Pistän uuniin sianlapaa, kera lanttujen ja porkkanoiden, mutta niinhän minä teen usein.
Voisin pistää nyt lisukkeeksi luumuja ja kanelilla inkiväärillä, tehdä jonkinlaisen sinappisekoituksen?
Ai niin, ne sinappi silakat ja perunatkin voisin ostaa ja tietenkin keittää. Silakoita en keitä, vaan pistän ne etikkaliemeen ensin. Siitä vain suolaa ja sokeria sopivasti ja sinappia päälle. Aina onnistuu. Sipuli antaa kyllä lisä säväyksen.
Rosolleista viis, vaikka helppoahan se olisi sekoitella punajuuret (valmiiksi keitetyt) ja nuo perunat ja porkkanat voisi koukkia sieltä uunista, mutta mitä turhia??? Kaikkea on ja vatsassa ne menee kuitenkin kaikki sekaisin.
Riittäisikö jälkiruoaksi jokunen suklaa täytekarkki, mitä hiivatin "konfeleita" ne nykyisin ovatkin?, kera kaffeen?
No, voisihan siihen kaffeseen sekoittaa hieman konjamiinia ja pursottaa päälle näitä valmis kermavaahtoja, koska niitäkin näkyy olevan kaupoissa.
Tulisko se Joulu minullekin, jos viellä kuuntelisin Harju&Pöntisen musiikkin valikoimaa?? Eipähän tarvitsisi tietsikalta kuunnella toisten mielimusaa, mutta voi sen telkunkin sulkea.
Köyhän mihen Joulu.
54
317
Vastaukset
- ...
Suosittelen ABC- huoltsikoita.
Viime vuonna seisova joulupöytä oli muistaakseni kympin. Ite aattelin ratkaista jouluruoka-asian sillä.
Perinteinen jouluruoka tylsää ja aika arkistakin muonaa. Ja ällistyttävän suuritöistä valmistaa, jos itse tekee. Mä olen useinakin jouluina tehnyt ne kaikki itse. Sellaista veitsenheiluttelua ja keittelemistä. Onhan se parempaa kuin eineskama, mutta jotenkin epäilyttää, että tulee paljon kalliimmaksi tehdä itse, kuin ostaa eineksiä. Yks yys sekin, että pienenmäärän väsääminen tyhmän tuntoista ja hankalaakin maustamisen suhteen. Ei kukaan viitsi syödä maaliskuulle asti karjalanpaistia päivittäin.
Eli meillä perinteiset jouluruuat niinkuin ei ole hittiä. sitä nyt saa muutenkin ja jotain rosollia tullut jo syötyä useampikin rasia. Siitä minä pidän. Harmi, että sitä ei saa kuin sesonkiaikana kaupoista valmiina. Meinaan, mikäpä sen parempaa grillikyljyksen kanssa. Vaan ikinä ei ole kesällä viitsinyt alkaa sitä tekemään, ihmeellisen isotöinen ruoka niin simppeliksi.
Jotain teen kyllä. Vihannesaladoopi, sitä ei tahdo saada aina kaupoista. Suutarinlohi, se kallista kaupoissa. Karjalanpaisti, nimenomaan sian lavasta ja jostain naudan paistista, mieluusti lammasta, saapi nyt näkee. Sinapin tekeminen kylläkin typerää, ei siinä mitään säästä, mutta jostain syystä teen ite joulusinapin. Kinkkua en enää paista, sen syöminen alkaa etomaan kolmantena päivänä, eikä sitä hernekeittoa jaksa määrättömästi syödä. Ostaa sen verran kuin huilaa.
Mutta tammikuussa kannattaa ostaa kinkku ale-hintaan, jos on pakastin. Joskus ostin kaksi, olipahan sikahalpaa lihaa pakastin täynnä.
Onhan noita muitakin eväitä, mitä nyt tulee hommattua mökille, jotain maksapateeta jne, mieluusti enenpi sortteja ja pieniä määriä, ei tuu haaskia. Vaan sen perinteisen jouluruuan aion käydä syömässä ABC:llä kerran, kun ei ole nyt muutakaan tiedossa.
=DW=- Rimmir tänään
Mielenkiintoinen tuo vihannesaladoopi,voisikos sen valmistukseen saada pienen ohjeen?
- ...
Rimmir tänään kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo vihannesaladoopi,voisikos sen valmistukseen saada pienen ohjeen?
KVG
Idea sama kuin tavallisessa aladoopissa. Hyyvytetään kamaa liivatteessa hyllyväksi tai kovaksi klöntiksi.
Noin periaatteessa. Keitellään jotain porkkanoita jne. Minimaissia, säilykepaprikaa, tölkkiherneitä, maustekurkkua, oliivia, kaikenlaista tuollasta, kunhan on vihannesta ja kypsää. Voi laittaa kinkkua tai katkoja tms jos haluaa. Sämpätään, vähän rosollityyliin, tai miten nyt haluaa, maissit kandee jättää kokonaisiksi komeemman näköistä.
Sitten tehdään liivatesotku. Siihen kannattaa laittaa etikkaa ja suolaa. Ja voi niitä vihanneksiakin maustaa, ite käytän säilykkeitä aika paljon, niissä itessään makua, mutta joku porkkana vois kaivata keitinveteen suolaa.
Eti vuokia, kakkuvuuat hauskoja, kaikkia kippoja voi käyttää. Kannattaa käyttää tuorekelmua, irtoaa paremmin. Sotketaan sinne vihannekset, kipataan liivateliemiemi kuumana sekaan ja sekoitetaan taas. Annetaan jäähtyä ja jähmetetään, jääkaappiin.
Kipataan tarjoiluastiaan.
Tosta melkosen mahdotonta tehdä pahanmakuista. Hyvin suosittua, helppo tekaista ja todella hyvän näköinen pöydässä.
Liivate vähän unholaan jäänyt sydeemi. Sillä voi tehdä kaikenlaista hupaisaa. Noh, tavallista aladoobia ja makeita juttuja. Mä olen tota vihannesjuttua tehnyt melkein joka joulu, sen jälkeen kun sen keksin. Ja syy oli se, että sitä ei oikein aina saa mistään kaupasta. Ja jos saa, hinta ei ole halpa.
Pitäisi opetella tekemään pippurirullaadia :DDDD
=DW= - martsukka
... kirjoitti:
KVG
Idea sama kuin tavallisessa aladoopissa. Hyyvytetään kamaa liivatteessa hyllyväksi tai kovaksi klöntiksi.
Noin periaatteessa. Keitellään jotain porkkanoita jne. Minimaissia, säilykepaprikaa, tölkkiherneitä, maustekurkkua, oliivia, kaikenlaista tuollasta, kunhan on vihannesta ja kypsää. Voi laittaa kinkkua tai katkoja tms jos haluaa. Sämpätään, vähän rosollityyliin, tai miten nyt haluaa, maissit kandee jättää kokonaisiksi komeemman näköistä.
Sitten tehdään liivatesotku. Siihen kannattaa laittaa etikkaa ja suolaa. Ja voi niitä vihanneksiakin maustaa, ite käytän säilykkeitä aika paljon, niissä itessään makua, mutta joku porkkana vois kaivata keitinveteen suolaa.
Eti vuokia, kakkuvuuat hauskoja, kaikkia kippoja voi käyttää. Kannattaa käyttää tuorekelmua, irtoaa paremmin. Sotketaan sinne vihannekset, kipataan liivateliemiemi kuumana sekaan ja sekoitetaan taas. Annetaan jäähtyä ja jähmetetään, jääkaappiin.
Tosta melkosen mahdotonta tehdä pahanmakuista. Hyvin suosittua, helppo tekaista ja todella hyvän näköinen pöydässä.
Liivate vähän unholaan jäänyt sydeemi. Sillä voi tehdä kaikenlaista hupaisaa. Noh, tavallista aladoobia ja makeita juttuja. Mä olen tota vihannesjuttua tehnyt melkein joka joulu, sen jälkeen kun sen keksin. Ja syy oli se, että sitä ei oikein aina saa mistään kaupasta. Ja jos saa, hinta ei ole halpa.
=DW=dw
Käytätkö kyytipoikana sellerikermaa tuon hyytelön kanssa? - ...
... kirjoitti:
KVG
=DW=Sokeri.
Unohtui sokeri. Mä diggaan hapanimelästä, laitan sokeria liivatelitkuun.
Ja sellainen. liivate on liima, joka pitää kaman kasassa, siks joku paprikasuikale toimii hývin, minimaissia ei saa olla liikaa ja muuten juttuja ei saa olla määrällisesti liikaa, etteivät klimppiydy pohjalle. Hyvä sydeemi on ensin jäähdyttää vähän liivatetta vuokan pohjalle, sitten "latoa jotain sen päälle ja sitten kippaa muussa astiassa tehdyn solkun päälle.
Se tekovaiheessa näyttää kyllä koiranoksennukselta, mutta lopputulos on hämmästyttävä.
Ja siks just kannattaa maustaa liivate, että sekin maistuu joltakin. Kokeilemalla selviää.
=DW= - Rimmir tänään
... kirjoitti:
KVG
=DW=Muiskis ja halaus , minäpä kokeilen viikonlopulla pienen satsin ja jos onnistuu niin tästähän tulee sitten joulupöytään uusi traditio.
- ...
martsukka kirjoitti:
dw
Käytätkö kyytipoikana sellerikermaa tuon hyytelön kanssa?Not.
Mä koitan maustaa silleen, että menee sellaisenaan. Normaalin kaupan liha-aladoopin kanssa mulla pitää olla etikkaa ja jotain kermaa tai smetanaa. Joskus pippuria tai sinappia.
Aladoopit suotta aliarvostettuja. Kaupan liha-aladoopin hinta häkellyttävän pieni kokolihatuotteeksi, lauantaimakkaran tasoa. Sentään ennen juhlaruoka.
=DW=
- Pirre*
No tuossahan tuota jo kyllin, evästä, tietysti joulu yksin ei aina ole mukavaa..
Hyvältähän tuo kuulostaa. Meillä edes konjamiinia jouluna. :)
- -joopajoo.....
Mitä köyhää tuossa on?
Kunnon ravitsevaa ruokaa, taitaa oikeasti köyhä saavan jyrsiä kinkun luuta ja näkevän unta riisipuurosta.- köyhille riisiä
-joopajoo...
Oletko sinä se köyhä ja järsit kinkun luuta??
Ilmoita osoitteesi, niin kinkun ostan sinulle ja ei varmasti sitten mene mihinkään avustusjärjestöjen kuluihin.
Tai ilmoita julkisesti ystäväsi, joka todellakin tarvitsee apua nyky Suomessa????
Riisitkin maksaa euron pussi ja on siinä melkoinen joulupuuro!! Mantelinkin voi tehdä vaikka palttoon napista. - -------------
köyhille riisiä kirjoitti:
-joopajoo...
Ilmoita osoitteesi, niin kinkun ostan sinulle ja ei varmasti sitten mene mihinkään avustusjärjestöjen kuluihin.
Tai ilmoita julkisesti ystäväsi, joka todellakin tarvitsee apua nyky Suomessa????
Riisitkin maksaa euron pussi ja on siinä melkoinen joulupuuro!! Mantelinkin voi tehdä vaikka palttoon napista.En ole, vaan olen kuin suurin osa lihapatojen ääressä ähisevistä muistakin suomalaisista.
Kun arkena syödään paremmin, kuin ennen suurimpana juhlana.
Kinkkujakin on ollut pahimmillaan yksi kullekin, kun halvalla saa.
En vain millään silmällä lukien näe alun ruokatarvikkeissa mitään erikoisen köyhää. Ihan kunnon ruokaa, joka kelpaa jouluunkin.
Miksihän Hurstin juhlissa on niin paljon kävijöitä? Onni, että on epäitsekkyyttä maailmassa. - köyhä olen itsekkin
------------- kirjoitti:
En ole, vaan olen kuin suurin osa lihapatojen ääressä ähisevistä muistakin suomalaisista.
Kun arkena syödään paremmin, kuin ennen suurimpana juhlana.
Kinkkujakin on ollut pahimmillaan yksi kullekin, kun halvalla saa.
En vain millään silmällä lukien näe alun ruokatarvikkeissa mitään erikoisen köyhää. Ihan kunnon ruokaa, joka kelpaa jouluunkin.
Miksihän Hurstin juhlissa on niin paljon kävijöitä? Onni, että on epäitsekkyyttä maailmassa.niin, miksikähän siellä Hustin ruokajonoissa ovat??
He ovat jo elämästä syrjäytyneet, jotka eivät hyväksy yhteiskunnan tuomaa apua, ja sitten siellä ovat jo sota-ajan kärsineet, joille ilmainen ruoka on jotain luksusta!
Mielestäni yhteiskunta tarjoaa aivan riittävän toimeentulon.
Ja ne leipäjonot, kun jauhoja saa eurolla ja hiivakaan ei paljon maksa?? Saamattomuutta on tuo köyhyys. - -------------
köyhä olen itsekkin kirjoitti:
niin, miksikähän siellä Hustin ruokajonoissa ovat??
He ovat jo elämästä syrjäytyneet, jotka eivät hyväksy yhteiskunnan tuomaa apua, ja sitten siellä ovat jo sota-ajan kärsineet, joille ilmainen ruoka on jotain luksusta!
Mielestäni yhteiskunta tarjoaa aivan riittävän toimeentulon.
Ja ne leipäjonot, kun jauhoja saa eurolla ja hiivakaan ei paljon maksa?? Saamattomuutta on tuo köyhyys.Sovitaan, että niinkin. En ole asiantuntija sillä alalla.
Silti uskon, aina voi ihmiselämässä tapahtua jotain odottamatonta, joka vetää pohjan pois.
Ihminen kun ei ole kone.
Heikkouskin on yksi ihmisluonteen osa-alue. - ...
köyhille riisiä kirjoitti:
-joopajoo...
Riisitkin maksaa euron pussi ja on siinä melkoinen joulupuuro!! Mantelinkin voi tehdä vaikka palttoon napista.Tavallaan noinkin.
Vaan, ikinä en ole kuullut, että joku persaukinen ei mieluusti ottais vastaan, jos jotain saa ilmaiseksi. Elämässä tarvitaan muutakin, kuin pelkkää kaurapuuroa. Kaikki ruuasta säästynyneet rovot voi käyttää johonkin muuhun asiaan elämässä.
Ja nyt alkaa paapatus juopottelusta ja narkkaamisesta. No ei kaikki noita tee, ne vaan on köyhiä. Ja toisekseen net on sairauksia, yhteiskunnan päihdehuolto ei ole häävillä mallilla. Tavallaan, annetaan ihmisten sairastaa verorahojen säästämiseksi ja siksi tarvitaan hyväntekeväisyttä, että sairaita ihmisiä ei tapeta nälkään.
Sivumennen mainiten, juopottelu harvoja harrastuksia, johon köyhällä varaa. Litra 100% etanolia Sinolin muodossa maksaa vitosen, sitä juo varmaan neljä päivää, en ole kokeillut. Ja kiljua saa kympillä 25 litraa, litra päivässä pysyy kyllä pöhnän puolella. Haloo ei muuten maksa paljoa päivää kohti. huumeet eri asia kaiketi.
Ei hurstin hommissa mitään muuta pahaa ole kuin pyyteellisyys, siis uskonto. Se kuitenkin harvoja yksityisiä organisaatioita, jotka koittaa köyhiä auttaa, ilman älytöntä välistävetämistä.
Mulla jokunen tuttu, jotka hakem¨neet murkinaa köyhäin jonoista. Muutaman tiedän, joilla menee hyvin sen välivaiheen jälkeen. Pääseeet jaloilleen, perhe ja duuni. Yks osti vasta neliön treen keskustan liepeiltä, muutama kyntää ojanpohjaa, joku haudassakin. Mutta aina joku sieltä nouseekin, siitä osakiitos soppajonoille.
=DW= - Kaikkea mahtuu.....
... kirjoitti:
Tavallaan noinkin.
Vaan, ikinä en ole kuullut, että joku persaukinen ei mieluusti ottais vastaan, jos jotain saa ilmaiseksi. Elämässä tarvitaan muutakin, kuin pelkkää kaurapuuroa. Kaikki ruuasta säästynyneet rovot voi käyttää johonkin muuhun asiaan elämässä.
Ja nyt alkaa paapatus juopottelusta ja narkkaamisesta. No ei kaikki noita tee, ne vaan on köyhiä. Ja toisekseen net on sairauksia, yhteiskunnan päihdehuolto ei ole häävillä mallilla. Tavallaan, annetaan ihmisten sairastaa verorahojen säästämiseksi ja siksi tarvitaan hyväntekeväisyttä, että sairaita ihmisiä ei tapeta nälkään.
Sivumennen mainiten, juopottelu harvoja harrastuksia, johon köyhällä varaa. Litra 100% etanolia Sinolin muodossa maksaa vitosen, sitä juo varmaan neljä päivää, en ole kokeillut. Ja kiljua saa kympillä 25 litraa, litra päivässä pysyy kyllä pöhnän puolella. Haloo ei muuten maksa paljoa päivää kohti. huumeet eri asia kaiketi.
Ei hurstin hommissa mitään muuta pahaa ole kuin pyyteellisyys, siis uskonto. Se kuitenkin harvoja yksityisiä organisaatioita, jotka koittaa köyhiä auttaa, ilman älytöntä välistävetämistä.
Mulla jokunen tuttu, jotka hakem¨neet murkinaa köyhäin jonoista. Muutaman tiedän, joilla menee hyvin sen välivaiheen jälkeen. Pääseeet jaloilleen, perhe ja duuni. Yks osti vasta neliön treen keskustan liepeiltä, muutama kyntää ojanpohjaa, joku haudassakin. Mutta aina joku sieltä nouseekin, siitä osakiitos soppajonoille.
=DW=Totta tuokin puoli.
Itse tiedän 2 tapausta jotka haki 'täydennystä* leipäjonosta siksi, että jäi varaa säästää työmarkkinatuesta sukan varteen. Koska toinen perheellisenä tarvitsi pesukoneen ja toinen modeemin ja puhelimen.
Toiselle olisin lainannut ilman korkoa "omantunnon mukaan" maksuajalla vaikka kymppi-pari kuussa. Mutta ei, hän halusi säästää itse ja ostaa velattomasti. Molemmat saivat tavoitteensa täytetyiksi.
Sitten on myös tyyppejä jotka tekevät bisnestä. Hakevat heikompijalkaisille pientä maksua vastaan. Kiertävät leipäjonoissa pääkaupunkiseudulla, Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Kauniaisissa leipäjonoa ei tietääkseni ole :D
- Setä kinkku.
Viime vuonna kävi hyvä tuuri.
Näin kun naapuri vei kinkun
parvekkeelle. Oli eka kerros,
niin minäpä kävin sen lainaa-
massa. Hyvä oli.- ;//
Meiltä veivät harakat pari päivää sitten katkarapupussin ja leipäjuuston ulkoportailta.
Mies oli viisaudessaan laittanut ne sinne viileään.
Ravut eivät olleet kelvanneet syötäväksi, kunhan raahkanat olivat levittäneet ne ympäri kartanon. - exex
;// kirjoitti:
Meiltä veivät harakat pari päivää sitten katkarapupussin ja leipäjuuston ulkoportailta.
Mies oli viisaudessaan laittanut ne sinne viileään.
Ravut eivät olleet kelvanneet syötäväksi, kunhan raahkanat olivat levittäneet ne ympäri kartanon.Laittakaa ne ruuat ulos kylmälaukussa tms.
Joskus ennen vanhaan hyvään aikaan oli koiratkin vapaina kylillä. Naapuri oli tehnyt juhlakakun ja laittoi rapulle. Koira sen söi hyvällä halulla. Omistaja kustansi uuden kakun... - :)))))
exex kirjoitti:
Laittakaa ne ruuat ulos kylmälaukussa tms.
Joskus ennen vanhaan hyvään aikaan oli koiratkin vapaina kylillä. Naapuri oli tehnyt juhlakakun ja laittoi rapulle. Koira sen söi hyvällä halulla. Omistaja kustansi uuden kakun...Maalla niitä sattui. 60-70 luvuilla. Koirat olivat tosiaan vapaina ja niiden kuono ylsi kauaksi, jos oli jotakin tarjolla rappusilla tai muuten ulkosalla.
Etenkin linnuille jätetyt läskin palat kelpasivat jos olivat liian matalalla.
Meilläkin yksi kulkija koira hotkaisi äiteen tekemän marjakiisselin portaiden vierestä oli jäähtymässä lumessa.
En ymmärtänyt miksi äitee oli kiukkuinen koiralle. Eihän koira ajattele reaalisesti. Oli tuttu koira, vieläpä. Just hotkimassa kun äitee meni hakemaan kattilaa.
Nythän sait mulle mieliteon aikaiseksi.
Joskus muinoin kun silakoita kalastettiin ja ne sitten suolattiin.
Kyllä oli hyvää kun äiti sitten laittoi kiehuvien perunoiden päälle ne.
Perunaa, voita ja suolasilakkaa, nam. ei kyllä ollut jouluruoka mutta hyvää se oli.
Joo vietellään me vaan issekseen jouluja syödään mitä haluttaa :)- yksinäisen Joulu..
tulisilla
Aivan vesi herahti kielelle kuvailemasi herkun vuoksi. Meillä ei ollut silakoita, mutta syksyisin oli suolattua siikaa pitkälle talveen.
Myös äidin tekemä perunalaatikko, johon laitettiin siikaa tai muikkua suolakalana ja läskisiivuja sopivasti, tietenkin perunoiden kanssa limittäin. Ei mitään kermaa ja voita, puhumattakaan kananmunista.
On viellä yksi herkku, jota tuskin osaan edes laittaa. Kuhat kuivattuna, joko auringossa tai uunissa ja se on kapakala. Säilyi kuivassa koko talven. Siinä on aivan omanlaisensa maku, jota nyt kaipaan.
Lapsenahan kaikki kalaruoat inhotti, koska niitä oli aina mitä erilaisimpina versioina. Uskomaton versio oli sekin, kun läskiä (siis sian kylkisiivuja) paistettiin pannulla ruskeaksi, johon lisättiin kuumavesi ja kalanpaloja, ehkä made tai kuha, mitä nyt talvella sai. Siihen viellä kananmunaa, mutta se oli noin puolenmunan kokoisina paloina!?! Oli se tavallaan köyhän perheen ruoka, kun lihaa ei paljon riittänyt kaikille. Soosistakin sai ottaa vain kaksi palaa korkeintaan.
Yksinäiselle taitaa tulla aika hulppea Joulu, jos kaikki mieliteot pitäisi silloin toteuttaa!
- L - L
Köyhin jouluni.
Ruisleipä, margariinirasia, kraanavettä ja 0,7l pullo kirkasta viinaa. - ...
Bataattilaatikko!
Just luin turkkuusensanomista jutusta, mitä vois kokeilla. Bataatti on jotenkin potunsukuinen kasvi. Käytän sitä aina joskus, samanlainen koostumus kuin potuss, helpompi kuoria ja makeampi. Olen keitellyt paistanut ja tehnyt muussia, ihan hieno juures pottuun verrattuna, jotain makuakin.
Meinasivat, että bataatista saa hyvää laatikkoa jouluksi. Maku luemma jossain lanttulaatikon ja porkkanalaatikon välimaastosta.
En tosiaan ole aikoihin tehnyt mitään laatikoita ite, mutta nyt vois kokeilla tota.
=DW=- mimmimummi
Ihanaa bataattilaatikkoa söin viime jouluna.. juuri turuus.. tytär oli valmistanut ja oli tosi hyvää.. väriltään vähän oranssia. Pidän kyllä perunalaatikostakin , jos vertaa makua niin tämä oli ainakin vähän maukkaampaa ja makeampaa. No saahan sitä makeutta tietenkin kumpaankn .
- Perunaloora
mimmimummi kirjoitti:
Ihanaa bataattilaatikkoa söin viime jouluna.. juuri turuus.. tytär oli valmistanut ja oli tosi hyvää.. väriltään vähän oranssia. Pidän kyllä perunalaatikostakin , jos vertaa makua niin tämä oli ainakin vähän maukkaampaa ja makeampaa. No saahan sitä makeutta tietenkin kumpaankn .
Minä tykkäisin kovin imelletystä perunalaatikosta, mutta pahkeinen en saanut sitä onnistumaan. Onkohan siinä oltava joku tietty perunalajike. Jauhoinen nyt tietysti. Ohjeessa sanottiin että pitää imeltyä yön yli lämpimässä paikassa. Mulla oli huoneen lämmössä mut eipä tuo kyllä imeltyyn suostunut. Oliskos arvoisilla kokeilla neuvoja!
- ...
Perunaloora kirjoitti:
Minä tykkäisin kovin imelletystä perunalaatikosta, mutta pahkeinen en saanut sitä onnistumaan. Onkohan siinä oltava joku tietty perunalajike. Jauhoinen nyt tietysti. Ohjeessa sanottiin että pitää imeltyä yön yli lämpimässä paikassa. Mulla oli huoneen lämmössä mut eipä tuo kyllä imeltyyn suostunut. Oliskos arvoisilla kokeilla neuvoja!
Aikaa siitä kun tehnyt.
Reseptejä netti pullollaan nykyisin, kattele sieltä.
Perunoissa toki eroja, makeita lajikkeita ole olemassakaan, ehkä joku Rosamunda tulisi itellä mieleen ekana. Mulla sellanen päähänpinttymä, että perunat pitää keittää kuorineen, ihan sama jos haluaa kunnollista muussia. Siirappia, sillä sitä makeutta saa. Ja vähän väriäkin.
Mutta just tässä saumassa kokeilisin Bataattia, se on makeampi kuin pottu. Tehnyt monesti muussia, että puolet pottua, koska se halpaa, toinen Bataattia. Oikein hyvän makuista ja aavistus väriäkin.
Noh, reseptit tylsä aihe, niille varmaan omat palstansa. Mutta kandee googlailla, samannimisestä ruuasta kiintoisia variaatioita, voi saada ideoita. Ite teen melkein aina mutu-periaattteella, usein toimii joskus tulluy koontoisan makuista solkkuakin :DD
=DW=
=DW= - Perunaloora
... kirjoitti:
Aikaa siitä kun tehnyt.
Reseptejä netti pullollaan nykyisin, kattele sieltä.
Perunoissa toki eroja, makeita lajikkeita ole olemassakaan, ehkä joku Rosamunda tulisi itellä mieleen ekana. Mulla sellanen päähänpinttymä, että perunat pitää keittää kuorineen, ihan sama jos haluaa kunnollista muussia. Siirappia, sillä sitä makeutta saa. Ja vähän väriäkin.
Mutta just tässä saumassa kokeilisin Bataattia, se on makeampi kuin pottu. Tehnyt monesti muussia, että puolet pottua, koska se halpaa, toinen Bataattia. Oikein hyvän makuista ja aavistus väriäkin.
Noh, reseptit tylsä aihe, niille varmaan omat palstansa. Mutta kandee googlailla, samannimisestä ruuasta kiintoisia variaatioita, voi saada ideoita. Ite teen melkein aina mutu-periaattteella, usein toimii joskus tulluy koontoisan makuista solkkuakin :DD
=DW=
=DW=Tattis =DW=
Hyvä vihje toi kuorineen keittäminen. Pitääpä ruveta kahlaamaan kuukkelista noita reseptejä. Tota bataatti-perunajutskaa kokeilen varmasti kans. - meeriamanda
Perunaloora kirjoitti:
Tattis =DW=
Hyvä vihje toi kuorineen keittäminen. Pitääpä ruveta kahlaamaan kuukkelista noita reseptejä. Tota bataatti-perunajutskaa kokeilen varmasti kans.Muistutan vielä ettei suolaa keitinveteen, vasta hetki ennen uunia.
( luinko huonosti kun ei silmiini osunut suolasta mitään ) - Perunaloora
meeriamanda kirjoitti:
Muistutan vielä ettei suolaa keitinveteen, vasta hetki ennen uunia.
( luinko huonosti kun ei silmiini osunut suolasta mitään )Jassoo. Siinä olen sitten ainakin virheen tehnyt. Sitä vielä utelisin, että pitäisikö sen olla kovinkin lämpimässä yön yli että se imeltymään rupeaisi. Huoneenlämmössä ei mulla onnistunut.
- yksinäisen Joulu..
=DW=
Kyllä minäkin bataattia laitan, mutta Hopeaniemessä olen syönyt parasta. Kaikki arvailimme, mitä se on, koska muistutti lanttua, eikä kuitenkaan sitä?
Keittiöstä asia selvisi. Siihen oli päälle ripoteltu joulupipareita, joten mausteet tuli siitä. Itsekkin sitten kokeilin, mutta ei siitä niin hyvää tullut. Mausteet ei onnistuneet, puuttuiko kerma ja voi, vaikka niitäkin laitoin. - suvenkorento*
Perunaloora kirjoitti:
Jassoo. Siinä olen sitten ainakin virheen tehnyt. Sitä vielä utelisin, että pitäisikö sen olla kovinkin lämpimässä yön yli että se imeltymään rupeaisi. Huoneenlämmössä ei mulla onnistunut.
Minulla ollut yöllä kinkku uunissa paistumassa, ja hellan päällä ne survotut
perunat, joiden päälle ripotellaan vehnäjauhoja. Pyyheliina ja kansi päälle. Varmasti imeltyy. Eihän sen ole tarkoituskaan olla mitään sokeripuuroa. Vasta sitten lisätään voisula, maito ja suola, ja sitten uuniin hiljakseen paistumaan, on sitten kuin samettia. - suvenkorento*
suvenkorento* kirjoitti:
Minulla ollut yöllä kinkku uunissa paistumassa, ja hellan päällä ne survotut
perunat, joiden päälle ripotellaan vehnäjauhoja. Pyyheliina ja kansi päälle. Varmasti imeltyy. Eihän sen ole tarkoituskaan olla mitään sokeripuuroa. Vasta sitten lisätään voisula, maito ja suola, ja sitten uuniin hiljakseen paistumaan, on sitten kuin samettia...survotut perunat tietenkin kattilassa, ettei joku ville viksu ala irvailemaan, että korennolla survottuja perunoita pitkin hellaa :-)))
- Perunaloora
suvenkorento* kirjoitti:
..survotut perunat tietenkin kattilassa, ettei joku ville viksu ala irvailemaan, että korennolla survottuja perunoita pitkin hellaa :-)))
Kiitokset suvenkorento tarkasta vastauksesta. Nyt onnistun varmasti. Hyvää Joulua!
- exexex
Saitko ilmavaivoja? Luovuin bataatista tuon haitan vuoksi. Tein keittona ja soseutin sen.
Lanttulaatikkokin helppo, on valmiit soseet. Rosollin teen itse. Mikään kaupan tuote ei vedä sille vertoja.
Oma ruokavalikoima pienenee, kuten syöjätkin on vähentyneet. - Ilman suolaa!!!
Perunaloora kirjoitti:
Jassoo. Siinä olen sitten ainakin virheen tehnyt. Sitä vielä utelisin, että pitäisikö sen olla kovinkin lämpimässä yön yli että se imeltymään rupeaisi. Huoneenlämmössä ei mulla onnistunut.
Suola estää imeltymisen. Siis pitää imellyttää ensin ja lisätä suola vasta sen jälkeen. Keittääpä kuorineen tai ilman, keitinveteen ei kannata laittaa suolaa.
- Potut pottuina...
exexex kirjoitti:
Saitko ilmavaivoja? Luovuin bataatista tuon haitan vuoksi. Tein keittona ja soseutin sen.
Lanttulaatikkokin helppo, on valmiit soseet. Rosollin teen itse. Mikään kaupan tuote ei vedä sille vertoja.
Oma ruokavalikoima pienenee, kuten syöjätkin on vähentyneet.Minusta peruna on paljon bataattia parempaa. Yhtenä vuonna söin muutamia bataattilaatikoita, mutta en välitä enää niistä.
- suvenkorento*
Perunaloora kirjoitti:
Kiitokset suvenkorento tarkasta vastauksesta. Nyt onnistun varmasti. Hyvää Joulua!
Toivottavasti tuli makoisaa perunalooraa.
Hyvää Alkanutta Vuotta!
Jos sinne asti mennään, missä Bataatti kasvaa, on Pohjantähti liika kaukana.
Ihan väärässä kohtaakin.
Minä katselen mieluummin pihakoivun yllä loistelevaa.
Saatan tempaista juhlan kunniaksi äitien tekemän, jos niitä enää mistään saa.
Kotimaisen, Valion, kerman kera saa kaikesta aina vaan parempaa.
Lopeltakin.
H.- perjantai pörssi?
hunksz
Ihan tottako nukkekodin leikit tympäisi, mutta niinhän tämä "kodin omistaja" ilmoittikin, että hän poistaa osan ystävistään??
Jouduitko toiseen hiekkalaatikkoon? Toivottavasti jätit tuttisi sinne!
Voi teitä, jotka rimaa hipoen olette ylittäneet sen 60- rajan ja pullistelette viellä terveydellänne?? No, nukkekodin emäntä on jo kokenut jos jonkinmoista ja äitinsä herkkuja ei ehkä kaipaa, sillä onhan Hollannisssa kaikki parempaa!!!
Vaan sinä se luotat "äitien tekemään", vaan olisiko sittenkin joku Saarioisen akka???
Ihan odottevaa, että tulit tämänkin ketjun pilaamaan jutuillasi. Koskas se perjantai tuleekaan???? perjantai pörssi? kirjoitti:
hunksz
Ihan tottako nukkekodin leikit tympäisi, mutta niinhän tämä "kodin omistaja" ilmoittikin, että hän poistaa osan ystävistään??
Jouduitko toiseen hiekkalaatikkoon? Toivottavasti jätit tuttisi sinne!
Voi teitä, jotka rimaa hipoen olette ylittäneet sen 60- rajan ja pullistelette viellä terveydellänne?? No, nukkekodin emäntä on jo kokenut jos jonkinmoista ja äitinsä herkkuja ei ehkä kaipaa, sillä onhan Hollannisssa kaikki parempaa!!!
Vaan sinä se luotat "äitien tekemään", vaan olisiko sittenkin joku Saarioisen akka???
Ihan odottevaa, että tulit tämänkin ketjun pilaamaan jutuillasi. Koskas se perjantai tuleekaan????"perjantai pörssi?"
Minä en puutu nimimerkkien väliseen taistoon.
Perjantaihin ei enää ole pitkä matka, eikä tuo päivä ole aina itsestään selvää, kuten ei monilla muillakaan.
Niin monet kommentit pilaavat niin monta surkeata ja niin vähin eväin....
Sanoi jo Churchill.
Joulu se tulee minullekin.
H- perjantai pörssi?.
hunksz kirjoitti:
"perjantai pörssi?"
Minä en puutu nimimerkkien väliseen taistoon.
Perjantaihin ei enää ole pitkä matka, eikä tuo päivä ole aina itsestään selvää, kuten ei monilla muillakaan.
Niin monet kommentit pilaavat niin monta surkeata ja niin vähin eväin....
Sanoi jo Churchill.
Joulu se tulee minullekin.
Hhunksz
Hetkonen! Katselin juuri almanakastani, että tuo ennustamasi maailmanloppu tulee 21.12.2001 ja perjantaina!!!
Pitäisikö sinun tehdä varmuudeksi joku torstai aloitus? Ehtisimme sitten lähettää viestejä toinentoisillemme???
Olisihan siinäkin kertomista, mitä Jouluna halusimme syödä, mutta maailma menikin "mullinmallin"!!!
Koreahan jo aloitti ja kuis se menikään siinä Tuntemattomassa, joka on kiellettyjen listoilla ennen klo 17, mutta Korea aloitti ja muu maailma (meidän nilkit) menee perässä!!!
Voi hyvinkin toteutua ounastelemisi "maailmanloppu", kunhan sieltä jotain ydinaseita räjäytetään noin vain ihan "kokeeksi".noin Korean peloitteeksi???
Ei paha, sanoisi Uotinen tansseista!
Pitääkin pistää tuo lipeäkala listalle ruokailuun, että ei jää......niin, mihin? Tarvitaanko taivaassa ruokaa, puhumattakaan siitä h...tin tulesta? Kypsyisi kalat ja makkarat, mutta kärventyisivätkö kuitenkin siellä liikaa?
Joku uskonveli tietenkin voisi valaista asiaa, mutta tuskin on itse käynyt "siellä"????
Jätit kertomatta Jouluateriasi ja oletko yksin silloin? Lapsiahan sinulla on ja muistaakseni niitä lapsenlapsiakin? Lahjapaketteja ei meidän ikäiset kaipaa, ...siis ainakaan minä, joka sain seitsemän suklaarasiaa lahjaksi!!!
Helvetin hienoa, kun itse en syö suklaata!!! - 1.1947
perjantai pörssi?. kirjoitti:
hunksz
Hetkonen! Katselin juuri almanakastani, että tuo ennustamasi maailmanloppu tulee 21.12.2001 ja perjantaina!!!
Pitäisikö sinun tehdä varmuudeksi joku torstai aloitus? Ehtisimme sitten lähettää viestejä toinentoisillemme???
Olisihan siinäkin kertomista, mitä Jouluna halusimme syödä, mutta maailma menikin "mullinmallin"!!!
Koreahan jo aloitti ja kuis se menikään siinä Tuntemattomassa, joka on kiellettyjen listoilla ennen klo 17, mutta Korea aloitti ja muu maailma (meidän nilkit) menee perässä!!!
Voi hyvinkin toteutua ounastelemisi "maailmanloppu", kunhan sieltä jotain ydinaseita räjäytetään noin vain ihan "kokeeksi".noin Korean peloitteeksi???
Ei paha, sanoisi Uotinen tansseista!
Pitääkin pistää tuo lipeäkala listalle ruokailuun, että ei jää......niin, mihin? Tarvitaanko taivaassa ruokaa, puhumattakaan siitä h...tin tulesta? Kypsyisi kalat ja makkarat, mutta kärventyisivätkö kuitenkin siellä liikaa?
Joku uskonveli tietenkin voisi valaista asiaa, mutta tuskin on itse käynyt "siellä"????
Jätit kertomatta Jouluateriasi ja oletko yksin silloin? Lapsiahan sinulla on ja muistaakseni niitä lapsenlapsiakin? Lahjapaketteja ei meidän ikäiset kaipaa, ...siis ainakaan minä, joka sain seitsemän suklaarasiaa lahjaksi!!!
Helvetin hienoa, kun itse en syö suklaata!!!Eikös häihin yleensä ole parhaimmat herkut tarjolla? Siellä vietetään Karitsan häitä ja morsian on me ihmiset. Ainakin sanotaan olevan puu, minkä lehdet on ihmisten terveydeksi. Siis taivaassa.
Aina muutamia on päässyt pikavisiitille. Siellä ollaan terveitä ja nuorempia. Ei ole riitoja, vain iloa ja kiitosta Jumalalle. Eikä ole aikaa.
Jokainen, joka huutaa avuksi Herran Jeesuksen nimeä, pelastuu!
Paljon pahaa vielä tapahtuu ennen tuomiopäivää. Kansat käy Israelin kimppuun ja se kostetaan kansoille. Kolmen ja puolen vuoden pahuuden huippu tulee ja ne päivät lyhennetään, koska muuten ei kestettäisi.
Jeesus palaa tänne johtamaan ja silloin on se hyvä tuhatvuotinen valtakunta. Aseet taotaan auroiksi jne. Suurin osa ihmisistä sitä ennen häviää sotien vuoksi. Kolmannes jää.
Lukekaa Raamattua ja tietäkää. Peto vaatii kumartamaan itseään ja ottamaan merkin otsaansa tai käteensä. Niistä tulee pahoja paiseita. Sitä uskova ei tee.
Ilman sitä merkkiä ei voi ostaa eikä myydä. On hyvä olla maata siis.
Sanoinko liikaa? - jäi epäselväksi...
1.1947 kirjoitti:
Eikös häihin yleensä ole parhaimmat herkut tarjolla? Siellä vietetään Karitsan häitä ja morsian on me ihmiset. Ainakin sanotaan olevan puu, minkä lehdet on ihmisten terveydeksi. Siis taivaassa.
Aina muutamia on päässyt pikavisiitille. Siellä ollaan terveitä ja nuorempia. Ei ole riitoja, vain iloa ja kiitosta Jumalalle. Eikä ole aikaa.
Jokainen, joka huutaa avuksi Herran Jeesuksen nimeä, pelastuu!
Paljon pahaa vielä tapahtuu ennen tuomiopäivää. Kansat käy Israelin kimppuun ja se kostetaan kansoille. Kolmen ja puolen vuoden pahuuden huippu tulee ja ne päivät lyhennetään, koska muuten ei kestettäisi.
Jeesus palaa tänne johtamaan ja silloin on se hyvä tuhatvuotinen valtakunta. Aseet taotaan auroiksi jne. Suurin osa ihmisistä sitä ennen häviää sotien vuoksi. Kolmannes jää.
Lukekaa Raamattua ja tietäkää. Peto vaatii kumartamaan itseään ja ottamaan merkin otsaansa tai käteensä. Niistä tulee pahoja paiseita. Sitä uskova ei tee.
Ilman sitä merkkiä ei voi ostaa eikä myydä. On hyvä olla maata siis.
Sanoinko liikaa?1.1947
Siis taivaassa on ne Kaanaan (Karitsan) häät, aika ei lopu ja kauniita ollaan?..
Jeesus tuleekin tänne maanpäälle ja perustaa tuhatvuotisen valtakuntansa??
Jäädäänkö me kuolleet sinne taivaaseen tai pahimmat tietenkin on jo poltettu h..vetin tulessa, ..toistamiseen jos omaiset ovat jo tämän valmiiksi tehneet? Kuolematon sielukin pitäisi olla jokaisella??
Paljon on viellä aukkoja tiedoissani, vaikka herraakin tulee usein huudeltua avuksi..
- metsienlapsi
Kiva , ainakin sinulla on rukaa ja osaat tehdä sen itse.. hyvää joulua ja maittavaa ruokahalua...
- sitroen.
Vastaanpa vaikka ei kysytä. Niinhän suomalainen kulemma tekee.
Köyhä en tunnusta olevani, niin että sikälikin väärä palsta.
Taidanpa jouluksi ostaa lämminsavukirjolohifileen. Harjoittelin jo sellaisella ja hyvää oli. Ja jonkin valmislaatikon kaupasta. Muuten normisapuskat. Kauraryyniä, hernekeittopurkkeja ja pakastemustikoita on jo.
Kyllä näillä joulunajan lumityöt pitää jaksaa tehdä! - 3x eronnut
Valmiit kinkkuviipaleet 1kg rasiassa x2
Loimulohi, marketin pihamyymälästä
1 kori kakkos olutta
1 limppu voipaketti
2prk sinappisilakat
1pkt puikulaperunoita
mausteet ja pienet kahvipullat
se on siinä, minun joulu.
jos naapurin rouva tarjoaisi vielä piparia, niin olisin iki onnellinen. - uteliasmummeli
Kummallista, että jotkut mainostavat noita taivaan iloja ja ihanuutta ja kuitenkin roikkuvat kaikin hampain kiinni elämässä, eivätkä ole valmiita lähtemään ilojuhliin.
Kertokaa nyt miksi täällä roikutte?- jäi epäselväksi...
Täytyy viellä miettiä mihin sitä menisi. Joku kertoi taivaan iloista, mutta kun se ikuinen autuus tuleekin tänne maanpäälle. Ootellaan. Ei tässä viellä kiire mihinkään. Sämpylätkin pian ovat paistuneet, joten täytyyhän neklin syödä ensin, kunnes mannaa käy popsimaan.
Taitaa muuten olla aika yks´toikkoinen sapuska tuo taivaanmanna? Liekö edes suklaata sekoitettu joukkoon? - sitroen.
Kyllä minä vain olisin valmis lähtemään vaikka heti. Onhan tämä jo nähty.
Se vain saattaa käydä niin, että sinne paremmalle puolelle ei pääse ainakaan silloin jos itse päättää täältä lähtönsä hetken. En tiedä pääseekö muutenkaan. Ja onko siellä toisella puolella yleensä mitään.
- kotikonsti.
Minä jätin kypsän kinkun yöksi kylmään uuniin.
No aamulla olikin sopivan imelä. - näillä pärjää
Aattona riisipuuro ja karpalokeitto. Joulupäivänä lihamureke luumutäytteellä. Tapanina jotain kalaa. Ostin juuri porkkanat ja lantut 0,99/2kg. Sieniä on kotona salaattiin ja marjoja jälkiruokiin. Halvaksi tulee ja nälkä lähtee.
- manmmnamm.m.
olet rikas, mutta hölmö.
- rikas hölmö
Ja sekin vielä? Ketähän meistä tarkoitit?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin6312405Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh175321Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r344938Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4752407Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142260Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2931843FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01491Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu951345- 391256
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101225