Kaalittaa

ristiina ja tytär

Mieheni menossa intervalliin,miksi sitä alkaa soimata itseään,ihan niinkuin ei olisi kaikkensa tehnyt ja yrittänyt...??Vai onkohan se väsymystä.?Hassua sekin että minuun iskee aina uupuminen jälkikäteen,kun mieheni rauhoittuu,mie masennun.
Nyt ollut kuin huopatossutehtaalla kotonaolo,tyyntä ennen myrskyä varmaan.Sekin raskasta kun toinen ei halua,pysty eikä tee mitään,lumikolan kanssakin lähti käveleen ...se kyl vähän nauratti..ja aina mie se joka ottaa kaikki pahanolon vastaan.
Kaikenlaista sitä miettii,ylös ja alas mennään...Hemmetin,hemmetti ...

85

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihminenihmiselle.

      Tuttuja ovat tuntemuksesi.
      Huono omatunto aivan kuin tekisi jotain luvatonta kun "hylkää" omaisensa laitokseen intervalijakson ajaksi.
      Riittämättömyyden tunne on tuttua vaikka tietää tehneensä lähes yli voimiensa.
      Kaikkeen tottuu, päivät sojuvat samanlaisina, intervallijaksoja odotellessa, sitten kun tämä kaivattu vapaus alkaa, tuleekin paha olo, siitä on pakko päästä, vain ihmisiä me hoitajatkin olemme..

    • ristiina ja tytär

      Juu,se on totta ,kaikkeen tottuu....

      • kuntoutusta

        Paitsi lumitöihin.


      • Aikansa kutakin

        Tottuu tai turtuu. Mutta mikään ei kestä ikuisesti. Kaikki loppuu aikanaan. Sitä odotellessa... Noh, kestä ja taivu vaan älä taitu!


    • ristiina ja tytär

      Kaurismäen elokuvat tulee mieleen,hirtehishuumoria pitää olla tässä mustavalkeassa elämässä.Jos vaan antais periks,se ajatus aina ottaa enemmän tilaa,mutta sydän ei anna,eikä talous...

      • Talous aina järjesty

        Onko miehesi holhouksessa ja oletko sinä hänen asianhoitajansa? Voisit esim. myydä talonne ja hankkia pienemmän asunnon, sitten pystyisit laittamaan miehesi hoitoon.


    • ristiina ja tytär

      No en taatusti myy taloa että saisin mieheni hoitoon,halvempaa tässä asua kuin vuokralla!Eikä mieheni ole holhouksessa,enkä laita!

      • 7+5=0

        Jaa... eli hän on täysivaltainen : siis? Miten se on mahdollista, jos on täysin vahdittava? Hätätilanteissa hän voi siis vapaasti esim. kieltäytyä menemästä hoitoon tai lääkärille.


      • ihmettelen kamalasti

        Miten hän ei ole holhouksessa jos ei kerta mitään muista?


      • ristiina ja tytär
        ihmettelen kamalasti kirjoitti:

        Miten hän ei ole holhouksessa jos ei kerta mitään muista?

        Miksi pitäisi olla holhouksessa kun minä hoidan,vaimo ?Ei kaikkien ole pakko olla holhottavana jos on joku auttamassa!


      • erikoista1
        ristiina ja tytär kirjoitti:

        Miksi pitäisi olla holhouksessa kun minä hoidan,vaimo ?Ei kaikkien ole pakko olla holhottavana jos on joku auttamassa!

        No herranjestas sentään onhan hän sinun holhouksesi alla holhous se on sekin.


      • ristiina ja tytär
        erikoista1 kirjoitti:

        No herranjestas sentään onhan hän sinun holhouksesi alla holhous se on sekin.

        Mie mikkään holhooja ole,omaishoitaja vaan.


      • ei holhoojaa..
        ristiina ja tytär kirjoitti:

        Mie mikkään holhooja ole,omaishoitaja vaan.

        Samanlaisia tilanteita kuin ristiinalla on tosi paljon. Esim. meillä.
        Puoliso on ollut hoidon tarpeessa kauan, olen häntä hoitanut omaishoitajan ominaisuudessa.
        Kukaan ei ole vaatinut että puoliso pantaisiin holhoukseen. Laskut maksetaan puoliksi minun ja puoliksi puolison tililtä. Jos jää jotain säästöön niin se tulee käytettyä, aina on ylimääräisiä menoja, nytkin asunnon putkiremontti.
        Koska asunto on molempien käytössä molemmat myös maksaa kulut.


      • ristiina ja tytär
        ei holhoojaa.. kirjoitti:

        Samanlaisia tilanteita kuin ristiinalla on tosi paljon. Esim. meillä.
        Puoliso on ollut hoidon tarpeessa kauan, olen häntä hoitanut omaishoitajan ominaisuudessa.
        Kukaan ei ole vaatinut että puoliso pantaisiin holhoukseen. Laskut maksetaan puoliksi minun ja puoliksi puolison tililtä. Jos jää jotain säästöön niin se tulee käytettyä, aina on ylimääräisiä menoja, nytkin asunnon putkiremontti.
        Koska asunto on molempien käytössä molemmat myös maksaa kulut.

        Näin on,kaikki on muutenkin puoliks ja loppuun asti !


      • ne verot
        ristiina ja tytär kirjoitti:

        Näin on,kaikki on muutenkin puoliks ja loppuun asti !

        Jonka jälkeen valtio ottaa taas osansa.


    • ristiina ja tytär

      Heh,eipä tuo äijä edes tajua milloin on hätätilanne ; )ja mie mestari lirkuttelus!

      • mummo 70v

        Ei meidänkään mies tajua mistään mitään. Ei hän ole holhouksen alla. Minä olen hoitanaut käytännön asiat aina, ei homma ole miksikään muuttunut.
        7 5=0 kyllä asioita voi tehdä vaikeaksi jos haluaa, sinulla varmaan olisi siihen energiaa.
        Maksan laskut yhteiseltä tililtä, jos jotain jää niin siellä ovat. Miehelle ostan kaiken mitä tarvitsee, parhaimman päälle.
        Ei minulta kukaan ole kysellyt kuinka asiamme hoidetaan, ei edes lapset, he luottavat arvostelukykyyni.


    • ristiina ja tytär

      Juu,niin mieki.Kaikki asiat hoitunut näinkin,eikä kukaan ole hanttiin pannut,ei kela eikä kukaan muukaan.Kaik mikä tulee,menee,ruokaan,hoitoihin ja lääkkeisiin,ja tytön kasvattamiseen ja elämiseen.Sit kun joutuu osastolle lopullisesti ,on aivan sama vaikka itse pääpiru on vartijana,sitten menee kaikki.

      • juuei4

        Niin eli kaikki rahanne menevät sitten miehen hoitomaksuihin 24/7 hoidossa? Mä en tuohon lähtisi kyllä, vaan ottaisin vaikka eron sitten siiinä vaiheessa (kun eihän se ukko siitäkään mitään ymmärtäisi eli aivan sama). Sitten mies jäisi yhteiskunnan kontolle ja voisin keskittyä lapseni tukemiseen, ettei hän kärsi enää enempää tuosta että isä sairastunut.


      • ristiina ja tytär
        juuei4 kirjoitti:

        Niin eli kaikki rahanne menevät sitten miehen hoitomaksuihin 24/7 hoidossa? Mä en tuohon lähtisi kyllä, vaan ottaisin vaikka eron sitten siiinä vaiheessa (kun eihän se ukko siitäkään mitään ymmärtäisi eli aivan sama). Sitten mies jäisi yhteiskunnan kontolle ja voisin keskittyä lapseni tukemiseen, ettei hän kärsi enää enempää tuosta että isä sairastunut.

        Intervallissa käy,ota vaan ero,ei se mitään auta tai muuta,saatikka mun oloa paranna,sen verran joskus rakastin etten nyt ihan heivaa miestäni vaikka vaikeeta onkin.Tytär voi hyvin,paremmin kuin moni muu ikäisensä,koulu sujuu loistavasti ja miettii jo tulevaa ammattia,lapsen kulkee tässä rinnalla,ja tuntuu että tämä aika vaan kasvattanut häntä!


      • Pirre*

        Eihän ne kaikkea voi otta, vain puolisoitten yhteenlasketusta tulosta n. pikkasta vajaa puolet.


    • ristiiina ja tytär

      nimim.7 5=0 ,muistisairaat useasti kieltäytyy ,syömästä,nukkumasta,istumasta,puhumasta,suihkusta,pukeutumisesta,jne jne,ei siinä auta vaikka olis minkä holhouksen alla,taitava ja tunteva omaishoitaja saattaa saada veneen kääntymään,jos ei tule lääkäriin ,pitää keksiä muuta jne...mie puhun useasti kun n.2vuotiaalle lapselle,ja joskus sanon perkele,nii johan alkaa jalat toimii ; ))

    • hoituri65

      Eihän noin rumasti saa rakkaalle omaiselle sanoa, ei hän tahallaan liene sairas ja taakaksi.....Tuntuu todella pahalta lukea tuollaista.

      • Omaishoitaja vain ih

        Vai niin... mutta parempi kait kuitenkin käyttää voimasanoja kuin lyödä nuijalla päähän.


      • ........!

        Minusta saa käyttäytyä kuten käyttäytyisi normaalistikin jos asiat ei toimi. Ei minusta tunnu yhtään pahalta, sekin on välittämistä jos yrittää edes sanan voimalla saada uskomaan omaa parastaan.
        Välinpitämäömyys on pahinta.
        Tiedän että on käytettävä joskus koko arsenaali, lievästä uhkailusta maanitteluun.
        Kun muistisairas on liikkuva ja vahva, ei häntä väkisin viedä kuin pakkopaidassa tai raudoissa.


    • ristiina ja tytär

      Mitä se nyt haittaa jos kiroilee,voi heh,kukas nyt enkelinä jatkuvasti tässä työssä on,mie kyllä hoidan miestäni tosi hyvin,laitoksessakaan eivät yllä samaan tasoon kuin minä,paitsi jos ne ensin lääkitsee.tainnoksiin.Joskus tehnyt mieli jopa paistinapannulla vetäistä,mut en nyt sitä tee...; )))
      Jossain tutkimuksessa pidettiin jopa suotavana että omaishoitaja näyttää tunteensa,tekee hyvää synapseille !

      • todellako..:?

        Entäs jos "laitoksessa" käyttäytyisivät samoin miestäsi kohtaan, mitäs sitten sanoisitkaan? Ihmisiä ovat hoitajatkin, kuten sinäkin kerrot olevasi.ja "laitoksissa on esin kahdella vuorossa olevalla hoitajalla vastattavana kymmenen hoidettavaa, siis miehesi lisäksi vielä yhdeksä muuta.
        Kovin hyökkäävän oloista tekstiä täällä saa lukea näiltä omaishoitajilta. Ja hoitajilta vaaditaan täydellisyyttä !
        Sääliksi käy hoidettavaasi.


      • ristiina ja tytär
        todellako..:? kirjoitti:

        Entäs jos "laitoksessa" käyttäytyisivät samoin miestäsi kohtaan, mitäs sitten sanoisitkaan? Ihmisiä ovat hoitajatkin, kuten sinäkin kerrot olevasi.ja "laitoksissa on esin kahdella vuorossa olevalla hoitajalla vastattavana kymmenen hoidettavaa, siis miehesi lisäksi vielä yhdeksä muuta.
        Kovin hyökkäävän oloista tekstiä täällä saa lukea näiltä omaishoitajilta. Ja hoitajilta vaaditaan täydellisyyttä !
        Sääliksi käy hoidettavaasi.

        No muutama hoitaja käyttäytynyt huonosti miestäni kohtaan,ja prosessi käynnissä heitä kohtaan,huonosta hoidosta,ja minulla on lääkäri ja suuri liitto tukena.
        Miehelläni oli jopa mustelmat ja pelkotiloja huonosta kohtelusta.
        Joten kyllä tiedän mistä puhun,ei kaikki hoitajat laitoksissa mitään Äiti Teresoita!


    • Kova kovaa vastaan

      Joskus on pakko käyttää rankkojakin keinoja, kun ei puhe mene perille.

      Olin mieheni omaishoitaja. Vaikean sairauden vääjäämättä edetessä mieheni persoonallisuus muuttui ja hänessä alkoi ilmetä väkivaltaisia piirteitä. Minua hän ei koskaan yrittänyt lyödä, mutta alkoi purkaa kiukkuaan ja pahaa mieltään viattomaan koiraamme, jota saattoi potkaista jos koira osui hänen kulkureitilleen. Mies oli silloin jo pyörätuolissa.

      Yritin puhua ja lopulta uhkaillakin - ei mitään vaikutusta. Lopulta sanoin, että "joka kerta kun sinä potkaiset viatonta koiraa, niin minä tulen ja potkaisen sinua tosikipeästi sääriluuhun." Niin myös tein!

      Lyötiin kättä päälle, että hän ei enää potki koiraa ja sopimus piti monta kuukautta.

      Sitten hän unohti sopimuksen ja taas potkaisi nukkuvaa koiraa. Minähän menin ja potkaisin KAKSI KERTAA oikein kipeästi miestäni sääriluuhun. Miehelle tuli kyyneleet silmiin ja huuli alkoi väpättää. Sanoin, että tästedes potkaisen häntä KAKSI KERTAA jokaisesta koiraan kohdistuneesta potkusta. Näin jatkettiin loppuun saakka.

      Tottakai minustakin tuntui pahalta - tuntuu pahalta vieläkin - mutta muu ei auttanut! En voinut antaa viattoman koiran kärsiä. Koira kyllä oppi väistämään miestäni, mutta jos sattui olemaan unessa niin ei huomannut mieheni tuloa.

      • hui kauheaa...

        Kasvatitko lapsesi samoilla menetelmillä kuin kohtelit aivosairasta , muistamatonta, puolustuskyvytöntä miestäsi.!?
        Tiedtkö, väkivalta omaistaankin kohtaan on rikos.kauheaa. Tuostahan täytyisi tehdä rikosilmoitus!!!!
        Purit kenties häneen vihaasi ja katkeruutta, olisi kyllä ollut parempi antaa hänet johonkin laitokseen, vaikka miten laitoshoitoa moitittekin, siellä kohdellaan hoidettavia tuohon kertomaasi verrattuna loistavasti, kunnioittaen ja ihmisarvoisesti, ottaen huomioon dementoituneen muistisairaaus ja sen mukanaan tuomat muutokset , kuten juuri aggressiivisuus!!


    • ristiina ja tytär

      Juu ,hippasen vaikeeta puhua lempeästi kun toinen pitää kurkusta kiinni.Kun minä suutuin oikein mies päästi irti ja säikähti jopa.Tässä hommassa saa kyllä olla taituri välillä mitä keinoja käyttää,eikä se tarkoita että ollaan väkivaltaisia hoidettaville,vaan joskus kyse jopa omasta hengestä !

      • ihan tottako..:)

        Kuvitteletko todellakin hoitavasi miestäsi paremmin kuin laitoksessa hoidetaan:::::))))


      • ristiina ja tytär
        ihan tottako..:) kirjoitti:

        Kuvitteletko todellakin hoitavasi miestäsi paremmin kuin laitoksessa hoidetaan:::::))))

        Kyllä minä hoidan paremmin,ulkoilutan ja viihdytän ja keksin virikkeellistä toimintaa.Saunaan pääsee 3 kertaa viikossa,puulämmitteiseen,osatolla pestään kerran viikossa.Lääkitystäkin pienennän kun kotona,kissa ja lapsi suo iloa miehelleni viel,jotan kyllä voitan osastohoidon 10-0,siellä istutaan telkkarin ääressä vaan.


      • tutta on.
        ihan tottako..:) kirjoitti:

        Kuvitteletko todellakin hoitavasi miestäsi paremmin kuin laitoksessa hoidetaan:::::))))

        Varmaan kuka hyvänsä omaishoitaja hoitaa paremmin kuin laitoksessa.
        Taidat olla niitä hoitajia joiden kynsiin en omaistani antaisi mistään hinnasta.


    • oma asianne...

      En ikinä antaisi dementoituneen potilaan lyödä tai pahoinpidellä itseäni .

      Meillä hoitajillakin on oikeusturva ja laki puolellamme.Meillä on myöskin useimmilla perhe kotona ja muutakin elämää kuin hakkuuttaa itseämme työssämme.

      Ette tekään arvon omahoitajat suostuisi siihen että omalla työpaikallanne saisitte päivittäin turpaanne asiakkailta!
      On olemassa hyiä lääkkeitä juuri noihin käytösoireisiin, ja lääkärin määräyksestä niitä voidaan käyttää.
      Se on jokaisen omaishoitajan henkilökohtainen ja oma päätös mitä lääkkeitä suostuu hoidettavalleen antamaan, ja kuinka paljon suostuu kohtaamaan väkivaltaa omaiseltaan. Ymmärrettävästi kenenkään muun ei tarvii aggressivisuutta omaiseltanne sietää.

      • Vastuu säilyy

        Niin, sairaushan siis ei oikeuta käyttämään väkivaltaa, ei edes dementia. Eikä myöskään potilasta saa pahoinpidellä, vaikka se tekisi mitä. Minusta väkivaltaisia potilaita täytyy pitää kiinni sidottuina tai sitten lukkojen takana, ellei väkivaltaa pysty lääkkeillä estämään. Täällä on ilmeisesti henkilöitä, jotka ovat sokeutuneet aivan täysin omalle tilanteelleen sen jatkussa :(. Ei kerran sanottu aamen ja tahdon velvoita kestämään väkivaltaa. Sitä paitsi, sivullisilla on mahdollisuus nykyään tehdä rikosilmoitus myös toisen perheen sisäisestä väkivallasta. Esim. lääkäri voi sellaisen tehdä tai naapuri/sukulainen. Oikeus voi määrätä tekijän tahdosta riippumattomaan hoitoon, jos tämä ei ole syyntakeinen, tai vankilaan, jos on syyntakeinen.


      • ristiina ja tytär
        Vastuu säilyy kirjoitti:

        Niin, sairaushan siis ei oikeuta käyttämään väkivaltaa, ei edes dementia. Eikä myöskään potilasta saa pahoinpidellä, vaikka se tekisi mitä. Minusta väkivaltaisia potilaita täytyy pitää kiinni sidottuina tai sitten lukkojen takana, ellei väkivaltaa pysty lääkkeillä estämään. Täällä on ilmeisesti henkilöitä, jotka ovat sokeutuneet aivan täysin omalle tilanteelleen sen jatkussa :(. Ei kerran sanottu aamen ja tahdon velvoita kestämään väkivaltaa. Sitä paitsi, sivullisilla on mahdollisuus nykyään tehdä rikosilmoitus myös toisen perheen sisäisestä väkivallasta. Esim. lääkäri voi sellaisen tehdä tai naapuri/sukulainen. Oikeus voi määrätä tekijän tahdosta riippumattomaan hoitoon, jos tämä ei ole syyntakeinen, tai vankilaan, jos on syyntakeinen.

        Eihän tässä nyt kyse että systemaattisesti kukaan meisä käyttäis väkivaltaa omaistaan kohtaan,ja valitettavasti monet muistisairaat aggressiivisia ja ei heihin edes lääkkeet pure,tai jos puree niitä tainnutetaan zombien tilaan,ja mie en halua zombieta kotona pidettäväksi.Tässä purettiin tuntoja,ettei myökään nyt yhtä hallelujaa olla aina.
        Taitaa nämä kukkahattutädit olla vaudissa taas,helppo olla viisas ja sanoa ,etten noin ja noin tekis kun ei itse ole paikalla!
        Mistähän se johtuu,että minä olen monasti saanut miestäni rauhalliseksi viemällä lenkillä,sanomalla perkele,ja osastoille on pakko antaa rauhoittavia ja sidotaan kiinni..
        Ihmisarvoa alentavaa sito kiinni toista,siitäkin laki,kuinka ja missä saa sitoa ja kuinka kauan.
        Siitä vaan rikosilmoitusta tekemään,saapahan hyvät naurut kun vien miestäni näytille ;)))))


      • ristiina ja tytär
        ristiina ja tytär kirjoitti:

        Eihän tässä nyt kyse että systemaattisesti kukaan meisä käyttäis väkivaltaa omaistaan kohtaan,ja valitettavasti monet muistisairaat aggressiivisia ja ei heihin edes lääkkeet pure,tai jos puree niitä tainnutetaan zombien tilaan,ja mie en halua zombieta kotona pidettäväksi.Tässä purettiin tuntoja,ettei myökään nyt yhtä hallelujaa olla aina.
        Taitaa nämä kukkahattutädit olla vaudissa taas,helppo olla viisas ja sanoa ,etten noin ja noin tekis kun ei itse ole paikalla!
        Mistähän se johtuu,että minä olen monasti saanut miestäni rauhalliseksi viemällä lenkillä,sanomalla perkele,ja osastoille on pakko antaa rauhoittavia ja sidotaan kiinni..
        Ihmisarvoa alentavaa sito kiinni toista,siitäkin laki,kuinka ja missä saa sitoa ja kuinka kauan.
        Siitä vaan rikosilmoitusta tekemään,saapahan hyvät naurut kun vien miestäni näytille ;)))))

        Se on surullista kun kohtaa hoitajia osastoilla joiden ainoa ratkaisu kaikkeen on vaippa tai kova lääkitys.Kaikkia muistisairaita halutaan lääkiitä niin,ettei ne reagoi enää mihinkään.Miestäni haluttiin kääriä vaippoihin jo 2 vuotta sitten,mie sanoin ei,ja vieläkin osaa käydä vessas,jos joku hoitajista viitsii viedä.Lisäksi haluttiin antaa kovat psyk.lääkkee jotka ois vienyt hänet vuoteenomaksi muutamassa kuukaudessa.
        No mieheni kävelee vielä,ja aggressiot hävis taas hetkeks,tänään jopa tytär iloitsi kun isä silittä hänen päätään.
        Tulkaa vaan neuvomaan ,missä vedän rajan,Te jotka tiedätte miten hoidetaan !
        Jos olisin uskonut ammattilaisia,mieheni olisi jo kasviasteella,minun hoidossa hän käy kävelyllä vielä,ja saa toistaiseksi olla kotona!


    • Kova kovaa vastaan

      Olen iloinen miehesi puolesta, ristiina ja tytär. Varmasti hänen elämässään on paljon enemmän iloa ja virikkeitä, kun hän saa olla kotona ja rakkaittensa kanssa vuorovaikutuksessa mahdollisimman pitkään.

      Voimia sinulle, että jaksat...

      Ja sinulle, nimimerkki Hui kauheaa, haluan kertoa että hoidin mieheni rakkaudella loppuun asti kotona. Viimeiset puoli vuotta syötin, juotin, käytin ja avustin vessassa vähintään 5 kertaa päivässä, Leikkasin kynnet, hiukset ja ajoin parran, vein saunaosastolle suihkutuolilla vähintään kahdesti viikossa ja pesin päästä hampaisiin, pyllystä varpaisiin. Halasin ja suukotin varmaan 10 kertaa päivässä, kerroin että hän on minulle rakas.

      Mieheni viimeiset sanat tässä elämässä olivat "rakas, rakas".

      Minäkin olen vain puutteellinen ihminen, sieto- ja kestokykyni ovat rajalliset. Rakkastin miestäni hänen viimeiseen hengenvetoonsa asti ja rakastan vieläkin, vaikka hänen kuolemastaan on jo vuosia.

      • vai "rakastit"

        Ahaa, siis" hoidit" rakkaudella", potkien sääriluuhun kaksi kertaa niin että miehellesi "nousi kyyneleet silmiin" Ja "tätä jatkettiin loppuun saakka" Aivan. Rakkaudellista hoitoa todella..:)
        Rikollista ja väkivaltaista on toimintasi ollut, eikä muuksi muutu. Ei auta vaikka miten olisit "rakastanut, olet kohellut omaistasi kaltoin ,oman kertomasi mukaan. Rikosnimike on pahoinpitely ja vielä raaemmaksi sen tekee että kohteena on puolustuskyvytön, sairas ihminen!
        Tuollainen ei ole rakkautta!


      • Kaunista,kiitos !


    • :...........::::....

      Ja onko noissa omaishoito-kuvioissa läheskään aina rakkaus motiivina....

      Moni ei halua omaistaan laitoshoitoon koska menettää omaishoidon tuen sekä puolison eläke-etuuden, joka useinmenee lähes kokonaisuudessaan laitospaikan maksuun....taitaa se taloudellinen puolikin olla kuviossa mukana....:)

      • viivarivi

        Kuulehan pisterivi, juuri tuohon olen törmännyt omaishoitajuuteni aikana.
        Kaltaisillesi herää hirveä epäilys, eikö omaishoitaja teekään työtään pyyteettömästi, nöyränä, simänaluset mustina, ilman korvausta, mieluummin pitäisi vielä maksaa hoidettavakin kulut omalla eläkkeellään, ettei vain kukaan luulisi hoitajan hyötyvän siitä että vahtii ja nostelee, pesee ja pukee, syöttää ja valvoo öisin.
        Etkö edes osaa hävetä ilkukuessasi kuinka itselläsi menee hyvin.
        Minäpä kerron mitä mieltä olen: On samantekevää mikä hoitajan motiivi on, olipa vaikka raha, kunhan hoitoa tarvitseva saa asianmukaisen hoidon ja hyvän kohtelun.


      • HÄPEÄ ITSE!
        viivarivi kirjoitti:

        Kuulehan pisterivi, juuri tuohon olen törmännyt omaishoitajuuteni aikana.
        Kaltaisillesi herää hirveä epäilys, eikö omaishoitaja teekään työtään pyyteettömästi, nöyränä, simänaluset mustina, ilman korvausta, mieluummin pitäisi vielä maksaa hoidettavakin kulut omalla eläkkeellään, ettei vain kukaan luulisi hoitajan hyötyvän siitä että vahtii ja nostelee, pesee ja pukee, syöttää ja valvoo öisin.
        Etkö edes osaa hävetä ilkukuessasi kuinka itselläsi menee hyvin.
        Minäpä kerron mitä mieltä olen: On samantekevää mikä hoitajan motiivi on, olipa vaikka raha, kunhan hoitoa tarvitseva saa asianmukaisen hoidon ja hyvän kohtelun.

        Kuulehan viivariivin ja kaltaisesi , sellaista ei kukaan uskokaan että teksitte työtänne rakkaudesta, vaikka sellaista uskottelette, on se vaan niin läpinäkyvää, ja varmistuu kun näitä sivuja lukee , hoidettavan pahoinpitely on kyllä aika raukkamaista ja säälittävää....
        En tietääkseni ole täällä omista asioistani kertonut , saati "ilkkunut" . Teille kaltaisillesi katkerille en kertoisi omista asioistani mitään!!!


      • viivarivi
        HÄPEÄ ITSE! kirjoitti:

        Kuulehan viivariivin ja kaltaisesi , sellaista ei kukaan uskokaan että teksitte työtänne rakkaudesta, vaikka sellaista uskottelette, on se vaan niin läpinäkyvää, ja varmistuu kun näitä sivuja lukee , hoidettavan pahoinpitely on kyllä aika raukkamaista ja säälittävää....
        En tietääkseni ole täällä omista asioistani kertonut , saati "ilkkunut" . Teille kaltaisillesi katkerille en kertoisi omista asioistani mitään!!!

        Lähden nauttimaan illasta rakkaan, virkeän ja vetreän miehen kanssa...:))))


      • viivarivi
        HÄPEÄ ITSE! kirjoitti:

        Kuulehan viivariivin ja kaltaisesi , sellaista ei kukaan uskokaan että teksitte työtänne rakkaudesta, vaikka sellaista uskottelette, on se vaan niin läpinäkyvää, ja varmistuu kun näitä sivuja lukee , hoidettavan pahoinpitely on kyllä aika raukkamaista ja säälittävää....
        En tietääkseni ole täällä omista asioistani kertonut , saati "ilkkunut" . Teille kaltaisillesi katkerille en kertoisi omista asioistani mitään!!!

        En ole pahoinpidellyt hoidettavaani, enkä usko että hänkään joka sanoi potkaisseensa puolisoaan näyttääkseen miltä koirasta tuntuu kun sitä potkitaan. Ei varmasti potkaissut kovaa, mutta sanoma meni perille.
        En ole tippakaan katkera, pidän vapaata enemmän kuin ne 3vrk kuukaudessa.
        Ei omaishoito ole koko elämäni. Alkuun meinasin polttaa itseni loppuun kun yritin liikaa.
        Miksi olet noin hyökkäävä jos asiasi ovat hyvin ja sinulla on terve puoliso.
        Oletko todella sitä mieltä todella, että uhrautuva rakkaus on ainoa oikea motiivi omaishoidolle.
        Minusta on tärkeintä että hoidettava saa mieleisensä ja hyvän hoidon, hoitajan motiivit ovat sivuseikka. Vaikkakin suurin osa omaishoitajista tekee työtään pyyteettömästi, rakkaudesta hoidettavaan. Kokeiliset joskus millaista arkemme on, pitäisi olla iso palkka jos se vastaisi työn vaativuutta ja raskautta.


    • Voi hohohoijjaa,kyllä on taas mennyt sivuraiteille eräiden reagoimiset täällä!Puhe oli siitä että aina ei jaksa,olla se täydellinen rakastava puoliso,kuka nyt yleensä edes terveenä jaksaa??Inhimillistä suuttua,sekin sallittua!Rakkaus on se että jaksaa tehdä tätä,vaikka toinen ei tunnista enää,kun kaikki on menetetty.Mieheni oli joskus suuri rakkauteni,meillä oli upea elämä,menetin parhaan ystäväni ja mieheni alzheimerille.
      Jos joku on sitä mieltä että minusta pitää tehdä rikosilmoitus,niin siitä vaan,saanpahan julkisuutta muistisairaiden ja heidän omaisten tilanteesta!
      Yhä edelleen poltan päreeni jos aihetta on,puolustan itseni jos aihetta on,ja yhä edelleen olen sitä mieltä että olen paras hoitaja miehelleni ja koti on vielä paras paikka.Meillä omaishoitajilla jo ihan tarpeeksi surua,joka päivä,ilman että tietoviisaat käy jakelemassa rikosilmoituksia täällä!
      Minuun saa yhteyttä jos haluaa viedä poliisin luo,mutta oletko valmis hajottamaan tyttäreni elämää samalla,hänen sanoin "Kukaan ei ymmärrä iskää,joka ei asu tässä.Me tiedetään ilmeestäkin,mitä isä haluaa"
      Jos et ole asunut muistisairaan kanssa 24/7 ,et ole alan ammattilainen!

      • .................::)

        Ompa riidanhaluista ja kärkästä täällä...:)en toki haluakaan niin hyväksi "hoitajaksi" että 24h/vrk hoidettavavnseurassa olisin ...Jokainen saa toki omilla kriteereillään olla kuinka täydellinen hoitaja tahansa.

        En ikinä halua tulla katkeraksi, syytteleväski, riidahaluiseksi , joka sanaan takertuvaksi valittajaksi. Vapaus olla pitää. Omaishoito ei ole kutsumukseni.Ja vielä, tytärtäsi ymmärtää varmasti moni , paljon on nuoria joilla ei todellakaan "ole iskää joka ei asu tässä"..:)

        Että olet menettänyt "upean elämäsi" ei ole kenekään syy, katkeruutta voi toki purkaa hoitajiin ym, hehän joutuvat työnsä puolesta kuuntelemaan, vaikka olisivat mitä mieltä, sitä ei näytetä.

        Kun näitä lukee, en ihmettele että niin moni hoitaja vaihtaa alaa. Tämä on aivan jonninjoutava hyödytön keskustelu, johon en halua enempää osallistua. Lähden nauttimaan illasta rakkaan, virkeän ja vetreän miehen kanssa...:))))


    • ..pieni tarkennus,mulla kun ruotsi äidinkielenä...tarkotin että "jos ei asu meillä,ei ymmärrä meidän iskää" hänhän asuu vielä meidän kanssa...
      ..enkä ole katkera,olen hyvin iloinen ihminen täynnä hirtehishuumoria ,ja mulla ihka oma vetreä ystävä jonka kanssa saan purkaa itseäni ; ) Neljän viikon välein mulla on ihan omaa elämää!
      En vaan ymmärrä miks pitää tulla tänne uhkailemaan omaishoitajia rikosilmoituksilla,mutta eihän osastoilla olevat ymmärrä aina minkälaista on kotona,
      muistan sen hyvin,olen itsekin ollut vuosia töissä vanhusten parissa,sekä osastolla että kentällä..
      Minä aioin tämän urakkani jälkeen auttaa muistisairaita ja heidän omaisiaan.
      No nyt menen pelaamaan fortuunaa mieheni kanssa,juodaan yhessä parit siiderit vaikka,ja mie odotan lomaani ; )

    • ???????

      nimim.....................::)"Omaishoito ei ole kutsumukseni" ,miksi käyt ilkeilemässä omaishoitajien sivulla ?

    • EI väkivaltaa!

      Eikös nämä sivustot ole julkisia ja siten avoimia kaikille, ja mitäs ilkkumista tuossa on jos kertoo kantansa,vaikka se onkin eri kuin teillä.

      Ei omaishoitajallakaan ole oikeutta pahoinpidfellä kumppaniaan, se on rikos eikä siitä muutu. Vaikka kukaan muu ei ole näkemässä, eikä muistisairas osaa hakea apua, ja vaikka kertoisikin asiasta ei häneen puheitaan oteta todesta. siksi tuolliasesta lukemninen kauhistuttaa!!!! kyllä tuohon täytyisi jonkun ulkopuolisen puuttua.
      En ikinä voisi kuvitella potkivani muistisairasta äitiäni.

      Kommentoija vaan kertoo viettävänsä iltaa virkeän miehensä kanssa. ettekö salli että muut iloitsevt puolisostaan, kaikillako pitäisi olla asiat kuten teillä?Aika kateellista porukkaa.

      Itse ainakin olen näitä luettuani onnellinen omasta terveestä miehestäni.
      Ei kaikilla voi olla sama elämäntilanne.Ja tuon ,omasta mielstään "upean elämän" voi menettää jokainen, kuka mistäkin syystä, sekin on rajallista. Ikäviä asioita sattuu muillekin kuin teille! Mutta ette huomaa, ymmärrä kyllä itsesäälinkin.

      Saahan näitä ketjuja seurata sekä kommentoida kuka tahansa. Onko muutoin "ristiina ja tytär" kirjoittanut nuokin"kova kovaa vastaan " kommentit. Vai miksi ottaa nin hyökkäävästi kantaa niihinkin tulleisiin kommentteihin?

    • "kovaa kovaa vastaan " on kait entinen omaishoitaja,mie nykyinen,enkä tiedä mikä sairaus hänen puolisolla ollut.En ole pahoinpidellyt puolisoani,puolustan itseäni ja lastani,niinkuin moni muukin,sekä laitoksessa että kotona.Jos ei ole kävellyt toisen mokkasiineissa on turha ruveta uhkailemaan ilmoituksilla sun muilla älyttömyyksillä,laitoksissa tainnutetaan ja sidotaan,sekin väkivaltaa.
      Omaishoitajia on monenlaisia,turha vetää säälikorttia esiin,jos ei itse paina tätä työtä aamusta iltaan,että me ryvetään itsesäälis.Mie en kyllä kerkeä itsesääliä harrastaan,kun teinitytär pyörii jalois.
      Olen aina sanonut,että jokainen saa kyllä oman osansa tässä elämässä,kuka mitenkin,selkäänpuukottajatkin.
      Minäkin vietän upeita iltoja,monta kertaa vuodessa,joka kuukausi,ja odotan kesää että pääsen naattimaan rakkaan ystävän seurasta mopoillen,eli en mie vielä katkera teille ns.terveille,meillä omaishoitajilla asiat vähän eri järjestyksessä!

      • näin on

        Moni yksinhuoltaja tekee enemmän työtä kuin sä, eikä tarvii eikä haluu sääliä!!
        Kantsii nähä muutakin kuin oma napa. Korvaamattomia, täydellisiä on hautuumaa täynnä, sanotaan....:))))


      • 11+15
        näin on kirjoitti:

        Moni yksinhuoltaja tekee enemmän työtä kuin sä, eikä tarvii eikä haluu sääliä!!
        Kantsii nähä muutakin kuin oma napa. Korvaamattomia, täydellisiä on hautuumaa täynnä, sanotaan....:))))

        Kyllä täällä on valiteltu nimenomaan, että ei ole varaa hankkia apua saatikka laittaa puolisoa laitokseen... joutuisi myymään talon tms eikä siitä halua luopua. Joku sanoi tuolla, ettei potkiminen ole pahoinpitelyä.... mitähän se sitten mahtaa olla? Erityisesti, jos toisella siis tulee kivusta kyyneleet silmiin. Ei täällä ole kukaan millään rikosilmoituksilla uhkaillut, vaan kertonut faktaa, että jos esim. lääkäri huomaa epäilyttäviä vammoja, hän voi tehdä rikosilmoituksen myös ilman pahoinpidellyn suostumusta..


      • näin on kirjoitti:

        Moni yksinhuoltaja tekee enemmän työtä kuin sä, eikä tarvii eikä haluu sääliä!!
        Kantsii nähä muutakin kuin oma napa. Korvaamattomia, täydellisiä on hautuumaa täynnä, sanotaan....:))))

        Minähän olen yksinhuoltaja sekä omaishoitaja ,päivä alkaa klo 6.00,ehkä vähän eri asia olla yksinhuoltaja lapselle kuin omaishoitaja muistisairaalle !.Omaishoitajat ei kerkee katsella omaa napaansa.
        Sääli on sairautta,suru on eri asia,en ole sääliä koskaan pyytänyt,enkä tarvitse!
        Taitaa katkeruus paistaa läpi jollain.
        En ole korvaamaton,ilomielin joku muu saa tehdä tät hommaa mun puolesta!
        Menkää te vaan hautuumaalle,mie en jouda vielä!


      • ristiina-tytar kirjoitti:

        Minähän olen yksinhuoltaja sekä omaishoitaja ,päivä alkaa klo 6.00,ehkä vähän eri asia olla yksinhuoltaja lapselle kuin omaishoitaja muistisairaalle !.Omaishoitajat ei kerkee katsella omaa napaansa.
        Sääli on sairautta,suru on eri asia,en ole sääliä koskaan pyytänyt,enkä tarvitse!
        Taitaa katkeruus paistaa läpi jollain.
        En ole korvaamaton,ilomielin joku muu saa tehdä tät hommaa mun puolesta!
        Menkää te vaan hautuumaalle,mie en jouda vielä!

        Hyvä tuo valitettu ))))


      • heh-hee....
        ristiina-tytar kirjoitti:

        Minähän olen yksinhuoltaja sekä omaishoitaja ,päivä alkaa klo 6.00,ehkä vähän eri asia olla yksinhuoltaja lapselle kuin omaishoitaja muistisairaalle !.Omaishoitajat ei kerkee katsella omaa napaansa.
        Sääli on sairautta,suru on eri asia,en ole sääliä koskaan pyytänyt,enkä tarvitse!
        Taitaa katkeruus paistaa läpi jollain.
        En ole korvaamaton,ilomielin joku muu saa tehdä tät hommaa mun puolesta!
        Menkää te vaan hautuumaalle,mie en jouda vielä!

        Ai eikö kerkee, kyll se vaan vähän muulta vaikuttaa, valitusvirsiltä ja itsesääliltä sekä katkeruudelta tuokashtelee...niissä kerkee piehtaroimaan::)))... Kerkeethän tänne sivustollekin., kehumaan ittees ja hoitoos,..:))))Joo , ei kukaan muu tee työtä sun milestäs kuin sä, aikä ainaskaan niin hyvin....;:::)


      • viivarivi.
        11+15 kirjoitti:

        Kyllä täällä on valiteltu nimenomaan, että ei ole varaa hankkia apua saatikka laittaa puolisoa laitokseen... joutuisi myymään talon tms eikä siitä halua luopua. Joku sanoi tuolla, ettei potkiminen ole pahoinpitelyä.... mitähän se sitten mahtaa olla? Erityisesti, jos toisella siis tulee kivusta kyyneleet silmiin. Ei täällä ole kukaan millään rikosilmoituksilla uhkaillut, vaan kertonut faktaa, että jos esim. lääkäri huomaa epäilyttäviä vammoja, hän voi tehdä rikosilmoituksen myös ilman pahoinpidellyn suostumusta..

        Kyllä täällä on valiteltu nimenomaan, että ei ole varaa hankkia apua saatikka laittaa puolisoa laitokseen... joutuisi myymään talon tms eikä siitä halua luopua.


      • Hoito on kallista
        viivarivi. kirjoitti:

        Kyllä täällä on valiteltu nimenomaan, että ei ole varaa hankkia apua saatikka laittaa puolisoa laitokseen... joutuisi myymään talon tms eikä siitä halua luopua.

        Ei kun siis kokoaikainen laitoshoito tulee niin kalliiksi, että pitää myydä omaisuutta sen maksamista varten... eli pariskunnalla ei ole varaa laittaa hoidettavaa osapuolta kodin ulkopuolelle hoitoon. Eikö täällä just ollut puhetta, että hoidokille jää vain 80 e kuukaudessa käteen maksujen jälkeen. Jos esim. hoidokki on mies ja hyvä eläke, kansaneläkkeellä oleva hoitaja-vaimo ei pärjää ilman tuota miehen eläkettä.

        Potkimisesta: jos hyväksyy että potkitaan avutonta "vähän" niin kohta se raja hämärtyy, että mikä on vähän. Niin kuin nyt omaishoidossa hämärtyy muutenkin asiat, kun elämä on pelkkää hoitamista neljän seinän sisällä. Normaaliuden rajat häviää pikku hiljaa.


      • viivarivi
        Hoito on kallista kirjoitti:

        Ei kun siis kokoaikainen laitoshoito tulee niin kalliiksi, että pitää myydä omaisuutta sen maksamista varten... eli pariskunnalla ei ole varaa laittaa hoidettavaa osapuolta kodin ulkopuolelle hoitoon. Eikö täällä just ollut puhetta, että hoidokille jää vain 80 e kuukaudessa käteen maksujen jälkeen. Jos esim. hoidokki on mies ja hyvä eläke, kansaneläkkeellä oleva hoitaja-vaimo ei pärjää ilman tuota miehen eläkettä.

        Potkimisesta: jos hyväksyy että potkitaan avutonta "vähän" niin kohta se raja hämärtyy, että mikä on vähän. Niin kuin nyt omaishoidossa hämärtyy muutenkin asiat, kun elämä on pelkkää hoitamista neljän seinän sisällä. Normaaliuden rajat häviää pikku hiljaa.

        Kuten kirjoitin, en edes kääntele kovakouraisesti vaikka napakat otteet onkin oltava.
        En oikein voi uskoa että omaishoitaja potkisi hoidettavaansa, se menee niin paljon yli ymmärrykseni, siksi yritän etsiä puolustusta.
        Meillä riittäisi jos potkaisisi hoidettavan suuntaan edes koskettamatta, voisi pillahtaa itkuun. En kyllä ole moista yrittänytkään, enkä koskaan satuta henkisesti enkä ruumiillisesti avutonta ihmistä. en ketään, oli sitten hoidettavani, tai joku muu.


    • ääliö nro 1

      "heh-hee" mene nyt muualle suoltamaan,ei omaishoitajat kaipaa häiriintyneiden
      purkauksia!!

      "Aina tulee olemaan eskimoita, jotka neuvovat Kongon alkuasukkaille miten menetellä helteen tullen"

    • Vammaisen avustaja

      Minkä takia ulkopuoliset alkaa meuhkata täällä,alunperinhän oli kyse omaishoitajien tuntemuksista ?
      Oma omaishoitaja on paras asiantuntija ,siinä työssä mitä hän tekee.
      Omaishoitajat tekee arvokasta alipalkattua työtä!

    • Vertaistueksi sitä sanotaan,kun omaishoitajat jakaavat kokemuksiaan,ei valittamiseksi !Se on vähän niin että kun ulkopuolisille yrittää selittää mitä omaishoitajuus on,se on samaa kuin löisi päätä karjalan mäntyyn!!
      Mutta hui hai ,mokkasiinit jalkaan ja tulkaa kokeilemaan arkeani,ovet avoinna!.
      Nyt menen keilaan,uimaan ja parit bisset,sain omaishoitajien sporttipassin,joten saan 100 e edestä urheilla!
      Jihaa!!

    • Mistähän se johtuu,kun katsoo miten tämä ketju alkoi,uupumisesta,niin aina tulee näitä jotka aloittaa tämän "alasampumisen " heti ?
      Omaishoitajille tärkeää,että voi puhua vaikeistakin asioista,pelottavistakin!
      Esim.jos omaishoitaja uupunut ,masentunut niin tuntuu olevan ainut vaihtoehto heivata hoidettava laitokseen.
      Meillä tämän hoidettavan ja minunkin kunto vaihtelee,väliillä ollaan pimeyden laaksossa,välillä taas helpompaa.
      Hoito laitoksessa on aivan eri asia kuin jos omainen kotona,ehkä vastakkainasettelu johtuu siitä,että taso on niin pudonnut Suomessakin.Moni venyttää viimeiseen asti sen omaisensa lopullista sijoittamista pitäaikaishoitoon,koska eihän se monessakaan paikassa hääppöistä,valitettavasti.
      Itsellänikin oli kyllä tuskan takana laittaa mies intervalliin,liikkuvaa sorttia kun on,niin nyt 2 viikkoo aina suljettujen ovien takana,kotona käydään 2 kertaa päivässä lenkillä.Kyllä se vaatii puolisoltakin luopumista ja surutyötä,mutta onneksi nyt hoito ihan hyvää.
      Jospa annettais omaishoitajien purkaa surunsa ja tuskansa....
      Meitä joka lähtöön....

    • kauan katsonut

      Vertaistukea minä ainakin täältä haen. Olen sitä saanutkin. Tiedän millaista on kun ei saa nukkua yhtään yötä rauhassa, ympäri vuorokauden pitää olla varuillaan.
      Me olemme vain ihmisä kuten muutkin, ei heikkoudet ja viat mihinkään katoa omaishoitajaksi ryhtymällä.
      Liian täydellinen (omasta mielestään) ihminen on epäuskottava tai teeskentelevä ja tekopyhä.
      Varmasti me kaikki hoitajat teemme parhaamme, tiedän että laitokseen luovuttamista siirtää viimeiseen asti, on jo intervallijaksoilla nähty hoidon taso.
      Tänne eksyy viisaita kaikkitietäviä, yleensä ovat sairaanhoitajia tai perushoitajia, heistä osalla on kielteinen suhtautuminen omaishoitajiin. Kun viettää hoidettavansa kanssa aikaa ympäri vuorokauden, tietää hoidon tarpeen ja juuri tämän oman hoidettavan erityistarpeet. Siitä usein tulee erimielisyyttä kun eivät usko esimerkiksi sitä, että hoidettava ei syö itse. Siinä ruoka on koskemattomana lautasella ja viedään pois, kysytään vain, eikö ruoka maistunut.

    • 6-8

      Älä viitsi valehdella ja purkaa suotta kateruuttasi hoitajiin. Ehkä he vaan käyttää työssään kuntouttavaa työotetta.
      Sehän onkin tulevaisuuen suuntaus että intervalli- ja laitospaikat jäävät pois, jokainen hoidetaan kotonaan viimeiseen asti. ja shän hyvä, omainen saa juuri sellaista hoitoa kuin haluattekin.

      • parempi huominen?

        Siihen suuntaahan tuo taitaa olla menossa. Palataan ajassa taaksepäin sata vuotta. Tulevat nuoretparit saavat kotiinsa anopin, dementoituneen mummon ja sängyssä makaavan isomummon.

        He saavat hoitaa vanhuksensa ja sairaan puolisonsa aivan itse juuri niin kuin haluavat eikä kukaan tule tuputtamaan tyhmiä neuvojaan. Eipä todellakaan käy heitä kateeksi.


      • Lopun aikoja sitten.

        Läheskään kaikille ei löydy omaishoitajaa.... ja jonkunhan pitäis töissäkin käydä ja lapset hoitaa, että valtiontalous/valtio jää henkiin. Lapsettomia/sinkkuja on yhä enemmän. Mitähän heille sitten tulevaisuudessa vanhoina tapahtuu/tehdään? Aika pelottavat on näkymät. Plus että omaishoitajuuden aikakautena hoituu sitten 2 kärpästä yhdellä iskulla, kun kumpikin puoliso kuukahtaa ajoissa, toinen sairauteen (tai hoidon puutteeseen) ja toinen uupumukseen.


    • ristiina ja tytär

      "kuntouttavaa työotetta",heh,minkä takia hoidettavat sitten taantuu laitoksissa jos siellä niin kuntouttavaa ?Meidän lääkäri jopa sanoi että mieheni sitten taantuu nopeammin kun käy intervallissa,totta puhui!Eihän se katkeruutta vaan tosiasia!
      Laitoshoitajat voisi käydä keskenään näitä keskusteluja,miten voisi parantaa yhteistyötä omaishoitajien kanssa.Minulla ainakin niin että voi aina keskustella hoitajien kans jos jokin mättää!
      Intervallit ei jää pois,eikä myöskään laitospaikat,älä viitsi pelotella ihmisiä.
      Ne muutetaan tehostetuksi palveluasumiseksi,ja intervallit jopa lisääntyy!

      • näin on!

        Nyt et ole ajantasalla, jos väität että intervallit ja laitospaikat lisääntyy..Ja mitäpä säikähtämistä sulla siinä oliskaan. Ei tässä pelotella vaan näin on totuus.

        Kyllä suuntaus on se että laitospaikkoja vähennetään! jokainen joka vähänkään aikaansa seuraa on tästä tietoinen. Oikein lailla turvataan jokaiselle tulevaisuudessa mahdollisuus asua kotonaan hamaan loppuun asti
        . Suuntaus on kotihoito, se on ollut tiedossa jo pitkään. ensiksi purettiin mielnterveysosatoja ja tämä jatkku tulevaisuudessa laitoshoidon suuntaan!!


    • kauan katsonut

      Sekö kuntouttaa jos potilas kuolee nälkään?
      Etköhän itsekin, jos joudut joskus omaishoitajaksi, mielelläsi pitäisi vapaata, eivät kaikki kuntoudu ikinä, hiipuvat hiljalleen pois.
      Minä puhun totta, sanoin hoitajalle sairaalassa että hoidettavani ei ole syönyt itse seitsemään vuoteen, hän joutui sairaalaan rytmihäiriön takia.
      Hoiaja pillastui, passaan kuulemma liikaa, sanoin että ok. tehkää kuten hyvä on. Menin tunnin päästä katsomaan, ruoka oli koskemattomana, marevan tabletti lattialla kun oli yrittänyt itse ottaa. Kädet liikkuvat, mutta niissä ei pysy mikään.
      Sanoin hoitajalle että marevan on lattialla, syytti valehtelijaksi, oli kuulemma antanut, näin lähtiessä että marevan oli kipossa lautasen vieressä.
      Kyllä teissä ammattilaisissakin on monenlaisia, kuten saattaa olla omaishoitajissakin.
      Miksi syytät valehtelijaksi kun et tunne asiaa?

    • ristiina ja tytär

      No meidän paikkakunnalla siirrytään tehostettuun palveluasumiseen,intervallit ei katoa mihinkään.Täällä jopa rakennettu lisää palvelukoteja!
      Olen ajan tasalla siitä mitä omalla seudullani tapahtuu.Täällä nykyään turvataan kotonaasumista niin pitkään kuin mahdollista,viime viikolla just palaveerasin oman hoidokkini tilasta,ja vielä jatketaan kotona olemista,ja vielä voi lisätä intervallia tukemaan minun jaksamista!

    • ristiina ja tytär

      Laitoksissa makaamista muutetaan palveluasumiseksi,kodinomaista asumista,hyvä suuntaushan se on.Kuka nyt kolkos hoitolaitoksessa haluaa viettää loppuelämänsä.
      Mieheni oli muutaman päivän tämmöses uudessa tehostetussa palevelukodissa.
      Kaunis huone ,lämmin kodinomainen sisustus ja joka päivä puuhaa ja ulkoilua!
      Ei täällä ole kielletty keltään laitoshoitoa,parempaan päin mennään!

    • :::::::............

      Hyvä että osaat antaa arvoa laitoshoidolle.
      EI PÄRJÄISI MONI OMAISHOITAJA ILMAN NÄITÄ ARVOKKAITA LAITOSJAKSOJA. JA KYLLÄ HOITAJATKIN PALKASTAAN VEROJA MAKSAA, PAITSI ETTÄ ANTAA ARVOKAAN TYÖPANOKSENSA, JOTEN SILTÄKIN OSIN KUSTANTAVAT OSALTAAN TÄTÄKIN ETUUTTA!

    • kauan katsonut

      Eihän kukaan ole kieltänyt ammatikseen hoitotyötä tekevien arvoa. Suurin osa heistä on todella sydämestään hoityötä tekeviä.
      Itselläni ei ole pahaa sanottavaa suurimmasta osasta intervalli jaksojen hoitajista.
      Hoitajina on valitettavasti sellaisiakin jotka ovat jotka loppunpalaneita kun on liian vähän henkilökuntaa, tai sitten alalle sopimattomia.
      Kyllä minulle on moni hoitaja sanonut että pitää kannustaa oma-aloitteisuuteen, sitähän olen tehnyt koko pitkän omaishoitajuuteni ajan, onhan meillä aikaa kun kahdestaan on ollaan ja siinä paikan päällä on pysyteltävä.
      Jotenkin syyllistetään vastoin parempaa tietoa.

      • kyselee---ee

        Totta, sinkkutalouksia tulee lisää ja lisää.. joten se onkin tulevaisuudessa uusi haaste saada heille sitten vanhana hoitoa, kuka sitä tarvitsee..

        Hmm.. tuo eduntavalvonta onkin sitten aika mielenkiitoinen juttu.. jäin sitä vähän miettimään.. eli dementoidun puoliso voi hoitaa kaikki raha asiat mielensä mukaan.. käyttää hyvin tai huonosti.. sitä jäin kyllä miettimään.. onko se ihan tämän päivän tasolla? Mutta entä jos myy omaisuutta, niin onko se mahdollista.. sitä jäin myös miettimään..

        Kyllähän sairastuneen omaisuudesta pitää jonkun pitää huolta.

        Leski kenellä on lapsia ei saa käyttää omaisuutta kuten tahtoo, siitä pitää toimittaa maistraattiin kirjanpitoa ja pyytää lupaa isompiin rahallisiin ostoksiin.

        Eli dementoituneen rahoja voi käyttää puoliso kuinka tahtoo..? Onko näin todella?


      • kyslelee---ee
        kyselee---ee kirjoitti:

        Totta, sinkkutalouksia tulee lisää ja lisää.. joten se onkin tulevaisuudessa uusi haaste saada heille sitten vanhana hoitoa, kuka sitä tarvitsee..

        Hmm.. tuo eduntavalvonta onkin sitten aika mielenkiitoinen juttu.. jäin sitä vähän miettimään.. eli dementoidun puoliso voi hoitaa kaikki raha asiat mielensä mukaan.. käyttää hyvin tai huonosti.. sitä jäin kyllä miettimään.. onko se ihan tämän päivän tasolla? Mutta entä jos myy omaisuutta, niin onko se mahdollista.. sitä jäin myös miettimään..

        Kyllähän sairastuneen omaisuudesta pitää jonkun pitää huolta.

        Leski kenellä on lapsia ei saa käyttää omaisuutta kuten tahtoo, siitä pitää toimittaa maistraattiin kirjanpitoa ja pyytää lupaa isompiin rahallisiin ostoksiin.

        Eli dementoituneen rahoja voi käyttää puoliso kuinka tahtoo..? Onko näin todella?

        Lisäys edelliseen.. siis leski kenellä on ala-ikäisiä lapsia..


    • huolet ja harmit.

      En tiedä mitä laki sanoo, itse hoidan taloutemme raha-asiat, kuten olen tehnyt koko avioliiton ajan.
      Meillä on kaksi aikuista lasta, heillä on hyvätuloiset ammatit ja pärjäävät hyvin. He ovat sanoneet että luottavat minun taloudenhoitooni.
      Puoliso on ollut kymmenisen vuotta hoidettava. Olen myynyt ja ostanut asunnon omin päin, en tappiolla. Maksan yhteiseltä tililtä kulut, jos mitä jää, niin siellä ovat.
      Ei tästä tuhlaamaan pääse, hyvä jos pääsee lähikauppaan, paitsi vapailla. Olen tehnyt niin ison työn mieheni hoidossa että olisin oikeutettu palkkaan hänenkin tuloistaan, omaishoidontuki on olematon, menee melkein verona. Kummia huolenaiheita teillä, kuinka puoliso käyttää dementoituneen rahoja hoitaessaan häntä :)

      • ei raha ratkaise

        Olen ajatellut myös näin, hoidan puolisoni hyvin, uhraan lähes kaiken aikani hänen hyväkseen. Vapaata on silloin kun hän nukkuu intervallijaksot.
        Puolison kaiken järjen mukaan kuuluisi maksaa minulle palkkaa vaivannäöstäni, mikäli hänellä siihen on varaa.
        Tämä on niin kovaa hommaa että en suosittele, enkä alkaisi edes miljoona perinnön toivossa tähän noin vain. Teen työtä siksi että rakastan ja välitän, osaan myös luovuttaa jos tuntuu ylivoimaiselta.
        Täällä joku totesikin, sama mikä motiivi hoitamiseen on, pääasia että hoitoa tarvitseva saa hyvän hoidon, ihmisarvoa kunnioittaen.
        Kyllä omaishoitajiakin pidetään silmällä, inervallijaksoilla huomaavat laiminlyönnit. Kunnasta käydään kerran vuodessa katsomassa hoidettavan olosuhteet. Hyvä niin, meitä ihmisiä kun on moneksi.


    • ristiina ja tytär

      Tottakai saa käyttää puolison rahoja,yhteinen talous,ja yhteinen koulua käyvä lapsikin meillä!!Ei me elettäis jos minun pitäisi 500 e elättää koko perhettä.
      Kaikki mikä tulee,kyllä meneekin,omaa elämääkin uhraten.
      Kaikenmaailman huolia joillakin.Pitäähän meidän olla vaikeasti sairaan puolison hoitajakin,ei siihenkään kysytä lupaa,tai mikä koulutus on.Jos ei kelpaa rahojen vartijaksi,ei sitten tarvitse aamenen takia olla omaishoitajakaan.
      Tosiaalta mitä nyt jää edes puolison rahoista kun käy intervallissa ,dementialääkkeet kalliita,ja sitten teinin elämää pitäisi kustantaa.Eli kyllä pitää olla aika hyvä eläke,että tässä pääsis leikkiin iloista dementialeskeä!

      • Saavat olla kiitolli

        Nimenomaan! Ehdottomasti terveen puolison on voitava huolehtia perheen taloudesta. Sitä paitsi, monesti nää potilaat eivät enää tajua tai välitä juurikaan maallisista asioista. Heille on tärkeintä, että tulevat hoidetuiksi (jos sekään), eikä rahasta ole heille enää mitään iloa tai hyötyä. Saavat olla iloisia, että heillä ylipäätään on puoliso, ja vieläpä sellainen joka suostuu uhraamaan itsensä siihen palvelemiseen ja hoitamiseen. Kaikilla hoidokeilla kun ei ole näin hyvä tilanne.


    • näin on

      Kyllä tuo on ihan pohtimisen arvoinen asia, niissä tapauksissa, jossa sitä omaisuutta todella on.. varsinkin jos perheeseen kuuluu lapsia, täys ikäisiäkin eri avioliitoista.. Tavallisen ihmisen tavalliset ja pienet eläkkeet menee kyllä elämiseen.. mutta on myös hyvätuloisiakin olemassa, jossa puoliso voi dementoituneen tilit tyhjentään omaan taskuun ja jättää muut tulevat perilliset sivuun.. kaikki ei ole köyhiä.. eikä kaikki ole rehellisiä tai oikeuden mukaisia..

      Kyllä se edunvalvonta on tärkeää hyvätuloisten kohdalla..

      • auttavat kädet

        Uskon että perilliset pitävät huolta siitä että väärinkäytöksiä ei satu. Vaikka ainahan kaikki on mahdollista.
        Vähintään oikeus ja kohtuus olisi että sovitaan määrätty summa kuukaudessa omaishoitajalle palkkioksi työstään, mikäli puoliso on varakas. Ei omaishoidontuki ole kuin nimellinen roponen, työn raskauteen suhteutettuna.
        Mieheni sukulaisilla on hirveä pelko siitä että hyödyn jotain siitä kun olen omaishoitaja. Ymmärtäisin jo mies olisi edes varakas, hänen eläkkeensäkin on pieni, jäi alle viisikymppisenä työelämästä.


    • huhaaaa

      Oikeestaan mitä se kuuluu sukulaisille,miten aviopuolisot käyttää rahansa?Miksi ihmeessä joku palkkio mieheltä tehdystä työstä,jos on vaimo,sehän on itsestäänselvyys?En ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää huolehtia perinnöstä etukäteen,haaskat tuppaa lentoon liian aikaisin!

      • onajuv.

        Meillä on yhteiset rahat ja yhteinen tili.
        Mutta on pareja joilla on erilliset raha-asiat, kulut maksaa kumpikin omastaan yhteisesti.
        Mikäli on vaikka avioehto, tai kaikki omaisuus on hoidettavan puolison nimissä, palkan saaminen puolisolta on vähintäänkin kohtuullista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2306
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1939
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      41
      1429
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      2
      1191
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe