chihuahuan jalostustavoite

sonja1

Hei, sellaista tulin miettineeksi että chihuahuan jalostustavoiteohjelmassa mainitaan että jalostukseen käytettävillä uroksilla ja nartuilla TULEE olla näyttelytulokset takanaan, joko erittäin hyvä tai erinomainen.

Onko tämä kuitenkaan sääntö, eli saako koiraa käyttää jalostukseen, jos on polvitarkastus tehty, mutta ei ole näyttelytuloksia?

Sen takia ihmettelen, koska olen etsimässä pentua ja käynyt monet sukupolvet läpi eikä monellakaan koiralla ole näyttelytulosta takanaan, silti sitä edellytetään? Voisiko joku viisaampi selventää?

1

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chihuli1

      Tunnollinen kasvattaja hakee näyttelyistä arvostelun jalostus koiralleen, näin taataan mahdollisimman rodunomaiset jälkeläiset. Jalostuksen tavoiteohjelmassa pyritään pitämään ja parantamaan rotua ja näin chihut pysyvät chihun näköisinä:) jos ostamasi pennun vanhemmilla ei ole näyttelytyloksia voi pennustasi kasvaa esim, 6kg luppakorvainen:) tänäpäivänä onneksi useimmat chihu kasvattajat käyttävät jalostuskoiransa näyttelyissä. Mielestäni se on hyvää "laadunvalvontaa", ja hyvä niin:) mutta siis kyllä saa tehdä pentuja vaikka ei ole näyttelytuloksia ja saa rekisteröityäkkin ihan normaalisti. Mutta jos haluaa chihun näköisen chihun niin kannattaa kiinnittää huomiota nimenomaan vanhempien näyttelytuloksiin että sieltä löytyy se ERI tai EH:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe