Olen täällä ihan hoomoilasena kun rupesin pohtimaan joudunko makselemaan kelalle opintotukia ensi vuonna takaisin. Olen tänä vuonna nostanut opintotukea tammi-, helmi- ja maaliskuulta, eli kolmelta kuukaudelta. Valmistunut olen elokuun lopussa. Tienannnut olen vuoden loppuun mennessä 26 200e. Opintotuen lakkautin 1.8. alkaen (eli heinäkuu on viimeinen tukikuukauteni?) vai onko tukikuukausia kaikki elokuuhun (valmistumiseen) asti?? Ja onko opintojen ulkopuoliset tulot 1.9.-31.12. välisen ajan tulot? Vai 1.8.-31.12.? häh??? Kyllä tää on niin pee systeemi koko kela, että kiukuttaa kun piti mennä ollenkaan nostamaan mitään opintotukia... Tämänhetkisen laskelman mukaan joudun maksamaan kaikki tuet takaisin tältä vuodelta, kun 1.9.-31.12. tulot olleet vain 11 220e..?
Vastaukset 3
- Yht.yo
Kysypä Kelalta suoraan...
- Syöksylaskija
Muiden kannattaa ajoissa esimerkiksi käyttää Kelan sivuilta löytyviä tulolaskureita ja suunnitella tienestit ja/tai opintotukikuukaudet.
- Jälkiviisaus
On tää Suomi ihana maa,ja varsinkin Kela....Itelle tulee maksettavaa lähemmäs neljä tonnia,koska tulorajat on niin perse keksintö ettei mitään järkeä...Ja joo,kyllä mä tiedän,että olis pitäny pitää huoli tulorajoista,mutta kyllä se siinä opiskelujen aikana on kiva saada se tuki,ettei koko palkka menis vuokraan ja laskuihin...Ja nyt niitä saa sit maksella takas...Olis pitäny vaan opiskella tekemättä mitään ylimääräisiä töitä ja viedä kaikki laskut sossuun ja elää sossun rahoilla koko opiskeluaika...tyhmyydestä(ahkeruudesta)sakotetaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1911684
- 861433
- 1041068
Leski ja Volvomies
Mitä se Volvomies kulkee sen nuoren lesken luona.. joko leski surunsa surrut ja uusi jo katottu..17985- 48939
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su44878Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin
Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.133701Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83676Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä30661Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su45607