Perun keikkani Amazonas, Atacama ja Andit I

Catsy

Kaksi viikkoa Amazonasissa, yksi Andeilla ja siinä välillä Atacamassa.

Atacamassa on todellista kuumaisemaa. Tuntuu, ettei ole enää edes samalla planeetalla, etenkin kun tähtikuviot ovat eri kuin Suomessa. Epätodellinen tunne! Mikä ihmeellisintä, sen kuumaiseman keskellä on vihreitä niittyjä ja kukkameri. Kukat eivät olleet parhaassa loistossaan käydessäni marraskuussa. Tämä paikka on Lomas de Lachay ja Limasta pohjoiseen.
Limasta kun jatkaa etelään niin on Pucusanan idyllinen rannikkokaupunki. Siellä tutustuin paikalliseen lintuvuoreen. Hienot pingviinit ja suulat ja itse kaupunkikin on todella kaunis, siellä on luola, josta tulee merivettä laguuniin.

Amazonasissa olin Iquitosissa muutaman päivän ja sitten kiertelin lodgelta lodgelle. Muyuna, Explorama, Explornapo, ACTS, Cumaceba. Paitsi, että paljon veneilin, niin myös rämmin viidakossa. Ihan uskomattomia elämiä! ACTSilla on Canopy Walkway, jonne kannattaa mennä, ellei ole ihan patologisen korkeuskammoinen.
Jokipenkkojen savi on tosi liukasta, eikä sinne kannata muutenkaan lähteä ilman kumppareita. Viidakossa on turvallista kulkea, kunhan varoo muurahaisia. Minua pääsivät tulimuurahaiset pistämään aika ilkeästi. Moskiittoja on koko ajan ja offit valuvat pitkin nahkaa, ei siitä ole paljon hyötyä. Kerran läiskäisin kärpästä ja tuntui, niin kuin olisin iskenyt käteni veitseen.
Viidakossa kasvaa piikikästä palmua joka paikassa. Vaikka sitä yrittää varoa, siihen teloo kuitenkin itsensä. Kaikki haavat tulehtuvat. Siksi kannattaa varata mukaansa pirtua, jolla puhdistaa haavoja.
Siellä on tukaaneja, apinoita, arakareja, näyttäviä perhosia, näyttäviä muita ötököitä, hoatsineja ja muita hienoja lintuja.
Muurahaisista sen verran, että siellä kävelee yksittäin suomalaisen hevosmuurahaisen näköinen muurahainen "bullet ant", joka pystyy tuottamaan aivan erityisen paljon kipua.
Kaikki kastuu. Vaatteet ovat aina märkiä. Aamupäivällä on kuivin aika ja silloin vaatteet saavuttavat trooppisessa auringossa nihkeyden, mutta sitten rupeaa satamaan taas tai hikoilee vaatteensa märäksi. Kosteus tunkeutuu sinnekin, mikä ei ole suoraan tekemisissä sateen kanssa: passi, lääkkeet, kamera, setelit kastuvat. Vaatteiden nihkeys ei minusta ole ongelma, ei siellä pääse märkien vaatteiden takia paleltumaan kuitenkaan.
Minigripit eivät yksinään riitä suojaamaan kosteudelta. Vesi tai kosteus voi päästä minigrip-pusseihin, näin minun kamerani tuhoutui. Pitää esimerkiksi rahat ja passi kääriä vessapaperiin, pistää minigrip-pussiin ja sitten vielä teippiä tai kuminauhaa ympärille.

1

947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Catsy

      Osa II

      Teoriassa, muista aina pestä kädet. Muista aina pestä kädet. Vielä kerran: muista aina pestä kädet! Mutta kun joku mestitsi tarjoaa sinulle suupalaa, niin ei siinä voi sanoa, että menenpä pesemään käsiäni.
      Siksi tulee ripuli. Tietysti ripuli voi tulla vaikka pesisikin kätensä. Yhden matkaoppaan mukaan 70%:lle tulee ripuli. Minut yllätti ripuli viidakossa.
      Sain hankittua sikäläistä antibioottia ja oli imodiumia. Mutta minulle tuli auringonpistosoireita. Ripulin myötä menettää nesteitä. Siksi kannattaa hankkia oral rehydration -suoloja, joita juo sitten pulloveteen sekoitettuna.
      Trooppinen keskipäivän aurinko on paha, mutta ei onneksi kestä pitkään.
      Jotkut härkkivät eläimiä. Älä härki eläimiä. Joillakin todellakin oli tapa, kun oli jokin sammakko paikallaan, niin sitä piti mennä koskettamaan, tai jotain isoa hyönteistä.
      Elukat koskevat sinuun. Iholle tulee vaikka mitä höntiäistä. Kerran minulle tuli pientä ötökkää iholle ja sitten tuli isompi niitä syömään. Suurin osa on vaarattomia, ellei satu tekemään niin kuin minä, eli läiskäisee sellaista. Kaveri läiskäsi yhtä kärpästä ja hänellä parveili kohta kymmenittäin niitä samoja kärpäsiä hiuksissa.
      Piikkipalmu on paha. Piikkipalmua on myös kaatuneena maapuuna. Se sammaloituu nopeasti, etkä edes huomaa, että se on piikkipalmu. Kerran oli kapea kohta, siinä oli runko keskellä. Ylitin puun ottamalla kädellä kiinni puun rungosta ja käteen pisti piikkipalmun piikit. Ei se mitään, jouduin samana päivänä ylittämään sen toistamiseen ja tällä kertaa otin ison askeleen sen yli, mutta jalka osui siihen. Nyt oli siis myös jalka naarmuilla.
      Puista putoilee kaikenlaista. Kookospähkinät kun putoilevat, niin ne pitävät sellaista fiuuh, fiuuh -ääntä. Jos alle jää, niin se on sairaalakeikka, ehkä saattaa kuollakin. Minuun osui vain pieni pähkinä, mutta sekin tuntui. Korkeutta puilla on 45 metriä, ne tulevat aika lujaa alas sieltä.

      Andeilla olin sitten kanssa. Machu Picchu piti käydä katsomassa. Kun se on miljoonaan kertaan nähty kuvissa, niin se ei ole yhtään mitään. Sitä paitsi koko se pyhä laakso on täynnä inkaraunioita tai raunioita vielä vanhemmalta ajalta. Minusta Sacsayhuaman Cuscon lähellä on hienompi kuin Machu Picchu. Machu Picchulle on kuitenkin hieno junakyyti ja sinne kannattaa mennä niiden maisemien vuoksi. On aika surullista, että siellä (Machu Picchu Pueblossa) kaupataan Amazonasista keräiltyjä perhosia. Andit on kyllä hienot ja ihmiset ovat tosi iloisia ja kohteliaita ja pukeutuvat nätisti kauniisiin asuihinsa. Alkuun minä luulin, että se oli turisteja varten ja myiväthän ne turistirihkamaa, mutta sitten minä näin, kun niissä asuissa myytiin sipulia tai kannettiin risuja. Ne hymyilevät paljon, vaikka elämä niillä on tosi kovaa alkeellisissa olosuhteissa. Kaikki perulaiset tekevät valtavasti duunia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      139
      4081
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      121
      1591
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1406
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1264
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1138
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1086
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1038
    Aihe