Säilyke liemet + Laakerinlehti?

menneet muistelut..

Olenhan minäkin jonkinlainen kokkailija, mutta tuon laakerinlehden käyttöä en voi ymmärtää??? Pari lehteä "sinnesuntänne", mutta sitten poistetaan! Mielestäni eivät tuo mitään "makuelämyksiä lisää"!!

Ovat kuin turhat tähdet taivaalla "Tuntemattomaan" viitaten, mutta viisaammat voisivat siihenkin antaa hieman oppia minulle.

Tietenkin olen myös pähkäillyt noiden säilykepurkkien kanssa, joita on tullut nyt ostettua. Keitänkö esim. parsat, sienet, artisokat niiden liemessään?? Aina olen heittänyt ne liemet pois, ja siis miksi?? Typeryyttäni! Silloin kun joskus nuoruudessani oli juttua näistä purkkien päästämistä "metalleista" tai mitä olivatkaan??

Japs japs! Oli parsapurkki kiehumassa omassa liemessään, mutta nyt kun maistoin niitä, niin kitkeriä ovat. Sekoitan ne kuitenkin pinattisoppaan.

Piparitaikinan olen aikonut ostaa, mutta mitä siihen kantsii lisätä, että tulisi hyvää? Sitä kuohkeuttahan ei saa, mitä sooda tekisi ja se maku soodan ansiosta?

Muistan äitini paistoksen, kun piirakkataikinaa olikin jäänyt yli!!??oliko lapset syöneet puuron tai muusin? Tähän kuoritaikinaan hän sitten sekoitti soodaa ja teki niistä kakkaroita. Helppohan noita olisi vielläkin kokeilla.

Nythän taas alkaa kiinnostaa, mistä vesistöstä torille tulee kalat?

2

492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Liemet ja laakerinledet.

Laakerinlehdistä tulee kyllä makua. Iteasiassa sillä voi pilata ruuan, jos laittaa liikaa, pari lehteä ja sitten poistaa, se antaa sopivasti sävyä, mutta jos ylenmäärin, kammottava maku.

Liemet melkolailla kaikki käyttökelpoisia, ei kannata kaataa hyviä makuja viemäriin, Se nyt on miten ottaa, mulla usein tapana huoda etikkasäilykkeiden ja sillipurkkien liemet. Etikkasäilykkeenlientä voi käyttää myös ruuanlaitossa, saa happoa makua ja väriä. Tosta parsajutusta en osaa sanoa, ehkä laitoit liikaa sitä lientä veden sekaan.

=DW=

• tarkkasuu

Laakeriseppeleestä tippuneita lehtiä harvoin käytän. Minusta, kas, kun ne ovat todella väkevän makuisia.
      Kuin ihan tavalliset maustepippuritkin, kovin varoen niitäkin lisään, jos lisään, vaikkapa hernekeittoon.

Piparit valmistuu helpoiten, kun leikkaa siivuja kahvin kanssa naposteltaviksi suoraan kaupan taikinasta.

Mistä vesistöstä, kai jostakin märästä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1671
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      191
      1283
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe