Lattialistojen kiinnitys liimalla

midnight-star

Kyselisin vaan, että onko jollain positiivisia kokemuksia lattialistojen asennuksesta liimalla.
Olen varma, että jostain löytyy sellainen liima joka toimii ihan kuin tuotteen selosteessa luvataan, mutta mistä tietää mikä niistä kaikista on paras.

No More Nails niminen liimatuubi oli jo kädessä kun päätin katsoa netissä, olisiko siitä jotain mainintaa.
Siitä oli mm kirjoitettu. että listat irtoavat asennuksen jälkeen, luvattiin että liima tarttuu jo muutamassa sekunnissa, muttei sekään pitänyt paikkaansa.

Niitä on monenlaisia:

No More Nails, Fix-it, Fix ALL, Super FIX ja lista jatkuu.
Osaako joku kertoa mikä niistä olisi paras vaihtoehto?

Kiitoksia vastauksestanne!

10

18176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4t 4wt gt f3

      On kokemusta.

      Positiivista. Liimaamalla säästyy paljon työtä, etenkin jos kiviseinä tai kyprokki. Ja lopputulos siistimpi puussa ja lastulevyssä, kun ei näy naulojen reikiä. Lisäksi liimalla saa listan kiinni koko matkalta. Jos seinässä vähääkään heittoa, nauloja pitää naputella melkoinenkin määrä, että saa listan istumaan seinään. Ei tule rakoja pölyä keräämään. Ja ihan varmasti pysyy kiinni.

      En ota tuotemerkkeihin kantaa. Ite olen käyttänyt ärhäkkää rakennusliimaa. Myydään putkiloissa, joista liimaa puristetaan silikonipistoolilla. Ite asiassa, olen käyttänyt sellaisia monissakin paikoissa, paitsi listoissa. Listojen liimaaminen suoraan seinään helppoa, kuin heinänteko. Kierommissa paikoissa pitää junailla jonkinlainen puristussysteemi hetkeksi. Jos joku yks paikka riittää, kun istahtaa lattialle ja painaa jalalla ja juo pari keskiolutta, liimat kuivuvat erittäin nopeasti.

      Kiinnitin muuten rakennusliimalla keittiön yläkaappien listat liimalla. Niin ne tekee ammattilaisetkin. Listan reunaan liima, lista hollille ja muutama naula.

      Rakennusliimassa voi olla huono puoli. Jos liimaus menee pieleen, elikkäs lista vituralleen, sen irti repiminen kova homma, liima nimittäin pitää, ei ole mikään erikeeperi.

      Hae tuubi rakennusliimaa ja silikonipistooli. Tuumaa tovi ja näpäse listat paikalleen.Siis mun kokemuksen mukaan liimoissa ei ole eroja, lue tuoteselosteeita ja vertaile niitä.

      • eiköolenäin

        Kiva sitten joskus irrottaa sitä jostakin syystä koko matkalta liimattua listaa.


    • dgfder6yu

      Itse olen sitä mieltä, että listat pitää olla nätisti irroitettavissa tarpeen tullen. Älä liimaa.

    • minävaantaas

      kuumaliima (teollisuuden), ja pistooli. pysynyt vuodesta 2004 betonissa.

    • ap1234a

      Toimii jos seinät ovat täysin suorat ja asennat mdf-listat. Jos seinissä vähänkin heittoa ja/tai puulistat jotka vetävät aina enemmän tai vähemmän ropeliksi niin ihan tuhoon tuomittua touhua. Eri liimojakin olen kokeillut, mutta ei niissä vaan riitä alkupito jos seinässä tai listassa on pienikin mutka. Laita naulatulpalla, dyckert-nauloilla tai ruuveilla alustasta riippuen niin vältät vatsahaavan. Pysy myös kaukana piilokiinnikkeistä.

    • Niinkuin tossa edelinen kaveri sano seinien pitää olla tosi suorat, jos on yhtään aaltoo niinkuin yleensä niin liimaaminen ei kyllä onnistu.Työssäni olen joutunut jossain tapauksisa käyttämään liimaa kun on kiire mutta se ei onnistu ilman kiripuita.

    • Ùýݯ´­

      Kyllä No more nails minulla workki kun muutaman kattolistan liimasin tapetoinnin jälkeen. Ei se nyt muutamassa sekunnissa tartu, ehkä kymmenessä minuutissa. Samanlaisia varmaan ne muutkin liimat ovat.

    • Ostin Maler-merkkiset jalkalistat joihin saa sellaiset muoviset pidikkeet, minkä asennetaan ensin seinään ja lasketaan sitten listojen niiden päälle.

      http://www.maler.fi/mdf-jalkalistat

      Ihan hyvä keksintö, mutta se ei toimi jos lattia on edes vähän epätasainen.
      Kun lattia on epätasainen listat eivät pysy paikallaan, vaan listojen päät nousee.

      Loppujen lopuksi piti asentaa listat ruuveilla.
      Kokeilin kyllä liimaakin, mutta se vaatii että joku pitää ne paikallaan melko kauan. Jos listat asentaa yksin, kuten itse tein niin, ei oikein voi jäädä puoleksitunniksi pitämään yhden listan kiinni kun muut työt odottaa.
      Ja veikkaan, ettei edes 1/2 tunti riitä, vaan listat pitäisi pitää paljon kauemmin paikallaan että liima oikeasti tehoaa.

    • Ziippisz

      Laitoin kattoon kevyet styroksiset fakepuupalkit nomorenailssilla ja nepäs putosivat kun otin tuet pois, jotka olivat yön yli olleet paikoillaan. Sen jälkeen pyysin kaupasta oikeata liimaa ja ja sitten on pysyneet palkit monta vuotta!

    • lattialistojen_kiinnitys

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe