Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

sopiva rotu mulle?

agilover<3

Eli olen 13 vuotias tyttö, joka olisi saamassa koiran kesälomalla 2013.
Liikunnan määrä mitä koira tulisi saamaan:
Aamulla 15-30 min pissatus.
koulun jälkeen 1-2 lenkki, jossa saisi olla puolet ajasta vapaana.
Klo 17-19 olisi "älyllistä aktivointia"(eli älypelejä,namien etsimistä, sun muuta leikkimistä.)
ja illalla 15-45 min pissatus.
Ja viikonloppuisin tietysti vapaana metässä pyörimistä..

Asumme tilavassa omakotitalossa jossa on noin 4000neliön tontti.
Harrastukset mistä olen erittäin kiinnostunut on agility ja vesipelastus.
Olisin kiinnostunut sheltistä mutta se ei pienen kokonsa perusteella sovi vesipelastukseen?
Eli mitkä rodut tuon liikunnan määrön perusteella sopisi mulle?
Kiitos jo etukäteen vastauksista ja en sitten halua kuulla sitä että kun täytän vaikka viistoista että tulee poikakaverit jne. Koska mulla ei muutenkaan oo kauheesti sosiaalista elämää..:)

6

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entä perheesi muut?

      Kai vanhempasikin osallistuvat koira elättämiseen, eivätkä heitä kaikkea vaivannäköä koiran kouluttamisesta, liikunnasta ja aktivoinnista sinun harteillesi? Jos teitä on perheessä monta ihmistä ja asutte omakotitalossa, niin kai tuo liikuntamäärä ylittyy?

      • jatkoa hiukan...

        Kommentoin vielä, että eikös se ole hyvä, että koiran omistava tyttö saa poikakaverin? Siinä olisi taas yksi lisälenkittäjä koiralle (ja sinulle). Minä en huoli sellaista puolisoa, joka ei suvaitse koiria, vaan parasta on, jos molemmat parisuhteessa pitävät koirista. Älä hommaa mitään poikakaveria, joka pelkkien alapäähommien toivossa tyttöjä seurailee. Pariskunta koiransa kanssa metsään samoilemaan ja sitten joskus yhdessä uuteen kotiin muuttamaan, mieti


    • Sheltie

      En oikein usko, että pystyt noin korkeisiin aktivointi- ja virikkeistysmääriin. Entä läksyt, koulut, kavereiden kanssa oleminen? Entä keskipäivän pissatus? Kannattaa olla suunnitelmissaan realistinen ja ymmärtää, mihin on oikeasti valmis.

      Koirakaan ei välttämättä jaksa vääntää aivojumppaa kahta tuntia, ainakin tällä suunnalla koirat (sheltit! :D ) vain turhautuvat, jos niiltä vaatii yli 20 min ajattelutreeniä. On parempi ripotella koulutushetket pieniksi pätkiksi pitkin päivää, esim. 10 min aamulla ennen lenkkiä, 10 min päivällä ja 2-3 kymmenen minuutin pätkää illalla. Jossain on ollut tutkimuskin, että koirat saavat eniten irti harvakseltaan olevista, lyhyistä opetushetkistä :)

      Sheltti ei sovellu raskaan kaksikerroksisen turkkinsa vuoksi vesipelastukseen, mutta agilityssä ne ovat mainioita. Rodussa esiintyy kuitenkin esim. lonkkavikaa, ja sen takia toinen shelttini jäi hyppimisistä ja kiihdytyksistä varhaiseläkkeelle jo kolmevuotiaana - ei noita lonksuvia lonkkia halua pilata lopullisesti.

      Liikuntamäärän perusteelle sinulle sopisi mikä tahansa koirarotu! :D Itse ehdottelisin jotain terveenä pidettyä paimenkoirarotua, kosket kertonut koirakokemuksestasi ja kun kuitenkin agilitya haluat kokeilla. Vesipelastuksiin soveltuvilla labbiksilla on jonkin verran allergioita ja muita terveysihmeellisyyksiä. Mihin rotuun tai sekoitukseen ikinä päädytkään, niin muista olla tarkkana kasvattajaa ja pentua valitessasi! Tarkasta kennelliiton sivuilta, millaisia terveystodistuksia pennun vanhemmat ja kennelin aiemmat koirat ovat saaneet nähdäksesi, kuinka vastuullinen kasvattaja on. D-lonkkaisia sakemanneja kasvattava henkilö pitäisi osata sivuuttaa heti samoin kuin sheltinkasvattaja, joka tuottaa liian monta pentuetta vuodessa.

      Jokainen ostettu koira antaa koiran(pentujen) myyjille osviittaa siitä, millaisille koirille on kysyntää - että halutaanko nyt terveitä koiria, nättejä koiria vai "mitä tahansa koiria, kunhan se on söpö ja hinta sopiva".

      • hei, ota huomioon

        Hänhän on vasta 13, hän asuu perheensä kanssa. varmasti koiran liikunnasta ja aktivoinnista tulee huolehdittua, jos kokonainen perhe sen omistaa. Vähintään 3:n henkilön voimin koiraa tuskin uhkaa laiminlyönti. Kukaan tunteellinen kasvattaja ei myy koiraa perheeseen, jossa kaikki eivät lupaudu ottamaan siitä vastuuta.


    • minun suositukseni

      Hommatkaa partacollie. Isompi kuin shetlanninlammaskoira, ei niin ylijalostettu kuin pitkäkarvainen collie, säänkestävämpi kuin nahkacollie sekä hiukan rauhaisampi kuin bordercollie. Eli hiukan isompie colliemuunnos :-)

      Kasvattaja jakaa loput ohjeet partacollien koulutuksesta, turkin hoidosta, elättämisestä ym.

      Aiemmat kommentit ovat järkeviä, eli lisättävää minulla ei tähän ole.

    • kenties collie?

      Agilityn puolesta suosittelisi pk collieta tai ihan lyhytkarvaista versiotakin. Pk collie ei vaadi niin paljon liikuntaa kuin partacollie ja turkkia ei tarvi jatkuvasti harjata, koska sen pitää pysyä karkeana. Pk collieillahan esiintyy aika runsaasti lonkkavikaa ja silmäongelmia, mutta etsii vaan mahdollisimman terveet vanhemmat joilla olisi suht hyvä sukukin, niin ei pitäisi ongelmia tulla.

      Niin onko vanhemmillasi kokemusta koirista? Tulisiko koirasta juuri se SINUN OMA koirasi, jolloin joutuisit kouluttamaan, ruokkimaan ynnä muut sellaiset hoitotoimenpiteet pääosin itse? Koira nimittäin kunnioittaa ja tottelee paremmin sitä, joka siitä pääosin huolehtii. Hyvällä koulutuksella se kyllä tottelee kaikkia perheenjäseniä, mutta sen kyllä huomaa kuka on koiralle se ykkösihminen, jota se jumaloi ja seuraa joka paikkaan.
      Itselläni on tällä hetkellä 12 viikon ikäinen collienapero, käyn koulua ja asun vieläpä yksin. Täytyy myöntää, että varsinkin ensimmäiset viikot olivat todella raskaita ja olin niin uupunut etten jaksanut päntätä kokeisiin. Sinulla on toki vanhemmat apuna, mutta oletko silti aivan valmis omaan koiraan? Sitä pitää aluksi kuskata noin tunnin välein pissillä, jos haluaa pennun oppivan nopeammin sisäsiistiksi. Itselleni sattui hyvä tuuri, sillä tämä on ihmeen rauhallinen pennuksi eikä ole tuhonnut kk aikana mitään. Itkemistäkin kesti vain viikon, mikä oli helpotus kun kerrostalossa asun.
      Kaverilla oli rescue-collie, joka kuulemma pelkäsi aluksi kaikkea mahdollista, hyvällä koulutuksella saivat tietenkin koiran rennommaksi, mutta oli kyllä tosi ihana luonteeltaan :)
      Niin ja ihan yksilöstä riippuen jotkut koirat tarvitsevat enemmän liikuntaa, joillekkin kelpaa vähempikin, mutta collie on tosi älykäs rotu ja turhautuu jos ei saa tarpeeksi aktiviteettiä, mutta jos aiot agilityä harrastaa, niin ei pitäisi olla ongelmaa.

      Oletko ajatellut kääpiökoiria? Nekin ovat vallattomia, mutta vesipelastusta ei ehkä niiden kanssa voisi harrastaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2025
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1365
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      73
      1260
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe