Päätin tehdä imellettyä perunalooraa. Unohdin makuuhuoneesta keittiöön kävellessäni, että jauhot laitetaan perunain sekaan vasta, kun se on jäähtynyt kädenlämpöiseksi. Laitoin siis heti, kun olin kaatanut keitinveden pois ja aloin soseuttamaan.
Onko elämäni nyt lopullisesti pilalla, kun jauhot paloivat? ;( Eikö pottu enää imelly? ;(
Elämä pilalla?
36
351
Vastaukset
- friikka
En usko, tee uusi.
Itse inhoan imellettyä pottulooraa, kuin makeaa joululimppuakin.- elämä pilalla
Siis mitä et usko? Auttaako, jos lisää siirappia? Potut loppu - tein ison annoksen.
- friikka
elämä pilalla kirjoitti:
Siis mitä et usko? Auttaako, jos lisää siirappia? Potut loppu - tein ison annoksen.
Noko kysyit, ihan kysymysmerkin kanssa, onko elämä pilalla?
Kai sinä sitä tarkoitit?
Minä inhoan siirappia ja hunaja, ja, ja, ja, ja........;))
Juo siirappi pullosta ja keitä tuppipottuja päälle? Kaupasta saa hyviä potaatteja. - elämä pilalla
friikka kirjoitti:
Noko kysyit, ihan kysymysmerkin kanssa, onko elämä pilalla?
Kai sinä sitä tarkoitit?
Minä inhoan siirappia ja hunaja, ja, ja, ja, ja........;))
Juo siirappi pullosta ja keitä tuppipottuja päälle? Kaupasta saa hyviä potaatteja.Tarkoitin, että imeltyykö silti, vaikka jauhot paloivat? Jos imeltyy, elämä ei ole pilalla, muuten on.
- friikka
elämä pilalla kirjoitti:
Tarkoitin, että imeltyykö silti, vaikka jauhot paloivat? Jos imeltyy, elämä ei ole pilalla, muuten on.
Voihan että, ei ole kaivossa vettä.
Miksi minä tekisin imellysloovaa, jos en siitä itse tykkää. Ei tykkää mieskään.
Voithan kokeilla, laita vaikka perunajauhoja?
Potuista tein viimeksi piirakoita, pottumuusitaikinaa alle ja päälle mannapuuroa. Joku ihmenimi niilläkin on. - elämä pilalla
friikka kirjoitti:
Voihan että, ei ole kaivossa vettä.
Miksi minä tekisin imellysloovaa, jos en siitä itse tykkää. Ei tykkää mieskään.
Voithan kokeilla, laita vaikka perunajauhoja?
Potuista tein viimeksi piirakoita, pottumuusitaikinaa alle ja päälle mannapuuroa. Joku ihmenimi niilläkin on.Vatruska?
- friikka
elämä pilalla kirjoitti:
Vatruska?
Taitaapa olla juuri vatruska.
Hyviä olivat, meinasi mennä kieli mukana.
- meeriamanda
Valmista vaikka perunarieskoja siitä hutusta ja keitä uudet potut imellelooraa varten...ei tietoa imeltyisikö?
- elämä pilalla
Josko odotan aamuun?
- elämä opettaa...
kyllä harmittaa kun anoppi teki niin hyvää pottulaatikkoa, ja minä nuorena miniänä vaan nakkelin niskojani..
- mainokset ihania
tai söisit potut pottuina, mutta kun ne potut on niin sööttejä :))
- Imelletyn ohje
Imelletyn pottulooran perunat keitetään aina kuorineen suolattomassa vedessä. Kun kypsät, vesi pois ja vähän kuivattaakin pitääsi. Kun olet kuorinut ja soseuttanut, seos on juuri hyvän lämpöistä jauhon laittamiseen.
Jos keitit kuoritut perunat, on se meikäläisen mielestä isompi moka kuin jauhojen laittoaika. Mutta kyllä se varmaan imeltyy, kun laitat hetken päästä vähän lisää niitä jauhoja. Selvennökseksi: mun loora on kuuluisaa suvussamme, se on hyvää.- elämä pilalla
Ja nyt muistin unohtaneeni laittaa pinnalle jauhoja, mutta menenpä nyt heti lisäämään itse pottuihinkin!
Kuorin kyllä ennen keittämistä. ;( - bessie*
Kysymys sinulle, "imelletyn ohje"
Huomaisitko mitään eroa maussa, jos perunat olisikin keitetty kuorittuina.
Imelletty perunalaatikko ei varsinaisesti kuulu omaan joulupöytääni, mutta joskus olen sitä tehnyt. Löysähkö perunalaatikko korvaa mielestäni hyvin kastikkeen, sen takia sitä ostan tai itse valmistan. Jos itse teen niin oikaisen missä vain voin, ellei sillä lopputuloksen kannalta juurikaan ole merkitystä. Mielestäni esim. perunalajike vaikuttaa makuun ja imeltymiseen enemmän kuin tuo onko keitetty kuorineen vai ilman?
Hyvällä omallatunnolla makeuttaisin siirapilla jos ei muuten tuntuisi tarpeeksi imelältä. Useimmiten tyydyn vähemmän imelään, onhan noita makeahkoja juttuja riittävästi jo muutenkin joulupöydässä.
Arvostan kyllä hyvää ja "oikeaoppista" imellettyä perunalaatikkoa, mutta elämä tai joulu ei mene pilalle, vaikka en aina onnistukaan. - Miksi on ohje ?
bessie* kirjoitti:
Kysymys sinulle, "imelletyn ohje"
Huomaisitko mitään eroa maussa, jos perunat olisikin keitetty kuorittuina.
Imelletty perunalaatikko ei varsinaisesti kuulu omaan joulupöytääni, mutta joskus olen sitä tehnyt. Löysähkö perunalaatikko korvaa mielestäni hyvin kastikkeen, sen takia sitä ostan tai itse valmistan. Jos itse teen niin oikaisen missä vain voin, ellei sillä lopputuloksen kannalta juurikaan ole merkitystä. Mielestäni esim. perunalajike vaikuttaa makuun ja imeltymiseen enemmän kuin tuo onko keitetty kuorineen vai ilman?
Hyvällä omallatunnolla makeuttaisin siirapilla jos ei muuten tuntuisi tarpeeksi imelältä. Useimmiten tyydyn vähemmän imelään, onhan noita makeahkoja juttuja riittävästi jo muutenkin joulupöydässä.
Arvostan kyllä hyvää ja "oikeaoppista" imellettyä perunalaatikkoa, mutta elämä tai joulu ei mene pilalle, vaikka en aina onnistukaan.Mausta en tiedä, jos ei tee ohjeen mukaan, mutta en ikinä muutenkaan keitä perunoita kuorittuna. Vähäjärkisen hommaa keittää kaikki perunan ravintoaineet veteen ja kaata vesi mäkeen ja syödä ruokaa, jossa ei ole jäljellä mitään, siis turhaa mössöä suolen mutkaan.
Ehkä keittotavalla kuitenkin on joku merkitys, kuoritun ja kuorineen keitetyn perunan rakenne ei ole samanlainen, joten jatkojalostuksessakin se käyttäytyy erilailla. Sori, jos jotain meni nyt piloille. - alfa-amylaasi
Miksi on ohje ? kirjoitti:
Mausta en tiedä, jos ei tee ohjeen mukaan, mutta en ikinä muutenkaan keitä perunoita kuorittuna. Vähäjärkisen hommaa keittää kaikki perunan ravintoaineet veteen ja kaata vesi mäkeen ja syödä ruokaa, jossa ei ole jäljellä mitään, siis turhaa mössöä suolen mutkaan.
Ehkä keittotavalla kuitenkin on joku merkitys, kuoritun ja kuorineen keitetyn perunan rakenne ei ole samanlainen, joten jatkojalostuksessakin se käyttäytyy erilailla. Sori, jos jotain meni nyt piloille.Kannattaa keittää kuorittuina vähässä vedessä ja soseuttaa veteen ja lisätä jauho samalla kertaa.
Imeltyminen onnistuu kun imeltää oikeassa lämpötilassa. Alle 60 asteessa imellyttämisen kannattaa unohtaa. - LikaitaVettäEi
Miksi on ohje ? kirjoitti:
Mausta en tiedä, jos ei tee ohjeen mukaan, mutta en ikinä muutenkaan keitä perunoita kuorittuna. Vähäjärkisen hommaa keittää kaikki perunan ravintoaineet veteen ja kaata vesi mäkeen ja syödä ruokaa, jossa ei ole jäljellä mitään, siis turhaa mössöä suolen mutkaan.
Ehkä keittotavalla kuitenkin on joku merkitys, kuoritun ja kuorineen keitetyn perunan rakenne ei ole samanlainen, joten jatkojalostuksessakin se käyttäytyy erilailla. Sori, jos jotain meni nyt piloille.Mielestäni keitinvettä ei voi käyttää jatkojalostukseen, jos keittää kuorineen.
- Voikäyttää
LikaitaVettäEi kirjoitti:
Mielestäni keitinvettä ei voi käyttää jatkojalostukseen, jos keittää kuorineen.
Kun on hyvin pestyt perunat, niin voi.
- elämä pilalla
Kuuluuko pottusoosin haista hiivalle? Ei maistunut imelälle. Nyt ovat uuniin menossa. Pelottaa.
- keksi uutta
Läpätät liikaa, ei naurata vaan tunnen myötähäpeää. Pidätkö pilkkanasi hyvää tarkoittavia vastauksia, emäntäriepu,-parka ynm.
- Hiivainfektio
Moni imellyttää käymisreaktioiden alueella eli alle 40 astetta ja luonnollista että silloin haisee hiivalle. Tässä lämpötilassa myös happanee.
- henrjii
Laita sekaan kananmunia lisää jauhoja, ja jos on niin ohranjauhoja, ja ala tekemään rieskoja
Unohda hellan nurkalle, kyllä se siinä imeltyy niin kuin elämäkin.
Tai lisää sekaan paistettua jauhelihaa ja vihannespussi, purjoa ja muita höysteitä ja pistä uuniin, kyllä ukkosi isossa nälässä senkin laatikon syö, luulen, otaksun, arvelen, kuvittelen.
Tai unohda koko imelletty. Kokeile vaihteeksiporkkanalaatikkoa, riisillä tai mannaryynillä tai vaikka muuten vain. Muistutan jo nyt, survo ne porkkanat...- henrjii
mitenkä jos tekis porkanaraasteesta jalaittaisi sekaan mannanryynejä ja kermaa
- Jatkamuutamatunti
Ei ole. Sopivassa tilanteessa voi unohtaakin.
Imellyttäminen onnistuu perinteisiä keinoja ja nykyaikaa hyödyntäen.
Perunat voi kuoria ja keittää vähässä vedessä ja soseuttaa keitinveteen.
Vaha ikimuistoinen perusohje:Soseuta keitinvettä mukaan. Vesi on oleellinen osa imellyttämistä. Sekoita jauhot samalla kerralla.
Vanha ikimuistoinen perusohje: Soseen lämpötila ei missään tapauksessa saa laskea hapattamisalueelle, eli alle 60 asteen.
Vanhan ikimuistoisen ohjeen uusi sovellus - periaate säilyy: Imellytä sähköuunissa. Säädä uuni ensin 70 asteeseen ja anna imeltyä 2-3 tuntia. Säädä uuni 80 asteeseen ja jatka imelltämistä niin että kokonaisimeltymisajaksi tulee 3-6 tuntia. Yleensä tässä vaiheessa on saavutettu riittävä makeus.
Maista. Jos sose ei ole riittävän makeaa säädä uuni 65 asteeseen ja jatka imeltymistä muutama tunti - aamuun.- Eijunalauta
Höpö-höpö-höpö ... Jo on maailman helpoin asia vaikeaa joillekin.
- OhjeEsille
Eijunalauta kirjoitti:
Höpö-höpö-höpö ... Jo on maailman helpoin asia vaikeaa joillekin.
Laita ohjeesi esille.
- Oikeaja-aito
Jossain tuolla alkupuolella se jo on tai ainakin osa siitä, en nyt jaksa muistaa. Lisäksi se löytyy jokaisesta oikeasta keittokirjasta. En osaa sanoa, ovatko oikeat keittokirjat aina vanhoja sellaisia, kauan sitten painettuja enkä tiedä sitäkään onko uusissa kirjoissa tuollaisia kaheleita ohjeita kuin täällä monessa kommentissa mainitaan.
- Oh-hoh
Eikä. Ohjeeni tai osa siitä on sen pitemmän ja vanhemman ketjun alkupuolella.
- Vällyihin
Jauhot kestää kuumaakin. 75 astetta on yhden reaktion optimilämpötilakin niin ainakin sen kuumuuden jauhot kestää palamatta.
Varsinkin silloin kun perunat soseutetaan suoraan keitinveteen ja lisätään jauhot samalla kertaa niin on vaarassa että sose on liian kuumaa. Kannattaakin hetki jäähdyttää tässä tilanteessa. Jäähdytä 75 asteeseen, niin se on aika varma.
Ja nopeasti astia kunnon vällyihin ja sopivasti kuumaan paikkaan, niin se riittää usein koko imellyttämisajaksi. - Ek-Orre
Tästä ei ole mitään unohdettu
AITO IMELLETTY PERUNALAATIKKO
2 kg jauhoisia perunoita (Rosamunda)
50 g voita
3/4 dl vehnäjauhoja
n. 5 dl täysmaitoa
n 1-2 tl suolaa
pinnalle:
Jos halutaan korppujauhoa
muutama voinokare
Kuori ja paloittele perunat reilun kokoisiksi paloiksi. Keitä kypsiksi niukassa vedessä. Soseuta perunat ja jauho keittoveteen. Vesi edistää imeltymistä.
Imellytä sähköuunissa 70 asteen lämmössä 3-6 tuntia. Maista - tarvittaessa jatka imeltämistä. Lisämakeutusta ei tarvita. Makeanhimoisille voi siirappi olla tarpeen.
Kun sose on imeltynyt, sekoita soseeseen suola, voisula ja maitoa sen verran, että saadaan löysähkö puuromainen seos.
Kaada seos voideltuun uunivuokaan vain reilusti puolilleen, sillä se kuohuu helposti yli. Jos halutaan ripotellaan päälle korppujauho ja voinokareita. Kypsennä laatikkoa 150 asteisessa uunissa n. 3 tuntia. En ole itse tehnyt imellettyä perunalaatikkoa mutta äiti teki.
Luulisin että imelyys tulee perunasta eikä jauhoista kun laatikkoa pidetään kauan uunissa miedolla lämmöllä. Kai siihen lisättiin vähän sokeriakin tai siirappia, en ole varma.- Entsyymit
Imelyys tulee perunan täkkelyksestä, mutta tärkkelystä sokereiksi pilkkovat entsyymit tulee jauhoista.
- ent.siivoojaparka
Eikö ne lootat ole jo imeltyneet liikaakin, kun monta viikkoa imelletettynetty.
- Tekstipysyy
Tilanne jää näkyviin vaikka aika eteneekin. Sitä ei kaikki huomaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2895435- 705016
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484126- 513830
- 413448
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo873107Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv692962- 382120
- 442071
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272068