Olen täällä ihan hoomoilasena kun rupesin pohtimaan joudunko makselemaan kelalle opintotukia ensi vuonna takaisin. Olen tänä vuonna nostanut opintotukea tammi-, helmi- ja maaliskuulta, eli kolmelta kuukaudelta. Valmistunut olen elokuun lopussa. Tienannnut olen vuoden loppuun mennessä 26 200e. Opintotuen lakkautin 1.8. alkaen (eli heinäkuu on viimeinen tukikuukauteni?) vai onko tukikuukausia kaikki elokuuhun (valmistumiseen) asti?? Ja onko opintojen ulkopuoliset tulot 1.9.-31.12. välisen ajan tulot? Vai 1.8.-31.12.? häh??? Kyllä tää on niin pee systeemi koko kela, että kiukuttaa kun piti mennä ollenkaan nostamaan mitään opintotukia... Tämänhetkisen laskelman mukaan joudun maksamaan kaikki tuet takaisin tältä vuodelta, kun 1.9.-31.12. tulot olleet vain 11 220e..?
Opintotuen takaisinperintä?
3
423
Vastaukset
- Yht.yo
Kysypä Kelalta suoraan...
- Syöksylaskija
Muiden kannattaa ajoissa esimerkiksi käyttää Kelan sivuilta löytyviä tulolaskureita ja suunnitella tienestit ja/tai opintotukikuukaudet.
- Jälkiviisaus
On tää Suomi ihana maa,ja varsinkin Kela....Itelle tulee maksettavaa lähemmäs neljä tonnia,koska tulorajat on niin perse keksintö ettei mitään järkeä...Ja joo,kyllä mä tiedän,että olis pitäny pitää huoli tulorajoista,mutta kyllä se siinä opiskelujen aikana on kiva saada se tuki,ettei koko palkka menis vuokraan ja laskuihin...Ja nyt niitä saa sit maksella takas...Olis pitäny vaan opiskella tekemättä mitään ylimääräisiä töitä ja viedä kaikki laskut sossuun ja elää sossun rahoilla koko opiskeluaika...tyhmyydestä(ahkeruudesta)sakotetaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1212253Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n582187Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501875EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt121436Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan801408- 941387
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191161Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311160Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men631139- 691010