Hormonikierukka hiivatulehduksen syynä?

Epätoivoinen

Onko jonkulla kokemuksia siitä että hormonikierukka (tai ylipäätään hormoniehkäisy) olisi syynä hiivatulehduskierteeseen.

Mulla parikymppisenä oli kokeilussa e-pillerit, mutta hiivatulehdukset alkoivat siitä ja loppuivat vasta kun lopetin pillerit. Sen jälkeen oli vähän tulehduksia, raskaana ollessa jonkun verran. Tai siitä arvasin olevanikin raskaana kun ensin tuli hiivatulehdus ;). Raskaustesti vahvisti asian.

Mutta nyt mulla on runsas vuosi sitten laitettu hormonikierukka, koska lapset on tehty ja kuukautisetkin oli aika runsaat. Vähän jännitti että miten tuon hiivan kanssa käy. Puoli vuotta meni vielä ihan hyvin ja menkat oli oikeastaan silloin vielä ihan normaalit. Sitten alkoi pikkuhiljaa menkat niukentua ja ovat nyt tosi pienet ja lyhyet. Mutta: puoli vuotta kierukan laittamisesta tuli eka hiivatulehdus, ja nyt en enää edes tiedä kuinka monta on ollut. Yleensä alkaa aina ovulaation aikana (tunnen ovulaation aina toispuoleisena kipuna alavatsalla, olen aina tuntenut) tai pari päivää sen jälkeen. Sitten olen sen hoitanut Diflucanilla. Ja sitten menkkojen aikana tulee taas uusi hiivatulehdus - oireilee enempi silloin haavaumina ulkosynnyttimissä.

Syksyllä kävin lääkärissä - tai itse asiassa kahdellakin - terkkarissa ja yksityisellä gynellä. Terveyskeskuksessa tehtiin hiivatesti, jonka tuloksen sain vasta gynellä käymisen jälkeen. Gyne määräsi herpestestiin (joka oli sairaan kallis!), koska oli sitä mieltä että se on se. No ei (onneksi) ollut, vaan oli se hiivatulehdus. Ja papa-koekin tehty runsas puoli vuotta sitten.

Onko kellään vastaavia kokemuksia? Pitäisikö vaan mennä poistattamaan kierukka, koska seksiäkään ei pysty näiden jatkuvien tulehdusten takia harrastamaan, eli ihan turha sen puolesta! Seksin jälkeen muuten kanssa alkaa aina tulehdus - tai sitten vain se osuu juuri näihin otollisiin aikoihin.

4

3467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Kuinka monen käyttämä vittusi on ?

    • Epätoivoinen

      No heh heh. Olipa asiallinen kommentti. Tällä hetkellä ei kenenkään. Olen naimisissa oleva nainen joka on ollut saman miehen kanssa 12 vuotta.

    • Anonyymi

      Hei! Tiiän että tulee nyt tosi monen vuoden jälkeen mutta oon epätoivonen ja samassa tilanteessa. Oisin super kiitollinen jos vastaisit että mitä päätit tehdä ja loppuiko sun vaivat? KIITOS

      • Anonyymi

        Heips! En ole aloittaja, mutta eräs toinen hiivaongelmasta kärsinyt. Nuorena elämäni oli aika pirullista jatkuvan/toistuvan hiivaongelman kanssa. Nyt lähestyn vaihdevuosia, ja viimeisen kymmenen vuotta hiiva on ollut lähes kokonaan pois. Jostain luin, että hiivatulehduksen edellytys on estrogeeni. Eli sikäli hiiva on raskaana olevien ja hedelmällisten naisten ongelma. Vanhemmilla naisilla on erityyppisiä tulehduksia, jos on ollakseen.

        Itselläni oli vain lyhyt yhdistelmäpillerikokeilu. Ehkäisyneuvolassa sanottiin jo silloin hiivasta, vaikka en itse sitä tunnistanut tai oireet eivät olleet pahat. Muuten olen käyttänyt keltarauhasehkäisyä (minipillerit, hormonikierukka, implantit jne) ja viimeksi kuparikierukkaa. Viimeiseen 10 vuoteen en mitään, raskaaksi en ole tullut ilman ehkäisyä, ehkä ikää oli jo sen verran. Eli olen lapseton.

        Olen kelannut omaa historiaani, mikä minut olisi saattanut tehdä erityisen hiivaherkäksi. Sairastin koko lapsuuteni ja söin aivan järjettömän määrän antibiootteja, kortisonia ym. Eli nk. normaalibakteerikantani ei ole koskaan ollut normaali. Antibiootit ovat pitäneet huolen siitä, että myös kaikki kehon hyvät bakteerit ovat kuolleet. Viimeisen antibioottikuurin olen syönyt vuonna 2003, ja vältän niitä viimeiseen asti. Huonoja kokemuksia. Itse asiassa pahin hiivakierre alkoi antibioottikuurin jälkeen, jonka söin keskenmenon jälkeen bakteeritulehdukseen (joka puolestaan oli todennäköisesti perua siitä asiasta, että bakteerikantani ei ole koskaan ollut terve ja normaali).

        Eli ikä(äntyminen) saattaa auttaa asiaa - tosin se tuo muita ongelmia mukanaan, jos on tuodakseen. Antibiootteja kannattaa välttää. Ja kannattaa tehdä sellaisia valintoja, jotka tukevat elimistön tervettä bakteerikantaa. Eli sokereiden, lisäaineiden ja pitkälle prosessoitujen tuotteiden välttämistä. Ne eivät välttämättä aiheuta oireita verensokereiden kautta, vaan sitä kautta, että ne tuhoavat elimistön tervettä ja monipuolista bakteerikantaa. Vihanneksia (tarkoittaa kuituja) pitäisi syödä monipuolisesti. Ne kasvattavat suoliston bakteerikannan monipuolisuutta ja lisäävät sitä kautta terveyttä ja hyvinvointia. Myös luonnossa liikkumisella ja lemmikkieläimillä on vaikutusta ihmisen bakteerikantaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe