P11 suuntavakaus?

Vaanta Sukaus

Koitin vähän googletella asiasta ja kovin kehuttiin tämmöisen 90-luvun lopun primeran suuntavakautta ja ajettavuutta. Itse vaan en voi yhtyä asiaan, maantiellä aika kaamea suunnanhakija ja tuntuu että kokoajan saa olla ohjaamassa suorallakin tiellä. Voisko ohjauskulmien säädätys auttaa? Vai voisko vika olla kenties talvirenkaissa jotka on jotkut Michelin Ivalot, liekkö vielä alkuperäisetkin...

34

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaaka Sukari

      P11:stä en tiedä, mutta ainakin P12:ssa suuntavakauteen auttaa raidetangon päiden vaihto ja kulmien säädätys. Kulmia pelkästään ei kannata säätää ellet ole pahemmin kolauttanut johonkin. Samalla vaivalla kannattaa katsoa muidenkin nivelien kunto etupäästä. Jos haluaa hyvää ajomukavuutta, Primerasta kannattaa vaihdella niveliä vähän aikaisemmin ennenkuin tulee katsastuksesta hylkyä varsinkin jos on jo paljon kilometrejä takana. Niin ja kannattaa tehdä vähän hintavertailua eikä viedä suoraan merkkihuoltoon.

      Renkaiden maksimikäyttöikä on 7-10 vuotta vaikka päällisin puolin vaikuttaa hyviltä. Tuossa iässä kumi alkaa olemaan jo niin kovettuna, että ei ole enää turvallinen ajaa.

    • kurttushow

      Sitten noista menee ainakin takaiskarit nopeasti tehottomiksi. Itse vaihdoin uusiin 200tkm kohdalla, koska oli halpaa ja helppoa. En nyt muista oliko suuntavakaudessa mitään vikaa vanhoilla iskareilla, mutta ajettavuus ja vakaus parani luonnollisesti uusilla iskareilla.
      Ne maksoivat 4v sitten 200e /4kpl ja oli helppo vaihtaa itse. Mitkään kulmat ei muutu iskareiden vaihdossa, joten ei tarvi säätää mitään. Tarvitsee vain jousipuristimet.

      Rengaspaineet kannattaa tarkistaa. Ne ohjekirjan 2,1 / 1,8 ei riitä mihinkään. Talvirenkailla ainakin 0,3 bar enemmän.

      Muita kulmia primerassa ei pysty säätämään, kuin aurauksen joten sen tarkistuttaminen ei ole varmaankaan kovin iso juttu. Auraus pitää olla korjausmanuaalin mukaan 0-2mm.

    • Vaanta Sukaus

      No, tulipa se kulmien tarkistus nyt tilattua Vianorilta, noistahan kun ei tiedä miten on edellinen omistaja suharoinut. Kaipa ne siellä paikatkin katsoo läpi ennenku alkaa sen kummempia tekeen. Tosin miten lie toimii homma jos piti netissä maksaa etukäteen ja sitten löytyykin väljää eikä voi säätää, tulikohan tehtyä tampiot.

      Viimeisin katsastuslappu löytyi huoltonivaskasta ja näytti samoja hyviä prosentteja kaikille iskareille, mutta kaipa tuo iskaritesti on sitten yhtä tyhjän kanssa. Joku siellä takana kuitenkin joskus kolahtelee kun jostain montusta päästelee. Talvirenkaat alkaa ikänsä puolesta olla ehtoopuolella, uusien hankinta tietysti kirpasee kukkaroon jonku verran ja kun ei tiedä millaset ne uudet 300e halpispingpongit sitten on. Vois tietty kuvitella että ainakin paremmat kuin nää tyyliin 10v kovamuovirinkulat.

      • Why nor

        Itse kävin kans Vianorilla viimeks vuosia sitten, en muista miten sen ajan tilasin mutta menin paikan päälle, auto halliin ja tutkivat ekaksi nivelet väljyyksiltä. Totesivat pian että raidetangonpää väljä eivätkä alkaneet tekemään mitään, en joutunut myöskään maksamaan mitään.

        Vaikuttaa vähän kusetukselta, jos pitää maksaa etukäteen ja sitten kulmia ei pystykään säätämään jos joku paikka väljä. Taino, kaipa ne kulmat voi kuitenkin tarkastaa jos siitä maksettu mutta mitäpä ideaa siinäkään jos paikat väljänä, tottakai sillon on kulmatkin persiillään.


    • Vaaka Sukari

      En usko, että ne katsoo muita paikkoja ellet ole erikseen pyytänyt. Kannattaa vaihtaa päät joka tapauksessa koska ne ei kestä ikuisesti ja sitten joutuu taas tekemään suuntauksen uudelleen.

      Tuo katsastuksen iskaritesti ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Ainoastaan jos siellä oikeasti on jotain hajalla, niin arvo on hyvin pieni, muuten arvoista et voi päätellä mitään. Jos sieltä kuuluu kolinaa, niin kannattaa pyytää niitä katsomaan tarkemmin ja varmaankin sitten vaihtaa.

      • ...........

        Itte kun pari kertaa kävin tommosilla normi yleispajoilla kulmia säädätyttämässä, ei ne ukot siellä mitään löysiä paikkoja etsiny vaan suoraan vaan mittarit kii ja raidetankoja ruuvaileen. Mutta kaippa rengasalan erikoisliikkeessä ny vois kuvitella että ovat vähän tarkempia, tai sitten ei.


    • kurttushow

      Renkaat on viimonen paikka mistä säästän autossa. Vaihdoin just 6v vanhat michelinin nastat uusiin samanlaisiin, maksoivat 370e ja vanhat myin pois satasella vanteineen.
      Mulla on aina vanha auto, mutta uudet hyvät renkaat ja iskarit. Näin saa vanhan auton tuntumaan paljon uudemmalta ajoltaan.

      Kerro sit mitä suuntauksessa ilmeni. Ja ruiskase irroitusöljyä raidetangon (ulko) päihin niihin kierteisiin päivää paria ennen säätöä. Irtoaa sit helpommin eikä tarvi maksaa ekstraa tunnin irrottelutyöstä.

    • Primeroilla ajellut

      Kun on nivelet, kulmat, iskarit ja renkaat kohdallaan niin kyllä primeralla matkaa tekee mielellään. P12 on erilainen tuntumaltaan kuin P10/P11. Itse pidin kyllä P12 ihan hyvänä autona maantieajossa, mutta epäilen P10/P11 miellyttävän monia enemmän.

      P10/P11 on sanottu ajo-ominaisuuksiltaan parhaaksi japsiksi kokoluokassaan.

    • Vaanta Sukaus

      Joopajoo, väljäähän sieltä tietysti löytyi muistaakseni edestä vänkärin pystytukivarren alemmasta olkatapista tai jotain sen suuntaista. Oli kuskinpuolellakin väljää mutta vänkäri pahempi. Vaikuttaa senverran saatanalliselta viritykseltä rempata että maksaa varmaan puolet auton hinnasta korjaamolla teetettynä. Pitäskö sitä vaan sitten odotella lämpimämpiä kelejä ja yrittää remppailla itse (jos vaan tiellä pysyy), kun katsastuskin vasta syksyllä. Alko kyrsiin koko nissani aika täysillä, kun huomasin että laturikin pitää jotain ininää kovemmilla kuormilla, että menee sekin varmaan kohta vaihtoon. Mun tuurilla joutuu hommata lisäks vielä takajarrusatulat ja kaikki mahdolliset tyyppijutut, ei tainnu olla tää Nissani nyt oikeen kymppivalinta...

      • Vaanta Sukaus

        Noniin, ehkä nyt pikkuhiljaa alkaa huonon päivän vaikutus laantua eikä Nissanikaan näytä niin toivottomalta tapaukselta. Tutkin tuota "kingpin"-tukivarsimötikkää netistä niin ei loppujenlopuksi kovinkaan vaikealta hommalta vaikuttanut vaihtaa laakerit moiseen, mutta toimitilojen puute hieman ketuttaa jonka takia hommaa täytyy väkisinkin lykätä kesälle jos itse meinaa tehdä ja säästää.

        Lisäksi ihmettelin laakerien hintoja, irtokamana numerosarjan mukaan tukivarteen sopiva SKF laakeri maksoi eräässä kaupassa alle kympin, mutta vaikuttaa kummasti tulevan lisää hintaa kun sitä myydään oikeen tuolla tukivarsilaakeri-nimikkeellä? Onko se vaan sama laakeri paremmalla katteella vai onko niissä jotain muuta erityistä/parempaa?


      • Mitäköhän
        Vaanta Sukaus kirjoitti:

        Noniin, ehkä nyt pikkuhiljaa alkaa huonon päivän vaikutus laantua eikä Nissanikaan näytä niin toivottomalta tapaukselta. Tutkin tuota "kingpin"-tukivarsimötikkää netistä niin ei loppujenlopuksi kovinkaan vaikealta hommalta vaikuttanut vaihtaa laakerit moiseen, mutta toimitilojen puute hieman ketuttaa jonka takia hommaa täytyy väkisinkin lykätä kesälle jos itse meinaa tehdä ja säästää.

        Lisäksi ihmettelin laakerien hintoja, irtokamana numerosarjan mukaan tukivarteen sopiva SKF laakeri maksoi eräässä kaupassa alle kympin, mutta vaikuttaa kummasti tulevan lisää hintaa kun sitä myydään oikeen tuolla tukivarsilaakeri-nimikkeellä? Onko se vaan sama laakeri paremmalla katteella vai onko niissä jotain muuta erityistä/parempaa?

        olet vaihtamassa? Itsellä piti vaihtaa multilinkin osia joka katsastukseen, kunnes yksi katsastusmies sanoi, että kannattaa vaihtaa ylätukivarsi. Oli vain 50€ Motonetissa, helppo itse vaihtaa, eikä sen jälkeen ole tarvinnut vaihtaa mitään.
        Yksi löysä nivel kuluttaa muut hetkessä.


      • Tuossa kuva
        Mitäköhän kirjoitti:

        olet vaihtamassa? Itsellä piti vaihtaa multilinkin osia joka katsastukseen, kunnes yksi katsastusmies sanoi, että kannattaa vaihtaa ylätukivarsi. Oli vain 50€ Motonetissa, helppo itse vaihtaa, eikä sen jälkeen ole tarvinnut vaihtaa mitään.
        Yksi löysä nivel kuluttaa muut hetkessä.

        http://fin.auto24.ee/products/detail_product.php?id=648433


      • Vaanta Sukaus
        Tuossa kuva kirjoitti:

        http://fin.auto24.ee/products/detail_product.php?id=648433

        No kai se sitten tuolla periaatteella pitää pistää koko paska uusiksi jos kerran ylätukivarsikin pitää vaan johonkin suureen uskoon perustuen vaihtaa eikä katsastajatkaan niissä väljää huomaa?

        Kun on ne pystytukivarren laakeritkin horona johon tuo ylempi tukivarsi kiinnittyy ja falskasi koko paska kun rengasta heilutteli. Ylätukivarret vaihdettu paperien mukaan joskus 100tkm sitten että kaipa nekin sitten vaihtokunnossa on jossei kauempaa kestä.

        Oijoi tätä nissanomistajan onnea.


      • Vaanta Sukaus
        Vaanta Sukaus kirjoitti:

        No kai se sitten tuolla periaatteella pitää pistää koko paska uusiksi jos kerran ylätukivarsikin pitää vaan johonkin suureen uskoon perustuen vaihtaa eikä katsastajatkaan niissä väljää huomaa?

        Kun on ne pystytukivarren laakeritkin horona johon tuo ylempi tukivarsi kiinnittyy ja falskasi koko paska kun rengasta heilutteli. Ylätukivarret vaihdettu paperien mukaan joskus 100tkm sitten että kaipa nekin sitten vaihtokunnossa on jossei kauempaa kestä.

        Oijoi tätä nissanomistajan onnea.

        Juuei taitaa kesälle mennä rempat, kai tuolla senverran tiellä pysyy. Pännii vaan ku piti mennä etukäteen maksaan ne kulmantarkastukset, no oppirahansa kutakin. Oli siellä vianorillakin ihan ihmeessään ku sanoin että on jo maksettu, eikä tietenkään voi antaa rahoja takaisin.


      • Vaanta Sukaus
        Vaanta Sukaus kirjoitti:

        Juuei taitaa kesälle mennä rempat, kai tuolla senverran tiellä pysyy. Pännii vaan ku piti mennä etukäteen maksaan ne kulmantarkastukset, no oppirahansa kutakin. Oli siellä vianorillakin ihan ihmeessään ku sanoin että on jo maksettu, eikä tietenkään voi antaa rahoja takaisin.

        Uudet talvirenkaat kävin hommaamassa ja hämmästyksekseni auto kulki kotimatkan kuin juna, ainakin kun aikaisempaan sivuille sinkoiluun vanhoilla renkailla vertaa. Ellei kyse nyt ollut sitten jostain sattumasta että väljät alustapalikat asettui renkaanvaihdon takia jotenkin "paremmin" kun ei tuo väljä kulma edes naputtanut tai narissut niinkuin yleensä, niin kaipa se sitten aina vanhoja renkaita pyöritelleenä täytyy uskoa että renkaatkin vaikuttaa...


      • Oliko renkaat
        Vaanta Sukaus kirjoitti:

        Uudet talvirenkaat kävin hommaamassa ja hämmästyksekseni auto kulki kotimatkan kuin juna, ainakin kun aikaisempaan sivuille sinkoiluun vanhoilla renkailla vertaa. Ellei kyse nyt ollut sitten jostain sattumasta että väljät alustapalikat asettui renkaanvaihdon takia jotenkin "paremmin" kun ei tuo väljä kulma edes naputtanut tai narissut niinkuin yleensä, niin kaipa se sitten aina vanhoja renkaita pyöritelleenä täytyy uskoa että renkaatkin vaikuttaa...

        kuluneet epätasaisesti? Minulla oikean puolimmaisesta ulkoreuna yks kaks kulunut sileäksi vaikka ei edes puolla, ainakaan sanottavasti. Kai siinä joku kulma on pielessä.


      • Vaanta Sukaus
        Oliko renkaat kirjoitti:

        kuluneet epätasaisesti? Minulla oikean puolimmaisesta ulkoreuna yks kaks kulunut sileäksi vaikka ei edes puolla, ainakaan sanottavasti. Kai siinä joku kulma on pielessä.

        Tjaa, siitä en tiedä kun en ollut renkaanvaihtoa vahtimassa ja lähdin samoin tein menemään kun oli valmis. Tosiaan kaipa se mahdollista että väljän takia kun kulmat olleet persiillään ties miten kauan ja renkaat kuluneet miten sattuu ja sitärataa ja pitäs fixauttaa ennenku kuluu uudetki renkaat piloille... No onneksi ei niin kauheen pitkästi tule ajoa päivässä kun osat jo tilattu. Kesärenkaissa en ainakaan huomannut mitään silmiinpistävää kun talvirenkaat alla auton ostin.


    • sarana55

      p10: en ole huomannut mitään. hyvin pelannut. 3,5 vuotta ollut

    • Vaanta Sukaus

      Ei ole taas ääniä kuulunut, siinämäärin että meinaa rempatkin oikeen lykkääntyä kun suuntavakauskin korjaantui noilla renkailla. On se vaan kumma kun joskus narisee ja/tai napsuu tuo pelkääjän etukulma niin että järki lähtee ja sitten ei pitkään aikaan taas mitään ääniä. No, niinhän ne sanoo että ajaa vaan meneen jossei ääni häiritse, mutta mietin vaan että mahtaako tuo olkatapin laakerihärdelli oikeen tykätä jos oikeen väljällä vaan ajaa meneen.

      Niinno, kun ei yhdestä paikasta ääntä kuulu niin sehän siirty toisaalle. Nyt kuuluu kuopissa takaata jotain kopinaa, ihanku kontissa joku olis irrallaan muttei pitäs olla. Koiranluu, iskarin yläpää? Johan tässä alkaa pimperon remppalista pidentyä... Onpahan kesällä jotain tekemistä.

    • kurttushow

      Niinhän nää vanhat japsit aina tekee, venyy ja paukkuu joka puolelta mutta kulkee aina vaan. Turha murehtia liikoja. Kyl sen sit huomaa kun on oikeasti vika päällä kun autosta ei kuulu yhtään mitään ääntä.

    • nipo

      vm 2001 p11-1,8-koneella, 90tkm ei isompia korjauksia. kannattaako vaihtaa siis takaiskarit, kun tosiaan takaa joskus kuuluu kolinaa?
      Suunnassa tämä farmari on vähäsen tietä hakeva, eli huonompi kuin vanha bluebirb, koko ajan pitää vahtia. liekä nuo nivelet?

      • vinkki...

        P12 kolahteli koiranluut takapäässä. Lieneekä P11 samanlaisia ollenkaan?


      • Vaanta Sukaus
        vinkki... kirjoitti:

        P12 kolahteli koiranluut takapäässä. Lieneekä P11 samanlaisia ollenkaan?

        Eiköhän siellä P11 semmoiset kans ole kun näytetään sellaisia siihen myytävän, joko ne tai sitten vakaajatangon korihelat. No tuskin lienee maailmaa kaatavaa (vaikkakin päätähajottavaa) joten joutaa vaihdot odotella kesäkelejä.


    • Vaanta Sukaus

      No pahempi multilinkkipuoli rempattu ja auraukset säädetty, pitää paljon paremmin suuntansa.

      Mutta vissiin säätömies nyt sohaisi jotain kun absivalo alkoi palamaan kokoajan ja jarrut menee lukkoon. Ohan tuo absi aiemminki oikutellu muttei nyt aikoihin ole valo palanu vaikka onkin poljin naputtanut hiljaisissa vauhdeissa kevyesti jarruttamalla mutta nyt näymmä lasahti systeemi täysin ja absit pois pelistä. Johan se nyt on perkkeles tämän kanssa, vielä kai joku 150e anturi pitää sitten hommata.

      • Kannattaa korjata

        Itse pidin monta vuotta ennen kuin korjasin ja sai aina pelätä syttyykö merkkivalo katsastuksessa tai huomauttavatko naputuksesta.


      • Vaanta Sukaus
        Kannattaa korjata kirjoitti:

        Itse pidin monta vuotta ennen kuin korjasin ja sai aina pelätä syttyykö merkkivalo katsastuksessa tai huomauttavatko naputuksesta.

        Joono pakkohan se nyt on korjata kun abs palaa jatkuvasti heti virtojen kytkemisestä eikä enää sammu, automaattinen hylky katsastuksessa (joka onneksi vasta syksyllä). Toivoin että olisi joku simppeli vika kuten sulake yms. mutta vikakoodi kertoi toisen etuanturin olevan oikosulussa. Voi kai sitä vielä elätellä toivoa että olisi vaan piuha poikki...

        Anturistako se polkimen tärräys sinulla sitten johtui vai oliko hammaskehä poikki?


    • Vaanta Sukaus

      On se ny kumma tän suuntavakauden metsästyksen kanssa. Ensin, ostin ne uudet renkaat ja meni niinku juna, viikko pari myöhemmin taas seilattiin menemään. No sen jälkeen nuo laakerit ja ylätukivarsi aurauksen säätö, jossa kuulemma olikin kivasti säädettävää (liikaa haritusta), no taas kulki niinku juna jonkun aikaa mutta ei prkl taas se menee miten ite lystää. Mikä siellä alustassa oikeen aina mätänee kun ei tuo suuntavakaus voi kauempaa pysyä? Miksi nuo toimenpiteet ylipäätään auttoi tilapäisesti suuntavakauteen jos siellä on joku muu vialla?

      Niinja ylätukivarren vaihdon jälkeen narinat pysyi jonku aikaa poissa mutta nyt taas on alkanu nariseen sama kulma tien epätasaisuuksissa. Mutta en sitten tiedä, nariseeko se tukivarsi vai joku tuo hanskalokero kun ihanku se narina kuuluis hytin puolella. Onko ylätukivarren lisäksi nariseva hanskalokerokin joku Primeran ominaisuus?

      • Kaipa sitä

        vanhassa autossa narinoita kuuluu kun kuuluu uudemmissakin. Ettei olisi kolaroitu joskus ja runko kiero.


    • adasf

      Mulla suuntavakaus parani kun laitoin auton ohjeiden mukaan eteen n. 0.2bar enemmän kuin taakse, vaikka jokapaikassa toitotetaan että taakse enemmän niin parantaa suuntavakautta. Ens koitin niin mutta oli se aika kammottavaa seilaamista. Jotkut koiranluut kans kai kolisee välillä mutten sitten tiä miten ne nyt vaikuttaa tai vaikuttaako mihinkään ainakaan suorassa ajossa...

    • Humbert

      Onhan nuo pimpurat aika rimpuloita ajettavia, semmoinen vanhojen elokuvien autolla-ajon meininkiä joissa rattia pitää jatkuvasti olla heiluttelemassa suoraan ajaessakin. No, eihän mulla tosin kuin parista p11:stä kokemusta.

      • Pieniveturi

        alustassa väljää ja/tai auraukset pielessä,kyllä primerakin näymmä suoraan kulkee jos kaikki suht kunnossa.oma oli kanssa aika elokuva-ajettava eikä satasta meinannut edes uskaltaa ajaa kun auto muutteli itsekseen suuntaa tien muotojen mukaan,ns."uraherkkä" varmaan oikea termi.no tein peliliikkeen ja vein alustan tarkastettavaksi auraukset säädettäviksi,alustassa ei väljää mutta aurausta oli reippaasti liikaa.homman jälkeen tuli ihmeteltyä paljon vakaampaa ellei peräti junamaista menoa ja satastakin sai päästellä huoletta.ratin keskikohdallekin tuli aivan uusi tukevampi tunne eikä ollut enää sellainen "mössö".SUosittelen.


      • dfgdfgbdf
        Pieniveturi kirjoitti:

        alustassa väljää ja/tai auraukset pielessä,kyllä primerakin näymmä suoraan kulkee jos kaikki suht kunnossa.oma oli kanssa aika elokuva-ajettava eikä satasta meinannut edes uskaltaa ajaa kun auto muutteli itsekseen suuntaa tien muotojen mukaan,ns."uraherkkä" varmaan oikea termi.no tein peliliikkeen ja vein alustan tarkastettavaksi auraukset säädettäviksi,alustassa ei väljää mutta aurausta oli reippaasti liikaa.homman jälkeen tuli ihmeteltyä paljon vakaampaa ellei peräti junamaista menoa ja satastakin sai päästellä huoletta.ratin keskikohdallekin tuli aivan uusi tukevampi tunne eikä ollut enää sellainen "mössö".SUosittelen.

        No niin tein minäkin ja kyllähän se ohjaus parani VÄHÄKSI AIKAA mutta muuttui taas pikkuhiljaa samanlaiseksi kuin ennenkin. Alkaa tympimään tällä autolla ajo kun nytkin tuulisilla ilmoilla joutuu kulkea metsäteiden kautta kun ei tuonne maantielle kertakaikkiaan uskalla tällä tuulikiikulla lähteä. Missä mättää? Asentaja ei ainakaan väljää ollut alustasta löytävinään mutta pitääkö tässä sitten taas rahalla hakea toinen mielipide?


      • Huonot iskarit?
        dfgdfgbdf kirjoitti:

        No niin tein minäkin ja kyllähän se ohjaus parani VÄHÄKSI AIKAA mutta muuttui taas pikkuhiljaa samanlaiseksi kuin ennenkin. Alkaa tympimään tällä autolla ajo kun nytkin tuulisilla ilmoilla joutuu kulkea metsäteiden kautta kun ei tuonne maantielle kertakaikkiaan uskalla tällä tuulikiikulla lähteä. Missä mättää? Asentaja ei ainakaan väljää ollut alustasta löytävinään mutta pitääkö tässä sitten taas rahalla hakea toinen mielipide?

        Etuiskareiden vaihto paransi selvästi. Vasemman puolen iskari oli katsastajan mukaan heikentynyt. Vaikka ajaessa en huomannut mitään, painettaessa keinahti hiukan enemmän ja vasemmalle kääntäessä hiukan kolahti, sekin hävisi. Nyt huomaa, että on selvästi tukevampi ajaakin. Saksasta sai iskarit 60€ kotiin tuotuna, eikä vaihtokaan kovin paha ollut. Renkaatkin voi vaikuttaa.


    • Jömppä

      Jaa ei minulla ainakaa ole yhtään huono ajetta vm 97 p11 mallinen primera ei vaihtele itsekseen suuntia vaihtakaa 16" pyörät alle niin paranee kummasti ainakin minulla parani. Nillä 14" alkuperäisrenkailla oli huomattavasti huonompi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      1971
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      274
      1489
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1097
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      72
      1072
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      1011
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      172
      997
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe