Hirsikehikko vai pitkä tavara

NeitiNäpsä

Näin yksinäisenä naisihmisenä olen ihmeissäni näitten kaikkien rakennuskuvioitten kanssa. Sain perintönä rakentamattoman hienon merenrantatontin ja nyt olisi haaveenani saada sinne edes jonkinmoinen sauna-pukuhuone-nukkumatila, ehkä n. 20 m2.
Olen selannut kaikenmaailman hirsitalovalmistajien nettisivuja, siirrettävien vanhojen hirsikehikkojen ilmoitussivuja yms. ja tullut siihen tulokseen, ettei kai 20000 eurolla saa vielä minkäänmoista saunaa pystyyn.
Tontilla on muutama tuhat neliötä vanhaa kuusimetsää, mutta onko nyt niin, ettei kannata puita kaataa ja sahauttaa niistä rakennustavaraa?
Ja toiseksi, mulla on jo valmiina kakkosvitosta jonkinmoinen tapuli....onko ne riittävän kokoisia ns.rungoksi?
Äh, tai kaikenkaikkiaan,miten saisin mahdollisimman edullisesti saunan pystyyn...
Kiitollisena neuvoista.

24

5833

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkä tavara on kyllä ihan hyvää kamaa, se kun ei elä niin paljoa kuin hirsi. Itse edellisen projektin vuoksi kiroan hevontuuttiin ainakin paksun pyöröhirren ja paskat rakentajat. Nyt on tehty ohuesta "kevythirrestä" (lamellihirsi) uutta ja tulee paljon parempaa vaikka itse tehdäänkin.

Ja kyllä 20 000 eurolla saa jonkinlaisen pystyyn, jos vain itse tekee riittävästi. Katso jokin täydellinen toimitus ja kerro sen hinta kahdella, niin olet aika lähellä projektisi hintaa.

Mutta jos sinulla on tuota pitkää tavaraa, kannattaa ottaa yhteyttä muutamaan ammattilaiseen ja kysyä, paljollako he tekisivät siitä sinulle mökin. Puutavaran hinnan osuus tosin on yleensä aika vähäinen näissä projekteissa. Työ maksanee eniten.

Periaatteessahan rakentaminen pitkästä tavarasta on helppoa, kun vain on hyvät piirustukset.

Ja ns kakkosvitonen on ihan hyvää tavaraa rungoksi. Nykyään tosin ei puhuta tai tehdä enää tuumamitoilla, vaan tuokin lienee oikeasti jokin 50 x 120 mm tms.

Edellisessä projektissa nimenomaan kaadettiin kuusimetsää muutama tuhat neliötä ja myytiin tavara sitten jollekin puufirmalle, voittoa ei tullut. Oman puutavaran sahaus voi kannattaa, mutta vaatii kai sitten kuivatuksen ja muuta sen sellaista. Kannattaa kysellä ammattilaisilta näitä.

Eräs helppo vaihtoehto voisi olla, että ostat täysin valmiin saunamökin, joka sitten tuodaan nosturilla tontille. Ensin vain pitää olla perustukset valmiina. Hyvinkin voisit ehkä selvitä 20 000 eurolla. Pistä vielä kymppi lisää niin varmaan onnistuu. Pieni mökki tulee, mutta siinä on aika hyvin sitten kaikki.

• NeitiNäpsä

Hienoa ! Kiitos "jets" selventävästä vastauksesta :)

• 164

Kyllähän tuolla hinnalla jo 20 m2 mökin hirrestä tekee. Itse tein Kontion 50 m2 hirsimökin 35 tuhannella eurolla valmiiksi asti. ( Itse tehden)

• Pave 62

Tee samalla kerrosneliöt 25m2 ja sen verran korkea, että parvella on korkeutta1,6m keskellä. Tämmösen, tein vaikka kaavassa oli 20m2. Itse maksoin 5" hirsikhehikosta 10 000 eur 2005. Lämpöisempi tulee selluvillalla. Tee rossipohja, jos pidät kylmänä mökkiä, niin ei nouse kosteus tupaan.

• Jet5

En päässyt kirjautumaan, siksi tuo nimimerkki tuommoinen.

Ultimatemarket on pätevä vaihtoehto. Tämä uusi projektini on tuo Pilha Parviaitta, tontilta kun jo valmiiksi löyty pitkästä tavarasta tehty saunamökki.

No, tuolla budjetillasi Ultimatemarketista ottaisin jomman kumman:

Pilha Elämyssauna B Lyömätön toimitussisältö (70x145, Rautakauppatavaratoimitus (grafiitinharmaa teräskate), Lämpöseinarakenne, Kiuas. vesisäiliö ja hormi, Viralliset rakennuslupakuvat, 3 kpl, Perille kuorma-autotien päähän) HINTA 16238,00

TAI

Pilha 6B (Tupa 6B, Höylähirsi 58x145, kuusi, Rautakauppatavaratoimitus (musta teräskate), Lämpöseinärakenne, Perille toimitettuna Etelä- ja Keski-Suomi, Tarvitsen rakennuslupakuvat kyseisestä rakennuksesta) HINTA 14365,00

Näin sinulle jäisi perustuksia varten vielä jokunen tuhatlappunen. Pystytykseen olisi hyvä tietysti palkata joku ammattilainen tai pari, mikä sitten maksanee. Veikkaisin että nämä kaksi tulisivat pystyyn noin 5000 eurolla, eli menee sitten budjetin yli perustuksineen ja lupahakuineen yms..

Mutta noita kumpaakin pakettia saa hieman halvemmallakin. Valkkasin tuohon tuon teräskatteen ja paksumpaa hirttä yms. Minusta perusteltua voisi olla esimerkiksi ottaa paksumpaa hirttä ja jättää lämpöseinärakenne ottamatta tms. Mutta tuolta nyt on saa helposti pyöriteltyä mieleisiään paketteja.

Ei kannata unohtaa niitä valmiiksi tehtyjä ja nosturilla laskettavia mökkejä.

Ja perustukset noille kummallekin maksavat maaperästä riippuen (harkkopilarit 2-3 harkkoa/pilari) ehkä semmoisen 1000-3000 euroa. Tuohon voisi ehkä sisältyä jopa kaivinkoneen työt, jos tarpeen.

• oiib

Älkää ihmeessä menkö halpaan ja ostako noita panelihirsimökkejä tms. Edellä olevissa mainosmiehen linkeissä myydään hirtenä parrua. Puutavaralle ja hirrelle on minimivahvuudet eikä nuo niitä täytä lähellekkään.

• oiib kirjoitti:

Älkää ihmeessä menkö halpaan ja ostako noita panelihirsimökkejä tms. Edellä olevissa mainosmiehen linkeissä myydään hirtenä parrua. Puutavaralle ja hirrelle on minimivahvuudet eikä nuo niitä täytä lähellekkään.

oiib, sanopa sitten, että miten tuolla budjetilla saat siitä "oikeasta" hirrestä mökin aikaiseksi? Ja mikä on hirren vähimmäispaksuus? Entä lamellihirsi?

Minä en tunnustaudu mainosmieheksi, vaikka tietysti itse um:n möksää rakentavana tietysti sitä yritän hieman kehua (ainakin itselleni). Suosittelen tuolle ketjun aloittajalle, että kannattaa ehdottomasti kartoittaa kaikki vaihtoehdot.

Valmis, nosturilla paikalle tuotava mökki on todella hyvä vaihtoehto ja helppo! Niitä ei ultimatemarketista saa.

• 11211
        jets kirjoitti:

oiib, sanopa sitten, että miten tuolla budjetilla saat siitä "oikeasta" hirrestä mökin aikaiseksi? Ja mikä on hirren vähimmäispaksuus? Entä lamellihirsi?

Minä en tunnustaudu mainosmieheksi, vaikka tietysti itse um:n möksää rakentavana tietysti sitä yritän hieman kehua (ainakin itselleni). Suosittelen tuolle ketjun aloittajalle, että kannattaa ehdottomasti kartoittaa kaikki vaihtoehdot.

Valmis, nosturilla paikalle tuotava mökki on todella hyvä vaihtoehto ja helppo! Niitä ei ultimatemarketista saa.

Kyllä tuon kokoisen ja tuolla pudjetilla saa jo kunnon mökinkin ettei tarvitse harkita noita UM.n päreitä harkita.
        Valmistajia kyllä löytyy, suurimmasta valmistajasta lähtien.

• KonKon
        11211 kirjoitti:

Kyllä tuon kokoisen ja tuolla pudjetilla saa jo kunnon mökinkin ettei tarvitse harkita noita UM.n päreitä harkita.
        Valmistajia kyllä löytyy, suurimmasta valmistajasta lähtien.

11211 laittaa sitten esimerkkejä. Tuliko mieleen, että tarvitaan siihen mökkiin muutakin kuin runko? Edes runko ovet ikkunat ei vielä mökkiä tee.

• 11211

• 11211
        11211 kirjoitti:

Katsoppa vaikka tuosta http://www.kontio.fi/fin/Hirsihuvilat-ja-saunat/Kaikki-huvilat/hirsisauna_Kantri-sauna-(parvella).656.m296.html

Hinta jättitoimituksella 15000 € siihen päälle pilariperustukset max.2000 €.
        Sitten vielä jonkinmoinen tulisija, siinäpä se
        Ja tuolta sivuilta löytyy pilvin pimein erilaisia vaihtoehtoja

Jäi vielä sanomatta, jättitoimitus sisältää mm.kiukaan, keittiökalusteet, kodinkoneet, ym.ym.
        PS. Enkä ole kontiokauppias, vaan tämä on vain esimerkki.

• NeitiNäpsä
        11211 kirjoitti:

Jäi vielä sanomatta, jättitoimitus sisältää mm.kiukaan, keittiökalusteet, kodinkoneet, ym.ym.
        PS. Enkä ole kontiokauppias, vaan tämä on vain esimerkki.

Kiitos pohdinnoista kaikille. Itse asiassa olenkin tutkinut juuri tuota Kontion Kantri-saunaa yhtenä vaihtoehtona.
        Se juuri on askarruttanut, että onko tuo hirsikoko riittävän hyvä silmälle, lämmöneristyksen kuin myös rakenteitten tukevuuden kannalta?
        Mieluummin reilusti lautamökki kuin "rimpula" hirsi.

• aliuwo
        NeitiNäpsä kirjoitti:

Kiitos pohdinnoista kaikille. Itse asiassa olenkin tutkinut juuri tuota Kontion Kantri-saunaa yhtenä vaihtoehtona.
        Se juuri on askarruttanut, että onko tuo hirsikoko riittävän hyvä silmälle, lämmöneristyksen kuin myös rakenteitten tukevuuden kannalta?
        Mieluummin reilusti lautamökki kuin "rimpula" hirsi.

Ota hirsimökki.
        Oikeasta hirrestä, makuasia on sitten otatko pyöreästä vai kanttisesta.

• mek

Saat tuollaisen alle 10000€ ja siihen päälle perustukset. Katso vailmimökkejä mitkä tuodaan kokonaisena paikoilleen niin pääset helpomaalla.

• langaton talo

Jos rahaa on 20000 niin osta virosta mobilehome. Sellainen iso pyörillä oleva "talo" Täysin asumisvalmis huonekaluineen paitsi ei saunaa. Pienen saunan osaa kätevä kirvesmies tehdä yhdestä makuuhuoneesta ehkä jollain 1000-1500 eurolla tarvikkeet. Tai sitten voit ostaa valmiin kevythirsisaunan tontille tuotuna johonkin kolmeen-neljään tonniin.

• lighttimber?

Kuka kertoisi lopultakin mikä on kevythirsi? Miten helvetissä pontattu soiro tai parru muuttuu hirreksi? Itse olen edellisen perusteella tehnyt satoja neliöitä kevythirsilattioita?

• No lighttimber, kevythirreksi nyt vain sattumalta kutsutaan sitä lautalankkusoiroa. Missä lie raja oikeasti menee, mutta kyllä minusta on ainakin henkisesti mukavampi kutsua 58 mm pontattua puutavaraa kevythirreksi, kun ei se oikein enää lauta tai lankkukaan ole, saati soirokaan.

Ei tarvitse ottaa kovin vakavasti näitä. Kevyt"hirsi" on toiselle jo se 34mm pontattu lauta, josta näitä Lillevilloja sun muuta kasataan. Minäkään en sentään tuota ihan kevythirreksi kutsuisi, mutta ei se oikein lattialautakaan ole..

Niin, että puutavara kuin puutavara.. mikä se oikea termi sitten olisi? Ja missä mitassa/paksuudessa se raja kulkee, että voi hirreksi kutsua?

Onko 70mm paksu jo sitten "lamellihirsi"? Vai 90mm? Vai pitääkö olla jo 200mm?

• Pave 62

>5 tuumaa voidaan kutsua hirreksi ja 2-4 tuummaa kevyt hirsi sekä < 2 tuumaa paneelia.

• naisrakentaja

4 tuumaa luokitellaan jo hirreksi edellisen mielipiteistä huolimatta.

Aloittajalle: katso esim. Satawood, siellä lautarakenteisia mökkejä tai sitten voisi kätevästi, kuten tuolla aiemmin vinkattiin, tilata valmiin mökin, joka nostetaan nosturilla paikalleen, esim. Kuopion puutuote ja löytyy muitakin.Lautarakneteisessa tulee huomioida, että se ei kestä talven kylmillään oloa yhtä hyvin, kuin hirsirakenteinen.

http://www.kuopionekohirsi.fi/mallisto/

http://www.kuopionekohirsi.fi/tarjous/

http://www.satawood.fi/products.php?cat=4

Turhat kuuset möisin pystyyn pois, että tontti saa valoa. En usko, että ainakaan naisihmisen kannattaa alkaa säätämään tuon omasta puusta rakentamisen kanssa, hankalaa. Olemassa olevan puutavaran käyttäisin tarvittaviin ulkorakennuksiin, tarvitaan jokatapauksessa vessaa ja varastoa jne.

• lammelli hirrestä
        naisrakentaja kirjoitti:

4 tuumaa luokitellaan jo hirreksi edellisen mielipiteistä huolimatta.

Aloittajalle: katso esim. Satawood, siellä lautarakenteisia mökkejä tai sitten voisi kätevästi, kuten tuolla aiemmin vinkattiin, tilata valmiin mökin, joka nostetaan nosturilla paikalleen, esim. Kuopion puutuote ja löytyy muitakin.Lautarakneteisessa tulee huomioida, että se ei kestä talven kylmillään oloa yhtä hyvin, kuin hirsirakenteinen.

http://www.kuopionekohirsi.fi/mallisto/

http://www.kuopionekohirsi.fi/tarjous/

http://www.satawood.fi/products.php?cat=4

Turhat kuuset möisin pystyyn pois, että tontti saa valoa. En usko, että ainakaan naisihmisen kannattaa alkaa säätämään tuon omasta puusta rakentamisen kanssa, hankalaa. Olemassa olevan puutavaran käyttäisin tarvittaviin ulkorakennuksiin, tarvitaan jokatapauksessa vessaa ja varastoa jne.

Kyllä mökin pitää olla hirrestä.Itse rakensimme hirrestä yhdessä kesässä valmis.Vastarannalla tekivät laudasta.3 vuotta ovat naulanneet kesät.Alkaa vähän jo ottaan pattiin.Olis kiva kuunnella jo linnun laulua.Kyllä hirsimökki on aina hirsimökki.

• lammelli "hirrestä"
        lammelli hirrestä kirjoitti:

Kyllä mökin pitää olla hirrestä.Itse rakensimme hirrestä yhdessä kesässä valmis.Vastarannalla tekivät laudasta.3 vuotta ovat naulanneet kesät.Alkaa vähän jo ottaan pattiin.Olis kiva kuunnella jo linnun laulua.Kyllä hirsimökki on aina hirsimökki.

Kyllä hirsimökki on aina hirsimökki ja liimapuu liimapuuta

• naisrakentaja
        lammelli "hirrestä" kirjoitti:

Kyllä hirsimökki on aina hirsimökki ja liimapuu liimapuuta

Ei nämä Kuopion siirrettävät pikkumökit mitään lamellihirttä ole. Se koskee vain noita isompia rakennuksia. Itsekin ole kyllä hirsimökin kannattaja, siinä on kesämökkinä paljon etuja ja kauniskin se on.

• Lisää ulkotilaa

Sinkkutyttö täälläkin, omakotitalossa asustelen. Mökkihaaveista olen melkein luopunut. Katselin kuitenkin tuon Katrin pohjapiirrosta. Noista valitsisin sen, jossa on enemmän olotilaa. Vaikka kyseessä onkin saunamökki, olotiloissa tulee vietettyä tosi paljon enemmän aikaa. Kaveriseurassa saunoa voi vuoroissa. Iltaa kuitenkin istutaan yhdessä.
      Lisäksi näyttä terassi olevan kovin kapea. Vaikkei lippaa saisikaan levennettyä/syvennettyä, laittaisin ainakin metrin lisää leveyteen, siis ainakin 2,5 metriä. Kaksi ovea vie olotilaa niin paljon, eikä puoleentoista metriin oikein saa ruokailuryhmää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe