Onko luomu kuluttajien huijaamista?

Huijattu?

Eroaako luomutuote OIKEASTI jotenkin, siis maku, sisältö? Mikä on luomutuotteen hiilijalanjälki? Luin kesällä Tiede-lehden 7/2012 numerosta faktaa...

110

1945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EROAA paljon

      luomutuotteeksi laitetaan kaikki se PAs....ka joka ei täytä laatuvaatimuksia.

      • luomuliha luonnosta

        kyllä luomuruoka on puhdasta myrkytöntä ja maukkaampaa.itse kasvatamme itselle luomuruokaa,perunat lihat ym.ja myyntiin apulannalla ja kasvinsuojelu myrkyllä kasvatetut tasakokoiset moskat.itse en halua syödä myrkytettyjä ja apulannalla kasvatettua ruokaa.koeilimme jäniksille myrkytöntä porkkanaa toiseen kasaan,ja myrkyillä kasvatettua toiseen kasaan.jänikset söi myrkyttömät ja myrkkyporkkanat märkäni vasta seuraavana syksynä.että se siitä lumu jutusta.samoin koiralle luomu lihaa ja myrkyillä voljelty possu jäi syömättä.jos tästä jotain opiksi niin ihminen syö myrkytettyä ruokaa jos halvalla saa.mutta itse en moisiin ruokiin koske jos on myrkkyjäämiä ruuassa.en myöskään syö kalaa kuin omaa pyytämää luomu kalaa


      • luomu jussi

        kyllä eroaa.luomu on tuotettu myrkyttömässä maassa,ei keinotekoista lannoitetta ei kasvinsuojelu myrkkyjä.jokainen voi kuvitella että myrkkyä laitetaan että heinä kuolee ja kasvi kasvaa siinä vieressä myrkyssä missä se myrkky on tietysti siinä kasvissa joka jäi kasvamaan.myrkyn tuntee suussa polttavana kirvelevänä.ei lähde pois edes keittämällä.itse syön myrkyttömiä auringan voimalla ja komposti mullalla kasvatettuja kasveja.


      • myrkytön.

        kokeilkaa.jos juotte puhdasta kaivovettä,ja laitatte pulloon on kirkasta vielä vuoden kuluttua..laittakaa pulloon,raanavettä joka kemikaaleilla tehostettu, muuttuu vihreäksi limaksi ja juokaa molemmista pulloista.epäilen että se vihreä mössö jää juomatta mutta luomu vesi on hyvää vielä viiden vuoden jälkeen.samoin laittakaa peruna kasvamaan maitopurkkiin toinen kasvaa puhtaassa mullassa,ja toinen kastellaan apulantavedellä kun on kasvaneet niin maitelkaa kumpaa söisitte.lyön tonnin vetoa että apulantaperuna jää syömättä.tai olet tosiaan myrkkysyöjä.saman voit kokeilla myös toiseen työnnät kärpäsmyrkyt ja kasvinsuojeluaineet ym myrkyt,ja kun on kasvaneet ja ryhdyt popsimaan epäilen että myrkky pottu jää syömättä.minä en ainakaan syö tuota koetta.itse kasvatan mansikat ja on maukkaita ei polta myrkky suuta.ja pakastettuna maistuvat oikeilta mansikoilta eikä kirvele suuta.


      • kimbza"98"

        Luomu on mun mielestä täyttä kusetusta, se on sitä samaa paskaa salaattia mut ne vitun ahneet ja perssaukiset farmarit haluu et siihen laatikkoon kirjotetaan "LUOMU" sana että siitä paketista saadaan periä jotain 3euroo enemmän...


      • Penn & Teller
        luomuliha luonnosta kirjoitti:

        kyllä luomuruoka on puhdasta myrkytöntä ja maukkaampaa.itse kasvatamme itselle luomuruokaa,perunat lihat ym.ja myyntiin apulannalla ja kasvinsuojelu myrkyllä kasvatetut tasakokoiset moskat.itse en halua syödä myrkytettyjä ja apulannalla kasvatettua ruokaa.koeilimme jäniksille myrkytöntä porkkanaa toiseen kasaan,ja myrkyillä kasvatettua toiseen kasaan.jänikset söi myrkyttömät ja myrkkyporkkanat märkäni vasta seuraavana syksynä.että se siitä lumu jutusta.samoin koiralle luomu lihaa ja myrkyillä voljelty possu jäi syömättä.jos tästä jotain opiksi niin ihminen syö myrkytettyä ruokaa jos halvalla saa.mutta itse en moisiin ruokiin koske jos on myrkkyjäämiä ruuassa.en myöskään syö kalaa kuin omaa pyytämää luomu kalaa

        Penn & Teller testasi tätä samaa Bullshit -ohjelmassaan ihmisillä, mitä sinä testasit jäniksillä. Testiin osallistuvilla henkilöillä oli ennakkokäsityksenä, että luomuvihannekset maistuvat paremmilta kuin ns. normaalisti viljellyt. Sokkotestin jälkeen havaittiin, että luomu ei maistunut niin hyvältä kenenkään mielestä kuin lannoittamalla kasvatetut tuotteet. Että se siitä luomujutusta.


      • luomu on jees
        Penn & Teller kirjoitti:

        Penn & Teller testasi tätä samaa Bullshit -ohjelmassaan ihmisillä, mitä sinä testasit jäniksillä. Testiin osallistuvilla henkilöillä oli ennakkokäsityksenä, että luomuvihannekset maistuvat paremmilta kuin ns. normaalisti viljellyt. Sokkotestin jälkeen havaittiin, että luomu ei maistunut niin hyvältä kenenkään mielestä kuin lannoittamalla kasvatetut tuotteet. Että se siitä luomujutusta.

        Ei minulle ole maulla niin väliä, mutta onhan se kivempi vähentää riskiä sairastua syöpään. Siksi luomua, koska se on myrkytöntä. Terveydestä viitsii maksaakin.


      • 58454165
        Penn & Teller kirjoitti:

        Penn & Teller testasi tätä samaa Bullshit -ohjelmassaan ihmisillä, mitä sinä testasit jäniksillä. Testiin osallistuvilla henkilöillä oli ennakkokäsityksenä, että luomuvihannekset maistuvat paremmilta kuin ns. normaalisti viljellyt. Sokkotestin jälkeen havaittiin, että luomu ei maistunut niin hyvältä kenenkään mielestä kuin lannoittamalla kasvatetut tuotteet. Että se siitä luomujutusta.

        http://www.youtube.com/watch?v=-2ET7Xv2m9k


      • katsokaa-

      • eläintenvallankumous
        luomu on jees kirjoitti:

        Ei minulle ole maulla niin väliä, mutta onhan se kivempi vähentää riskiä sairastua syöpään. Siksi luomua, koska se on myrkytöntä. Terveydestä viitsii maksaakin.

        En ole kulinaristi,
        mutta eron huomaan omassa maassa kasvatetuilla vihanneksilla verrattuna kaupan tiesmistätulleisiin. Samoin itse poimitut marjat ja sienet maistuvat jostain syystä paremmilta. Talvella kyllä syön kaupan tädin omin käsin kasvattamia etelän hedelmiä ja vihanneksia.
        Kuivamuonassa (jauhot, linssit, pavut, ryynit, mausteet etc.) en ole niin tarkka.

        Eläinkunnan tuotteissa ihan eettisistä syistä maksan mielelläni vähän enemmän luomulihasta, "vapaista"munista ja maitotuotteista, mitä meillä syödään vähän. Juustoista pidän, niillä herkutellaan joskus tuotantoeläinten kasvatusolosuhteita ajattelematta. Olen nähnyt muutaman dokumentin eläinten kasvatuksesta ja kuljetuksesta. Mikäli itse kasvattaisin sikoja/ nautoja/ lampaita kotipihalla, hoitaisin hyvin ja teurastaisin, voisin ehkä syödäkin.
        Makueroja en tiedä, kun niin harvoin syön.


      • ilmankemikaaleja
        Penn & Teller kirjoitti:

        Penn & Teller testasi tätä samaa Bullshit -ohjelmassaan ihmisillä, mitä sinä testasit jäniksillä. Testiin osallistuvilla henkilöillä oli ennakkokäsityksenä, että luomuvihannekset maistuvat paremmilta kuin ns. normaalisti viljellyt. Sokkotestin jälkeen havaittiin, että luomu ei maistunut niin hyvältä kenenkään mielestä kuin lannoittamalla kasvatetut tuotteet. Että se siitä luomujutusta.

        Itseasiassa tuon kaltaisten "testien" tulokset mahtuvat ns. virhemarginaaliin eli niistä ei voi oikeastaan vetää mitään johtopäätelmää. Jo pelkästään lajikkeen valinta vaikuttaa hyvin paljon kuin myös kasvuolosuhteet ja ihmisten makutottumukset - tuttu maku on aina turvallisempi valinta kuin toinen vaikka se maistuisikin "paremmalta".

        Mausta ei siis voi sanoa onko tuote luomua vai ei vaan tieto kasvatusolosuhteista (niin kasvien kuin ihmistenkin suhteen) antaa syyn valita luomutuote teollisesti tuotetun sijaan.

        Oikestaan 60-luvulla Suomessa tuotettiin pelkkää luomua ennen väkirehujen ja -lannoitteiden markkinointia - ainakin oman sukuni tilalla. Tosin muutaman 30- ja 40-luvun kasvatusoppaan luettuani tiedän aikoinaan käytetyn aika surutta erilaisia raskasmetalleja tuholaisten torjuntaan ja myöhemminkin synteettisiä kemikaaleja. Silti kaikesta huolimatta ihmiskunta on edelleen hengissä vaikkakin altistunut vaikka mille.


      • Anonyymi
        Penn & Teller kirjoitti:

        Penn & Teller testasi tätä samaa Bullshit -ohjelmassaan ihmisillä, mitä sinä testasit jäniksillä. Testiin osallistuvilla henkilöillä oli ennakkokäsityksenä, että luomuvihannekset maistuvat paremmilta kuin ns. normaalisti viljellyt. Sokkotestin jälkeen havaittiin, että luomu ei maistunut niin hyvältä kenenkään mielestä kuin lannoittamalla kasvatetut tuotteet. Että se siitä luomujutusta.

        "Sokkotestin jälkeen havaittiin, että luomu ei maistunut niin hyvältä kenenkään mielestä kuin lannoittamalla kasvatetut tuotteet. "

        Itse ostan kaupasta aina luomukaalia, koska se on niin hyvää, että sitä voi syödä vaikka paljaaltaan porkanan tapaan.


      • Anonyymi
        Penn & Teller kirjoitti:

        Penn & Teller testasi tätä samaa Bullshit -ohjelmassaan ihmisillä, mitä sinä testasit jäniksillä. Testiin osallistuvilla henkilöillä oli ennakkokäsityksenä, että luomuvihannekset maistuvat paremmilta kuin ns. normaalisti viljellyt. Sokkotestin jälkeen havaittiin, että luomu ei maistunut niin hyvältä kenenkään mielestä kuin lannoittamalla kasvatetut tuotteet. Että se siitä luomujutusta.

        "Penn & Teller testasi tätä samaa Bullshit -ohjelmassaan ihmisillä, mitä sinä testasit jäniksillä. "

        Kannattaa perehtyä alan tutkimuksiin- eikä mainostaa suurfirmojen rahoittamia roskaohjelmia.

        Esim Itävaltalaistutkimuksissa kaikki rotat ovat tunnistaneet, onko kyseessä luomu vai tavanomainen tuote. 8 rottaa 10 on valinnut luomua ja 2 tavanomaista.
        Tutkimuksia on tehty eri tuotteilla, vehnällä sellaisenaan ja leiväksi leivottuna - aina rotat ovat tunnistaneet viljelementelmän oikein.


    • Maistuu huijaus...

      Ainoastaan kalliimpi hinta erottaa minun mielestäni luomun muista tuotteista. Tuosta hiilijalanjäljestä sanoisin, että luomutuotteet viljellään öljyn voimalla, joka on uusiutumatonta energiaa ja luomuviljely on sen verran tehotonta, että öljyä kuluu suhteessa enemän tuotettuja kiloja kohti. Kukaan ei kait valvo luomutuottajien sähkön käyttöä, sähkö voi olla vaikka miten tuotettua, vaikka ydinvoimalla. En ole mistään löytänyt virallista tutkimusta, luomutuotteiden paremmuudesta, päinvastoin luin, että jopa seleeniä voi puuttua luomutuotteesta ja viljajtuotteissa voi olla toksiineja ja fusariumia. Luomumaitoon ei lisätä vitamiinia, se ero!

      • Anonyymi

        "viljajtuotteissa voi olla toksiineja ja fusariumia"

        Tavanomaisesti tuotetuissa nuo ongelmat ovat paljon yleisempiä kuin luomussa.
        Esim torjunta-aineet vääristävät tuotteiden mikrobistoa antaen haitallisia aineita tuottaville pöpöille enemmän elintilaa.


    • luomua kiitos!

      Kannattaa katsoa yle areenasta dokumentti Terveys lautasella. Tekee ehkä sen jälkeen mieli maksaakin hieman enemmän luomuruoasta.

      http://areena.yle.fi/tv/980383

      • Mistä maksat?

        Maksatko luomussa siitä, että lisää hiilidioksiidipäästöjä tulee ylimääräisestä maan muokkaamisesta yhdistettynä ravinne huuhtoutumiin, vai tehotuotantoon jalostetun kotieläimen kärsimyksistä luomutuotannossa, tai kenties luomusta mahdollisesti puuttuvan seleenin vuoksi, ehkä mahdollinen toksiini viljatuotteissa maustaa luomun...

        En kyseenalaista luomua täysin, mutta uskallan epäillä luomutuotteen paremmuutta. Voisin kasvattaa itselleni ruokaa luomuna ja elää itse mahdollisimman paljon luonnon kanssa sopusoinnussa, mutta kaupassa pidän luomua humpuukina. Jos kukaan ei valvo luomuviljelijän hiilijalanjälkeä, eikä valvo mitä sähköä tuotteiden käsittelyssä on käytetty, nythän viljelijä voi kilpailuttaa sähkön ja ostaa ydinvoimalla tuotettua sähköä. Pienet erät luomutuotteita kulkevat kauppaan monasti tehottomasti ja logistisesti epätaloudellisesti uusiutumatonta energiaa käyttäen jne.


      • iem

        Toiset uskoo jumalaan ja toiset luomuun. Luomuruokaa syönyt saattaa maatua nopeammin, kuin biolokisesti kasvatettua ruokaa syönyt. Muuta eroapa niissä ei olekkaan, jos ei oteta hintaa huomioon,mutta eikö se luomu pitäs olla halvempaa, kun ei tartte investoida lannoituskuluihin?


      • juu ei tee...muta hei maksakaa enemmän palkkaa niin ehkä sen jälkeen tekee, , kun ruokaan ei tahdo riittää rahaa kunnolla nykyiseläänkään..


      • Pirkko R

        En usko, pelkkä rahastuskeino, jos peltoon on kymmenet vuodet laitettu tonnikaupalla keinolannotteita eli apulantoja, luomua pellosta saa vain vaihtamalla koko humuskerroksen ainakin puolenmetrin syvyydestä. Näin en tiedä tapahtuneen. Mutta jokainenhan tulee uskollaan autuaaksi, sanotaan, sekin on tosin vääräksi todettu.


      • EivittukuolenLOL
        hunajainen79 kirjoitti:

        juu ei tee...muta hei maksakaa enemmän palkkaa niin ehkä sen jälkeen tekee, , kun ruokaan ei tahdo riittää rahaa kunnolla nykyiseläänkään..

        Hyvin näyttää riittäneen kun on neidillä ylimääräistäkin. P.S. Näytät Lauri Tähkälle profiilikuvassasi.


      • Tosi on

        Mieli maksaa? Kuinka pitkä oli se soppajono? Kuinka pitkäksi se vielä kasvaa? Paljonko rahaa on törsätty EU:hun? Kenellä on varaa nostaa itsensä muiden yläpuolelle? Kuka sinä olet?


      • gersonisti

        Kiitos tästä linkistä!
        140 000 tonnia kemikaaleja levitetään Euroopan pelloille vuosittain. Kemikaalikoktailit torjunta-aineista, säilöntäaineista, lisäaineista, pakkauksista erittyvistä aineista tuottavat arvaamattomia tuloksia. Ei ole kyseessä vain kunkin kemikaalin tai hormonintapaisen aineen erillisvaikutus vaan niiden kaikkien yhteisvaikutus.

        Hurjaa, että aspartaamia valmistavan yrityksen johtaja (muistaakseni) saattoi sanoa italialaiselle tutkijalle: "Jos ottaisimme tosissamme tutkimuksenne, joutuisimme kokonaan kieltämään aspartaamin, ja ymmärrättehän, ettei se ole mahdollista." Kemikaalien valmistajille vain heidän yritystensä tuottavuus merkitsee; kansalaiset ottavat kaiken riskin, kemikaalitehtaat kaiken voiton. Myrkyistä ei ole mitään hyötyä kuluttajille, vain valmistajille.

        Tuo oli myös hyvä, että mainittiin taas ne useat ruoat (luomuna), jotka auttavat hidastamaan syövän kasvua. Paras on valkosipuli, sitten mm. lyökki, ruusukaali, punajuuri, karpalo, kurkuma jne. Kannattaa syödä niitä mahdollisimman paljon.


      • Anonyymi
        Mistä maksat? kirjoitti:

        Maksatko luomussa siitä, että lisää hiilidioksiidipäästöjä tulee ylimääräisestä maan muokkaamisesta yhdistettynä ravinne huuhtoutumiin, vai tehotuotantoon jalostetun kotieläimen kärsimyksistä luomutuotannossa, tai kenties luomusta mahdollisesti puuttuvan seleenin vuoksi, ehkä mahdollinen toksiini viljatuotteissa maustaa luomun...

        En kyseenalaista luomua täysin, mutta uskallan epäillä luomutuotteen paremmuutta. Voisin kasvattaa itselleni ruokaa luomuna ja elää itse mahdollisimman paljon luonnon kanssa sopusoinnussa, mutta kaupassa pidän luomua humpuukina. Jos kukaan ei valvo luomuviljelijän hiilijalanjälkeä, eikä valvo mitä sähköä tuotteiden käsittelyssä on käytetty, nythän viljelijä voi kilpailuttaa sähkön ja ostaa ydinvoimalla tuotettua sähköä. Pienet erät luomutuotteita kulkevat kauppaan monasti tehottomasti ja logistisesti epätaloudellisesti uusiutumatonta energiaa käyttäen jne.

        "Maksatko luomussa siitä, että lisää hiilidioksiidipäästöjä tulee ylimääräisestä maan muokkaamisesta yhdistettynä ravinne huuhtoutumiin"

        RAvinnehuuhtoutumista 80% tulee tehotuotannossa pilatuilta yksittäisiltä pelloilta.
        Ne ovat eroosioalttiita, väkilannoitteilla rankasti ylilannoitettuja ja myrkyillä kyllästettyjä.
        Niistä niitä ravinnehuuhtoutumia tulee.


    • Huijausta vissii?

      Tänää luin lehdestä, että luomueläimiä saa ruokkia tavanomaisesti tuotetulla rehulla, niin mitä luomua ne elukat enää silloin on??

    • omk.

      Luomu banaaneissa ainakin pitäisi olla selvästi vähemmän torjunta-aineita, nekun eivät jää banaaneissa pelkästään pinnalle. Samoin varmaan muissakin ulkomaalaisissa luomuhedelmissä/kasviksissa vähemmän torjunta-aineita.

    • No yhden ainoan kerran olen luomusafkasta maksanut (sekin vahingossa) ostin luomukurkkua ja se maistui kamalalta :D

      • "Jussi"

        Eihän kaikki aja Mersulla, suurin osa ajaa "huonommilla" , siinä se ydin .


      • Anonyymi

        "No yhden ainoan kerran olen luomusafkasta maksanut (sekin vahingossa) ostin luomukurkkua ja se maistui kamalalta :"

        Minä ostan kaupasta aina luomukurkkua.
        Siinä on aito todellisen kurkun maku.
        Siis paljon parempaa kuin tavanomainen vetinen versio.


    • gersonisti

      Ylläpito provosoi taas, kuten aina: "Luomuruoka on moninkerroin tavallista ruokaa kalliimpaa. Luomua perustellaan maulla ja ekologisuudella."

      Luomuruoka ON sitä normaalia ruokaa, myrkytetty ruoka on myrkytettyä ruokaa. Eikä edes Suomessa puhdas luomuruoka ole "moninkertaista" hinnaltaan myrkyin kasvatettuun verrattuna, vaikka kallista onkin.

      Totta kai puhtaan ruoan maku on parempi kuin myrkytetyn, ja onhan se tietysti ainut ekologinen tapa kasvattaa ruokaa tässä rajallisessa maailmassa, mutta vielä tärkeämpää on se, että ravinteikas ja puhdas ruoka on terveellistä, myrkytetty ei ole.

      Puhun omasta kokemuksesta. Huonoa ruokaa vuosikausia syöden sairastuin vakavasti. Onnekseni paranin, ja paranin myös lääkäriuskostani ja uskosta kemikaalien voimaan. Luin Gersonista ja aloin tajuta asioita. Olin luomuvihannesruoalla puoli vuotta. Olisin ollut kauemmin, mutta valitettavasti tulin Suomeen, ja täällähän ei voi elää luomulla, ellei ole varakas. Ensi vuodesta alkaen aion kasvattaa suurimman osan kasviksistani itse, ja tietysti teen sen niin luomusti kuin voin. Naapuripellolta saattaa ajautua rikkaruohomyrkkyjä, mutta yritän jotenkin estää sen.

      Kaipaan sunnuntaiaamujen luomutoria, jossa viljelijät myivät (ja edelleen myyvät, ympäri vuoden) suoraan tuotteitaan. Täytin jääkaapin viikoksi kerrallaan, maksoin noin 80 euroa vastaavan summan viikossa ruoastani. Nyt minulla ei siihen ole varaa. Suomessa pitäisi alkaa myydä luomua suoraan tuottajilta asiakkaille, ilman ahneita välikäsiä.

      http://www.youtube.com/watch?v=hv4b6IzLTes

      • jndjf

        taidat olla luomu buffaaja, saatko ihan rahaakin vai tuotteita tuosta paatoksellisesta mainostamisesta..??


      • gersonisti
        jndjf kirjoitti:

        taidat olla luomu buffaaja, saatko ihan rahaakin vai tuotteita tuosta paatoksellisesta mainostamisesta..??

        Mitä mainostan? Terveyttä ja puhdasta ruokaa? Sitä haluan todella "mainostaa" kaikille, jopa niillekin, jotka eivät ole vielä avanneet silmiään tai jotka saavat elantonsa myrkyistä ja myrkytetyistä tuotteista (lääkärit, sairaanhoitajat, ruokakauppiaat, kemikaalitehtaat, lääketehtaat, kuljetusfirmat, jne jne).

        Ketä sinä mainostat kiihkeillä vastustuksillasi? Miksi vastustat puhdasta ruokaa? Miksi olisi sinun etujesi vastaista, jos ihmiset söisivät puhdasta ruokaa ja sairastuisivat vähemmän?


      • gersonisti kirjoitti:

        Mitä mainostan? Terveyttä ja puhdasta ruokaa? Sitä haluan todella "mainostaa" kaikille, jopa niillekin, jotka eivät ole vielä avanneet silmiään tai jotka saavat elantonsa myrkyistä ja myrkytetyistä tuotteista (lääkärit, sairaanhoitajat, ruokakauppiaat, kemikaalitehtaat, lääketehtaat, kuljetusfirmat, jne jne).

        Ketä sinä mainostat kiihkeillä vastustuksillasi? Miksi vastustat puhdasta ruokaa? Miksi olisi sinun etujesi vastaista, jos ihmiset söisivät puhdasta ruokaa ja sairastuisivat vähemmän?

        olisko törkeä hinta ja helvetin pieni palkka ja kova nälkä...


      • gersonisti
        hunajainen79 kirjoitti:

        olisko törkeä hinta ja helvetin pieni palkka ja kova nälkä...

        Hyviä syitä. Siksi minäkin joudun syömään myrkytettyä ruokaa. Ratkaisu tuskin lienee se, että väitämme pihlajanmarjojen olevan happamia, vaan se, että alamme vaatia, että ruokaamme ei enää kasvateta myrkyin eikä pilata lisäainein ja säilykeainein. Jos kaikki viljelijät maassamme alkaisivat kysynnän pakottamana kasvattaa vain luomua, hintakilpailua syntyisi ja tuotteiden hinnat putoaisivat. Jos ostettaisiin joustavasti suoraan tiloilta, sekin pudottaisi hintaa.

        Nyt on joitain luomupiirejä, mutta ne toimivat tosi kömpelösti. Pitää tehdä tilaus netissä, eli ostaa sika säkissä, ja sitten hakea jonkun toisen sinulle kasaama tilaus jostain. Minä haluan valikoida jokaisen vihanneksen ja juureksen omin käsin.


      • Tosi on
        gersonisti kirjoitti:

        Hyviä syitä. Siksi minäkin joudun syömään myrkytettyä ruokaa. Ratkaisu tuskin lienee se, että väitämme pihlajanmarjojen olevan happamia, vaan se, että alamme vaatia, että ruokaamme ei enää kasvateta myrkyin eikä pilata lisäainein ja säilykeainein. Jos kaikki viljelijät maassamme alkaisivat kysynnän pakottamana kasvattaa vain luomua, hintakilpailua syntyisi ja tuotteiden hinnat putoaisivat. Jos ostettaisiin joustavasti suoraan tiloilta, sekin pudottaisi hintaa.

        Nyt on joitain luomupiirejä, mutta ne toimivat tosi kömpelösti. Pitää tehdä tilaus netissä, eli ostaa sika säkissä, ja sitten hakea jonkun toisen sinulle kasaama tilaus jostain. Minä haluan valikoida jokaisen vihanneksen ja juureksen omin käsin.

        Mitkä viljelijät? Missä he asuvat? Eikö maaseutu olekkaan vielä autio? Eikö EU ja maamme päättäjät olekkaan toimineet tehokkaasti muualla kuin Talvivaaralla?


      • Anonyymi

        "Olisin ollut kauemmin, mutta valitettavasti tulin Suomeen, ja täällähän ei voi elää luomulla, ellei ole varakas."

        Suomessa voi aivan hyvin elää luomuruoalla.
        Niin minäkin olen elänyt jo monia vuosia.
        Hinta on edullinen, kun ostaa suoraan luomuviljelijöiltä.


      • Anonyymi
        gersonisti kirjoitti:

        Hyviä syitä. Siksi minäkin joudun syömään myrkytettyä ruokaa. Ratkaisu tuskin lienee se, että väitämme pihlajanmarjojen olevan happamia, vaan se, että alamme vaatia, että ruokaamme ei enää kasvateta myrkyin eikä pilata lisäainein ja säilykeainein. Jos kaikki viljelijät maassamme alkaisivat kysynnän pakottamana kasvattaa vain luomua, hintakilpailua syntyisi ja tuotteiden hinnat putoaisivat. Jos ostettaisiin joustavasti suoraan tiloilta, sekin pudottaisi hintaa.

        Nyt on joitain luomupiirejä, mutta ne toimivat tosi kömpelösti. Pitää tehdä tilaus netissä, eli ostaa sika säkissä, ja sitten hakea jonkun toisen sinulle kasaama tilaus jostain. Minä haluan valikoida jokaisen vihanneksen ja juureksen omin käsin.

        "Minä haluan valikoida jokaisen vihanneksen ja juureksen omin käsin."

        Vinkki: mene sitten ostamaan suoraan tilalta.
        Minulla on hyviä kokemuksia luomutuotteiden tilaamista suoraan tiloilta - joko suoraan tai ruokapiirin kautta.
        On vaivatonta. Netissä tekee tilauksen.
        Ja sitten noutaa tuotteet.


    • hyvää on

      En voi syödä esim. viinirypäleitä tai tavallisia mansikoita allergisen reaktion takia.
      Luomutuotteita taas pystyn syömään. Mutta kalliita tosiaan ovat, eivät kuitenkaan moninkertaisesti tavallisia kalliimpia.

      Kotimaista luomutuotantoa tulisi lisätä , koska täällä pystytään tuottamaan vähemmillä myrkyillä, kuin lämpimimmissä maissa.

      Luomutuotannossa satotaso jää pienemmäksi, mutta siihen menee vähemmän
      energiaa (keinolannoitteita ja myrkkyjä ei juuri käytetä).

      • Too many people

        Sato jää tosiaan pienemmäksi. Viljelysmaata tarvittaisiin niin paljon, että suuri osa maapallon väestöstä kuolisi nälkään, jos kaikki ruoka tuotettaisiin luomuviljelynä. Ei minulla tosin ole mitään sitä vastaan.

        Luomua kannattavat ihmiset haluavat vain, että ihmiset kuolisivat kehitysmaissa nälkään. Tämä heidänkin tulisi suoraan myöntää eikä sönköttää ekologisuudesta.


      • Anonyymi
        Too many people kirjoitti:

        Sato jää tosiaan pienemmäksi. Viljelysmaata tarvittaisiin niin paljon, että suuri osa maapallon väestöstä kuolisi nälkään, jos kaikki ruoka tuotettaisiin luomuviljelynä. Ei minulla tosin ole mitään sitä vastaan.

        Luomua kannattavat ihmiset haluavat vain, että ihmiset kuolisivat kehitysmaissa nälkään. Tämä heidänkin tulisi suoraan myöntää eikä sönköttää ekologisuudesta.

        "Viljelysmaata tarvittaisiin niin paljon, että suuri osa maapallon väestöstä kuolisi nälkään, jos kaikki ruoka tuotettaisiin luomuviljelynä. "

        Tuo on pelkkää puppua.
        Tällä hetkellä ruokaa menee hävikkiin 30-40 % maasta riippuen.
        70 % tuotannosta syötetään kotieläimille, joiden tuotteissa saadaan vain murto-osa ihmisravinnoksi.
        Paljon syötetään ruokaa myös autoille bioetanolina.
        Ylensyöjien ylimääräisellä ruoalla ruokkisi jo nyt maailma aliravitut oikein hyvin. Kummankin ryhmän terveys samalla paranisi.
        jne

        Luomuna ruoka riittäisi kaikille aivan hyvin - kunhan tehdään kestävän tulevaisuuden vaatimat muutokset tottumuksiimme.


    • Kemikaliotyttö

      Maailmassa on miljoonia nälkää kärsiviä ihmisiä. Jos maailman ruokatuotanto muuttuisi täysin luomuksi, heitä olisi miljardi lisää.

      Tomaatti on tomaatti on tomaatti. Siinä ei paljoa paina, onko se kasvatettu luonnonvalolla vai lampuilla. Tehotuotetut tomaatit ovat isompia, ja niistä riittää enemmän ruokaa vatsan täytteeksi.

      Luomuviljelyssä "pahojen myrkkyjen" sijaan käytetään (enenevissä määrin myös suomessa) ihmisperäistä lannoitetta (= PASKAA) jonka käyttö lisää huomattavasti esimerkiksi suolistoloisten leviämistä. Suomessa suolistoloiset ovat verrattain harvinaisia juuri siitä syystä, että täällä käytetään todella vähän ihmisperäistä lannoitetta viljelyssä. Luomun lisääntyessä myös sitä käytetään enemmän.

      Minä syön mielummin kemikaaleja kuin paskaa. Entä sinä?

      • fggdfgfhdfh

        Maistapa kerrankin puhdasta, ravinteikasta tomaattia, niin et puhu noin. Tai ehkä makunystyröiden treenaus vaatii muutaman viikon luomulla oloa. Sitten, kun kokeilee myrkkyporkkanaa tai myrkkytomaattia, eron huomaa selvästi.


      • gfghfghdfhh

        Minä ainakin käytän hevosenlantaa pellolla, en huussin alusia. Meillä on normaali vesivessa ja sen jäte tyhjennetään ajoittain. Huussin jäte kompostoidaan, mutta käytetään vain kukille, ei ruoalle. Olen samaa mieltä kanssasi; ihmislannan käyttö voisi olla terveysriski.


      • Ehkei nyt ihan

        Nälänhätähän ei johdu siitä, että on luomutuotantoa, vaan siitä, että pikkasen on epäreilusti jaettu ne ruoat, mitä tuotetaan. Toisille kasvatetaan ruokaa enempi kuin toisille, ja sitten rahdataan niitä ruokatuotteita pitkin poikin maapalloa, jotta vois rikkaiden supermarketit heittää roskiin hävikkinä.


      • karkados
        Ehkei nyt ihan kirjoitti:

        Nälänhätähän ei johdu siitä, että on luomutuotantoa, vaan siitä, että pikkasen on epäreilusti jaettu ne ruoat, mitä tuotetaan. Toisille kasvatetaan ruokaa enempi kuin toisille, ja sitten rahdataan niitä ruokatuotteita pitkin poikin maapalloa, jotta vois rikkaiden supermarketit heittää roskiin hävikkinä.

        Eiköhän suurin syy nälänhätiin ole, että joissakin maissa lisäännytään ympäristön kantokyvyn vastaisesti. Jos olosuhteet ovat huonot ravinnon saamiselle, niin ei silloin pitäisi lisääntyä hallitsemattomasti.


      • Nälänhädästä
        karkados kirjoitti:

        Eiköhän suurin syy nälänhätiin ole, että joissakin maissa lisäännytään ympäristön kantokyvyn vastaisesti. Jos olosuhteet ovat huonot ravinnon saamiselle, niin ei silloin pitäisi lisääntyä hallitsemattomasti.

        Nälänhätä voi kyllä johtua juuri tuotetun ravinnon epätasaisesta jakautumisesta tai vaikka katovuodesta, kuivuudesta, luonnonkatastrofeista, sodasta yms. eikä lisääntymisestä.

        MTT:n luonnonvarapuntarin mukaan tuonnin osuus suomalaisten elintarvikekulutuksesta on n. 30%.

        Tuolla logiikalla tämä tarkoittais, että meillä on niin huonot olosuhteet / ympäristön kantokyky ravinnonsaannille, että meillä on 30% liikaa väkeä, joka ei pidä paikkansa. Ja kuinka moni täällä syö vaan omaan välttämättömään tarpeeseen? Joulunakin taidettiin syödä monessa taloudessa paljon enemmän. Eli kyllä täälläkin syödään vaan ja paljon kaikkea mikä ei meillä meidän ympäristössä kasva, eli oman ympäristömme kantokyvyn vastaisia asioita, joita tuodaan muualta. Jos täällä mentäis ympäristön kantokyvyn mukaan niin pitäis syödä ihan muuta, mitä syödään tällä hetkellä, enemmän vaan pettua, lanttua ja härkäpapua.

        Eikä kaikella viljelykäytössä olevalla maalla maissa, joissa on enemmän väkeä edes viljellä maan asukkaille välttämätöntä ruokaa, vaan siellä saatetaan viljellä vaikka palmuöljypalmuja, jotta saatais meille tänne elintarviketeollisuuden sipsiresepteihin käyttämää ainesosaa ja jollekin toiselle toisella puolella maailmaa biopolttoainetta. Eli juurikin tämä epätasainen jako siinä missä päin mitäkin tuotetaan ja missä päin mitäkin hankitaan ja kenelle mitäkin kuinkakin paljon tarjotaan eikä niinkään paikallinen ympäristön kantokyky sinänsä taida olla se nälkään liittyvä suurin ongelma.


      • Valot päälle
        fggdfgfhdfh kirjoitti:

        Maistapa kerrankin puhdasta, ravinteikasta tomaattia, niin et puhu noin. Tai ehkä makunystyröiden treenaus vaatii muutaman viikon luomulla oloa. Sitten, kun kokeilee myrkkyporkkanaa tai myrkkytomaattia, eron huomaa selvästi.

        Makutesteissä, jotka on toteutettu sokkona, eroa todellakaan olla huomattu. Te ituhipit vain luulette, että luomu on paremman makuista, vaikka tilanne on juuri päinvastoin.


      • Poistoaines
        Nälänhädästä kirjoitti:

        Nälänhätä voi kyllä johtua juuri tuotetun ravinnon epätasaisesta jakautumisesta tai vaikka katovuodesta, kuivuudesta, luonnonkatastrofeista, sodasta yms. eikä lisääntymisestä.

        MTT:n luonnonvarapuntarin mukaan tuonnin osuus suomalaisten elintarvikekulutuksesta on n. 30%.

        Tuolla logiikalla tämä tarkoittais, että meillä on niin huonot olosuhteet / ympäristön kantokyky ravinnonsaannille, että meillä on 30% liikaa väkeä, joka ei pidä paikkansa. Ja kuinka moni täällä syö vaan omaan välttämättömään tarpeeseen? Joulunakin taidettiin syödä monessa taloudessa paljon enemmän. Eli kyllä täälläkin syödään vaan ja paljon kaikkea mikä ei meillä meidän ympäristössä kasva, eli oman ympäristömme kantokyvyn vastaisia asioita, joita tuodaan muualta. Jos täällä mentäis ympäristön kantokyvyn mukaan niin pitäis syödä ihan muuta, mitä syödään tällä hetkellä, enemmän vaan pettua, lanttua ja härkäpapua.

        Eikä kaikella viljelykäytössä olevalla maalla maissa, joissa on enemmän väkeä edes viljellä maan asukkaille välttämätöntä ruokaa, vaan siellä saatetaan viljellä vaikka palmuöljypalmuja, jotta saatais meille tänne elintarviketeollisuuden sipsiresepteihin käyttämää ainesosaa ja jollekin toiselle toisella puolella maailmaa biopolttoainetta. Eli juurikin tämä epätasainen jako siinä missä päin mitäkin tuotetaan ja missä päin mitäkin hankitaan ja kenelle mitäkin kuinkakin paljon tarjotaan eikä niinkään paikallinen ympäristön kantokyky sinänsä taida olla se nälkään liittyvä suurin ongelma.

        Huonomman aineksen ei pitäisi lisääntyä myöskään täällä mutta ei varsinkaan köyhemmissä maissa.


      • Olisiko heittää fakt
        Valot päälle kirjoitti:

        Makutesteissä, jotka on toteutettu sokkona, eroa todellakaan olla huomattu. Te ituhipit vain luulette, että luomu on paremman makuista, vaikka tilanne on juuri päinvastoin.

        Olisiko sulla heittää faktaa sokkotestistä? Vaikkapa vaan linkki, että missä on ollu tieteelinen sokkotesti ja siinä olisi havaittu luomu maukkaammaksi taikka paremmaksi?

        Itse pidän luomun pelkkänä rahastuksena ja mielikuivien myymisenä. Kävin kirjastossa lukemassa tuon Tiede-lehden 7/2012, luin myös ne tutkimusartikkelit, mihin kirjoituksissa viitattiin ja en usko enään luomuun sitäkään vähää mitä joskus olen uskonut.


      • fdhgdfhgfsh
        Olisiko heittää fakt kirjoitti:

        Olisiko sulla heittää faktaa sokkotestistä? Vaikkapa vaan linkki, että missä on ollu tieteelinen sokkotesti ja siinä olisi havaittu luomu maukkaammaksi taikka paremmaksi?

        Itse pidän luomun pelkkänä rahastuksena ja mielikuivien myymisenä. Kävin kirjastossa lukemassa tuon Tiede-lehden 7/2012, luin myös ne tutkimusartikkelit, mihin kirjoituksissa viitattiin ja en usko enään luomuun sitäkään vähää mitä joskus olen uskonut.

        Kemikaalitehtaat tekevät voittoja kemikaaliensa myynnistä. Ne myös rahoittavat "tutkimuksia" kemikaaliensa turvallisuudesta. Yllätys, yllätys: niiden rahoittamissa tutkimuksissa yleensä päädytään toteamaan, ettei vaaraa ole. Kenen leipää syöt, sitä tottelet.

        Ei kaikki kemikaalit edes maistu ruoassa. Maku on vain yksi tärkeä osa ruokaa. Puhtaus ja ravinteikkuus ovat vielä tärkeämpiä.


      • Olisiko heittää fakt
        fdhgdfhgfsh kirjoitti:

        Kemikaalitehtaat tekevät voittoja kemikaaliensa myynnistä. Ne myös rahoittavat "tutkimuksia" kemikaaliensa turvallisuudesta. Yllätys, yllätys: niiden rahoittamissa tutkimuksissa yleensä päädytään toteamaan, ettei vaaraa ole. Kenen leipää syöt, sitä tottelet.

        Ei kaikki kemikaalit edes maistu ruoassa. Maku on vain yksi tärkeä osa ruokaa. Puhtaus ja ravinteikkuus ovat vielä tärkeämpiä.

        Et sitten ole itse näköjään lukenut tuota Tiede-lehden 7/2012 artikkelia ja siinä viitattuja tutkimuksia (Mtt), jotka ei käsittääkseni ole mitenkään sidoksissa kemikaalitehtaisiin, en ainakaan usko, että Maataloudentutkimuslaitos olisi sidoksissa.

        Pystytkö löytämään jostain tutkimustuloksen, joka tukisi luomun puhtautta ja ravinteikkuutta? Sitä on aika vaikeaa löytää.


      • Anonyymi

        "Luomuviljelyssä "pahojen myrkkyjen" sijaan käytetään (enenevissä määrin myös suomessa) ihmisperäistä lannoitetta (= PASKAA) jonka käyttö lisää huomattavasti esimerkiksi suolistoloisten leviämistä. "

        Tuo ei pidä paikkaansa.
        EU:n luomusäädösten mukaan tuo on kiellettyä luomussa.


      • Anonyymi
        karkados kirjoitti:

        Eiköhän suurin syy nälänhätiin ole, että joissakin maissa lisäännytään ympäristön kantokyvyn vastaisesti. Jos olosuhteet ovat huonot ravinnon saamiselle, niin ei silloin pitäisi lisääntyä hallitsemattomasti.

        "Eiköhän suurin syy nälänhätiin ole, että joissakin maissa lisäännytään ympäristön kantokyvyn vastaisesti. "

        Nälänhädät tulevat yleensä poikkeuksellisten olosuhteiden seurauksena.
        Pitkäaikainen kuivuus. Tänä kesänä jopa Euroopassa joetkin uhkaa kuivua.
        Kaatosateet ja suurtulvat, jotka tuhoavat sadot jokilaaksojen parhailta pelloilta.
        Sodat - nyt esim Ukrainen sota aiheuttaa nälänhätää lähi-idässä ja Afrikassa...
        Valloittaja varastaa viljat jne.
        Pitkään jatkuessaan ruoan niukkuutta myös Ukrainassa.


    • mm10

      Pelkästään jo se, että luomu maatilalla on tietyt kriteerit saa minut suosimaan luomua. Lehmien yms. täytyy saada olla vapaina eikä kytkettyinä yhteen asentoon josta sen maitoa sitten hyödynnetään...entä lehmän elämä? Mielestäni muita vaihtoehtoja ei edes saisi olla!

    • mitä h

      Ihmisp..kaa ei käytetä viljelyssä. Sitähän ei saa ajaa pelloille ollenkaan.

    • Cris

      Kannatan ehdottomasti luomua!! Luomuomenat ja porkkanatkin maistuu aivan erilaisilta, kuin kaikenmaailman myrkkyliuoksilla sumutetut...

    • sitten se

      tämän vuoden LUOMU JOULUKUUSI niitä myytiin tyhmille kaupunkilaisille.

    • No siksi luomua että

      Ei kerry ihmiseen ja muihin eliöihin niin paljon myrkkyjä ja haitallisesti vaikuttavia aineita, kun luomutuotannossa kemialliset keinolannotteet kielletty, kemialliset kasvinsuojeluaineet kielletty, gmo-kielletty, lisäaineiden käyttöä rajoitettu.

      Ja sitten on näitä uutisia/tutkimuksia, että pölyttäjähyönteisillä vaikeuksia myrkkyjen kanssa, niin suosimalla myrkyttömiä toimintatapoja voi yrittää samalla suosia tarpeellisten hyönteisten säilymistä ja edistää niiden kannalta järkevää toimintaa, eli vähemmän myrkkyjä. Tulee paineita tavalliseenkin tuotantoon vähentää myrkyn määrää kun kuluttaja ei halua ostaa myrkkytuotetta.

      Voitte myös tehdä testin ostamalla kaksi pakettia kananmunia. Toiset luomua ja toiset tavallisia. Keitätte molemmista paketeista yhdet ja maistatte vierekkäin.Luomumuna maistuu kermaiselta, täyteläiseltä ja raikkaalta verrattuna siihen kalalta ja rikiltä tuoksuvaan ja maistuvaan toiseen vaihtoehtoon. Tavallisissa kananmunissa laadun vaihtelu on ollut maun osalta todella paljon suurempaa kuin luomumunissa oman ostokokemuksen perusteella. En enää osta tavallisia kananmunia.

    • paljon leipova

      Minä ainakin käytä luomujauhoja leipomisessa. Karjalanpiirakoista, sämpylöistä ja muista leivonnaisista tulee paljon, paljon pehmeämpiä ja suussa sulavampia kun käytän paikallisen myllyn luomujauhoja. Jauhot ova vähän kalliimpia mutta se maku ja pehmeys... en taatusti vaihda

    • luomuluomu

      Muoti-ilmiöhän tuo luomu lähinnä on nykypäivän maailmassa, eikä kaikella luomulla ole mitään tekemistä varsinaisen luonnonmukaisuuden kanssa. Varmaan vähän sama asia kuin aikoinaan biojätepussien kanssa. Ihmiset pitivät sitä ekologisena vaihtoehtona, vaikka todellisuudessa nämä pussit eivät ehtineet hajota, ja joutuivat sekajätteeseen, lisäksi pussin valmistukseen meni yhtälailla, ellei enemmän energiaa muovipussiin verrattuna. Tuntuu siis, että tärkeintä on luulo siitä, että tehdään hyvää ympäristölle/itselle. Todellista luomua on kasvattaa ja kerätä ravintonsa itse (tai pienessä yhteisössä).

    • samaa p---a

      En ikinä pistä mukamaste luomuruokaa suuhuni.yäh.

    • cjdU

      Luomu on hyvä keksintö. Lajittelujätteestä saa kunnon hinnan.

    • hjlhjljlkk

      No tottakai itse kasvatetut tomaatit ja itse omista jauhoista leivottu leipä on terveellisempää kuin teollisesti tuotetut vastikkeet.

      Kaupasta en osta luomua koska valvonta ei ole kunnossa. Ei tiedä mitä ravinteita on käytetty jne...

      • Anonyymi

        "Kaupasta en osta luomua koska valvonta ei ole kunnossa. "

        Luomutuotantoa valvotaan erittäin tarkasti.
        EU_luomusäännöt määrittelevät tarkasti, miten saa luomuna tuottaa.
        Tuotantotarkastukset vähintään vuosittain jokaiseen yritykseen.
        Luomumerkki on yksi kaikkien luotettavimmista merkeistä myyntipäällyksessä.


    • Tosi on

      Mikä on Faktaa? Onko tiedelehti Faktaa? Faktaa on tietämättömyys ja asioiden huomioonotamatta jättämistä. Osatotuuksia, mitä sinä väität muka faktaksi.

      • No ainakin tuo...

        Tiede-lehden (7/2012) juttu perustui tutkimuksiin mitä luomusta oli ollut tarjollla, eli toimittajat eivät olleet repineet omasta päästään koko juttua.


    • luomukala

      Luomukalaa =D
      Voi jessus! Eli muut kun tuottomielessä niitä pyytävät niin ne on jotenkin eri vai? Tehdasvalmisteisia kaloja? Eri jos alat viljelystä puhumaan... kai sitäkin voi luomusti yrittää? ;)

      Tiedän jokusen ison marketin mikä kuuluu vielä johtaviin kilpailijoihin kaupan alalla, jotka laittavata luomulaariin tavistomaatteja kun luomut on loppu tai kuorma ei ole tullut.
      Uskon, että tätä tekee muutkin ja luomufanit ei tajua mitään.

      Eli mausta tuskin on kyse luomun erossa tavalliseen? =)

      Ps. Meen nyt luomuruokkimaan mun kärmekseni ...

      • Karpinkasvattaja

        Missähän sitä luomukalaa muka olisi??? Minulla on karppeja kasvamassa tekolammessa, mutta en voi pitää niitä luomukaloina, kun lammen vesi tulee viljelysmaiden halki kulkevasta purosta ja ruokin karppejani tavanomaisesti viljellyllä vehnällä.
        Läheisestä järvestä pyytämiäni haukia en voi missään nimessä luokitella luomukaloiksi, kun pelloilta on johdettu laskuojia siihen järveen, lisäksi talvella jäällä ajetaan moottorikelkoilla ja kesällä perämoottorit prutkuttaa, lisäksi yläpuolisista vesistöistä tulee vaikka mitä vettä, asutuskeskuksien puhdistettua jätevettä ym.
        Ehkä jossain Lapin tunturijoessa voisi olla luomukalaa, ellei Murmanskin saastelaskeumaa oteta lukuun... ja mahdollisesti saksalaisten jättämä sotaromu ei valuttaisi juuri tuohon puroon mausteitaan...

        En usko luomun erilaisuuteen muussa kuin kalliimmassa hinnassa ja tehottomassa tuotannossa.


      • Anonyymi
        Karpinkasvattaja kirjoitti:

        Missähän sitä luomukalaa muka olisi??? Minulla on karppeja kasvamassa tekolammessa, mutta en voi pitää niitä luomukaloina, kun lammen vesi tulee viljelysmaiden halki kulkevasta purosta ja ruokin karppejani tavanomaisesti viljellyllä vehnällä.
        Läheisestä järvestä pyytämiäni haukia en voi missään nimessä luokitella luomukaloiksi, kun pelloilta on johdettu laskuojia siihen järveen, lisäksi talvella jäällä ajetaan moottorikelkoilla ja kesällä perämoottorit prutkuttaa, lisäksi yläpuolisista vesistöistä tulee vaikka mitä vettä, asutuskeskuksien puhdistettua jätevettä ym.
        Ehkä jossain Lapin tunturijoessa voisi olla luomukalaa, ellei Murmanskin saastelaskeumaa oteta lukuun... ja mahdollisesti saksalaisten jättämä sotaromu ei valuttaisi juuri tuohon puroon mausteitaan...

        En usko luomun erilaisuuteen muussa kuin kalliimmassa hinnassa ja tehottomassa tuotannossa.

        "Missähän sitä luomukalaa muka olisi???"

        Luomukalan tuotantoa säätelee EU:n luomuasetus.

        Useissa maissa luomukalaa tuotetaan.
        Toivottavasti Suomessakin pian.


    • 2+8

      Luomun kannattajat ovat poikkeuksetta joko tyhmiä/tietämättömiä ja/tai mielenterveydeltään järkkyneitä. Piste.

      • Anonyymi

        "Luomun kannattajat ovat poikkeuksetta joko tyhmiä/tietämättömiä ja/tai mielenterveydeltään järkkyneitä"

        Olisiko sinulla antaa tutkimuksia väitteesi perusteeksi?


    • ,,,,,

      Luomuneito on kyllä parasta.

    • JackBauer2013

      Luomuruoka on mautonta mössöä ja vuosituhannen suurin huijaus! Tuntuu todella oudolta, että yhä useampi ihminen on mainonnan uhri ja sinisilmäisesti mättää luomuruokaa mahaansa.

      Missään ei ole ainuttakaan tutkimusta, että luomuruoka on terveellistä.

      Geenimanipuloidussa ruoassa on tulevaisuus ja ratkaisu nälänhätään.

      • Eikö ainuttakaan?

        2009 vuonna julkaistiin EU tutkimus, jossa oli mukana 31 tutkimuslaitosta ja yliopistoa, jonka mukaan tutkitussa luomusadossa (istuttivat samoihin olosuhteisiin samalle paikalle sekä luomusadon että tavallisen) oli korkeammat pitoisuudet terveydelle hyödyllisiä antioksidantteja ja vitamiineja. Tämän tutkimuksen mukaan luomussa oli myös vähemmän terveydelle haitallisia yhdisteitä kuten metalleja ja myrkkyjä verrattuna samalle paikalle istutettuun normisatoon.


      • 3232322333333

        "Geenimanipuloidussa ruoassa on tulevaisuus ja ratkaisu nälänhätään."

        Joo. Minä näkisin asian niin että geenimanipuloidussa ruoassa on ajatus vain yhtiöitten tuloksen maksimoimisesta. Eli halvemmalla enempi tulosta aikaiseksi. Siis nälänhätä voitaisiin lopettaa tällä ruokamäärällä mitä maailmassa nyt jo tuotetaan. Vaikka ruuokaa pystyisi tuottaa kuinka paljon vaan, niin silti maailmassa tavoitellaan voittojen maksimointia. Ei nälänhädän poistamista, jos se ei kannata.


      • ttyuuipppppppiiuyyte
        Eikö ainuttakaan? kirjoitti:

        2009 vuonna julkaistiin EU tutkimus, jossa oli mukana 31 tutkimuslaitosta ja yliopistoa, jonka mukaan tutkitussa luomusadossa (istuttivat samoihin olosuhteisiin samalle paikalle sekä luomusadon että tavallisen) oli korkeammat pitoisuudet terveydelle hyödyllisiä antioksidantteja ja vitamiineja. Tämän tutkimuksen mukaan luomussa oli myös vähemmän terveydelle haitallisia yhdisteitä kuten metalleja ja myrkkyjä verrattuna samalle paikalle istutettuun normisatoon.

        Älä jauha paskaa, mitään sellaista näyttöä ei ole että luomussa olisi enemmän vitamiineja, mineraaleja taikka antioksidantteja.


      • Eikö ainuttakaan?
        ttyuuipppppppiiuyyte kirjoitti:

        Älä jauha paskaa, mitään sellaista näyttöä ei ole että luomussa olisi enemmän vitamiineja, mineraaleja taikka antioksidantteja.

        Tutkimustuloksia voit käydä tarkastelemassa tutkimusprojektin virallisilta sivuilta täältä:

        http://www.qlif.org/


      • Ainakin seleeniä on
        Eikö ainuttakaan? kirjoitti:

        2009 vuonna julkaistiin EU tutkimus, jossa oli mukana 31 tutkimuslaitosta ja yliopistoa, jonka mukaan tutkitussa luomusadossa (istuttivat samoihin olosuhteisiin samalle paikalle sekä luomusadon että tavallisen) oli korkeammat pitoisuudet terveydelle hyödyllisiä antioksidantteja ja vitamiineja. Tämän tutkimuksen mukaan luomussa oli myös vähemmän terveydelle haitallisia yhdisteitä kuten metalleja ja myrkkyjä verrattuna samalle paikalle istutettuun normisatoon.

        puuttunut luomusta ja viljatuotteissa voi olla toksiinia ja fusariumia. En osta luomua, enkä syötä lapsilleni!


      • ttyuujhgt
        Eikö ainuttakaan? kirjoitti:

        Tutkimustuloksia voit käydä tarkastelemassa tutkimusprojektin virallisilta sivuilta täältä:

        http://www.qlif.org/

        Näyttää aika pitkälti perinteiseltä rahat pois eu-proggikselta, millaisessa muutamassa on tullut itsekin oltua mukana. Ei äkkiseltään näkynyt mitään mullistavia tuloksia, joten jos mukamas on niin linkkaa suoraan.


    • 2334343
    • ccccccccccccccccc

      Jos osataaan valita oikea lannoite ja määrä ja kasvuolosuhteet hyvät ei luomun ja lannoitetun eroa huomaa.Samoja ravinteita kasvit käyttävät.Nykyään kenelläkään ei ole varaa lannoittaa yli tarpeen.Tai käyttää ylimääräisesti kasvinsuojeluaineita.

      • bbbbb

        Kasvitautien ja rikkakasvien torjunta-aineiden käyttö on meidän kansallisen mittariston mukaan kyllä lisääntynyt Suomessa.

        http://www.luonnontila.fi/fi/indikaattorit/maatalousymparistot/ma4-torjunta-aineiden-kaytto

        Ja mikä on ylimääräinen kasvinsuojeluaine ja mikä ei ole?

        Jos luomuviljely onnistuu ilman suurta määrää torjunta-aineita, niin eikö silloin torjunta-aineet ole joissakin tapauksissa ylimääräisiä, siis jos niillä vain etukäteen varaudutaan sadolle mahdollisesti tulevaan riskiin.

        Meinaan jos kasvinsuojelu on sitä, että pistetään jo etukäteen myrkkyä koko alueelle ilman, että ongelma on ilmaantunut, niin eikö se ole vähän ylimääräistä ongelmanratkontaa. Että laitetaan ainetta ennen kuin on edes varsinaista torjuttavaa ongelmaa? Tai levitetään varmuuden vuoksi koko alueelle, vaikka vain pienellä alueella olisi ongelmaa?


      • En viljele luomua
        bbbbb kirjoitti:

        Kasvitautien ja rikkakasvien torjunta-aineiden käyttö on meidän kansallisen mittariston mukaan kyllä lisääntynyt Suomessa.

        http://www.luonnontila.fi/fi/indikaattorit/maatalousymparistot/ma4-torjunta-aineiden-kaytto

        Ja mikä on ylimääräinen kasvinsuojeluaine ja mikä ei ole?

        Jos luomuviljely onnistuu ilman suurta määrää torjunta-aineita, niin eikö silloin torjunta-aineet ole joissakin tapauksissa ylimääräisiä, siis jos niillä vain etukäteen varaudutaan sadolle mahdollisesti tulevaan riskiin.

        Meinaan jos kasvinsuojelu on sitä, että pistetään jo etukäteen myrkkyä koko alueelle ilman, että ongelma on ilmaantunut, niin eikö se ole vähän ylimääräistä ongelmanratkontaa. Että laitetaan ainetta ennen kuin on edes varsinaista torjuttavaa ongelmaa? Tai levitetään varmuuden vuoksi koko alueelle, vaikka vain pienellä alueella olisi ongelmaa?

        Kyllä kasvinsuojeluaineet käytetään todettuun tarpeeseen, ei niitä kannata turhaan levittää peltoon. Lannoitus toimii samoilla ehdoilla ja puuttuvia ravinteita lisätään kasvukauden aikana.

        Ainoat kasvinsuojeluaineet, mikä tulee mieleen, jota käytetään etukäteen ennen ongelman ilmenemistä, on kylvösiemenen peittausaine, mutta samoja aineita käytetään luomussakin kylvösiemenen käsittelyssä ja perunalla lehtirutontorjunta, mutta luomussa käytetään samaa ainetta, mitä monet muutkin viljelijät käyttävät, Kupri-jauhetta.

        Luomusa muuten voidaan käyttää yllättävän paljon erilaisia torjunta-aineita, kuten seuraavassa voi päätellä:http://keskustelu.skepsis.fi/Message/Message/166654


      • Anonyymi

        "Tai käyttää ylimääräisesti kasvinsuojeluaineita."

        Mutta kun se vakimääräkin voi vaikuttaa kasveihin laatua heikentävästi.


      • Anonyymi
        bbbbb kirjoitti:

        Kasvitautien ja rikkakasvien torjunta-aineiden käyttö on meidän kansallisen mittariston mukaan kyllä lisääntynyt Suomessa.

        http://www.luonnontila.fi/fi/indikaattorit/maatalousymparistot/ma4-torjunta-aineiden-kaytto

        Ja mikä on ylimääräinen kasvinsuojeluaine ja mikä ei ole?

        Jos luomuviljely onnistuu ilman suurta määrää torjunta-aineita, niin eikö silloin torjunta-aineet ole joissakin tapauksissa ylimääräisiä, siis jos niillä vain etukäteen varaudutaan sadolle mahdollisesti tulevaan riskiin.

        Meinaan jos kasvinsuojelu on sitä, että pistetään jo etukäteen myrkkyä koko alueelle ilman, että ongelma on ilmaantunut, niin eikö se ole vähän ylimääräistä ongelmanratkontaa. Että laitetaan ainetta ennen kuin on edes varsinaista torjuttavaa ongelmaa? Tai levitetään varmuuden vuoksi koko alueelle, vaikka vain pienellä alueella olisi ongelmaa?

        "Ja mikä on ylimääräinen kasvinsuojeluaine "

        Tällä hetkellä 50 % käytetyistä torjunta-aineista on ylimääräisiä.

        EU:ssa on voimassa IP (integroitu kasvinsuojelu) laki, jonka mukaan jokaisen viljelijän tulee käyttää kaikki muut menetelmät ensin ja vasta viimeisenä keinona torjunta-aineita.
        Harmi on, että kukaan ei valvo tätä lakia.
        Eikä sitä yleensä noudateta.

        Nyt sitten EU:ssa onkin tulossa vaatimus vähentää 50 % torjunta-aineiden käyttöä.
        Näin lain voimalla päästäisin eroon ylimääräisistä torjunta-aineista.


    • ttyuuy44445555555555

      Ei tietenkään eroa, paitsi että ego saa boostia kun ostaa luomua.

    • HÄH?!

      Mikä h*elvetin luomu?! Mitä se ruoka oli silloin suomessakin, kun ei ollut vielä väki -ja keinolannoitteita?

    • Luomun puristelija

      Ei ole. Jotkut haluavat luomua ja toiset haluavat kieltää kaikilta sen mitä he haluavat syödä.

    • Liian kallista

      Söisin ja ostaisin mielelläni luomuruokaa, mutta sen huomattavasti korkeampi hintaa sen. Jos gluteeniton pasta maksaa jo kahdeksan kertaa enemmän kuin tavallinen, kuinka paljon maksaa gluteeniton luomupasta?

      Vastaus: liikaa. Kuten kaikki muukin luomu: alle 10 € / kg maksoi vain kaali, kun hintoja katselin.

    • Kaikenlaisia

      Ostajaa te hörhöt luomua niin minä ajan Porschella. Kukin käyttää rahansa mihin haluaa. Toiset käyttää tulonsa kaaliin ja banaaneihin, minä autoihin ja kiinteistöihin.

    • Se luomu mitä syön tulee omasta puutarhasta, ja makueron myös maistaa. Kaikki on puhtaampaa ja makeampaa. Kaupan hyllystä ei voi mennä takuuseen siitä, onko luomu siellä aitoa.

    • On se huijausta

      Kysyin aikanaan yhdeltä luomutuottajalta joka myi myös muuta,
      kun samasta säkistä lappoi luomun ja ei luomun,
      että mitä eroa niillä kerta on kun samasta säkitä tulee?

      Vastaus oli lyhyt:Hinta!

      Hiilijalanjäljestä juuri sen verran, että vaikka kaikki pohjoismaa
      siirtysivät tänään kivikauteen niin se ei muuttaisi mitään,eikä
      hidastaisi mitään.Sen vuoksi kaikki tuo ja tuollaisen miettiminen
      on hukattua aikaa.Luomu ruoka on eettistä..Kasvisravinto on eettistä..
      Näin kertovat ne ihmiset jotka eivät koskaan ole käyneet Amazonilla...
      Ennen kaatui jalkapallokentällinen nykyään kaatuu kahdeksan.
      Viljelijä saa liki 10 usa:n dollaria kuukaudessa kun kasvattaa vihanneksia karjan sijaan..Karjasta ei saanut kuin 4 $.
      Luomun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, mutta kertoo jotakin
      jo siitä jalanjäljestä.Luojan kiitos näin köyhällä kansalla ei ole varaa
      ostaa eettisesti.

      Ja enne kuin joku kertoo jotain mutuaan factana:
      Niin siitäpä tarkistamaa kanalat ja sikalat ja luomunne alkuperä,ei järin helposti irtoa,jos ette sitten itse nouki ja viljele.

      • fhgfhfjhfj

        Jos joku lappaisi samoja tuotteitaan luomu- ja ei-luomu -koreihin, ja myisi niitä eri hintaan, ja sinä huomaisit sen, tietysti tekisit siitä ilmoituksen. Niin, muuten, minne tehdä ilmoitus? Onko Suomessa vielä järjestetty valvonta tarpeeksi hyvin? Ei riitä, että joku sanoo tuotteidensa olevan luomua. Pitää olla sertifikointisysteemi, jota myös valvotaan.

        Katsokaa ihmeessä tämä jo aikaisemmin mainittu dokumentti kemikaaleista ruoassa: http://areena.yle.fi/tv/980383 .


      • En viljele luomua

        Tuosta Amazonista... Minua houkuteltiin aikoinaan 1980-luvun puolivälissä viljelijäksi Brasiliaan Mato Grosson osavaltioon, ei siis Amazonille, mutta sama oli sielläkin teema, että sademetsään raivattiin viljelyalueita, tukea olisi saannut osavaltiolta varsin rutkasti siihen touhuun, toki velvoitteitakin sitten olisi ollut. . Jäin kuitenkin Suomeen viljelemään kotitilaani. Nyt jälkeenpäin olen tutustunut tuohon alueeseen, minne minuakin houkuteltiin ja nyt kyllä kaduttaa rajusti.

        Vaan tuosta luomun valvonnasta... näin viljelijänä mielestäni valvontaa on, mutta minkälaista. Minusta on perin merkillistä, että luomutila voi käyttää yhtälailla ydinvoimalla tuotettua sähköä tilan pyörittämisessä, kuin muutkin tilat. Traktorit pyörivät öljyn voimalla ja luomussa maanmuokkausta tehdään paljon enemmän tavanomaiseen viljelyyn nähden ja jokainen maan kyntäminen vapauttaa melkoisesti hiilidioksiidia ilmakehään. On myös merkillistä, että kukaan ei kiinnitä mitään huomiota siihen, että luomuviljelyssä kuluu uusiutumatonta energiaa enemmän tuotettuja yksikköjä kohti, kun sadot ovat pienempiä, lisäksi osa pelloista on kesannoilla.

        En ole sinänsä luomun vastustaja, koska olen saannut varsin korkeankin koulutuksen maatalouteen ja viljelyyn, joten mielestäni tietämykseni kasvien kasvatuksesta on, että tiedän jotain. Minulla on ollut lisäksi käytettävissä isoisäni kirjasto hänen opiskeluajoiltaan ja muistiinpanot käytännön viljelijänä. Tiedän, että on mahdollista tuottaa ilman keinolannoitteita ja kasvinsuojeluaineita ruokaa, mutta sillä vain ei elä tänä päivänä, lisäksi työskentely hevosien kanssa peltotöissä, ainakin omalla tilallani olisi sula mahdottomuus. Isoisäni aikaan hevosia oli kymmeniä, lisäksi tarvitaan työvoimaa ja sen jälkeen systeemi alkaa syömään itse itseään...

        Joka itse viljelee luomunsa, se on todella luomua ja tietää varmasti mitä suuhunsa pistää!


    • huijausta

      Luomulakko kertoo kaiken selkeästi.

      http://luomulakko.blogspot.fi/

      Luomu on pelkkä elintarviketeollisuuden uusin trendi koska sen avulla voidaan myydä kuluttajille ylihintaista ruokaa, jota tosin ei riitä kuin kaikkein rikkaimmalle osalle väestöstä, jos sillekään.

      Luomutrendi on jo Ruotsissa ohi ja parin vuoden sisällä myös hitaat hämäläiset oppivat itseään huijatun.

      • luomua

        Greenstreet.fi parasta luomua! ;) ;)


      • Ei paljoa vakuuttanu
        luomua kirjoitti:

        Greenstreet.fi parasta luomua! ;) ;)

        Niin ylihintaiset tuotteet ja hiili- ja vesijalanjälki melkoinen kaikilla tuotteilla. Tuskin ovat tulleet purjelaivoilla tänne, vai ovatko?
        En muutenkaan oikein jaksa uskoa luomuun!


      • Olipa asiaa tuolla

        Kannattaisi varmaan useammankin lukea tuo linkin tarjonta. En ole ymmärtänyt tähänkään asti luomun mantraa ja autuutta, että miksi pitäisi maksaa enemmän tehottomasti tuotetusta ja yhteiskunta vielä tukee tuota tehotonta tuotantoa. Varmaan parempaakin käyttöä olisi niillekin rahoille, mikä pistetään luomun tukemiseen.


    • jam jam
    • tää koko luomuruoka villitys on ihan vihreiden ja kauppojen keksimä huijaus karjankasvattaja ei yhtään sen enempää saa kilolta lihasta rahaa vaikka olis kuinka luomu..

    • Läheltä nähty

      Itse olen ollut töissä luomutilalla, jossa viljeltiin porkkanaa, kurkkua, sipulia ja kaalia. Oli kyllä tarkkaa, rikkaruohoja koitettiin estää erilaisilla hakekatteilla ja tuhkalla, joka sekin piti olla luomua. Tarkkaa siis mistä puista ja miten poltettu. Kaikki loput rikkaruohot kitkettiin käsin ja siinä hommassa minäkin oli muiden pienpalkkaisten opiskelijatyttösten kanssa. Istuttiin pellolla ja kitkeen kahta riviä vierekkäin. Aurinkoisina päivinä se oli mukavaa, juteltiin siinä samalla kun edettiin ja saatiin rusketusta. Sadepäivinä olikin vähän kurjempaa...
      Olen myös tehnyt paljon lomittajan töitä normaaleilla sika- ja lehmätiloilla. Varsinkin sikaloissa eläinten olot on toisinaan niin huonot, että pahaa tekee. Luomueläimillä on paremmat oltavat ja varmasti kaikki maajussit haluaisivat eläimilleen mahdollisimman mukavat oltavat.

      Ainut este siinä on raha, niin monta eläintä pidetään kun se neliölle on sallittua, sillä jos et tee niin, tilanpito ei ole kannattavaa. Lihasta maksetaaan tuottajalle niin vähän ja mihinkää ylimääräiseen sitä ei kannata hassata (kuten virikkeitä niille sioille). Sitten ne siat, jotka ovat erittäin älykkäitä otuksia, turhautuu ja alkaa syömään toistensa häntiä. Ei ole kiva joka päivä tarkastaa missä karsinassa on verta, että kuka tänään on seonnut ja kuka nyt eristetään muista. Siat todella seisovat pienessä karsinassa ritilöiden päällä. Pehkuija ei voi laittaa koska muuten ritilät menee tukkoon ja paska ei tipu alas lietejärjestelmään.

      Emakkosikalassa vasta onnetonta on, emakko on putkien välissä, pienessä kolmionmallisessa tilassa, jossa se mahtuu menemään makuulle tai nousta seisomaan. Mutta ei kääntymään mihinkään suuntaan. Eli emakko joko seisoo kun syö, tai makaa kun pikkuporsaat imee. Mitään muuta se ei pystykän sitten tekemään...

      Mutta, eläinten pito on tuollaista, kun liha pitää mahdollisimman halvalla tuottaa ja koska kuluttaja ei halua maksaa lihastaan kun sen tietyn €määrän/kilo.

    • luomuton

      täyttä huijausta , tiedän tarkkaan erään sika farmarin joka mainostaa possujen syövän kauraa ja ruista , paskat kaikki erään ravintolan , erään pienkeittiön jämät menee luomu possuille . ja silti lihan maku on ok vaikka luomuna myydään .

    • Hyvä Me

      Ennen mummot ja vaarit sanoi, että syö tätä niin pysyy lääkärit kauempana.
      Nykyään terveyskeskukset ja lääkärikeskukset on monasti paljon lähempänä meitä.
      ;-)

    • Luomu vesi

      Suomalainen lähdevesi on luomua käsittelemättömänä, mutta monet pulloissa tarjoutut lähdevedet ovat käsiteltyjä. Niihin on joko lisätty tai poistettu jotakin. Mistä saisi varmuudella ostaa vettä joka on tutkimuksen mukaan hyvää vettä ja sitä ei ole käsitelty mitenkään?

      • dfgdhdjty

        Meidän kannattaa suojella pohjavesiämme kaikkien suomalaisten iloksi ja terveydeksi ja jättää pullovedet jonnekin hiekka-aavikoille, jossa vettä ei muuten löydy. Muovipulloon pakattu vesi ei enää ole samaa puhdasta ainetta kuin se lähteessä oli. Lasiastiaan suoraan lähteestä otettu vesi säilynee parempana, muttei sekään pitkään.

        On se muuten aikamoista newspeakia, että luonnolliselle kasvatukselle annetaan erityinen nimi ja myrkkyviljelyä kutsutaan 'perinteiseksi'. Kumpikohan nyt mahtaa olla perinteisempää? Hiukan sama, kun koulun ja yliopiston aivopesun läpi käynyt on muka 'sivistynyt', ja itseoppinut on 'oppimaton'. Ja kaikki kansalliset työehtonsa, luonnonsuojelunsa ja oikeutensa puhtaaseen ruokaan menettämistä kutsutaan 'vapaakauppasopimukseksi'. Ja EU:n yksityisissä kabineteissa hääräävä virkamiesdiktatuuri muodostaakin muka demokraattisen ja avoimen kansojen yhteisön. Ja työttömän ei sallita tehdä vapaaehtoistyötä, mutta hänen on pakko tehdä palkatonta, pakollista orjatyötä. Miettikää sanojen merkityksiä niiden naamion takaa. Meitä manipuloidaan sanoilla koko ajan. Herätään.


    • Anonyymi

      Luomun paremmuus on myytti . Nyt jätetään Aatamin aikainen maatalous unholaan ja siirrytään uuteen aikaan jos oikeasti haluamme puuttua ilmastonmuutos asiaan , luomu vie asioita vain huonompaan suuntaan , nyt on high tech - ruuantuotannon aika johon kuuluu suorakylvö muuntogeenisillä viljelykasvilajikkeilla , solumaatalous ilman eläimiä . Tämä on tulevaisuutta , luomu on muinais jäänne , pölyistä ja likaista historiaa joka tuota mitään .

    • Anonyymi

      Luomu on mielikuva tuotteesta , terveyshyöty vie itsepetokseen tuotteen ylivertaisuudesta

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe