Empatia

figu

Mitä tarkoittaa sana empatia?
Auta.
Joku sanoi mulle, että sä olet niin empaattinen.
Tarkoittaako se jotain pahaa?

12

1809

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpö

Empaattinen ihminen pystyy asettumaan toisen asemaan ja osaa ajatella asioita toisen näkövinkkelistä. Empaattinen ihminen voipi alkaa vaikka itkemään onnesta, kun kuulee toisen voittaneen lotossa. "Myötäeläjä".

• figu

Oliskohan niin, että elämässä ratkaisee empatian
        kyky.

• Sanni

Tiedätköhän nyt empatian ja sympatian erot kun tuollain vastaat?

• Anneli
        Sanni kirjoitti:

...itse?

• aikuinen? :)
        figu kirjoitti:

Oliskohan niin, että elämässä ratkaisee empatian
        kyky.

voi voi... jos yksi luonteen piirre nyt elämässä olisi ratkaisevassa asemassa niin huh huh. Oletkohan sä nyt varmasti sen 30 ?? Aika naivi mielipide vaan on sulla. Mutta pärjäämistä tässä monipuolisessa ja yllättävässä elämässä!

• osaa käyttää nettiä ja kirj...
        Anneli kirjoitti:

...itse?

Sanakirjoja löytyy sekä netistä että kirjastosta. Tietoa siis löytyy nopeastikin :) jopa sivistyssanastoa, jos ei sitä hallitse :DDD

• vaikka näin
        Sanni kirjoitti:

sympatia = myötätunto
        empatia = myötäeläminen

• Kaisa-Lotta

Tässä sulle oikein sanakirjamääritelmät:

"empatia (< kreik.), lat. empathia, eläytyminen toisen ajatuksiin, myötäeläminen."

"sympatia (< kreik.), myötätunto, myötämielisyys, mieltymys. Vastakohta: antipatia. Vrt. empatia."

Lähde: WSOY:n webfacta

Määrittelyllisesti nuo sanat siis vaikuttavat jossain määrin synonyymisilta. Ero löytynee siitä, että empatia pitää sisällään eläytymisen, kokemuksellisen myötäelämisen; sympatia taas on myötämielisyyttä sellaisia asioita ja tilanteita kohtaan, joihin ei itse samaistu tai eläydy.

Minusta nuo ovat positiivisia sanoja. Empatiassa kuitenkin piilee vaara: joskus voi kuvitella eläytyvänsä toisen tunteisiin, mutta itse asiassa eläytyykin tilanteeseen ja kokee tunteita, joita itse kokisi siinä. Jos silloin luottaa liian vahvasti omaan empatiakykyynsä, voivat toisen varsinaiset tunteet jäädä aivan piiloon ja tulla mitätöidyiksikin.

• Mt-hoitaja

Empatia tarkoittaa yleensä kykyä ymmärtää toisen ihmisen elämyksiä ja kokemuksia.
      Empatia on jäykän itsekeskeisyyden vastakohta ja tunteettomuuden toinen äärimmäisyys.
      Se on joustavuutta.
      Empatia ja sympatia on erotettava toisistaan.
      Esim.Jos joku kertoo sympaattiselle ystävälleen,"etten jaksa enää elää",sanoo ystävä."Siltä minustakin tuntuu,mutta älä turhia puhu,kyllä se tästä".Empaattinen ihminen pysähtyy samoin kuuntelemaan ystäväänsä,mutta erona sympaattiseen hän ottaa ystävänsä todesta ja ryhtyy tämän kanssa miettimään,mistä saataisiin apu tähän tuskalliseen tilanteeseen.
      Empaattisuus on välittämistä ja huolenpitoa.
      Empaattinen ihminen kuulee ja kuuntelee,mitä toinen ihminen sanoo,ei vähättele eikä ala kertomaan omia ongelmiaan toiselle.
      Empaattisuuteen liittyy kyky jakaa kokemuksia keskustellen,ymmärtäen.

Lähde:Mielenterveystyö ammattina,Tiina Punkanen.

• Nainen 39v.

että "osaa" olla toisen housuissa vaikeissa ja hyvissä tilanteissa ja näin ymmärtää toisen tunnetilaa.

• Nainen 39v.

vaikeina ja hyvinä hetkinä olisi ehkä ollut paremmin kirjoitettu:).

• Telstar
        Nainen 39v. kirjoitti:

vaikeina ja hyvinä hetkinä olisi ehkä ollut paremmin kirjoitettu:).

empaattisuus on mielestäni todella kunnioitettava asia ihmisessä eikä sitä pidä kenenkään väheksyä. Jos sinulle joku sanoo että olet empaattinen, ota se hyvänä asiana ja pidä sitä yllä, sinulle on annettu harvinainen ja itsesi sekä toisten hyvinvoinnin kannalta äärimmäisen tärkeä lahja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      248
      5672
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      35
      3231
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      134
      2552
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      210
      2013
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      64
      1542
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      64
      1007
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      937
    8. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      123
      813
    9. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      8
      781
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      10
      758
    Aihe