Saavatko omiashoitajat oikeasti

oma.hoitaja

kolme vapaapäivää kuukaudessa? Ainakin omassa kunnassani lakikirjaan kirjoitettu "kolme vuorokautta" on todellisuudessa 48 tuntia eli tasan kaksi vuorokautta.

Vien äitini intervallihoitoon esimerkiksi maanantaina iltapäivällä ja joudun hakemaan keskiviikkona puolen päivän jälkeen. Maksu äidin hoidosta peritään kolmelta vuorokaudelta, vaikka hoito on kestänyt tasan kaksi vuorokautta. Todellisia vapaapäiviä vain yksi , eli esimerkkitapauksessa tiistai.

31

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Näinhän se taitaa mennä. Vaikka omaisen hakee pois ennenkuin kolme vuorokautta on kulunut maksu menee kolmelta vrk.lta.
      Kolme päivää kuukaudessa on naurettavana vähän, sillkö taas pitäisi jaksaa kuukausi eteenpäin.

    • kuntoilu

      Kolme päivää kuuluu lomaa, intervalliin vientipäivästä ei kuulu mennä maksua.

    • ristiina ja tytär

      Kyllä intervallin vientipäivästä menee maksu,ainakin meillä menee,ja kyllä tivasin miksi ,mutta ympärpyöreetä tuli takaisin.Maksan 15 pvästä kun mieheni on 14 päivää hoidossa,ei mee mun kaaliin.; )Vien ma ja haen kahen viikon päästä ma pois !; )

      • Dementikot huutavat

        Meillä oli intervallissa sen verran villi meno myös yöllä, että hoidettava haettiin ennen aikojaan pois :(. Eli hoitopaikassa niin huonot oltavat, että omaishoitaja ei raaskinut siellä pitää tervepäistä hoidettavaa (ei pystynyt nukkumaan osastolla, kun dementikot huusivat apua koko yön, joku siellä kuoli myös). Osa hoidettavista on siis ihan tolkuissaan, mutta eivät pysty esim. liikkumaan, josta hoidon raskaus. Ja hoitopaikkahan ei tietty pane vastaan, kun heidän vastuultaan viedään raskaita potilaita pois takaisin kotiin. "Vanhusten pitää saada asua omassa kotonaan mahdollisimman pitkään" ja jaddajadda. Tää ei pääty hyvin...


      • äitipien.
        Dementikot huutavat kirjoitti:

        Meillä oli intervallissa sen verran villi meno myös yöllä, että hoidettava haettiin ennen aikojaan pois :(. Eli hoitopaikassa niin huonot oltavat, että omaishoitaja ei raaskinut siellä pitää tervepäistä hoidettavaa (ei pystynyt nukkumaan osastolla, kun dementikot huusivat apua koko yön, joku siellä kuoli myös). Osa hoidettavista on siis ihan tolkuissaan, mutta eivät pysty esim. liikkumaan, josta hoidon raskaus. Ja hoitopaikkahan ei tietty pane vastaan, kun heidän vastuultaan viedään raskaita potilaita pois takaisin kotiin. "Vanhusten pitää saada asua omassa kotonaan mahdollisimman pitkään" ja jaddajadda. Tää ei pääty hyvin...

        Näin on, huuto jatkuu lähes taukoamatta. Meillä on liikuntakyvytön mutta järjissään oleva potilas hoitopaikassa. Huuto tuntuu pahalta jo vierailun aikana, saati sitten jos sitä joutuu kuuntelemaan jatkuvasti.
        Hoidin äitiä kotona vuosia, sitten meni oma terveys. Tulee ahdistunut, voimaton tunne aina vierailun jälkeen.


    • ristiina ja tytär

      Siihen huutoonkin kyllä tottuu ajan myötä,täällä dementikoilla yleensä oma osasto.

    • 3 vrk ei ole 3 pv

      3 vuorokautta on kolme vuorokautta, ei 3 päivää. Kunnat selvästikin tulkitsevat eri tavoin. Kannattaa soittaa sosiaaliasiamiehelle.

      Itse vien hoidettavan laitokseen perjantaina ja hän tulee maanantaiaamuna takaisin. Siitä tulee minulle 3 vrk lasku, eli 3 kertaa 10,60e.

    • mää ja hää

      Kolme päivää on täällä maanantai klo 12 - torstai kello 12 tai torstai 12 maanantai 12. Mitään tuollaista maanantaista keskiviikkoon olevaa kolmea vuorokautta ei voi olla olemassakaan.

      Tee valitus johonkin mihin kuuluu valittaa, mikälie sosiaaliasiamies tai valituslautakunta. Kunnan virkamiehethän päättää vuosittain mitä mitäkin tarkoittaa, ennen oli "palveluasumispäätös kotiin" niin, ettei vapaapäivistä tarvinnut maksaa, mutta kotihoidon satunnaisista käynneistä piti, nyt on just toisinpäin eli vapaapäivät maksaa ja kotihoito ei. Ei ne itsekkään tiedä miten asiat on oikeasti, kun missään ei ole määritelty standardeja.

      Lisäksi täällä intervallihoidot on kaksi viikkoa kotona ja kaksi viikkoa hoidossa.

    • ristiina ja tytär

      Täällä on 2/4 tai 2/2 ne intervallit,riippuen kuinka jaksaa omaishoitaja...ja kun 2 viikkoa hoidossa maksaa 15 päivästä!

    • kuntoilu

      inter´valli jaksot riippuu mitenkä ne on kirjoitettu omaishoitosopimukseen,meillä käy viikon kahdenkuukauden väiin.Turussa meno päivästä ei mene maksua.Kannattaa ottaa selvää omaiset ja läheiset sivuilta selvää, sen keskustelu palstalta. Kannattaa alkaa vaatia oikeuksia.

      • mirjamil*

        Mikä linkki? En löytänyt sieltä keskustelupalstaa?


    • ristiina ja tytär

      Ei sitä aina oikein jaksa vaatia,kun se vaatiminen monasti,useast,i päättyy siihen että omaishoitaja väärässä,kun muilla ne pykälät valmiina!Huomasin taas sen kun vein mieheni hoitoon,ja intervallit oli muutettu,tietysti ei kukaan ollut kertonut,ja siinä miun sana jäi viimoseksi...sitten menee oma mieli sekasin,nauti nyt sitten vapaista juu.....

    • kuntoilu

      omaishoitajien keskustelut

      • omaishoitaja.

        Olen käynyt siellä, kuollut palsta.


    • oma.hoitaja

      Kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille. Toivoisin vielä, että joku nimeää kunnan, jossa omaishoitaja saa oikeasti laissa määrätyn kolme vuorokautta. Tuon kunnan nimeäminen olisi hyväksi, kun aion tiedustella asiaa oman kuntani sosiaaliasiamieheltä.

    • Berlingo45

      Hankala sanoa tuohon mitään. Yleisellä tasolla kyllä hymistellään omaishoitajien vapaista ja vietetään teemaviikkoa ym muuta, MUTTA MIKÄ ON TODELLISUUS? Se on sitä että meistä heikoimmista ei todellisuudessa välitetä paljoa p....n vertaa.

      Ensinnäkin ikävä tosiasia on se että tuen määrässä täysin ratkaisevaa yhä tänäkin päivänä on se missä kunnassa/kaupungissa asut. Tämä on todellisuutta! Ei ratkaisuja tehdä tasapuolisesti!

      Kun teette valituksen jostain, viitatkaa lakipykäliin ja kirjatkaa ne selkeästi valitukseenne.

    • ristiina ja tytär

      Sekin väärin,että yhteiskunta on määrittänyt nuo tuet niin,että omaishoitaja ja hoidettava eläkkeellä.Nuoret työssäkäyvät on väliinputoajia,nyt saan 500 e käteen tukea,en voi töissä olla.Hoito ja lääkekulut suuremmat kuin tuki.Jos olisin töissä käteen jäisi vajaa 2000 e,aikamoinen pudotus,kun en ole eläkkeellä vielä pitkään aikaan!

      • hohhoijaavaan

        Aivan sama tilanne minulla, paitsi että olen yksinhuoltaja. Joudun siis hakemaan toimeentulotukea, eikä mitään toivoa että taloudellinen tilanne enää koskaan paranisi. Kun hoidettava on täysi-ikäinen ja laitan hänet asuntola/ laitospaikkajonoon, olen jo itse niin vanha ettei kukaan halua palkata minua kun hän vihdoin saa paikan asuntolasta.

        Nythän saa lukea mediasta, että 40-50 vuotiaita ei enää palkata, vaikka olisi työkokemusta. Kuinkahan sitten omaishoitaja saisi sen ikäisenä töitä, kun on ensin ollut pois työelämästä omaishoitajana vuosikaudet..


      • leena-m
        hohhoijaavaan kirjoitti:

        Aivan sama tilanne minulla, paitsi että olen yksinhuoltaja. Joudun siis hakemaan toimeentulotukea, eikä mitään toivoa että taloudellinen tilanne enää koskaan paranisi. Kun hoidettava on täysi-ikäinen ja laitan hänet asuntola/ laitospaikkajonoon, olen jo itse niin vanha ettei kukaan halua palkata minua kun hän vihdoin saa paikan asuntolasta.

        Nythän saa lukea mediasta, että 40-50 vuotiaita ei enää palkata, vaikka olisi työkokemusta. Kuinkahan sitten omaishoitaja saisi sen ikäisenä töitä, kun on ensin ollut pois työelämästä omaishoitajana vuosikaudet..

        Tämä on asia joka on jäänyt liian vähälle huomiolle. Moni on sisäistänyt omaishoitajan olevan iäkäs nainen tai mies joka hoitaa puolisoaan. Kun on jo eläkkeellä ei useinkaan toimeentulosta ole huolta.
        Kuten joku kirjoittikin, työsuhde ja kunnon palkka, normaalien työsuhteeseen kuuluivien etujen kanssa.


    • kuntoilu

      Olen tässä yrittänyt ehdottaa, et nuoremmat omaishoitajat työsuhteeseen kuntaan ja siitä kunnon korvaus.

      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

        Ehdottomasti omaishoitajille äkkiä apua, ja paljon! Muuten tuossa vaeltaa dementikkoja ja muita hoidokkeja pian yhteiskunnan piikkiin yhä isompi lauma :D... Liikuntakyvyttömät menevät kai terveysasemalle jotenkin, mutta miten?


    • ristiina ja tytär

      Juu ,tänään luin lehdestä,muistikahvilasta,joka pidetään päivällä.siel vanhoja ihmisiä,70v ylöspäin,mitä ihmettä mie siel teen?Ei mul vanhuksia vastaan ole mitään,mutta meillä niin eri lähtökohdat!Kaikki on mitoitettu että hoidettava vanhus,mun muistisairaalla hyvä kunto,ja tykkää urheilusta,jopa hiihtää jos joku menee edeltä vaikka vaikeasti sairas.Kerrankin vanhus meni hoitojonossa meidän ohi,vaikka ukkovanha hiljainen hyssykkä, ja mun äijä vaeltava touho jota saa valvoo,kyl mua kaalitti ,kun ensin puhutaan että tuetaan lapsiperheitä tässä maasaa,ja pah!
      Mihin hemmettiin mie meen hakemaan 47 v vertaistukea,mulla ei ole 5 vuoteen tullut vastaan samanikäistä omaishoitajaa jolla ois lapsi kotona.
      No olen kyhännyt niin että sitten vapailla touhaan

      • mahroton yhtälö

        Hei vaan. Olen itse 49vuotias ja 8v. tyttäreni yksinhuoltaja. Ja äitini 82v. omaishoitaja. Hermot menee joka päivä, kun vanhus"ei tartte, eikä halua mitään, ku odottaa vaan kuolemaa"...Ei ole dementikko ja kaiken haluamansa saa, (jopa rahaakin on!) tauoton palvelu,itseleivotut kakut ja pullat, kotiruokaa, kaunis design-koti (siivoan kerran viikossa, vaikkei edes tarttis), jne.jne. Ja kaikki on huonosti. Nytpä sitten haluaa palvelutaloon ja kiukuttelee... En ole päivääkään ollut vapaalla ja hommaa tehyt kohta 5v. Joo, olen kyllä katkera.On meitä siis alle 70v. hoitsujakin, vaikka ehkä harvemmassa. Mut onko tällaisia hoidettavia?!


      • 9+9+9
        mahroton yhtälö kirjoitti:

        Hei vaan. Olen itse 49vuotias ja 8v. tyttäreni yksinhuoltaja. Ja äitini 82v. omaishoitaja. Hermot menee joka päivä, kun vanhus"ei tartte, eikä halua mitään, ku odottaa vaan kuolemaa"...Ei ole dementikko ja kaiken haluamansa saa, (jopa rahaakin on!) tauoton palvelu,itseleivotut kakut ja pullat, kotiruokaa, kaunis design-koti (siivoan kerran viikossa, vaikkei edes tarttis), jne.jne. Ja kaikki on huonosti. Nytpä sitten haluaa palvelutaloon ja kiukuttelee... En ole päivääkään ollut vapaalla ja hommaa tehyt kohta 5v. Joo, olen kyllä katkera.On meitä siis alle 70v. hoitsujakin, vaikka ehkä harvemmassa. Mut onko tällaisia hoidettavia?!

        Meidän äitee on tuollainen. Rahaa ei saisi mennä lääkkeisiin eikä ruokaan. Saati siivoukseen tai kotiapuun. Hän pitää itsestään selvänä että minä huolehdin hänestä nyt, kun hänkin on huolehtinut minusta pienenä. Ei se ole sama asia, rahaa olisi vaikka kuinka hyvään palveluun, mutta se nuukuus.
        Äiti on aina ollut hyvin vaikea luonteeltaan ja kova passuuttamaan itseään. on vasta 79v. Käyn töissä, vapaat menee muorin hoivaamiseen jos en tee jotain.


    • valtutettu

      Ei voi olla.

    • Kova kovaa vastaan

      Mikä pakko on suostua äitinne kynnysmatoiksi, kysyn vaan?

      Minunkin 88-vuotias äitini on luonteeltaan samankaltainen kuin te kuvaatte oman äitinne olevan. Mikään ei saisi maksaa mitään, vaikka rahaa olisi melkein ikkunoista heitellä.

      En suostunut äitini ilmaiseksi piiaksi. Äiti suuttui monta kertaa ja kertoi, miten sen ja sen ystävän ja tuttavan tytär käy siivoamassa, pesemässä ikkunat tai saunan jne jne. Sanoin vaan, että en pese enkä siivoa. Sinulla on kyllä varaa palkata siivousapua itsellesi, senhän saa vähentää kotitalousvähennyksenä.

      Äitini oli niin kovapäinen, että minun piti välillä olla 3 vuotta niin, etten pitänyt minkäänlaista yhteyttä. En käynyt, en soittanut, en lähettänyt edes äitienpäiväkorttia. Äiti mietti asioita ja ymmärsi, että olin tosissani. Nyt ei ole ongelmaa. Enää äiti ei edes odota, että hänelle siivoaisin.

      • 9+9+9

        Näin se menee meilläkin. Muori alkaa kertoilemaan heti kun oven aukaisen miten naapurin mummon tytär auttaa äitiään. Äiti saa olla valmiilla, tytär hommaa kaiken ruuasta lähtien. Tiedän että ei se noin mene, turha on oikaista muori ei kuuntele.
        Pidin minäkin aikaisemmin etäisyyttä enemmänkin kuin kolme vuotta, laitoin kyllä Joulu- ja äitienpäiväkortin.
        Muori joutui sairaalaan ja minua pyydettiin katsomaan kuinka hän pärjää kotona, pakkohan se oli mennä.
        Ei hänellä enää mitään hätää ole, eikä ole miksikään muuttunut, totesi että nyt sinä sitten huolehditkin hänestä!
        Pystyy tekemään ruokansa, käymään kaupassa, siivoamaan jos vain viitsii ja raaskii ostaa kunnollista ruokaa. Hänellä oli paha anemia ja lähes tulkoon nälkiintynyt vaikka rahaa on kuin roskaa. Syö kyllä mielellään jos saa ilmaiseksi.


    • 8 + 8

      Kellään ei ole oikeutta hyväksikäyttää noin törkeällä tavalla toista, erityisesti omaa lastaan. Äitisi harkitusti kiristää sinua! Jos hän haluaa hitaasti näivettää itsensä hengiltä, niin se on hänen valintansa. Ei kenelläkään ole velvollisuutta pitää toista väkisin hengissä.

      Koeta jaksaa.

      • Ei voi vaatia

        Hoitoon viedään varmaan kun ei enää syö...pakolla sitten. Niin vaan tapahtuu!
        Eli itse vastuussa syömisestään. Se on faktaa koska pystyy tekemään itse ja hakemaan kaupasta!
        Itse en haluaisi kenenkään taakaksi varsinkaan lapselleni.


      • SAa olla syömättä
        Ei voi vaatia kirjoitti:

        Hoitoon viedään varmaan kun ei enää syö...pakolla sitten. Niin vaan tapahtuu!
        Eli itse vastuussa syömisestään. Se on faktaa koska pystyy tekemään itse ja hakemaan kaupasta!
        Itse en haluaisi kenenkään taakaksi varsinkaan lapselleni.

        En minäkään. En ole lapsia tehnyt, jotta voisin pilata heidän elämänsä jättäytymällä heidän hoidokikseen... Semmonen juttu myös, että jos henkilö ei ole holhouksessa, häntä ei voi pakottaa syömään. Onhan näitä nälkälakkolaisiakin välillä, jokaisella täysivaltaisella ihmisellä on oikeus kieltäytyä menemästä letkuihin makaamaan. Tämä oikeus on myös vanhuksilla.


    • 9+9+9

      Näin olen ajatellut itsekin, vaikka pahaa tekee nähdä ihmisen kuihtuvan nuukuuttaan tiliotteensa vieressä.
      Äitini ei ole holhouksessa, eikä joudukaan, osaa olla hyvin uskottava vieraiden edessä.
      Kyllä hän fyysisesti pärjää ihan hyvin taas kun saivat lääkityksen kohdalleen, jos raaskii ostaa lääkkeitä eikä ala pihtailemaan niiden kanssa. Kai sairaskohtaus vähän säikytti.
      Olen lukenut palstaa, muillakin näkyy olevan ongelma-äitejä, en ole yksin vaikeuksieni kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      294
      3286
    2. 202
      2908
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2504
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      224
      1969
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1398
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      163
      1252
    Aihe