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2112
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1775
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      233
      1260
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      940
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      925
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      20
      842
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      111
      751
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      698
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      696
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      679
    Aihe