Hakemus asekeräilijäksi

keräilijäksi

Tarkoituksena olisi hakea lupaa esekeräilijäksi.Kaikki neuvot ja vinkin ovat tervetulleita mitä tuohon hakemukseen kannattaa laittaa.Mitään esimerkkiä en mistää löytänyt mutta hakemus onkin ilmeisesti "vapaamuotoinen"

http://www.asehistorianliitto.fi/hakemus.html

Keräily olisi tarkoitus rajata suomalaisiin,venäläisiin ja saksalaisiin toisen mailmansodan aikaisiin aseisiin.Tuohan kuulostaa hirveän laajalta ja mahdottomalta,mutta tarkoitus ei ole kerätä missään nimessä kaikkia vaan ne yleisimmät,jotka muodostivat kyseisten maiden "selkärangan".Sisältäen 16-18 asetta(pistooleja,kiväärejä ja sarjatuliaseita)Tarkoitus olisi kivääreistä aloittaa ja sitten edetä pistoolien kautta mahdollisesti sarjatuliaseisiin jos joskus mahdollista.Kokoelman kartuttamiseen menee aikaa varmaan 20-25 vuotta.Lisäksi kerron aikaisemmasta militaria harrastuksesta ja aseluvista.Mutta miten voin esim todistaa asetekniikan ja historian tietämystä?Entä jos listaan aseet jotka kokoelmaan olisi tarkoitus hankkia,kannattaako siitä jättää suosiolla pois sarjatuliaseet(esim joku maxim M1910 tai MP40)???Vaikkei sarjatuliaseita olisi tarkoitus hankkia vielä vuosiin???

Eli kaikki neuvot sellaisilta joilla itsellä on keräilylupa ja varmaa tietoa ovat tervetulleita!

24

4769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

Otapa yhteyttä johonkin keräilijään suoraan, saat paljon paremmat ohjeet kuin tällä palstalla heiluvilta huhaa lörpöttelijöiltä. Joka tapauksessa tarvit muutaman keräilijän suositukset.

• järjen ääni

Hommaa dekoina, se kyllä tyydyttää asehiplailu tarpeesi samalla vaarantamatta yleistä turvallisuutta.

• keräilijäksi

Valitettavasti en tunne henkilökohtaisesti yhtään keräilijää joten vaikea kysyä.Itsekin olen kuullut että pitäisi olla kaksi suosittelijaa,mutta pitääkö tieto todellisuudessa paikkansa?Esim. poliisin sivuilla suosittelijoista ei puhuta mitään eikä esimerkiksi ensinmäisessä viestissäni olevassa linkissä.Jos suosittelijat oikeasti vaaditaan,niin minun keräilyni kaatuu todennäköisesti siihen.Nämä kaksi keräilijäähän pitäisi tuntea erittäin hyvin!Kukaan tuskin lähtee ketään puolituttua takaamaan/suosittelemaan(tai itse en ainakaan lähtisi)

Toinen kommentoija on todella "järjen ääni":) Sehän on sama kun sanoisi autoharrastajalle että osta päältäajettava ruohonleikkuri!Se kyllä tyydyttä ajohalusi ja tulee nurmikkokin leikattua

• järjen ääni

Jos sulla on räiskimistarpeita niin keräilyaseilla ei niitä kyllä tyydytetä... Kyllä ne dekoaseet riittää aivan hyvin keräilyyn ja hiplailuun. Asehörhö vain haluaa päästä räiskimään sarjatulella, mutta ei tajua että keräilyluvilla saa harvoin ostaa patruunoita.

• keräilijäksi
        järjen ääni kirjoitti:

Jos sulla on räiskimistarpeita niin keräilyaseilla ei niitä kyllä tyydytetä... Kyllä ne dekoaseet riittää aivan hyvin keräilyyn ja hiplailuun. Asehörhö vain haluaa päästä räiskimään sarjatulella, mutta ei tajua että keräilyluvilla saa harvoin ostaa patruunoita.

Löytyy jo entuudestaan kolme kivääriä,eli niillä saan kyllä halutessani räiskittyäkin,mutta ei oikein kiinnostusta moiseen.Ja tiedossa on että varsinkin juuri sarjatuliaseisiin tulee ampumakielto...

• keräilijäksi

Hörhöllä tarkoittanet varmaan itseäsi?Ihme hörhöjä tämä suomi24 palsta täynnä nykyään!Taidan siirtyä vähän järkevämmille palstoille...

Ensinmäiselle vastaajalle kiitos!Järjen ääni,sinun kannattaisi hommata itsellesi jotain rauhoittavaa!

• mosin1

Uudelle asekeräilijälle hiukan vinkkiä! Itse asekeräilylupaan poliisilta et tarvitse mitään suositteluja, vaan ainoastaan useimpiin asehistoriallisiin seuroihin vaativat ne suosittelijat. Ja Suomessahan on vapaus liittyä tai olla liittymättä seuroihin edesauttaakseen aseharrastustaan. Mutta toki asehistoriallisen seuran jäsenyys-tai koejäsenyys on jo poliisille sinänsä osoitus aseiden teknisestä tuntemisesta, joten se osuus on helppo tuollalailla todistaa. Muutoinkin kyseiset seurat ja jäsenet ovat varsin hyvin poliisin tiedossa ja suosiossa mitä tulee ampumalupiin. Sitten vain sitkeästi oman paikkakunnan poliisille asevastaavalle asiasta juttelemaan, sillä hän on henkilö joka poliisihallitukselle kirjoittaa kirjelmän eli suosittelee kaverille myönettävän asekeräilijästatuksen. Ja mitä tulee sen hakemuksen muotoon on se juurikin aika lailla mitä itse sanoit VAPAAmuotoinen toki siitä tulee ilmetä aikaisempi harrastuneisuus alaan, kirjallisuuden tunteminen on tosi keräilijän tunnistautumis keino. Ja tuo sinun keräilylaajuutesi on aluksi todellakin liian laaja. Ensimmäisessä vaiheessa voit hakea vain toimintatavan 1,2 ja 3 luokan aseisiin. Sitten kun olet näistä pohjan kerännyt ja hiukan kokeneempi keräilijä voit anoa laajennuksen jo olemassa olevaan lupaasi lisäten siihen tt4 aseet, joihin todellakin tulee automaattisesti ampumakielto nykyään. Ja ei se suoranainen aselistakaan huono idea ole, toki siihen kannattaa lisätä semmoisi lauseita aseiden perään kun kyseisen aseen kaikki eri variaatioit ja kyseisen aseen eri valmistus mallit yms. näillä pikku lauseilla saa hiukan liikkumavaraa muutoin melko jäykkään LISTAAN. Sinun kokoelmasi kerääminen, jos lompakko sen kestää, ei ole kuin muutaman vuoden homma. Räväytä kysymyksiä yritetään vastailla...........Kaikki positiivinen uusia keräiljöitä kohtaan!

• 323235

Kannattaa hommata laittomasti aseita, suomen aselaki on sen verran perseestä

• sorrettu kansa

Asejuna Pietarista on tulossa. 1000 kivääriä ja 150000 patruunaa.

• keräilijäksi

Kiitos mosin1 hyvistä vinkeistä! Tein tuossa äskettäin wordilla sellaisen "koehakemuksen" tekstiä ei tullut kuin 3 sivua(ei mitään täysiä sivuja!)

Kun saan viilattua tuon hakemuksen kasaan,niin sekö viedään vain poliisiasemalle samaan tapaan kuin normaali aselupahakemus?Mitä tuo hakemuksen jättäminen maksaa?

Pistin myös luettelon aseista jotka tarkoitus hankkia.Sarjatuliaseet jätin suosiolla pois kuten mosin neuvoi.Miten on muuten pistoolien laita?Voiko niihin saada keräilylupaa alkuvaiheessa?Ne olisi tarkoitus hankkia ihan viimeisten joukossa(3kpl),mutta turha niitä listata jollei mahdollista saada?Nykyäänhän vaaditaan normaalia pistoolilupaa hakevalta se vähintään 2 vuoden todistettu harrastus...

• mosin1

No niin eli keräilyluppa haettaessa ei ole niinkään merkitystä onko pistooli vai kivääri, eli ne molemmat mukaan lukien taskuaseet kannattaa laittaa hakemukseen ensimmäisessä vaiheessa. Ja laita nyt siihen sen verran reilusti että pääset hyvin alkuun ja ei tarvi kiväärien ja pistoolien takia mitään laajennusta lupaan hakea. Ja muutenkin lista kannattaa miettiä tarkoin. Jos haet keräilyperusteella pelkästään lupaa on mahdollista huom. ei automaatio, että pistooleihin tulee ampumakielto. Lähinnä pistooleihin ei kivääreihin tai en ole ainakaan kuullut. Jos haluat pistooleille ampumaluvan tarvii olla se harrastustodistus sitten kun haet keräilyluvan mukaisia ostolupia aseille. Ennen Keräilulupa hakemuksen jättämistä kannattaa varata paikalliselle aselupa vastaavalle tapaamis aika niin voit hänen kanssaan keskustella mahdollisesti hänen mielipiteestään luvan suhteen.. Sen hakemuksen jättäminen ei maksa mitään, sieltä tulee Pohalta lasku(225€) sitten erikseen sulle kotiin ja mahdollinen lupa kirjattuna kirjeenä. Mielestäni hakemus jätetään suoraan ase vastaavalle ei siihen kanslian tiskille. Sitten kannattaa harkita mahdollisen asetiedosto luvan hakemista, vaikuttaa oleellisesti aselupien hintaan.

• keräilijäksi

Kiitos taas mosin hyvistä vinkeistä! Kuinka kovat vaatimukset aseiden säilytystiloissa on?Ajattelin tuollaista otso 8-15 R PRO kaappia,jos se vain täyttää vaatimukset?Käsitykseni mukaan alle 150kg kaapit pitää pultata lattiaan/seinään kiinni.Koskeeko tämä painoraja siis tyhjää kaappia vai kaappia jossa aseet sisällä?Tuohan jää vähän alle 150kg eikä oikein tuo pulttaus innostaisi.Tuosta asetiedosto hommasta luinkin jo poliisin sivuilta mutta ei ihan täysin selvinnyt mitä se käytännössä tarkoittaa...

Vaikuttaako ikä jotenkin keräilyluvan saantiin?Itse olen 21v,mutta tarkkuus ja perinneammuntaa olen harrastanut jo 6vuotta ja seuraan kuulunut vuoden verran.Mitään muuta kirjallista minulla ei harrastuksestani ole kuin ampumapäiväkirja,jota olen pitänyt vuodenpäivät(ampumakertoja noin 1/kk)

Pitää alkuvuodesta varata aika asevastaavalle ja käydä juttelemassa asiasta...

• Mosin1

Säilytystilan vaatimus menee aika lailla käsikädessä sen hetken kokoelman koon mukaan. Eli tuommonen sis.luokiteltu asekaappi on kyllä ihan ok, kun aloittaa kokoelman keräämisen. Ei sitten heti tarvitse ns. asehuonetta tehdä. Kyllä se alta 150 kg:n kaappi on silloin kun se punnitaan tyhjänä. Ja se kyllä pitää sääntöjen mukaan pultata lattiaan, se kuinka sen tilan tarkastava poliisi sen hyväksyy ja tekee siitä pöytäkirjan on taas eri asia. Mutta suosittelen sen kyllä pulttaamaan ja säilyttämään muutenkin aseet asian mukaisesti, ettei tule niiden kanssa ongelmia. Tällä alalla kun niitä ongelmia ei oikeen herkästi saa anteeksi.
      Käytännössä asetiedoston pito tarkoittaa sitä, että lupahinnat eka lupa 24 € ja seuraavat 16€ kpl kun ne normaalisti on 72€ ja 24€. Pitkällä tähtäimellä se lupa tulee itselle takaisin helposti. Lupa maksaa 85€ ja haetaan poliisihallitukselta. Sen lisäksi aseen hankinnan jälkeen ei tarvi asetta käydä näyttämässä poliisille, vaan siita lupanipusta toimitetaan lupatoimistoon ilmoitus osa. Pidät sitten itse ylhäällä aseen tietoja yms. luettelomaisesti.
      Ikä ei vaikuta keräilylupaan. Kun olet noin kauan harrastanut perinne ammuntaa ei pitäis harrastustodistuksen saaminen olla ongelma, niin saisit aseille ampumaluvan. Seurasta vaan asekoulutettu henkilö kirjoittamaan todistus ampumapäiväkirjaa vastaan, se toinen vuosi on varmaan todistettavissa jotenkin.

• keräilijäksi

Jos keräilylupa myönnetään,niin haen ehdottomasti myös tuota asetiedosto pito lupaa.Itse asiassa olen harrastanut vajaa 2 vuotta säännölllisesti perinneammuntaa(kiväärillä) site ennen sen 4 vuotta huomattavasti epäsäännöllisemmin,koska ei ollut vielä omaa asetta tuolloin....

• Mosin1

Siihen harrastuneisuuteenhan lasketaan ilma-ase ammunnasta lähtien tuomarina toimimiseen kaikki säännöllinen harrastaminen siitä väliltä. Luulen että teidänkin seurassa moinen asevastaava löytyy. Heitä kysymyksiä jos mieleen tulee vastailen sen mukaan kun muistan ketjua lukea.

• Järjen ääni

Siltikään kukaan ei ole perustellut miksi dekoaseita ei voi keräillä.

• keräilijäksi

Tottakai voi keräillä,eriasia on onko siinä miitään järkeä.Eihän noita nykyisiä dekoja voi edes purkaa.Omasta mielestäni ovat arvotonta metalli romua...

• Aseiden rohmuaja

Mikäs vänkääjä täällä vikisee asekeräilyä vastaan? Jos tuollainen harrastus kerran on olemassa ja sitä saa lain mukaan harrastaa niin pää kiinni!
      Mene itse niitä dekoja hiplaamaan kun ei sinusta ole luvallisten hankkijaksi....

• keräilijäksi

Olen nyt kuullut vähän erilaisia versioita pistoolien hankkimisesta keräilyperusteella.Toiset sanovat että pistooliin ei saa keräilylupaa mikäli ei ole suorittanut sitä 2 vuoden valvottua harjoittelua toiset sanovat että saa luvan mutta tulee ampumakielto.Eli onko tämä nyt sitten ihan tapauskohtaista?Itsellä olisi tarkoitus laajentaa perinneammunta myös pistoolipuolelle ja aloittaa ensivuonna valvottuharjoittelu jokatapauksessa...

• Hei

Jos olet vakavalla mielellä liikkeellä niin voin lähettää sinulle itse käyttämäni keräilylupa-anomusmallin. Toiminut hyvin. Sinun täytyy muistaa, että tyvestä puuhun noustaan eli lähtemällä liikkeelle pitkistä tavallisista kivääreistä asia etenee helpoimmin.

Terveisin
        [email protected]

• mosin1

Tervehdys! Kyllä pistooleihin keräilyluvan saa ensimmäisellä kerralla ja ampumaluvan myöntäminen on oman poliisilaitoksen harkinnassa. Eli sinnepäin kannatta pitää välit kunnossa...se mitä tulee ns. ampumakieltoon. Kyllähän semmoisellakin aseella pitää olla lupa tekninen toimivuus kokeilla...

• keräilijäksi

Perjantaina soittelin paikalliselle poliisiasemalle ja olisin varannut ajan jollekin "asevastaavalle" tammikuun alkuun,mutta sanoi ettei tarvitse mitään aikaa varata vaan hakemuksen voi jättää lupatiskille,kuten muutkin aseluvat.Tiedä sitten kuinka hyvin kyseinen henkilö oli asiasta perillä,mutta tammikuun alussa sen sitten näkee...

• Lupakone

No näin 5,5 vuoden jälkeen kysäisen että tuliko lupa?

• onkoelämää

Eiköhän kaverilla ole muutakin ajateltavaa kuin lukea vanhoja suoli24 ketjuja vanhoista kysymyksistään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      8086
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      174
      3782
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3289
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      255
      2541
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2175
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2035
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      29
      1970
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1912
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1788
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1783
    Aihe